مشخصات فنی خودرو ریرا اعلام شد + تصاویر خودرو ریرا
حجم مخزن سوخت این خودرو ۵۰ لیتر بوده و انتظار می رود مصرف سوخت میانگین ایران خودرو ری را با توجه به نوع موتور و ابعاد و وزن این خودرو به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر عددی در بازه ۷ الی ۸ لیتر باشد که عدد مناسبی برای این خودرو است. خودرو ریرا ایران خودرو با بیشینه سرعت ۱۹۵ کیلومتر در ساعت مصرف سوخت ترکیبی ۷.۳ لیتری دارد و صفر تا صد کیلومتر را ۱۰.۴ ثانیه طی میکند. خودرو ریرا از جمله خودروهای ایمن ایرانی است که توانسته استانداردهای ۸۵ گانه را پاس کند. از امکانات ایمنی خودرو ریرا میتوانیم به ترمز پارک برقی، ترمز اتوماتیک، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم نگهدارنده خودرو در سرپایینی، کنترل پایداری الکتریکی، کنترل کشش، ترمز ضد قفل، ترمز دیسکی، ایربگ جانبی، حسگر دنده عقب و سیستم کمک ترمز BAS اشاره کنیم.
مدل پایه از یک پیشرانه 1.6 لیتری TU5+ بهره میبرد که میتواند مجموعاً 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتون متر گشتاور تولید کند. این پیشرانه با گیربکس اتوماتیک 6 سرعته، قدرت را به چرخهای جلو منتقل میکند. خودرو ری را برقی اولین کراس اوور ملی ایران خودرو بهشمار میآید که از نظر فنی و امکانات رفاهی در سطح قابلقبولی قرار دارد. این خودرو میتواند با رقبای چینی خود در بازار ایران به رقابت بپردازد. شاسی بلند ایران خودرو با نام ریرا اخیراً با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت رسماً به نمایش گذاشته شد و بحثهای زیادی را با خود به دنبال داشت.
پروژه تولید این خودرو از اواخر دهه ۹۰ با کد K125 شروع شد و برای اولین بار در تیر ماه ۱۴۰۱ در معرض دید خبرنگاران قرار گرفت. طراحی و تولید ماشین ریرا ایران خودرو روی پلتفرم متعلق به نسل دوم پژو ۲۰۰۸ انجام شده است. ری را (ریرا – ریرا) در زبان مازندرانی به معنی باران و همچنین پرندهای کوچکتر از گنجشک است. بعد از چند سال انتظار، ایران خودرو بهتازگی بالاخره قیمت نهایی ریرا را مشخص کرد و در پی آن، با اعلام شرایط فروش ریرا فرایند عرضه آن را کلید زد.
ایران خودرو در زمینه امکانات رفاهی برای محصول پرچمدار خود سنگ تمام گذاشته و کراس اوری پر آپشن در سطح رقبای خود را به بازار عرضه می کند. ریرا ایران خودرو را میتوان به نوعی نسخه ارزان شده پژو 2008 نامید چرا که تقریبا از همان پلتفرم استفاده میکند و ظاهر و فنی آن تغییر پیدا کرده است که البته از نظر خروجی پیشرانه بسیار نزدیک به پژو 2008 است. موتور قدرتمند توربو شارژ با توان خروجی ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته، تجربه ای هیجان انگیز از رانندگی را برای شما فراهم می کند. حداکثر سرعت این محصول ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت و مصرف ترکیبی آن ۷.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می باشد.
بااینحساب میتوان مشخصات فنی ریرا را مشابه دنا جوانان دانست که سریعترین محصول اتوماتیک ایرانخودرو به حساب میآید. اگر بخواهیم شما را با طراحی بدنه ری را، اولین کراس اوور ملی ایران خودرو، آشنا کنیم، باید بگوییم که در بخش جلو این خودرو، در بالای چراغهای اصلی شاهد چراغهای روشنایی روز هستیم. همچنین این خودرو جلوپنجره بزرگ با طرح مشبک دارد که به ورودی هوای بیشتر برای موتور کمک میکند. بعد از اعلام قیمت و شرایط فروش ریرا ایران خودرو، حالا کاتالوگ رسمی این شاسی بلند داخلی حاوی مشخصات فنی، امکانات و آپشن های آن منتشر شده است. ایران خودرو ریرا را مثل تارا با قیمتی ارزانتر از نمونه خارجی آن یعنی پژو 2008 عرضه خواهد کرد. وقتی نرخ دلار در محدوده 3 هزار تومان بود، پژو 2008 با قیمت تقریباً 100 میلیون تومانی راهی بازار شد.
خلاصه بگوییم نمای عقب خودرو به اندازه نمای جلویی خودرو جذاب نیس و هارمونی مناسبی ندارد.. امروز در این مقاله قرار است به بررسی مشخصات ریرا ، آپشنهای ریرا ، داخل ریرا و هر اطلاعاتی که از این محصول جدید ایران خودرو تا به امروز منتشر شده است اطلاعات کسب کنیم. هر چند خودرو ری را ایران خودرو در مقایسه با محصولات روز جهانی، چندان چشمگیر و جذاب نیست، اما طراحی خودرو ایرانی را یک پله جلوتر برده است. طراحان ایران خودرو برای ظاهر ریرا از خودروهای روز و مدرن الهام گرفتهاند و سعی کردهاند چهرهای اسپرت و جدید برای آن درست کنند که از این نظر شباهتهایی به هیوندای سانتافه ۲۰۲۱، لاماری ایما و ام و ام X22 پرو دارد. بر اساس ترند روز دنیا، دیلایتها در قابی باریک و دو طرف در کاپوت کشیده شده است.
کراس اوور ملی ایران خودرو در حالت فول آپشن مجهز به پیشرانه TC7 یا همان EFP است. این پیشرانه ، یک پیشرانه ۱.۶۵ لیتری توربو شارژ است که می تواند نهایت قدرت ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور نهایی ۲۴۰ نیوتن متر را تولید و از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل کند. پروژه K125 به دلیل داشتن طراحی خوب و استاندارد خود توانسته استاندارد ایمنی برخورد با عابران پیاده را در مراکز معتبر اروپایی کسب کند که امتیاز ویژه ای برای این خودرو به حساب می آید.
اگر کراس اوور کامپکت با طراحی لوکس را میپسندید، دی اس ۶ میتواند گزینه مناسبی برای شما باشد. اگر به دنبال کراس اوور کامپکت با قیمت مناسب هستید، میتوانید ری را ایران خودرو یا چری تیگو ۵ را انتخاب کنید. همانطور که تارا نسخه داخلی پژو 301 در نظر گرفته میشود، ریرا هم نسخه داخلی ایران خودرو از پژو 2008 خواهد بود. البته زبان طراحی این شاسی بلند با بقیه ساختههای ایران خودرو تفاوت دارد و دنا، تارا و ریرا به عنوان محصولات اخیر این شرکت، از لحاظ طراحی آنچنان یکپارچه نیستند و الگوی مشخصی را دنبال نمیکنند.
مهمترین رقبای این خودرو، تیگارد، ام وی ام X55، زوتی DL5، چانگان CS35 پلاس و کی ام سی X5 هستند. جالب اینکه این خودرو در رده قیمتی نزدیک به جک S3 و ام وی ام X33 کراس قرار دارد؛ اما با رقبایی گرانتر در یک کلاس قرار میگیرد؛ بنابراین در قبال پول پرداختی برای ریرا، ارزش خرید آن بالا ارزیابی میشود. سانروف غیر پانوراما میتواند برای آپشن پسندان جای تامل داشته باشد. ایران خودرو با این کار پلت فرم PF1 محصولات پژو را برای برند اختصاصی خود مورد استفاده قرار داده است و با نام IKP1 این پلت فرم را داخلی سازی کرده است. این خودرو موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۴۷ اسببخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتنمتر دارد. این خودرو از یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۴۷ اسببخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتنمتر بهره میبرد.
با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهرهمند شوید. بازنشر محتوا بدون اشاره به منبع، غیرمجاز و حق car.ir برای پیگیری از طریق DMCA محفوظ است. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم.
گیربکس اتوماتیک معمولی کاربرد و کاربری سادهتر و راحتتری از جعبه دنده CVT و گیربکس دوکلاچه دارد. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودروها را انجام بدهیم. براساس ترند جدید این روزهای بازار، صفحه نمایش و کلاستر ری را به صورت یک مانیتور یکپارچه هستند. با این حال، این پنل یکپارچه به صورت توکار داخل داشبورد قرار گرفته است. نکته بسیار خوشحال کننده این است که راننده برای کار با سیستم های مختلف خودرو احتیاجی به تاچ کردن مانیتور ندارد و می تواند تمام فعالیت ها را از طریق موس تعبیه شده روی کنسول وسط انجام دهد که هم احساس بهتری دارد و هم از حواس پرتی مضاعف راننده جلوگیری می کند.
در نمای جانبی سعی شده تا استایل خودرو به کمک خطوط نسبتا صاف و هندسی، جنبههای اسپرت بیشتری داشته باشد تا جوانترها نیز از طراحی این خودرو رضایت خاطر بالاتری داشته باشند. از نظر ابعاد و اندازه کابین، ری را ایران خودرو وضعیتی مشابه با پژو ۲۰۰۸ دارد و فضای مناسبی را در اختیار ۴-۵ نفر قرار میدهد. گنجایش صندوق عقب ری را ۴۱۰ لیتر است که بهعنوان یک کراس اوور کوچک کافی به نظر میرسد. ری را با سطح تجهیزاتی که ارائه میکند و قوای محرکه پرتوان و قرار گرفتن زیر چتر ایرانخودرو، بهخوبی مزیتهایی بر شماری از کراساوورهای چینی رقیب خود در بازار ایران نشان میدهد.
قیمت ریرا توسط ایران خودرو ۱,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان در نمایندگی اعلام شده است و قیمت آن در بازار هنوز مشخص نیست. تریم دو رنگ بدنه از این زاویه بیشتر به چشم میآید، چرا که یک خط پهن مشکی رنگ روی در صندوق کشیده شده است و به قاب سیاه شیشه عقب و همین طور اسپویلر مشکی رنگ روی در صندوق متصل است. برای اطلاع از آخرین قیمت روز خودرو در کارخانه و بازار ایران به این صفحه از پدال مراجعه کنید. تریمهای داخلی ریرا در نسخههای آزمایشی در سه رنگ مختلف تولید شدهاند که رنگهای آجری، خاکستری و سفید در آنها به کار رفته است. برای صندلیها از ترکیب چرم و پارچه تهویه شونده استفاده شده تا از تعریق زیاد پیشگیری شود. نمایشگر عریض دوتکه بههمپیوسته ریرا یک سطح از نمایشگرهای کراساوورهای رقیب آن بالاتر میایستد؛ اما نباید آن را با خودروهای لوکس و گرانقیمت مقایسه کرد.
وزن ریرا معادل ۱۴۲۵ کیلوگرم است و شتاب صفر تا صد آن نیز ۱۰.۴ ثانیه اعلام شده است که اگر همچین عددی در عمل ثبت کند برای این جثه نسبتا سنگین مناسب ارزیابی میشود. خودرو ری را بهعنوان کراس اوور کامپکت، دارای رقبای گوناگونی در بازار ایران است. این خودرو از یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۶۱ اسببخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتنمتر بهره میبرد.
خودرو ریرا ابعاد کامپکتی دارد و باوجود موتور ۱۶۰ اسبی بسیار چابک است. تراول چرخها همانند بسیاری دیگر از کراس اوورها کم است و بنابراین زیاد به فکر آفرود با این خودرو نباشید. آپشنهایی که در بالاتر ذکر شد در نسخه های فول ریرا عرضه خواهد شد و به احتمال زیاد ایران خودرو تیپهایی دیگر که آپشنهای کمتر و قیمت اقتصادی تر نیز دارد را معرفی خواهد کرد و نمایی از داخل ریرا را میتوانید در تصویر زیر مشاهده کنید.
آنطور که اعلام شده ایکو ری را در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷.۳ لیتر بنزین مصرف میکند که در حد رقبای مونتاژی است. با این حال، فضای کابین و صندوق برای استفاده خانوادگی کاملا مناسب است. از نمای مقابل راننده شروع کنیم، غربیلک فرمان دو شاخه ری را زیبایی مناسبی دارد و کاملا خوشدست است.
البته طراحان در نمای جانبی، این ریسک را کنار گذاشته و نسل دوم پژو ۲۰۰۸ را الگوی خود قرار دادهاند. ستون C کپی واضحی از محصول پژو است ولی اثری از خطوط برجسته روی درها در ریرا دیده نمیشود. طراحی چرخهای ۱۵ پره دو رنگ، با کلیات خودرو همخوانی ندارد و میتوانست امروزیتر و زیباتر و حتی اختصاصی انتخاب شود. در نمای پشتی باز هم الگوی اصلی، پژو ۲۰۰۸ بوده اما چراغها گرافیک متفاوتی دارند و قاب مشکی رنگ آنها هم میتوانست فرمی بهتر و سه بعدی داشته باشد تا در ترکیب با چراغهای سفید درون طلق شفاف آن، نمای ارزان قیمتی را تداعی نکند. طول، عرض و ارتفاع ریرا ایران خودرو به ترتیب ۴۳۳۴ میلیمتر، ۲۰۷۷ میلیمتر (با احتساب آینه جانبی)، ۱۶۳۸ میلیمتر می باشد که نسبت به پژو ۲۰۰۸ که بر روی پلت فرمی مشابه است حدود ۱۶ سانتی متر طول بیشتر و ۸ سانتی متر ارتفاع بیشتری دارد. در بخش پشتی بدنه ریرا، چراغهای عقب LED، طراحی زیبایی به خودرو بخشیدهاند.
صندلی های چرم و پارچه با قابلیت تنظیم برقی و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، راحتی حداکثری را برای شما و سرنشینان فراهم می آورند. همچنین مجموعه ای از سیستم های ایمنی نظیر سیستم کنترل پایداری، کنترل سرعت در سرازیری، کمکی حرکت در سربالایی، کمکی ترمز، کنترل کشش و ترمز های جلو و عقب دیسکی منجر به افزایش ایمنی شما تا رسیدن به مقصد می گردد. ریرا به نسبت خودروهای شاسیبلند، ارتفاع پایینتری دارد و همانند پژو ۲۰۰۸، یک مینی کراساوور محسوب میشود؛ بنابراین سوارشدن آن نیز راحتتر است. در اولین باری که سوار ری را میشوید، نمایشگر عریض، فرمان دو پره و چرم دوخته شده جلبتوجه میکنند. به واسطه فرمان بسیار نرم، کمترین انرژی در طول رانندگی شهری از شما گرفته میشود و این نکته بسیار مثبتی است. در مد اسپرت در سرعتهای بالا فرمان سفتتر میشود؛ اما در مد نرمال این سفتی محسوس نیست.
ری را 1425 کیلوگرم وزن دارد و میانگین مصرف سوخت آن در یک سیکل ترکیبی نیز 7.3 لیتر است. این خودرو در حال حاضر از استاندارد عدم آلایندگی یورو 5 استفاده می کند و در صورت اجباری شدن یورو 6، قابلیت ارتقا به استاندارد یورو 6 را نیز دارد. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. جای شما در این لیست خالی است، فروشگاه خود را در معرض دید بیش از یک میلیون کاربر روزانه زومیت قرار دهید.
گیربکس تک کلاچه ۶ سرعته خودکار هم هزینه نگهداری پایینتری دارد و اطمینان بیشتری نسبت به انواع CVT یا دوکلاچه دارد و در هنگام ترافیک در سربالایی یا رانندگی پرفشار، مشکلات سایر انواع گیربکس در آن دیده نشد. محصول ری را، تجلی تکنولوژی پیشرفته و طراحی مدرن، برای آنهایی که به دنبال تجربه فراتر از رانندگی هستند ساخته شده است. این خودرو ترکیبی از قدرت، کارایی و راحتی را برای شما فراهم می کند.
با این حال، ایران خودرو مدعی است که نسخه های آتی این کراس اور شهری به 6 ایربگ مجهز خواهند شد. همچنین ایران خودرو مدعی است که ری را “ایمن ترین” خودروی ساخت داخل کشور است و این موضوع را در تست های تصادف اروپایی خود نشان داده است. نمای جانبی ری را کاملا ساده است؛ درب ها با طراحی نرم و بدون خطوط تیز، پلاستیک های محافظ روی لبه گلگیرها و رینگ های 18 اینچی 2 رنگ که تناسب خوبی با ابعاد خودرو دارند از نکات جالب توجه طراحی کناری کراس اور جدید ایران خودرو هستند.
فرمان خودرو از نوع دو پره است که لوکستر از فرمانهای سه پره متداول به نظر میرسد. روکش فرمان در لایه درونی و بیرونی آن متفاوت است و حس لمسی خوبی ایجاد میکند. چرم مصنوعی مورد استفاده لطافت مناسبی دارد و با کوک و دوخت خوبی نیز همراه شده که جذابیت آن را بیشتر میکند. هرچند هنوز بخش عمدهای از داشبورد مخصوصاً قسمت بالایی و قسمتهایی که نیاز به لمس ندارند از پلاستیک خشک ساخته شده اما نکته مهم در خودروهای اقتصادی این است که تنها قسمتهایی که در تماس با دست قرار میگیرند یا در دسترس بیشتری هستند از متریال نرم پوشیده شوند.
مشخصات فنی خودرو ریرا در بیست و سومین نمایشگاه خودرو مشهد، بصورت رسمی اعلام شد. هشدار نقطه کور، ترمز اضطراری اتوماتیک، پدال شیفتر و شارژر وایرلس از جمله امکاناتی است که در فهرست آپشن های ریرا ایران خودرو دیده میشود. به طور کلی طراحی کابین ایران خودرو ری را ، به سبک طراحی خودرو های روز نزدیک است که این موضوع امتیاز مثبتی برای این خودرو به حساب می آید. ریرا (با نام پروژهای K125) یک خودروی شاسی بلند کراساوور تولیدشده توسط خودروساز ایرانی، ایران خودرو است. بازار ایران تشنس و کاش این شرکتهای داخلی سه سال پیش شروع به تولید انبوه خودرهای برقی و هیبریدی و دارای موتور توربو میکردن. نسخه های اولیه ری را از 4 ایربگ (سرنشینان جلو و پرده ای) بهره می برد.
شما میتوانید برای اطلاع از جدیدترین قیمت روز خودرو و آخرین تغییرات بازار، به صفحه مربوطه مراجعه کنید. وقتی به نمای جلویی ریرا نگاه میکنیم به شباهتهای آن با هیوندای کونا پی میبریم که انکارناپذیر میباشد، چراغهای بالا از نوع دی لایت و باریک هستند و چراغهای اصلی خودرو در کنار جلوپنجره و به نوعی روی سپر خودرو نصب شده اند. همانطور که طراحان ایران خودرو برای بدنه محصول جدید از المانها و ترندهای روز استفاده کردهاند، در طرح کابین نیز از عناصر مدرن و امروزی بهره گرفتهاند. این مجموعه با تجریهی هزاران همراهی در خرید و با ارائهی خدمات همه جانبهی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربهی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. در نهایت و پس از کش و قوس های فراوان، این شرکت قیمت پایه 970 میلیون تومنی را برای ری را اعلام کرد؛ عددی که پس از احتساب هزینههای جانبی به حدود 1 میلیارد و 150 میلیون تومان می رسد. تأخیر دریچه گاز و پاسخ به فشردن گاز در این خودرو نسبت به خیلی دیگر از خودروهای جدید کمتر شده است.
بعد از خروج پژو از ایران بعد از تحریمهای غرب، ایرانخودرو برای ادامه برنامههای تولید محصولات مشترک خود با این شرکت، تصمیمات تازهای گرفت. خودروی تارا، جایگزین پژو ۳۰۱ شد و ریرا هم جای خالی پژو ۲۰۰۸ را پر خواهد کرد. با این وجود ابعاد آن به مراتب رشد کرده و به نسل دوم ۲۰۰۸ نزدیکتر شده است. اگر یک ریرا در کنار یک پژو ۲۰۰۸ پارک کنید، شاهد ابعاد کاملاً بزرگتر آن خواهید بود. ری را در بخش قوای محرکه و آپشنها نیز، خودرویی امروزی محسوب میشود.
پیش بینی میشود ریرا ایران خودرو در بازه قیمتی رقبایی نظیر جک S5 ، هایما S5 پلاس، ام وی ام X55 پرو قرار گیرد و در صورتی که با اختلاف ملموسی ارزانتر از این خودروها عرضه شود با توجه به پیشرانه قدرتمندش و آپشنهای مناسبی برگ برنده را در دست خواهد داشت. یکی دیگر از رقبای آتی ریرا ایران خودرو میتواند زوتی DL5 پارس خودرو باشد. ماشین ریرا ایران خودرو روی پلتفرم نسل دوم پژو ۲۰۰۸ ساخته شده است و به همین دلیل، ابعاد و اندازه مشابهی با همتای فرانسوی دارد. ری را نخستین شاسی بلند ملی است که به همت آبیپوشان جاده مخصوص بهزودی در خیابانهای ایران مشاهده خواهد شد. کراس اوورها در حال حاضر محبوبیت بسیاری میان خریداران دارند و ایران خودرو امیدوار است نماینده تازهواردش بتواند اوضاع منفی بازار را تغییر دهد. طراحی بخش داشبورد ایران خودرو ری را طراحی خوب و منحصر به فردی نسبت به دیگر تولیدات داخلی است.
این موتور 1.7 لیتری توربو با سیستم سوخت رسانی MPi می تواند حداکثر 160 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور تولید کند. توان تولیدی این موتور از طریق یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک AT به چرخ های جلو ری را منتقل می شود. براساس ادعای ایران خودرو، ری را با این مشخصات فنی می تواند شتاب 0 تا 100 را طی 10.4 ثانیه طی کند. حداکثر سرعت قابل دستیابی با این خودرو نیز 195 کیلومتر برساعت پیش بینی شده است. موتور و گیربکس ریرا ایران خودرو در نسخه فول آپشن با دنا پلاس توربو اتوماتیک مشابهت دارد، با این تفاوت که در اینجا از موتور بهینهسازیشده 1.7 لیتری TC7 پلاس (EF7 توربو پلاس) استفاده شده که توان بیشتری نسبت به نسخه قبلی ارائه میدهد.
این خودرو موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۷۷ اسببخار و گشتاور ۲۷۵ نیوتنمتر دارد. این خودرو از یک موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۶۵ اسببخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتنمتر بهره میبرد. ایران خودرو با انتشار رسمی کاتالوگ ری را در سایت خود، مشخصات فنی و امکانات رفاهی نخستین کراس اوور ملی را به نمایش گذاشت. تا هنگام نگارش این مطلب هنوز به طور مشخص حرفی از قیمت ریرا ایران خودرو به میان نیامده است اما اگر شرایط کنونی را ثابت فرض کنیم، خودرویی مثل ریرا احتمالا با حداقل قیمت 600 تا 700 میلیون تومان در لیست ثبت نام ایران خودرو قرار خواهد گرفت. خودرو ریرا یک کراس اوور با طراحی نسبتا مدرن و امروزی به حساب میآید که البته نمای چهره آن تا حد زیادی از روی نسل جدید هیوندای سانتافه الگوبرداری شده است. سبک طراحی جلوپنجره و چراغها بسیار شبیه به محصول کرهای از آب درآمده است و حتی چهره دیگر مدلها نظیر هیوندای کُنا را هم در ذهن علاقهمندان تداعی میکند.
فضای داخلی ری را برای یک کراس اوور کامپکت جادار است و فضای سر و پا برای سرنشینان جلو و عقب کافی به نظر میرسد. قیمت ریرا هنوز بهطور رسمی از سوی ایران خودرو اعلام نشده است؛ اما پیشبینی میشود که قیمت این خودرو ۱,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰ میلیون تومان (یک میلیارد و صد و سی میلیون) باشد. لازم به ذکر است که اگر پس از خرید این وسیلهنقلیه علاقهمند هستید تا آن را به فروش برسانید، نیاز است تا از طریق سامانه مالیات نقل و انتقال خودرو، هزینههای مربوطه را پرداخت کنید تا بتوانید خودروتان را به فروش برسانید. اولین موردی که در کابین ری را ایران خودرو بهعنوان یک محصول داخلی توجه را جلب میکند، نمایشگرهای بههمپیوسته روی داشبرد است. طراحان ایرانی تلاش کردهاند با اضافه کردن دو سراگزوز به روی سپر، ظاهر اسپرتتری را در نمای عقب برای کراس اوور ملی پدید آورند.
بر روی بخش داشبورد این خودرو از رویه پارچه ای نرم استفاده شده که احساس لوکس بودن را به سرنشینان القا می کند. در میانه داشبورد یک نوار کرومی رنگ وجود دارد که در سرتاسر داشبورد کشیده شده است. بخش سوئیچ کنترل ری را در زیر دریچه تهویه وسط قرار گرفته و پنل سیستم تهویه نیز در قسمت پایین آن تعبیه شده است. یک خط طراحی در این نما وجود دارد که از سپر جلو شروع شده و به سپر عقب ختم می شود. استفاده از رینگ های ۱۸ اینچی آلومینیومی ، روف رک یا باربند تزئینی، تریم دو رنگ از جمله ویژگی هایی است که در این نما به چشم می خورد. در نما عقب اما همانند طراحی بخش جلو ، شاهد طراحی جسورانه ای نیستم.
استفاده از اسپلیتر از جمله تلاش های طراحان این خودرو برای ایجاد چهره ای بروز در این خودرو است. بر روی کاپوت ریرا دو خط طراحی وجود دارد که به اسپرت به نظر رسیدن این خودرو کمک می کند. ری را نام خودروی کراس اور جدید گروه صنعتی ایرانخودرو است که نمونه اولیه آن اوایل تیر ماه سال 1401 رونمایی شد.
این موتور میتواند حدود 168 اسب بخار قدرت و 245 نیوتن متر گشتاور تولید کند و آن را از طریق گیربکس شش دنده اتوماتیک 6AT ساخت شرکت DAE چین به چرخهای جلو انتقال دهد. البته صحبتهایی مبنی بر استفاده از پیشرانه 1.6 لیتری TU5 پلاس با قدرت و گشتاور 113 اسب بخار و 144 نیوتن متر با همان جعبه دنده 6 سرعته خودکار (که پیشتر در تارای اتوماتیک شاهدش بودیم) در تیپ پایه این خودرو نیز منتشر شده است. میدانیم که شرکت ایران خودرو طی سالهای تحریم موفق به ارائه مدلهای جذاب و متنوع چندانی نشده است.
گروه صنعتی ایران خودرو برای نخستین بار در تاریخ سوم مرداد 1403 قیمت نهایی کراس اور جدید خود را با احتساب تمامی هزینههای جانبی 1 میلیارد و 270 میلیون تومان اعلام کرد. حجم قسمتهای مشکی رنگ در نمای پشت و جانبی ریرا هم بیش از حد به نظر میرسد که از جذابیت خودرو میکاهد. این موارد احتمالاً در نخستین فیس لیفت این خودرو برطرف خواهند شد و در مجموع هم بهعنوان اولین کراساوور داخلی و اولین تجربه طراحان داخلی در این اشل، میتوان این ارجاعات طراحی را تا حدودی پذیرفت. صندلیهای ری را از نوع اسپرت هستند و صندلیهای عقب نیز فضای کافی برای سرنشینان دارند.
ریرا که با کد پروژه K125 شناخته می شود، در واقع نمونه داخلی سازی شده نسل جدید پژو 2008 است. این خودرو روی پلتفرم IKP1 ایران خودرو توسعه داده شده که در واقع همان نسخه داخلی سازی شده پلتفرم PF1 پژو است. این پلتفرم یکی از پر تیراژ ترین پلتفرم های گروه پژو-سیتروئن محسوب می شود و پیش از این، خودروهای بسیاری مانند پژو 2008، سیتروئن C3، پژو 206 و 207، سیتروئن الیزه، DS3، پژو 301، اپل کراسلند و نهایتا تارا روی این پلتفرم توسعه داده شده اند.
بنابراین در پلتفرم این خودرو برای چنین محصولی، ویژگیهای لازم پیش بینی شده است. میتوان در نظر داشت که ریرا با این قیمت، محصولاتی چینی مختلفی مانند تیگارد X35، امویام X55 پرو، کی ام سی A5، ام وی ام X33 کراس و چانگان CS35 پلاس را به چالش بکشد. برگردان نرخ ارزی نخستین کراساوور ایران در زمان نگارش این مطلب برابر ۱۸,۹۶۰ دلار میشود؛ بنابراین در سطح بازار جهانی در رده کراس اوورهای کامپکتی مانند هیوندای ونیو، نیسان کیکس،شورولت تراکس و کیا سول، قرار میگیرد. اما محصولات چینی که قیمت مناسبتری دارند میتوانند بهراحتی با ریرا رقابت کنند؛ نمونه بارز آن هم چانگان اوشان Z6 با قیمت پایه ۱۵ هزار دلار محسوب میشود. طبق بررسی ها قیمت گذاری عجیبی برای ریرا اولین کراس اوور ایرانخودرو در بازار صورت گرفته است.این خودرو که در کارخانه قیمت یک میلیارد و صد و سی میلیونی دارد. اما حالا این خودرو در تاریخ ۸ آبان ۱۴۰۳ پس از تکمیل وجه مشتریان قیمت حدود ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی در بازار اعلام میشود.
ایران خودرو ری را اولین کراس اوور ملی ایران است که بر اساس پلتفرم پژو ۲۰۰۸ توسعه پیدا کرده و گران قیمت ترین محصول ملی محسوب می شود. شرکت ایران خودرو اولین کراس اوور ملی خود را بر اساس پلتفرم PF1 توسعه داده است که پیش از این در پژو 2008 و تارا به کار گرفته شده بود و حالا سومین محصول ایکو را پشتیبانی میکند. ظاهرا پلتفرم PF1 در کشور بومیسازی شده و با نام IKP1 در گروه صنعتی ایران خودرو جهت توسعه محصولات جدید نظیر ریرا مبنا قرار گرفته است.
ری را اولین کراس اوور ملی ایران خودرو است که در نمایشگاه خودرو مشهد ۱۴۰۲ رونمایی شد. این خودرو بهعنوان رقیبی برای خودروهای مونتاژی چینی در بازار ایران به حساب میآید. در این مطلب از وبسایت آیتول قصد داریم تا به بررسی مشخصات فنی ماشین ری را ایران خودرو بپردازیم و اطلاعات جامع و کاملی را در مورد این ماشین به شما ارائه دهیم. ریرا که جزو کراس اوورهای رده B پلاس به شمار میرود، بر پایه پلتفرم IKP1 توسعه پیدا کرده و از لحاظ ابعاد مشابه کراس اوورهای مطرح دیگر نظیر پژو 2008، نیسان جوک و سیتروئن C3-XR است.
با اینکه گفته می شود ایران خودرو ری را به لحاظ طراحی یک کراس اوور است اما با نگاهی دقیق تر به پلتفرم آن می توان فهمید که این خودرو در حقیقت جز خودرو های هاچبک کراس به حساب می آید. مصرف سوخت ترکیبی ۷.۳ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، نسبت تراکم ۹٫۱ و بهره برداری از حداکثر گشتاور در دور ۱۶۰۰ تا ۴۵۰۰ از ویژگی های مثبت این موتور است. به گفته مدیران ایران خودرو، ریرا با جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک توان پیشرانه EFP را به چرخ های جلوی این خودرو می رساند. جعبه دنده این خودرو مشابه به جعبه دنده اتوماتیک دنا پلاس توربو یا دنا جوانان است و از نوع شش سرعته AT به حساب می آید. این جعبه دنده با مهندسی یک شرکت کره ای طراحی شده و توسط یک شرکت چینی تولید میشود.
شرکت ایران خودرو در آستانه فروش خودرو ریرا، نسبت به انتشار تصاویر رسمی، مشخصات فنی و تیزر این کراس اوور ملی اقدام کرد. ایران خودرو ری را اولین کراس اوور ملی ایران است که بر اساس پلتفرم پژو 2008 توسعه پیدا کرده و گران قیمت ترین محصول ملی محسوب می شود. به گزارش شهرآرانیوز، این کراساوور که برمبنای پژو ۲۰۰۸ نسل جدید ساخته شده، از نسخه ارتقایافته موتور مدلی نیرو میگیرد و مجهز به گیربکس ششسرعته اتوماتیک برند DAE است.
همچنین فرمان این خودرو قابلیت تنظیم در ۴ جهت را داشته که قابلیت خوبی برای این خودرو محسوب می شود. ری را ایران خودرو اولین کراس اوور ملی است که در زمستان ۱۴۰۲ روی خط تولید قرار گرفته است و سال ۱۴۰۳ تحویل آن به مشتریان آغاز میشود. اولین قیمت ریرا که در مرداد ۱۴۰۳ توسط ایران خودرو اعلام شد یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان بود، اما بعد از بازبینیها، قیمت ری را برای اولین فروش با همه هزینههای جانبی یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان تعیین شد. البته باید دید که آیا این قیمت میتواند خریداران را ترغیب کند تا کراس اوور ملی ریرا را به جای رقبای مونتاژی چینی انتخاب کنند. K125 نام پروژه تولید اولین کراس اوور ملی است که توسط شرکت ایران خودرو تولید می شود و بر اساس پلتفرم نسل دوم پژو 2008 طراحی شده است. سرپرست تیم طراحی ریرا آقای حسین سلیمانی است که طراحی خودرو شاهین را در کارنامه خود دارد.
دیدگاهتان را بنویسید