تارا بخریم یا دنا؟ مقایسه تارا و دنا آپدیت 1403
قیمت این خودرو که در ابتدای هفته ۷۰۰ میلیون تومان بود، در انتهای هفته به ۷۰۵ میلیون تومان رسید. رشد ۰.۷۱ درصدی این خودرو نشان میدهد که باوجود ثبات نسبی در بازار، همچنان تمایل به افزایش قیمتها در میان خودروهای داخلی وجود دارد. بنابراین مقایسه دنا پلاس و ۲۰۷ از نظر فنی تا حد زیادی به نفع محصول هاچبک یعنی پژو ۲۰۷ به پایان میرسد. ضمنا موتور TU۵ پژو ۲۰۷ هم از نظر هزینه تعمیرات و قیمت قطعات یدکی و هم از نظر میزان مصرف سوخت نسبت به موتور EF۷ دنا پلاس گزینه بهتر و مقرونبهصرفه تری خواهد بود. پیشرانه توربوشارژ TU5 Plus با حجم 1645 سیسی در دنا پلاس، 113 اسب بخار (6000 دور در دقیقه) قدرت و 155 نیوتنمتر (در 3500 تا 4500 دور در دقیقه) گشتاور تولید میکند. این پیشرانه، قدرتی معادل 113 اسب بخار (6000 دور در دقیقه) و گشتاوری برابر با 144 نیوتنمتر (در 4500 دور در دقیقه) تولید میکند.
برای مشاهده عکس ها و مقایسه دقیق تر، می توانید به سایت ها یا منابع معتبر مراجعه کرده و اطلاعات بیشتری را درباره آن ها به دست آورید. بعد از مقایسه تارا با دنا پلاس نوبت آن است که اولویتهای خود را از خرید خودرو مشخص کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. در صورتی که خودرویی شیک و جادار با مشخصات فنی بهتر میخواهید، خرید دنا پلاس را در اولویت قرار دهید. برای خرید خودرو با ایمنی بیشتر، تجربه رانندگی بهتر و صندوق عقب بزرگتر، خودرو تارا را برای خرید پیشنهاد میکنیم. از نظر گیربکس، هر دو ۶ سرعته خودکار و ساخت چین هستند و میتوان گفت عملکرد هردو نرم و روان است؛ بااینحال دندههای دنا پلاس توربو اتوماتیک کمی بهتر جا میرود.
بنا به این گزارش، تارا اتوماتیک V۴ LX مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو یک میلیارد و ۹۰ میلیون تومان شد. در طرف مقابل، کابین تارا اتوماتیک از طراحی سادهتر و مدرنتری بهره میبرد که با سبک کلی خودرو همخوانی دارد. تارا به جای استفاده از تزئینات چوبی، به یک طراحی مینیمالیستی و کاربردیتر روی آورده است. اگرچه این طراحی ممکن است بهاندازه دنا پلاس لوکس به نظر نرسد، اما فضای کابین تارا همچنان جذاب و بهروز است و برای مشتریانی که به دنبال یک سدان مدرن و کاربردی هستند، جذابیت دارد.
هردو این ماشینا مشکلا برقی زیادی دارند ولی دنا بدلیل اینکه مدت زمان بیشتری در بازار بوده میتوان گفت مشکلات برقیش رفع شده تا حدودی، از نظر فنی، ظاهر خودرو و کیفیت ساخت دنا بهتر از تاراستولی از نظر جای کابین کمی تارا بهتر از دناست. امنیت این دو خودرو در درجه ی یکسانی قرار دارنددر این صورت خوده بنده خرید ماشین دنا پلاس توربو اتوماتیک رو پیشنهاد میکنم. اولین و مهمترین بخش مقایسه تارا با دنا پلاس به مشخصات فنی و عملکردی آنها مربوط میشود. باتوجهبه اینکه هر دو محصول، از خط تولید ایرانخودرو به بازار عرضه شدهاند، شرایط فروش اقساطی ایران خودرو، تسهیلات ویژهای برای خرید این دو خودرو پیش روی شما میگذارد. مقایسه تارا و دنا برای بسیاری از خریداران جذاب است، زیرا این دو خودرو از یک کمپانی بوده و در یک رده قیمتی قرار گرفتهاند.
کابین تارا به دلیل کپیبرداری از پژو 301، دارای ارگونومی خوبی است و تمامی ادوات بهخوبی در جای خود قرار گرفتهاند. کیفیت متریال مورد استفاده در تارا برای این رده قیمتی قابل قبول به نظر میرسد و در طول چند سال اخیر، افت کیفیتی از سوی مشتریان گزارش نشده است. همچنین، فاصله مناسب میان محورهای جلو و عقب (2652 میلیمتر) فضای جاداری را برای سرنشینان فراهم میکند و این موضوع باعث میشود که تارا به گزینهای راحت برای سفرهای خانوادگی تبدیل شود. تارا بهتره یا دنا پلاس؟ انتخاب بین خودروی تارا و دنا بستگی به نیازها و ترجیحات شما دارد.
این افزایش قیمتی در حالی رخ داد که بازار خودرو با توجه به شرایط اقتصادی و تقاضای بالای این مدل، به طور مستمر شاهد نوساناتی در قیمت آن بوده است. موتور 1.6 لیتری تارا نسخه ارتقاءیافتهTU5 مشهور محسوب میشود و به لطف وجود فرمان برقی، سیستم باز و بسته شدن متغیر سوپاپها و پمپ روغن متغیر، میتواند قدرتی بیشتر از TU5 های معمولی را ارائه دهد. از نظر آپشنهای رفاهی شاهد برتری کامل دنا پلاس هستیم که به لطف وجود مواردی نظیر سانروف یا تهویه مطبوع اتوماتیک و یا صندلیهای برقی یک سر و گردن لوکستر از تارا ظاهر میشود. تارای دنده دستی در نقطه مقابل قرار دارد و تا حد زیادی خودرویی نظیر رانا را به شما یادآوری میکند. این موارد باعث برتری این خودرو نسبت به دنا پلاسی می شود که امکانات به کار رفته در آن در زمان عرضه نسبت به سایر محصولات ایران خودرو قابل توجه بود و نه برای امروز. نکته دیگری که در مورد کابین تارا باید به آن اشاره کرد، فضای جادار و راحت آن است.
تارا نیز از طراحی نسبتاً بحثبرانگیزی به ویژه در بخش عقب استفاده کرده است. با اینکه تارا خودرویی متفاوت در مقایسه با محصولات قدیمی ایرانخودرو به شمار میرود اما لزوماً خودروی زیبایی نیست و در مقایسه طراحی ظاهری دنا جوانان با تارا V4 کفه ترازو به سمت دنا سنگینی خواهد کرد. انتخاب نهایی بین دنا جوانان و تارا V4 در درجه اول به سلیقه، نیازها و اولویتهای شما بستگی دارد. اگر به دنبال خودرویی با موتور پرقدرت، شتاب بهتر و طرح جوان پسندتر هستید، دنا پلاس جوانان انتخاب بهتری به نظر میرسد. در این مرحله از مقایسه تارا با دنا پلاس نوبت به امکانات و آپشنهای رفاهی میرسد. بهطور کلی این دو خودرو با توجه به قیمتی که دارند، امکانات خاصی در اختیار مصرفکنندگان قرار نمیدهند؛ اما کاسهای بودن ترمزهای عقب و نبود برخی سیستمهای ایمنی در خودرو دنا پلاس میتواند باعث برتری رقیب آن در بخش آپشنها شود.
دنا پلاس توربو از پیشرانه ۱.۷ لیتری از نوع ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه بهره میبرد و گیربکس آن ۵ سرعته دستی است. قدرت آن در حالت بیشینه ۱۵۰ اسببخار است و برای شتاب ۰ تا ۱۰۰ به ۱۰ ثانیه زمان نیاز دارد. بالاترین سرعت آن ۲۱۵ کیلومتر در ساعت است و موردپسند جوانترها و افرادی است که خودروهای سریع را دوست دارند.
در حالی که دنا پلاس به خاطر طراحی خود، در هندلینگ و فرمانپذیری برتری دارد و در پیچهای تند، احساس استرس کمتری به راننده منتقل میکند. در این مقاله به مقایسه کامل خودرو دنا و تارا از نظر طراحی، مشخصات فنی، امکانات رفاهی، ایمنی و قیمت می پردازیم تا به شما کمک کنیم انتخاب بهتری برای خرید داشته باشید. توجه داشته باشید که این مشخصات فنی به طور کلی برای خودروی دنا پلاس اتومات صدق می کند، اما جزئیات دقیق ممکن است در هر نسخه و مدل متفاوت باشد. بنابراین، برای اطلاعات دقیق تر و به روزتر، به وب سایت رسمی شرکت تولید کننده یا نمایندگی های مجاز مراجعه کنید. دنا جوانان و تارا V4 جزو گرانترین و مجهزترین خودروهای ایرانخودرو هستند و به همین خاطر با تجهیزات نسبتاً کاملی (در مقایسه با خودروهای داخلی) عرضه میشوند. از نظر سطح تجهیزات و امکانات تفاوت چشمگیر و تعیین کنندهای بین دو خودرو وجود ندارد و شاید برخی اختلافات جزئی بین آنها دیده شود که روی نظر نهایی خریدار تأثیر چشمگیری نمیگذارد.
یکی دیگر از مشکلاتی که برخی خودروها دارند و بعضا این مشکل تجربه رانندگی با آن خودرو را به تجربهای بد تبدیل میکند، صدای داخل کابین هنگام رانندگی است. از نظر صدای داخل کابین، هر دو خودرو مشکلی ندارند؛ اما میتوان تارا را از این منظر قویتر از دنا پلاس در نظر گرفت. تولید خودرو تارا به آن روزهایی برمیگردد که ایران در توافقات برجام موفق شد خودروی پژو ۳۰۱ را وارد ایران کند؛ اما با خروج آمریکا از برجام و تحریم ایران توسط پژو این موضوع منتفی شد. از آنجایی که ایران طی مونتاژ قطعات این اتومبیل نسبت به پلتفرم این خودرو بهعنوان پلتفرم pf۱ توانست خودرو تارا را در سال ۱۴۰۰ آماده و وارد بازار کند.
تا این بخش متوجه شدیم که از نظر مصرف سوخت، استهلاک و البته سرعت و چابکی، دنا پلاس در رتبه بالاتری قرار گرفته است. پلتفرم PF1 که بر اساس پژو 301 توسعه یافته است، نسبت به پلتفرم دنا پلاس که در اصل ارتقا یافته از پلتفرم سمند (و پژو 405) است، مدرنتر و بهروزتر است. این موضوع در پایداری، ایمنی و راحتی رانندگی تأثیرگذار است و تارا اتوماتیک را به گزینهای مناسبتر برای کسانی که به دنبال خودرویی با تکنولوژی مدرنتر و رانندگی روانتر هستند، تبدیل میکند.
در طرف دیگر تارا را داریم که در واقع نسخه ایرانیزه شده از پژو ۳۰۱ است که اگرچه بازهم خودرویی قدیمی محسوب میشود اما نسبت به دنا خودرویی مدرنتر محسوب میشود. میخواهیم در این مطلب مقایسه دنا جوانان با تارا V4 را داشته باشیم و به خریداران این دو خودرو در انتخابی منطقی کمک نماییم. در جدول بالا مشاهده میکنید که قیمت تارا اتوماتیک و قیمت تارا دنده ای در بازار آزاد، بیش از ۱۰۰ میلیون تفاوت دارند و این میزان تفاوت بهدلیل وجود برخی امکانات و تغییر در بحث فنی و ظاهری خودرو است. از نظر خدمات پس از فروش هم میان دو خودرو تارا و دنا پلاس از شرکت ایران خودرو، تفاوتهای زیادی وجود ندارند.
با اینکه دنا پلاس در مجموع طراحی مدرن و متناسبی ندارد اما در مقایسه با سایر خودروهای سالخورده بازار میتوان آن را مطلوب ارزیابی کرد. ایرانخودرو برای تمایز دنا پلاس از نسخه معمولی این خودرو نسبت به تغییر پروفایل جانبی و استفاده از خطوط گیرا در این بخش استفاده کرده است. چراغهای جلو به ویژه با دیلایت های LED و سپر عضلانی طراحی بهتری دارند و در بخش عقب نیز کلیت کار مشابه دنا معمولی است.
سیستم صوتی و تصویری دنا پلاس شامل رادیو پخش دیجیتال، موبایل هندزفری، بلندگوی جلو و عقب، تیوتر، آنتن اکتیو و دکمههای کنترل سیستم صوتی روی فرمان هستند؛ تارا به 6 بلندگو (در جلو، داشبورد و طاقچه عقب) مجهز است. دنا پلاس با داشتن 4 عدد کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو و جانبی) از تارا با 2 کیسه هوا (راننده و سرنشین) برتری دارد. هر دو خودرو سیستم ایموبیلایزر و قفل مرکزی دارند؛ اما باز هم دنا پلاس با داشتن سیستم کنترل بخار بنزین و سیستم هشداردهنده مرکزی ورود غیرمجاز، امنیت بالاتری دارد. دنا پلاس و تارا هر دو به لیست کاملی از سیستمهای ایمنی و کمکراننده مجهز شدهاند؛ وجود سیستم ضدقفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD خیال راننده را از بابت حفظ جان خود و سرنشینان آسوده میکند. جالب آنکه به روایتی، EF7 هم موتوری بر مبنای TU5 محسوب میشود و در زمان معرفی در اواخر دهه 80 متداول بود که این موتور را نسخه ارتقاءیافته TU5 معرفی میکردند. هرچند با 100 سیسی حجم بیشتر، پیشرانه ملی از گشتاور بالاتری نیز برخودار است اما بازهم از نظر رنج قدرت تولیدی با موتوری در حد و اندازه خانواده TU5 مواجه هستیم.
در حال حاضر ایرانخودرو چندین سدان تقریباً همکلاس را در کنار یکدیگر عرضه میکند و همین امر خریداران را بر سر دو راهی قرار میدهد. خانوادههایی که خواهان خرید یک سدان کم استهلاک و بیدردسر هستند چارهای جز انتخاب محصولاتی همچون تارا و دنا پلاس نخواهند داشت. با این تفاسیر انتخاب شما کدام سدان خواهد بود؟ از مالکان عزیز تارا و سدان پلاس نیز درخواست میشود تجربیات خرید و مالکیت خودروی خود را با ما و کاربران به اشتراک بگذارند. از نظر فضای داخلی، تارا اتوماتیک برتری محسوسی نسبت به دنا پلاس توربو اتوماتیک دارد. فضای بیشتر در جلو و عقب خودرو به سرنشینان اجازه میدهد که در سفرهای طولانیمدت راحتتر باشند.
تارا به سیستم تهویه مطبوع دستی، فرمان برقی، و تعداد ۴ بلندگو مجهز است، در حالی که دنا از تهویه اتوماتیک، فرمان هیدرولیکی، و ۶ بلندگو برخوردار است. هر دو خودرو دارای سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی و دکمههای کنترل روی فرمان هستند. دنا به سانروف و آینههای جانبی با قابلیت گرمکن مجهز است که در تارا وجود ندارد. شاید از تارا به عنوان خودرویی جدیدتر انتظارات بالاتری به ویژه در بخش طراحی و متریال داخل کابین داشته باشید اما باید دانست تارا و پژو ۳۰۱ سدان هایی کاملاً اقتصادی هستند و این موضوع خود را در کابین نشان میدهد. طراحی کابین تارا کاملاً معمولی است و اگرچه از نظر ارگونومی مشکلی ندارد اما کیفیت مواد بکار رفته در آن جالب نیست و ردپای پلاستیک خشک را در جایجای کابین میتوان دید.
اما اگر میزان مصرف سوخت و هندلینگ برای شما اهمیت بیشتری دارد، خودرو تارا گزینه خوبی خواهد بود. اگر به دنبال خودرویی با شتاب و قدرت بیشتر، طراحی اسپرت تر و قیمت مقرون به صرفه تر هستید، دنا پلاس توربو میتواند گزینه مناسبی باشد. با این حساب اگر یک خودروی سرحالتر با توان خروجی به مراتب بیشتر و شتاب آدرنالین زا میخواهید، نباید در انتخاب دنا پلاس جوانان شک کنید. گیربکس هر دو خودرو از نوع اتوماتیک ۶ سرعته است که ساخت شرکت DAE چین محسوب میشود.
تارا و دنا از جمله خودرو های پرفروش در ایران هستند که هر کدام که دارای قابلیت ها و آپشن های خاصی هستند و در مقابل معایبی دارند که افراد را از خرید این ماشین ها باز میدارد. در این مقاله میخواهیم مقایسه تارا و دنا را برای شما عزیزان قرار دهیم و راز هایی را در مورد این دو خودرو فاش کنیم. با وما همراه باشید و اگر سوالی در انتهای این مقاله برای شما باقی ماند میتوانید در بخش نظرات با ما مطرح کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند. اگر به فکر خرید خودرو با قیمت مناسب هستید میتوانید با مراجعه به صفحه با ۵۰۰ میلیون چه ماشینی بخرم اطلاعات لازم را در مورد لیست خودرو های قیمت مناسب کسب نمایید. در مقابل تارا ترجیح داده از داشبورد سیتروئن C3 XR بجای داشبورد اصلی پژو ۳۰۱ استفاده نماید.
پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک TU۵P مدل ۱۴۰۳ اما یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان به فروش رفت. باتوجهبه قدرت و گشتاور بالای موتور دنا پلاس، مصرف سوخت ترکیبی آن 7.7 لیتر است؛ تارا به دلیل وزن کمتر و موتور ضعیفتر بهطور میانگین حدود 7.06 لیتر سوخت مصرف میکند. مصرف سوخت، از فاکتورهای مهم در انتخاب خودرو است؛ چرا که هزینههای مربوط به بنزین، نقش قابل توجهی در اقتصاد خانواده دارد، به خصوص در سالهای اخیر که قیمت بنزین روند افزایشی پیدا کرده است.
همچنین، پلتفرم به روز تارا، نسبت به پلتفرم قدیمیتر دنا، استانداردهای ایمنی بالاتری دارد. همانطور که مشاهده میشود نسخههای دستی این دو خودرو حدود ۱۵ میلیون تومان اختلاف قیمت دارند که شاید برای برخی افراد تعیینکننده باشد. برای اطلاع از قیمت روز خودرو میتوانید به صفحه ویژه آن در پدال مراجعه نمایید. در مقابل باید به طراحی کابین دنا پلاس اشاره نماییم که تفاوت خاصی با نسخه معمولی دنا ندارد اما از طراحی یک دست و قابل قبولی سود میبرد. اجزای مختلف و کلیدها در محل مناسبی قرار گرفتهاند و مشکل خاصی ندارند اما همانند تارا نباید انتظار کیفیت چندانی را از متریال بکار رفته داشته باشیم و افت کیفیت قطعات پس از مدتی استفاده مشهود خواهد بود.
این مقایسه به خوبی تفاوتهای تجهیزات بین مدلهای مختلف تارا و دنا پلاس را نشان میدهد. هر کدام از این خودرو ها دارای مزایا و معایبی هستند که برای خرید هر خودرو باید اولویت های خود را تعیین کنید. گاهی ممکن است مصرف سوخت ویژگی مورد نظر شما باشد و گاهی ممکن است ظاهر و ویژگی های فنی برای شما اهمیت داشته باشد. بررسی این امکانات و آپشنها نشان میدهد که این دو خودرو در امکانات رفاهی در یک سطح قرار دارند و برای انتخاب از میان آنها، باید سراغ مقایسه گزینهها و بخشهای دیگر رفت. فقط تغییراتی جزئی را در چراغهای بزرگ و جلوپنجره آن میبینیم و البته در نمای جانبی هم طراحی درها را کمی تغییر داده و خطوطی را به آنها اضافه کردهاند. چراغهای یکتکه در پشت کاملا ازنظر اندازه و شکل با چراغهای جلو ناهماهنگ هستند.
امکانات خودروی تارا شامل سیستم صوتی، سیستم تهویه، سیستم ABS، سیستم پارکینگ خودکار، و دوربین عقب است. مشاوره با کارشناسان خودرو، مطالعه نظرات کاربران و تست رانندگی خودروها نیز به شما کمک خواهد کرد. توصیه می شود قبل از خرید هر خودرو، به فروشنده محلی یا نمایندگی مراجعه کرده و اطلاعات دقیق تری درباره ویژگی ها، قیمت و شرایط خرید این دو خودرو را دریافت کنید. به طور کلی، برای انتخاب بین دو خودرو توصیه می شود که نیازها، بودجه خود و فاکتورهای دیگر مانند استفاده مورد نظر، قابلیت ها، قیمت و سرویس پس از فروش را مورد بررسی قرار دهید.
طراحی ظاهری چه از صندوق و چه از دید جلو صلیقه ایه که عمده مردم دنا را میپسندند. اگر امکانات رفاهی بیشتر، طراحی مدرن و ایمنی پیشرفتهتر برای شما در اولویت است، جک J4 گزینه مناسبی خواهد بود. اما اگر قدرت موتور بالاتر و طراحی کلاسیک را ترجیح میدهید، تارا میتواند انتخاب خوبی باشد.
همچنین خیلی طول نکشید که نسخه اتومات آن را هم وارد بازار کرد که آپشنهای بیشتری نسبت به نسخه دندهای داشت. موتور تارا از نوع ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ است و از پیشرانه TU5P ۱.۶ لیتری بهره میبرد که نسخه ارتقایافته TU5 است. شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن در ۱۲.۵ ثانیه صورت میگیرد و بیشترین سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر در ساعت است. جک J4 با تجهیزاتی مانند صفحهنمایش ۷ اینچی، سیستم تهویه خودکار و صندلیهای چرمی، تجربهای راحت و مدرن را برای رانندگان و سرنشینان فراهم میکند. طراحی داخلی این خودرو به گونهای است که دسترسی به امکانات بهراحتی امکانپذیر بوده و فضای کابین حس لوکستری را القا میکند. جلوپنجره بزرگ و خطوط تیز بدنه باعث شدهاند که این خودرو ظاهری رسمیتر داشته باشد.
با این حال، باید اشاره کرد که هر دو خودرو، به رغم ویژگیهای جذاب خود، در بازار فروش با چالشهایی مواجه هستند و معمولاً فروش خودروی دست دوم آنها با دشواریهایی همراه است. هر دو خودرو ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند و میتوانند انتخاب مناسبی برای خریداران ایرانی باشند. اما در کنار انتخاب خودرو، استفاده از لاستیک های مناسب نیز اهمیت زیادی دارد. پیشنهاد ما به شما لاستیکهای واریور است که با توجه به کیفیت ساخت و تکنولوژی برتر، انتخابی مطمئن برای هر دو خودرو محسوب میشوند. انتخاب لاستیک مناسب برای خودرو، تأثیر زیادی بر عملکرد، ایمنی و راحتی رانندگی دارد.
از طرف دیگر، تارا با ویژگیهای پیشرفته، طراحی بهروز و کیفیت سواری عالی، گزینهای ایدهآل برای کسانی است که به دنبال راحتی و تکنولوژی هستند. در نهایت، هر دو خودرو ارزشهای خاص خود را دارند و انتخاب بین آنها نیاز به نیازهای شخصی و شرایط استفاده روزمره شما بستگی دارد. باتوجهبه ویژگیهای هر دو خودرو، انتخاب شما کدام گزینه است؟ نظرات و تجربیات شما را در بخش دیدگاهها میخوانیم. پس از این مقایسه، در مییابیم که اگر به دنبال خودرویی با موتور قدرتمند، شتابگیری بهتر و کابین جادارتر هستید، قطعاً شرکت در طرح فروش اقساطی دنا پلاس برای شما گزینه بهتری است.
همچنین سانروف، کیسه های هوای جانبی و آینه های تاشو برقی از امکانات برجسته دنا پلاس محسوب می شوند. نسخه ی توربو ی دنا پلاس نیز با جعبه دنده دستی توسط ایران خودرو عرضه شده است و تولید دنا پلاس توربو با جعبه دنده اتوماتیک در این شرکت در سال 1399 آغاز شد. به این ترتیب که دنا معمولی 3 ستاره کیفی دارد ، دنا پلاس 4 ستاره ولی دنا پلاس توربو اتومات 5 ستاره کیفی بدست آورده است.
این امر میتواند بر احساس منحصر به فرد بودن محصول برای خریداران تأثیر بگذارد. تارا و دنا پلاس، هر دو از ترمزهای دیسکی در هر دو محور (محور جلو از نوع خنکشونده)، ترمز ABS +EBD و ۴ ایربگ بهره میبرند. در مقایسه تارا با دنا پلاس میتوان گفت که تارا به سیستمهای ترمز کمکی، کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش و کنترل شروع حرکت در سربالایی مجهز است و همین موضوع باعث شده که ایمنی این خودرو نسبت به دنا پلاس بیشتر شود. در جدول زیر میتوانید به مقایسه تارا با دنا پلاس از نظر امکانات ایمنی بپردازید. باتوجهبه آنچه در مقایسه دناپلاس با تارا گفتیم، دو خودروی دنا پلاس و تارا از برخی جهات مشابه یکدیگر هستند و شاید دنا پلاس توربو اتوماتیک را بتوان برتر از تارا دانست. شاید شما از نظر ظاهری دنا پلاس را زیباتر بدانید و همین برایتان مهمتر باشد، اما برخی ممکن است به سرعت و چابکی آن اهمیت بدهند.
البته با توجه به کیفیت بنزین در ایران، خرید خودروهایی با موتور توربوشارژز، مشکلات خاص خود را دارد و ممکن است در درازمدت دچار مشکل شوید. از طرف دیگر، گرافیک داخلی چراغها بهبود چشمگیری را تجربه کرده و جلوپنجره نیز دستخوش تغییرات جالبی شده است. قسمتهایی مانند لچکی عقب نیز با تغییرات کوچکی همراه بودهاند که به جذابیت کلی خودرو افزوده است.
نمای جلوی دنا پلاس با چراغهای بزرگ و کشیده و جلوپنجرهای که در آن رگههایی از طراحی سنتی ایرانخودرو دیده میشود، حس قدرت و اقتدار را به بیننده منتقل میکند. با وجود بهروزرسانیهای متعدد، دنا پلاس همچنان ردپایی از سمند را به همراه دارد و این مسئله میتواند برای برخی از خریداران، یک نقطه قوت و برای برخی دیگر، یک نقطه ضعف تلقی شود. چراغهای عقب با طراحی ساده و کلاسیک خود، با سلیقه بیشتر مشتریان ایرانی همخوانی دارد. اگر به دنبال خودرویی با طراحی مدرن، امکانات بیشتر و مصرف سوخت کمتر هستید، تارا گزینه مناسبی است. اما اگر به دنبال خودرویی با قدرت بیشتر هستید، دنا پلاس اتوماتیک میتواند انتخاب خوبی باشد. در حال حاضر قیمت مجهزترین تیپ از دنا پلاس در بازار که از نوع دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال است به فراتر از ۱ میلیارد تومان میرسد و بنابراین دنا جوانان با بهایی بالاتر در بازار خریدوفروش خواهد شد.
دریچههای تهویه با الگوی افقی طراحی شدهاند که باعث ایجاد ظاهری سادهتر و همگنتر در داشبورد میشود. این طراحی به طور کلی حس مدرنتری به کابین میدهد و ممکن است برای جوانترها و افرادی که به دنبال ظاهری بهروزتر هستند، جذابتر باشد. دماغه خودرو تارا نیز از حالت خشنی برخوردار است که هرچند بینقص نیست، اما نسبت به حالت تکراری دنا، فرم متفاوتی را ارائه میدهد. با وجود اینکه از نظر هارمونی خطوط، زیبایی و تناسب اندام بینقص از کار درنیامده، اما میتواند با خودروهای رده قیمتی خود به رقابت بپردازد و در میان انبوهی از محصولات قدیمی بازار، حس تازگی و نوآوری را به ارمغان آورد. خوشبختانه، ایران خودرو در این مسیر موفق شد به دانش فنی پلتفرم پژو 301 (با نام پلتفرم PF1) دست یابد و به همین دلیل، تارا در سال 1400 به عنوان یک محصول جدید و نوآورانه معرفی شد. در ابتدا، تارا تنها در نسخه دندهای به بازار آمد، اما خیلی زود نسخه اتوماتیک آن نیز با ویژگیهای جذاب و آپشنهای بیشتر نسبت به نسخه دندهای عرضه شد.
دیدگاهتان را بنویسید