لیست قیمت روز ماشین های وارداتی نمایندگی و بازار امروز 27 شهریور تولیست
با این حساب، واردکنندگان خودرو عملا ملزم به عرضه محصولاتشان در سامانه یکپارچه عرضه نیستند. اگر این فرضیه را که وزارت صمت با وجود کنار کشیدن شورای رقابت از قیمتگذاری خودروهای وارداتی، باز هم در تعیین قیمت و فروش دخالت خواهد کرد، کنار بگذاریم، شرایط عرضه –شامل قیمت و فروش- وارداتیها به دوران قبل از ممنوعیت باز میگردد. در آن دوران، عرضهکنندگان خودروهای خارجی در کشور، در تعیین قیمت و شرایط فروش محصولاتشان آزادی عمل داشتند. در واقع واردکنندگان، خود تعیین میکردند چه خودرویی را با چه قیمتی و با چه شرایطی و در چه زمانی به فروش برسانند، حال آنکه در دور جدید واردات، شرایط تقریبا عکس شد. در جدولی که به تازگی منتشر شده، اختلاف قیمت باورنکردنی بین هزینه پرداختی برای مدل وارداتی و مبلغ پیشنهادی در بازار آزاد دیده میشود. افرادی که موفق به خرید خودرو از برندهای تویوتا، هوندا، کیا و هیوندای شده باشند، حدود ۲ تا ۳ میلیارد سود باد آورده خواهند داشت.
به علت عرضه برخی از خودروها با سطح امکانات و تجهیزات متفاوت، صرفا قیمت ارزانترین نسخهِ موجود هر خودرو در بازار اعلام خواهد شد؛ بدیهی است که اضافه شدن تجهیزات مختلف، قیمت خودرو را نیز افزایش خواهد داد. اضافه شدن عوارض و مالیاتها، قیمت نهایی خودروها را به میزان زیادی افزایش میدهد.برخی مصرفکنندگان از محدودیت در انتخاب مدلها و برندهای خاص گلایه دارند. اگر همین عدد را در نرخ روز ارز تقسیم کنیم، به عددی نزدیک ۲۶ هزار دلار میرسیم، اما هونگچی H۵ ذاتا بیشتر از ۲۳ هزار دلار نمیارزد و قیمت دلار را برای خریداران این خودرو نزدیک ۱۱۸ هزار تومان حساب میکنند.
ظاهرا بعضی محصولات سوزوکی که عمدتا از هند وارد ایران شدهاند، افزایش سرمایه چندانی برای خریداران نداشتهاند. پس از گذشت دو سال و اجرای کُند فرمان آزادسازی واردات خودرو، بالاخره خودروهای وارداتی در تعدادی محدود به جادهها و خیابانهای ایران رسیدهاند. مطابق انتظار کارشناسان و فعالان بازار خودرو، قیمت خودروهای وارداتی جدید با اختلاف قابلتوجهی نسبت به نرخ کارخانه در بازار آزاد ثبت شده است.
قیمت میتسوبیشی اوتلندر تیپ H به این ترتیب بااحتساب نرخ روز ارز چیزی معادل دو میلیارد و ۴۵ میلیون تومان میشود، اما در سامانه خودروهای وارداتی روبروی اسم میتسوبیشی اوتلندر تیپ H رقمی نزدیک دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون نوشته شده. در این راستا، شورای رقابت اعلام کرده است که همچنان بر تحولات بازار خودروهای وارداتی نظارت خواهد داشت و در صورت بروز هرگونه تخلف یا انحراف از اصول رقابتی، اقدامات لازم را به عمل خواهد آورد. این شورا همچنین از واردکنندگان خواست تا با رعایت حقوق مصرفکنندگان و ارائه خدمات پس از فروش مناسب، به اعتمادسازی در بازار کمک کنند. خروج خودروهای وارداتی از شمول قیمتگذاری دستوری، گامی در جهت آزادسازی اقتصادی و تقویت رقابت در این بخش از بازار خودرو است. ما معتقدیم این تصمیم میتواند به بهبود کیفیت خدمات ارائهشده توسط واردکنندگان و همچنین کاهش التهابات قیمتی در بازار کمک کند. البته نظارت بر عملکرد واردکنندگان و جلوگیری از ایجاد هرگونه انحصار یا سوءاستفاده احتمالی همچنان در دستور کار نهادهای نظارتی قرار خواهد داشت.
همچنین میتوانید برای اطلاع از جزئیات و شرایط فروش فوقالعاده سایپا و فروش فوقالعاده ایرانخودرو، به صفحات مربوطه مراجعه کنید و از جدیدترین پیشنهادات و قیمتها بهرهمند شوید. کرولا کراس هیبرید بهدلیل ابعاد مناسب و ارتفاع بالاتر نسبت به سدانها برای خانوادهها گزینهای مناسب محسوب میشود. اگر بهدنبال یک شاسیبلند جمعوجور هستید، باید بدانید که قیمت تویوتا کرولا کراس باعث میشود نسبت به رقبا ارزش خرید بالایی داشته باشد و در ضمن، پیشرانههای قدرتمند آن، تجربه رانندگی مطمئن و لذتبخش را برای شما تضمین کنند. واردکنندگانی که کماظهاری میکنند، در گام اول سقف قیمتی مخصوص جانبازان (برای جانبازان 70 درصد (دو پا یا دو دست قطع از مچ یا قطع نخاع) 35 هزار یورو، سایر جانبازان 70 درصد، 30 هزار یورو و 50 تا 69 درصد، 25 هزار یورو) را دور میزنند. آنها در گام دوم از محل فروش محصولات با برچسب «آپشندار»، ضمن جبران زیان ناشی از کماظهاری، سود بالایی به دست میآورند. این مقاله شامل لیست کامل خودروهای تولید شده در ایران از جمله پیکان، پراید، سمند، دنا و تیبا است.
این مصوبه شورای رقابت به معنای مستثنی شدن خودروهای وارداتی از دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری است، به نحوی که عملا قیمت این خودروها در بازار تعیین خواهد شد. اعضای شورای رقابت در جلسه سه شنبه هفته گذشته خود دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری را اصلاح کردند، دستورالعملی که تمام خودروهای سواری داخلی، مونتاژی و وارداتی را در بر میگرفت. بر اساس این مصوبه، عرضه کنندگان خودرو ملزم به رعایت شروط زیادی برای فروش محصولات شان بودند و در این بین، اختیار قیمتگذاری و فروش از واردکنندگان سلب و به وزارت صنعت، معدن و تجارت سپرده شد. کمی بعد در اواسط بهمن و در شرایطی که هنوز هیچ خودروی وارداتی جدیدی عرضه نشده بود، شورای رقابت دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری را مصوب و وارداتیها را نیز مشمول آن کرد.
به عنوان مثال، خودروی کرهای که با قیمت کمتر از ۳میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در نمایندگی عرضه میشود، در بازار آزاد بالغ بر ۵میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. یا مثلا یک خودروی ژاپنی که در نمایندگی کمتر از ۳میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده، در بازار آزاد ۲.۳ میلیارد تومان بالاتر به فروش میرسد. نسخهای از تویوتا لوین وارداتی که به موتور هزار و ۲۰۰ سیسی مجهز شده، ۱۸ هزار دلار میارزد. شرکت وارکننده یعنی معین خودرو ایرانیان از خریداران تویوتا لوین یک میلیارد و ۸۱۳ میلیون تومان دریافت میکند. سوزوکی سوئیفت هیبرید یکی از خودروهای کوچک و اقتصادی در بازار ایران است که با توجه به ابعاد جمعوجور و مصرف سوخت پایین برای استفادههای شهری بسیار مناسب است. موتور هیبریدی سوئیفت یک موتور بنزینی کوچک و یک موتور الکتریکی دارد که مصرف سوخت ترکیبی آن به حدود 3.9 لیتر در هر 100 کیلومتر میرسد.
برخلاف آنچه مسئولان وعده داده بودند، واردات خودرو نهتنها کاهش قیمت بازار را به دنبال نداشته، بلکه دلالان را با سودهای نجومی، خوشحال کرده است. از سویی دیگر، خودروسازان داخلی نیز توان پاسخ به نیاز کشور با جمعیت بالای ۸۰ میلیون نفر را ندارند. حالا با افزایش نرخ ارز و تورم در اقتصاد ایران، قیمت غالب محصولات وارداتی، بالا رفته است. مقایسه قیمت خودروهای وارداتی در داخل و خارج از کشور نشان میدهد که قیمت قیمت خودروهای وارداتی در داخل کشور در مواردی تا ۵۰۰ درصد بیشتر از قیمت همان خودرو در خارج از کشور است. اتفاق مهم دیگری که با آزادسازی قیمت خودروهای وارداتی رخ میدهد، شکلگیری رقابت نسبی بین عرضه کنندگان است.
بهطور کلی، این سامانه نقش مهمی در کاهش بینظمی بازار ایفا کرده و امکان انتخاب منطقیتر برای مصرفکنندگان را فراهم آورده است. برای مثال، کیا سلتوس که بزرگترین کراساوور وارداتی برند کیا طی دور جدید واردات خودرو بهحساب میآید، با بهایی بیش از چهار میلیارد تومان در بازار آگهی شده است. به عبارت دیگر، قیمت کیا سلتوس در بازار آزاد معادل دو برابر نرخ کارخانهای این خودرو است. این اختلاف قیمت با شدت کمتر در مورد دیگر خودروی کرهای، یعنی هیوندای الانترا نیز مشاهده میشود. انتخاب بهترین خودروی برقی در ایران به عوامل مختلفی مانند بودجه، نیازهای شخصی و زیرساختهای موجود بستگی دارد. درحالحاضر، خودروهای هیبریدی مانند تویوتا لوین و کرولا کراس بهدلیل مصرف سوخت پایین و نیاز نداشتن به شارژر اختصاصی، گزینههای مناسبتری برای بازار ایران هستند.
نکته دیگر اینجاست که سیاستگذار در دور جدید واردات (پس از ممنوعیت ۴ساله) اجازه داد واردکنندگان، خودروهای مشابه وارد کنند، سیاستی که اثرات مثبت آن در بخش رقابت، به دلیل قیمتگذاری و فروش دستوری، بروز نکرد. حال بانک مرکزی مقصر است، زیرا میتواند نرخ ارز اعمال شده برای واردات خودرو را کاهش دهد. ارزی که به منظور واردات خودرو تخصیص داده شده، قیمت بیشتری نسبت به نرخ رسمی ارز دارد و بانک مرکزی میتواند با اعمال سیاستهایی جدید، قیمت تمام شده کمتری برای آنها رقم بزند. خودروهایی مانند هیوندای کونا یا نیسان سیلفی در بازارهای جهانی قیمتی رقابتی دارند، اما در ایران با افزایش هزینهها مواجه میشوند. MG۵ و MG GT دو محصول وارداتی دیگری هستند که با قیمت قطعی به سامانه یکپارچه فروش خودرو راه پیدا کردهاند.
اختلاف قیمت بازار و نمایندگی تویوتا کرولاکراس هیبرید ۲.۰ لیتر نزدیک به دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است. اندک افراد موفق به پیشخرید خودروهای وارداتی، حالا با سود نجومی در قبال فروش مواجه هستند و بهراحتی، افزایش سرمایه میلیارد تومانی خواهند داشت. اگر به دنبال خودروهای مقرونبهصرفه وارداتی هستید، مقاله ارزانترین خودروهای وارداتی و اگر به دنبال آشنایی با خودروهای لوکس وارداتی هستید، مقاله مربوط به گرانترین خودروهای وارداتی را مطالعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر، توصیه میکنیم آخرین اخبار خودروهای وارداتی را نیز دنبال کنید تا از تغییرات و جدیدترین خبر های بازار خودروهای وارداتی مطلع شوید. پدیده کم اظهاری قیمت خودروهای وارداتی درمورد خودروهای وارداتی جانبازان که سقف قیمتی بالاتری دارند، بیشتر مشاهده میشود.
برای اینکه به پاسخ سوال فوق برسیم، باید به سیاستهای قانونگذار و نقش تحریمها اشاره کنیم. دولت همواره طی سالهای اخیر و همزمان با اعمال تحریمهای ظالمانه غرب، تلاش کرده از صنعت خودرو، لوازم خانگی و حتی گوشیهای موبایل در برابر واردات بیرویه دفاع کند و به همین خاطر است که در 6 سال گذشته، همواره محدودیت وجود داشته است. بااینحال، اصلاح برخی چالشها مانند کاهش هزینههای اضافی و افزایش تنوع محصولات، میتواند به بهبود عملکرد این سامانه کمک کند. این قیمتها مربوط به مبادی ورودی خودروها هستند و هزینههای اضافی مانند مالیات بر ارزش افزوده، بیمه، هزینه شمارهگذاری و حمل نیز باید به آن اضافه شود. در مثالی دیگر، خودرو 30 هزار دلاری را 25 هزار دلار اظهار میکنند تا جانبازان 50 تا 69 درصد نیز بتوانند از آن استفاده کنند.
براساس گزارشی که مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در مهرماه امسال منتشر کرد، قیمت خودروهای وارداتی (مدل ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷) در داخل کشور نسبت به خارج از کشور (مدل ۲۰۲۲) به صورت میانگین ۲۸۱ درصد بیشتر است. علاوه بر تعرفه نباید از مالیات و عوارض گمرکی هم چشم پوشی کرد، زیرا نقش مهم و موثری در افزایش قیمت خودرو دارند. بنابراین به این نتیجه میرسیم که از مهمترین دلایل ایجاد شکاف عمیق بین قیمت خودروهای وارداتی در بازارهای جهانی، سیاستهای تعرفهای است.
در مجموع طی سالهای گذشته ممنوعیتی که در خصوص واردات خودرو وجود داشت و همچنین تورم، باعث افزایش قیمت خودرو در کشور شد که این افزایش در مورد خودروهای وارداتی بسیار چشمگیر بوده است. البته این اختلاف قابلتوجه در مورد تمامی خودروها وجود ندارد؛ خودروی زوتی DL5 که توسط پارس خودرو به بازار ایران عرضه شده است، مشتری چندانی ندارد. این مسئله باعث شده است که اختلاف قیمت این خودرو در بازار و کارخانه نسبت به دیگر خودروهای وارداتی چندان چشمگیر نباشد. همچنین اختلاف قیمت بازار و کارخانه در مورد چانگان CS35 پلاس وارداتی سایپا نیز چندان چشمگیر نیست. این چهار مدل تنها خودروهایی هستند که تاکنون به مرحله شمارهگذاری و تحویل به مشتریان رسیدهاند. بااینکه پیشتر برخی شرکتها اقدام به بیشاظهاری قیمتی میکردند، اکنون واردکنندگان خودرو به کم اظهاری متوصل شدهاند.
دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری بندها و شروط مختلفی دارد که خودروهای وارداتی از این پس دیگر مشمول آن نیستند. از جمله مهمترین شروط این دستورالعمل، تعیین دستوری قیمت و الزام فروش در سامانه مدنظر وزارت صمت بود. شورای رقابت با گذشت حدود ۳ سال از آزادی واردات خودرو (پس از ممنوعیت ۴ساله) در مصوبهای جدید، خودروهای وارداتی را از ذیل دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری خارج کرد. این اقدام در حالی صورت میگیرد که بازار خودروهای داخلی و مونتاژی همچنان به دلیل شرایط انحصاری موجود، مشمول دستورالعملهای نظارتی و قیمتگذاری شورای رقابت باقی خواهد ماند. شورای رقابت 21 اسفند 1403 در جدیدترین جلسه خود از فرایند تعیین قیمت خودروهای وارداتی کنار رفت.
بااینحال، خودروهای تمامبرقی مانند BYD e6 هم برای افرادی که بهدنبال تجربه رانندگی پیشرفته و اقتصادی هستند، انتخابهای جذابی محسوب میشوند. به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، پدیده کم اظهاری قیمت خودروهای وارداتی در خودروهای وارداتی جانبازان بیشتر مشاهده میشود؛ زیرا سقف قیمتی بالاتر خودروهای مخصوص جانبازان است. بااینحال، بسیاری از خودروهای وارداتی همچنان از نظر کیفیت و قابلیتها در مقایسه با گزینههای داخلی جذابتر هستند. این قیمت ها بهصورت مرتب و با توجه به تغییرات بازار، بهروزرسانی میشوند تا شما کاربران گرامی بتوانید تصمیمات آگاهانهتری برای خرید خودروهای وارداتی بگیرید.
براساس دستورالعمل جدید این شورا، بازار خودروهای وارداتی از انحصار خارج شده است؛ به همین دلیل نیازی به حضور شورای رقابت در قیمتگذاری خودروهای وارداتی نیست. البته بازار خودروهای مونتاژی و داخلی همچنان انحصاری است و نیاز به قیمتگذاری دستوری همراه با نظارت دارد. در سالهای اخیر با افزایش آگاهی عمومی نسبت به مسائل زیستمحیطی و نیاز به کاهش آلودگی هوا، خودروهای برقی به یکی از گزینههای محبوب در بازارهای جهانی تبدیل شدهاند.
وقتی واردکنندگان اختیار تعیین قیمت محصولاتشان را داشته باشند، با توجه به شرایط بازار (تقاضا) پیچ قیمت را تنظیم میکنند و این موضوع میتواند به نفع مصرفکنندگان نیز تمام شود. شورای رقابت خودروهای وارداتی را از شمول دستورالعمل تنظیم بازار خارج و قیمتگذاری خودروهای خارجی را آزاد اعلام کرد؛ در همین رابطه چند روز پیش «دنیایاقتصاد» از تصمیم این شورا رونمایی کرده بود. بررسی قیمت خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه، نشان میدهد که قیمت توسان ۲۰۲۳ در بازار آزاد و نمایندگی به ترتیب ۴ میلیاردو۳۰۰ میلیون تومان و ۲ میلیاردو۴۵۰ میلیون تومان است. تصور کنید یک خودرو وارداتی در بازارهای جهانی با قیمت یک میلیارد تومان به فروش میرسد، اما وقتی همان محصول به بازار ایران راه پیدا میکند، دو برابر قیمت گذاری میشود.
برای خرید خودروی هیبریدی یا برقی با شرایط مناسب و خدمات پسازفروش مطمئن از نمایندگیهای معتبر و شناختهشده استفاده کنید. سپند خودرو یکی از مجموعههای معتبر در زمینه فروش خودروهای هیبریدی و برقی در ایران است که با ارائه خدمات متنوع و شرایط فروش اقساطی به شما در خرید خودروی موردنظرتان کمک میکند. رئیس شورای رقابت طی نامهای خطاب به رئیس سازمان حمایت، اعلام کرد از این پس شورای رقابت دخالتی در قیمتگذاری خودروهای وارداتی نخواهد داشت. بهعبارتدیگر، برخی واردکنندگان با این حربه، ضمن دورزدن سقف ارزی (این سقف برای جانبازان ۳۵ هزار یورو است) عملاً به بهانه عرضه مدل آپشندار به مشتریان، قیمت تمامشده بیشتری دریافت میکنند.
حالا که خودروهای وارداتی از ذیل دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری خارج شدهاند، واردکنندگان اختیار تعیین قیمت محصولاتشان را خواهند داشت، ضمن آنکه خود تشخیص میدهند خودروهایشان را با چه شرایطی و در چه زمانی بفروشند. هرچند ممکن است ابتدا رشد قابل توجه قیمت خودروهای وارداتی رخ دهد، اما در ادامه (به شرط عرضه مناسب) قیمتها در بازار آزاد رو به تعادل خواهند رفت و دیگر خبری از رانت هنگفت فعلی در بازار نخواهد بود. به گزارش فارس، مشکلاتی که در زمینه تولید و واردات خودرو طی سالهای گذشته وجود داشته باعث تلاطم در بازار خودرو و افزایش قیمت خودرو طی سالهای گذشته شده است. همچنین در بند ۵ ماده ۵ دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری (شرایط طرف عرضه) آمده بود «عرضهکنندگان خودرو از طریق سامانه یکپارچه فروش نسبت به ثبتنام و فروش اقدام میکنند». با توجه به این دو بند، واردکنندگان خودرو با رویهای جدید در قیمتگذاری و فروش محصولاتشان مواجه شدند، حال آنکه در گذشته –پیش از ممنوعیت واردات خودرو در اردیبهشت ۱۳۹۷- در تعیین قیمت و فروش محصولاتشان آزاد بودند.
این خودرو با طراحی ساده و امکانات مناسب، گزینهای اقتصادی و کارآمد برای خریدارانی است که بهدنبال یک خودروی کوچک و کممصرف هستند. خودروهای برقی و هیبریدی بهدلیل مصرف پایین انرژی، کاهش آلایندگی و هزینههای نگهداری کمتر در بسیاری از کشورها موردتوجه قرار گرفتهاند. در ایران با وجود محدودیتهای واردات و زیرساختهای محدود برای شارژ خودروهای تمامبرقی، خودروهای هیبریدی بهعنوان گزینهای مناسبتر شناخته میشوند. این خودروها ترکیبی از موتور بنزینی و الکتریکی دارند و نیازی به ایستگاههای شارژ اختصاصی ندارند. دستوری کردن قیمت و فروش خودروهای وارداتی، از همان ابتدا مورد انتقاد برخی از کارشناسان و فعالان عرصه خودرو بود. به اعتقاد آنها، سیاست دستوری، روح رقابت در بازار خودروهای وارداتی را از بین برد، ضمن آنکه با دو نرخی کردن قیمت (قیمت در نمایندگی و قیمت در بازار آزاد) سبب گسترده شدن سفره رانت در این بازار شد.
حال باید منتظر ماند و دید که این مصوبه چه تأثیری بر وضعیت بازار خودروهای وارداتی خواهد گذاشت. با افزایش قیمت دلار، بهای خودروها افزایش یافته و با کاهش آن، شاهد ارزان شدن محصولات هستیم. وزارت صمت و بانک مرکزی به طور مستقیم در این عامل نقشی ندارند، اما به صورت غیرمستقیم مقصر هستند. سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی گامی مثبت در جهت نظمدهی به بازار خودروهای خارجی در ایران است.
شرکتهای واردکننده خودرو تا مدتی پیش قیمت خودروهای وارداتی را بیشتر از مبلغ واقعی اظهار میکردند تا این خودروها را گرانتر بفروشند. البته تصمیمات کلان سیاستگذار در رفتار واردکنندگان خودرو پس از آزادسازی قیمت، تاثیر مهمی دارد، به ویژه در بخش عرضه. اگر تصمیمگیریها به سمتی برود که عرضه خودروهای وارداتی افزایش یابد، رقابت بیشتری در بازار شکل میگیرد و شرایط فروش نیز متنوع خواهد شد. عکس این ماجرا، اما اثرات مثبت آزادسازی قیمت را تعدیل خواهد کرد، به نحوی که مثلا کمبود عرضه به رشد قیمت منجر خواهد شد.
در مقابل، گروهی دیگر ابراز نگرانی کردهاند که در نبود نظارت کافی، ممکن است واردکنندگان با افزایش بیرویه قیمتها، فشار مضاعفی بر مصرفکنندگان وارد کنند. مشکلاتی که در زمینه تولید و واردات خودرو طی سالهای گذشته وجود داشته باعث تلاطم در بازار خودرو و افزایش قیمت خودرو طی سالهای گذشته شده است. با ارائه لیست خودروهای وارداتی، شفافیت در قیمتها و تسهیل فرآیند ثبت نام خودروهای وارداتی، این سامانه توانسته است تا حد زیادی نیازهای مصرفکنندگان را پاسخ دهد. در این سامانه، لیست خودروهای وارداتی همراه با قیمت قطعی یا علیالحساب اعلام میشود و کاربران میتوانند با ثبتنام خودروهای وارداتی، مدل مدنظر خود را انتخاب کنند.
تویوتا لوین هیبرید یکی از محبوبترین خودروهای هیبریدی در ایران است که طراحی جذاب، مصرف سوخت پایین و کیفیت ساخت بالای دارد. این خودرو مجهز به یک موتور بنزینی 1.8 لیتری و یک موتور الکتریکی است که در مجموع توانی معادل 120 اسب بخار تولید میکنند. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو حدود 4.2 لیتر در هر 100 کیلومتر است که برای رانندگی شهری بسیار اقتصادی محسوب میشود. این تصمیم در حالی اعلام میشود که بازار خودرو در ماههای اخیر با نوسانات قیمتی و چالشهای متعددی مواجه بوده است. حال باید دید که این سیاست جدید چه تأثیری بر روند عرضه و تقاضای خودروهای وارداتی و رفتار مصرفکنندگان در بازار خواهد گذاشت. به عنوان مثال، چند شرکت مختلف فلان خودروی کرهای یا ژاپنی را وارد میکنند، در حالی که، چون قیمت همه آنها یکی است و توسط نهاد تنظیمگر تعیین میشود، عملا رقابتی بین آنها شکل نگرفته است.
تا زمانی که تعداد گستردهای از خودروهای وارداتی محبوب نظیر هیوندای الانترا، هیوندای توسان، کیا K5 (کیا اپتیما) و کیا اسپورتیج وارد بازار نشوند، بهای اتومبیلهای خارجی کارکرده موجود در بازار کاهش نمییابد. درواقع این خودروها از دید مشتریان، رقیب سایر محصولات مونتاژی بهحساب میآیند و نمیتوانند با سایر محصولات خارجی رقابت کنند. تویوتا CHR هیبریدی هم یکی از خودروهای محبوب در بازار ایران است که با طراحی خاص و دینامیک بدنه جذاب، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. این خودرو مجهز به یک موتور بنزینی 1.8 لیتری و یک موتور الکتریکی با مصرف سوخت ترکیبی حدود 4.1 لیتر در هر 100 کیلومتر است. تویوتا CHR هیبریدی علاوهبر طراحی زیبا و مدرن، امکانات رفاهی و ایمنی پیشرفتهای هم دارد و برای کسانی که بهدنبال یک خودروی اسپرت و مدرن هستند، گزینهای مناسب محسوب میشود. برخی از کارشناسان این اقدام را مثبت ارزیابی کرده و معتقدند که حذف قیمتگذاری دستوری میتواند به افزایش رقابت و کاهش قیمتها در بلندمدت منجر شود.
شورای رقابت پیش از این، خودروهای برقی وارداتی را از شمول دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری خارج کرد و حالا این «آزادی» را به کل خودروهای وارداتی تعمیم داده است. پیش از آنکه به سرنوشت بازار خودروهای وارداتی پس از مصوبه موردنظر بپردازیم، ابتدا مرور میکنیم آنچه را که بر این بازار طی حدودا ۳سال قیمتگذاری و فروش دستوری گذشت. پس از آنکه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در اردیبهشت ۱۴۰۱ با تمدید نکردن ممنوعیت واردات خودرو برای سال پنجم، واردات را آزاد کرد، وزارت صمت موظف به تدوین و اعلام آییننامه اجرایی آن شد. حالا شورای رقابت با گذشت حدود ۳ سال از آزادی واردات خودرو (پس از ممنوعیت ۴ساله) در مصوبهای جدید، خودروهای وارداتی را از ذیل دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری خارج کرد.
همچنین برای اطلاع از آخرین شرایط ثبتنام خودروهای وارداتی و اطلاعیه های فروش، میتوانید این صفحه از پدال را دنبال کنید.. هیوندای سوناتا هیبریدی یکی دیگر از خودروهای محبوب در بازار ایران است که به یک موتور بنزینی 2.0 لیتری و یک موتور الکتریکی مجهز است و توانایی تولید قدرت قابلتوجهی را دارد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو حدود 4.8 لیتر در هر 100 کیلومتر است که برای استفادههای شهری و جادهای گزینه بسیار خوبی محسوب میشود. هیوندای سوناتا هیبریدی با کیفیت ساخت بالا و امکانات رفاهی و ایمنی مدرن، تجربه رانندگی راحت و مطمئنی را برای رانندگان فراهم میکند. تویوتا کرولا کراس هیبرید یک کراساوور جمعوجور با طراحی مدرن و امکانات رفاهی مناسب است که در دسته بهترین خودروی برقی موجود در ایران قرار میگیرد. موتور هیبریدی این خودرو شامل یک موتور بنزینی 1.8 لیتری و یک موتور الکتریکی میشود که مصرف سوخت ترکیبی آن به حدود 4.5 لیتر در هر 100 کیلومتر میرسد.
طبق آخرین اخبار خودرو، تا پیش از اینکه واردات خودرو در سال 2018 ممنوع اعلام شود، قیمت خودروهای خارجی کشورمان منطقیتر از الان بوده است. میانگین قیمت محصولات وارداتی به کشور حدود 250 درصد بوده که بسیار بیشتر از نرخ مصوب جهانی آنها است. آمارها پس از آزادسازی واردات از سال 1401 به بعد نشان میدهد که میانگین قیمت خودروهای وارداتی به کشور در مقایسه با قیمت جهانی آنها بیش از 110 درصد است.
به گزارش «تابناک» به نقل از فارس؛ مشکلاتی که در زمینه تولید و واردات خودرو طی سالهای گذشته وجود داشته باعث تلاطم در بازار خودرو و افزایش قیمت خودرو طی سالهای گذشته شده است. به گزارش خط سلامت گرانترین خودروی وارداتی بازار آئودی Q ۵ e-tron ۴۰ است که در بازار به قیمت هفت میلیارد تومان به فروش میرود. کیا پگاس ۱.۴ لیتر اتوماتیک هم با قیمت یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان از خودروهای ارزان قیمت وارداتی بازار محسوب میشود. با توجه به تغییرات قیمت ها در بازار، میتوانید با بررسی و مقایسه قیمت های کارخانه و بازار آزاد، تصمیم درستی بگیرید. چه به دنبال خودروی داخلی باشید و چه خارجی، این صفحه منبع معتبری برای دسترسی به آخرین قیمتها است. واضح است که بهدلیل واردات کند و قطرهچکانی خودروهای جدید، تأثیر مسئله واردات بر بحث کنترل قیمتها بسیار ناچیز است.
با ما همراه باشید تا به بررسی مدلهای پرفروش خودروهای برقی و هیبریدی در ایران، مقایسه قیمتها و ویژگیهای آنها بپردازیم تا به شما در انتخاب بهترین خودروی برقی بازار ایران کمک کنیم. نخستین تأثیر خروج شورای رقابت از فرایند تعیین قیمت خودروهای وارداتی، افزایش قیمت این خودروهاست. این اقدام که در بهاصطلاح آزادسازی قیمت خودرو شناخته میشود، به واردکنندگان خودرو اجازه میدهد محصولات خود را با قیمت دلخواه بفروشند. البته همچنان سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان بر این رویه نظارت میکند اما تعیین نرخ خودروهای وارداتی بر عهده واردکنندگان خواهد بود. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، شورای رقابت در جلسه ۷۳۰ مورخ ۲۱ اسفند ۱۴۰۳ با موضوع اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری تصویب کرد از این پس دخالتی در قیمت گذاری خودروهای وارداتی نخواهد داشت. خودروهایی که در این مرحله عرضه شدهاند، بهار و تابستان 1404 به مشتریان تحویل داده خواهند شد.
این اقدام برخی واردکنندگان در واقع واکنش به سیاستهای دستوری فروش خودروهای وارداتی است. برای مثال، شرکت واردکننده، قیمت خودرو را که در خارج از کشور یا مبدأ واردات حدود 40 هزار دلار است، 35 هزار دلار به گمرک اعلام میکند. شرکت واردکننده در این مرحله علاوهبر جبران 5 هزار دلار کم اظهاری اولیه، سود بیشتری به جیب میزند. با پیگیری مداوم قیمتها و عوامل مؤثر بر آنها، میتوانید بهترین تصمیمات را در خصوص خرید یا فروش خودرو اتخاذ کنید.
اکسنت ۲۰۲۳ که یکی از خودروهای ارزان قیمت وارداتی محسوب میشود در نمایندگی یک میلیاردو۸۶۵ میلیون تومان ارزشگذاری شده است. تعرفه فعلی برای واردات خودرو 95 درصد است که با توجه به همین عامل میتوان علت ایجاد شکاف را فهمید. به عنوان مثال در نظر بگیرید که قیمت یک دستگاه خودرو خارجی در بازارهای جهانی حدود 20 هزار دلار است و با فرض اینکه دلار 60 هزار تومان باشد، باید به صورت خام و بدون اعمال تعرفه و عوارض، یک میلیارد و 200 میلیون تومان پرداخت کرد. بعد از اعمال تعرفه 95 درصدی، بهای خودرو تقریبا دو برابر شده و به بیش از دو میلیارد تومان میرسد.
از آن زمان تاکنون، من هزاران مطلب مختلف در حوزه های متفاوت نوشتم و با رسانههای مختلفی همکاری کردم. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم.
اگر قصد ثبت نام خودروهای وارداتی را دارید باید برای خودروی کرتا ۲۰۲۳ حوالی ۲ میلیاردو۲۲۰ میلیون تومان پرداخت کنید. به طوری که اختلاف بین قیمت داخل و قیمت خارج برخی از خودروهای سواری وارداتی به بیش از ۵۰۰ درصد رسیده است. یکی از مهمترین دلایل آزادسازی واردات خودرو از سال 1401 به بعد، تنظیم بازار و رفع نیاز مشتریان بوده تا ضمن ایجاد بازار رقابتی، دسترسی مردم به خودروهای مدرن و روز دنیا بیشتر شود.
باتوجهبه کنارهگیری شورای رقابت از قیمتگذاری خودروهای خارجی و افزایش شدید تعرفه واردات خودرو، قیمت خودروهای خارجی بهشدت افزایش خواهد یافت. این موضوع بر قیمت خودروهای مونتاژی و داخلی نیز تأثیر میگذارد و زمینه را برای افزایش بیشتر قیمتها فراهم میکند. این افزایش بهخصوص برای خودروهای هیبریدی و برقی بیشتر خواهد بود؛ زیرا تعرفه واردات این خودروها بهشدت افزایش یافته است.
پس از فراهم شدن مقدمات از جمله صدور مجوز برای واردکنندگان منتخب و همچنین ثبت سفارش، اوایل دی ماه ۱۴۰۱ نخستین محموله خودروهای خارجی در دور جدید، وارد کشور شد. برخی کارشناسان بازار خودرو معتقدند که این تصمیم میتواند به کاهش التهابات قیمتی کمک کند، اما عدهای دیگر نسبت به احتمال افزایش قیمتها در کوتاهمدت ابراز نگرانی کردهاند. میتسوبیشی اوتلندر تیپ H بهاین ترتیب با دلار ۱۲۵ هزار تومانی برای خریداران فاکتور میشود. همین دلار برای خریدارانی که روی هیوندای کونا وارداتی دست میگذارند، قیمت بیشتری دارد و به ۱۳۳ هزار تومان میرسد. تازه قیمت تمامشده میتسوبیشی اوتلندر تیپ H بااضافه شدن آیتمهای دیگری از جمله بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، هزینههای شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و. اما بر اساس این مصوبه بازار خودروهای سواری تولیدی و مونتاژی انحصاری تشخیص داده شده و مشمول این دستورالعمل هستند.
تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی سال 1403 کمتر از 20 درصد بود اما این تعرفه اکنون به 100 درصد افزایش یافته است. به گزارش پدال، در نشست اخیر شورای رقابت که امروز با حضور اعضای این شورا برگزار شد، تصمیم مهمی در راستای اصلاح سازوکارهای تنظیم بازار خودرو اتخاذ گردید. بر اساس مصوبه جدید این شورا، از این پس خودروهای وارداتی از شمول قیمتگذاری دستوری خارج شده و شورای رقابت دخالتی در تعیین قیمت این خودروها نخواهد داشت. این تصمیم با هدف ایجاد فضای رقابتیتر در بازار خودروهای وارداتی و کاهش مداخلات مستقیم در قیمتگذاری گرفته شده است. شورای رقابت در جلسه 730 مورخ 21 اسفند 1403 با موضوع اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری تصویب کرد از این پس دخالتی در قیمت گذاری خودروهای وارداتی نخواهد داشت. حالا با توجه به اصلاحیه شورای رقابت، واردکنندگان خودرو دیگر مشمول هیچ کدام از بندهای دستورالعمل ابتدایی تنظیم بازار خودروی سواری (مصوبه مربوط به جلسه شماره ۵۴۳ شورای رقابت) نیستند.
دیدگاهتان را بنویسید