خریدن کدام خودرو وارداتی سود بیشتری دارد + جدول مابهالتفاوت قیمتها
به طوری که در سهماهه اول سال، به طور متوسط 4.6 خودرو از هر 100 خودرو به دلیل ایراد فنی به تعمیرگاه مراجعه میکند، در حالی که این عدد در سطح جهانی تنها 1.5 است. این وضعیت باعث میشود که مصرفکنندگان ایرانی در ابتدای خرید خودرو مجبور به مراجعه مکرر به تعمیرگاه شوند و این امر نارضایتی آنها را افزایش میدهد. همچنین، کیفیت قطعاتی که در تعمیرگاهها استفاده میشود نیز در برخی موارد پایین است و این موضوع نارضایتی بیشتر را به دنبال دارد. نرخ ارز تأثیر قابل توجهی بر قیمت خودروهای وارداتی دارد و تغییرات آن میتواند به طور مستقیم بر بازار این خودروها اثر بگذارد. هنگامی که نرخ ارز افزایش مییابد، قیمت خودروهای وارداتی نیز به طور طبیعی افزایش مییابد، که این موضوع میتواند به دلیل افزایش هزینههای تولید در کشور مبدأ یا تغییرات در سیاستهای تجاری و مالی باشد.
در این محدوده قیمت شما میتوانید در حال حاضر تیگو 8 پرو پرمیوم از مدیران خودرو را با قیمت 1 میلیارد و 750 میلیون تومان از نمایندگی خریداری کنید. خودرویی که هر چند در مقایسه با فولکس واگن جتا VS7 کابین کوچکتری دارد؛ اما توان فنی آن بهمراتب بهتر است. با توجه به کاتالوگ ارائه شده از طرف معین خودرو می توان گفت که کرولا ۱.۲ لیتری از لحاظ آپشن و امکانات ایمنی در جایگاه بسیار خوبی قرار می گیرد و به احتمال زیاد بسیار مورد توجه تعداد زیادی از ثبت نام کنندگان خودروهای وارداتی باشد. در مورد مشخصات فنی این خودرو هم می توان گفت که با وجود موتور کم حجمش اما توان و گشتاور قابل قبولی تولید می کند. با توجه به استهلاک بسیار پایین محصولات تویوتا و همچنین قطعات به نسبت ارزان تری که دارند، این خودرو مورد پسند مردم ما قرار خواهد گرفت.
قطعات یدکی خودروهای داخلی ارزانتر و در دسترستر هستند و تعمیرات این خودروها هم سریعتر و کمهزینهتر انجام میشود. این خودروها برای کسانی که به دنبال صرفهجویی در هزینهها هستند، گزینه مناسبی محسوب میشوند. خودروهایی مانند پژو ۲۰۰۸ به عنوان یک مدل نسبتاً اقتصادی و مقرون بهصرفه شناخته میشود که در عین حال امکانات خوبی ارائه میدهد. در سامانه یکپارچه، قیمت ثبتنام تویوتا لوین ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است و در بازار آزاد این خودرو حدود ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. خرید این خودرو بهخصوص برای کسانی که به دنبال خودروهایی با کیفیت و سود بالا هستند، جذاب است؛ چرا که سود آن حدود ۷۶ درصد میشود. یاریس که قبلاً هم سابقهٔ حضور در بازار کشورمان را دارد، در مدلی توسط هما تلکام وارد شده که با کد AC100 شناخته میشود.
با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهرهمند شوید. ارزش فروش مجدد یکی از عوامل مهم برای کسانی است که قصد دارند پس از چند سال خودروی خود را بفروشند. انتخاب بین خرید ماشین خارجی یا ایرانی باید بر اساس نیازها، انتظارات و اولویتهای فردی صورت گیرد. اما میرسیم به بررسی خودروهایی از این دوره که برای مصرف و سواری گرفتن مناسب هستند. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم.
همچنین به دلیل اینکه قیمت کیا سراتو بسیار مقرون به صرفه است، میتوانید با اطمینان خرید آن را انجام دهید. تویوتا راو۴ یکی دیگر از خودروهای محبوب وارداتی در بازار ایران است که به دلیل ویژگیهای خاص خود توانسته جایگاه خوبی را در بین خریداران ایرانی پیدا کند. این خودرو به دلیل مصرف سوخت بهینه، طراحی زیبا و فضای داخلی جادار مورد توجه قرار گرفته است.
اگر قصد ثبت نام در سامانه را دارید، پیشنهاد میکنیم حتما قبل از هر اقدامی این گزارش را تا پایان دنبال کنید. نیسان سیلفی به دلایلی مثل ظاهر منطقی، سطح قابل قبول آپشنها، تکنولوژی فنی بالا، عرضه منظم و مصرف سوخت اندک (4.5 لیتر در صد کیلومتر) جزو بهترین خودروهای وارداتی سامانه یکپارچه محسوب میشود. کیا اسپورتیج که در نسلهای قبلی خود همیشه جزو محبوبترین کراساوورهای وارداتی بازار ایران بوده، به تازگی در نسل پنجم خود و توسط شرکتهای کوشا خودرو و هرمس خودرو در بازار کشورمان عرضه شده است.
علاوه بر تیپ دو دیفرانسیل اوتلندر، نسخه تک دیفرانسیل آن نیز این سری عرضه شده است که البته ارزش خرید کمتری دارد و توصیه میشود تا طی اولویتبندی خود، دو دیفرانسیلها در ارجحیت قرار دهید. بااینحال، اصلاح برخی چالشها مانند کاهش هزینههای اضافی و افزایش تنوع محصولات، میتواند به بهبود عملکرد این سامانه کمک کند. این قیمتها مربوط به مبادی ورودی خودروها هستند و هزینههای اضافی مانند مالیات بر ارزش افزوده، بیمه، هزینه شمارهگذاری و حمل نیز باید به آن اضافه شود.
شاید معین خودرو در امر ارائه خدمات پس از فروش و تامین قطعات ضعیف عمل کند اما ایرتویا با نمایندگی های گسترده خود در سطح کشور می تواند پاسخگوی نیاز کرولاهای وارداتی باشد. در سالهای اخیر، قیمت خودروهای وارداتی در بازار ایران نسبت به امارات افزایش قابلتوجهی داشته است. امارات یکی از پرمتقاضیترین کشورهای حوزه خلیج فارس درزمینه واردات خودروهای لوکس محسوب میشود، بنابراین قیمت خودرو در این کشور نسبت به بازار ایران مناسبتر است. تویوتا لوین هیبرید یکی از محبوبترین خودروهای هیبریدی در ایران است که طراحی جذاب، مصرف سوخت پایین و کیفیت ساخت بالای دارد. این خودرو مجهز به یک موتور بنزینی 1.8 لیتری و یک موتور الکتریکی است که در مجموع توانی معادل 120 اسب بخار تولید میکنند.
ژاپنی دیگر هم تویوتا لوین توربو شرکت برساوش است که کیفیت خوبی دارد ولی با توجه به قیمتهای حال حاضر بازار آزاد که بسیار نزدیک به قیمت ثبتنامی شده اند و با در نظر گرفتن خواب سه ماههی سرمایه اصلا گزینهی به صرفهای محسوب نمیشود. اگر به دنبال خودروهای مقرونبهصرفه وارداتی هستید، مقاله ارزانترین خودروهای وارداتی و اگر به دنبال آشنایی با خودروهای لوکس وارداتی هستید، مقاله مربوط به گرانترین خودروهای وارداتی را مطالعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر، توصیه میکنیم آخرین اخبار خودروهای وارداتی را نیز دنبال کنید تا از تغییرات و جدیدترین خبر های بازار خودروهای وارداتی مطلع شوید.
علاوه بر این، سیستمهای ایمنی و رفاهی این خودرو، آن را به یکی از انتخابهای جذاب برای علاقهمندان به خودروهای وارداتی تبدیل کرده است. تصور کنید یک خودرو وارداتی در بازارهای جهانی با قیمت یک میلیارد تومان به فروش میرسد، اما وقتی همان محصول به بازار ایران راه پیدا میکند، دو برابر قیمت گذاری میشود. اختلاف قیمت عجیب و نجومی محصولات خودروسازان خارجی در مقایسه با بازارهای جهانی، سوال مهمی است که همواره ذهن خریداران را مشغول کرده است. برای اینکه کمی فضا شفافتر شود، تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به بررسی ارزش خرید خودروهای وارداتی نامبرده با توجه به مشخصات فنی اعلام شده بپردازیم.
در آخرین مرحله عرضه خودروهای وارداتی در سال ۱۴۰۳ که از شنبه مورخ ۱۴۰۳/۱۲/۱۸ آغاز شده و تا چهارشنبه مورخ ۱۴۰۳/۱۲/۲۲ ادامه دارد، شرکتهای مختلف اقدام به عرضه ۵۶ مدل خودرو در سامانهٔ یکپارچهٔ خودروهای وارداتی کردهاند. یکی از برندهایی که زیاد در بین این خودروها دیده میشود، تویوتا است و چندین شرکت اقدام به واردات محصولات این برند خوشنام ژاپنی کردهاند. ازاینرو، قصد داریم در ادامه با تمام خودروهای تویوتا در آخرین دور عرضهٔ خودروهای وارداتی در سال ۱۴۰۳ آشنا شویم. در صورت اعمال تحریمها بر کشوری که تأمینکننده خودروهای وارداتی است، عرضه این خودروها کاهش یافته و به تبع آن، قیمتها افزایش مییابد.
این نسخه از مزدا 3 به یک پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 155 اسب بخار و حداکثر گشتاور 202 نیوتن متر مجهز است. این پیشرانه که فناوری خاص پیشرانههای مزدا موسوم به sky active را دارد، نیروی خود را از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به محور جلو این سامورایی پرطرفدار منتقل میکند. مزدا 3 یکی از سدانهای محبوب بازار کشور ما است که نسلهای اول و دوم آن در بهمن موتور مونتاژ و به بازار ایران عرضه شدند. اما به تازگی نسل چهارم مزدا 3 به صورت وارداتی و با شرکت آفتاب خودرو به ایران آمده است.
شاید با خرید اکسنت خیالتان از خدمات پس از فروش و تامین قطعات راحت باشد اما این را نیز در نظر بگیرید که با چنین بودجه ای می توانید سدان های بهتر چینی و یا غیرچینی را خریداری کنید. به طور کلی با این سطح آپشن و چنین قیمت عجیبی که برای اکسنت در نظر گرفتند بهتر است نظرتان را به سمت دیگر وارداتی ها معطوف کنید و خودروی باارزش تری سوار شوید. در انتهای فهرست بهترین خودروهای وارداتی بازهم به دو خودرو ژاپنی میرسیم که یک روح در دو بدن هستند! در مورد کراساوور کامپکت هوندا صحبت میکنیم که نسخه بنزینی آن با نام هوندا وزل توسط معین خودرو ایرانیان و نسخه هیبریدی آن با نام هوندا HR-V توسط آذر یورد سال به بازار کشورمان عرضه میشود.
به همین بهانه امروز به سراغ بررسی بهترین خودروهای وارداتی رفتهایم و قصد داریم 7 خودرو وارداتی جدید که ارزش خرید معقولی دارند را معرفی کنیم. MG GTقیمت ثبتنامی این خودرو در سامانه یکپارچه ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است و در بازار آزاد حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به فروش میرسد. هونگچی H۵قیمت ثبتنامی این خودرو در سامانه یکپارچه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است، در حالی که قیمت آن در بازار آزاد حدود ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان میباشد. مقایسه قیمت خودروهای وارداتی در ایران با بازار امارات، تفاوتها میان دو بازار را نشان میدهد. در برخی کشورها، دولتها با تنظیم نرخ ارز سعی میکنند قیمت خودروهای وارداتی را کنترل کنند، در حالی که در دیگر موارد، نوسانات نرخ ارز به طور مستقیم بر قیمتها تأثیر میگذارد و دولت نمیتواند این تغییرات را مدیریت کند. یکی از عوامل مهم در مقایسه خودروهای داخلی و وارداتی، دسترسی به قطعات یدکی خودروهای ایرانی نیز یکی دیگر از مزایای این انتخاب است.
باید گفت که باز هم در صدر این لیست همان خودروهای کیا قرار دارند که با توجه به سواری قابل قبول٬ ظاهر و آپشنهای مناسب و خدمات و قطعات در دسترس جزء بهترین گزینهها میباشند. باقی مدل ها با توجه به نوع برند، عرضههای قبلی و نامشخص بودن تعداد و تداوم واردات آنها بعید است آنچنان ارزش بالایی برای سرمایهگذاری سه ماههی خریداران داشته باشند. لیست خودروهای قابل عرضه در این مرحله که متقاضیان امکان انتخاب سه اولویت از بین آنها را دارند، از این لینک قابل مشاهده است. به طوری که اختلاف بین قیمت داخل و قیمت خارج برخی از خودروهای سواری وارداتی به بیش از ۵۰۰ درصد رسیده است. شرکت آرین پارس موتور که در مونتاژ لاماری بنزینی عملکرد بسیار موفقی داشته، نسخه هیبرید لاماری را نیز وارد میکند و با ارائه خدمات پس از فروش گسترده، میتواند رضایت خریداران را بهخوبی جلب کند. توجه داشته باشد ۵ خودرویی که قرار است در ادامه راجع به آنها صحبت شود رتبهبندی نشدهاند و اول یا آخر بودن آنها در لیست دال بر باارزشتر بودن و یا بیارزشتر بودن آنها نیست.
پرتیراژترین خودروهای وارداتی غیرچینی در دور جدید واردات، تویوتا کرولا و تویوتا لوین هستند که در واقع یک روح در دو بدن محسوب میشوند و به همین دلیل آنها را در قالب یک خودرو بررسی میکنیم. واردات خودروهای خارجی از سال ۱۳۹۷ بهدلیل تحریمهای آمریکا علیه ایران به طور کامل ممنوع شد. این ممنوعیت به دلایلی چون جلوگیری از خروج ارز، حمایت از تولید داخلی و افزایش اشتغال اتخاذ شد. بهطور کلی، خودروهای چینی به عنوان کالای سرمایهای ارزش کمتری نسبت به خودروهای داخلی یا خارجی دیگر دارند و این موضوع میتواند بر تصمیمگیری خریداران تأثیر بگذارد. با توجه به پیشرفتهای تکنولوژیکی در صنعت خودروسازی چین، این خودروها دیگر به عنوان گزینههای ناامن تلقی نمیشوند. بسیاری از افراد به دلیل محدودیتهای مالی، به خرید اقساطی خودروهای خارجی تمایل دارند.
موتور ۲.۵ لیتری و سیستمهای ایمنی پیشرفته مانند ترمزهای ضدقفل، سیستم کنترل پایداری و کروز کنترل از ویژگیهای برجسته این خودرو هستند. تویوتا C-HR که قبلاً در مدلهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به ایران وارد شده بود، قرار است دوباره توسط شرکت الماس خودرو معلق به نامی خودرو به بازار کشورمان بازگردد. هرچند نسل دوم C-HR در اواسط سال ۲۰۲۳ رونمایی شد ولی تولید نسل اول همچنان در چین ادامه دارد که نمونههای وارداتی نامی خودرو از همین سری تولید چین هستند. این خودرو به قوای محرکه هیبریدی مجهز است که از یک پیشرانه ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با ۱۴۶ اسب بخار قدرت به همراه یک موتور الکتریکی با ۱۰۹ اسب بخار قدرت تشکیل شده و مجموعاً ۱۸۴ اسب بخار قدرت را به چرخهای جلو تحویل میدهد.
طبق آخرین اخبار خودرو، تا پیش از اینکه واردات خودرو در سال 2018 ممنوع اعلام شود، قیمت خودروهای خارجی کشورمان منطقیتر از الان بوده است. میانگین قیمت محصولات وارداتی به کشور حدود 250 درصد بوده که بسیار بیشتر از نرخ مصوب جهانی آنها است. آمارها پس از آزادسازی واردات از سال 1401 به بعد نشان میدهد که میانگین قیمت خودروهای وارداتی به کشور در مقایسه با قیمت جهانی آنها بیش از 110 درصد است. شاید کیا سلتوس در بازار جهانی و سری قبلی عرضه خودروهای وارداتی در ایران مورد استقبال قرار گرفته باشد اما در این سری پس از اضافه شدن کراس اوورهایی مانند توسان، بستیون T77 و جتا VS5 احتمالاً کسی تمایل چندانی به خرید سلتوس نداسته باشد. به طور کلی همان طور که پیش تر گفته شد کرمان خودرو، بهمن موتور و ماموت در زمینه تامین قطعات و ارائه خدمات پس از فروش بسیار بهتر از کوشا خودروی تازه وارد عمل خواهند کرد.
در پاییز ۱۴۰۱ پس از چند سال ممنوعیت و بعد از کشوقوسهای فراوان، سرانجام واردات خودرو به کشورمان دوباره آغاز شد. در این دوره از واردات خودرو به کشور هرچند تمرکز روی واردات خودروهای اقتصادی بود ولی تعرفه واردات و هزینههای مختلف باعث شده این خودروها عملاً از دسترس بخش عمدهای از جامعه خارج باشند. همچنین سازوکار عرضهٔ این خودروها از طریق قرعهکشی در سامانهٔ یکپارچه موجب شده خریداران نتوانند بهراحتی خودروی موردنظر خود را خریداری کنند و همهچیز به شانس گره بخورد!
همین نکته منجر به گرانی بیشازحد قیمت خودروهای خارجی در داخل کشور نسبت به سایر کشورهای حوزه خلیج فارس شده است. بازار خودروی ایران طی سالهای گذشته بهدلیل ممنوعیت واردات با افزایش قیمت شدیدی مواجه شده است. اگرچه طی چند ماه گذشته با انتشار اخبار مربوط به واردات، بهای خودروهای وارداتی افت کرده، اما این کاهش قیمتها در برابر افزایش نرخی که سالهای گذشته ایجاد شد، قابلتوجه نبوده و همچنان قیمت خودروهای وارداتی در ایران بسیار بالاتر از امارات است.
بسیاری از خودروهای داخلی به گونهای طراحی شدهاند که مصرف سوخت کمتری دارند، که این میتواند در طولانیمدت به صرفهجویی در هزینههای سوخت منجر شود. این خودروها معمولاً به قطعات خاص و تخصصی نیاز دارند که ممکن است در بازار به راحتی پیدا نشود و هزینههای بالایی داشته باشد. همچنین، قطعات این خودروها به طور معمول در بازار به راحتی پیدا میشود و قیمت آنها نیز کمتر است. با توجه به این مزایا، خودروهایی مانند تارا که به دلیل استفاده از پلتفرمهای جدید و بهروزتر طراحی شدهاند، میتوانند گزینههای مناسبی برای خریداران باشند.
هیوندای توسان یکی از خودروهای محبوب در بازار ایران است که همواره در صدر پرفروشترین خودروهای وارداتی قرار داشته است. این خودرو با طراحی مدرن و امکانات روز دنیا، توانسته توجه بسیاری از خریداران ایرانی را جلب کند. موتور قدرتمند، سیستم تعلیق مناسب و فضای داخلی راحت از جمله ویژگیهایی هستند که توسان را به گزینهای محبوب تبدیل کردهاند.
سوناتا همچنین به دلیل کیفیت ساخت بالا و سواری راحت، تجربه رانندگی بینظیری را ارائه میدهد. از سوی دیگر، خودروهای وارداتی معمولاً به دلیل کیفیت بالاتر، تکنولوژی پیشرفتهتر و امکانات بیشتر شناخته میشوند. این خودروها معمولاً تجربه رانندگی بهتری را ارائه میدهند و از نظر ایمنی و دوام در سطح بالاتری قرار دارند. با این حال، هزینههای بالای خرید، نگهداری و تعمیرات، و همچنین مشکلات مربوط به خدمات پس از فروش میتواند برای خریداران چالشبرانگیز باشد. پس از گذشت دو سال و اجرای کُند فرمان آزادسازی واردات خودرو، بالاخره خودروهای وارداتی در تعدادی محدود به جادهها و خیابانهای ایران رسیدهاند. مطابق انتظار کارشناسان و فعالان بازار خودرو، قیمت خودروهای وارداتی جدید با اختلاف قابلتوجهی نسبت به نرخ کارخانه در بازار آزاد ثبت شده است.
یکی از ویژگیهای خودروهای وارداتی این است که معمولاً پس از گذشت زمان، همچنان در بازار تقاضا دارند و از لحاظ قیمت نسبت به خودروهای داخلی ارزش بالاتری دارند. به دلیل کیفیت بالای ساخت، دوام و طول عمر بیشتر، این خودروها میتوانند مدت زمان بیشتری در بازار فروش باقی بمانند و مالک آنها قادر به فروش خودرو با قیمت نسبتاً بالا خواهد بود. از آنجا که خودروهای وارداتی از برندهای معروف جهانی هستند، تقاضای بالایی برای آنها در بازار دست دوم وجود دارد. از سوی دیگر، خودروهای داخلی ممکن است به اندازه خودروهای وارداتی نرم و پیشرفته نباشند، اما در رانندگی روزمره و شرایط ترافیکی شهری عملکرد خوبی دارند. برخی مدلهای جدیدتر خودروهای داخلی، مانند پژو ۲۰۰۸، بهبودهای چشمگیری در سیستم تعلیق و فرمان پیدا کردهاند، اما در مقایسه با خودروهای وارداتی، ممکن است در پیچها و مسافتهای طولانیتر عملکرد مشابهی نداشته باشند. یکی از اصلیترین تفاوتهای بین خودروهای وارداتی و داخلی، هزینههای خرید و نگهداری آنها است.
علاوه بر تعرفه نباید از مالیات و عوارض گمرکی هم چشم پوشی کرد، زیرا نقش مهم و موثری در افزایش قیمت خودرو دارند. به همین خاطر است که خودرو وارداتی پس از طی مراحل فوق به قیمتهای نجومی به فروش میرسد. بنابراین به این نتیجه میرسیم که از مهمترین دلایل ایجاد شکاف عمیق بین قیمت خودروهای وارداتی در بازارهای جهانی، سیاستهای تعرفهای است. یکی از مهمترین ابزارهای دولت برای منصرف کردن مشتریان از خرید خودروهای وارداتی، تعرفههای سنگین است. به نظر میرسد که مهمترین علت ایجاد شکاف بین قیمت محصولات خارجی بازار ایران با بازارهای جهانی، تعرفه به انضمام عوارض و مالیات بوده است.
سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی یکی از ابزارهای کلیدی در مدیریت بازار خودرو در ایران است که با هدف تسهیل دسترسی مصرفکنندگان به خودروهای خارجی، ایجاد شفافیت در قیمتها، و رقابتپذیری بازار طراحی شده است. کیا سلتوس یکی دیگر از خودروهای وارداتی این طرح است که احتمالا در بازه قیمت 1.5 تا 2 میلیارد تومان بهفروش برسد. این کراس اوور کرهای با طراحی نسبتا کوچکتری در مقایسه با سایر خودروهای این کلاس روانه بازار شده است. بهویژه در مقایسه با رقبای چینی حاضر در بازار ایران، چالش جدی برای کیا سلتوس ایجاد میشود.
ایمنی یکی از عوامل کلیدی در انتخاب خودرو برای ایرانیان است و نگرانیهای مربوط به ایمنی خودروهای داخلی باعث شده که برخی به خرید ماشینهای خارجی، حتی چینی، روی آورند. همانطور که توضیح دادیم، خدمات پس از فروش یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار روی میزان سوددهی خودروهای وارداتی محسوب میشود و بنابراین هنگام خرید خودروهای وارداتی سراغ شرکتهای واردکنندهٔ شناختهشدهتر بروید که خدمات پس از فروش بهتری را ارائه میکنند. از جمله اصلیترین رقبای کیا سلتوس میتوان به تیگو 7 پرو اکسلنت و جک S5 اشاره کرده که در محدوده قیمت زیر 1.4 میلیارد تومان در نمایندگی بهفروش میرسند. بهنظر میرسد این خودروی کرهای هم کار سختی برای جلب نظر مشتریان ایرانی خواهد داشت.
بانک مرکزی نمیتواند با وجود تحریمهای گسترده و شدید غرب، نرخ ارز را کنترل کند و این مسئولیت از عهده چنین نهادی خارج است. وزارت صمت هم به این علت مقصر شناخته نمیشود که قیمت خودرو با نگاه به نرخ ارز رشد میکند و آنها نمیتوانند گام موثری در این زمینه بردارند. خودروهایی مانند هیوندای کونا یا نیسان سیلفی در بازارهای جهانی قیمتی رقابتی دارند، اما در ایران با افزایش هزینهها مواجه میشوند. به طوری که اختلاف بین قیمت داخل و قیمت خارج برخی از خودروهای سواری وارداتی به بیش از ۵۰۰ درصد رسیده است.
در مقایسه با سال گذشته، واردات خودرو سواری در بازه زمانی مشابه (اول شهریور تا ۱۵ دی ۱۴۰۲) تنها به سه هزار و ۲۲۳ دستگاه خودرو به ارزش ۶۳ میلیون دلار محدود بود. از نظر خدمات پس از فروش، خودروهای ایرانی معمولاً شبکههای گستردهتری دارند که میتواند به خریداران اطمینان بیشتری بدهد. این موضوع به ویژه برای افرادی که به خدمات پس از فروش اهمیت میدهند، یک مزیت محسوب میشود. با این حال، دلایلی نیز وجود دارد که برخی افراد از خرید ماشینهای چینی اجتناب میکنند. به رغم بهبود کیفیت این خودروها در سالهای اخیر، بدنه آنها هنوز در مقایسه با برندهای معتبر خارجی ضعیفتر است.
دیدگاهتان را بنویسید