بررسی خودرو فونیکس fx

مشخصات فنی فونیکس FX خودرو45

گیربکس فونیکس FX پریمیوم نمونه دو کلاچه هفت سرعته است که تعویض دنده‌های بسیار سریعی دارد. به‌علاوه این گیربکس به وضعیت تعویض دستی دنده‌ها هم مجهز است و راننده می‌تواند کنترل گیربکس را در اختیار بگیرد. برای جدیدترین محصول برند فونیکس در ایران، از موتوری آشنا استفاده شده است که قبلا بر روی دیگر محصول لوکس این برند هم آن را دیده‌ایم.

این مدل با عنوان پریمیوم و در گام دوم (در میانه‌های زمستان ۱۴۰۱) عرضه خواهد شد. در تیپ پریمیوم فونیکس FX گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه، نیرو را به چرخ‌های جلو می‌رساند. به این ترتیب این خودرو می‌تواند در زمانی حدود ۸ ثانیه به صد کیلومتر در ساعت برسد.

اما مشخصات فونیکس FX پرمیوم کاملاً متفاوت است و این تیپ از یک پیشرانه 1.6 لیتری توربو در کنار گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) بهره می‌برد. این پیشرانه حداکثر قدرت 197 اسب بخار و حداکثر گشتاور 297 نیوتن متر را تولید می‌کند و ضمن مصرف سوخت ترکیبی 7 لیتر در صد کیلومتر، شتاب صفرتاصد 8 ثانیه را به این تیپ پرطرفدار فونیکس FX می‌بخشد. البته فونیکس اف ایکس بدون این تجهیزات هم خودروی پایداری است و به خوبی می‌تواند در پیچ‌ها حرکت کند و از این نظر می‌توان با اطمینان وارد پیچ شد.

تیپ اکسلنت فونیکس FX که مثل تیگو ۷ پرو از موتور ۱.۵ لیتر توربو و گیربکس CVT استفاده می‌کند، با سیستم تعلیق عقب یکپارچه، دی ماه ۱۴۰۱ با قیمت یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان عرضه خواهد شد. این تیپ به صورت محدود تولید می‌شود و فقط ۷۰۰ دستگاه از آن به روانه بازار خواهد شد. فونیکس FX یک خودروی کراس‌اوور کوپه با طراحی مدرن و امکانات پیشرفته است که توانسته توجه زیادی را در بازار ایران به خود جلب کند. این خودرو با دو پیشرانه ۱.۶ و ۲ لیتری توربو عرضه شده که هر دو عملکرد خوبی دارند.

در فونیکس FX راننده می‌تواند هر زمان با فشار بر روی پدال گاز، به حداکثر گشتاور موتور دست پیدا کند. در این مطلب، مروری بر بررسی فونیکس FX خواهیم داشت و علاوه بر مشخصات فنی و امکانات و آپشن‌های این خودرو، تست درایو آن را در پیست آزادی هم مرور می‌کنیم. در طراحی کابین فونیکس FX علیرغم طراحی خارجی بدنه آن، با سادگی طراحی داشبورد و ادوات کنترلی سرو کار داریم و بیشتر بحث ارگونومی در طراحی مطرح است، ولی با وجود سادگی ظاهری و دوری از پیچیدگی طراحی کابین، با داشبوردی لوکس و زیبا مواجه هستیم. داشبورد خودرو تا حد امکان، ساده و بدون تزیینات طراحی شده و بیشتر تنظیمات الکترونیکی خودرو از طریق صفحه نمایش یا دکمه‌های لمسی صورت می‌گیرد.

این خودرو به کنترل ایستایی در سربالایی (HAC)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، ترمز کمکی (EBA) و سیستم کنترل کشش (TCS) مجهز است که همگی به ایمنی سفر شما کمک می کنند. فونیکس FX یکی از جدیدترین محصولات چری است که همزمان با دیگر بازارها در ایران نیز عرضه شده است. معرفی اولیه FX اواخر پاییز ۱۴۰۱ توسط مدیران خودرو انجام شد و این شرکت در یهمن ماه همین سال و در حاشیه مراسم رونمایی رسمی این خودرو اعلام کرد که FX را در ۲ تیپ اکسلنت و پریمیوم وارد بازار ایران خواهد کرد. این دو خودرو از نظر سبک طراحی، کلاس‌بندی خودرو و همچنین ابعاد بدنه، شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند.

فونیکس FX یکی از محصولات جدید شرکت مدیران خودرو، به عنوان یک کراس اوور کوچک و مدرن در بازار ایران عرضه شده است. این خودرو که در بازارهای جهانی با نام اومودا ۵ شناخته می شود، نماینده تلاش های برند چری برای تولید محصولاتی با استانداردهای بین المللی است. فونیکس FX پرمیوم با موتور ۱.۶ لیتری توربو و گیربکس دوکلاچه تر و سیستم تعلیق عقب مولتی لینک، مشخصات فنی مشابه تیگو ۸ پرو دارد و بهمن ماه سال جاری با قیمت یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان به متقاضیان فروخته می‌شود.

طراحی چراغ‌های عقب بسیار تیز است و کمی از بدنه ماشین فاصله گرفته است که البته طراحی متفاوتی به نظر می‌رسد و باعث می شود اورهنگ (حد فاصل نوک و دماغه ) عقب ماشین فونیکس اف ایکس، بیشتر دیده شود. اسپویلر ماشین FX به صورت اختصاصی این ماشین طراحی شده است و از خطوط قرمز در آن استفاده شده است. در نهایت قسمت جلو فونیکس FX یا همان چری اومودا 5 نیز شبیه به محصولات جدید جنرال موتورز به نظر می‌رسد. فونیکس FX از نظر طول و عرض به کراس‌اوور خانوادگی چری یعنی تیگو 7 پرو شباهت دارد، اما ارتفاع آن کمتر است. مدیران خودرو بعد از رونمایی و تست فونیکس FX در ماه‌های گذشته، قیمت کراس‌اوور جوان‌پسند را اعلام کرد.

همزمان با آغاز ثبت‌نام فونیکس در ابتدای سال 1402، قیمت فونیکس FX پرمیوم معادل 1 میلیارد و 730 میلیون اعلام شد و در اواسط بهار با قیمت 1 میلیارد و 740 میلیون تومان توسط شرکت سازنده ارائه می‌شود. شرکت خودروسازی چری بزرگترین صادرکننده خودرو در کشور چین است و با شرکت‌های زیربرند خود نظیر اومودا (Omoda)، جتور (Jetour) و اکسید (Exceed) به دنبال توسعه بازار جهانی است. جدیدترین محصول از زیربرند تازه تاسیس چری، یعنی شرکت اومودا با نام چری اومودا 5 توسط شرکت مدیران خودرو با نام فونیکس FX به بازار ایران وارد شده است. مدیران خودرو همچنین اعلام کرد که قصد دارد در آینده نزدیک نسخه دو دیفرانسیل (AWD) مدل FX را نیز به سبد محصولات این برند لوکس اضافه کند. تا این لحظه از دیدگاه آپشن‌های رفاهی و ایمنی عرضه شده در هر دو تیپ، تفاوتی مشاهده نمی‌شود.

اما مقداری پایینتر درون سپر، چراغ های اصلی فونیکس FX به همراه چراغ های نوربالا قرار گرفته اند. جلوپنجره فونیکس اف ایکس FX نیز حالتی بدون مرز داشته و به نوعی تکامل یافته جلوپنجره کهکشانی معروف این برند است. با گسترش عرضه خودرو های برقی در بازار ایران، شرکت های مونتاژ کننده بسیاری به سراغ عرضه این خودرو ها رفته اند. یکی از این شرکت ها که به تازگی وارد حوزه عرضه خودرو های برقی شده، شرکت مدیران خودرو است که فعالیت خود را در حوزه خودرو های برقی با عرضه آریزو ۵ برقی آغاز کرد.

فونیکس FX برقی دومین محصول تمام برقی این شرکت است که همان طور که از نام آن مشخص است نسخه EV یا تمام برقی فونیکس FX است. اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه این خودرو بیاندازیم باید بگوییم که این خودرو در حقیقت چری اومودا ۵ است که از سال ۲۰۲۲ روی خط تولید رفته است. اما نسخه تمام برقی آن کمی بروزتر بوده و در سال ۲۰۲۳ رونمایی شده و بر اساس همان پلتفرم فونیکس FX بنزینی یا همان T1X طراحی و تولید شده است. در فونیکس FX ویژگی‌های استاندارد زیر، سیستم ایمنی خودرو را کامل می‌کنند تا درنهایت، فونیکس اف ایکس بتواند با امتیاز عالی ۵ ستاره Euro-NCAP در قسمت ایمنی ظاهر شود. زمانی‌که پشت خودرو می‌ایستید، خط سقف کوپه‌مانند فونیکس اف‌ایکس را مشاهده می‌کنید.

همچنین، این خودرو از گیربکس CVT استفاده می کند که باعث می شود عملکرد حرکتی آن نسبت به تیپ پرمیوم کمی ضعیف تر باشد. اف ایکس از یک موتور 1.6 لیتری توربوشارژ با سیستم سوخت رسانی GDi بهره می برد که مشترک با فونیکس تیگو 8 پرو است. فونیکس FX اکسلنت از یک موتور 1.5 لیتری توربو (مشترک با تیگو 7 پرو، X55 پرو، آریزو 6 پرو و آریزو 5 توربو) استفاده می کند که  147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور دارد.

چری بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو چینی بوده و اکنون با توسعه زیربرندهایی همچون اومودا، جتور و اکسید به دنبال توسعه بازار خود است. ماشین فونیکس FX یکی از پرطرفدارترین محصولات از زیربرند فونیکس مدیران خودرو است که اخیراً نمونه تمام برقی آن نیز با نام فونیکس FX EV توسط این شرکت معرفی شد. فونیکس اف ایکس یا همان اومودا 5 یک کراس‌اوور کوچک است که در بخش جذاب و پرتلاطم بازار جهانی به رقابت خواهد پرداخت. چری برای طراحی این خودرو از نظرات مشتریان خود در کشورهای مختلف بهره برده است تا محصولی با استانداردهای جهانی معرفی کند. این ماشین جذاب یعنی فونیکس FX در ابتدا با دو تیپ اکسلنت و پریمیوم وارد بازار شد که هم‌اکنون تنها فونیکس FX پرمیوم به تولید می‌رسد. با توجه به اینکه اومودا 5 در ایران با برند فونیکس عرضه شد، نباید انتظار داشت که با قیمتی اقتصادی به دست مصرف کنندگان برسد.

ضمن اینکه تست ترمز فونیکس FX را هم از سرعت 100 کیلومتر انجام دادیم که با کوبش کامل روی پدال ترمز انجام شد و نتیجه آن در ویدیو قرار دارد. نکته ای که توجه ما را در خصوص فونیکس FX به خود جلب کرد، داینامیک فوق العاده خوب و پایداری بی نظیر آن بود که حس اطمینان خوبی را به سرنشین و راننده می داد. به عبارت دیگر با وجود اینکه این خودرو در رده کراس اوورها قرار دارد، به هیچ عنوان بازی اتوبوسی اتاق و رولینگ بدنه را حتی در سرعت های بالا شاهد نبودیم و آن حس دلهره و استرس در دل سرنشینان ایجاد نمی شد.

نکته منفی دیگری که در کابین فونیکس FX وجود دارد، کیفیت متریال پایین تر نسبت به سایر محصولات چری از جمله تیگو 8 پرو و تیگو 7 پرو است. در واقع اینجا برخلاف محصولات مذکور که پر از چرم دوزی های گوناگون در قسمت داشبورد و کنسول هستند، چری کابینی پر از پلاستیک های خشک را در اختیار سرنشینان قرار داده است. فونیکس FX به 6 ایربگ برای سرنشینان جلو، جانبی های جلو و پرده ای جلو و عقب مجهز است. همچنین چری اومودا 5 موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه تست تصادفات یورو انکپ شده و  خودرویی کاملا ایمن در حوادث رانندگی به شمار می رود. مدیران‌خودرو هنوز قیمت فونیکس FX‌ برقی را اعلام نکرده است اما طبق حدس و گمان‌ها، بهای این خودرو بین 2 میلیارد و 300 میلیون الی 2 میلیارد و 4 میلیون تومان خواهد بود. جدی‌ترین رقیب این خودرو نیز نبکا ET5 از شرکت رقیب، کرمان‌موتور، است که با بهای تقریبی 2.2 میلیارد تومان عرضه می‌شود.

مشتریان ایرانی اکنون این خودرو را با نام فونیکسFX می‌شناسند که در کنار 6 محصول دیگر از جمله تیگو 7 پرو و پرومکس، تیگو 8 پرومکس، آریزو 6 پرو و دیگر محصولات، اعضای خانواده فونیکس مدیران خودرو را تشکیل می‌دهند. ماشین فونیکس FX در ابتدا با دو تیپ فونیکس FX اکسلنت و فونیکس FX پرمیوم وارد بازار ایران شده است که هر تیپ مشخصات فنی و امکانات رفاهی متفاوتی نسبت به تیپ دیگر دارد. در تیپ اکسلنت فونیکس FX از موتور 1.5 لیتری توربوشارژر و نام آشنای چری استفاده شده است که به همراه گیربکس اتوماتیک CVT با 9 دنده مصنوعی عرضه می‌شود. در واقع مشخصات این تیپ با فونیکس تیگو 7 پرو مشابه است و بنابراین پیشرانه یاد شده از سیستم تزریق غیرمستقیم سوخت یا MPi بهره می‌برد. فونیکس FX اکسلنت در تعداد بسیار محدودی روانه بازار شد و پس از عرضه تعداد اندکی از این تیپ، تولید آن متوقف شد. علاوه‌بر اشتراک قوای فنی با تیگو 7 پرو، سیستم تعلیق عقب تیپ اکسلنت فونیکس FX از نوع یکپارچه است.

از مزایای این خودرو می‌توان به طراحی جذاب، امکانات رفاهی کامل، عملکرد مناسب موتور، مصرف سوخت معقول و گارانتی طولانی‌مدت اشاره کرد. در مقابل، قیمت نسبتاً بالا، محدودیت در تأمین برخی قطعات یدکی، افت قیمت در بازار دست‌دوم و هزینه‌های بالای سرویس‌های دوره‌ای از جمله معایب آن هستند. این خودرو بیشتر برای افرادی که به دنبال خودرویی خاص و متفاوت هستند مناسب است، اما اگر خریدار به دنبال گزینه‌ای با هزینه نگهداری کمتر و دسترسی آسان به قطعات است، ممکن است خودروهای دیگری در بازار مناسب‌تر باشند. با این حال این خودرو در ایران نام جدیدی پیدا کرده است و مطابق رویه جدید نام‌گذاری شرکت مدیران خودرو، با نام فونیکس اف ایکس ارائه شده و در کنارتیگو 7 پرو مکس، تیگو 8 پرو و آریزو 6 پرو، اعضای لوکس محصولات مدیران خودرو هستند. صندلی های فونیکس FX دارای پوشش چرم مشکی سوراخدار بوده و در ردیف جلو دارای استایلی یکپارچه بوده که در واقع پشت سری با پشتی صندلی به صورت یک تکه طراحی شده اند.

به طور مثال دسته دنده در فونیکس اف ایکس EV در پشت فرمان قرار دارد اما در دسته دنده اف ایکس بنزینی در بخش کنسول وسط قرار دارد. از طرفی طراحی و دیزاین بخش هایی نظیر؛ کنسول وسط، رودری ها، داشبورد، غربیلک فرمان و… تغییر کرده و جذاب تر شده است. با این حال به دلیل اینکه پلتفرم و ساختار بدنه این خودرو با فونیکس FX یکی است فضای کاربردی داخل کابین آن تفاوت چندانی با نسخه بنزینی فونیکس اف ایکس نداشته و تفاوتی را از این لحاظ نمی بینیم. از مهم‌ترین رقبای فونیکس FX در بازار ایران می‌توان به دیگنیتی پرستیژ، لاماری ایما و چانگان Uni-T (یونی-تی یا یونیتی) اشاره کرد. فونیکس در نسخه پریمیوم قوی‌تر و پرآپشن‌تر از دیگنیتی و ایما ظاهر می‌شود و می‌توان گفت که در قسمت طراحی به‌دلیل ظاهر خشن و پالت دو رنگ، جذاب‌تر به نظر می‌رسد.

در پایان بررسی مشخصات فونیکس FX  باید این خودرو را با توجه ظاهر جوان‌پسند، توانایی‌های فنی مناسب، آپشن‌های کامل و قیمت رقابتی، کراس‌اووری با ارزش خرید بالا بدانیم که این ارزش خرید در نسخه پرمیوم به مراتب بالاتر از نسخه اکسلنت است. فونیکس FX در تیپ اکسلنت هم توانایی‌های فنی معقولی دارد اما نسخه پرمیوم از نظر فنی بسیار خوب ظاهر می‌شود و باید آن را یکی از پرشتاب‌ترین کراس‌اوورهای چینی مونتاژی محسوب کنیم. ناگفته نماند که هر دو تیپ فونیکس FX از نوع دیفرانسیل جلو هستند و این خودرو در هیچ بازاری تیپ چهار چرخ متحرک ندارد.

در سال ۲۰۲۳، چری نسخه برقی اومودا را با نام E5 را عمدتاً برای ورود به بازار اروپا رونمایی کرد. طراحی فونیکس FX مورد استقبال بسیاری از بانوان و جوانان قرار گرفته و در نسخه EV هم شاهد حفظ همان اصول هستیم. در نمای جلو، جلوپنجره بزرگ و مشبک FX بنزینی کاملاً حذف شده و تنها یک برش که پشت آن پورت‌های شارژ دارند دیده می‌شود. این ترکیب خوشبختانه باوجود سادگی بیشتر نسبت به نسخه بنزینی، هنوز تهاجمی و اسپرت و جذاب است و شاید مورد پسند افراد بیشتری نیز باشد. تقریبا هر چیزی را که بخواهید می‌توانید بر روی دو مانتیور فونیکس اف ایکس ببینید و تنظیم کنید و البته چند دگمه لمسی هم زیر نمایشگر نصب شده که تنظیمات اولیه را می‌توان از روی آن انجام داد.

این خودرو که در بازارهای جهانی با نام اومودا ۵ عرضه می‌شود، با طول ۴.۵ متر، عرض ۱.۸ متر و ارتفاع ۱.۶ متر ابعادی مشابه خودرویی مانند هوندا HR-V در بازار جهانی دارد. طراحی داخلی فونیکس FX ترکیبی از سادگی، مینیمالیسم و جزئیات مدرن است که به شکلی هوشمندانه در کابین این خودرو اجرا شده است. یکی از برجسته ترین ویژگی های این طراحی، نمایشگر عریض و دیجیتالی است که بخش اعظم داشبورد را در بر می گیرد و به امضای جدید طراحی محصولات چری تبدیل شده است. این نمایشگر، جایگزین دکمه های فیزیکی سنتی شده و تنظیمات مختلف خودرو را از طریق رابط کاربری لمسی ارائه می دهد. همین سادگی و حذف المان های اضافه، فضایی مدرن و در عین حال کاربردی را در کابین ایجاد کرده است. این در حالی است که این خودرو در بازار آزاد در تیپ اکسلنت با موتور 1.5 لیتری توربو با قیمت 2.4 میلیارد تومان در دسترس مشتریان است و در تیپ پرمیوم با موتور 1.6 لیتری توربو با قیمت 2.7 میلیارد تومان به فروش می‌رسد.

در ایران خودروهایی همچون دیگنیتی پرستیژ، لاماری ایما و هایما 8S از مطرح‌ترین رقبای فونیکس FX محسوب می‌شوند. با استفاده از این قابلیت، می‌توانید طی 30 دقیقه، باتری‌های این خودرو را تا سقف 80 درصد ظرفیت شارژ کنید. همچنین سیستم مدیریت باتری استفاده‌شده در این خودرو، دما و وضعیت باتری را تحت کنترل نگه می‌دارد. نظر شما چیست؟ آیا تجربه رانندگی با این خودرو را دارید؟ بین این خودرو و رقبای کارکرده در حال ورود به کشور کدام را انتخاب می‌کنید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران کارنامه به اشتراک بگذارید.

دیگنیتی پرستیژ در بحث قوای محرکه عملکرد بهتری دارد، در حالی که فونیکس FX تجهیزات ایمنی و آپشن‌های بهتری دارد. از حیث قیمت، نیز فونیکس FX رقبایی نظیر لاماری ایما، کی ام سی K7، تیگو 7 پرو مکس، تیگو 8 پرو، فیدلیتی پرستیژ و لئو MX8 دارد. لاماری ایما از شرکت آرین موتور پارس یک کراس اور محبوب است که طرفداران بسیاری در بازار ایران دارد و کی.ام.سی K7 نیز با تکیه بر شبکه خدماتی گسترده کرمان موتور، FX مدیران خودرو را به رقابت می‌کشد. توان این موتور توسط یک گیربکس اتوماتیک CVT با 9 دنده مجازی به محور جلوی خودرو منتقل می‌شود.

در نما های جانبی فونیکس اف ایکس EV خطوط طراحی بسیار خوبی دیده می شود که به صورت برآمده بر روی بدنه این خودرو دیده می شود. از طرفی بهره مندی از تریم دو رنگ در بخش بدنه این خودرو باعث شده است تا چهره این خودرو اسپرت تر شود. نکته قابل توجه دیگر فرم طراحی رینگ های آلومینومی FOWNIX FX EV است که جدا از اینکه در طراحی آن از اِلمان های طراحی خودرو های برقی استفاده شده، طراحی بسیار جوان پسندانه ای دارد. اگر به دنبال یک خودروی کراس‌اوور با طراحی زیبا، امکانات رفاهی پیشرفته و مصرف سوخت اقتصادی هستید، فونیکس FX می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. با این حال، اگر فضای داخلی بزرگ و کیفیت بالای مواد داخلی برای شما اهمیت زیادی دارد، شاید بخواهید گزینه‌های دیگری را نیز مد نظر قرار دهید.

ارائه یک خودرو از برند لوکس فونیکس در چند تیپ متفاوت می‌تواند ضمن ارائه حق انتخاب‌های بیشتر، بازه قیمتی را در میان تیپ‌های مختلف گسترش داده و قیمت نهایی را برای مشتری تا حدود زیادی تعدیل کند. فونیکس FX یکی از محبوب ترین و پر فروش ترین محصولات گروه مدیران خودرو بود به همین دلیل انتظار می رود حالا که این شرکت نسخه فول آپشن تر و قوی تر این خودرو را در بازار ایران عرضه کرده است، از فونیکس FX برقی نیز استقبال خوبی شود. اما این خودرو کار سختی در بازار ایران خواهد داشت چرا که این خودرو کار سختی را در میان رقبای مونتاژی و وارداتی خواهد داشت. از جمله رقبای این خودرو می توان به؛ اسکای ول ET5، هوندا ENS1، لاماری ایما برقی و… اشاره کرد.

اعداد اعلام شده برای راندمان فونیکس FX اکسلنت 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور هستند. فونیکس FX اف ایکس در نسخه ای که ما مورد بررسی قرار داده ایم از پیشرانه  1.6 لیتری چهار سیلندر توربو GDI با سیستم تزریق مستقیم سوخت استفاده کرده است. این موتور قادر به تولید 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور بوده که این نیرو توسط گیربکس اتوماتیک هفت سرعته دو کلاچه Wet با قابلیت تعویض دنده به صورت دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. یک تفاوت دیگر میان این دو نسخه فونیکس اف ایکس FX وجود دارد که به سیستم تعلیق آنها مربوط می شود. نسخه 1.6 لیتری (نسخه پریمیوم) در اکسل عقب دارای تعلیق مولتی لینک بوده و نسخه 1.5 لیتری فونیکس FX دارای تعلیق یکپارچه است.

با این حال، در برخی شهرهای کوچک‌تر ممکن است نمایندگی‌های مدیران خودرو هنوز مجهز به قطعات یدکی نباشند که در این صورت تأمین قطعات می‌تواند زمان‌بر باشد. از طرف دیگر، هزینه سرویس‌های دوره‌ای در نمایندگی‌های رسمی نسبت به تعمیرگاه‌های آزاد بالاتر است، اما این هزینه‌ها در قبال دریافت خدمات استاندارد و استفاده از قطعات اصلی توجیه‌پذیر خواهد بود. مطابق با ذات اسپرت این خودرو، طراحی فونیکس FX هم نمای یک خودرو در کلاس اسپرت و البته با طرح کوپه را نشان می‌دهد. چری در طراحی این خودرو از سبک رایج در خودروهای روز جهان استفاده کرده است اما نمی‌توان آن را کپی دانست.

با توجه به این نکات شتاب صفر تا صد فونیکس اف ایکس برقی در معمولی ترین حالت زیر ۸ ثانیه است که عدد بسیار خوبی است. ظرفیت باتری های این خودرو ۶۱ کیلووات ساعت بوده و این خودرو با کمک این باتری ها می تواند نهایتا تا ۵۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد. توجه داشته باشید که این عدد بر اساس استاندارد CLTC اعلام شده و میزان نهایت پیمایش این خودرو در واقعیت کمتر از این مقدار می باشد. کابین چری اومودا ۵ یکی دیگر از نکات قوت فونیکس FX است؛ جایی که می‌توانید تعداد زیادی از آپشن‌های رفاهی و ایمنی را ببینید.

همچنین ازآنجایی‌که این خودرو به‌صورت وارداتی در بازار ما عرضه خواهد شد، انتظار داریم به 6 کیسه هوا مجهز شود. فونیکس FX‌ برقی نیز می‌تواند باتکیه‌بر موتور الکتریکی و گیربکس تک‌حالته خود، در زمانی بین 9 الی 10 ثانیه رکورد شتاب صفرتاصد را به نام خود ثبت کند. وزن خالص فونیکس FX برقی 1.7 تن است که حدود 400 کیلوگرم سنگین‌تر از نسخه بنزینی ارزیابی می‌شود.

فونیکس FX خودرویی سبک وزن در کلاس خود محسوب می شود و تنها 1444 کیلوگرم وزن دارد. مصرف سوخت اعلامی این خودرو نیز 7.1 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی است. البته این مصرف سوخت با رانندگی اسپرت و پرفشار می تواند تا بالای 10 لیتر در هر 100 کیلومتر نیز برسد. فونیکس فونیکس F از یک پیشرانه‌ 1.6 لیتری توربوشارژ با قدرت 197 اسب بخار بهره می‌برد. فونیکس FX برقی کراس اوور جدید گروه مدیران خودرو است که همانطور که مشخص است دارای پیشرانه تمام برقی است و عملا نسخه تمام برقی فونیکس FX است. سیستم کمک‌راننده (ADAS) با اینکه از نظر ایمنی می‌تواند بسیار مفید باشد، اما می‌تواند کابوسی برای رانندگی لذت‌بخش هم باشد.

ارتفاع صندلی‌ها به‌عمد کمی پایین در نظر گرفته شده تا حس رانندگی اسپرت را بیشتر کند ولی صندلی‌ها باوجود اسپرت بودن همچنان راحت هستند. فضای پای صندلی‌های عقب هم مناسب است و سه سرنشین بزرگ‌سال به‌راحتی در آن قرار می‌گیرند. همچنین به دلیل قوس زیاد سقف، امکان نصب سقف پانوراما برای این خودرو وجود نداشته است ولی در عوض یک سانروف بزرگ نصب شده. لیست آپشن‌های فونیکس FX یا اومودا ۵ بسیار بلندبالا و در حد بالاترین مدل‌های موجود در بازار ایران است.

موتور خودرو با استفاده از توربو شارژر، همیشه سرحال است و به‌محض فشردن پدال گاز قدرت می‌گیرد. این دو خودرو به یک صفحه نمایش ۲۰.۵ اینچی دوتکه مجهز است که نیمی از آن در اختیار راننده و نیمی دیگر در اختیار سرنشینان است. راننده می‌تواند اطلاعات مختلف مرتبط با خودرو را در این صفحه نمایش ببیند و امکانات شخصی‌سازی گسترده‌ای هم بر روی آن وجود دارد.

در واقع مشخصات این تیپ با فونیکس تیگو 7 پرو مشابه است و از سیستم تزریق غیرمستقیم سوخت بهره می‌برد. تیپ اکسلنت در تعداد بسیار محدودی روانه بازار شده است که علاوه بر اشتراک قوای محرکه با تیگو 7 پرو، سیستم تعلیق عقب آن نیز از نوع میله پیچشی یکپارچه است. انتظار می‌رود فونیکس FX (اُمودا ۵)، در بازه قیمتی کمتر از تیگو ۷ پرو روانه بازار شود. البته باید دید که مشخصات فنی نهایی آن برای عرضه در بازار کشور دقیقا چه خواهد بود. این کراس‌اوور جمع‌و‌جور و کوپه مجهز به پیشرانه توربو GDI (مشابه تیگو‌ ۸ پرو) با حجم ۱۶۰۰ سی‌سی بوده که ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتون متر گشتاور را در دور موتور ۲۰۰۰ ارائه می‌دهد.

مشخصات فونیکس FX پرمیوم که در واقع تیپ گران‌تر و مجهزتر این خودرو محسوب می‌شود با مشخصات فنی تیگو 8 پرو مشترک است. بنابراین پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژر با تزریق مستقیم سوخت را در فونیکس اف ایکس تیپ پرمیوم مشاهده می‌کنید که با گیربکس هفت سرعته دو کلاچه جفت شده است. سیستم تعلیق محور عقب در فونیکس FX پرمیوم نیز از نوع چند اتصالی یا مولتی لینک است.

فونیکس FX در نمای بدنه و فضای داخلی طراحی یک کراس‌اوور اسپرت را تداعی می‌کند و طراحی آن جذاب و کاملا خاص است. از نظر امکانات و آپشن‌ها هم این خودرو بالاترین سطح امکانات در بازار ایران را عرضه می‌کند. فونیکس FX اف ایکس که در سایر بازارهای جهانی با نام اومودا 5 شناخته می شود، از جدیدترین زبان طراحی این برند چینی موسوم به (هنر در حرکت) Art in Motion بهره می برد. باید قبول کرد که چری در زمینه طراحی محصول رشد سریعی داشته و طراحی محصولات این خودروساز بزرگ چینی به بلوغ رسیده اند.

برند اُمودا (Omoda) پس از برندهای جتور و اِکسید، سومین برند انحصاری خانواده چری به حساب می‌آید. هدف چری از توسعه زیرمجموعه‌های خود، گسترش سبد محصولات و بازتر کردن دست و بال طراحان و مهندسان برای تولید محصولات متمایز و البته ایجاد قابلیت برندسازی بر اساس منطقه فروش محصولات متنوع در رده‌های مختلف است. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانسته‌ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راه‌گشاست، بدانیم. کراس‌اووری که با نام‌گذاری متفاوت نسبت به خانواده تیگو، نشان از تغییر رویکرد فونیکس در مسیر روبه‌جلوی خود دارد. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهره‌مند شوید.

این موضوع تا حد بسیار زیادی برای چری محقق شده است اما به این معنا نیست که چینی‌ها دیگر از سبک طراحی‌ خودروسازان مطرح جهان الهام نمی‌گیرند. این سطح از الهام‌گیری خود را از حالت کپی برداری جدا کرده است اما همچنان می‌توان آثار این الهام‌گیری‌های شدید را در نمای خارجی فونیکس FX دید. شرکت چری برند اُمودا را در نمایشگاه گوانژو سال ۲۰۲۱ و به عنوان جانشین خانواده کراس‌اوورهای این شرکت یا همان سری تیگو (Tiggo) معرفی کرده است. حرف O در ابتدای ام این برند به معنای جدید و نوین و واژه Moda از صنعت فشن و مد برگرفته شده است که در مجموع بیانگر یک سلیقه جدید در مد روز دنیا است. سپهر فارغ التحصیل مهندسی مکانیک است و سابقه فعالیت ژورنالیستی در مجلات تخصصی حوزه خودرو و وب سایت های مربوطه را دارد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *