بررسی خودرو ریو

نقد و بررسی کیا ریو مونتاژ ریو کره ای بخریم یا تیبا تازه نفس مجله کارمیزان

این خودرو براساس پلت فرم فورد فیستا ساخته شده‌ است و دارای سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و نیمه مستقل پیچشی با میل تعادل در عقب است. شاید در ظاهر مشکل حادی به نظر نرسد، ولی زمانی که به عنوان مثال می‌خواهید از یک پارکینگ زیرزمینی خارج شوید، باید دست به دعا باشید که عقب خودرو با زمین برخورد نکند. البته برخی راننده‌ها از روی اجبار هنگام خروج از چنین پارکینگ‌هایی انواع و اقسام مانورها را اجرا می‌کنند تا از برخورد کف عقب خودرو با زمین جلوگیری نمایند. وقتی از زاویه جانبی به ریو نگاه می کنید، متوجه خواهید شد که فریم پنجره‌ها به صورت تقریبا نیم‌دایره طراحی شده و اثر چندانی از خطوط حجمی و برجسته روی پروفیل جانبی به چشم نمی‌خورد. نسل سوم این خودرو تا حد زیادی شبیه به فورد فیستا طراحی شده بود و کیا قصد داشت تا آن را به عنوان یک خودروی با دوام و کم استهلاک، برای مصارف سنگین و طولانی مدت همانند استفاده در ناوگان تاکسیرانی معرفی کند.

البته، از خودرویی با این قیمت و همه مزایایی که قبلاً مطرح کرده‌ایم، کابینی بهتر از این هم نمی‌توان انتظار داشت و این موضوع، مشکلی است که شاید بتوان از آن چشم پوشی کرد. طراحی داشبورد و کنسول میانی خودرو ریو بسیار ساده و قدیمی است که دارای طرحی مستطیل شکل می‌باشد.دریچه‌های تهویه در قسمت بالای کنسول میانی قرار گرفته و شکل غربیلک فرمان به صورت سه شاخه و بسیار ساده طراحی شده است. از طرف دیگر، طراحی جانبی کیا ریو ۲۰۲۵ با خطوط صاف و هماهنگ، به بهبود آیرودینامیک و زیبایی ظاهری خودرو کمک می‌کند. این خطوط، به طور خاص، به کاهش مقاومت هوا و بهبود پایداری در سرعت‌های بالا کمک می‌کنند. طراحی عقب نیز با چراغ‌های LED افقی و نوار کرومی، به‌خوبی نمایی مدرن و جذاب را به خودرو می‌دهد.

ریو اما با ظاهری بهتر از پراید در همان بازه‌ی قیمتی، نام و آوازه‌ی کیا و کشور کره‌ را هم به دنبال می‌کشید. شرکت سازنده اولین نسل ریو را در قالب هاچ بک و سدان های سه یا پنج در روانه بازار کرده است. در سال 2002، کیا تصمیم گرفت نسخه اصلی کیا ریو را با یک فیس لیفت جایگزین کند. با توجه به همکاری دیرینه سایپا با کیا موتورز که از سال ۱۳۷۳ با تولید پراید در ایران آغاز شد، سایپا تصمیم گرفت نسل اول کیا ریو فیس لیفت را به صورت سدان به لیست محصولات خود اضافه کند. خودروی ریو از محبوب‌ترین و اقتصادی‌ترین خودروهای صندوق دار موجود در کشور است که دارای قیمتی نسبتاً ارزان می‌باشد. کیا ریو با هدف قرار دادن این جمله تولید شده است؛ چیزی را بخرید که نیاز دارید، نه چیزی که پول آن را در اختیار دارید.

نسل اول کیا ریو یک سدان شهری و نمونه دیگر آن استیشن واگن بوده‌است اما از نسل دوم به بعد نمونه استیشن آن به‌گونه‌ای از کلاس هاچ‌بک تغییر کرد. از سال 2002 این خودرو شاهد یک فیس‌لیفت اساسی بود و از همین زمان بود که کیا ریو وارد ایران شد. ریو یکی از پرفروش‌ترین محصولات کمپانی کره‌ای کیاست و تاکنون موفق به فروش 450 هزار دستگاه در نسل‌های مختلف در بازارهای جهانی شده‌است. ما سعی داشتیم همانند با مقالات انتشار شده قبلی، یکی دیگر از خودروی های این شرکت خودروسازی را بررسی کنیم.

از نمای جانبی و کناری ریو طراحی خاصی به کار نرفته است و بیشتر روی کنترل حجم خودرو کار شده است. تجهیزات ایمنی کیا ریو ۲۰۲۱ به خوبی رقبایی مثل نیسان ورسا و شورولت اسپارک نیست، با این حال هشدار برخورد از جلو و ترمز اضطراری می‌تواند تا حدودی ایمنی راننده و سرنشینان را تامین کند. البته مدل‌های ارزان‌تر کیا ریو از یک موتور ۱.۲۵ لیتری چهار سیلندر با قدرت ۸۴ اسب بخار استفاده می‌کنند که به یک جعبه دنده CVT متصل است. کیا ریو ۲۰۲۱ جدیدترین مدل این خودرو کره‌ای است که با دو بدنه سدان و هاچبک تولید می‌شود. ریو مثل نسل اول خود همچنان خودرو خوب و باکیفیتی به شمار می‌آید و هاچبک آن محبوبیت بیشتری دارد.

لوازم یدکی ریو چندان ارزان نیست ولی کیفیت آن ها در طولانی مدت این هزینه را توجیه می کند. کیا کارنز یکی از خودروهای اقتصادی شرکت بزرگ خودروسازی، یعنی شرکت کیا می باشد. در این مقاله سعی داریم همانند مقالات اخیر یکی دیگر از خودروهای این شرکت را بررسی کرده و شمارا با مشخاصت کامل آن آشنا کنیم. برای آشنایی بیشتر با مشخصات ظاهری، داخلی و فنی این خودرو سعی داشته باشید تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

کیا نسل پنجم این خودرو را در سال 2018 به بازارها معرفی کرد که با تغییرات اندکی در ظاهر عرضه می شود. تمرکز کیا نسل 5 ریو بر فروش مدل هاچ بک آن است، هر چند مدل سدان نیز همچنان وجود دارد و همانند نسل قبل، فعلا صحبتی از مدل استیشن به میان نیامده است. اکثر موارد جعبه دنده ها از نوع دنده دستی بود، هر چند خودروهای ریو اتوماتیک نیز برای مشتریان وجود داشتند. این نسل از ریو به دلیل تازه وارد بودن، چندان شناخته شده نیست و اکثر مدل های این نسل، تا کنون اوراق شده اند. کیا ریو ۲۰۲۳ به چهارمین نسل از خانواده ریو تعلق دارد که نخستین بار در سال ۲۰۱۶ روانه بازارهای بین‌المللی شد. شرکت سازنده در سال ۲۰۲۰ چهره این خودرو را کمی به‌روز کرد و با استفاده از سپرهای جدید، نمای جذاب‌تری به طرح بدنه کیا ریو بخشید.

امیدواریم که مطالب و مقالات ما را پسند کرده باشید و نظرتان را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. به همین دلیل هنوز هم بازار خرید و فروش این خودرو، مخاطب دارد و افرادی که به دنبال یک خودروی جمع و جور و با کیفیت و در عین حال کم استهلاک و کم مصرف هستند، در بازار به دنبال نمونه‌های کم کارکرد و تمیز ریو می‌گردند. سیستم کنترل تهویه‌ی مطبوع ریو با اینکه سیستمی دستی است اما کیفیت بسیار خوبی دارد و از نکات مثبت این خودرو محسوب می‌شود. به جز مه شکن جلو ، فرمان هیدرولیک و سیستم صوتی ساده، ریو هیچ آپشن خاص و قابل ذکر دیگری ندارد. در فصل زمستان سیستم گرم کن شیشه عقب به کمک راننده میاید و باعث میشود در خودرو از بخارشدن شیشه ها جلوگیری به عمل بیاید.همچنین داخل ماشین ریو مجهز به دور سنج موتور ،ساعت دیجیتال ،درب باز کن صندوق عقب از داخل است.

صندوق عقب ریو بسیار جادار و مناسب برای خانواده است.بدنه محکم خودرو ریو کیا ساخت کره باعث شده که به هنگام تصادفات جاده ای کمترین خسارت را به خودرو و سرنشینان وارد بشود. تولید این خودرو از سال ۲۰۰۰میلادی در شرکت کیا موتورز کره جنوبی شروع شد. عملکرد خوب گیربکس این خودرو در هنگام تعویض دنده‌ها و هماهنگ شدن آن با پیشرانه، باعث شتاب گیری خوب این خودرو است.

در بررسی ریو و بازار آن متوجه می‌شویم که به همان دلایل و محاسنی که گفتیم نمونه‌های کارکرده‌ی این خودرو هم ارزش خرید دارند. ریو خودروی کم مصرف و کم خرجی است و این خصوصیت مثبت، دلیل استقبال زیاد از آن است. استهلاک پایین این خودرو باعث شده که نمونه‌های قدیمی هم افت خاصی نداشته باشند.

کیا ریو ۲۰۲۵ با ارائه امکانات اضافی متعدد، تجربه‌ای کامل و لوکس را برای کاربران فراهم می‌آورد. این امکانات شامل سقف پانورامیک، آینه‌های جانبی تاشو برقی، و سیستم‌های پارک خودکار است. همچنین، سیستم‌های گرم‌کننده صندلی‌ها، کنترل‌های دستی صندلی‌های عقب، و سیستم‌های جدید تهویه مطبوع از دیگر ویژگی‌های اضافی این مدل هستند که به راحتی و آسایش بیشتر کمک می‌کنند. طراحی کیا ریو ۲۰۲۵ نشان‌دهنده‌ی تکامل و نوآوری در طراحی خودروهای هاچبک و سدان است. نمای جلو این خودرو با جلوپنجره‌ی مشبک جدید، چراغ‌های LED باریک و طراحی زاویه‌دار، به‌خوبی شخصیت مدرن و شیک برند کیا را به نمایش می‌گذارد. جلوپنجره بزرگ و تیز همراه با چراغ‌های LED که به‌صورت نوارهای باریک طراحی شده‌اند، نمایی جذاب و خاص به خودرو می‌بخشند.

این خودرو گونه جوان‌پسند مدل ریو می‌باشد و نمایی جذاب دارد و محفظه‌بار آن نسبت به مدل سدان بزرگتر است. با توجه به این‌که صندلی‌های عقب در این مدل قابلیت تا شدن دارند عملا فضای محفظه‌بار بیشتر می‌شود. ریو مونتاژ حدود ۷ سال در بازار ایران و در سبد محصولات سایپا عرض اندام کرد. اما سرانجام پس از تصویب قانون الزام استفاده دو ایربگ در خودروهای تولید داخل و عدم موافقت کره‌ای ها با تغییر در ساختار این خودرو، ریو در اواخر سال ۹۰ از ایران‌ خداحافظی کرد.

در تیپ SLX علاوه بر گیربکس اتوماتیک، رینگ های آلومینیومی به جای رینگ های فولادی و قالپاق تیپ LS دیده می شود، همچنین تیپ SLX دارای غربیلک فرمانی متفاوت با نمونه LS می باشد. در نمای عقب ماشین ریو شاهد چراغ هایی با طراح چراغ های جلو با سایر و اندازه بزرگ تر هستید. طراحی ظارهی کیا کارنز به دلیل ساختار قدیمی جزو خودروها جوان پسند قرار نمی گیرد. در قسمت پایین سعی داریم مشخصات داخلی این خودرو را بررسی کرده و توضیح دهیم.

در حال حاضر کیا ریو مدل ۲۰۱۸ با قیمت پایه‌ی ۱۳ هزار و ۹۰۰ دلار در تیپ LX عرضه می‌شود و تیپ‌های S و EX به‌ترتیب با قیمت پایه ۱۶ هزار و ۱۰۰ دلار و ۱۸ هزار و ۴۰۰ دلار فروخته می‌شوند. رقبای ریو شامل نیسان ورسا و شورولت سونیک با قیمت پایه ۱۲ هزار و ۳۱۰ دلار و ۱۵ هزار و ۲۹۲ دلار در دسترس هستند. با انتخاب تمام آپشن‌های ریو تیپ EX، قیمت نهایی به ۲۰ هزار و ۴۲۵ دلار می‌رسد که انتخاب خوبی برای خودرو اولی‌های جوان است. از نظر کابین و فضای داخلی ریو نسبت به رقبایش پیش است، امکان تنظیم صندلی راننده در چندین جهت احساس یک سدان بزرگ را تداعی می‌کند.

اما با توجه به نرخ فعلی ارز و سایر هزینه‌های جانبی نظیر سود بازرگانی، مالیات، عوارض گمرک و… درنهایت به نظر نمی‌رسد که کیا ریو ۲۰۲۳ با قیمت اقتصادی در دسترس مشتریان ایرانی قرار بگیرد. برای اطلاع از قیمت ریو مونتاژ و دریافت کارشناسی خودرو از همراه مکانیک کلیک کنید. سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷، سومین نسل از کیا ریو دوباره با پلتفرم مشترک هیوندای اکسنت تولید شد. نسل سوم در مدل‌های سدان و هاچ‌بک سه و پنج در با پیشرانه‌های ۱.۲، ۱.۴، ۱.۶ بنزینی و ۱.۱ و ۱.۴ توربو دیزل و طراحی به‌روز عرضه می‌شد.

اولین ریو که فیس‌لیفت آن به بازار ایران هم رسید، در کشورهای مختلف با پیشرانه‌های ۴ سیلندر ۱.۳، ۱.۵ و ۱.۶ لیتری با نهایت قدرت ۱۰۴ اسب بخار (مدل ۱.۶ لیتری) در دسترس بود. مدل تولیدی سایپا، از پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری با قدرت ۹۶ اسب بخار استفاده می‌کرد و به ترمزهای ضد قفل (ABS) و کیسه‌ی هوا مجهز نبود. نسل دوم خودروی اقتصادی کیا، از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ با پلتفرم مشترک هیوندای اکسنت و دو مدل سدان و هاچ‌بک تولید شد. پیشرانه‌ی ۱.۴ لیتری با نوع ۱.۳ لیتری تعویض شده بود و نهایت قدرت مدل ۱.۶ لیتری به ۱۱۰ اسب بخار رسید. نسل دوم ریو سال ۲۰۰۹ فیس‌لیفت شد تا قبل از رونمایی نسل بعدی، همچنان بازار فروش داشته باشد. به محض ورود به کابین کیا ریو تمامی المان‌های لازم جهت حس یک خودرو ارزان قیمت و سطح پایین در مقابل شما قرار خواهد گرفت که البته در این رنج قیمت چندان هم دور از انتظار نیست.

ارتفاع بسیار کم اکسل های عقبی خودرو از زمین از جمله ایرادات جدی در این خودرو شناخته می‌شود. شاید این موضوع در حالت عادی به چشم نیاید اما خروج خودرو از پارکینگ های زیرزمینی ممکن است دردسر ساز باشد. بیت ران یک رسانه مستقل درباره صنعت حمل و نقل است که سعی می کند با اصول حرفه ای روزنامه نگاری مانند انصاف و دقت به پوشش وقایع مختلف این صنعت بپردازد.

این ویژگی باعث می‌شود که هزینه‌های نگهداری و سوخت آن در مقایسه با خودروهای دیگر در همین کلاس، به‌طور کلی پایین‌تر باشد. با توجه به مصرف سوخت اقتصادی و هزینه‌های نگهداری مناسب، کیا ریو ۲۰۲۵ گزینه‌ای جذاب برای افرادی است که به دنبال خودرویی با هزینه‌های کمتر و کارایی بالا هستند. کیا ریو ۲۰۲۵ با ارائه انتخاب‌های متنوع از موتور، عملکرد قابل قبولی را ارائه می‌دهد. این خودرو معمولاً با موتورهای ۱٫۶ لیتری چهار سیلندر و ۲٫۰ لیتری چهار سیلندر ارائه می‌شود. موتور ۱٫۶ لیتری، با قدرت حدود ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور مناسب، توانایی دستیابی به شتاب و سرعت بالا را دارد. موتور ۲٫۰ لیتری نیز با قدرت حدود ۱۵۰ اسب بخار، عملکرد قدرتمندتری را ارائه می‌دهد و تجربه‌ای پویا و هیجان‌انگیز از رانندگی را فراهم می‌آورد.

استهلاک کم، مصرف سوخت متعادل و فرمان نرم از جمله دیگر نکات مثبت کیا ریو به حساب می‌آیند. در زمینه نقاط ضعف نیز می‌توان به کیفیت نامطلوب متریال کابین، نفوذ صدای پیشرانه به داخل و قدرت ترمزگیری نه‌چندان مطلوب اشاره کرد. با اولین بررسی کابین کیا ریو تمامی فاکتورهای لازم جهت حس یک خودرو ارزان قیمت و سطح پایین در مقابل شما قرار خواهد گرفت که البته در این رنج قیمت چندان هم دور از انتظار نیست. رودری‌ها و داشبورد از پلاستیک سخت و خشک باکیفیت نه چندان بالا ساخته شده و از لمس آنها حس جالبی در ذهن رقم نخواهد خورد. فرم صندلی‌ها نیز نسبتا ساده بوده و شاید در مسافرت‌های طولانی کمی ناراحت‌کننده باشد.

