خودرو تارا قیمت و مشخصات فنی خودرو K132 ایران خودرو
اما اگر قصد خرید تارا دستی را دارید، پیشنهاد میکنیم با اختصاص مقدار بودجه بیشتر، MVM X22 را هم در گزینههای خود لحاظ کنید. این موتور دارای حجم 1.6 لیتر و آرایش 4 سیلندر و 16 سوپاپ می باشد. این موتور دارای تکنولوژی پمپ روغن متغیر، زمان بندی متغیر سوپاپ ورودی (CVVT)، دینام هوشمند و … است. با استاندارد آلایندگی یورو 5 می تواند 113 اسب بخار قدرت با گشتاور 144 نیوتن متر تولید کند. مصرف بهینه سوخت این موتور در تارا بسته به نوع گیربکس حدود 7 تا 7.4 لیتر در 100 کیلومتر است.
بیش از 15سال تجربه موفق در زمینه فروش نقدی و اقساطی خودرو در سراسر کشور از افتخارات سپند خودرو می باشد. سایت فروش خودرو در امارات این امکان را فراهم میکند که بدون واسطه، انواع خودروهای نو و کارکرده را بررسی و بهترین گزینه را بر اساس بودجه و نیازتان انتخاب کنید…. مبایعه نامه خودرو یکی از مهمترین اسناد در معاملات خرید و فروش ماشین است که بهعنوان مدرک قانونی برای اثبات مالکیت و تعهدات مالی طرفین شناخته میشود. برای اطلاع از آخرین قیمت تارا صفر در کارخانه و بازار این صفحه از پدال را دنبال کنید. در ابتدا بهتر است مدلهای مختلف تارا را در جدولی برای شما بیاوریم، تا قبل از صحبت در مورد آنها، یک دید کلی در مورد تیپهای مختلف این خودرو داشته باشید.
نخستین خودرویی که با این پلتفرم تولید شده خودروی تارا بود که در آغاز با کد کارخانهای K۱۳۲ شناخته میشد. نسخه اولیه این خودرو در بهمن ماه ۱۳۹۸ رونمایی شد ولی آغاز تولید آن به اواخر سال ۱۳۹۹ برمیگردد و در نهایت تارا در مدل ۱۴۰۰ برای اولین بار روانه بازار شد. خودرو تارا دستی و اتوماتیک توسط ایران خودرو تولید میشود و قیمت، مزایا، معایب، طراحی نمای داخلی، مشخصات فنی، امکانات رفاهی، تصاویر و تجهیزات ایمنی آن باعث نظرات متفاوت است. سدان تارا محصولی بود که از دل پروژه شکستخورده ایکاپ (IKAP/جوینت ونچر IKCO و PSA) با دردسر بسیار زیاد بیرون آمد. این خودرو حاصل خروج خودروسازان فرانسوی از قرارداد مشترک با ایران خودرو در دوران پس از تحریم بود. اما ایکو موفق شد پلتفرم پژو ۳۰۱ را که قرار بود از سوی این شرکت در کشور مونتاژ شود، در اختیار بگیرد و با اعمال برخی تغییرات، پلتفرمی تحت عنوان پلتفرم ملی IKP1 را خلق کند.
جهت شرکت در طرح فروش اقساطی تارا می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید. البته تارا V4 LX نسبت به دیگر تیپ های تارا از آپشنها و امکانات بیشتری بهره میبرد. این خودرو از آزمونهای ایمنی عابر پیاده در تصادفات جادهای با موفقیت عبور کرده است.
لازم به ذکر است که مقاومت این دو ماشین در تصادفات برابر است و هر دو دارای ۳ ستاره ایمنی خودرو هستند. در صورت درخواست هرکدام از رنگهای سفارشی بالا باید حدود ۱۲ میلیون تومان بیشتر از قیمت اصلی را به خودروسازی پرداخت کنید. یکی از نکاتی که در مورد خودرو تارا باید به آن توجه کنید، محدودیت رنگی این خودرو است. با اینکه تارا در ۵ رنگ به بازار عرضه شدهاست، اما متاسفانه رنگ پرطرفدار سفید در میان این گزینهها وجود ندارد. این ماشین توسط شرکت ایران خودرو به صورت اختصاصی طراحی نشده است؛ طراحان پلتفرم این خودرو را از ماشین دیگری به نام پژو 301 الهام گرفتهاند. در این میان، سمند سورن پلاس EF۷ دوگانهسوز مدل ۱۴۰۳ در بازار ۸۵۰ میلیون تومان فروخته شد.
گروه صنعتی ایرانخودرو در تابستان ۱۳۹۹ شرایط فروش مشارکت در تولید تارا و سایر محصولات خود را اعلام کرد. بنابر اعلام رسمی ایرانخودرو، پیشپرداخت تارا ۱۱۹ میلیون ۹۰۰ هزار تومان برای مدل دندهدستی و ۱۴۹ میلیون ۹۰۰ هزار تومان برای نسخه خودکار است. موعد تحویل هم در بازه زمانی ۱۲ تا ۲۴ ماه بعد از ثبتنام خواهد بود؛ درحالیکه قیمت نهایی خودرو، هنگام تکمیل وجه در سال آینده اعلام خواهد شد.
این مورد با توجه به ضعف ایران در ساخت تجهیزات الکترونیک، مثل نمایشگر لمسی و دیگر ادوات الکترونیکی، شکبرانگیز است. افزونبراین، چنانچه توان صنعتی و مهندسی کشورمان تا این حد رشد کرده باشد، فقدان قطعات ایرانی برای بسیاری از خودروهای پرفروش داخلی، مثل پژو ۲۰۶ و۲۰۷ و دنا، محل سؤال از مدیران ایرانخودرو است. مطابق معمول، بحث خودرو ملی و تکیه بر توان داخلی موضوع دلخواه غولهای خودروسازی ایران است.
شتاب کشش تارا در سطح متوسطی قرار میگیرد و نمیتوان برای کلکل و کورس روی آن حساب چندانی باز کرد. همچنین هندلینگ آن حتی باوجود سامانه کنترل پایداری چندان درخور توجه نیست. البته این موضوع تا حدی به سنگین بودن دماغه خودرو برمیگردد اما عملکرد نهچندان جالب سیستم کنترل پایداری نیز در این ماجرا دخیل است. بهطوریکه تارا اتوماتیک در بحث هندلینگ حتی به گرد پای سراتو هم نمیرسد. کلاستر تارا اتوماتیک V4 از نوع آنالوگ است و سعی شده با استفاده از ترکیب رنگ های آبی و قرمز ، احساس هیجان را به راننده القا کند. در مابین عقربه های مربوط به سرعت و دور موتور، کامپیوتر کوچک سفری تعبیه شده است و اطلاعاتی مانند میزان بنزین ، ساعت و دمای آب را به ما می دهد.
K132، در دو تیپ MT دستی و AT اتوماتیک در لیست فروش ایران خودرو قرار گرفته است. تفاوت امکانات رفاهی این دو نسخه از این خودرو، به مواردی همچون نوع روکش صندلی، تنظیم برقی صندلیهای جلو، سنسور نور و باران، رینگهای آلومینیومی و آینه تاشونده برقی در مدل اتوماتیک خلاصه میشود. در مجموع باید بگوییم خبری از شگفتانه ویژه در داخل ماشین تارا نیست. مشخصات فنی اتومبیل تارا چیست؟ این ماشین مجهز به پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپه است و توان تولید ۱۱۳ اسب بخار را دارد.
سورن پلاس یکی از سدانهای ایرانخودرو است که به عنوان نسخهای بهروز از سمند سورن شناخته میشود. شرکت آپکو مدل دیگری از چراغ عقب تارا را نیز طراحی کرده است که در تصویر زیر مشاهده میشود. در طراحی این ماشین با توجه به طرح اولیه شرکت پژو از خطوط ملایم با زوایای نرم بهره گرفته شده است تا نسبت به پژو 301 خانوادگیتر باشد. در جدول زیر میتوانید برخی از مزایا و معایب تارا اتوماتیک را مشاهده نمایید. تارا خودرویی بوده که از ابتدای معرفی تا زمان عرضه به بازار و پس از آن حواشی بسیاری داشته که در این مطلب بهطور کامل به آنها میپردازیم. البته این نکته را هم مد نظر داشته باشید که امکاناتی نظیر؛ آنتن کوسه ای، سنسور نور و باران، چراغ خوش آمد گویی و… نیز به این خودرو اضافه شده اند.
اولین مدل تحویلی تارا ۱۱۰ اسببخار قدرت و ۱۵۰ نیوتنمتر گشتاور خواهد داشت. ظاهر ماشین تارا الهام گرفته و فیس لیفت پژو ۳۰۱ است و از ۲ سال پیش در خط تولید ایران خودرو قرار دارد. پلتفرم تارا نسبت به دیگر خودروهای داخلی ما مدرنتر است و استانداردهای ایمنی سختگیرانهتری مثل استاندارد حفاظت از عابر پیاده (Pedestrain) را پشتسر گذاشته است. در ضمن مواردی مثل ورقهای بدنه دوفازی با استحکام بالا، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) و سیستم کنترل کشش (TCS) که برای اولین بار در یک خودرو ایرانی استفاده شدهاند؛ باعث میشود تا به ایمنی تارا در تصادفات امیدوار باشیم. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد تارا دندهای بهترتیب برابر با 7.1 لیتر در صد کیلومتر و 12.5 ثانیه است.
در سوی دیگر، ریرا اولین کراساوور ملی ایرانخودرو است که با زبانی طراحی مدرن و امضای جدید ایرانخودرو معرفی شده است. چراغهای LED، خطوط شکسته و نمایی اسپرتتر، این خودرو را نسبت به سایر محصولات داخلی جذابتر کرده است. همچنین تارا اتوماتیک ارتقا یافته مدل ۱۴۰۴ به حدود ۱ میلیارد و ۱۴۵ میلیون تومان قیمت دارد.تارا اتوماتیک ارتقا یافته مدل ۱۴۰۲ با افزایش ۱۰ میلیون تومانی قیمت ۱ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان به فروش میرسد. تارا V4 از سوی ایرانخودرو با قیمت ۶۹۰ میلیون تومان عرضه میشود اما این رقم در بازار هماکنون حدود ۹۴۰ میلیون تومان است و تارا V4 LX را به یکی از گرانترین خودروهای داخلی تبدیل میکند. در حال حاضر، شاهین پلاس اتوماتیک را میتوان اصلیترین رقیب این تیپ فول تارا دانست. مهمترین تفاوت بیرونی تارا V4 LX با تیپهای قبلی، تغییر گرافیک چراغهای عقب است.
به همین دلیل، در تارا V4 LX ایرانخودرو اقدام به طراحی رو دریهای جدیدی کرده و با استفاده از دستگیرههای در مشابه سورن پلاس، دکمههای شیشهبالابر را به روی درهای جلو منتقل کرده است. با این کار، فضای دکمهها روی کنسول تارا V4 خالی شده و بجای آن جا موبایلی تعبیه شده است. بسیاری از افراد با توجه به شغلی که دارند، به دنبال خرید ماشین با صندوق عقب بزرگ هستند. ماشینهای ایرانی زیادی وجود دارند که دارای صندوق عقب بزرگی هستند و یکی از آنها بدون شک خودرو تارا دستی و اتومات است.
همچنین ایران خودرو دو تیپ جدید V3 و V4 این خودرو را به خط تولید خود آورده است. طراحی پلتفرم جدید برای هر خودروساز کاری از نظر مهندسی بسیار دشوار و از دیدگاه تولید بسیار هزینهبر است. دستیابی ایکو به پلتفرم پژو ۳۰۱ در نوع خود یک خوششانسی به حساب میآید.
اگر شما هم قصد خرید تارا، به عنوان یک سدان خانوادگی نهچندان گرانقیمت با طراحی و امکانات بهروز را دارید؛ بررسی تارا را از دست ندهید. حداقل نکته مثبت ماجرا اینجاست که در تارا شاهد پلتفرم همیشگی محصولات ایرانخودرو نیستیم و پس از مدتها پلتفرمی جدید را بر روی خودروهای تولید داخل میبینیم. اما متأسفانه قوای محرکه این خودرو همان موتور TU5 است که با کمی تغییرات بر روی این خودرو قرار گرفته. البته در قسمت مشخصات فنی بهطور کامل به معرفی موتور، گیربکس و پلتفرم این خودرو میپردازیم.
با وجود قدمت بسیار زیاد این پیشرانه معمولی و نسبتا کممصرف، مزیت استفاده از آن به معنای فراوانی قطعات فنی و سهولت تعمیرات برای مصرفکننده است. از این رو مالک خودرو حداقل از نظر ویژگیهای فنی، دوام و فراوانی اجزای این پیشرانه، تا حدودی آسودهخاطر است. مهمترین مزیت این ماشین، ایمنی قابل قبول، آپشنهای رفاهی مناسب، فضای مناسب داخل کابین و خدمات پس از فروش آن است.
اما اصلی ترین رقیب تارا وی ۱ پلاس، نسخه دنده دستی شاهین پلاس است که پا به پای یکدیگر رقابت می کنند. تارا V4 نسخه فول آپشن تارا V2 است که در اوایل سال ۱۴۰۲ توسط ایران خودرو رونمایی شد و در حال حاضر یکی از لوکس ترین خودروی تولید داخل محسوب می شود و در میان خودرو های تولید داخل یکی از بروزترین طراحی ها را دارد. تارا V4 سدانی در کلاس طراحی C بوده و پلتفرم آن بر پایه پلتفرم پژو ۳۰۱ است و به نوعی نسخه ایرانیزه شده پژو ۳۰۱ است. تارا که با نام K۱۳۲ شناخته میشد، از سال ۱۳۹۹ با جعبه دنده دستی روی خط تولید قرار گرفت و از طریق طرحهای پیش فروش ایران خودرو به متقاضیان فروخته شد.
علاوه بر این، در تیپ V4 LX تنظیمات صندلیهای جلو تماماً در ۶ جهت برقی شده است درحالیکه در تارا اتوماتیک V2، این تنظیمات برای صندلی راننده در ۴ جهت برقی و در ۲ جهت دستی و برای صندلی سرنشین در ۲ جهت برقی و ۲ جهت دستی بود. گرمکن صندلیهای جلو، اضافه شدن خطوط داینامیک به دوربین دنده عقب و اضافه شدن دو توییتر به سیستم صوتی هم دیگر ویژگیهای جدیدی هستند که در تارا V4 میبینیم. در این میان، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ در حدود ۶۹۵ میلیون تومان قیمت خورده است. پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک TU۵P مدل ۱۴۰۳ اما یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان به فروش رفت.
سایپایی تازه وارد یعنی شاهین میتواند به عنوان جدیترین رقیب تارا مطرح باشد چراکه هر دو خودرو از پلتفرمهای جدید برخوردارند و طبق ادعای کمپانیهای وطنی از نظر ایمنی پیشرفت محسوسی داشتهاند. خودرو شاهین از طراحی ظاهری هماهنگتری بهره میبرد، به لطف پرخوران توربو گشتاور بالاتری دارد و در نسخه فول یا همان G از برخی آپشنهای اضافه نظیر سانروف (در قیاس با تارا دندهای) برخوردار است. در این بین محصولات دیگری نظیر ۲۰۷i صندوقدار و دنا پلاس هم وجود دارند که با پلتفرمهای قدیمیترشان از ایمنی پایینتری برخوردار هستند، ضمن اینکه ۲۰۷ از نظر فضای کابین (برای سرنشینان عقب) هم محدودیت زیادی دارد.
طراحی داخلی تارا V4 بسیار شبیه به سیتروئن C3-XR بوده و طراحی خوبی دارد. در نسخه های قبلی تارا ، کلید های شیشه بالابر در کنار دسته دنده قرار گرفته بود اما در تارا اتوماتیک جدید کلید های شیشه بالابر بر روی دستگیره ها منتقل شده است. در بخش داشبورد نیز همانند رودری ها از پلاستیک خشک استفاده شده است. در بالای داشبورد یک نوار از جنس پلاستیک پیانویی می بینیم که به جذابیت طراحی داخل کابین کمک کرده است. دریچه های سیستم تهویه درون قاب هایی با رنگ های مشکی پیانویی و نقره ای قرار گرفته اند و طراحی خوبی دارند. در بخش وسط کنسول می توانیم نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا را مشاهده می کنیم که درون یک قاب نقره ای رنگ از جنس پلاستیک بافت دار قرار گرفته اند.
تارا V3 نسخه ای از این سدان ملی با تغییرات و امکانات بیشتر نسبت به نسخه V1 است. این نسخه از تارا ضریب خروجی دیفرانسیل متفاوتی نسبت به نوع V1 دارد. ایران خودرو با تکیه بر پلتفرم PF1 شرکت PSA، بر ایمنی و امکانات رفاهی تارا تبلیغ و تاکید بسیار زیادی میکند. تارا با الهام از پژو ۳۰۱ طراحی شده و نسبت به بسیاری از سدانهای داخلی، ظاهری مدرنتر دارد.
جدا از آن قیمت این محصول ایران خودرو بالا است و شما میتوانید با چنین هزینهای ماشینی بهتر خریداری کنید. تارا V1 پلاس در بخش طراحی ظاهری تغییرات کمی نسبت به نسخه قبلی خود داشته اما به طور کلی خانواده تارا طراحی متفاوتی نسبت به دیگر خودرو های داخلی داشته که نکته مثبتی برای این خانواده به حساب می آید. در نمای جلو، طراحی چراغ های اصلی به دلیل بهره مندی از خطوط شکسته، بیشتر از بقیه قسمت ها جلب توجه می کند. جلو پنجره این خودرو دارای حاشیه های کرومی هستند که جلوه خوبی را ایجاد کرده است اما یکی از مهمترین عواملی که بر طراحی نمای جلوی خانواده تارا تاثیر گذاشته است خطوط طراحی شده بر روی کاپوت است که توانسته کمی چهره این خودرو را عضلانی کند. در سمت چپ قسمت فرمان دکمه استارت را می بینیم که به تقلید از خودرو های پورشه در این قسمت قرار گرفته است و در زیر این دکمه کلید های مربوط به تنظیمات آینه های جانبی ، سیستم کنترل پایداری ، تنظیمات چراغ های اصلی و… مشاهده می شود.
همچنین در این نما می توانیم رینگ های ۱۶ اینچی را مشاهده کنیم که طراحی خوبی دارند و برخلاف نسخه های اولیه تارا که جنس رینگ ها ، از نوع فولادی بودند در تارا V4 از رینگ های آلومینیومی استفاده شده است. گرافیک چراغ ها در نسخه جدید تغییر کرده و آن حالت آزار دهنده تی که در نسخه های دیگر شاهد آن بودیم در این خودرو نمی بینیم. به طور کلی تارا اتوماتیک جدید نمره قابل قبولی را در بخش طراحی ظاهری خود می گیرد و در این خودرو شاهد طراحی عامه پسند هستیم. ایران خودرو تلاش کرده با طرحی جدید و متفاوت و حجم دهی بعضی بخشهای ماشین، به جذابیتهای این سدان کوچک وطنی اضافه کند. استفاده از این سبک چراغهای پیوسته میتواند به خودرو بازها حس خوبی القا کند چرا که تداعی کننده خودروهای خوش نامی چون میتسوبیشی گالانت و هیوندای آزرا با محصولات دوج است به ویژه که تا کنون هیچ خودروی وطنی با این شیوه طراحی ساخته نشده بود.
جلو پنجره تارا اتوماتیک V4 درون یک قاب کرومی قرار گرفته و لوگوی ایران خودرو در وسط جلو پنجره به چشم می خورد. چراغ های مه شکن و روشنایی روز درون قابی از جنس پلاستیک پیانویی قرار گرفته اند که به جذابیت نسخه V4 در نمای جلو افزوده است. در نما های جانبی تارا V4 اتوماتیک شاهد طراحی متفاوتی نسبت به دیگر تولیدات ایران خودرو هستیم. یک خط طراحی از ابتدا گلگیر جلو شروع شده و تا انتها گلگیر عقب ادامه پیدا می کند. تارا، بهعنوان یکی از جدیدترین محصولات ایرانخودرو، درحال حاضر در دو مدل تارا دستی V1 و تارا اتوماتیک V4 عرضه میشود که توانسته است با طراحی مدرن و امکانات بهروز، توجه خریداران بسیاری را جلب کند. در این صفحه، لیست کاملی از قیمت تارا صفر در دو مدل یاد شده ارائه شده است.
برای تارا پیشرانهی EC5 ایرانخودرو انتخاب شده است که ۱٫۶ لیتری و تنفسطبیعی، مشابه TU5 است. این موتور از نظر قدرت و گشتاور، تفاوت چندانی با نمونهی مورد تأیید پژو فرانسه برای نسخه مونتاژ ایران 301 ندارد. در بازار اروپا هم، موتور ۱٫۶ لیتری از سری PureTech برای پژو 301 قابلسفارش است.
قیمتها به تفکیک کارخانه و بازار آزاد درج شدهاند تا کاربران بتوانند اطلاعات دقیقی برای تصمیمگیری آگاهانه در خرید داشته باشند. دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز یکی دیگر از گزینههای موجود در بازار است که البته در ماههای اخیر گوی سبقت را از تارا اتوماتیک ربوده و با قیمت بالاتری در بازار معامله میشود. از نظر مشخصات فنی تارا و دنا پلاس توربو فاصله خیلی زیادی با هم ندارند. با وجود نصب صندلیهای به نسبت راحت در تارا و فضای مناسب برای سرنشینان، نبود زیر آرنجی جلو و عقب نیز در نسخه دندهای این سدان ایران خودرویی کاملاً احساس میشود. در صورتی که زیر آرنجی میانی در تارا دندهای نصب میشود، میتوان امتیاز این سدان را در بحث راحتی سرنشینان و راننده افزایش داد.
در حقیقت این خودرو با خودروهایی مانند پژو 208، پژو 2008 و سیتروئن سی- الیزه پلتفرم مشترکی دارد. در این خودرو از همان موتور TU5 پلاس استفاده شده است که می تواند نهایت قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور نهایی ۱۴۴ نیوتن متر را از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل کند. در تارا V4 از همان موتور TU5 پلاس استفاده شده است که می تواند نهایت قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور نهایی ۱۴۴ نیوتن متر را از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل کند. طراحی بدنه تارا نیز گرچه در بازار انحصاری ایران بهزودی برای همگان قابلهضم خواهد شد، اما طرح نسبتا ناشیانه چهره این خودرو سبب میشود تا برخی افراد به سوی امثال دنا پلاس توربو با توان فنی بالاتر و طراحی ظاهری اسپرتتر رهسپار شوند. پلتفرم این خودرو با سدان فرانسوی یکسان است و ازآنجاکه پژو ۳۰۱ در آزمونهای موسسه یورو انکپ موفق به دریافت سه ستاره ایمنی شده است، بنابراین میتوان استحکام مناسب شاسی و پلتفرم را نیز در فهرست مشخصات تارا گنجاند.
نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی یا 6 سرعته اتوماتیک به محور جلو تارا میرسد. تارا ایران خودرو بهعنوان جدیدترین محصول ملی ایران خودرو، حدود یکسالی است که در بازار حضور دارد و موفق شده توجه خریداران پرشماری را به خود جلب کند. به همین بهانه تصمیم داریم در این مقاله از مجله همراه مکانیک به بررسی مشخصات، مزایا و معایب تارا ایرانخودرو بپردازیم و یک راهنمای خرید جامع را برای این خودرو ارائه دهیم.
صندلی های ردیف جلو از نوع برقی است.روکش صندلی های تارا V4 ترکیبی از جنس پارچه و چرم مصنوعی هستند و طراحی خوبی دارند. از نکات منفی این خودرو این است که زیر آرنجی ردیف جلو دسترسی به ترمز پارک دستی را سخت می کند. یک خط طراحی دیگر در پایین درب ها وجود دارد که از ابتدای درب سرنشینان جلو شروع شده و تا انتهای درب سرنشینان عقب کشیده می شود.
پس از آغاز تحریم های آمریکا و خروج این کشور غربی از برجام، امکان ادامه همکاری پژو با ایران خودرو از بین رفت. ایران خودرو قصد داشت با همکاری پژو و ایکاپ، خودروی سدان 301 را در ایران تولید کند. اما پس از شروع تحریم ها آغاز به طراحی خودرویی بر اساس پژو 301 کرد. در حال حاضر تارا با انواع دنده دستی و اتوماتیک در بازار موجود است.
در بحث طراحی کابین هم تارا تفاوت خاصی با پژو ۳۰۱ ندارد و تنها در بخش غربیلک فرمان متفاوت نسبت به نسخه فرانسوی است. الگوی رودری های تارا مشابه به نسخه دوم ۳۰۱ بوده و سبکی جدیدتر دارد. تارا به عنوان پرچمدار محصولات ایران خودرو این توقع را ایجاد کرده است که نسبت به خودروهای هم رده بالاتر باشد. در نسخههای بعدی K132، احتمالا پوشش چرم، سانروف، کیسههوای جانبی، حسگر نور و باران، حالت رانندگی اسپرت و برفی نیز نصب خواهد شد. این سادهترین تیپ تارا محسوب میشود و از گیربکس دستی استفاده میکند. سپس چند ماه بعد یعنی در زمستان ۱۴۰۰، ایرانخودرو نسخهٔ جدید تارا اتوماتیک را با نام V2 به بازار فرستاد.
راناپلاس مدل ۱۴۰۲ هم با افزایش ۵ میلیون تومانی، ۶۸۵ میلیون تومان به فروش رفت. ریرا ۱.۷ لیتر توربو ۶ سرعته اتوماتیک مدل ۱۴۰۳ اما یک میلیارد و ۶۱۰ میلیون تومان قیمت خورد. طبق معمول با توجه به شرایط اقتصادی و بازار انحصاری دراختیار خودروسازان داخلی، نمیتوان قیمت دقیقی برای محصولات جدید ایرانخودرو یا سایپا پیشبینی کرد. بهعقیده نگارنده، شایعه تولید تارا دندهدستی با قیمتی درحدود ۱۰۰ میلیون تومان، فراتر از خیالبافی افراد ناآشنا به امور نیست. درحالیکه سایپا شاهین با قیمتی در حدود ۲۶۷ میلیون تومان به دست مصرفکننده رسید، میتوان اطمینان داشت تارا دندهدستی ایرانخودرو هم تقریبا ۲۵۰ میلیون تومان قیمتگذاری شود.
زمانی که تارا معرفی شد ابتدا به دلیل چهره خوب و عامه پسندش بسیار مورد توجه قرار گرفت اما رفته رفته، بدلیل ناقص بودن امکانات و ضعف در بدنه و مونتاژ ضعیف اجزا داخل کابین بسیار مورد انتقاد قرار گرفت . اما ایران خودرو سعی کرد با عرضه تیپ های مختلف تارا، بخشی از این مشکلات را حل کند و تاکنون ۴ نسخه از این خودرو به بازار معرفی شده است. دراین مطلب سعی داریم به جدیدترین نسخه تارا یعنی تارا V4 اتوماتیک بپردازیم. البته شتاب رسمی تارا در نسخه دندهای ۱۲٫۵ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبیاش هم حدود ۷ لیتر برآورد میشود. اینها در مقیاسهای بینالمللی اعدادی متوسط هستند ولی در مقایسه با محصولات داخلی، میتوان گفت که تارا وضعیت خوبی دارد.
حتی تعداد محدودی از نسخه اولیه (قبل از فیسلیفت) پژو 301 هم بهصورت وارداتی با مدل 2016 در بازار کشورمان عرضه شد تا بازخورد مشتریان نسبت به آن سنجیده شود. تجهیز جعبه داشبورد و آفتابگیر راننده به چراغ، تغیر پارچهٔ سقف، تغییر دکمههای کنترلی سانروف و افزودن جا عینکی به کنسول سقفی هم از دیگر تفاوتهای داخلی تارا V4 LX با تیپ V2 اتوماتیک قبلی هستند. علاوه بر این، برای راحتی بیشتر سرنشینان عقب، یک زیر آرنجی با دو جا لیوانی بهصورت تاشو در پشتی صندلی عقب تعبیه شده است تا یکی دیگر از کاستیهای تایپهای قبلی تارا هم برطرف شود. پژوپارس ELX-TU۵ مدل ۱۴۰۲ نیز با افزایش ۲۰ میلیون تومانی، به قیمت ۹۶۰ میلیون تومان رسید. پژوپارس LX مدل ۱۴۰۲ هم ۱۰ میلیون تومان گران شد و یک میلیارد و ۱۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. پژوپارس XU۷P مدل ۱۴۰۲ در بازار با افزایش ۱۰ میلیون تومانی، ۸۱۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد.
نتایج این آزمون نیز مورد تایید مراجع رسمی بین المللی قرار گرفته است. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
دیدگاهتان را بنویسید