بررسی خودرو جتا

خودروهای جتا موجود در بازار ایران

در فضای داخلی جتا VS7 پوشش پلاستیک خشک را شاهد هستیم که البته به لطف پوشش مشکی رنگ، تا حدودی ظاهر اقتصادی اش پنهان شده است. در ادامه بررسی کابین جتا VS7 باید گفت فضای پا و بالای سر مناسب افراد با قد ۱۷۵ سانتی متر در هر دو ردیف جلو و عقب می باشد. اما با انداختن نگاهی اجمالی به نمای جانبی VS7، می توان به راحتی متوجه شد با یکی از محصولات خانواده فولکس واگن مواجه ایم. در واقع، طراحی جانبی و خطوط این خودرو شباهت بی اندازه ای به فولکس تیگوان دارند که این موضوع از یکسان بودن پلتفرم این دو خودرو نشئات گرفته است. نسخه اولیه جتا VS7 که توسط ماموت خودرو برای تست به ایران آمده تنها دارای سیستم هایی نظیر کنترل پایداری ESP و کنترل کشش TCS بود.

جتا یک خودروساز چینی به حساب می آید که با مشارکت گروه فاو (FAW) و فولکس واگن تاسیس شده است. در این مشارکت فاو خودروهایی را بر اساس مهندسی و پلتفرم محصولات گروه فولکس واگن، به روشی اقتصادی تولید می کند. همین مسئله سبب شده است تا فروش محصولات نشان جتا در بازار چین به نسبت بالا باشد و استقبال خوبی از خودروهای اقتصادی جتا در برخی بازارها بشود.

محصولات خانواده جتا به عنوان زیرشاخه‌ای از گروه فولکس‌ واگن به زودی در ایران عرضه می‌شوند. البته خوشبختانه سیستم تعلیق عقب جتا VS7 از نوع مالتی لینک مستقل است و این قضیه می‌تواند در ارتقای کیفیت سواری و همچنین پایداری خودرو در عبور از مسیرهای منحنی تاثیر بسزایی داشته باشد. با این وجود سواری جتا VS7 در مسیرهای معمول نرم و راحت ارزیابی شده و سیستم تعلیق خودرو هم از نوع مک فرسون است. بررسی ها حاکی از آن است رینگ های جتا VS7 از نوع ۱۸ آلومینیومی بوده و این خودرو تنها به صورت تک دیفرانسیل عرضه می شود. به عنوان سومین خودرو مدل vs7 جتا را مورد بررسی قرار دادیم که در حقیقت لوکس‌ترین محصول این برند محسوب می‌شود. از رینگ‌های مشکی بزرگ تا جلوپنجره مشکی و خاص همه و همه نشان‌دهنده خاص بودن این خودرو است.

هماهنگی مجموعه پیشرانه و گیربکس در این کراس اوور سبب شده تا جتا VS7 مصرف سوخت اقتصادی داشته باشد و حدود ۷.۲ لیتر در صد کیلومتر را استفاده کند. بررسی ها نشان داد جتا VS7 بر اساس پلتفرم کراس اوورهای فولکس واگن توسعه یافته از این رو طراحی ظاهری آن به محصولات این برند شباهت دارد. این الگوی ذوزنقه ای شکل در اکثر قطعات نمای بیرونی مانند کاسه چراغ ها، جلو پنجره و حتی رینگ ها بازطراحی شده است.

پنل ابزار خودرو از نوع دیجیتالی است و نمایشگر بزرگی نیز برای سیستم چندرسانه‌ای در نظر گرفته شده است. جلوپنجره بزرگ و خطوط تیز بدنه باعث شده‌اند که این خودرو ظاهری رسمی‌تر داشته باشد. اگر به طراحی‌های کلاسیک با هویت مستقل علاقه دارید، تارا می‌تواند انتخابی مناسب باشد. در نمای بغل همه چیز ساده و مقداری کلاسیک دیده می‌شود و همان حال و هوای کراس‌اوورهای چند سال پیش فولکس واگن را به نمایش می‌گذارد. جلوپنجره با پس‌زمینه کهکشانی و فرم V شکل به همراه چراغ‌های ساده کشیده و لوگوی جتا، در قسمت جلو خودنمایی می‌کند. این طرح چهره گرچه خیلی جذاب نیست، اما برای یک محصول اقتصادی خانوادگی قابل قبول به نظر می‌رسد.

جتا VS7 ماموت خودرو از موتوری با کد EA211 فولکس واگن با حجم ۱,۴ لیتر و استاندارد آلایندگی یورو ۶ بهره می‌برد. پیشرانه مزبور از تکنولوژی D-VVT بهره برده و ۱۵۰ اسب بخار قدرت به همراه ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. انتقال نیرو در نسخه اتوماتیک (همراه با تیپ ترونیک) توسط گیربکسی ۶ سرعته به محور جلو انجام می‌شود. جتا VS7 یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک را به خدمت گرفته که این مورد نکته مثبتی برای طرفداران خودروهای با استهلاک پایین و سواری متعادل به شمار می‌رود.

این کراس اوور خانوادگی در حال حاضر پرچمدار محصولات برند جتا محسوب می شود و رقبت جدی کراس اوورهای چینی هم رده در بازار ایران نیز خواهد بود. در ادامه مختصری به برند جتا اشاره می شود سپس به بررسی جتا VS7 خواهیم پرداخت. با ورود به کابین خودرو با یک طراحی کاملا متفاوت و مدرن نسبت به مدل va3 مواجه هستیم. اگر بخواهیم به مواد به کار رفته شده در داخل کابین نیز اشاره کنیم باید گفت که متاسفانه در این خودرو نیز عموما از پلاستیک خشک استفاده شده و تنها در بخش‌های کوچکی شاهد استفاده از چرم هستیم. از جمله آپشن‌های مهم این خودرو می‌توان به گرمکن صندلی‌های راننده و شاگرد، تنظیم برقی صندلی‌های ردیف اول، سانروف، صندلی چرم، کروزکنترل، سیستم تهویه اتوماتیک دوال، سیستم استارت و ورود بدون کلید و سنسور دنده عقب اشاره کرد. روز یکشنبه ۲۸ خرداد تست درایو ۳ مدل از محصولات جتا در مجموعه صنعتی ماموت خودرو توسط خبرنگاران برای نخستین بار انجام شد.

در این مقاله به سراغ کراس اوور جتا VS7 به عنوان یکی از محصولات وارداتی ماموت خودرو رفته‌ایم و یک بررسی کامل از این خودرو را ارائه کردیم. با ورود به کابین خودرو نیز کاملا متوجه سبک طراحی فولکس واگنی این خودرو می شویم، به طوری که در صورت جایگزین کردن لوگوی جتا با فولکس، به سختی می توان متوجه تفاوت ها شد. کابین VS7 فضای با کیفیتی دارد که در کنار طراحی اروپایی، احساس خوبی را به سرنشینان منتقل می کند. سیستم انتقال قدرت در جتا VS7 به صورت دیفرانسیل جلو عمل می‌کند، بنابراین این خودرو قابلیت عبور از مسیرهای خارج جاده‌ای را نخواهد داشت.

شرکت جتا در این راستا موفق شد تا سه محصول VA3، VS5 و VS7 را در سال ۲۰۱۹ معرفی کند و در بازار چین به فروش برساند. عملکرد سیستم تهویه VS7 در شرایطی که دما هوا فراتر از ۳۵ درجه بود، مناسب و قابل قبول ارزیابی می شود و خنکی خوبی را در کابین فراهم می کند. عملکرد امکانات دیگری مانند مالتی مدیا، دکمه های روی فرمان و… هم مناسب هستند و الگوهای کامل خودروهای فولکس واگن در این بخش دیده می شود. البته که در جتا VS7 فناوری جدید دوربین های ۳۶۰ گروه فولکس واگن وجود ندارد و نمایی معمولی را در این دوربین ها می بینیم. با توجه به بررسی ها علیرغم پلتفرم، پیشرانه جتا VS7 نیز با محصولات فولکس واگن مشترک می باشد. این موتور از سال ۲۰۱۱ تا به حال در خودروهای مختلف خانواده این برند مورد استفاده قرار گرفته که از جمله می توان به نسل پیشنی فولکس واگن گلف اشاره نمود.

بررسی جتا وی اس ۷ نشان می‌دهد که فاو و فولکس واگن برای ساخت آن از پلتفرم MQB سری ۲ استفاده کرده‌اند. نسخه ۲۰۲۳ جتا VS7 از موتوری با کد EA211 فولکس واگن با حجم ۱,۴ لیتر توربوشارژ و استاندارد آلایندگی یورو ۶ بهره می‌برد. پیشرانه مزبور از تکنولوژی D-VVT و اینتر کولر هوا به آب بهره برده و ۱۵۰ اسب بخار قدرت به همراه ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. انتقال نیرو در نسخه اتوماتیک (همراه با تیپ ترونیک) توسط گیربکسی ۶ سرعته به محور جلو انجام می‌شود و در نمونه دستی نیز شاهد بکارگیری جعبه‌دنده‌ای ۵ سرعته هستیم. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو در نمونه اتوماتیک بنابر اعلام برند جتا حدود ۱۰,۲ ثانیه خواهد بود.

این الگوی ذوزنقه‌ای شکل در بسیاری از قطعات نمای خارجی همچون کاسه چراغ‌ها، جلوپنجره و حتی روی رینگ‌ها بازآفرینی شده است. با نگاهی به بدنه جتا VS7 متوجه خواهید شد که زبان طراحی این خودرو همچون دیگر محصولات برند جتا ساده است و از تولیدات گروه خودروسازی فولکس واگن برگرفته شده. البته طرح چهره ماشین‌های جتا ویژگی‌های خاص خود را دارد و به هیچ وجه شبیه تولیدات آلمانی نیست. این خودرو از پلتفرم مشترک با محصولاتی همچون اشکودا کاروک و سئات تاراکو سود می‌برد و به عنوان نسخه بزرگتر جتا VS5 راهی بازار شده است.

جتا VS7  کراس اور سایز متوسطی است که در نمایشگاه خودرو شانگهای سال ۲۰۱۹ همزمان با راه اندازی برند جتا مورد معرفی قرار گرفت و از ابتدای سال ۲۰۲۰ روانه بازار چین شد. جتا یکی از زیرمجموعه‌های گروه فولکس‌واگن است که در چین با همکاری FAW محصولاتی را برای بازار چین تولید می‌کند. جتا VS7 نیز یکی از محصولات این کمپانی چینی است که از پلتفرم و پیشرانه فولکس استفاده می‌کند. جتا VS7 نه آلمانی است و نه فولکس؛ با این حال محصولی با کیفیت و استخوان دار است که توسط یکی از فرزندان گروه فولکس‌واگن تولید می‌شود. سیستم تعلیق های به کار رفته در این خودرو ترکیبی از سیستم تعلیق مک فرسون در محور جلو و مولتی لینک در محور عقب است که اگر جتا وی اس ۵ را خودرویی اقتصادی در نظر بگیریم، عملکرد بسیار خوبی بر روی این خودرو دارند. گروه خودروسازی فاو (FAW) در چین، طی همکاری با فولکس واگن، یک برند جدید به نام جتا در اختیار دارد که از پلتفرم‌های مشترک با شریک آلمانی استفاده می‌کند .

همانطور که اشاره شد ماموت خودرو قصد دارید این سه محصول آلمانی چینی را روانه بازار کشورمان نماید. می توان گفت خودرو جتا VS7 به خاطر ویژگی های فنی مناسب و طراحی تقریبا جذابش شناخته شده است. این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه شانگهای سال ۲۰۱۹ معرفی شد و مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

در مقابل، کیفیت مواد به‌کاررفته در کابین تارا، حس استحکام بیشتری را القا می‌کند. جک J4 با طراحی اسپرت و جوان‌پسند خود، مناسب افرادی است که به دنبال ظاهری مدرن هستند. جلوپنجره جذاب، چراغ‌های LED و خطوط نرم و هماهنگ در بدنه، این خودرو را به گزینه‌ای خوش‌چهره در خیابان‌ها تبدیل کرده است. همچنین یکی از ویژگی‌های اصلی خودروهای خانوادگی، فضای صندوق عقب آنهاست‌‌ که جتا VS7 هم نیز ظرفیت قابل قبولی دارد و می‌تواند نیازهای مسافرتی یک خانواده ۵ نفره را به برآورده کند.

با ورود به کابین جتا VS7، حس خوبی که از طراحی بیرونی آن دریافت کرده بودید را اینجا نیز حس خواهید کرد. پس از این بخش پنل تنطیمات سیستم تهویه مطبوع به صورت لمسی – فیزیکی تعبیه شده است. اگر امکانات رفاهی بیشتر، طراحی مدرن و ایمنی پیشرفته‌تر برای شما در اولویت است، جک J4 گزینه مناسبی خواهد بود.

این خودرو از نظر، طول و عرض و فاصله محوری، اندازه بیشتری نسبت به فولکس واگن تیگوان موجود در ایران دارد. ابعاد جتا  VS7نزدیک به فونیکس تیگو ۸ مدیران خودرو است؛ اما با ارتفاع سقف کمتر. طراحی خودروهای جتا شامل VS7 و VA3 و VS5 با فرم ۶ ضلعی جلوپنجره شناخته می‌شود. حالت خاص چراغ‌ها که داخل یک مجموعه جاسازی شده‌اند نیز در سه محصول جتا، مشترک است.

از سویی دیگر، کراس‌اور چینی جتا هم به ایران آورده شده و درحال انجام تست‌های فنی است. در بخش دیگر تست و بررسی کراس اوور وارداتی ماموت خودرو به سراغ پایداری آن رفتیم. در بخش تجربه رانندگی باید به این نکته اشاره کرد که موتور ۱.۴ لیتری فولکس واگن این کراس اوور بسیار با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT آیسین (ژاپنی) آن هماهنگ است و به همین دلیل می تواند حس و حال بسیار خوبی را به راننده منتقل کند. در نمای جلوی این خودروی کراس اوور چراغ‌های اصلی به صورت یک تکه با خطوط تند و تیز طراحی شده و در اصل جزئی از جلوپنجره بزرگ و عریض خودرو هستند. جلوپنجره خودرو نیز به صورت کهکشانی تزئین شده و در دل خود نشان جتا را جای داده است. بر روی سپر خودرو هم علاوه بر ورودی ثانویه موتور یک دیفیوزر کرومی و چراغ‌های مخصوص روز به صورت یک نوار LED کشیده با یک شکل خاص و زیبا تعبیه شده است.

در مقابل، تارا با موتور ۱.۶ لیتری و توان ۱۱۵ اسب بخار عملکرد قوی‌تری دارد. این خودرو در مسیرهای برون‌شهری و سرعت‌های بالا، پایداری مناسبی را ارائه می‌دهد و برای رانندگانی که به دنبال قدرت بیشتر هستند، گزینه‌ای جذاب است. به واسطه طول محوری ۲۷۳۰ میلی‌متری، شاهد فضای وسیعی در صندلی‌های ردیف عقب هستیم که باعث می‌شود خانواده‌های پرجمعیت و همچنین افراد بلندقد از کابین این خودرو بسیار رضایت داشته باشند. از این رو در بخش موتور و ساختار با خودروی باکیفیتی مواجه هستیم که می تواند در طولانی مدت دوام و کیفیتش را حفظ نماید. البته در بخش امکانات رفاهی متنوع از رقبایش ضعیفتر عمل کرده است تا رقابت میان جتا VS7 و سایر رقبای چینی یکسان باشد. از رقبای جتا VS7 می توان به فونیکس تیگو ۷ پرو، لاماری ایما، کی ام سی K7، فونیکس FX و فردا  T5  اشاره کرد.

حال این شرکت تصمیم به واردات محصولات ۳ مدل از محصولات برند جتا گرفته است. جتا VS7 یک خودروی کراس اور متوسط ساخت کمپانی جتا کشور چین است که خود از زیرمجموعه های گروه فولکس واگن به شمار می رود و برخی از محصولات فولکس را انحصارا برای بازار چین تولید می کند. طراحی داخل کابین جتا VS5 همانند بخش بیرونی آن، چندان بروز نیست اما با این حال رگه هایی از طراحی و دیزاین محصولات فولکس واگن نظیر تیگوان در این خودرو دیده می شود. در سال های اخیر خودروسازان چینی توانسته اند همکاری های گسترده ای را با شرکت های مطرح جهان انجام دهند و حتی شرکت ها و برند های جدیدی را به وجود آورند. یکی از این شرکت ها، برند جتا (JETTA) است که طی همکاری گروه FAW چین و فولکس واگن آلمان به وجود آمده و هدف آن تولید محصولات به نسبت اقتصادی اما با مشخصات فنی و امکانات قابل قبول است.

با این حال به نظر می رسد که جتا از حالت انحصاری بازار چین خارج شده و به تازگی به صادرات محصولات خود می اندیشد. ایران یکی از بازار های مد نظر این شرکت بوده و Jetta VS7 به عنوان کراس اور متوسط و پرفروش این شرکت توسط ماموت خودرو، نمایندگی رسمی فولکس واگن در ایران وارد بازار می‌شود. ماموت خودرو قصد دارد در قالب خودروهای وارداتی، سه محصول جتا را در ایران عرضه کند. جتا یکی از معروف‌ترین خودروهای فولکس واگن محسوب می‌شود که فروش بسیار موفقی در سراسر جهان دارد. با توجه به محبوبیت این مدل، شرکت فولکس‌واگن و FAW چین اقدام به تاسیس کارخانه‌ای با نام جتا کردند.

JETTA VS5 دارای استاندارد آلایندگی یورو ۶ بوده و مصرف سوخت میانگین آن ۷.۱ لیتر به ازای هر صد کیلومتر است که عدد قابل قبولی برای این خودرو به حساب می آید. به عنوان مثال در اکثر چینی ها در سرعت های ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر بر ساعت نمی توانیم از دنده ۲ به ۱ معکوس بکشیم اما در جتا VS7 به خاطر ذات آلمانی ای که دارد به راحتی معکوس کشیدن از ۲ به ۱ امکان پذیر است. این خودرو از سیستم انتقال قدرت تک دیفرانسیل بهره می‌برد و قابلیت عبور از مسیرهای خارج جاده‌ای را ندارد. در کل می توانیم بگوییم VS5 در بخش طراحی ظاهری، سبک طراحی نسبتا معمولی را ارائه می دهد و طراحی آن به گونه ای است که نه مخاطب را پس می زند و نه طراحی آن بیننده را شیفته خود می کند. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است.

در مجموع کاپوت عضلانی، گلگیرهای بزرگ، فرو رفتگی درها و… همگی زیبا بوده و با خودرویی متمایز نسبت به سایر چینی‌ها روبرو هستیم. جتا VS5 یک کراس اوور متوسط از نشان مشترک گروه فاو (FAW) و گروه فولکس واگن است که توسط ماموت خودرو در بازار ایران عرضه می شود. این خودرو یک کراس اوور اقتصادی و تک دیفرانسیل است که می تواند برای برخی مشتریان جذاب باشد. داشبورد جتا VS7 از قسمت میانی به سمت راننده متمایل شده است تا او کنترل بیشتری بر ابزارهای رفاهی خودرو داشته باشد. در قسمت زیرین آن نیز درگاه USB‌ به همراه شارژر بیسیم تلفن همراه قرار گرفته‌اند. کابین جتا VS7 از تریم دو رنگ مشکی – نقره‌ای بهره می‌برد که این تریم به طور همزمان در داشبورد و همچنین روکش صندلی‌ها رعایت شده است.

همچنین مایلیم تجربیات، دانسته‌ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راه‌گشاست، بدانیم. سپس روغن کثیف و قدیمی را با روغن تازه پترولکس تعویض کردیم و مجدداً از دستگاه تست میزان آلایندگی کمک گرفتیم. در پایان مشخص شد که تعویض به موقع روغن موتور و هم چنین انتخاب روغن موتور باکیفیت تا چه حد می تواند در کاهش مصرف سوخت و میزان آلاینده های تولیدی موتور در اثر احتراق تاثیر داشته باشد. طراحی و کدنویسی سایت خودروم توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد. خودروم در بهار سال ۱۴۰۱ فعالیت خود را با تمرکز بر صنعت خودروسازی ایران و چین آغاز کرد.

با توجه به کلاس جتا وی اس ۷، فضای هر دو ردیف خودرو بسیار جادار و مناسب بوده و همچنین فضای صندوق نیز کارآمد و بزرگ است. نمای داخلی جتا VS7 شباهتی به طراحی‌های گروه فولکس واگن ندارد و با ارائه پس‌زمینه‌ای ساده می‌خواهد هویت مخصوص به خود را به وجود آورد. فرم کلی داشبرد خیلی پیچیده نیست و سادگی آن می‌تواند مورد پسند کاربران قرار بگیرد.

محصولات جتا با همکاری شرکت ماموت خودرو در ایران حاضر شده‌اند و مدل VS7 هم در بین آنها دیده می‌شود. علاوه بر طراحی نشان جتا چراغ های دی لایت در جلو و عقب خودرو به صورت حرف Y طراحی شده اند تا نمای جلو و عقب خودرو با هم تناسب داشته باشند. سبک طراحی چراغ های عقب این کراس اوور بر خلاف سایر بخش ها به خودروهای آسیایی از جمله نسل قبلی محصولات هیوندای شبیه است.

گیربکس در نظر گرفته شده برای جتا VS7 نیز از نوع شش سرعته خودکار است که در دو محصول دیگر این برند نیز مورد استفاده قرار گرفته است. این گیربکس توسط شرکت مشهور آیسین توسعه یافته است و با موتورهای فولکس واگن به خوبی هماهنگ می‌شود. هماهنگی مجموعه موتور و گیربکس در جتا VS7، سبب شده است تا این خودرو مصرف سوخت اقتصادی داشته باشد و حدود 7.2 لیتر در صد کیلومتر بنزین بسوزاند. البته باید توجه داشت که پیشرانه جتا VS7 به توربوشارژر مجهز است و از استاندارد عدم آلایندگی یورو 6 نیز پیروی می‌کند. بنابراین کراس اوور جتا VS7 از نظر امکانات خودرویی هم تراز با کی ام سی X5، تیگو ۷ پرو و نمونه پنج نفره فیدلیتی پرایم است.

اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. جک J4 با سیستم ترمز پارک برقی (EPB)، قابلیت AutoHold و ترمزهای دیسکی در هر دو محور، ایمنی بالایی را برای رانندگان فراهم می‌کند. جک J4 و تارا هر دو از امکانات رفاهی و ایمنی مناسبی بهره می‌برند، اما هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند که می‌توانند بر اساس نیازهای رانندگان، تجربه متفاوتی را ارائه دهند.

جتا VS7 اتوماتیک با قدرت ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متر، ۱۴۲۵ کیلوگرم وزن دارد. این مدل برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت ۱۱ تا ۱۲ ثانیه زمان می‌برد و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت فراهم می‌کند. فولکس واگن سال ۲۰۱۹ برند جتا را در چین تاسیس کرد تا نسخه‌های فیس‌لیفت‌شده برخی محصولات خود را تحت نشان جدید در بازار چین و سایر کشورها به فروش برساند.

البته به توجه به کاتالوگ منتشر شده توسط ماموت خودررو، تفاوتی در نسخه نهایی این خودرو نیز بوجود نیامده است. این خودرو از پلتفرم MQB-A2 گروه فولکس استفاده می کند که مشترک با خودرو هایی نظیر فولکس واگن تیگوان، سئات تاراکو و اشکودا کودیاک است. از دیدگاه نگارنده، VS7 برخلاف بسیاری خودروهای چینی، در طراحی عقب بسیار بهتر از نمای جلو عمل کرده است و برای المان‌های اصلی، ایراداتی دارد؛ اما در مجموع برای مخاطب ایرانی محروم از محصولات مدرن بازار جهانی، راضی‌کننده است.

پلتفرم و قسمت فنی خودروهای جتا توسط فولکس واگن تولید می شود ولی در بخش بدنه و طراحی داخلی امور به فاو سپرده شده تا از قیمت تمام شده محصولات کاسته شود. تنها پیشرانه‌ی ارائه شده برای VS7، موتور ۱/۴ لیتر توربوشارژ تحت لیسانس فولکس واگن است. پیش‌تر اشاره شد که پیشرانه و گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته‌ی این خودروی چینی، روی بسیاری از محصولات با برند آلمانی، شامل فولکس جتا و آئودی Q3 استفاده می‌شود. فرمان به صورت D کات طراحی شده و ظاهری شبیه به محصولات فولکس واگن داشته و غربیلک فرمان هم به صورت ۳ شاخه به همراه برخی از کلیدهای کنترلی طراحی شده است. همچنین صفحه کیلومتر شمار خودرو نیز به صورت دوگانه آنالوگ – دیجیتال بوده که نشان دهنده آن است که جتا قصد داشته تا تمام سلایق را پوش دهد.

حالا در مقاله بررسی جتا وی اس ۷ ماموت خودرو نوبت به نقد طراحی این خودرو می‌رسد. با نگاهی کلی به بدنه، می‌توان به خوبی درک نمود که ما با یک فولکس واگن؛ اما با چهره‌ای متفاوت روبرو هستیم. در واقع چینی‌ها ساختار تیگوان نسل قدیم را تغییر می‌دهند و در نهایت آنها به خودرویی همچون جتا VS۷ رسیده‌اند. جلوپنرجه شش ضلعی با تزئینات ماترسی ظاهر کلی خودرو را منحصر به فرد می‌کند. بکارگیری تزئیناتی X مانند بر روی سپر جلو جالب توجه بوده و در عقب نیز باز هم از تزئینی مشابه برای مه‌شکن و شبرنگ‌های متصل استفاده کرده‌اند.

برای اطلاع از آخرین اطلاعیه ها و شرایط ثبت نام خودرو وارداتی ۱۴۰۳ به این لینک مراجعه کنید.

فاصله محوری ۲۷۳۰ میلی متری در این کراس اوور نشان می دهد که در بحث فضای کابین، خودرویی قابل قبول و رقابتی است. این خودرو به پیشرانه ۱.۴ لیتری توربوشارژر فولکس واگن مجهز است که ۱۴۸ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر تولید می کند. حداکثر گشتاور این پیشرانه از ۱۷۵۰ دور در دقیقه در دسترس راننده قرار می گیرد و جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک AT ساخت کمپانی آیسین، توان را به چرخ های جلوی VS7 می رساند.

این خودرو از مشخصات فنی مشابهی نسبت به جتا VS5 بهره‌مند است، با این حال ابعاد بزرگتر آن سبب خواهد شد تا جتا VS7 را یک کراس‌اوور خانوادگی قلمداد کنیم. جتا VS7 در حال حاضر پرچمدار محصولات این برند نیز محسوب می‌شود و به رقیب جدی کراس‌اوورهای چینی هم‌رده در بازار ایران تبدیل خواهد شد. برای جتا VS7 از پیشرانه ۱.۴ لیتری توربوشارژ و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT آیسین در نظر گرفته شده است.

جتا VS7 به خودی خود مورد تست ایمنی قرار نگرفته، اما به توجه به یکسان بودن این خودرو با فولکس تیگوان می توان اعتبار تیگوان (5 ستاره ایمنی یورو انکپ) را به VS7 نیز داد. همچنین شایان ذکر است که این خودرو از 6 کیسه هوا بهره می برد (سرنشینان جلو، جانبی، پرده ای). جتا VS7 در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک و ترمز های دیسکی بهره می برد.

حداکثر گشتاوری که توسط این موتور تولید می‌شود، ۲۵۰ نیوتن.متر است که خوشبختانه از دورهای پایین، یعنی ۱۷۵۰ دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می‌گیرد و توان حرکتی مناسبی در سبقت‌گیری و شتاب‌گیری ثانویه به وجود می‌آورد. محصولات جتا با همکاری ماموت خودرو در ایران حضور یافته و جتا VS7 جزو آن ها می باشد. برند جتا در سال ۲۰۱۹ با همکاری فولکس واگن و فاو تاسیس شد و تاکنون فقط سه محصول در سبد آن قرار دارد.

هنوز مشخص نیست که این خودروها چه زمانی و با چه قیمتی به کشور راه پیدا می‌کنند و باید منتظر خبرهای جدید بود. نکته‌ی جالب برای جتا VS7، ابعاد مشابه چری تیگو ۸ با تجهیزات فنی نزدیک به چری تیگو ۷ پرو است. نصب لوگوی فولکس واگن روی پیشرانه‌ی جتا VS7 نیز، دیده شده و قطعا تاثیر مهمی بر مخاطب ایرانی خواهد گذاشت.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *