کاردو :: مقایسه سایپا شاهین با پژو ۲۰۷i
این خودرو درست همانند طراحی نمای خارجی سعی دارد تا مدرن بودن را در فضای داخلی اتاق نیز به نمایش بگذارد. در نتیجه در این خودرو با نمایشگر لمسی سیستم مولتی مدیا طرف هستیم که حالا در میانه داشبرد و در قاب انحصاری قرار گرفته و نشان میدهد که در جانمایی آن فکر شده است. غربیلک فرمان سهشاخه بسیار ساده و معاصر اگرچه با المانها و جزئیات متمایزکننده با تولیدات خانواده سایپا همراه است، اما وابستگی سبک طراحی خود به محصولات سایپا را به سرعت لو میدهد. استفاده از نمایشگرهای دوار آنالوگ در کنار کامپیوتر سفری TFT دیجیتال نیز طراحی متعلق به دهه گذشته است. پژو 207 SD از دیدگاه فنی دقیقا منطبق بر نسخه هاچبک بود و از پیشرانه ۱.۶ لیتری TU5 بهره گرفت. با این تفاوت که این سدان بر خلاف سدان ۲۰۶، تنها با گیربکس اتوماتیک ۴ سرعت (همان سیستم انتقال نیروی پژو ۲۰۶ تیپ ۶) روانه بازار شد و هرگز در نمونه دستی به تولید نرسید.
این رقابت دربرگیرنده یک خودرو جدید با تنوع مناسب در پیشرانه و سیستم انتقال نیرو به همراه یک خودرو با پوسته جدید اما باطنی کاملا قدیمی از خانواده پژو 206 است. شاهین تلاش دارد سهم خود از بازار را کسب کند در حالی که 207 صندوقدار با توقف تولید در سال 1399 و تیراژ تولید نسبتا محدودتر، تنها در بازار دست دوم با شاهین سرشاخ خواهد شد. مقایسه شاهین با پژو 207 صندوقدار نشان میدهد که خرید شاهین مناسب است یا اینکه خرید پژو 207 صندوقدار همچنان ارزش دارد. شاهین از نظر سبک طراحی کابین و متریال بهکاررفته در آن، چندان متفاوت با سیاست طراحی خارجی عمل نمیکند.
اما وضعیت وقتی بدانید که مواد به کار رفته در ساخت داشبورد و رودریها کیفیت ناامید کنندهای دارد، حتی بدتر نیز میشود. توان خروجی این پیشرانه پس از اقدامات سایپا، به ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور خروجی آن نیز به ۱۶۵ نیوتون متر رسیده است. انتقال دهنده این توان به چرخهای جلوی سایپا شاهین نیز بر عهده یک گیربکس ۵ سرعته دستی قرار دارد. این رده قیمتی پر طرفدار، طی سالهای اخیر در اختیار محصولات ایران خودرو و چینیهای پر زرق و برق بازار بوده است که پژو 207i دستی نیز در حال حاضر بیشترین مخاطب این رده را دارد. بنابراین هاچبک فرانسوی ایران خودرو با اختلاف بازار خرید و فروش بهتر و افت قیمت کمتری را نسبت به رقیب جدید خود خواهد داشت. علاوه بر اینها، دردسرهای نگهداری پژو 207i در مقایسه با سایپا شاهین محدودتر بوده و در حال حاضر نیز لوازم یدکی آن به راحتی یافت میشوند.
هر دو خودرو صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی، آينههای جانبی تاشونده برقی گرمکندار و فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترل دوربین عقب برخوردار هستند. بله، هر دو خودروی شاهین و پژو ۲۰۷ به عنوان گزینههایی محبوب در بازار خودرو ایران مورد توجه مردم قرار گرفتهاند. این چراغها به شکل بزرگ و کشیدهتر و با الگوی هلالی طراحی شدهاند که به خودروی ۲۰۷ زیبایی و جذابیت بیشتری بخشیده است. طراحی سپر جلو نیز با حفظ الگوی لبخندی، در ۲۰۷ به شکلی مدرنتر و آشکارتر بازسازی شده است. پژو ۲۰۷ نیز که در ایران موجود است در واقع نسخه بهروز شده پژو ۲۰۶ بوده و با ۲۰۷ اصلی فرانسوی تفاوت زیادی دارد. این خودرو در سال ۲۰۱۰ توسعه داده شده و شرکت ایران خودرو از حوالی سال ۸۹ به عرضه آن در کشور مشغول است و با وجود یکی دو مرتبه وقفه، همچنان تولید آن در قالب تیپهای مختلف ادامه دارد.
موتور m15T سایپا قادر به تولید ۱۱۰ اسببخار قدرت و ۱۶۵ نیوتنمتر گشتاور است که نسبت به پیشرانه tu5 تنفس طبیعی شانزده سوپاپ پژو ۲۰۷ صندوقدار با قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتنمتر، اندکی برتر ظاهر شده است. فضای کابین پژو ۲۰۷ صندوقدار اندکی فشرده به نظر میرسد و این مورد میتواند افراد درشتجثه را کمی ناراحت کند. همچنین ستونهای ضخیم جلو نیز سبب میشود تا برخی نقاط کور در پشت فرمان این خودرو وجود داشته باشند که بهویژه هنگام دور زدن، دید راننده را مقداری محدود میکند.
هر چقدر هم تلاش کنید، نمای داخلی 207 تنها به اندازه یک فیس لیفت سبک از 206 متمایز است و باید با طراحی قدیمی آن کنار بیایید. این سایت ماحصل، تلاشهای چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخابها فراهم باشد. خرید بیمه بدنه خودرو برای افراد اجباری نیست؛ اما پوشش های زیادی که برای بیمه بدنه خودرو در نظر گرفته شده است، باعث می شود که بسیاری از افراد متقاضی خرید این بیمه باشند. هر دو خودرو دارای صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی، آینههای جانبی تاشونده برقی گرمکندار، و فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترل دوربین عقب میباشند که از جمله تجهیزات مشترک آنها هستند. سایت اتوپراید سایت بسیار خوبی است که میتوانید لوازم یدکی خودرو خود را از این سایت خریداری کنید.
شاهین پلاس اتوماتیک اما با حفظ همان چراغهای قبلی و طراحی پیشین همچنان نگاهش به خانوادههاست و بیشتر قصد خدمت به این گروه از خریداران را دارد. با این اوصاف اگر بیشتر مواقع از خودرو استفاده خانوادگی میکنید و البته حوصله نگهداری از پیشرانههای توربوشارژر را هم دارید، خرید شاهین برای شما مناسبتر است. اما اگر خانواده کم جمعیتتری دارید و پیشرانههای تنفس طبیعی را بیشتر میپسندید، پیشنهاد ما به شما خرید دنا پلاس است. اما شاهین هم دست و پا بسته نیست و کیلس استارتر، سانروف، سنسور نور، رینگ آلومینیومی، فرمان با نیروی کمکی برقی و روکش چرمی صندلیها را به عنوان برگهای برنده مقابل دنا پلاس رو میکند.
با این انتخاب، میتوانید از روزمرگی راحتتر و تجربهی بیشتری از رانندگی بهرهمند شوید. در طراحی داخل کابین خودروی شاهین از سوی سازندگان سایپا، به وضوح گامی به سوی بهبود و پیشرفت برداشته شده است. از ویژگیهای جذاب و زیبا در داخل خودرو میتوان به استفاده از کنسول میانی داشبورد و غربیلک فرمان با طراحی اسپرت و زیبا اشاره کرد که به شکلی چشمنواز طراحی شدهاند. همچنین، کیفیت مواد مورد استفاده در داخل کابین ۲۰۷ نیز به نسبت به شاهین بالاتر بوده و جلوه ظاهری با کیفیتتری دارد.
همچنین اگر شایعات درست باشند و پلتفرم سایپا شاهین با یکی از نسلهای تویوتا یاریس یکسان باشد، انتظار میرود ایمنی شاسی و پلتفرم این خودرو نیز قابلقبول باشد. به ویژه که این خودرو موفق شده تاییدیه استاندارد ایمنی ECE R95 اروپا در تست تصادف جانبی (یکی از استانداردهای شش گانه جهت دریافت مجوز فروش خودرو در قاره سبز) را نیز کسب کند. در جدول زیر تمامی امکانات ایمنی سایپا شاهین و پژو ۲۰۷ صندوقدار را مشاهده خواهید کرد.
علاوه بر اینها، دردسرهای نگهداری پژو 207i در مقایسه با سایپا شاهین محدودتر بوده و در حال حاضر نیز لوازم یدکی آن به راحتی یافت میشوند. بنابراین با در نظر گرفتن موارد فوق، باید گفت اگر فضای کابین برای شما در اولویت قرار ندارد، انتخاب پژو 207i در مقایسه با سایپا شاهین، اقدامی بسیار منطقیتر خواهد بود. بعد از مدتهای طولانی که شرکتهای ایرانی تلاش چندانی برای ارتقای طراحی ظاهری محصولات خود انجام نمیدادند، سایپا با یک محصول نسبتاً زیبا و کاملاً جدید به بازار آمد و سدانهای قدیمی ایران خودرو را حداقل از لحاظ ظاهری تاحد زیادی به چالش کشید. طراحی شاهین به عنوان یک خودروی اقتصادی امروزی، جذابیت و ظرافت بالایی دارد و در مقایسه با محصولاتی همچون سورن یا حتی دنا پلاس، هماهنگی چشمنواز و زیبایی بالاتری در نواحی مختلف بدنه را به نمایش میگذارد.
یک برتری شاهین در مقایسه با 207 استفاده از سیستم تعلیق مکفرسون در قسمت جلو و سیستم Torsion Beam در عقب و استفاده از لاستیکهایی با سایز ۱۸۵ است. سیستم تعلیق سایپا شاهین در مقایسه با دیگر محصولات ایرانی، به وضوح عملکرد مناسبتری به نمایش میگذارد و علاوهبر سواری نسبتا نرم، تجربه فرمانپذیری قابلقبولی نیز دارد. اگر به دنبال انتخابی سازگارتر با محیطزیست هستید ما به شما استفاده از طرح فروش اقساطی شاهین با استاندارد آلایندگی یورو ۵ را پیشنهاد میکنیم.
این خودرو به دلیل توان موتور بالا، گشتاور مناسب و تجهیزات کمک راننده، عملکرد قابل قبولی در جادههای شهری و بینشهری دارد. سیستم تعلیق شاهین تعادل خوبی بین نرمی و پایداری برقرار کرده است، اما در سرعتهای بالا و سر پیچهای تند، ممکن است کمی ناپایداری احساس شود. با توجه به مشخصات فنی ارائه شده برای پژو 207 دستی TU3 و سایپا شاهین، میتوان این دو خودرو را از لحاظ مختلف مقایسه کرد. این مقایسه به خریداران کمک میکند تا خودروی مناسب خود را بر اساس نیازها و ترجیحات خود انتخاب کنند.
سایپا شاهین پس از کش و قوسهای فراوان، چندی پیش رسما وارد جادههای کشور شد این سدان جدید و پرحاشیه که اولین بار در نمایشگاه خودرو شیراز ۱۳۹۷ رونمایی شده بود، به عنوان پرچمدار فعلی محصولات سایپا شناخته میشود. پلتفرم سدان جدید سایپا SP100 نام گذاری شده و سایپا شاهین اولین محصولی است که بر روی آن توسعه داده میشود. جالب است بدانید که پلتفرم SP100 در اصل یک نسخه بهبود یافته از پلتفرم B کمپانی تویوتا توسط سایپا است. به عنوان خودرویی که توسط یکی از خودروسازان دولتی ما طراحی میشود، باید اعتراف کرد طراحی خارجی سایپا شاهین یک قدم بلند رو به جلو محسوب میشود. در نمای جلوی سایپا شاهین، الگوی و زوایای چراغها در کنار جلوپنجره برآمده، برجستگیهای کاپوت و خطوط شکسته روی سپر، ترکیبی به روز و عامه پسند را ایجاد کردهاند.
در خرید خودروی اقساطی باید حسابی زبر و زرنگ باشید تا سر شما کلاه نگذارند؛ چون بسیاری از دلالان و کلاهبرداران به انتظار آدم هایی نشسته اند که از بازار خودرو سر در نمی آورند و به راحتی وارد بازی چنین افرادی می شوند. بازار خودرو ایران از حدود پنج سال گذشته تاکنون در شرایط رکود، تورم و تردید به سر میبرد. در نتیجه کاهش عرضه خودروهای صفرکیلومتر به بازار، اکنون مشتریان بیش از هر زمان دیگر به خرید خودروهای کارکرده علاقهمند شدهاند. در نتیجه برای آن دسته از خریداران که وجود گیربکس اتوماتیک را ضروری ندانسته و از قیمت بالاتر نسخه AT دوری میکنند، نمونه دستی شاهین با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو گزینه جذابتری به حساب میآید. همانطور که در هر خودروی دیگری، پژو ۲۰۷ هم ممکن است دارای نقاط ضعفی باشد، اما بر اساس امکانات و عملکرد کلی، این خودرو به عنوان یک گزینه مطرح در بازار خودرو شناخته میشود.
شاهین، خودرویی است که توسط گروه خودروسازی سایپا تولید شده و با موتور توربوشارژ ۱.۵ لیتری و قدرت ۱۱۰ اسب بخار، انتخابی مناسب برای رانندگی در جادههای بزرگ و شهری محسوب میشود. از سوی دیگر، پژو ۲۰۷، با طراحی جذاب و امکانات متنوع، یکی از محبوبترین انتخابهای بازار خودرو در ایران است. از سوی دیگر، سایپا شاهین را میتوان نسخه فیسلیفت ولکس سی۳۰ دانست که البته معیارهای بهروزتری را ارائه کرده است و زبان طراحی آن در مقایسه با پژو ۲۰۷ صندوقدار مدرنتر ارزیابی میشود. اما پیشرانه سایپا شاهین مقداری ناآرامتر از پژو 207 به نظر میرسد و نفوذ صدای موتور هشت سوپاپ توربوشارژ به درون کابین اندکی بر آرامش سرنشینان تاثیر منفی خواهد داشت. میزان چالاکی این خودرو چندان برتر از 207 به نظر نمیرسد، اما به نوبه خود میتواند در رانندگیهای شهری و جادهای احتیاجات شما نسبت به شتاب و سرعت را برآورده سازد. پایداری و تعادل شاهین حین عبور از پیچ، بهواسطه طراحی مناسب شاسی و عملکرد متناسب سیستم تعلیق، نسبت به 207 صندوق دار مقداری برتری دارد.
آنچه در قیاس ۲۰۷ با ۲۰۶ تمایز جدی ایجاد کرد، استفاده از گرافیک کاملا متفاوت برای چراغهای جلو و عقب و همچنین طراحی کاملا متفاوت برای سپرهای سر و ته خودرو بود که در قیمت پژو ۲۰۷ تاثیر قابل توجهی گذاشت. با این حال ۲۰۷ همچون برادر قدیمیتر خود یعنی ۲۰۶، در بازار خودرو ایران به جایگاه شناختهشده و اثباتشدهای رسید. جایگاهی که مشتری نهایی در آن با جلوه بیرونی خودرو کنار آمده و نه از آن تعریف میکند و نه انتقاد. در نتیجه برای مقایسه پژو ۲۰۷ صندوقدار با شاهین از نظر طراحی، اگر نخواهیم شاهین را زیباتر و دارای تناسبات هندسی بیشتر خطاب کنیم، حداقل باید به متمایز و نوین بودن آن برای استانداردهای صنعت خودروسازی کشور معترف باشیم. یکی از مهمترین تفاوتهای در مقایسه شاهین با پژو ۲۰۷ صندوقدار، داشتن پیشرانه قدرتمندتر در شاهین است که از وجود سیستم پرخوران توربو نشات میگیرد.
اما با این حال، پژو ۲۰۷ با اعمال تغییرات در جزئیات ظاهری، نمرهی بالاتری در این خصوص کسب کرده است. سیستم تعلیق شاهین، به وضوح عملکرد مناسبتری را در مقایسه با دیگر محصولات ایرانی ارائه میدهد و تجربه سواری نرم و فرمانپذیری قابلقبولی را فراهم میکند. همچنین، استاندارد آلایندگی یورو ۵ طرح فروش اقساطی شاهین را به عنوان گزینهای سازگار با محیطزیست پیشنهاد میکند. در پایان مقایسه ۲۰۷ با شاهین باید فهمیده باشید که کدام یک از این دو خودرو بیشتر به کار شما میآید و ماشین بهتری برای شما محسوب میشود. به طور خلاصه، اگر یک هاچبک با شتاب بیشتر، پرستیژ اجتماعی مناسب، استهلاک فنی کمتر، دوام فنی بالاتر، طراحی کمی اسپرتتر، مصرف سوخت پایینتر و حساسیت نگهداری پایینتر نیاز دارید، پژو ۲۰۷ دندهای گزینه بهتری نسبت به شاهین محسوب میشود. پژو ۲۰۷ دندهای امکانات رفاهی چندانی ارائه نمیدهد و از این نظر نسبت به شاهین G مقداری ضعف دارد.
از لحاظ شتاب و چالاکي نيز بايد گفت که به دليل قدرت موتور بيشتر و همچنين بهرهمندي شاهين از جعبهدنده ۵سرعته دستي در مقايسه با گيربکس ۴سرعته اتوماتيکيک پژو ۲۰۷ صندوقدار، انتظار ميرود محصول سايپا اندکي چالاکتر از پژو ۲۰۷ صندوقدار اتوماتيک ظاهر شود. البته گويا تکنولوژي قديمي سرسيلندر ۸ سوپاپ اين خودرو سبب شده است تا طبق برخي تستهاي غيررسمي، شتاب صفرتاصد شاهين به رقمي بيش از ۱۳ ثانيه برسد که از لحاظ چالاکي، اين دو خودرو برتري چنداني نسبت به يکديگر ندارند. بهطور کلی از نظر طراحی ظاهری دو خودرو، میتوان گفت خودرو شاهین هم از لحاظ طراحی بیرونی و هم بخش کابین نسبت به پژو ۲۰۷ صندوقدار برتری دارد. اما قیمت شاهین با کارکرد پایین در بازار امروزی بسیار نزدیک به نمونههای کارکرد بالای ۲۰۷ صندوقدار است. این خودرو پیشرانه توانمندتر و فضای کابین جادارتری دارد که آن را برای استفاده خانوادگی مناسبتر میسازد. طبیعتا نسخه دستی شاهین آسایش سواری ۲۰۷ صندوقدار با گیربکس اتوماتیک را در ترافیک سنگین به همراه نخواهد داشت، ولی نسخه اتوماتیک میتواند این نقطه ضعف را برطرف کند.
پیشرانه این خودرو از موتور ۸ سوپاپی استفاده میکرد که قبلاً در خودروهایی مانند کوییک و ساینا به کار رفته بود. با اضافه شدن توربوشارژ، قدرت این موتور به میزان قابل توجهی افزایش یافت و به حدود ۱۱۰ اسب بخار رسید. با وجود کار قابل تحسینی که برای طراحی نمای بیرونی شاهین انجام گرفته است، متاسفانه طراحی داخلی و به ویژه فرم داشبورد این خودرو جای تعریف و تمجید آنچنانی ندارد. شرکت سایپا میتوانست یک پوسته داشبورد با طراحی مدرنتر برای این محصول جدید خود تولید کند تا نظر مشتریان را بیش از پیش به سوی شاهین جلب سازد. اما متاسفانه فرم داشبورد شاهین گیرایی زیادی ندارد و کمی قدیمی و ساده است که با سطح توقع ما از این محصول فاصله نسبتاً زیادی دارد.
اما اگر به دنبال اقتصادیترین گزینه با مصرف سوخت کمتر و مانورپذیری بالا هستید، پژو 207 با موتور TU3 میتواند انتخاب بهتری باشد. این مقایسه به خریداران کمک میکند تا با آگاهی بیشتر و مطابق با نیازهای خود، تصمیم نهایی را اتخاذ کنند. همانطور که اشاره شد، فعلا شرکت سايپا به يک پيشرانه ۸ سوپاپ توربوشارژ جهت تأمين قواي محرکه شاهين بسنده کرده است. موتور m15T سايپا قادر به توليد ۱۱۰ اسببخار قدرت و ۱۶۵ نيوتنمتر گشتاور است که نسبت به پيشرانه tu5 تنفس طبيعي شانزده سوپاپ پژو ۲۰۷ صندوقدار با قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نيوتنمتر، اندکي برتر ظاهر شده است. ابتدا نگاهی به گزینه جوانتر مطلب تفاوت سایپا شاهین و پژو 207 صندوقدار اتوماتیک میاندازیم.
ميزان چالاکي اين خودرو چندان برتر از 207 به نظر نميرسد، اما به نوبه خود ميتواند در رانندگيهاي شهري و جادهاي احتياجات شما نسبت به شتاب و سرعت را برآورده سازد. پايداري و تعادل شاهين حين عبور از پيچ، بهواسطه طراحي مناسب شاسي و عملکرد متناسب سيستم تعليق، نسبت به 207 صندوق دار مقداري برتري دارد. همچنين سيستم تعليق شاهين با جذب مطلوب ضربات جاده، لذت سواري بيشتري را به سرنشينان خود ارايه ميدهد. فضاي کابين پژو ۲۰۷ صندوقدار اندکي فشرده به نظر ميرسد و اين مورد ميتواند افراد درشتجثه را کمي ناراحت کند. همچنين ستونهاي ضخيم جلو نيز سبب ميشود تا برخي نقاط کور در پشت فرمان اين خودرو وجود داشته باشند که بهويژه هنگام دور زدن، ديد راننده را مقداري محدود ميکند. در طراحی دنا پلاس بیشتر از خطوط شکسته و زوایای تند استفاده شده که جلوهای اسپرت و تا حدودی خشن به چهره خودرو داده است.
البته ارائه تیپ تفس طبیعی با گیربکس AT تنها به منظور افزایش تنوع سبد خانواده شاهین انجام نگرفت. این کار در راستای جلب رضایت دوباره مشتریان در مواجه با گیربکس پر ایراد ضریب متغیر CVT که در نسخه توربو ارائه شده بود، صورت گرفت تا شاید مشتریان جدید با گیربکس سنتی AT به حس رانندگی لذتبخشتری دست یابند. حسی که نهتنها در نسخه CVT وجود خارجی نداشت، بلکه با دلیل گیج بودن و تاخیر شدید در پاسخدهی گیربکس CVT، موجب عصبانیت مشتریان شده بود. در بحث هندلینگ هم هر دو خودرو نسبت به یک سدان خانوادگی قابل قبول ظاهر میشوند اما بازهم شاهین با اختلاف اندکی برنده است.
برای اینکه خریداران تصمیم نهایی خود را بگیرند، مقایسه مشخصات فنی موتور شاهین با ۲۰۷ بسیار کمککننده است. در مقایسه شاهین با 207 از نظر امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی، این خودروها اختلاف چندانی با هم ندارند. تعداد آپشنها در این دو خودرو چندان بالا نیست؛ اما نسبت به سایر خودروهای ایرانی نمره بهتری دریافت میکنند.
گفته شده است شرکت سايپا با خريداري پلتفرم خودرو گريت وال ولکس سي ۳۰ و انجام برخي اصلاحات روي آن، مدل شاهين را خلق کرده است. هرچند سايپا اين قضيه را تاييد نميکند؛ اما با اين حال، شباهتهاي ظاهري ميان شاهين و ولکس سي۳۰ در نماي بغل ميتواند گواهي بر اين مدعا باشد. به هر حال، سايپا شاهين بر يک پلتفرم بوميسازيشده موسوم به sp100 توسعه يافته است و در سال ۹۷ با نام رهام از آن رونمايي شد.
پژو 207 صندوقدار همانند برادر هاچبک خود، از طراحی کلی متمایز با 206 در داخل کابین برخوردار است. به کار بردن موتور تنفس طبیعی در خودرو ۲۰۷، به دلیل طراحی ساده، به طور کلی دوام و طول عمر بیشتری دارد. این موتور به دلیل ساختار ساده، به تغییرات کیفیت سوخت و روغن حساسیت کمتری نشان میدهد و هزینههای نگهداری آن نیز کمتر است. نوع موتور قرار گرفته در شاهین بازدهی بالاتری دارد؛ اما به کیفیت سوخت حساستر بوده و در شرایط رانندگی شهری و ترافیک سنگین، مصرف سوخت آن بالا است. خودرو شاهین به دلیل پیچیدگی بیشتر و حساسیت به کیفیت سوخت و روغن، نیازمند مراقبت بیشتری است.
یکی از مهمترین تفاوتهای در مقایسه شاهین با پژو 207 صندوقدار، داشتن پیشرانه قدرتمندتر در شاهین است که از وجود سیستم پرخوران توربو نشات میگیرد. البته این پیشرانه به دلیل داشتن طراحی قدیمی با 8 سوپاپ، ضمن داشتن سر و صدای قابل توجه، عملکرد چندان خیرهکننده و متمایزی ارائه نمیدهد. با این حال وجود گیربکس اتوماتیک قدیمی 4 سرعت در 207 در ترکیب با پیشرانه ضعیفتر، موجب کند احساس شدن این خودرو در مقایسه با شاهین دنده دستی میشود. در این مقاله، ما به مقایسه شاهین و پژو ۲۰۷ از نظر مشخصات فنی، ظاهری، امکانات رفاهی و ایمنی میپردازیم تا به خریداران کمک کنیم تا خودرویی را با توجه به نیازها و سلیقه خود انتخاب کنند. در اينجا بايد به يک نکته اشاره کرد و آن اينکه افراد خواهان يک سدان جمعوجور و خوشقيمت اتوماتيکيک، حداقل تا زمان ورود شاهين اتوماتيک به بازار، راهي جز انتخاب پژو ۲۰۷ صندوقدار ندارند.
کسانیکه علاقهمند به خرید یک خودروی اقتصادی و در عینحال آپشندار هستند، معمولا برای انتخاب بین شاهین و ۲۰۷ ترید دارند. این دو خودرو از دو کمپانی ایرانی سایپا و ایران خودرو در بسیاری از فاکتورها به هم شبیه هستند و همین موضوع انتخاب را برای مشتریان دشوار میکند. در این مقاله سپند خودرو تصمیم گرفتهایم با مقایسه شاهین با ۲۰۷ از نظر فنی، ظاهری و امکانات رفاهی و ایمنی به این سردرگمی مشتریان پایان دهیم. بعد از مطالعه این مقاله میتوانید نسبت به خرید خودروی موردنظرتان متناسب با بودجه، نیازها و امکانات دلخواهتان اقدام کنید.
پژو 207 SD از دیدگاه فنی دقیقا منطبق بر نسخه هاچبک بود و از پیشرانه 1.6 لیتری TU5 بهره گرفت. با این تفاوت که این سدان بر خلاف سدان 206، تنها با گیربکس اتوماتیک 4 سرعت (همان سیستم انتقال نیروی پژو 206 تیپ 6) روانه بازار شد و هرگز در نمونه دستی به تولید نرسید. ازاینرو تمایزهای میان 207 سدان با 206 سدان نسخه اتوماتیک، تنها محدود به تفاوت طراحی خارجی، داخلی و آپشنها است. شاهین دارای موتور M15T است که در کنار پیشرانه توربوشارژ ۱.۵ لیتری، قدرت و گشتاور بالاتری را نسبت به حجم خود تولید میکند. در حال حاضر با معرفی خودرو شاهین توسط سایپا و ۲۰۷ توسط ایران خودرو، هر کدام سعی در گرفتن گوی رقابت در بازار را دارند.
با اینکه به تازگی وارد بازار خودرو ایران شده است؛ ولی زیبایی آن زیاد قابل تعریف نیست. اگر قصد خرید خودرو دارید و میخواهید بدانید شاهین بهتر است یا پژو ۲۰۷ صندوقدار به توضیحاتی که برایتان ارائه میدهیم توجه کنید تا بتوانید خودرویی که باب میلتان است را خریداری کنید. در سایت اتوپراید قطعات انواع خودروها از جمله شاهین و پژو ۲۰۷ صندوقدار اتومات و دندهای موجود است که میتوانید برای خرید از این سایت نیز استفاده کنید. درمجموع، باید گفت طراحی سایپا شاهین چه در نمای بیرونی و چه در بخش کابین، نسبت به پژو ۲۰۷ صندوقدار تا حدودی برتر است و میتواند به عنوان برنده این قسمت شناخته شود. ابتدا قرار بود سایپا شاهین با پیشرانه برلیانس H330 به دست مشتریان داخلی برسد؛ اما به دلیل شروع تحریمها و برخی مشکلات دیگر، مهندسان سایپا نمونه توربوشارژ موتور هشتسوپاپ تیبا را به سینه شاهین پیوند زدند.
در بحث کیفیت سواری اختلاف چندانی بین دو خودرو وجود ندارد و هر دو نسبت به قیمت خود نرمی قابل قبولی دارند اما اگر خیلی حساس باشید ممکن است خشکی و نویز تایرهای فابریک آزارتان دهد. از آنجا که سند بلافاصله پس از عقد قرارداد به نام خریدار انتقال پیدا میکند، در صورت نیاز میتوانید خودرو را بفروشید. کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مرحله اجرایی واردات خودرو عملاً از ابتدای مهرماه آغاز میشود، اعلام کرد واجدین شرایط واردات خودرو، تا ۱۹ شهریور ماه فرصت دارند درخواست خود را به دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت تحویل دهند. ب ام و گرن لوسو کوپه نامی برای یکی از خاص ترین محصولات خودرویی جهان است که توسط باواریایی ها در همکاری با کمپانی افسانه ای پینینفارینا متولد شد. شرکت سپند خودرو آریا که در سال ۱۳۸۶ و با شماره ثبت ۴۴۶۳۰۶ تاسیس شده است یکی از معتبرترین و موفق ترین شرکت های حوزه فروش خودرو در ایران می باشد.
مصرف سوخت کمتر و هزینههای نگهداری پایینتر از ویژگیهای بارز این خودرو هستند که آن را به گزینهای محبوب برای رانندگان اقتصادی تبدیل کرده است. ابتدا قرار بود سایپا شاهین با پیشرانه برلیانس h330 به دست مشتریان داخلی برسد؛ اما به دلیل شروع تحریمها و برخی مشکلات دیگر، مهندسان سایپا نمونه توربوشارژ موتور هشتسوپاپ تیبا را به سینه شاهین پیوند زدند. البته گفته میشود که از سال ۱۴۰۳ پیشرانه جدیدی برای شاهین در نظر گرفته خواهد شد که تمامی استانداردهای روز را شامل میشود.
دیدگاهتان را بنویسید