بررسی خودرو شاهین اسب بخار

ویدیوی معرفی شاهین اتوماتیک + تصاویر اسب بخار مرجع اخبار و ویدیوی خودرو

امروز بسیاری مشتریان بازار خودرو توقع دارند تا خودروهای ملی هم به امکاناتی نظیر سامانه کنترل پایداری، کیسه های هوای جانبی و پرده ای، سامانه پیشگیری از هرزگردی و… مجهز شوند. اما با وجود این توقع ها هنوز چنین امکاناتی را در سایپا شاهین دنده ای نمی بینیم. البته این خودروساز اعلام نموده که در تیپ های کامل تر سایپا شاهین و سایپا آریا (نسخه کراس اوور پلتفرم SP100) امکاناتی نظیر کیسه هوای جانبی جلو، کیسه هوای پرده ای یک پارچه، سامانه کنترل پایداری و پیشگیری از هرزگردی نصب خواهد شد. با توجه به تصاویر مشخص است که فعلاً تطبیق جعبه دنده CVT با پیشرانه M15TC برای شاهین در دستور کار قرار گرفته و نسخه مورد بحث، هنوز به امکانات نهایی شاهین اتوماتیک فول مجهز نشده است. به گفته مهندسان گروه خودروسازی سایپا، شاهین اتوماتیک قرار است در دو نسخه به بازار عرضه شود که در نسخه فول سطح امکانات بیشتری نسبت به نمونه دنده ای خواهد داشت.

ازاین‌رو نباید انتظار خرید خودرو در مدل های برقی توسط عموم مردم و مشاهده تردد روزانه نسخه‌های مختلف بی وای دی هان برقی در خیابان‌های پایتخت را داشته باشیم. متاسفانه اطلاعات ارائه‌شده در بخش امکانات رفاهی و ایمنی، در نوع بیان و ترجمه به‌اندازه‌ای خطا دارد که مشتری نهایی با دیدن آن‌ها دلسرد شده و حتی به اعتبار شرکت عرضه‌کننده مشکوک می‌شود. بی وای دی هان در صورت واردات، به یکی از هیولاهای بازار خودرو کشور بدل خواهد شد که حتی بهترین کوپه‌های سایز کوچک توربوشارژر نیز از پس آن بر نخواهند آمد. پک باتری خودرو یک واحد ۸۵.۴ کیلووات.ساعت است که بر اساس دو الگوی استاندارد اروپایی NEDC قدیم و WLTP جدید به ترتیب برد مفید برابر با ۶۰۵ و ۵۲۱ کیلومتر به ارمغان خواهد آورد. البته بر اساس چرخه آمریکایی معتبرتر و حقیقی‌تر EPA، این مقدار احتمالا به عدد ۴۳۰ کیلومتر نزدیک‌تر باشد.

در صورتی که قصد خرید کوییک R اتوماتیک پلاس مدل ۱۴۰۳ DA داشته باشید باید چیزی حدود ۶۵۵ میلیون تومان بپردازید. جدول زیر را جهت اطلاع از قیمت بازار آزاد محصولات اتوماتیک سایپا در اسفند ۱۴۰۳ بخوانید. در این مقاله به بررسی تعداد اسب بخار خودرو شاهین پرداختیم و مشخصات مهمی در مورد این خودرو بررسی کردیم. از تاریخ تولید اولین مدل شاهین تا به امروز، این خودرو با تغییرات متعددی رو به رو بوده است.

برای افراد با خانواده کم‌جمعیت، برای سفرهای نسبتاً کوتاه، با سرنشینانی که خیلی قد بلندی نداشته باشند و اهل رانندگی اسپرت نیز نیستند، شاهین انتخاب خوبی محسوب می‌شود. سایپا شاهین در حال حاضر با قیمت کارخانه معادل ۸ هزار دلاری خود، درواقع یکی از خودروهایی است که ارزش نسبت به قیمت بالایی دارد. اما قیمتان در بازار که بیش از ۱۲ هزار دلار است نمی‌تواند در برابر خودروهای متنوع ۱۰ تا ۱۲ هزار دلاری چینی کوچک‌ترین برتری داشته باشد. با این حال در کشور ما همان خودروهای چینی ۱۰ تا ۱۲ هزار دلاری به قیمت حداقل دو برابر به فروش می‌رسند بنابراین حرف از ارزش یک خودرو و مقایسه آن با سیار خودروهای روز دنیا، شوخی به نظر می‌آید. اگر پژو پارس ELX، سورن پلاس، دنا معمولی و رانا پلاس پانوراما را رقبای اصلی شاهین درنظر بگیریم، شاهین می‌تواند مزایای خود را به بیشتر آن‌ها تحمیل کند.

مکانیکهای تازه کار هم بیشتر ماشینها را خراب می کنند تا درست.خلاصه اگر اعصاب و پول اضافه دارید شاهین بخرید. عمده نارضایتی مالکان شاهین هم به ایرادات مونتاژی و برقی ابتدای تحویل خودرو برمی‌گردد که معمولاً پس از چند بار رفت و آمد به نمایندگی حل می‌شوند. پس از مدتی مهندسان ارشد سایپا تصمیم گرفتند با استفاده از توان داخلی، پیشرانه‌ای جدید برای شاهین طراحی کنند و برای این کار به سراغ پیشرانه 1.5 لیتری M15 معروف به موتور تیبا رفتند.

با این حال، در نمای روبه‌روی کوئیک، می‌توان شاخصه‌های جوان‌پسندانه بیشتری را مشاهده کرد؛ به‌ویژه طرح شش‌ضلعی دریچه هواکش روی سپر و حالت لبه‌دار پایین آن که یادآور قطعه اسپلیتر در خودروهای اسپرت است، می‌تواند هیجان بیشتری را در مشتریان جوان به وجود آورد. BAC X3 یک کراس‌اوور کامپکت است که در اصل توسط کمپانی جیلی در چین طراحی و تولید شده است. سورن پلاس یکی از سدان‌های ایران‌خودرو است که به عنوان نسخه‌ای به‌روز از سمند سورن شناخته می‌شود. – خودرو شاهین در طول زمان تغییراتی در طراحی و ویژگی‌های فنی خود تجربه کرده است که باعث بهبود عملکرد و جذابیت آن شده است. خرداد ماه یک شاهین صفر خریدم.از روزی که تعویض پلاک کردم تا این لحظه در سفر بودم.

پیش از اینکه به تست و بررسی سایپا شاهین دنده ای بپردازیم، نگاهی به طراحی این خودرو می اندازیم. شاهین یا همان سدان خانواده SP100 توسط مرکز تحقیقات سایپا و به سرپرستی حسین سلیمانی طراحی شده است. سلیمانی در گفت و گوهای خود عنوان می کند که برای طراحی شاهین مبنای کپی برداری وجود ندارد و با این حال نمی تواند منکر شباهت های این خودرو با برخی از محصولات موجود در بازار جهانی شد. با این حال بسیاری از کاربران فضای مجازی الگوی نمای جلویی سایپا شاهین را مشابه به خودروهای مرسدس بنز و بیوک می دانند و از سویی الگوی جانبی آن را به محصولات برلیانس تشبیه می کنند.

علاوه بر این موارد در کاتالوگ شاهین سایپا سیستم ایمنی قابل قبولی در خودرو ثبت شده است. همچنین وجود ترمزهای ضد قفل مجهز به توزیع الکترونیکی نیرو، ایربگ‌های جلو، هشداردهنده بستن کمربند ایمنی و سیستم کنترل فشار باد تایر در این خودرو امنیت قابل قبولی به این خودرو بخشیده است. آریزو ۵ توربو هم در بخش فنی مجهز به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ بوده که توانایی تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق یک جعبه دنده اتوماتیک CVT با تعویض دنده ۹ سرعته مصنوعی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. شاهین اتوماتیک با موتور 4 سیلندر 8 سوپاپ و حجم موتور 1497 سی‌سی، قدرتی معادل 109 اسب بخار و گشتاوری برابر با 178 نیوتن متر را ارائه می‌دهد.

حداکثر توان خروجی این پیشرانه ۱۵۰۳ سی‌سی برابر با  ۸۷ اسب‌بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن‌متر گشتاور است که به ترتیب، در دور موتور ۵۳۰۰ و ۴۰۰۰ آر پی ام به دست می‌آیند. یک گیربکس ۵ سرعته دستی نیز وظیفه انتقال نیروی این پیشرانه را به سوی چرخ‌های جلو بر عهده‌ گرفته است. سایپا شاهین اتوماتیک مدل دیگری از این خودرو است که با گیربکس CVT تولید و عرضه می‌شود و طبیعتا در بحث شتاب و مصرف سوخت کمی از نسخه دستی عملکرد ضعیف‌تری دارد. سایپا شاهین با جعبه دنده دستی ۵ سرعته به مشتریان عرضه شده و با وزن  ۱۲۷۸ کیلوگرمی، در بهترین حالت شتاب ۱۳.۲ ثانیه‌ای دارد، البته در شرایط واقعی شتاب این خودرو می‌تواند به عددهای بالاتر نیز برسد. شاهین دستی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷.۵۲ لیتر بنزین مصرف می‌کند که می‌توان آن را قابل قبول دانست، هر چند خیلی اقتصادی نیست. شاهین اتوماتیک یک نمایشگر لمسی 10 اینچی دارد و شما به‌راحتی به سیستم صوتی و تصویری، مسیریاب و سایر تنظیمات خودرو دسترسی دارید.

در ظاهر شاهین خطوط برجسته و اغراق‌آمیز زیادی را نمی‌بینیم اما همین خطوط کم تعداد، با نهایت تناسب کنار هم قرار گرفته و چهره‌ای هماهنگ را برای این خودرو ایجاد کرده‌اند. اگر از پهلو به ستون‌ها و پنجره‌های شاهین نگاه کنید، مشکل عدم تناسب و اعوجاج را به‌وضوح خواهید دید که ناشی از ضعف مهندسی طراحی است. طراحی بدنه سایپا شاهین شاید نسبت به خودروهای داخلی فعلی بازار ایران برتر باشد اما قطعاً با ترندهای روز طراحی دنیا، فاصله زیادی دارد و نمی‌توان آن را در حد خودروهای خارجی این کلاس دانست. معمولاً طراحان داخلی، در زمان طراحی محصولات جدید، از المان‌های روز همان زمان خودروهای مختلف و مورد علاقه خود الهام می‌گیرند. این موضوع در شاهین و دیگر خودروهای طراحی شده مثلاً ملی ما به‌وضوح دیده می‌شود. چینی‌ها البته در این مسیر با الهام از خودروهای کانسپت معروف‌تر، محصولاتی را طراحی می‌کنند که در زمان تولید، تبدیل به ترند روز می‌شوند.

تا علاقه‌مندان به خرید خودرو و ماشین بازها بتوانند با آگاهی از فناوری های خودرو، قیمت و اخبار و شرایط فروش خودروها، مشخصات و اطلاعات فنی ماشین‌ها شایسته‌ترین انتخاب را در خرید بهترین خودرو ایرانی و خارجی، وسایل نقلیه و تجهیزات جانبی و آپشن داشته باشند. با انتشار گزارش عملکرد ایران خودرو در آذر 1399 بر روی سامانه ” کدال “، قیمت تارا بر اساس ارزش گذاری پایه در اسناد فروش و تولید این شرکت به چشم می خورد. به گزارش پایگاه خبری اسب بخار ، گروه صنعتی ایران خودرو از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه 52 دستگاه تارا را تولید کرده و 19 دستگاه آن در ماه گذشته مونتاژ شده است.

شاهین جی ال در بخش کابین هم مانند طراحی بیرونی هیچ تمایزی با تیپ شاهین جی ندارد. داشبورد میانی میزبان دریچه‌های تهویه مطبوع، سیستم مالتی مدیا و سرانجام پنل تنظیمات سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک هر کدام به صورت مجزا است. همچنینی متریال به کار رفته در بیشتر نقاط کابین و داشبورد از پلاستیک خشک بوده و کیفیت آن چندان بالا نیست. اما در مقابل به لطف پلتفرم مناسب فضای پا و سر در هر دو ردیف کاملا قابل قبول ارزیابی می‌شود. در تعیین قدرت و عملکرد یک خودرو، تنها تعداد اسب بخار آن تنها عامل تعیین کننده نیست.

هرچند این سختی به‌اندازه کار با مانیتور کوییک فول پلاس نیست اما همچنان یا یک سیستم نمایشگر قدیمی مواجه خواهید شد. طراح حتی زحمت تخت کردن و دی کات کردن فرمان را هم به خود نداده و قسمت عمده‌ای از فرمان هم با پلاستیک نقره‌ای رنگ براق بی‌کیفیتی پوشیده شده در قسمت پایینی هم بدون خلاقیتی، با یک شکاف گود همراه شده است. در نهایت، خودرو شاهین با ارائه مجموعه‌ای از امکانات حفاظتی و ایمنی نه تنها در برابر تصادفات و حوادث جاده‌ای بلکه در مقابل سرقت و دسترسی غیرمجاز نیز محافظت مناسبی ارائه می‌دهد. انتخاب این خودرو می‌تواند با اطمینان خاطر، گزینه‌ای مناسب برای خانواده‌ها و افراد به دنبال امنیت بیشتر در استفاده از خودرو باشد. با بهره‌مندی از فناوری‌های نوین و به‌کارگیری استانداردهای روز دنیا، سایپا بار دیگر توانسته است با شاهین، پاسخی مثبت به دغدغه‌های ایمنی کاربران ارائه دهد.

در مقایسه با موتورهای خانواده ساینا و کوییک، این پیشرانه از کشش و قدرت بالاتری سود می‌برد اما باتوجه به وزن بیشتر بدنه، کشش در سربالایی و حتی شتاب گیری در جاده حتی بعد از ورود توربو به مدار، ایده‌آل نیست. جک S5 یکی از پرفروش ترین کراس اوورهای چینی در بازار کشورهای در حال توسعه است و نمونه جدید و فیس لیفت آن در بازارهای مختلف دیده می شود. این خودرو در سال 2017 با بازنگری همراه شد و کمپانی JAC برخی ویژگی های فنی نیز برای این کراس اوور در نظر گرفت. به گزارش پایگاه خبری اسب بخار ، در حال حاضر جک S5 با دو تیپ در بازار ایران حضور دارد که از نظر ظاهری بسیار شبیه به هم هستند. در بحث ترمز باید گفت که در تست و بررسی این بخش از سایپا شاهین دنده ای، عملکرد خوبی را مشاهده کردیم.

با این حال نمی‌توان تمام این زیبایی و جذابیت ظاهری خودرو شاهین در قیاس با خودروهای تولید داخل را تماما به پای شرکت سایپا و تیم طراحی این خودرو نوشت، به دلیل اینکه سایپا شاهین شباهت بسیار زیادی به ولکس C30 دارد. پس از مقایسه شاهین با تارا و دنا باید بدانید در نهایت انتخاب بین این سه خودرو به اولویت‌های شما بستگی دارد. اگر به دنبال خودرویی با طراحی اسپرت و قیمت مناسب هستید، شاهین، اگر به دنبال خودرویی با قدرت و شتاب بیشتر هستید، دنا اتوماتیک و اگر به دنبال خودرویی با فضای داخلی جادارتر، امکانات رفاهی بیشتر و عملکرد فنی بهتر هستید، تارا گزینه ایده‌آلی برای شما است.

بخش انتهایی خودرو ارائه‌کننده چراغ‌های تمام LED سیستم روشنایی پیوسته با گرافیک طراحی بسیار منحصربه‌فرد و جذاب است که با شکاف‌های زیرسپر در تناسب با طراحی سپرهای جلو تکامل می‌یابد. طراحی کلی نمای خارجی و استواری خطوط بدنه بی وای دی هان برقی نشان می‌‌دهد که خارج از بازار اشباع شده کراس‌اوورها، هنوز فضای گسترده‌ای برای رشد و فراگیری سدان‌های زیبا وجود دارد. زمانی که از خودروهای برقی، به‌ویژه در بازار ایران صحبت می‌کنیم، حسی متضاد به مخاطب دست می‌دهد.

با توجه به اطلاعات یاد شده در دفترچه راهنمای شاهین، نمونه اتوماتیک این سدان ملی به جعبه دنده CVT مجهز خواهد بود و قابلیت تعویض دنده ۶ سرعته مصنوعی برای آن در نظر گرفته شده است. همچنین کروز کنترل و محدودکننده سرعت هم به نسخه CVT شاهین اضافه شده و این سدان به صورت استاندارد با این ویژگی به بازار می آید. سواری شاهین در کلاس خود و در مقایسه با خودروهای ایرانی هم‌رده کمی نرم‌تر است و سرنشینان، به‌خصوص در ردیف عقب کوبش‌های کمتری را از موانع جاده‌ای متحمل می‌شوند. قالب بدنه و همین‌طور سیستم کنترل پایداری نیز موجب شده تا شاهین ساپیا سر پیچ‌ها پایداری مناسبی داشته باشد.

این خودرو در طول سال ها تغییرات متعددی را تجربه کرده و با مشخصات و ویژگی های به روز شده، مورد توجه قرار گرفته است. یکی از مشخصات مهمی که برای خرید کنندگان خودرو مهم است، تعداد اسب بخار خودرو است که نشان دهنده قدرت و عملکرد آن است. ما از تیرماه 1394 با تولید فیلم‌های تست و بررسی خودرو و مقالات خودرویی  همراه شما هستیم. هدف ما در پایگاه خبری سبقت‌آزاد انتشار مقالات تست و بررسی ماشین‌های ایرانی و واراداتی موجود در بازار ایران و جهان و نیز مقایسه آنها با یکدیگر است.

همچنین خودرویی که برای تست و بررسی سایپا شاهین در اختیار اسب بخار بود، کنسول میانی و زیرآرنجی بخش جلو را نداشت. سایپا پیش از این در نمایشگاه های خودرو نمونه هایی از شاهین را به نمایش گذاشته بود که دارای زیرآرنجی و کنسول میانی جلو بودند. بدیهی است که نبود این آپشن نقدی درست و به جا است و در ویدیوی تست و بررسی شاهین هم به آن اشاره شد. با این حال شاهد بودیم که سایپا در آخرین اطلاع رسانی های خود در مورد ویژگی های شاهین G، نصب کنسول میانی و زیرآرنجی جلو را در نمونه های تحویلی به مشتریان اعلام کرد.

شاهین یکی از معدود خودروهای ایرانی است که در تست‌های بین المللی شرکت داده شده و خوشبختانه در تست ECE، امتیاز ۳ را به دست آورده است. تیم طراحی شرکت بی وای دی مسئولیت قلم‌زدن نقوش بدنه مدل هان را در زیر سایه سرطراح این شرکت ینی ولفگنگ ایگر (Wolfgang Egger) بر عهده داشت. ایگِر یکی از طراحان موفق در صنعت خودروسازی جهان و زاده کشور آلمان است که سابقه طراحی در شرکت‌های مطرح اروپایی نظیر آلفا رومئو، آئودی و لامبورگینی را در کارنامه خود دارد. ازآن‌جایی‌که هر دو خودروی ساینا و کوئیک به نوعی فیس‌لیفت تیبا صندوق‌دار و هاچ‌بک به شمار می‌روند، بنابراین فرم کلی نمای جانبی آنها تفاوتی با یکدیگر ندارد و صرفا برخی تزیینات بیشتر در نمای جانبی کوئیک منجر به اسپرت‌تر جلوه‌کردن بدنه این خودرو شده است.

بهترین گیربکس‌ ماشین‌های چینی در ایران CVT، DCT، AT، AMT و E-CVT هستند که هرکدام، ویژگی‌ها و مزایای خود را… ضمن اینکه ساختار کلی موتور هشت‌سوپاپ آن می‌توانست مدرن‌تر باشد اما ساختاری قدیمی دارد. سایپا نسبت به هم‌تایان و هم‌رده‌های خود مانند تیبا ظاهر مطلوب‌تری دارد و البته طرفداران خوبی هم در بازار دارد. استحکام بدنه این خودرو خوب ارزیابی می‌شود، جادار است و کابین آن طراحی خوبی دارد. بدیهی است که بسیاری تا به امروز نام فو یوان را نشنیده باشند و در بحث توربو شارژر خودروها، برندهایی مانند هانیول و بورگوارنر را بشناسند.

همانطور که اشاره کردیم، متریال کابین در بررسی خودروی شاهین چندان چنگی به دل نمی‌زند اما وجود آپشن‌های حداقلی برای رفاه و فضای نسبتاً وسیع داخل کابین، نیازهای سرنشینان بهتر رفع خواهند شد. جعبه دنده اتوماتیک و CVT شاهین دارای قابلیت تعویض دنده دستی و مصنوعی (تیپ ترونیک) ۶ سرعته است و حالت رانندگی اسپرت در آن دیده می شود. باید به این نکته اشاره کرد که این قوای محرکه در زمستان سال جاری بر روی کراس اوور (هاچ بک کراس) آریا هم نصب می شود و قرار است تا این عضو خانواده SP100 سایپا از همان ابتدا با دو تیپ ۵ سرعته دستی و CVT اتوماتیک به بازار ورود پیدا کند. شاهین پلاس اتوماتیک جدیدترین نسخه از خانواده شاهین سایپاست که نسبت به قبل با تغییرات بزرگ و البته مهم و مثبتی در بخش فنی و آپشن روانه بازار شد. این خودروی ملی اکنون گران‌ترین محصول بومی سایپاست که نسبت به تیپ‌های دیگر شاهین خودرویی بسیار بهتر و البته کم استهلاک‌تر است. شاهین اتوماتیک قرار است تا با امکاناتی بیشتر از نسخه دنده ای تیپ G به بازار بیاید.

همچنین به توجه به ضریب دنده ۴ و پنج، می توان در این خودرو به سرعت های فراتر از ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت رسید. آن طور که گفته می شود، سایپا شاهین اتوماتیک فعلاً با همان پیشرانه M15T به بازار می آید. این پیشرانه که بر روی نسخه دنده ای شاهین هم نصب است، با حجم ۱.۵ لیتر و ساختار ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ به فناوری توربو شارژر مجهز بوده و ۱۱۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور 178 نیوتن متر تولید می کند. در بحث سیستم انتقال قدرت، شاهین اتوماتیک به جعبه دنده CVT نسل سوم مجهز بوده که مهندسی و تولید آن توسط کمپانی پانچ انجام شده است. به گفته مدیران سایپا این جعبه دنده از نظر ساختار و سطح فناوری متفاوت نسبت به جعبه دنده CVT کوییک اتوماتیک و ساینا اتوماتیک است و نسل جدید سامانه انتقال قدرت پیوسته کمپانی پانچ در آن دیده می شود. اما سایپا تولید آزمایشی این خودروی پلتفرم SP100 را با پیشرانه ای دیگر آغاز کرده است.

تاکنون شاهین GL تنها در نمایندگی‌های سایپا عرضه شده و در آینده باید شاهد فروش رسمی آن باشیم. این خودرو در محدوده قیمت خود، از نظر امکانات رفاهی در شرایط قابل قبولی قرار دارد، ولی از حیث آپشن‌های ایمنی عدم وجود گزینه‌هایی نظیر ایربگ‌های جانبی، کنترل پایداری الکترونیکی و کنترل کشش خودرو از آیتمهای منفی آن است. ترمزهای دیسکی مجهز به ABS و EBD در خودروی شاهین عملکرد قابل قبولی دارند و پلت‌فرم آن ضمن دریافت استاندارهای ECE اروپا، نسبت محصولات قبلی این شرکت خودروساز، ساختار مدرن‌تر و محکم‌تری دارد. این پیشرانه علاوه بر دستیابی به استاندارد آلایندگی یورو 5، توانسته 23 اسب بخار قدرت و 50 نیوتن‌متر گشتاور بیشتری از مدل تنفس طبیعی M15 تولید نماید که اختلاف محسوسی محسوب می‌شود. ولی به دلیل ساختار قدیمی 8 سوپاپ و راندمان متوسطی که این موتور دارد، در ابتدا به شدت مورد انتقاد متخصصان قرار گرفت.

در حال حاضر شاهین سایپا تنها یک تیپ دارد که با نام تیپ G شناخته می‌شود؛ اما در آینده‌ای نه‌چندان دور تیپ‌های جدیدتری از این خودرو هم وارد بازار خواهند شد که علاوه بر تجهیز به گیربکس اتوماتیک، آپشن‌های بیش‌تری نیز دارند. مراکزی که خدمات مربوط به این خودرو را در سراسر کشور ارائه می‌کنند هم پرتعداد هستند و با خرید خوردو از لحاظ خدمات پس از فروش دچار مشکل نخواهید شد. البته اگر بخواهیم که این موضوع را در قیاس با محصولات پیشین سایپا انجام بدهیم، به این نتیجه می‌رسیم که شاهین طراحی خوبی دارد. همان‌طور که پیش‌تر هم در متن گفته شد، در مقیاس و مقایسه جهانی، شاهین سدان چندان چشم‌گیری نیست. علت سواری خوب و راحتی کابین، هم ریشه در فرمان برقی آن دارد و هم صندلی‌های راحتی که رفاه خوبی برای سرنشینان به‌همراه می‌آورند.

به تازگی تصویری در اختیار خبرنگار اسب بخار قرار گرفته که نشان می دهد سایپا کوییک S پلاک گذر موقت را برای انجام تست های نهایی به دست آورده است. به گزارش پایگاه خبری اسب بخار ، آن طور که منابع آگاه می گویند شرکت خودروسازی سایپا تولید آزمایشی کوییک فیس لیفت را با مونتاژ تیپ S آغاز کرده است. همچنین مدت هاست که تولید ساینا S در کارخانه سایپا کاشان و پارس خودرو انجام می شود و به احتمال زیاد … آن چه که مشخص است، خودروسازی سایپا توانسته تا استاندارد شش گانه ایمنی ECE و EEC را برای شاهین دریافت کند. این خودرو به دو کیسه هوای SRS مجهز است و ترمزهای ABS، EBD و BAS در چهار چرخ دیسکی آن دیده می شود.

انتظار می رود که مدل نسل بعدی در ابعاد بزرگتر ارائه شود و پلتفرم را از روگ قرض بگیرد تا “مجهزترین” مدل میتسوبیشی باشد که تاکنون در ایالات متحده فروخته شده است. پیش بینی می شود از همان موتور چهارسیلندر خطی 2.5 لیتری با قدرت 181 اسب بخار که از طریق یک جعبه دنده متغیر مداوم (CVT) به چرخ های جلو میروند استفاده کند، همانطور که در روگ … روز گذشته مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد که در صورت وجود شائبه ها در مورد تارا ، امکان بازدید از این خودرو و فرایند تولید آن فراهم است.

چراغ‌های جلو، درشت و هماهنگ با جلوپنجره بیضوی طراحی شده‌اند و جانمایی قسمت نئون در آن‌ها نیز به‌خوبی صورت گرفته است. نمای کناری عاری از خطوط خیلی بولد و شارپ است که نشان می‌دهد طراح جسارت کافی یا اجازه این کار را نداشته است و همه چیز خیلی معمولی تا قسمت عقب خودرو امتداد می‌یابد. ابعاد کوچک چرخ‌ها مخصوصاً در نمای پهلو به‌شدت آزاردهنده است البته طراح سعی کرده با کوچک کردن قوس چرخ‌ها این نکته را اصلاح کند. سقف با شیب ملایمی که می‌توانست فرود بهتری داشته باشد به صندوق عقب ختم می‌شود.

فولکس گل به یک موتور 1.8 لیتری 4 سیلندر مجهز است که می تواند 100 اسب بخار قدرت تولید کند. KMC K7 به موتور 1.5 لیتری توربو مجهز است که این موتور توان تولید 174 اسب بخار را با گشتاور 251 نیوتن متر را دارد. همچنین توان این پیشرانه توسط جعبه دنده شش سرعته دوکلاچه به چرخ های جلو منتقل می شود. فضای بارKMC K7 در حالت استاندارد 960 لیتر است و به همین دلیل در جایگاه کراس اوورهای بزرگ قرار می گیرد. همچنین مصرف سوخت ترکیبی این کراس اوور مونتاژی کمتر از 8 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر …

– بله، خودرو شاهین با موتور 110 اسب بخار به دلیل عملکرد و قدرت بالای خود مورد توجه بسیاری از خریداران قرار می‌گیرد. مدل شاهین با 110 اسب بخار، با توجه به قدرت و عملکرد بالا، برای کاربرانی که به دنبال تجربه رانندگی هیجان انگیز هستند، مناسب است. این خودرو قادر است سرعت و تسارع بالایی داشته باشد و به راحتی با شرایط مختلف جاده سازگاری داشته باشد. به طور کلی، برای خریدارانی که به دنبال خودروی قدرتمند و با عملکرد بالا هستند، مدل های جدیدتر شاهین با تعداد اسب بخار بیشتر را پیشنهاد می کنیم، زیرا این خودروها قدرت و سرعت بیشتری نسبت به مدل های قدیمی دارند. البته داخل کابین شاهین نکات مثبتی هم یافت می‌شود؛ مثلا از نظر ارگونومی شرایط خوبی دارد و دسترسی به ادوات کنترلی مناسب است و با توجه به فاصله مناسب محورهای جلو و عقب، شرایط سرنشینان از نظر جای پا و سر خوب است و حتی در ردیف عقب هم شرایط روبراه به نظر می‌رسد. نظر مکانیک ها در مورد خودرو شاهین به طور کلی مثبت است و اکثر نمونه‌های این خودرو تاکنون با عیب مکانیکی عجیب و غریبی روبه‌رو نشده‌اند.

پیگیری های انجام شده نشان می دهد که سایپا شاهین در سال ۱۴۰۰ با تیپ های جدیدتری وارد خط تولید می شود و امکانات بیشتری بر روی آن نصب خواهد شد. اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در حال حاضر سایپا شاهین در تیپ G و با جعبه دنده ۵ سرعته دستی تولید می شود. همچنین در ماه جاری هم تولید شاهین تیپ G در سایپا با رشد مواجه شده و قرار است تا در ماه های آتی این محصول جدید با سرعت بیشتری وارد جاده های کشور شود.

این خودرو در حال حاضر با تیپ های دنده ای و اتوماتیک در کارخانه تهران سایپا تولید می شود و قرار است تا بزودی تیپ های جدیدی به این سدان ملی اضافه شود. در پاسخ به سؤال مطرح شده «آیا خودرو شاهین دزدگیر دارد؟»، لازم است بیان شود که بسته به مدل و نسخه ارائه‌شده، شاهین ممکن است از امکانات متنوع حفاظتی از جمله دزدگیر بهره ببرد. برخی از نسخه‌های این خودرو به صورت استاندارد یا به عنوان یک گزینه تکمیلی، دارای سیستم دزدگیر هستند. دزدگیرهای نصب شده در شاهین معمولاً شامل سیستم‌های الکترونیکی هوشمند، سنسورهای حرکتی و سیستم‌های هشداردهنده صوتی می‌باشند که در برابر سرقت و دسترسی غیرمجاز به خودرو، محافظت موثری به عمل می‌آورند. از نظر متریال به کار رفته در قسمت‌های مختلف شاهین پلاس اتوماتیک با اینکه بسیار بهتر از نسخه‌های پیشین خود شده اما همچنان وجود پلاستیک در قسمت‌های مختلف توی ذوق می‌زند، در حالی که آریزو ۵ توربو جدید به مراتب کیفیت متریال بالاتر و بهتری دارد. در نمای عقب نیز آریزو ۵ توربو با اینکه به مراتب ساده‌تر از جلو طراحی شده اما همچنان به سبب گرافیک بروزتر چراغ‌ها و برجسته بودن درب صندوق جذاب‌تر از رقیب است.

همچنین احتمال دارد که این نسخه از شاهین به شیشه های دودی، صندلی های جدید، تریم داخلی دو رنگ، صندلی های برقی جلو و کیسه های هوای جانبی مجهز شود. در کنفراس خبری روز گذشته، قائم مقام مدیرعامل سایپا در حوزه فروش و خدمات پس از فروش اعلام کرد که تولید شاهین اتوماتیک در زمستان ۱۴۰۰ آغاز می شود. در پی گفت و گوی خبرنگار اسب بخار در حاشیه این مراسم با برخی مدیران این گروه خودروسازی، برای اولین بار مشخصات رسمی و برخی ویژگی های نسخه اتوماتیک و جدید سدان شاهین مشخص شد. در بخش فنی شاهین پلاس اتوماتیک قطعا نسبت به نسخه های قبلی خود بسیار بهتر و چالاک تر شده اما در مقایسه با آریزو ۵ توربو جدید حرفی برای گفتن ندارد.

آینه‌های جانبی دید مناسبی دارند و نمای اطراف خودرو را به خوبی پوشش داده‌اند. در داخل کابین شاهین با فضایی ساده طرف هستیم که حس چندان خاصی به سرنشینان منتقل نمی‌کند، به خصوص که کیفیت پلاستیک‌های بکار رفته بر روی داشبورد، کنسول و تودری‌ها پایین است و حتی حس منفی القا کرده است. اندازه رینگ‌ها در نمای جانبی تاثیر زیادی دارند، بنابراین ابعاد بزرگ‌تر رینگ‌ها شاید جلوه بهتری به شاهین می‌بخشید و رینگ‌های 15 اینچی آلیاژی می‌توانستند با ابعاد بزرگتری در نظر گرفته شوند.

به همین دلیل می‌بینیم که اکثر افراد جامعه، شاهین را خودرویی زیبا می‌دانند و نسبت به طراحی ظاهری آن انتقاد چندانی ندارند. سایپا شاهین از طراحی نسبتاً به‌روزی سود می‌برد که شاید در برابر تمام رقبای فعلی داخلی آن، برگ برنده محسوب شود. در قسمت جلو با الهام از بیوک اکسل، اتاقی رو به جلو، کشیدگی اندک کاپوت و آئرودینامیک خوب، شاهد اتاقی مدرن، دینامیک و نسبتاً امروزی هستیم.

روکش این صندلی‌ها از جنس چرم مصنوعی بادوام بالا است؛ بنابراین به‌راحتی تمیز می‌شوند و ظاهری لوکس به کابین خودرو شما می‌دهند. میان انبوه خودروهای وطنی، شاهین اتوماتیک به‌عنوان تازه‌ترین سدان سایپا، پا به میدان رقابت گذاشته است. این خودرو که در پاییز 1402 رونمایی شد، نسخه ارتقا یافته شاهین دنده‌ای تیپ G و بر اساس پلتفرم SP100 است و با گیربکس اتوماتیک CVT و پیشرانه توربوشارژ، تجربه رانندگی نرم و پرشتاب را برای شما به ارمغان می‌آورد. درحال‌حاضر امکان خرید قسطی و نقدی این خودرو وجود دارد، اما برای خرید هر ماشین قسطی باید در ابتدا مشخصات آن را به‌خوبی بشناسید.

در حال حاضر شرکت خودروسازی سایپا تولید تیپ اتوماتیک این خودرو را هم آغاز کرده و می خواهد تا در سال جدید نسخه های دیگری از این خودرو را به بازار عرضه کند. در شرایط فعلی بازار، با توجه به ابعاد و اندازه و فناوری پلتفرم، بسیاری سایپا شاهین را رقیب تارا ایران خودرو می دانند. البته که قیمت تارا در بازار آزاد بیشتر از شاهین است و از آن طرف میدان رقابت، شاهین تیراژ تولید به مراتب بیشتری را نسبت به رقیب ایران خودرویی خود دارد. وقتی تست و بررسی سایپا شاهین دنده ای را با رانندگی آغاز می کنیم، با کلاچ نرم و قابل قبولی طرف می شویم. همچنین جعبه دنده 5F18 بسیار ما را به یاد جعبه دنده JHQ می اندازد که ترکیبی جدید از ضرایب کوتاه و بلند است. تعویض دنده در شاهین دنده ای نرم و راحت انجام می شود و می توان گفت که استفاده از گیربکس شاهین دنده ای تا حدی راحتتر از استفاده از گیربکس دستی دنا پلاس است.

خودروی شاهین سایپا یک خودروی سدان متوسط با ظاهری قابل قبول است و فضای نسبتا جاداری داخل کابین دارد. این خودرو با آپشن‌های رفاهی نسبتا مناسب و بدنه مستحکم می‌تواند در مقایسه با محصولات قدیمی سایپا، گزینه مطمئنی برای مشتریان محسوب شود. فضای کمتر صندوق عقب در قیاس با رقبایی نظیر دنا و تارا، کیفیت پایین پلاستیک‌های کابین و عدم وجود سیستم کنترل پایداری الکترونیکی از جمله نکات منفی شاهین هستند. سایپا شاهین G با گیربکس دنده‌ای از پیشرانه M15TC با حجم ۱.۵ لیتر و مجهز به سیستم توربوشارژر (۴ سیلندر و ۸ سوپاپ) بهره میبرد که توان تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت و گشتاوری در حدود ۱۶۵ نیوتن متر را دارد. آن طور که گروه خودروسازی سایپا و مرکز تحقیقات این شرکت اعلام می کند، شاهین اولین سدان پلتفرم SP100 است. پلتفرم SP100 یک مگا پلتفرم به حساب می آید و امکان توسعه ۵ محصول بر روی آن فراهم است.

EC5 همان پیشرانه ای است که ایران خودرو بر اساس آن، TU5 پلاس را طراحی کرده و حال سایپا می خواهد تا با داخلی سازی EC5، پیشرانه بومی ME16 را تولید کند. پیش از آغاز تحریم ها قرار بود تا سیتروئن تولید EC5 را در کارخانه سایپا سیتروئن آغاز کند و حال می بینیم که سایپا با استفاده از قالب ها و نقشه های این پیشرانه، به دنبال تولید آن در مگا موتور است. پیشرانه ME16 که بر روی شاهین، کادیلا و… نصب می شود، ۱.۶ لیتر حجم داشته و چیدمان ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ را دارد. این پیشرانه دارای فناوری زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی، پمپ روغن متغییر و دینام هوشمند است و در بحث فرایند تولید، اصول و مکانیزم به روزتری را نسبت به TU5 پلاس دارد. ME16 استاندارد آلایندگی یورو ۵ را دارد و ۱۱۵ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر تولید می کند. این پیشرانه می تواند در حالت بهینه مصرف سوخت حدود ۷.۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را برای شاهین فراهم سازد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *