مقایسه قیمت خودرو در سالهای اخیر

تغییرات باورنکردنی قیمت خودرو در ۱۳ سال پراید ۱۳ میلیونی به ۴۰۰ میلیون رسید!

این خودرو که در آن زمان نیز یک خودرو بسیار گران‌قیمت به حساب می‌آمد، اکنون در سال ۱۴۰۳ با قیمتی بیش از ۱۶ میلیارد تومان به فروش می‌رسد. این افزایش قیمت بیش از ۲۷۰۰ درصد بوده و به نوعی نشان دهنده تورم افسارگسیخته و کاهش شدید قدرت خرید مردم است. مرسدس بنز S۵۰۰ که یکی از لوکس‌ترین خودروهای جهان محسوب می‌شود، در سال ۱۳۹۰ با قیمتی حدود ۵۵۰ تا ۵۶۰ میلیون تومان در ایران عرضه می‌شد. اما اکنون در سال ۱۴۰۳، قیمت این خودرو به بیش از ۱۶ میلیارد تومان یعنی  بیش از ۲۷۰۰ درصد افزایش رسیده است! حتی اجاره روزانه این خودروها در ایران به ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان افزایش یافته که نشان از تغییرات شدید قیمتی در بازار خودروهای لوکس دارد.

روندی که رد شدن قیمت پراید از مرز 100 میلیون تومان و تبدیل‌شدن آن به یک کالای سرمایه‌ای، تنها یکی از نتایجش بود. شاهین G (سانروف)، یکی از سدان‌های پرفروش سایپا، امروز با قیمت ۹۰۰ میلیون تومان در بازار معامله شد. در این ماه، ایران خودرو نیز از برگزاری دور جدید ثبت‌نام برخی محصولات خود (خارج از سامانه) خبر داد. با انتشار این خبر و آغاز ثبت‌نام، میزان نقدینگی موجود در بازار و حتی تعداد معاملات خودرو نیز کاهش یافت.

بهترین خودرو برقی وارداتی در ایران معمولا شامل برندهای معتبر جهانی مانند تویوتا، هیوندای و برخی مدل‌های چینی می‌شوند؛ اما به‌دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌های گمرکی، تنوع مدل‌ها در ایران محدود است و بیشتر خودروهای هیبریدی در بازار هستند. قیمت روز خودرو یکی از مهم‎ترین مواردی است که تعداد زیادی از افراد آن را رصد می‌کنند. همان‌طور که همه می‌دانیم، وجود نوسانات شدید قیمتی در بازار که مدت‌ها است شاهد آن هستیم، دلیل جستجوهای هرروز مردم پیرامون قیمت خودرو است. افزایش‌های ناگهانی قیمت‌ ماشین، باعث ایجاد تغییر در رفتار خریداران خودرو نیز شده است. به‌طورمثال، قیمت پژو 206 تیپ 2 از حدود 183 میلیون در ابتدای سال به حدود 237 میلیون در شهریورماه رسید. تعطیلی بازارها و نمایشگاه‌ها که از ابتدای سال 99 شروع شده بود، باعث شد که در تابستان خودروسازان، افزایش قیمت ماشین را تنها راه چاره برای رکود به وجود آمده، ببینند.

بررسی تغییرات قیمت خودرو طی دهه اخیر حاکی از آن است که در سال 90 قیمت پراید حدود 15 درصد افزایش یافت؛ به بیانی دیگر در تیر 90 قیمت پراید 8 میلیون و 700 هزار تومان بود، اما قیمت آن در پایان دی 90 به 9 میلیون تومان رسید. قیمت پراید در پایان سال 90 و اوایل سال 91 نیز به 10 میلیون تومان افزایش پیدا کرد. در آن زمان بسیاری از مشتریان به افزایش چشمگیر قیمت پراید اعتراض کردند و گفتند برای پراید بی‌کیفیت 10 میلیون هزینه نخواهند کرد، اما دو سال بعد و در سال 1393 قیمت پراید به 20 میلیون تومان افزایش یافت. جدیدترین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که قیمت خودروهای خارجی طی هفت سال گذشته به شدت افزایش داشته‌ است. کارشناسان بازار خودرو بر این باورند که رکودتورمی، مهم‌ترین عامل در ایجاد وضعیت بازار خودرو است و تا زمانی که برنامه‌های اقتصادی مؤثر و حمایت از کسب‌وکارها اجرا نشود، نمی‌توان به بهبود بازار خودرو امیدوار بود. برخی از تحلیلگران بازار نیز معتقدند فروش خودرو طی یک ماه اخیر نسبت به ماه‌های قبل اندکی بهبود یافته اما به‌هیچ‌وجه قابل قیاس با بازار شب عید سال‌های قبل نیست و در کنار نوسانی بودن نرخ خودرو، رکود سنگینی هم بر بازار حکمفرماست.

بررسی قیمت خودروهای داخلی از گروه خودروسازی سایپا و ایران خودرو نشان می‌دهد که قیمت خودرو در یک سال گذشته بین ۶۰ تا ۱۱۶ درصد افزایش یافته است. قانون‌گذار نیز در چارچوب قانون ساماندهی صنعت خودرو تلاش کرده با واردات خودروهای نو و کارکرده، عرضه خودرو در بازار را افزایش داده و بازار را به سمت تعادل هدایت کند. اما موانعی همچون محدودیت‌های ارزی و استانداردی، سرعت ورود خودروهای وارداتی به کشور را کاهش داده و تاکنون تأثیر قابل‌توجهی بر بازار نداشته است.

شاهین در 4 تیپ دنده‌ای G، دنده‌ای GL، اتوماتیک CVT و اتوماتیک پلاس به بازار عرضه شده است که هر 4 تیپ آن گرفتار حباب قیمتی شده‌اند اما شاهین پلاس به مرحله‌ای از حباب قیمتی رسیده که خرید آن به‌هیچ‌وجه ارزش ندارد. البته اگر بخواهید این خودرو را از بازار آزاد بخرید،‌ باید یک‌میلیارد و 600 میلیون تومان بپردازید. همچنین می‌توانید KMC X5 را با قیمت یک‌میلیارد و 640 میلیون تومان به‌صورت نقدی از کرمان موتور خریداری کنید. این خودرو نخستین کراس‌اوور ملی محسوب می‌شود؛ به همین دلیل موردتوجه مشتریان قرار گرفته است.

نرخ ارز با تمام نوسان‌هایش در نهایت کاهش یافت، از سوی دیگر، خبر احتمال شکل‌گیری توافقی بین ایران و امریکا در یکی از کشورهای عربی در کاهش قیمت‌ها اثر گذاشت. همچنین از سرگیری برگزاری طرح‌های فروش مدیران خودرو و کرمان خودرو و حتی سایپا بر کاهش نرخ خودرو تاثیر گذاشت. اما شاید به توافق نرسیدن خریداران و فروشندگان و به صورت کلی کاهش تعداد خریداران ماشین از مهم‌ترین دلایل نزولی بودن بازار خودرو در این ماه باشد. قیمت خودروهای صفر (داخلی، مونتاژ و خارجی) از آغاز تا پایان اردیبهشت، روندی نزولی داشت و قیمت خودروهای داخلی در این ماه بین ۵ تا ۱۰ درصد کاهش یافت.

این تحریم‌ها باعث کاهش چشمگیر واردات قطعات و مواد اولیه مورد نیاز برای تولید خودروهای داخلی شده و به تبع آن، هزینه‌های تولید را افزایش داده‌اند. علاوه بر این تحریم‌ها تأثیر منفی بر نقل و انتقال پول داشته و هزینه واردات خودرو را نیز به طور قابل توجهی بالا برده است. این کارشناس خودرو می‌گوید درست است که در حال حاضر خودروسازان باید استانداردهای اعلامی از سوی سازمان ملی استاندارد را در تولید محصولات خود مورد توجه قرار دهند اما این اتفاق باعث شده سبد محصولاتی خودروسازان در شرایط فعلی کوچک تر از گذشته شود. همچنین قیمت دنا پلاس ef7 اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۴ در بازار ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شده است. برای خرید هایما اس ۷ توربو پرو مدل ۱۴۰۴ باید چیزی حدود یک میلیارد و ۹۱۰ میلیون تومان هزینه کنید.

این پیشرانه ۱۶ سوپاپ ۱.۷ لیتری می‌تواند معادل ۱۱۳ اسب بخار قدرت و حدود ۱۵۵ نیوتن.متر گشتاور را از طریق گیربکس پنج دنده دستی به محور جلو انتقال دهد. بنابراین شاید روی کاغذ اختلاف توان موتور ۲۰۷ و دنا پلاس چندان زیاد نباشد؛ اما نکته‌ای که باعث شده پژو ۲۰۷ عملکرد حرکتی بهتری ارائه دهد و خودرو نسبتا چابک‌تری باشد، وزن کمتر آن نسبت به دنا پلاس است. البته که نباید ویژگی‌های آیرودینامیکی بهتر بدنه پژو ۲۰۷ را نیز نسبت به حریف نادیده گرفت.

در هشتم بهمن‌ماه سال 91 مصوبه‌ای ابلاغ شد که دولت تعیین قیمت خودروها را بر عهده خودروسازان قرار داد، اما مصوب شد که به مدت 5 سال، به صورت سالانه 5 درصد از تعرفه واردات خودرو کاهش پیدا کند. در همین راستا خودروسازان با دریافت مجوز آزادسازی بلافاصله قیمت محصولات خود را افزایش دادند. بازار خودرو در مهرماه امسال با همان الگوی همیشگی بازار ایران پیش رفت، اما این بار با تفاوت‌هایی ملموس. ناگفته پیداست که نوسانات نرخ دلار به‌سرعت روی نرخ خودروها اثر می‌گذارد و هر تغییری در نرخ ارز، نه‌تنها به تغییر قیمت‌ها دامن می‌زند، بلکه تقاضا و عرضه در بازار خودرو را هم دستخوش تغییر می‌کند. این تأثیرات گاهی با نوعی هیجان و التهاب همراه است که بازار خودرو را به‌شدت فعال و حساس نگه می‌دارد.

به عنوان مثال قیمت هیوندای توسان وارداتی در سال 1396 معادل 162 میلیون تومان بوده است. بااین‌حال همین خودرو در مرداد 1403 و پس از هفت سال کار، چهار میلیارد و 450 میلیون تومان قیمت خورده است! این تفاوت نشان‌دهنده رشد 2646 درصدی (26 برابری) قیمت این خودرو طی هفت سال گذشته است. در انتها باید متذکر شد که افزایش قیمت خودرو در ایران، نتیجه‌ی یک سیستم معیوب و سیاست‌های ناکارآمد است که باید به طور جدی مورد بازنگری قرار گیرد.

دنا پلاس توربو اتوماتیک (آپشنال) که از مدل‌های پرتقاضای بازار است، امروز با قیمت یک میلیارد و ۱۳۵ میلیون تومان خرید و فروش شد. بازار خودرو در ایران طی سال‌های اخیر شاهد افزایش قیمت‌های سرسام‌آوری بوده که باور آن برای بسیاری از مردم دشوار است. در هفت سال گذشته یعنی در بازه سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۳ قیمت خودرو ، شامل خودروهای وارداتی، مونتاژی و داخلی تا ۱۰ برابر افزایش داشته است. علاوه بر کاهش تنوع خودرویی، جابه‌جایی در کف و سقف قیمت‌ها بعد از اعمال تحریم‌ها به‌عنوان یکی از چالش‌های اصلی مشتریان خودرو ذکر شد.

خودروهای کارکرده هم که معمولا بیشترین تاثیر را از تعطیلی بازار می‌گیرند به تبع از نرخ خودروهای صفر عقب ماند که البته در نهایت اختلاف نرخ به وجود آمده جبران شد. بازار خودرو به صورت معمول در ماه رمضان با کمی افت نرخ روبه‌رو می‌شود یا حداقل در شرایط ثبات به سر می‌برد. از سوی دیگر معمولا در روزهای ابتدایی سال، به علت تعطیلی بازار و افزایش تقاضا، نرخ ارز کمی بالا می‌رود. روزهای ابتدایی امسال طبق انتظار پیش رفت، اما با افزایش تقاضا، تنش در خاورمیانه و اخبار نگران‌کننده سیاسی، نرخ خودرو یک‌باره در ۲، ۳ روز رشد شدیدی را تجربه کرد و حتی برخی خودروها پیک قیمتی قبلی خود در سال ۱۴۰۲ را دوباره لمس کردند. این‌روند ادامه داشت اما در اواخر ماه، برای مدتی کوتاه، بازار رویه اصلاح نرخ را در پیش گرفت تا دوباره آماده صعود و فتح سقف‌های قبلی باشد.

همچنین، طبق اعلام گمرک ایران، در هشت‌ماهه سال جاری، ۲۹ هزار و ۴۱۸ دستگاه خودروی سواری نو از گمرکات کشور ترخیص شده که ارزش این واردات ۶۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بوده است. در حالی که در مدت مشابه پارسال، تولید به ۳۴۱ هزار و ۳۰۶ دستگاه و فروش به ۳۴۲ هزار و ۳۶۰ دستگاه رسیده بود. همچنین، ایران‌خودرو در این مدت ۸ هزار و ۹۷۷ دستگاه خودرو تولید کرده که تجاری‌سازی نشده است. تولید و فروش خودرو در ایران‌خودرو در این مدت کاهش ۶ درصدی داشته است.آمار منتشر شده در کدال حاکی از آن است، سایپا در ۸ ماهه امسال ۱۷۹ هزار و ۴۴۵ دستگاه انواع خودروی سواری تولید کرده و ۱۶۸ هزار و ۸۱۶ دستگاه فروخته است.

این خودرو که تا سال‌ها یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های داخلی بود، اکنون در سال ۱۴۰۳ با قیمتی حدود ۴۰۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود! افزایش قیمت بیش از ۳۰ برابری ( حدودا ۲۹۰۰ درصد) این خودرو، نمادی از وضعیت آشفته بازار خودرو در ایران است. افزایش قیمت بیش از ۳۰ برابری (حدودا ۲۹۰۰ درصد) این خودرو، نمادی از وضعیت آشفته بازار خودرو در ایران است. از همان ابتدای سال 91 خودروسازان نسبت به مشکلات تولید و کاهش تیراژ محصولات خود هشدار دادند و ماه به ماه نیز شاهد افزایش قیمت محصولات خودروسازان بودیم. در ابتدای پاییز 91 قیمت پراید به 12 میلیون تومان و قیمت پژو 405 نیز نزدیک به 18 میلیون تومان افزایش یافت. در این وضعیت با ورود دلالان به بازار، تغییرات قیمت خودرو نیز به شکل انفجارگونه‌ای آغاز شد.

از ابتدای ماه، بازار بیشتر متمایل به کاهش قیمت‌ها و حتی رسیدن نرخ برخی مدل‌ها به پایین‌ترین میزان ممکن بود. از سوی دیگر کاهش ۲ تا ۳ هزار تومانی نرخ دلار، انتشار اخبار آتش‌بس در خاورمیانه، معرفی کابینه دولت جدید و سفرهای اربعینی نیز جلو هرگونه تمایل بازار به افزایش و رشد نرخ‌ها را گرفت. مقایسه قیمت خودرو های وارداتی، مونتاژی و تولیدی در بازه زمانی ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۳ حاکی از آن است که قیمت‌ برخی از خودروها در ۷ سال گذشته بیش از هزار درصد رشد داشته است. به گزارش سرویس خودرو اقتصادآنلاین، با توجه به نزدیک شدن به سال جدید قیمت سال ۱۴۰۴ محصولات ایران خودرو منتشر شد. عوامل مختلفی باعث می‌شوند حباب قیمت خودرو برای یک مدل اتفاق افتد؛ برای مثال عرضه‌نکردن طولانی‌مدت شاهین سایپا به بازار باعث شده اختلاف قیمت بازار و کارخانه این مدل روزبه‌روز بیشتر شود. همچنین خودروهای جدیدی که وارد بازار می‌شوند، معمولاً مدتی حباب قیمتی را تجربه می‌کنند.

بازار خودرو تیر، آینه تمام‌عیاری از بازار بی‌جان خودرو بود، بازاری انگار به حال خود رها شده و با هر خبر و هر نوسان ارز یا هر اتفاق دیگر، به سرعت واکنش نشان می‌دهد. بازار خودرو در اوایل ماه با توجه به تغییر نکردن نرخ دلار، تمایلی به فراز و نشیب نشان نداد و حتی گاهی نشانه‌هایی از کاهش تعداد معاملات هم دیده می‌شد. در اواسط ماه و شروع ماه محرم، بازار بهتر شده بود و فروشندگان خودرو تمایل بیشتری به معامله داشتند. پس از پایان دهه اول محرم و با انتشار اخبار جدید (به‌خصوص امکان واردات خودروی کارکرده توسط افراد)، قیمت‌ها با شیب قابل‌توجهی کاهش یافت و در مدت کمی ۲ تا ۴ درصد افت کرد. مقایسه قیمت خودروهای وارداتی، مونتاژی و تولیدی در بازه زمانی 1396 تا 1403 حاکی از آن است که قیمت‌ برخی از خودروها در 7 سال گذشته بیش از هزار درصد رشد داشته است. بر اساس گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منتشر کرده، مقایسه‌ای بین قیمت خودرو های وارداتی، مونتاژی و تولیدی در شهریور ۱۳۹۶ و مرداد ۱۴۰۳ انجام شده که نشان‌دهنده رشد شدید قیمت‌ها است.

این آمار نشان می‌دهد میزان واردات با اهداف اولیه آزادسازی فاصله زیادی دارد؛ چرا که در زمان آزادسازی واردات، وعده ورود ۲۰۰ هزار خودرو در بازه‌ای دوساله داده شده بود. فرمان پذیری هر دو خودرو مناسب است اما احتمالا از این حیث پژو ۲۰۷ رضایت بالاتری در شما ایجاد خواهد کرد. در مورد قدرت ترمزها نیز باید گفت که پژو ۲۰۷ و دنا پلاس به‌ویژه در نسخه‌های مجهز به ترمز دیسکی عقب، از ترمزهای نسبتا مناسبی سود می‌برند که می‌تواند اعتمادبه‌نفس بیشتری به راننده در سرعت‌های بالا انتقال دهد. ۲۰۷ هاچبک برای به حرکت در آوردن خود از موتور ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ TU۵ به قدرت ۱۰۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۴۲ نیوتن.متر استفاده می‌کند. چرخ‌های جلوی این خودرو به‌ وسیله یک گیربکس دستی ۵ سرعته با موتور ارتباط دارند و از این طریق به چرخش در می‌آیند. همان‌طور که اشاره کردیم، عرضه‌نکردن شاهین به بازار موجب ایجاد حباب قیمت برای این محصول سایپا شده است.

بازار خودرو امروز، شنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۳، تحت تأثیر نوسانات نرخ ارز، روندی ناپایدار را تجربه می‌کند. در یک ماه اخیر، قیمت برخی مدل‌ها افزایش یافته، در حالی که برخی دیگر کاهش قیمت داشته‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بی‌ثباتی قیمت دلار، تأثیر مستقیمی بر بازار خودرو داشته است. تحریم‌های بین‌المللی نیز یکی دیگر از عوامل کلیدی در افزایش قیمت خودرو در ایران به شمار می‌روند.

خرید خودرو از نمایندگی کرمان موتور 1780 یک انتخاب عالی برای کسانی است که به دنبال کیفیت، تنوع و خدمات حرفه‌ای هستند. با دسترسی به مجموعه‌ای گسترده از خودروهای کرمان موتور و امکان انتخاب بر اساس سلیقه و نیاز، این نمایندگی تجربه خریدی راحت و مطمئن را برای شما فراهم می‌کند. اگر به دنبال خودرویی با طراحی اسپرت، عملکرد دینامیک و امکانات ایمنی و رفاهی پیشرفته هستید، KMC J7 گزینه‌ای عالی است. این خودرو با موتور توربوشارژ 1.5 لیتری، شتاب سریع، سقف پانورامای برقی، دوربین 360 درجه و سیستم‌های ایمنی نظیر شش کیسه هوای 10 نقطه‌ای و کنترل پایداری ESP، تجربه‌ای راحت و ایمن را برای شما فراهم می‌کند.

طبق آمارهای موجود، میزان واردات خودروهای سواری در سال ۱۴۰۲ برابر با ۱۱ هزار و ۱۲۲ دستگاه به ارزش ۲۱۸ میلیون دلار بوده که میانگین ارزش خودروهای وارداتی در این سال ۱۹۶ هزار دلار بوده است. خودروی دنا پلاس اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ هم‌اکنون در قیمت ۴۹۹ میلیون تومان در بازار خودروی کشور موجود است. تاثیر متغیرهای اقتصادی بر قیمت خودروعلاوه بر کاهش تنوع خودرویی، جابه‌جایی در کف و سقف قیمت‌ها بعد از اعمال تحریم‌ها به‌عنوان یکی از چالش‌های اصلی مشتریان خودرو ذکر شد. بخش مهمی از افزایش قیمت‌ها به کاهش تیراژ تولید نسبت داده می‌شود و بخشی دیگر به آشفتگی در تصمیمات سیاست‌گذار خودرویی. در سال‌های اخیر، خودروهای برقی چینی مانند BYD و NIO به‌صورت محدود وارد ایران شده‌اند.

در آن سال‌ها خودروسازان داخلی چندین بار با اشاره به رشد هزینه‌های تولید، محدودیت‌های بین‌المللی، تورم عمومی، افزایش نرخ ارز و اجرای فاز نخست قانون هدفمندی یارانه‌ها خواستار افزایش قیمت شدند. طبق اعلام خودروسازان چنین عواملی باعث شد تا هزینه تولید خودروهای داخلی با رشد چشمگیری طی یک سال مواجه شود و دیگر توان کنترل قیمت‌ها را نداشته باشند. آبان‌ماه معمولا یکی از ماه‌های پرمعامله در بازار خودرو است و نقشی مهم در انتقال بازار از رکود ماه‌های ابتدایی سال به دوره پرتلاطم شب عید دارد. اما امسال، برخلاف انتظار، بازار خودرو در بیشتر روزهای آبان، روندی آرام و بدون نوسانات چشمگیر را طی کرد. تا اواخر ماه، نرخ خودروها تغییر محسوسی نداشت و بازار با نوسانات جزئی روزانه پیش می‌رفت. حتی رویدادهایی مانند انتخابات امریکا و تغییرات نرخ ارز نیز تأثیر قابل‌توجهی بر قیمت‌ها نداشتند.

اجاره روزانه هیوندای جنسیس و مرسدس بنز S500 در ایران به ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان رسیده است. این شرایط، امکان دسترسی به این خودروها را برای اغلب افراد جامعه غیرممکن ساخته و به نوعی شکاف طبقاتی در بازار خودرو را عمیق‌تر کرده است. بازار خودرو در دی‌ماه همچنان تحت‌تأثیر رکودتورمی و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان قرار داشت.

در سال ۱۳۹۰، خودروهای لوکس و اسپرت برند پورشه با قیمتی در بازه تقریبی ۳۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان در بازار ایران معامله می‌شدند. اما در سال ۱۴۰۳، با توجه به افزایش افسارگسیخته نرخ ارز، ممنوعیت واردات و شرایط خاص اقتصادی کشور، قیمت خودروهای پورشه به سطحی باورنکردنی رسیده و به بالای ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. با یک محاسبه ساده می‌توان دریافت که قیمت خودروهای پورشه در طول این ۱۳ سال افزایش بیش از ۲۶۰۰ درصدی را تجربه کرده است. به گزارش سرویس خودرو اقتصادآنلاین، بازار خودرو در ایران طی سال‌های اخیر شاهد افزایش قیمت‌های سرسام‌آوری بوده که باور آن برای بسیاری از مردم دشوار است.

از سویی مشتریان نیز به جای خرید خودروهای بی‌کیفیت داخلی به سمت نمونه‌های خارجی سوق پیدا کردند. وضعیت خودروسازان داخلی آنچنان وخیم شد که دولت برای جلوگیری از ورشکستگی کامل آنها تصمیم گرفت از طریق عرضه وام به خریداران خودرو، مردم را به خرید محصولات ایران خودرو و سایپا تشویق کند. دولت در آن زمان طرح وام 25 میلیون تومانی برای خرید خودرو را به اجرا رساند که البته از این طرح انتقادات زیادی شد. افزایش قیمت‌ها به گونه‌ای اتفاق می‌افتاد که مشتریان به قیمت پراید 14 میلیون تومان و پژو 206 حدود 40 میلیونی عادت کرده بودند که البته این عادت‌ها از روی اجبار بود.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *