مگان اتوماتیک؛ مشخصات فنی و معرفی اسب بخار
در نمای جلو چراغهای اصلی فرمی کشیده و خشن داشته و با خطوط تند و تیز طراحی شدهاند. سبک طراحی جلوپنجره در این نسل مگان خاص بوده و جلوپنجره در این خودرو به صورت متصل به چراغها و در امتداد چراغها طراحی شده و لوگوی رنو در میان آن قرار گرفته است. سپر جلو هم تنها میزبان ورودی ثانویه هوا و چراغهای مهشکن بوده و خبری از طراحیهای شلوغ و مدرن نیست. این خودروها پیشرفتهتر هستند و مجهز به تشخیص سیستمهای دوچرخه سوار، عابر پیاده و برف پاک کنهای حساس به باران میباشند.
همچنین فضای صندوق عقب هم مانند کابین، فضایی جادار و کاربردی دارد، اما متاسفانه کابین مگان عایق بندی متوسطی داشته و در دورهای بالا صدا به داخل کابین نفوذ میکند. در پایان این بخش میتوان اظهار کرد که رنو مگان مونتاژ (Renault Mégane) گرچه از نوعی طراحی هماهنگ برخوردار شده اما این سبک طراحی حتی در بازار کمتنوع ایران هم دیگر چندان مدرن و جذاب نیست. البته این سخن برای نسخه کروک رنو مگان خیلی مصداق پیدا نمیکند؛ چرا که حضور کمشمار خودروهای کانورتیبل خوشقیمت در بازار ایران سبب شده تا این ماشین روباز فرانسوی همچنان جاذبههای بصری خود را در نظر عمده مردم ایران تا حد زیادی حفظ کند.
رنو مگان یکی از خودروهای پرطرفدار و محبوب این شرکت فرانسوی در ایران و البته بسیاری از کشورهای دنیاست که توانست طی سالهایی که بر روی خط تولید رنو حضور داشت به فروش قابل توجهی دست یافت. رنو مگان 2022 در قالب نسخههای هاچبک، سدان و استیشن عرضه میشود که احتمال عرضه نسخه سدان آن در بازار کشورمان بیشتر است و ما هم نسخه سدان را بررسی خواهیم کرد. بهترین عبارت برای توصیف طراحی نسخه سدان رنو مگان 2022 «تلیسمان کوچک» خواهد بود چراکه ظاهر این خودرو بسیار شبیه به برادر بزرگترش است و تنها به اقتضای کلاس خودرو شاهد طرح کمی اسپرتتر هستیم.
هزینه ارسال بسته به شهر، وزن و نوع سفارش شما متغیر است.ارسال در تهران با پیک موتوری صورت میگیرد. تمامی حقوق این وبسایت محفوظ و متعلق به رنو استور میباشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد. اشکال دیگر در رفتار نه چندان هوشمندانه گیربکس اتوماتیک است که مخصوصاً در ترافیک شهری کمی عصبی می شوید. با این حال همانطور که گفتیم تعداد کیسه های هوا در نمونه های نصب شده و در نتیجه ایمنی کلی خودرو اندکی کاهش یافت.
تدابیر امنیتی بکار رفته در این نسل در زمان خود عالی بود و از کمربند ۳ نقطهای برای سرنشین وسط صندلی عقب و کیسه هوا برای سرنشین جلو و راننده استفاده شده بود. با ورود به کابین مگان مانند ظاهر بیرونی آن شاهد هستیم که یک طراحی بسیار ساده بدون هیچ اضافه کاری به چشم میخورد. نمای داشبورد کاملا قدیمی بوده و امکانات کمی در آن دیده میشود و تنها چند نکته این کابین را با دیگر خودروها متمایز کرده است.
در نمای عقب سدان فرانسوی پارس خودرو همچنان یک ظاهر هماهنگ و هارمونیک با دیگر بخشهای خودرو را شاهد هستیم که یک نکته مثبت برای آن محسوب میشود. چراغهای اصلی به صورت یک تکه و بیرون از درب صندوق به حالت مثلثی شکل با گرافیکی ساده طراحی شده و همچنین درب صندوق نیز با حجم پردازیهای مختلفی همراه بوده و باعث شده تا مگان از نمای عقب کمی عضلانی به نظر برسد. بر روی سپر عقب هم تنها محل نصب پلاک بر روی آن تعبیه شده و حتی مهشکنها نیز به داخل کاسه چراغ اصلی منتقل شدهاند.
اما معایبی وجود دارد که می تواند شما را در انتخاب این خودرو به شک بیندازد. به عنوان مثال رنو مگان در مقایسه با خودروهای امروزی طراحی داخلی ضعیفی دارد و به دلیل نبود آپشن هایی مانند سانروف و ESP از نظر آپشن توان رقابت با چینی های روز را ندارد. در کل یکی از نقاط ضعف رنو مگان همین گیربکس قدیمی و نه چندان هوشمند است; که در مقایسه با اکثر رقبای زمان خود مانند مزدا 3 قدیمی یا هیوندای آوانته اتوماتیک، ضعیف تر به نظر می رسد و گاهی با اعصاب راننده بازی می کند. آپشن هایی که هم در مزدا 3 و هم در سراتو رده بالاتر یافت می شوند، یعنی مگان از نظر آپشن ها از رقبای ژاپنی و کره ای خود عقب است.
نکته جالب اینکه لوگو رنو هم تا حدودی تغییر کرده و بهصورت بزرگ و پررنگ روی دماغه مگان قرار گرفته است. چراغهای جلوی LED بسیار باریک، طرحی جدید از نورپردازی در طراحی خودروهای شرکت رنو را نمایش میدهد. برخلاف Zoe، درگاه شارژ رنو مگان E-Tech Electric در قسمت جلوی خودرو قرار گرفته است.
نسل چهارم این خودروها براساس پلتفرم CMF-CD طراحی و توسعه دادهشده که حاصل همکاری مشترک رنو و نیسان است. نسخه استیشن ایم خودروها با نام رنو مگان sport tourer در سال ۲۰۱۶ در نمایشگاه خودروی ژنو در برابر دید عموم قرار گرفت و نسخه سدان آن نیز در جولای سال ۲۰۱۶ معرفی شد. مهمترین مزایای رنو مگان کارکرده شامل مواردی همچون ایمنی مناسب، کیفیت ساخت خوب، فضای کابین و بار جادار و سواری نرم خواهد بود. در طرف مقابل باید به معایبی همچون پیشرانه نسبتاً ضعیف برای جثه سنگینوزن مگان، قیمت بالاتر قطعات یدکی، کمبود آپشن های روز و هزینههای نگهداری بالا را اضافه کرد.
یکی دیگر از اقداماتی که باعث شد رنو مگان نسل دوم از سایر رقبا پیشی بگیرد، استفاده از سانروف پانورامیک شیشهای بود. مگان 2000 نیز صرفنظر از برتری فنی، در امکانات فقط در سنسور باران، ترمز EBD و تهویه اتوماتش با مگان 1600 متفاوت است. مگان یکی از خودروهای محبوب در بازار کشورمان است که توسط پارس خودرو عرضه شد. مگان اتوماتیک در میان تمام نسخههای مگان نمونه فول این سدان فرانسوی در ایران محسوب میشود. فرمان رنو مگان E-Tech Electric بهشکل چهارگوش بیضیشکل است و در دستان شما احساس یک خودروی جذاب مانند خودروهای فیلم سریع و خشن را القا میکند.
خودروهای این برند به دلیل سیستمهای اطلاعات سرگرمی، سواری و هندلینگ، کیفیت ساخت، استایل و ارزش، مورد تحسین قرار گرفتند و تنها هزینههای مربوط به خدمات پس از فروش در این خودرو بالاست که در خودروهای برقی امری رایج به شمار میرود. شاید امروز برای دیدن ظاهر رنو مگان آنقدر هیجان زده نباشید و ظاهر آن را خیلی ساده یا از مد افتاده توصیف کنید. اما اگر به سال طراحی این خودرو و خودروهای هم عصر آن نگاهی بیندازید، متوجه می شوید که مگان یکی از جذاب های زمان خود است و با چراغ های منحصر به فرد وحشی در زاویه و جلوپنجره منحصر به فرد خود توانسته است دل مردم را به دست آورد. 6 لیتری از سال 1387 آغاز شد و با افت و خیزهای متعددی تا اواخر 1393 ادامه داشت. مگان 1600 مونتاژی در ابتدا فقط تیپ E1 داشت اما از سال 1390 تیپ E2 آن نیز با تجهیزاتی بیشتر تحویل مشتریانش شد که شیشه بالابر برقی، آینههای برقی، مهشکن جلو، صندلی دوتکه عقب، سیدی پلیر از جمله این تجهیزات هستند.
این رنوها دارای تجهیزات خاصی هستند و پیشرفتهترین آنها توان ۲۹۶ اسب بخار دارند. کابین خودروها حاوی صفحه پشت آمپر ۲/۱۰اینچی و نمایشگر ۳/۹ اینچی است. مدل استیشن 5 مگان نسل سوم نیز با نام Sport Tourer در سال 2009 معرفی شد و پس از آن نیز نسخه کوپه کابریولت عرضه شد.
داشبورد میانی ابتدا میزبان یک ساعت دیجیتال و پس از آن دریچههای سیستم تهویه مطبوع است. در نمای عقب رنو مگان همچنان شاهد یک طراحی بسیار ساده و البته قدیمی نسبت به سن و سال خودرو هستیم. چراغهای اصلی به صورت یک تکه و بیرون از درب صندوق به حالت مثلثی شکل با گرافیکی ساده اما قابل قبول طراحی شدهاند. بر روی سپر عقب نیز مانند جلو هیچ قسمتی وجود نداشته و تنها محل نصب پلاک بر روی آن تعبیه شده و حتی مهشکنها نیز به داخل کاسه چراغ منتقل شده است.
از طرفی مزدا 3 نسبت به رقبای خود طراحی به روزتری دارد و سراتو در سادگی بسیار زیباست. بنابراین، اگر بخواهیم طراحی بدنه مگان را رتبه بندی کنیم، در بهترین حالت رتبه سوم را در کل کسب می کند. تمامی مدلهای مگان E-Tech اکنون بهصورت استاندارد شارژر دوطرفهی ۱۱ کیلوواتی دارند و امکان سفارش شارژر ۲۲ کیلوواتی نیز وجود دارد. به لطف فناوری Vehicle-to-Load (V2L)، میتوان برق دستگاههای خارجی را با باتری خودرو تأمین کرد.
رنو مگان وارداتی نیز به صورت پارس خودرویی (مونتاژی) با دو موتور 1. مگان عرضه شده در بازارهای جهانی از تجهیزات رقابتی در کلاس خود سود میبرد اما مدلهای موجود در کشورمان از این نظر ضعیف عمل کردهاند. این مدل ماشین مگان در نظرسنجی رضایت مالکان در سال ۲۰۲۱ به رتبه ۲۰ دست یافت.
داشبورد رنو مگان 2022 هم دقیقاً شبیه به رنو تلیسمان طراحی شده است و در نسخههای رده بالا به لطف مانیتور بزرگ عمودی، پشت آمپر دیجیتال و غربیلک فرمان اسپرت، نمایی جذاب و بهروز دارد. علاوه بر این، این محصول رنو نیز مانند اکثر هموطنان فرانسوی خود دارای پیچیدگی های فنی فراوانی است و این مشکل در کنار استهلاک نسبتا بالای خودرو، هزینه تعمیرات بیشتری را نسبت به برخی رقبا به همراه داشته است. از نظر پایداری نیز باید گفت که اگرچه مگان به دلیل تعلیق نرم از حرکات جانبی بیشتری نسبت به رقبای ذکر شده برخوردار است، اما به راحتی تعادل خود را از دست نخواهد داد و در نتیجه می توان از جاده های پر پیچ و خم عبور کرد. البته این مورد کاملا به این بستگی دارد که مدل وارداتی بخرید یا مدل مونتاژی. اگرچه تفاوت کیفیت چندانی بین مدل وارداتی و مونتاژی وجود ندارد، اما در رنگ و عایق بدنه کمی افت کیفیت وجود دارد. اگرچه رنو موتور 1600 سی سی، که برای جثه بزرگ مگان مناسب نبود با موتور 2000 سی سی جایگزین کرده است، اما موتور 2000 سی سی همچنان برای یک بدنه بزرگ خودرو با وزنی معادل 1 تن و 350 کیلوگرم مناسب نیست.
طراحی این نسل از مگان از لحاظ ظاهری شباهت بسیاری به خودروهای کلیو و کپچر، رنو تالیسمان و رنو اسپیس دارد و با 9 مدل موتور مختلف که شامل 5 موتور دیزلی و 4 موتور بنزینی است به بازار عرضه شده است. توان این 9 مدل با توجه به نوع موتور عددی بین 89 تا 202 اسب بخار است. نسل چهارم رنو مگان در سال ۲۰۱۵ و به طور مشترک توسط شرکت رنو و شرکت نیسان تولید و در سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه شد. هر دو محور این خودرو از نوع دیسکی هستند و در آن ۵ حالت مختلف برای رانندگی تعیین شده که قابل نمایش در مانیتور یا صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی جلوی راننده است.
شرکت رنو، مگان را در ۴ نسل بهبود داده و توانسته با عرضه مدلهای مختلف در بازار رقابتی امروز جایی برای خود باز کند. در این مقاله به معرفی و بررسی مدلهای مختلف مگان پرداخته و از مشخصات فنی مگان مدلهای ۱۶۰۰ و ۲۰۰۰ خواهیم گفت. رنو مگان امروزه در بازار خودروی کشور هنوز هم یک انتخاب جذاب برای علاقه مندان به خودروهای اروپایی است. رقبای این خودرو مزدا ۳ و کیا سراتو بوده که مگان در مقایسه با آنها با اینکه در رتبه پایینتری قرار میگیرد اما همچنان نسبت به بسیاری از خودروهای صفر کیلومتر داخلی و یا چینی ناشناس ارزش خرید بسیار بالاتری دارد.
صفحه کیلومتر شمار خودرو به صورت تمام آنالوگ بوده و تنها یک کامپیوتر سفری کوچک در میان آن جای گرفته است. همچنین غربیلک فرمان به صورت سه شاخه بوده و خود فرمان هم بسیار خوش دست طراحی شده است. یکی دیگر از نکات متمایز رنو مگان طراحی اهرم ترمز دستی بوده که با دیگر خودروها تفاوت دارد. مگان از نظر ظاهری امروزه دیگر خودروی قدیمی و بسیار ساده محسوب میشود اما همچنان برای برخی از افراد جذابیتهای فراوانی دارد.
در سال 2014 نسل سوم مگان با موتوری قویتر و با توان 128 اسب بخار رونمایی شد. ماشین رنو مگان با دو نوع موتور بنزینی ۱.۶ و ۲ لیتری راهی بازار ایران شده است. پیشرانه ۱.۶ لیتری که نیرویی معادل ۱۱۵ اسب بخار و ۱۵۲ نیوتن متر گشتاور را تولید میکند، با موتور پارس تندر یکسان است و توان آن به واسطه یک گیربکس دستی ۵ سرعته به سوی چرخهای جلو روانه میشود.
رنو مگان کوپه بیشتر دارای ظاهری اسپرت بود و مدل پنج درهم یک ظاهر محافظهکارانه داشت. رنو در ژوئن سال ۲۰۰۹ مدل sport tourer را معرفی کرد و یکسال بعد هم یعنی در سال ۲۰۱۰ هم نسخه کوپه کابریولت به بازار عرضه شد. علاوهبر اینها نسخه با موتور ۱/۴ لیتری توربوشارژ هم به لیست خودروهای رنو مگان اضافه شد. در بحث بررسی و تحلیل انواع رنو مگان باید بدانید که رنو مگان یک نسخه تحت عنوان Hi-Flex را در کشور برزیل عرضه کرد که توانایی استفاده از بنزین معمولی و اتانول را بهعنوان سوخت داشت. این نسخه یک موتور ۱/۶ لیتری ۴ سیلندر با ۱۶ سوپاپ داشت و موتور آن نیز دارای توانایی تولید ۱۰۹ اسببخار بود.
انواع مدلهای مگان این نسل هاچبک ۳ در و ۵ در، استیشن ۵ در، کوپه، سدان ۴ در و کانورتیبل بودند. رنو مگان همچنین از نظر ایمنی در سال ۲۰۰۳ موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از موسسه تست تصادف یورو انکپ شده که نشان از ایمنی بسیار خوب این خودرو است. از نظر ایمنی نیز فولترین نسخه مگان به امکاناتی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، دو عدد کیسه هوا در جلو و کارت هوشمند مجهز شده است. فروشگاه رنو مرکز، فروشگاهی متمایز در فروش قطعات یدکی انواع خودرو رنو میباشد. شما میتوانید در فروشگاه رنو مرکز بهترین قطعات خودرو را با بهترین کیفیت و بهترین قیمت خریداری کنید. مگان که نشاندهنده شروع نسل آینده خودروهای الکتریکیست، روی پایههای فناوریهای جدید قرار دارد و یکی از باریکترین باتریهای موجود در بازار را در رنو مگانE-Tech Electric استفاده میکند.
همانطور که دیدید؛ مشخصات فنی مگان 2022 تاحدود زیادی شبیه به نسل دوم مگان است که در پارس خودرو مونتاژ میشد. با این اوصاف بایستی نسخه 1.6 لیتری این خودرو را بیشتر خودرویی اقتصادی و با هدف استفاده شهری بدانیم. نسخه 2 لیتری هم خودرویی اسپرت و جوانپسند نیست اما تواناییهای حرکتی معقولی را ارائه میدهد. شما همراهان عزیز میتوانید برای خرید قسطی خودرو مورد پسند خود از طرح فروش اقساطی خودرو شرکت همراه مکانیک استفاده کنید و بدون نیاز به ضامن صاحب خودرو دلخواه شوید. بالأخره واردات خودرو پس از حدود 4 سال ممنوعیت آزاد شد و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد تا چند ماه آینده شاهد ورود یکسری خودرو جدید به بازار کشورمان خواهیم بود. یکی از این محصولات، رنو مگان 2022 است که در این مقاله به سراغ بررسی آن رفتهایم.
رنو علاوهبر طراحی، سیستم ترمز احیاکنندهی مگان E-Tech را ارتقا داده و حالت جدیدی با نام One Pedal را به آن افزوده است. در این حالت که از طریق پدالهای پشت فرمان فعال میشود، راننده میتواند تنها با پدال گاز، سرعت خودرو را افزایش یا کاهش دهد. این قابلیت به بهبود بهرهوری رانندگی در شهر، کاهش استهلاک ترمزها و افزایش بازیابی انرژی کمک میکند. انتظار میرود این فناوری در دیگر خودروهای برقی رنو از جمله مدلهای آیندهی R5 و Scenic E-Tech نیز بهکار گرفته شود. ابتدا نسخه ۱.۶ در دو تیپ E1 و E2 و سرانجام فولترین نسخه مگان یعنی مگان ۲۰۰۰ وارد ایران شدند.
کمپانی رنو با ثبت رکورد ۶ میلیارد کیلومتر مسافت جادهای و فروش بیش از ۴۰۰۰۰۰ خودروی الکتریکی تا به امروز، توانسته ثابت کند که رنو تجربهای بالا در زمینه خودروهای الکتریکی دارد. با این حال در بیشتر از ۱۰ سال گذشته، این برند فرانسوی تنها یک مدل اصلی برای بهنمایشگذاشتن تخصص خود در خودروهای برقی داشته و آن Zoe بوده است. تدابیر امنیتی بکار رفته در این نسل در زمان خود عالی بود و از کمربند 3 نقطهای برای سرنشین وسط صندلی عقب و کیسه هوا برای سرنشین جلو و راننده استفاده شده بود. یکی از نقاط ضعف بزرگ رنو مگان نسبت به رقبای خود به خصوص در مقایسه با مزدا 3 و آوانته، ضعف گیربکس آن است، به خصوص اگر با این خودرو در شهر رانندگی کنید، گیربکس آن می تواند بسیار آزاردهنده باشد. رنو مگان در زمان عرضه رقبایی چون سیتروئن زانتیا، نیسان ماکسیما، مزدا 3 و حتی تویوتا کمری را در مقابل داشت و همچنان نسخههای دست دوم آن در بازار خرید و فروش میشود.
در فضای داخلی نیز صندلیها با استفاده از مواد بازیافتی و دوخت آبیرنگ، همراه با پرچم کوچک فرانسه طراحی شدهاند که ارتباط رنو را با برند Alpine یادآوری میکند. داشبورد و کنسول میانی نیز با ترکیب رنگ سیاه و آبی، هماهنگی خوبی با طراحی بیرونی دارند. اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد.
برای مقایسه، نسخهی پایهی EV40 در گذشته ۴۶٬۶۰۰ دلار قیمت داشت و مدل EV60 حداقل با قیمت ۵۱ هزار دلار بهفروش میرسید. رنو نسخهی بهروزرسانیشدهی مگان E-Tech برقی را با ظاهری اسپرت، فناوری پیشرفتهتر شارژ و چیدمان سادهتر مدلها معرفی کرد. در چیدمان جدید، مدل EV40 با باتری ۴۰ کیلوواتساعتی دیگر تولید نمیشود و اکنون تنها نسخهی EV60 با باتری ۶۰ کیلوواتساعتی در سه تیپ Techno، Esprit Alpine و Iconic ارائه میشود.
البته این ویژگی مثبت در دماغه و تا حدودی در نیمرخ کناری خودرو بیشتر به چشم می خورد و وقتی به انتها می رسیم با کاهش خلاقیت و هماهنگی مواجه می شویم. اما در عمل شاهد شتابگیری متوسطی از این سدان فرانسوی هستیم که در حالت رسمی عدد 11. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. به خاطر نوع گیربکسی که دارد گشتاور خود را از دست می دهد، زیرا خیلی از نیروی آن تلف می شود.
بررسی مگان از نگاه مردم و صاحبان شخصی این خودرو را در ادامه ببینید و بخوانید. شتاب اولیه همانطور که گفتیم کاملا متوسط است و نباید انتظار هیجان زیادی از این خودرو داشت. اما با دور گرفتن این مشکلات کمتر و کمتر می شود و مگان شتاب و کشش خوبی از خود نشان می دهد. پس بهتر است سرعت موتور مگان را زیر 4000 دور در دقیقه نگه دارید تا صدای آزاردهنده آن را نشنوید. شاید این مورد در زانتیا کمی رایج باشد، اما در سراتو و مزدا 3 این مشکل را نمی بینیم و آزاردهنده نیست.
در کل باید در طول استفاده زیاد از خودرو، حداقل سالانه 8 میلیون تومان برای استهلاک آن هزینه کنید. همانطور که در قسمت کیفیت ذکر شد، این بی کیفیتی بیشتر در مدل های مونتاژی دیده می شود زیرا کیفیت فرم دهی بدنه چندان مناسب نیست و در صورت افزایش دور موتور به بالای 4000 دور در دقیقه صدای موتور در داخل کابین شنیده می شود. فراموش نکنید که مگان چند سالی است که از تولید خارج شده و خودرویی که از تولید خارج می شود دیگر برای آن قطعه تولید نخواهد شد. پس اگر زمانی به قطعه ای برای رنو مگان خود نیاز داشته باشید در تهیه آن دچار مشکل خواهید شد و اگر به آن دسترسی داشته باشید باید هزینه زیادی برای آن بپردازید. البته اگر از عقب به مگان نگاه کنید، چراغ های جلو مشابه نیسان تینا طراحی شده اند و در صندوق عقب شکل خودرو نظر شما را جلب می کند، اما ماجرا از این قرار است که صندوق عقب مگان به خوبی با خطوط بدنه هماهنگی ندارد. در این مقاله به بررسی رنو مگان کارکرده خواهیم پرداخت و نقاط قوت و ضعف آن را ذکر خواهیم کرد.
دیدگاهتان را بنویسید