یکی از مشکلاتی که تقریباً همه مالکان ریو به آن واقف هستند، استفاده از رینگ‌های کوچک ۱۳ اینچی در آن است. این موضوع بر روی کیفیت سواری خودرو و راحتی راننده و سرنشین تأثیر زیادی می‌گذارد و بزرگ‌ترین ایراد آن را شاید بتوان انتقال ضربات و ناهمواری‌های جاده به داخل کابین ذکر کرد که می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. ترمز ضد قفل ABS، چراغ مه شکن عقب، فرمان هیدرولیک، سیستم صوتی با شش اسپیکر و چنجر پنج‌تایی، تهویه دستی، صندلی‌های جلو شش حالته دستی، روکش صندلی پارچه‌ای. تغییرات و بروز رسانی هایی در پیشرانه این خودرو صورت گرفته بود تا بهتر بتواند پاسخگوی نیازهای جدیدی باشد که برای آن تغییر پیدا کرده است. هر چند در بازار کشورمان به واسطه تعرفه بالای واردات قیمت این خودرو به رقمی غیر منطقی تبدیل شده بود، اما در سایر بازارها، ریو نسل 4 توانست نسبتا موفق ظاهر شود. اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد.

این ضعف در کاربری های عادی خود را چندان نشان نمی دهد ولی به هر حال فنر بندی و تعلیق می توانست بهتر باشد. شرکت ساینار تجارت راسا دارای بیش از 25 سال سابقه کاری در حوزه لوازم یدکی خودروهای هیوندای و کیا و لوازم جانبی خودرو در حال فعالیت است. کیا ریو 2023 یکی از خودروهای وارداتی است که بسیاری به آن امیدوارند؛ در ادامه با بررسی کیا ریو 2023 با ما همراه شوید. فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی دولوکس کار و نمایندگی رسمی دینا پارت ، توزیع کننده و فروشنده لوازم یدکی خودرو در سراسر ایران.

با توجه به شرایط فعلی بازار خودرو ایران و بازار نابسامان ارزی، بعید به‌نظر می‌رسد که سری‌های جدید خودروی کیا ریو به ایران وارد شود. به‌طور کلی، از وقتی با کیا ریو در بازار ایران آشنا شده‌ایم، می‌دانیم که این خودرو چه در سگمنت سدان و چه هاچ بک، محصولی باکیفیت و ارزان قیمت به شمار می‌آمده. البته از آنجایی که برای واردات خودرو شرایط سختی وضع شده، ممکن است قیمت این سدان با اعمال تعرفه‌های گمرکی و مالیات‌های لازم به سرعت افزایش یابد. ریو با داشتن موتور 97 اسب بخاری و وزن 1040 کیلوگرمی از شتاب بیشتری نسبت به نسل قبلی خودروهای کیا برخوردار است.

این کیفیت در بدنه محکم و عدم بکار گیری پلاستیک در کابین آن به وضوح دیده می‌شود. ریو از جمله خودرو های قدیمی کمپانی کیا است که به دلیل سادگی طراحی و ویژگی های مثبت به یکی از اتومبیل های اقتصادی تبدیل شده است. این خودرو هم همانند دیگر محصولات کیا دارای مزایا و معایب مختلفی است و با توجه به این ویژگی های ارزش خرید خود را تعیین می‌کند. نظر شما درباره بررسی مشخصات فنی کیا ریو 2023 چیست؟ آیا واردات این خودرو تاثیری بر وضعیت بازار خودرو داخلی دارد؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

در چنین شرایطی نقد و بررسی یک خودروی قدیمی چندان هم دور از ذهن نیست. در این مقاله قصد داریم به نقد و بررسی ریو مونتاژ سایپا بپردازیم که در روزهای خوش تر صنعت خودرو در ایران، تولید می شد. این خودروی معروف که از سال 1384 تا 1391 در کارخانه سایپا به مدت 7 سال تولید شده و یکی از خودروهای خوب و با کیفیت موجود در بازار داخلی است. فرمانپذیری و هندلینگ ریو 2023 نیز در نوع خود اطمینان‌بخش به نظر می‌رسد و می‌توان خودرو را در مسیرهای مختلف با پایداری و فرمانپذیری مطلوب به حرکت درآورد.

اگر شما در شهرهایی زندگی می‌کنید که از نظر آب و هوایی جزء شهر های گرم قرار می‌گیرد، مسلما ترجیح بر خرید خودوریی دارید که در این هوا بتواند از پس تهویه مناسب در زمان های رانندگی بر بیاید. ریو با داشتن سیستم تهویه مطبوع دستی قوی خود بدون تاثیر بر شتاب و قدرت موتور برگ برنده ای را نسبت به رقبای خود مانند پژو پارس و ۲۰۶ در اختیار دارد. به جز شیشه های برقی هر چهار در و شیشه اتوماتیک راننده و سیستم ایموبلایزر که امروزه دیگر آپشن به حساب نمی آیند، گزینه خاص دیگری برای طرفداران خودروهای پر آپشن دیده نمی شود. سیستم تهویه خودرو از نوع دستی می باشد ولی کولر خودرو فضای داخلی را به خوبی خنک می کند.

صفحه نمایشگر لمسی جای خوبی قرار گرفته‌است و کار کردن با آن بسیار ساده است. کیا اپتیما، کیا اسپورتیج و کیا سورنتو برخی از مدل‌های خودرو این برند است که در ویکی نقد به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم. مدل ریو یک خودرو کوچک شهری از این کمپانی است که در دو کلاس بدنه سدان و هاچ‌بک تولید می‌شود.

در مقایسه با دو نسل گذشته، نسل سوم پیشرفت قابل توجهی در ایمنی و مصرف سوخت کمتر کرده بود. نسل فعلی و چهارم کیا ریو،‌ از پلتفرم هیوندای-کیا GB و مشترک با هیوندای i20 و کیا استونیک استفاده می‌کند. علاوه بر این، برای اولین بار، نسل جدید ریو در بازار کره‌ی جنوبی عرضه نمی‌شود و مدل جدید استونیک (Stonic) جایگزین آن در خانه شده است. در بازار کشورهای مختلف، نسل چهارم ریو با پیشرانه‌های متنوع ۱.۰ تا ۱.۶ لیتری ۳ و ۴ سیلندر و گیربکس‌های دستی و اتوماتیک ۴، ۵ و ۶ سرعته فروخته می‌شود. اولین نسل از کیا ریو باهدف جایگزینی مدل پراید در سال ۲۰۰۰ با دو مدل سدان و استیشن عرضه شد.

کیفیت صندلی های به کار رفته بر روی کیا کارنز می توان گفت خوب اما در سفرات طولانی باعث اذیت شما می گردد. سابقه حضور کیا ریو در بازار ایران طولانی است و در دوره‌ای، گروه صنعتی سایپا اقدام به مونتاژ این سدان در داخل کشور می‌کرد. علاوه‌براین، مدتی بعد خودروسازی اطلس موفق شد امتیاز واردات ریو را در دو نسخه هاچ بک و سدان بگیرد.

طراحی داشبورد و کنسول میانی آن بسیار ساده و قدیمی صورت پذیرفته اما در مقایسه با محصولاتی همچون تندر ۹۰ اندکی خوشایندتر جلوه می‌کند. طرح مستطیل شکل دریچه‌های تهویه در قسمت بالای کنسول میانی و همچنین شکل غربیلک فرمان سه شاخه بر قدمت نسبتا بالای طراحی داخلی این خودرو صحه می‌گذارند و نکته چندان مهیجی در قبال آنها نمی‌توان بر زبان آورد. کیا ریو (مونتاژ) دارای طراحی ظاهری کلاسیکی است که در مقایسه با خودرو های داخلی ایرانی مانند تیپا، قابل تمجید و ستایش است. طراحی داخلی این خودرو نیز با یک کابین ساده، کیفیت متریال متوسط و صندلی‌های پارچه‌ای و راحت تکمیل می شود که می تواند شما را خشنود نگه دارد. البته به این نکته توجه کنید که ریو سن و سال دار ما نسبت به تیبایی که تازه وارد عرصه خودروسازی شده، کیفیت مونتاژ قطعات داخلی بهتری دارد. همین باعث شده تا با گذشت چند سال از عمر ارزشمند این خودرو باز هم صداهای دلخراش از قطعات کابین به گوش راننده و سرنشینان نرسد و در هنگام رانندگی با آن، آرامش و لذت را تجربه نمایید.

نمایشگر ۷ اینچی در مرکز داشبورد به همراه سیستم تهویه‌ی مطبوع و دکمه‌های مختلف روی فرمان مجهز به روکش چرمی همه در سطح استانداردهای امروزی هستند. کیا در گذشته بارها به‌دلیل استفاده از متریال بی‌کیفیت در کابین ریو مورد انتقاد قرار گرفته است که به‌نظر می‌رسد این مورد در دو نسل اخیر تا حدودی برطرف شده باشد. در کلاس خودروی اقتصادی، استفاده از روکش‌های چرمی و طرح دو رنگ صندلی‌ها حس باکیفیت بودن محصول را به سرنشینان تداعی می‌کند.

این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. از جمله یکی از نقاط قوت و مزایای خوبی که ریو دارد استهلاک پایین آن می‌باشد! طراحی بدنه و بخش های فنی از متریال مناسب و مرغوب از دلایل محکمی است که این اتومبیل را جان سخت و با دوام می‌کند. شرکت ساینار تجارت راسا دارای نمایندگی کارخانه های بزرگ چینی از جمله شرکت بوتنی(BOTNY) نیز میباشد. این شرکت وارد کننده لوازم جانبی و یدکی خودرو از کشور های نظیر چین، هند و دیگر کشور های خاورمیانه می باشد که فعالیت خودش را از سال 1380 شروع کرده است.

با این حال کابین ریو از نظر گنجایش تقریبا جادار و راحت بوده و می‌تواند ۴ تا ۵ سرنشین بزرگسال با قد متوسط را با حداقل محدودیت درون خود جای دهد. به طور کل طراحی داخلی و کابین کیا ریو از لحاظ کیفی و نوع طراحی چنگی به دل نمی‌زند اما نسبتا جادار بوده و در مقایسه با اکثر رقبای مشابه در یک سطح قرار می‌گیرد. کیا ریو چندان خودروی پر آپشنی نیست که البته جز این هم نمی‌توان از خودرویی اقتصادی مربوط به بیش از یک دهه قبل انتظار داشت.

حتی ریو توانست به بازار آمریکا وارد شود که این خود یک موفقیت برای یک خودروساز به حساب می آمد. البته که ریو انتخاب اول مشتریان در این کلاس نبود اما با توجه به ویژگی هایش یک خودروی از پیش شکست خورده هم نبود. این خودرو با موتورهای ۴ سیلندر ۱.۳ تا ۱.۶ لیتری و در دو کلاس بدنه سدان و استیشن با گیربکس ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته اتوماتیک به بازار عرضه شد. فیس لیفت این نسل در سال ۲۰۰۲ با بهبود در پیشرانه، سامانه تعلیق، ترمزها و طراحی داخلی و خارجی ارائه شد و تا ارائه نسل دوم در سال ۲۰۰۵ در کره جنوبی تولید شد. در همین سال و همزمان با ارائه نسل دوم ریو توسط کیا، سایپا اقدام به مونتاژ فیس لیفت نسل اول ریو با فرم بدنه سدان و موتور ۱.۵ لیتری نمود که با استقبال خوبی نیز مواجه شد.

طول آن حدود 4 متر، عرض 1.7 و ارتفاع 1.4 متر است، فاصله محورهای آن 2.5 متر می‌باشد. نفوذ صدا های نه چندان مطلوب موتور به داخل کابین و آزار سرنشینان از دیگر ایرادات ریو می‌باشد. این صدا در سرعت های بالای ۱۲۰ و دور موتور های بالای ۴۰ هزار بسیار آزار دهنده تر خواهد بود.

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که از خودرو خود کار می‌ کشید، ریو می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی برای شما باشد. این اتومبیل با داشتن موتور ۱۵۰۰ سی سی ۴ سیلندره ۱۶ سوپاپه یکی از کم مصرف ترین خودرو ها در این کلاس قیمتی در بازار محسوب می‌شود. مصرف شهری این اتومبیل در هر صد کیلومتر ۶٫۹ لیتر محاسبه شده است که برای استفاده روزانه عدد بسیار مطلوب و اقتصادی است. درست مثل اکثر خودروهای دیگر تولید داخل ریو هم از این اصل مستثنا نبوده و صدای موتور راننده و سرنشینان را بسیار آزار می دهد.

در نمای جلوی این خودروی سدان چراغ‌های اصلی ظاهری مثلثی شکل و بزرگ داشته و میان آنها یک جلوپنجره باریک و کوچک با نشان کیا قرار گرفته است. همچنین سپر جلو هم تنها میزبان ورودی هوای دیگر موتور بوده و خبری از مه‌شکن و دیلایت نیست. این خودرو کره‌ای تا کنون 3 نسل از خودروهای شهری را تولید و روانه بازار کرده‌است، از سال 2017 تا کنون نسل چهارم کیا ریو در حال تولید است.

در مجموع می توان ریو را خودرویی با موتور نسبتا قوی با مصرف سوختی مناسب و عملکرد فنی مطلوب با توجه به رقبا و رده قیمتی ارزیابی کرد. این سدان جمع و جور کره‌ای نیرو محرکه مورد نیاز خود را از یک پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی ۱.۵ لیتری ۱۶ سوپاپ دریافت می‌کند. توان حاصل از این پیشرانه برابر با ۹۸ اسب بخار بوده و بیشینه گشتاور آن به رقم ۱۳۵ نیوتن متر می‌رسد که توسط یک جعبه‌دنده پنج سرعته دستی یا چهار سرعته اتوماتیک به سوی چرخ‌های جلو ارسال می‌شود. شتاب صفر تا صد کیا ریو در نسخه دستی برابر با ۱۱ ثانیه بوده اما این رقم در مدل اتوماتیک تا ۱۳.۵ ثانیه افزایش پیدا می‌کند. بیشینه سرعت و میانگین مصرف سوخت کیا ریو نیز حدود ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت و 7 تا ۷.5 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی شده است. زیر کاپوت این خودروی کره‌ای یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی را جای داده که توانایی تولید ۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور را دارد.

کیا ریو 2022 در نگاه اول طراحی چندان چشم نوازی ندارد که دلیل آن جلوپنجره بسیار باریک و نامتناسب این خودرو است. طراحان کیا در نمای جلوی ریو نسل چهارم از دو چراغ کشیده استفاده کرده اند که توسط یک جلوپنجره بسیار باریک به یکدیگر متصل اند. اما بر خلاف جلو پنجره، ورودی هوای سپر کاملا بزرگ طراحی شده و اوضاع را کمی بهبود داده است. کیا ریو 2023 در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل تورشن بیم و ترمز های دیسکی بهره می برد. همچنین ترمز های این خودرو به امکاناتی نظیر سیستم ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز اضطراری BA نیز مجهزند.

نسل چهارم این مدل اقتصادی که در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۱۶ رونمایی شد، به‌تازگی به بازار جهانی رسیده است. تحریریه‌ی وب‌سایت موتور1 تجربه‌ی رانندگی با جدیدترین ریو در مدل سدان را داشته است که در این مطلب به بررسی آن می‌پردازیم. همانطور که اشاره شد طراحی ظاهری کیا ریو به حدود بیش از ۲۰ سال پیش بازمی‌گردد. بنابراین در اینجا با یک سبک طراحی کاملا قدیمی و از مد افتاده طرف هستیم. البته با توجه به قدمت کمتر آن نسبت به برخی حریفان موجود در بازار ایران همچون پژو ۴۰۵ می‌توان طراحی این محصول را در بازار کم تنوع ایران تقریبا قابل قبول و در این رنج قیمت مناسب تلقی کرد.

در مجموع اگر ترمزهای ضعیف این خودرو را نادیده بگیرید با توجه به محدوده قیمت و رقبا، عملکرد فنی و راحتی این خودرو بسیار مناسب است و حتی می توان رانندگی با ریو را در حد و اندازه های خود لذت بخش توصیف کرد. این در حالیست که مصرف سوخت نیز قربانی عملکرد مناسب موتور نشده است. اولین نسل ریو در سال ۱۹۹۹ به عنوان یک سدان جمع و جور توسط کیاموتورز کره جنوبی به بازار عرضه شد. رقبای مستقیم این خودرو در آن سال ها، خودروهایی مانند تویوتا echo، هیوندای اکسنت، نیسان سنترا و میتسوبیشی میراژ بودند. کیا که در اواخر قرن بیستم شرکت مطرحی در بازارهای جهانی به حساب نمی آمد به لطف قیمت رقابتی و مشخصات قابل قبول توانست به موفقیت هایی دست یابد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *