تکان قیمت خودرو سنگین شد آخرین قیمت پژو، شاهین، سمند، دنا و تارا + جدول خبرآنلاین
بسیاری از کارشناسان معتقدند که نمای جلوی شاهین تا حد زیادی شبیه به بیوک اکسل است، اما سایپا توانسته با تغییرات جزئی، این کپیبرداری را به شکلی معقول و منسجم اجرا کند. طراحی چراغهای جلو و جلوپنجره شاهین با دیگر عناصر نمای جلو هماهنگی خوبی دارد، و این هماهنگی، ظاهر جذابتری را نسبت به تارا به نمایش میگذارد. هر دو خودرو به عنوان پرچمداران شرکتهای خود محسوب میشوند و با طراحی و امکانات بهروز، سعی در جذب مشتریان دارند.
دوست من اطلاعاتت غلطه، موتور پراید نیست، موتور M15 در واقع نمونه 8 سوپاپ موتور ریو هستشدرسته از نظر موتوری با EF7 یا TU5P قابل مقایسه نیست اما روی این خودرو جواب داده و استهلاک خیلی خیلی پایینی داره موتور شاهین.اما من خودم تارا رو دوست دارم. تجربه رانندگی با تارا شامل نرمی سواری، آرامش موتور و صدای کم در داخل کابین است. این خودرو برای مسافتهای طولانی و شهری عملکرد خوبی دارد و رانندگی با آن راحت است. تارا دارای سیستم تعلیق مکفرسون در جلو و اکسل پیچشی در عقب است که باعث سواری نرم و کنترل مناسب در جادههای شهری و بین شهری میشود.
این جدول نشان میدهد که هر دو خودرو در برخی ویژگیها نزدیک به هم هستند اما تفاوتهای کلیدی مانند حجم صندوق بار، نوع پیشرانه و گزینههای گیربکسی میتواند در تصمیم نهایی تأثیرگذار باشد. وبسایت کار مگز در تلاش است تا جدید ترین و به روز ترین اخبار خودرو را در اختیار شما عزیزان قرار دهد. هم چنین مجله خودرو ما به نقد و بررسی جامع مشخصات انواع خودرو های کلاسیک تا مدرن ، خودرو های ایرانی و خارجی و محبوب ترین های دنیای خودرو سازی می پردازد. ناگفته نماند که نظرات و تجربیات شما همراهان گرامی برای ما ارزشمند است و با به اشتراک گذاری آنها با ما ، کار مگز را در این مسیر جذاب همراهی خواهید کرد. به بخش پایانی مقایسه شاهین با تارا رسیدیم و حالا وقت آن است که با توجه به ویژگیهای مثبت و منفی هرکدام در خصوص ارزش خرید آنها صحبت کنیم.
بهطورکلی در مقایسه تارا و شاهین میتوان نتیجه گرفت از نظر ایمنی و امکانات رفاهی در جایگاه یکسانی قرار دارند و انتخاب بین این دو گزینه به ترجیحات شخصی و بودجه شما برمیگردد. در طرح خودرو اقساطی سپند خودرو میتوانید هریک از این خودروها را بهراحتی با پیشپرداخت کمی خریداری کنید. از نظر ظاهر، تارا بهعنوان یک نسخه فیسلیفت از پژو 301 معرفی شده و سعی شده است با ایجاد تغییرات در نمای جلو و عقب، ظاهری متمایز از پژو 301 داشته باشد. در طراحی ظاهری تارا و بهویژه چراغهای عقب آن از المانهای چند ضلعی استفاده شده است.
افراد علاقمند به خودروهای ایرانی میتوانند بر اساس ویژگیها و مزایا و معایب هرکدام، یکی از این دو را انتخاب و خرید نمایند. در مجموع، اگرچه هر دو خودرو در ابعاد و اندازهها مشابه به نظر میرسند، اما از نظر طراحی ظاهری، تفاوتهای قابلتوجهی دارند. تارا با طراحی سادهتر و کمتر هیجانانگیز خود، برای مشتریانی که به دنبال سادگی و کارایی هستند، مناسب است. در مقابل، شاهین با استفاده از عناصر طراحی قرضگرفته از خودروهای خارجی، ظاهر جذابتری دارد که میتواند نظر مشتریانی که به دنبال طراحی مدرنتر و چشمگیرتر هستند را جلب کند.
تارا یکی از جدیدترین محصولات ایران خودرو است که بر پایه پلتفرم پژو ۳۰۱ توسعه داده شده و در دو نسخه دستی و اتوماتیک عرضه میشود. این خودرو با هدف رقابت در بازار سدانهای اقتصادی و میانرده طراحی شده و توجه زیادی به طراحی مدرن و امکانات رفاهی آن شده است. از این رو هر دو خودرو همچنان با استانداردهای روز صنعت خودرو فاصله دارند اما نسبت به اسلاف خود، عملکردی نسبتاً مناسب را از این نظر ارائه میدهند، هرچند که شاهین بیش از تارا به بنزین با کیفیت و سوپر نیازمند است. در واقع قدرت 114 اسب بخاری تارا هرچند بر روی کاعذ از قدرت 108 اسب بخاری شاهین بیشتر است اما شاهین به لطف وجود توربوشارژر در ارتفاع تهران، شتابگیری نزدیکی را ارائه میدهد و هر دو خودرو به زمانی در حدود 13.5 ثانیه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت نیاز دارند.
برای مثال، تارا به صندلیهای برقی ۶ حالته برای راننده و ۲ حالته برای سرنشین جلو مجهز شده است، در حالی که شاهین تنها صندلیهای دستی را ارائه میدهد. تارا به پیشرانهای با حجم ۱.۶ لیتر و چهار سیلندر مجهز شده که توانایی تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتنمتر گشتاور را دارد. این پیشرانه نسخه بهبود یافتهای از موتور TU5 است که با نام TU5 PLUS شناخته میشود. با وجود تغییراتی که در این پیشرانه انجام شده، همچنان میتوان آن را یک موتور آشنا و قابلاعتماد دانست که در بسیاری از محصولات ایرانخودرو استفاده شده است. اگر تصمیم به خرید تارا اتوماتیک یا خرید شاهین را دارید، در ادامه با مجله خودرو همراه مکانیک همراه باشید تا به مقایسه تارا اتومات با شاهین اتومات بپردازیم. خودرو شاهین از نظر ظاهری دارای چراغ ها، جلوپنجره و سپر جذابی است که باعث شده طرفدار بیشتری داشته باشد.
شاهین به دلیل بهرهمندی از توربوشارژر، در دورهای پایین و رانندگی شهری شتاب و کشش مناسبی را تقدیم راننده میکند. تارا در قالب دو نسخه دندهای و اتوماتیک روانه بازار شده است اما شاهین تنها با گیربکس پنج سرعته دستی به تولید میرسد و هنوز خبری از عرضه نسخه اتوماتیک آن نیست. به همین دلیل در این مقایسه تیپهای دندهای هر دو خودرو را مورد بررسی قرار خواهیم داد. این کابین با خطوط منحنی و یک نوار نقرهای رنگ طراحی شده و از سادگی افراطی خارج شده است. تریم دو رنگ روی فرمان شاهین نیز مشاهده میشود که به کلیت کابین جلبتوجهتری را نسبت به تارا به ارمغان میآورد.
در بخش مقایسه شاهین و تارا از نظر طراحی ظاهر خارجی، میتوان امتیاز برد را به شاهین داد. این خودرو یکی از بهترین و هماهنگترین طراحیهای چند سال اخیر را به مشتریان عرضه میکند و میتوان تا حد زیادی ظاهر آن را کم نقص دانست. قسمتهای مختلف این خودرو به خوبی با یکدیگر هماهنگ شدهاند و همین مسئله موجب شده است تا یک ظاهر موزون را در سراسر خودرو شاهد باشیم. خوشبختانه سایپا رینگ آلیاژی را از لیست آپشنهای شاهین حذف نکرده است تا لطمهای به زیبایی شاهین وارد نشود. در قسمت قبل از مقایسه شاهین با تارا دیدیم که موتور تنفس طبیعی تارا قدرت بیشتری تولید میکند اما در سوی مقابل گشتاور پیشرانه شاهین بیشتر است.
تارا V4 سدان پرچمدار حال حاضر ایرانخودرو است که بر پایه پژو ۳۰۱ ساخته شده اما چهره کاملا متفاوتی دارد. این خودرو سدانی اقتصادی در دسته سدانهای جمعوجور (کامپکت) است که به گیربکس اتوماتیک مجهز شده تا خودروی خانوادگی راحتی باشد. در سمت مقابل، شاهین پلاس هم تغییراتی نسبت به تیپهای دیگر خود داشته تا بتواند رقیب بهتری برای تارا V4 باشد. این خودرو هم در دسته سدنهای کامپکت قرار میگیرد و اشتراکات زیادی با تارا دارد؛ اما کدامیک بهتر است؟ بیایید مقایسه را شروع کنیم. اگر فولترین تیپهای دندهای هر دو خودرو یعنی شاهین G و تارا V1 پلاس را در نظر بگیریم، شاهین به لطف کیلس استارتر، سانروف، تهویه مطبوع اتوماتیک، آینههای جانبی تاشو برقی، روکش چرمی صندلیها و رینگ آلومینیومی دست برتر را خواهد داشت.
جهت نگهداری باتری خودرو و دریافت اطلاعات بیشتر از عمر باتری و نکات خرید و … کافیست روی لینک کلیک نمایید. گرافیک چراغهای عقب این خودرو بهروز شده و با طراحی مدرنتری جایگزین شده است. اما همچنان نبود حجمپردازی در این قسمت نیز مانند نمای جانبی مشهود است که به زیبایی کلی خودرو لطمه میزند. طراحی ساده و نبود برجستگیها در نمای عقب، حس یک طراحی ناقص را به بیننده منتقل میکند. از نظر کیفیت سواری و فنر بندی هر دو خودرو عملکرد قابل قبولی از خودشان ارائه می دهند و نمره قبولی میگیرند و میتوان گفت یک سر و گردن از سایر محصولات تولیدی این خودر سازان بالاتر هستند.
در نقطه مقابل اما تارا، از نوادگان پلتفرم PF1 پژو و خاندان 206 است که البته نسبت به سایر مدلهای این پلتفرم از فاصله محوری بیشتری برخوردار است اما از حیث طراحی در نمای جانبی شباهت بسیار زیادی با پژو 301 دارد. با این حال به لطف پروژه بسیار فوری تعریف شده(!)، کاپوت، جلوپنجره، چراغهای جلو و عقب، درب صندوق و سپرها باز طراحی شدهاند که متاسفانه باید ماحصل کار را تا حد زیادی عجلهای و بیسلیقه توصیف کرد. در پایان مقایسه شاهین اتوماتیک با تارا اتوماتیک، میتوان گفت که نقطه ضعف اصلی شاهین، نوع موتور این خودرو است؛ چراکه این موتور ۸ سوپاپ توربوشارژ میتواند در طول زمان، استهلاک بیشتری داشته باشد و دردسرهای فنی و حساسیتهای نگهداری بالاتری را به همراه آورد. اگر بخواهیم روی کاغذ در مورد ایمنی خودروها نظر نهایی را صادر کنیم، باید گفت که تارا خودرو ایمنتری نسبت به شاهین است. تارا به سیستمهای کنترل کشش و کنترل پایداری مجهز است که حضور آنها در بسیاری از خودروهای بازار جهانی اجباری شده است. با این حال شاهین تستهای تصادف ناحیه جلو و جانبی را با موفقیت پشت سر گذاشته است و بنابراین در برخوردها اطمینان خاطر بیشتری به کاربران میدهد.
دو خودرو ملی تارا و شاهین در رنج تقریبا یکسانی قرار دارند؛ اما بهطورکلی قیمت شاهین سایپا نسبت به تارا ایرانخودرو پایینتر است. همانطور که در مقدمه گفتیم، شاهین سایپا به طور کلی پروژه بلندمدتتری نسبت به تارا محسوب میشود و از همین رو طراحی این خودرو نیز پختگی بیشتری نسبت به تارا دارد. چرا که تارا در عمل تنها یک فیسلیفت جزیی (شامل نمای جلو و عقب) بر روی پژو 301 محسوب میشود اما شاهین سایپا یک خودرو کاملاً مستقل است که علیرغم شباهت به یکی از خودروهای شاخه چینی بیوک، به طور کلی مشابهی در میان سایر خودروهای بازار ندارد. هرچند باید اذعان کرد که پلتفرم شاهین شباهت غیرقابل انکاری نیز با برلیانس سری H200 و ولکس C30 دارد که هر دو در واقع کپیهای دیگری از پلتفرم قدیمی تویوتا یاریس محسوب میشوند و برادران دوقلوی ناتنی شاهین به شمار میآیند.
گیربکس شاهین نیز 5 سرعته است.در نهایت اگر بخواهیم تارا و شاهین را از نظر تجهیزات فنی و نیروی محرکه مقایسه کنیم، باید خودروی تارا را انتخاب کنیم. موتور شاهین هر چند 1 و 5 دهم لیتری و توربوشارژر دارد اما بازده آن کم است و از تکنولوژی قدیمی استفاده می کند. به طور خلاصه جدول زیر به مقایسه مشخصات و تجهیزات فنی این دو خودرو پرداخته است.
چراکه خریداران این بخش از بازار به دنبال خرید یک سدان کماستهلاک هستند تا به کمک آن بتوانند نیازهای خانوادگی و معمول خود را برآورده کنند. بنابراین هیچکس از دردسرهای توربوشارژر و حساسیتهای اینگونه موتورها نسبت به کیفیت بنزین استقبال نمیکند. همانطور که میدانید اغلب خودروهای داخلی از نظر طراحی و ظاهر با خودروهای خارجی قابل مقایسه نیستند و چندان چنگی به دل نمیزنند.
برخلاف سایر خودروهای ایرانی که تنها در ظاهر تفاوت داشتند، شاهین و تارا دو خودرو با ذات کاملا متفاوت هستند که بر اساس روشهای مختلفی توسعه یافتهاند. به همین دلیل است که مقایسه شاهین با تارا برای فعالان بازار و همچنین مشتریان بسیار جذاب به نظر میرسد. این پیشرانه پسازاینکه سالها در محصولات مختلف ایرانخودرو مورداستفاده قرار گرفت، حالا به دست سایپا افتاده تا برای چندین سال هم در سینهٔ خودروهای این شرکت بتپد! ازآنجاییکه پاشنهٔ آشیل شاهین پیشرانهٔ قدیمی و نامناسب آن بود، این موتور جدید میتواند سدان سایپا را به رقیب جدیتری برای محصولات ایرانخودرو تبدیل کند. در سبد محصولات ایرانخودرو، تارا رقیب مستقیم شاهین پلاس خواهد بود که آنهم از موتور TU5 استفاده میکند.
موتور شاهین ۱.۵ لیتری توربوشارژ است که با گیربکس CVT هماهنگی خوبی دارد و توانایی رقابت با محصولات مشابه را دارد. از جمله امکانات شاهین CVT میتوان به سیستم کنترل پایداری، نمایشگر لمسی، تهویه خودکار و دوربین دنده عقب اشاره کرد. طراحی ظاهری شاهین نیز نسبت به محصولات پیشین سایپا تغییرات زیادی کرده و سعی شده است تا با خطوط جذاب و نمایی مدرن، جذابیت بیشتری برای خریداران داشته باشد. در بحث مقایسه فنی تارا اتوماتیک با شاهین اتوماتیک به پیشرانههایی با توان فنی تقریبا مشابه برمیخوریم. موتور ۱۶ سوپاپ تیو ۵ پلاس در تارا اتوماتیک قدرتی نزدیک به ۱۱۳ اسب بخار و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و آن را از طریق گیربکس شش دنده اتوماتیک AT به محور چرخهای جلو انتقال میدهد. ما در ادامه به مقایسه سایپا شاهین و تارا ایران خودرو از نظر طراحی، فنی، امکانات رفاهی و ایمنی می پردازیم تا شما عزیزان بتوانید با خیالی آسوده و با آگاهی کامل خرید داشته باشید.
اما به دلیل تحریمها، سایپاییها از موتور 1.5 لیتری توربوشارژ استفاده نمودند که 110 اسب بخار قدرت تولید میکند و گشتاور 160 نیوتن متر دارد. تارا از یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک بهره میبرد که توسط شرکت DAE تولید شده است. این گیربکس عملکردی قابل قبول دارد و تا کنون در خودروهای مختلف ایرانخودرو امتحان خود را پس داده است.
قدرت موتور تارا دنده ای از طریق یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شود و تارا اتوماتیک دارای گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک می باشد. با وجود تغییراتی که در نمای داخلی و بیرونی انجام شده اما باز هم تمایزی بین اين دو خودرو ایجاد نشده و مخاطب زمانی که این خودرو را می بیند تفاوتی چندانی با پژو ۳۰۱ حس نمی کند. طبق اظهارات مدیر عامل ایران خودرو تغییرات چندانی در موتور این خودرو ایجاد شده است.
خودرو شاهین موفق به کسب تاییدیه ECE R95 شده و تا به امروز دو تست موفقیت آمیز ایمنی آن به صورت رسمی منتشر شده است. اما برخی افرادی که چهره های خشن و هجومی تر را می پسندند شاید از این گونه طراحی استقبال کنند. سیستم ترمز تارا دارای سیستم ضد قفل ABS و EBD، ترمز عقب دیسکی، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک کننده، HSA، ESC ،TCS، HBA می باشد. اما طبق گفته های انجام شده در آینده نزدیک در جهت ارتقای این خودرو، گیربکس ۶ دنده ای اتوماتیک را برای این خودرو در نظر گرفته اند.
شاهین سایپا نخستین بار در سال ۱۳۹۷ در نمایشگاه خودرو شیراز به عنوان «رهام» معرفی شد. اما به دلیل تغییرات ناشی از تحریمها و محدودیتهای فنی، نام این خودرو تغییر یافت و در سال ۱۳۹۹ با نام شاهین و مدل سال ۱۴۰۰ به بازار عرضه شد. در ابتدا شاهین تنها در تیپ G (دندهای فول) موجود بود؛ اما از سال ۱۴۰۲ نسخههای GL (دندهای نیمه فول) و اتوماتیک نیز به فروش رسیدند. اخیراً سایپا مدل شاهین پلاس را به عنوان نسخه ارتقا یافته معرفی کرده است که از نظر فنی تغییرات قابل توجهی دارد، اما هنوز وارد بازار نشده است. در زمینه مصرف سوخت، پس از آخرین بهروزرسانی نرمافزاری توسط سایپا، شاهین میتواند در شرایط ترکیبی حدود 8 لیتر در هر 100 کیلومتر مصرف داشته باشد. از سوی دیگر، تارا با بهرهگیری از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها (CVVT) عملکرد بهینهتری از خود نشان میدهد و مصرف سوخت آن در شرایط مشابه بین 7 تا 8 لیتر در هر 100 کیلومتر است.
در ثانی فیلم و عکس تصادفات واقعی جاده ای شاهین با دنا، شاهین با سمند، شاهین با تویوتا هم منشتر شده که نشان از بدنه واقعاً مستحکم و ایمنی بسیار بالای اون داره. از نظر استحکام کلی بدنه در تصادفات هم دنا پلاس وضعیت قابل قبولی دارد اما با توجه به پلت فرم بهروزتر شاهین و تستهای تصادف منتشر شده از سوی سایپا، بایستی شاهین را گزینه برتر بخش ایمنی بدانیم. بازار خودروهای داخلی در طول یک هفته گذشته با افزایش شدید ۵ تا ۴۵ میلیون تومانی روبهرو بود. شاهین با قیمتی اقتصادیتر و امکانات قابل قبول، یکی از بهترین گزینهها در رده خودروهای سدان اقتصادی است. برای افرادی که به دنبال خودرویی با طراحی جذاب و قیمت مناسب هستند، شاهین گزینه خوبی است. چراغهای جلو به صورت کشیده طراحی شده و جلوپنجره با شکلی بزرگ و برجسته به چشم میآید.
این خودرو از نظر ایمنی خودرو قابل اعتمادی میباشد و بر روی پلتفرمی طراحی شده که قابلیت ارتقا دارد. تست تصادف به این گونه اجرا می شود که خودرویی که قصد تست آن را داریم در یک جای ثابت قرار میگیرد و یک جسم متحرک به جرم ۹۵۰ کیلوگرم با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت به ماشین برخورد میکند. اما آپشن های رفاهی سایپا شاهین تیپ S علاوه بر امکاناتی که در سری G گفته شد شامل سانروف، تهویه مطبوع خودکار، دوربین دید عقب، صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی و… می باشد. تارا V4 و شاهین پلاس هر دو در دسته سدانهای کامپکت قرار میگیرند، با این تفاوت که محصول ایرانخودرو حدود ۶ سانتیمتر بلندتر است و کمی خود را به سدانهای سایز متوسط نزدیک میکند. در مقابل باید از مواردی مثل عایقبندی بهتر کابین، صندوق بار جادارتر، آپشنهای بیشتر در نسخه اتوماتیک و پیشرانه کم استهلاکتر به عنوان موارد برتری تارا نسبت به شاهین یاد کنیم. بنابراین اگر بیشتر قصد استفاده خانوادگی از خودرو را دارید، مبلغ بیشتری خرج کنید و به سراغ خرید تارا بروید.
در سوی دیگر شاهین طراحی ظاهری نسبتا زیباتری دارد اما به دلایلی که گفته شد در قیاس با تارا از نظر ما در رده دوم این مقایسه قرار میگیرد. برای اطلاع از خرید اقساطی شاهین و همچنین دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه دریافت سریع و در محل کارشناسی خودرو کلیک کنید. تارا اتومات و شاهین سایپا از نظر فنی چه تفاوتهایی دارند؟ در بحث مقایسه تارا و شاهین از نظر فنی باید بگوییم که این دو خودرو از پیشرانهای با توان فنی برابری برخوردار هستند. تارا اتوماتیک مجهز به موتور ۱۶ سوپاپ تیو ۵ پلاس بوده و با قدرتی نزدیک به ۱۱۳ اسب بخار و ۱۱۴ نیوتون متر گشتاور حرکت میکند. تارا ایران خودرو از شتاب بسیار خوبی برخوردار بوده و میتواند تجربه یک رانندگی لذت بخش و هیجانانگیز را برای رانندگان به ارمغان بیاورد.
برای مقایسه تارا اتوماتیک و شاهین اتومات از نظر فنی بهتر است به جدول مقایسه شاهین و تارا رجوع کنید. در این قسمت باید مولفه هایی از جمله موتور، گیربکس و مصرف سوخت را در نظر بگیریم. موتور تارا یک موتور ارتقا یافته است و می تواند ۱۱۰ تا ۱۱۵ اسب بخار را تولید کند. فضای داخلی تارا و شاهین، دو سدان داخلی محبوب، هر یک رویکرد طراحی متفاوتی را دنبال کردهاند. داشبورد صاف و بدون پیچیدگی، همراه با فرمان بزرگ و حجیم به سبک پژو، به این خودرو ظاهری کلاسیکتر بخشیده است. گرچه سادگی طراحی تارا ممکن است مورد پسند برخی افراد باشد، اما برخی دیگر ممکن است به دنبال طراحی مدرنتری باشند.
البته نباید از یاد برد که در شرایط فعلی بازار مشتریان شانس خرید خودرو به صورت مستقیم از کارخانه را ندارند و باید آنها را از بورس کالا یا بازار آزاد خریداری کنند؛ بنابراین اگر قیمتهای بازار آزاد را مبنای مقایسه قرار دهیم، ورق به نفع شاهین باز میگردد. این خودرو در بازار آزاد حدود 100 میلیون تومان ارزانتر از تارا معامله میشود و بنابراین گزینه بهتری برای خرید خواهد بود. فضای کابین هر دو خودرو شاهین و تارا شبیه به دیگر سدانهای جمعوجور بازار طراحی شده است، با این تفاوت که هر دو خودروساز روش متفاوتی را برای انجام این کار انتخاب کردهاند. تمامی قطعات به صورت منظم و بدون پیچیدگی در کنار یکدیگر قرار گرفتهاند تا یک داشبورد صاف و ساده شکل بگیرد.
متأسفانه این دو محصول به طور مستقل در آزمونهای ایمنی سنجی مؤسسات معتبر جهانی به طور کامل تست نشدهاند اما از آنجا که پلتفرم آنها متعلق به خودروهای اروپایی و ژاپنی است، میتوان توقع داشت که سطح امنیت آنها در مقایسه با دیگر تولیدات داخلی یک گام فراتر و در حد بالاتری باشد. اگر بخواهیم عملکرد ترمز گیری تارا و شاهین را با هم مقایسه کنیم باید به این نکته اشاره کنیم که خوشبختانه با توجه به اینکه هر هر چهار چرخ شاهین و تارا مجهز به دیسک هستند عملکرد قابل قبولی بابت ترمزگیزی از خودشان نشان میدهند. نمای بیرونی تارا و شاهین چندان به یکدیگر شباهت ندارد اما هر دو در تقلیدشان از خودروهای خارجی مشابهاند. تارا در ایفای نقش فیس لیفت پژو 301 ضعیف عمل کرده است؛ با این وجود، نمای پشت و جلوی این دو خودرو شباهتی به خودروهای مرجع ندارد و تنها نمای بغل آنها یادآور خودروهای اروپایی است. ۰ تا ۱۰۰ تارا با جعبه دنده دستی ۱۲.۵ است و حداکثر سرعت آن به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت می رسد. تارا دنده ای در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷ لیتر بنزین مصرف می کند و به همین علت جز خودروهای خوش مصرف است.
مقایسه خودروی شاهین و تارا یکی از داغترین و حساسترین مقایسهها بین خودروهای ایرانی به حساب میآید. در حال حاضر بین این دو سدان ملی که به تازگی وارد بازار شدهاند، رقابت سختی وجود دارد. علاقهمندان به خودروهای ایرانی میتوانند یکی از این دو را، به واسطه مزایا و معایبی که دارند انتخاب و خریداری کنند. با توجه به این که سایپا شاهین و تارا ایران خودرو از نظر قیمت در یک رده قرار دارند و دو رقیب اصلی به حساب میآیند، تصمیم گرفتیم به بررسی کامل نقاط ضعف و قوت هر کدام از این دو خودرو بپردازیم.
از سوی دیگر، تارا با طراحی بهینه، عملکرد بهتر در بخشهای فنی و سیستمهای ایمنی پیشرفتهتر، میتواند انتخابی مطلوب برای کسانی باشد که به دنبال خودرویی اقتصادیتر و ایمنتر هستند. در نهایت، بررسی دقیقتر و تست رانندگی میتواند به خریداران کمک کند تا بهترین گزینه را با توجه به سلیقه و نیازهای خود انتخاب کنند. بااینحال، دو خودرو از لحاظ کیفیت سواری عملکرد مشابهی دارند زیرا هردو سواری نرمی را در کنار هندلینگ مناسب ارائه میکنند. البته تارا به دلیل برخورداری از سیستم کنترل پایداری، در هندلینگ کمی بهتر است درحالیکه شاهین سواری اندکی نرمتری دارد. خوشبختانه هردو خودرو در جلو و عقب از ترمزهای دیسکی بهره میبرند و قدرت توقف خوبی دارند.
هنگام خرید یک سدان اتوماتیک با قیمت متوسط در بازار ایران بسیاری از مشتریان خواهناخواه به سراغ دو محصول سایپا و ایران خودرو یعنی شاهین و تارا بروند. به دلیل نبود خودروهای وارداتی در این رنج قیمت، تارا و شاهین اتوماتیک تقریبا تنها گزینههای صفر کیلومتر برای علاقهمندان به خرید خودروهای اتوماتیک در رنج قیمتی نه چندان بالا محسوب میشوند. مقایسه شاهین اتوماتیک با تارا اتوماتیک نشان میدهد خرید کدام یک از این خودروها ارزش بالاتری دارد. از سوی دیگر، سایپا با معرفی شاهین، ورود خود به بازار سدانهای متوسط و رده بالا را نشان داد. شاهین که در ابتدا با گیربکس دستی عرضه میشد، پس از مدتی نسخه اتوماتیک آن نیز با گیربکس CVT به بازار آمد.
همچنین، ویژگیهای ایمنی پیشرفته مانند ترمز اضطراری خودکار و رادار نگهدارنده بین خطوط نیز در هر دو خودرو غایب هستند، که نشان میدهد هنوز نیاز به ارتقاء و بهبود در بخش ایمنی این خودروها وجود دارد. برای مثال، انتقال کلیدهای بالابر شیشهها به رودریها و استفاده از چرم مصنوعی در تزئینات داخلی باعث شده تا فضای کابین حس لوکستری داشته باشد. همچنین، اضافه شدن تکیهگاه دست در کنسول مرکزی یکی دیگر از نقاط مثبت این خودرو است که به راحتی سرنشینان کمک میکند. به این نوع تست Side Impact Test هم گفته می شود و وضعیت سلامت راننده بررسی می شود و با توجه به استاندارد های از قبل تعیین شده آن خودرو اعتبارنامه ECE R95 دریافت می کند.
به تازگی سایپا شاهین پلاس را هم معرفی کرده است که از نظر فنی کاملاً ارتقایافته و متفاوت با نسخههای قبلی شاهین است. اما از آنجایی که شاهین پلاس هنوز وارد بازار نشده است، در مقایسه شاهین با تارا کاری به آن نداریم. بهطورکلی برای خرید خودرو متناسب با نیازهایتان باید به ویژگیهایی مانند خدمات پس از فروش نیز علاوهبر موارد فنی و ظاهری خودرو توجه داشت.
در نهایت برای تصمیمگیری خرید نقدی یا خرید اقساطی شاهین و تارا باید سایر مشخصات آنها را نیز باهم مقایسه کنید تا بهترین تصمیمگیری را داشته باشید. اما برسیم به مقایسه سایپا شاهین و تارا ایران خودرو از نظر تجربه رانندگی؛ راننده هر دو سدان داخلی با ارگونومی تقریبا مناسب در سر جای خود مواجه است و دسترسی مطلوبی به تجهیزات مورد نیاز دارد. با این حال به نظر میرسد سایپا شاهین چه از لحاظ سطح تسلط بر ابعاد خودرو و چه دسترسی آسانتر به تجهیزات، اندکی بهتر از محصول ایران خودرو عمل کرده باشد. هر دو در زمره سدانهای نسبتاً جمع و جور و اقتصادی شهری با ساختار فنی نسبتاً مدرن (نسبت به سایر تولیدات ایرانی) قرار میگیرند و از نظر مشخصات فنی نیز به یکدیگر نزدیکند. در این مقاله از خودروبانک این دو خودرو را از دو خوردوساز بزرگ کشور کنار یکدیگر قرار داده ایم تا مقایسه ای بین این دو داشته باشیم.
تارا حتی از رینگ آلومینیومی هم بیبهره است و با رینگهای ۱۵ اینچی فولادی ارائه میشود که برای یک محصول سطح بالا اصلاً جالب نخواهد بود. تارا مجهز به پیشرانه ارتقا یافته TU5 است که به نام EC5 یا TU5 Plus شناخته میشود. این موتور حجم 1.6 لیتری و توانایی تولید قدرتی بین 110 تا 115 اسب بخار و گشتاوری حدود 145 تا 150 نیوتنمتر دارد. پیشرانه تارا با استفاده از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها علاوهبر بهبود قدرت، کاهش مصرف سوخت را نیز به همراه دارد.
دیدگاهتان را بنویسید