خودرو بک x3

بررسی و معرفی کامل بک X3 + مشخصات فنی مجله خودرو سوییچ

شایان ذکر است که این خودروی 1215 کیلوگرمی، میانگین مصرف سوخت 5.8 لیتری در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی دارد. نمای خارجی BAC X3 Pro همانند بسیاری دیگر از خودروهای چینی این کلاس، طرح فانتزی و ناهمگون دارد. در نمای جلو شاهد یک جلوپنجره تهاجمی هستیم که به نظر می‌رسد از یک مینی‌ون یا MPV برداشته شده است.

سپر عقب و محل قرارگیری چراغ‌های مه‌شکن عقب شبیه به بخش جلویی اتومبیل هستند. به طور کلی ماشین‌های چینی علاوه بر مشخصات فنی مناسب، طراحی ظاهری عالی دارند. اگر به دنبال خرید اقساطی خودروهای چینی هستید، به پیشنهادات موجود در سایت سپند خودرو نگاهی بیندازید. بک X3 پرو مجهز به موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی است که قدرتی معادل ۱۰۴ اسب‌بخار و گشتاوری برابر با ۱۴۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند.

نکته جالب در طراحی BAC X3، لچکی‌هایی است که جلوی آینه‌های جانبی قرار گرفته و دیزاینی تقریبا منسوخ است. تنظیمات صندلی‌ها به‌صورت دستی انجام می‌شود و قسمت عقب ماشین با توجه به فاصله محوری ۲۴۸۰ میلی‌متری خودرو، فضای مناسبی برای سرنشینان ایجاد کرده است. نکته قابل توجه اینکه در ردیف عقب نیز از همان موادی استفاده شده که در قسمت جلو به‌کار رفته‌اند و امکاناتی مانند درگاه USB و کمربند ایمنی کودک هم در نظر گرفته شده‌اند. ترمز ABS به همراه EBD و EBA از دیگر امکانات ایمنی این خودرو هستند سیستم‌های کنترل پایداری و کنترل کشش نیز در این مدل قرار دارند.

خط تولید این خودرو در سال ۱۴۰۲ در ایران راه‌اندازی و با برند BAC به بازار معرفی شد. این مدل به‌عنوان یک کراس‌اوور شهری با قیمت اقتصادی در رقابت با سایر خودروهای هم‌رده قرار گرفته است. در ادامه مطلب به بررسی دقیق مشخصات بک x3، طراحی ظاهری، سیستم تعلیق، مشخصات فنی و امکانات این اتومبیل می‌پردازیم. همان‌طور که در مقدمه اشاره کردیم، BAC X3 Pro یک کراس‌اوور از جیلی است.

با توجه به سابقه طولانی خودروهای ذکر شده در بازار ایران، باید گفت که BAC X3 کار بسیار سختی برای این رقابت در پیش دارد و سیاست های کمپانی مونتاژ کننده در موفقیت این خودرو تاثیر بسزایی دارد. در صورتی‌که قصد خرید خودرو بک x3 پرو را دارید، لازم است بدانید که قیمت این ماشین (به‌صورت متغیر) در حدود ۱ میلیارد تومان قرار دارد و نمایندگی آن بر عهده شرکت خودروسازان بم است. در رده خودروهای زیر یک‌میلیارد تومان، این ماشین به دلیل قیمت رقابتی و ویژگی‌های مدرن، از جمله گزینه‌های محبوب برای مصرف‌کنندگان به‌شمار می‌آید. از جمله رقبای اصلی بک X3 پرو می‌توان به خودروهایی مانند رنو ساندرو، پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما، X22 پرو و جک S3 اشاره کرد که هرکدام با ویژگی‌ها و مزایای خاص خود، رقابت سختی را برای این خودرو ایجاد می‌کنند.

هرچند داشبورد خودرو به‌اندازهٔ محصولات جدید جیلی آینده‌نگر نیست اما به‌خوبی طراحی و ساخته شده است. پانل‌های داخلی هم به‌خوبی در کنار هم مونتاژ شده‌اند و حداقل در رانندگی‌های اولیه خبری از صدای جیرجیر نخواهد بود. صفحه آمپر خودرو از نوع آنالوگ معمولی با یک نمایشگر دیجیتالی کوچک در وسط است و یک نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۸ اینچی هم در میانهٔ داشبورد خودنمایی می‌کند. استفاده از المان های مینیمال در طراحی بک ایکس ۳ پرو، سبک طراحی خاصی را ایجاد کرده است که شاید مورد پسند عامه مردم نباشد.

براساس آخرین اطلاعیه منتشر شده، ثبت نام این خودرو از تاریخ 30 دی ماه آغاز شده و تا تاریخ 15 بهمن ماه 1403 ادامه دارد. متقاضیان می‌توانند در بازه زمانی اعلام شده برای ثبت‌نام اقدام کنند. با توجه به تعداد محدود خودروها، توصیه می‌شود فرایند نام نویسی را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهید. نمای عقب با خطوط صاف و حجم‌پردازی‌ها حالتی خشن پیدا کرده است و طراحان سعی کرده‌اند با اسپویلر دو لبه، ظاهری مدرن‌تر به این خودرو بدهند. طرح سپر عقب شباهتی به طرح سپر جلو دارد و مه‌شکن‌های عقب نیز از حالت یکسانی با جلو بهره می‌گیرد. در نهایت نیز اگر تصمیم گرفتید که این خودرو را تهیه کنید، اقدامات دیگری همچون تهیه بیمه شخص ثالث را فراموش نکنید.

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن اشاره کنیم مصرف سوخت است که در سرعت‌های بسیار پایین در شهر حدود ۱۰ لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود اما این رقم در بزرگراه به ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد. شرایط فروش بی ای سی X3 پرو، به‌عنوان یکی از محصولات جدید بازار ایران از سوی خودروسازان بم اعلام می‌شود. این شرایط فروش شامل قیمت خودرو، ثبت نام، شرایط پرداخت و زمان تحویل است. به طور مثال در طراحی سپر عقب این خودرو و نحوه قرار گیری چراغ های مه شکن عقب از همان سبک طراحی استفاده شده است که در طراحی این خودرو در نمای جلو وجود دارد.

سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم. در طراحی داشبورد BAC X3 Pro نیز، همانند رودری‌ها، از پلاستیک سخت استفاده شده است که برای خودرویی اقتصادی، استفاده از این مواد چندان عجیب نیست. در بخش میانی داشبورد، پلاستیکی با طرح خاص و رنگ روشن به‌کار رفته است که جلوه‌ای زیبا به داخل کابین می‌بخشد. بک X3 پرو هرچند نسبت به سگمنت و قیمتش خودروی خوبی است اما با چیزی که از ساخته‌های جدید جیلی انتظار داریم بسیار فاصله دارد. خودروسازان بم، محصول خود را با مدل ۱۴۰۴ در مدت ۹۰ روز کاری تحویل مشتریان می‌دهد.

در بین چراغ های عقب نوشته کرومی BAC توجه ها را به خود جلب می کند. همچنین طراحی باله عقب در قسمت بالا شیشه عقب موجب اسپرت به نظر رسیدن این خودرو می شود. ناگفته نماند نشان جدید خودروسازان بم را روی این خودرو می بینیم که توسط حسین وفایی انجام شده است. وفایی همان طراحی است که پیش تر طراحی نشان های کرمان موتور (KMC) و ویرا دیزل را هم انجام داده بود. جیلی X3 پرو از مدتی قبل مورد توجه خودروسازان بم، یکی از زیرمجموعه های کرمان موتور قرار گرفت و اقدامات لازم برای مونتاژ آن در ایران صورت پذیرفت.

جیلی GC6 آخرین محصولی است که خودروساز باکیفیت چینی روانه بازار ایران کرده بود که سال 1398 تولیدش در خودروسازان بم متوقف شد. اما به نظر می‌رسد که جیلی دوباره قصد دارد با کمک خودروسازان بم به بازار ایران برگردد، البته با اسم و رسمی تازه. خودرو جدید با برند مِیپِل (Maple)، یکی از زیرمجموعه‌های هولدینگ جیلی روانه خیابان‌های چین شده است. برند میپل بیش از دو دهه سابقه دارد و بعد از اینکه در سال 2020 توسط جیلی احیا شد، سه خودرو برقی تولید کرد. بک X3 PRO یک هاچ بک کراس کامپکت و اقتصادی از خودروسازان بم است، BAC نام جدید این شرکت و محصول X3 PRO نسخه ری برند شده از جیلی میپل است.

در نمای جانبی، یک خط صاف از گلگیر جلو تا عقب امتداد پیدا کرده است. گلگیرها کمی برجسته هستند و روی درها، یک نوار پلاستیکی محافظ دیده می‌شود. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است.

همچنین سیستم‌های ترمز ABS و توزیع نیروی ترمز EBD، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل کشش (TCS) و ترمز کمکی EBA امنیت خودرو را تضمین می‌کنند. این خودرو برای امنیت بیشتر، امکاناتی مانند سیستم ورود بدون کلید، قفل مرکزی و قفل اتوماتیک درب‌ها با حساسیت به سرعت را نیز ارائه می‌دهد. اما در این خودرو بسیار کارآمد ظاهر می شود و سواری به نسبت نرمی را فراهم می کند. این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ بوده و مصرف سوخت میانگین آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۶.۱ لیتر است. همچنین این خودرو دارای ۵ ستاره ایمنی از سازمان استاندارد C-NCAP است که امتیاز خوبی برای بک ایکس ۳ پرو به حساب می آید.

در بخش رودری های BAC X3 Pro ، به طور کامل از پلاستیک خشک استفاده شده است. فقط بر روی دستگیره های سرنشینان جلو از متریال پارچه ای نرم استفاده شده است. اما با اینکه در این بخش از متریال خشک استفاده شده است، وجود طرح های گرافیکی کار شده بر روی رودری ها جلوه مناسبی را به این بخش داده است.

در مقایسه با انواع ماشین های چینی با قیمت مشابه، این مدل امکانات رفاهی در حد استاندارد دارد. در زمینه امکانات ایمنی، بک X3 مجهز به 2 ایربگ برای سرنشینان جلو است. همچنین سیستم ترمز ABS به همراه EBD و EBA در کنار سیستم کنترل پایداری ESP و سیستم کنترل کشش TCS نیز به حفظ ایمنی خودرو در هنگام رانندگی کمک می کنند. بنابراین با یک خودرو اتوماتیک اقتصادی در سبک و سیاق پژو 207 اتوماتیک روبرو هستیم.

شرایط فروش خودرو بی ای سی X3 پرو از سوی خودروسازان بم اعلام می‌شود. برای افرادی که به دنبال خرید خودرو با امکانات معقول هستند، این مدل گزینه‌ای قابل بررسی محسوب می‌شود. با توجه به قیمت خودرو و رقبا، بک X3 پرو انتخابی مناسب برای افرادی است که به دنبال خودرویی با مصرف سوخت بهینه هستند. اطلاع از آخرین شرایط فروش بک X3 پرو می‌تواند به خریداران در تصمیم‌گیری کمک کند. در بخش داشبورد نیز مانند رودری‌ها از پلاستیک خشک استفاده شده است که برای یک خودروی اقتصادی چیز عجیبی نیست.

جدا از این بحث با توجه به صفر بودن خودروی مورد بررسی نمی‌توان اظهار نظر دقیقی درمورد صداهای اضافه کابین و جلوبندی داشت هرچند بعید است که در کیلومترهای خیلی پایین به صحبت بیفتند. کراس اوور BAC X3 بر اساس زبان طراحی جیلی طرح شده است و المان‌های مشترکی با دیگر خودروهای هم‌خانواده دارد. جلوپنجره مشکی با نوارهای عمودی درون قاب کرومی قرار گرفته است و چراغ‌های جلو به آن چسبیده است. خودروهای جدید چینی با چراغ‌های روز باریک و چراغ‌های جلو ماتریکسی به بازار می‌آیند، اما BAC X3 خودروسازان بم از همان طرح چراغ‌های معمولی بهره برده است.

چراغ‌های اصلی طراحی ساده‌ای دارند و در قسمت پایین سپر، چراغ‌های روز با یک نوار مشکی به هم متصل هستند. شیشه‌های کوچک در قسمت جلویی خودرو، برای کاهش نقاط کور طراحی شده‌اند. قیمت قطعی خودرو بک X3 از شرکت خودروسازان بم ۱,۰۳۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان است. بک X3 پرو در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب سیستم تعلیق میله پیچشی نیمه مستقل بهره می برد. در نمای جانبی، نا هماهنگی خط کاپوت و خطوط طراحی شده بر روی درب ها، نوعی سبک  طراحی است که در این خودرو چشم می خورد. از دیگر نکات طراحی این خودرو وجود شیشه های کوچک بین ستون A این خودرو و درب های جلو بک X3 پرو است که به منظور کاهش نقاط کور طراحی شده اند.

لازم به ذکر است که در طراحی کابین خودرو BAC X3 Pro شاهد قرارگیری کلید استارت و سوئیچ کنترل هستیم که به‌صورت جذابی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. فرمان آن هم از نوع دی‌کات است و راننده از طریق دکمه‌های روی آن می‌تواند به سیستم مالتی مدیا و کروز کنترل، دسترسی داشته باشد. نشان‌گرهای داشبورد این خودرو از نوع آنالوگ هستند و در میان آن‌ها یک کامپیوتر کوچک قرار دارد که اطلاعات مهمی مانند ساعت، میزان سوخت و دمای آب را نمایش می‌دهد. بک X3 پرو در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم میله پیچشی نیمه‌مستقل بهره می‌برد.

ارتفاع زیاد دماغه خودرو نیز مقداری اعتماد به نفس مضاعف به راننده تزریق می کند. از‌ مطالب‌ این‌ وب‌سایت‌ می‌توانید برای‌ مقاصد غیرتجاری‌ و با ذکر منبع‌ استفاده‌نمایید. تمامی‌ حقوق‌ این‌ وب‌سایت‌ به‌ شرکت‌ پارسانوآوران‌سامان‌ایرانیان‌ تعلق‌‌ دارد.

طرفیت صندوق BAC X3 خودروسازان بم 400 لیتر است و برای رفت و آمد روزمره و خریدهای یک خانواده ۳ – ۴ نفره کفایت می‌کند. تحویل بک x3 پرو توسط سپند خودرو به صورت آنی و در زمان عقد قرارداد بوده و هیچ گونه تحویل مدت دار و ثبت نامی جز فعالیت این شرکت نیست. شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا نقش مهمی در تولید جادارترین ماشین ایرانی دارند و مدل‌هایی مانند پژو پارس، سورن پلاس، تارا، شاهین و رنو تندر ۹۰ را به بازار عرضه… طراحی ظاهری بک X3 را می توان ساده و ماندگار توصیف کرد؛ در این خودرو خبری از خطوط تیز و طراحی اغراق آمیز نیست و همه چیز متناسب با یک مینی کراس اور شهری اقتصادی است.

داشبورد از پلاستیک سخت ساخته شده و نمایشگر چندرسانه‌ای ۸ اینچی در بخش مرکزی آن قرار گرفته است. صفحه کیلومتر از دو نشانگر آنالوگ برای سرعت و دور موتور تشکیل شده است و یک نمایشگر دیجیتال کوچک برای اطلاعات سفر در میان آن‌ها قرار دارد. در قسمت جلو، چراغ‌های باریکی دارد که به سمت گلگیرها کشیده شده‌اند.

BAC X3 یک کراس‌اوور کامپکت است که در اصل توسط کمپانی جیلی در چین طراحی و تولید شده است. این مدل ابتدا در سال ۲۰۱۷ با نام جیلی X3 پرو در بازار چین عرضه شد. در ایران، این خودرو توسط خودروسازان بم، از زیرمجموعه‌های کرمان موتور، مونتاژ و عرضه می‌شود.

در بخش داشبورد نیز مانند رودری ها از پلاستیک خشک استفاده شده است که برای یک خودروی اقتصادی چیز عجیبی نیست. همچنین در بخش میانی داشبورد از نوعی پلاستیک طرح دار با رنگ روشن استفاده شده است که جلوه خوبی را به داخل کابین بک ایکس ۳ پرو می دهد. در بخش سیستم مالتی مدیا ایکس ۳ پرو از یک نمایشگر ۸ اینچی استفاده شده است که کیفیت خوبی دارد. بسیاری از تنظیمات این خودرو مانند فعال یا غیر فعالسازی سیستم کنترل پایداری و یا حالت های مختلف رانندگی، از طریق این نمایشگر قابل دسترسی هستند. BAC X3 از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با سیستم سوخت‌رسانی MPi استفاده می‌کند. انتقال نیرو از طریق گیربکس اتوماتیک CVT انجام می‌شود و امکان تعویض ۸ دنده مجازی را فراهم می‌کند.

مصرف سوخت ترکیبی بک x3 پرو حدود ۶.۱ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است. در قسمت داخلی بک x3 پرو، صندلی‌ها نزدیک به هم و با روکش چرمی طراحی شده‌اند. نمایشگر سیستم چندرسانه‌ای، به صورت مستقل از داشبورد نصب شده است و دسترسی راحت‌تری را برای راننده ایجاد می‌کند. یک نمایشگر کوچک دیجیتال در مرکز کابین وجود دارد و اطلاعات ضروری مانند هشدارهای ایمنی، مصرف سوخت .

وجود مشخصات فنی قابل قبول و امکانات رفاهی مناسب در کنار قیمت اقتصادی از عواملی بوده است که موجب شده این خودرو فروش به نسبت خوبی را در بازار چین تجربه کند. به‌طورکلی، بک X3 پرو خودروی بی‌نقصی نیست اما بزرگ‌ترین مشکل آن تقصیر خود خودرو نیست. جیلی طی سال‌های اخیر آن‌قدر خودروهای چشمگیر و جذاب معرفی کرده که این کراس‌اوور کوچک چندان به چشم نمی‌آید و طبق استانداردهای جیلی قدیمی به نظر می‌رسد. همچنین با توجه به سابقه‌ای که از جیلی در کشورمان داشته‌ایم، وقتی نام این برند مطرح می‌شود انتظار خودروی لوکس‌تری را داریم.

البته فروش هاچ‌بک کراس‌ها به دلیل افزایش قیمت آن‌ها طی سالیان گذشته با کاهش نسبی همراه بوده است. حال باید منتظر ماند و دید آیا BAC X3 Pro می‌تواند سهم مناسبی از این بازار کسب کند یا خیر. این پیشرانه می‌تواند نهایت قدرت ۱۰۴ اسب بخار و گشتاور نهایی ۱۴۰ نیوتن متر را تولید کند.

این پیشرانه می تواند نهایت قدرت ۱۰۴ اسب بخار و گشتاور نهایی ۱۴۰ نیوتن متر را تولید کند. همچنین از طریق جعبه دنده ۸ سرعته CVT به چرخ های جلو منتقل می کند. از نکته های مثبت این خودرو می توان به هماهنگی خوب میان موتور و گیربکس اشاره کرد. خودروسازان بم که سابقه تولید و عرضه جیلی GC6 را در کارنامه دارد، اکنون به سراغ یکی دیگر از محصولات این برند رفته است تا آن را برای مشتریان ایرانی به ارمغان بیاورد. این خودرو در حقیقت یک کراس‌اوور اقتصادی از جیلی است که با نام و نشان اختصاصی خودروسازان بم به بازار ایران عرضه شده است. BAC X3 Pro رقیب کراس‌اوورهای کامپکت و اقتصادی چینی بازار ایران خواهد بود و در برخی جوانب می‌تواند آن‌ها را به چالش بکشد.

شتاب صفر تا صد کیلومتر این ماشین به ۱۳ ثانیه ثبت و حداکثر سرعت خودرو به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مصرف سوخت ترکیبی این اتومبیل ۵.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است. از نظر عملکرد فنی، این خودرو برای استفاده در مسیرهای شهری طراحی شده است؛ بنابراین اگر به‌دنبال ماشینی با مصرف سوخت اقتصادی و گیربکس اتوماتیک، خرید بک x3 انتخابی منطقی محسوب می‌شود. بک ایکس 3 پرو به دلیل داشتن قیمت اقتصادی نسبت به دیگر خودرو‌های چینی بازار در کنار امکانات مناسب می‌تواند جزء گزینه‌های اصلی در میان خودروهای زیر یک میلیارد تومان باشد.

همچنین از طریق جعبه دنده ۸ سرعته CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. این پیشرانه در هر صد کیلومتر به طور متوسط به ۶.۱ لیتر سوخت احتیاج دارد. سیستم تعلیق در بخش جلو از نوع مک‌فرسون و در بخش عقب از نوع پیچشی نیمه‌مستقل است.

در نما جلو چراغ های اصلی طراحی خوبی دارند و به دور از پیچیدگی هستند و نوشته های Geely در آن به چشم می خورد. جلو پنجره بک X3 پرو از خطوط عمودی تشکیل شده و به وسیله نوار های کرومی رنگ به چراغ ها وصل می شوند. جالب است بدانید که این سبک از طراحی جلو پنجره را دیگر محصولات کمپانی جیلی می توان مشاهده کرد. چراغ های روشنایی روز درون سپر قرار گرفته و به وسیله نواری مشکی رنگ به یکدیگر متصل شده اند. در محور جلو، سیستم تعلیق مک‌فرسون و در عقب، سیستم تورشن بیم قرار دارد. این ترکیب در مسیرهای شهری، عملکرد استانداردی دارد، اما در دست‌اندازهای بزرگ، تکان‌های بیشتری به سرنشینان منتقل می‌کند.

این پیشرانه می‌تواند نهایت قدرت 104 و گشتاور نهایی 140 نیوتن متر را تولید کند. صندلی‌های BAC X3 Pro روکش چرمی دارند و فرمان خودرو نیز از نوع دی کات است. از دیگر نقاط قوت آن می‌توانیم به کسب ۵ ستاره ایمنی از سازمان C-NCAP چین اشاره کنیم که نشان‌دهنده ایمنی بالا و اعتمادپذیری این خودرو است. به‌طور کلی، ماشین X3 pro با توجه به مشخصات فنی قابل قبول، امکانات رفاهی مناسب و قیمت اقتصادی، می‌تواند گزینه‌ای جذاب برای خریدارانی باشد که به دنبال ماشینی اقتصادی و کارآمد هستند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *