فیات سی ینا مدل ۱۳۸۸-۱۳۸۹
تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم.
طراحی سپر، جلوپنجره و چراغها هماهنگی خوبی با یکدیگر دارند و از کیفیت بالاتری نسبت به تندر هم بهره می گیرند. چراغهای جلوی آن شبیه پراید 132 (یا برعکس، چراغهای پراید شبیه آن) است. حجم موتور تندر ۹۰، ۱۶۰۰ سیسی است، درحالیکه موتور سیینا ۱۴۰۰ سیسی حجم دارد. قدرت موتور رنو ۱۰۵ اسب بخار و قدرت موتور فیات ۷۷ اسب بخار است.
خودروی دیگری که در مقایسه فیات سیینا قرار میگیرد، رنو تندر ۹۰ است. اولین تفاوت بین رنو و فیات در حجم موتورشان نمود پیدا میکند. هر چند که سی ینا خودرویی اقتصادی و ارزان قیمت است، اما طراحی آن یک خودروی میان رده را در ذهن تداعی می کند. البته در نمای جانبی، زوایای اتاق و درب های خودرو کمی قدیمی به نظر می رسند زیرا همانطور که پیشتر گفته شد، طراحی سیانا به اواسط دهه 90 میلادی باز می گردد و در سال 2004 دومین فیس لیفت بر جلو و عقب این خودرو صورت گرفت. به همین دلیل نمای جلویی و پشتی سی ینا نسبت به سایر قسمت ها مدرن تر به نظر می رسد. در مجموع طراحی بدنه سی ینا را می توان زیبا و بسیار مناسب برای یک خودروی اقتصادی دانست.
در سال ۱۹۹۶ برای نخستین بار فیات پالیو در تاسیسات تولید خودرو فیات در برزیل متولد شد. فیات سی ینا – Fiat Siena که در کشورمان توسط شرکت خودرو سازی صنعت پارس (تاپکو) تولید می شود، درواقع گونه سدان و صندوقدار فیات پالیو می باشد. وقتی پشت فرمان سیینا مینشینید، در نگاه اول حس سادگی و اقتصادی بودن به شما القا میشود. غربیلک فرمان پلاستیکی بسیار ساده با یک لوگوی فیات کوچک و مجهز به کیسههوا راننده، سیستم صوتی بسیار ساده که البته کیفیت پخش بسیار خوبی دارد ولی فقط CD با فرمت Audio را پشتیبانی میکند نیز حس سوار شدن بر خودرویی اقتصادی را تشدید میکند. تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت و جای تکیه دادن دست برای صندلی راننده از نکات قابلتوجه اتاق این خودرو به شمار میرود.
در ردیف جلو تقریبا فضای پا، سر و شانه مناسب به نظر میرسد اما در ردیف عقب میتوان گفت نشستن 3 نفر در کنار هم موقعیتی ناخوشایند ایجاد میکند و اگر سرنشینان جلو راحتطلب باشند، شرایط سرنشینان عقب نزدیک به ناراحتی کامل است. در واقع به نظر میرسد که طراحان فضای سرنشینان عقب را قربانی فضای صندوق حجیم 515 لیتری کردهاند به طوریکه گودی گلگیرهای عقب بسیار به فضای صندلی نفوذ کرده است. البته به نقل از صاحب خودرو مورد آزمایش، قسمت جلو داشبورد و زیر محل قرارگیری کیسههوا شاگرد، در فصل سرما صدای جیرجیر خفیفی شنیده میشود. سیینا با ابعاد 1490×1703×4166 میلیمتر ازنظر اندازه بین پراید و تندر90 قرار دارد. از نظر ایمنی در تصادفات رانندگی، این خودرو با 2 کیسههوا و ترمزهای ضدقفل(ABS) و بدنهای نسبتا محکم، موفق به کسب 3ستاره ایمنی از موسسه EuroNCAP شده که کاملا مشابه رقیب مستقیم خود یعنی تندر90 است.
در مجموع نمره فیات سی ینا از طراحی بهتر از تندر بوده ولی چندان هم شاهکار نمی باشد. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودروها را انجام بدهیم. طراحی فیات سی ینا یک طراحی تخت، بدون هیجان، ساده و نسبتاً قدیمی است. چراغهای جلوی آن شبیه پراید ۱۳۲ (یا برعکس، چراغهای پراید شبیه آن) است.
هرچند که موتور کوچک سینا تنها 6.5 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر مصرف می کرد، ولی وزن 1100 کیلوگرمی آن باعث می شد تا نتواند خودرویی با شتاب و کشش مناسب باشد. این نیرو توسط یک جعبه دنده 5 سرعته به چرخ های جلو می رسد و می تواند سینا را ظرف مدت 13.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند. سیانا خودرویی در کلاس سدان و بطور خلاصه جمع و جور است که ویژگی های یک اتومبیل اقتصادی را دارد.
به هر حال سینا به فرمان هیدرولیک، تهویه مطبوع از نوع دستی، تنظیم دستی صندلی ها، کامپیوتر سفری و قفل مرکزی با قابلیت کنترل از روی سوئیچ مجهز است. در بخش ایمنی نیز فیات سیانا تنها به ترمز ABS و دو کیسه هوا برای سرنشینان جلویی مجهز است. پس از حدود چهار دهه در سال 1389 فیات مجددا با مدل سینا (که سیه نا یا سیانا هم نوشته می شود) به ایران بازگشت ولی این مدل هم در کشور توفیقی نیافت و به تعداد بسیار کمی راهی بازار شد . در حال حاضر پیدا کردن یک نمونه سینا برای خرید بسیار دشوار است. در این مقاله کمی به این خودروی در حاشیه نگاهی خواهیم داشت. در میان خودروهای اروپایی، فیات همیشه از اقبال کمتری در بازار ایران برخوردار بوده است.
اما پیش از هرچیز لازم است از آقای کیومرث حکیمی که خودرو خود را جهت بررسی در اختیار ما قرار دادند، کمال تشکر و قدردانی را بهجای آوریم. اولین خودرویی که ما در مقایسه فیات سیینا به آن میپردازیم، فولکس گل است. حجم موتور سیینا ۱۴۰۰ سیسی و با قدرت ۷۷ اسب بخار طراحی شده، حال اینکه حجم موتور گل ۱۸۰۰ سیسی است و بهاندازه ۱۰۰ اسب بخار هم قدرت تولید میکند. حداکثر سرعت فولکس واگن بهاندازه ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت تعریف شده، حداکثر سرعت در فیات بیشتر و بهاندازه ۱۸۲ کیلومتر بر ساعت است.
در مسیر تست، به جاده جنگلی و پرپیچوخمی رسیدیم، باکمال تعجب میتوان گفت که این خودرو توانست با 3سرنشین در پیچها و سربالایی عملکرد خوبی را به نمایش بگذارد. حساسیت بالای پیشرانه به پدال گاز در کنار دورگیری سریع و روان و ضرایب مناسب جعبهدنده، سیینا را چابکتر از حد انتظار نشان میدهد. سیستم ترمز هم با بهرهگیری از سیستمهای کمکی ABS و EBD عملکرد بسیار خوبی نسبت به وزن و توان شتابگیری خودرو دارد. البته ترمزها در برخورد اول مقداری تیز هستند و با کوچکترین لمس پدال ترمز واکنش نشان میدهند که البته به مرور زمان برای راننده عادی میشود.
در نمای داخلی نیز سی ینا از طراحی مدرن و مناسبی برخوردار است. به نظر می رسد کوشش طراحان فیات بر این بوده تا تمام متریال و قسمت های داشبورد به گونه ای طراحی شوند که این خودروی کوچک جادار به نظر برسد. داشبورد سی ینا هرچند ساده اما زیبا طراحی شده کیفیت قابل قبولی به عنوان یک خودروی اقتصادی ارائه می دهد. سرنشینان جلویی از جای پای مناسبی برخوردار هستند و ردیف عقب هم برای افرادی با قد متوسط مناسب و راحت است. در بخش فضای داخلی نیز می توان سی ینا را خودرویی هم رده ریو دانست.
در بازارهای خرید و فروش در اردیبهشت ۹۸ قیمت تندر ۹۰ در مقایسه فیات سیینا بیشتر است. پیشنهاد میکنیم برای مشاهده آخرین قیمت خرید و فروش رنو تندر ۹۰ به سایت دیوار مراجعه کنید. هرچند که موتور کوچک سی ینا تنها 6.5 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر مصرف می کرد، ولی وزن 1100 کیلوگرمی آن باعث می شد تا نتواند خودرویی با شتاب و کشش مناسب باشد. سی ینا خودرویی در کلاس سدان و بطور خلاصه جمع و جور است که ویژگی های یک اتومبیل اقتصادی را دارد. در حقیقت می توان برای درک بهتر سینا آن را با کیا ریو مقایسه نمود. طراحی سی ینا به سال 1996 می رسد و مدلی که در ایران به فروش رسید، دومین فیس لیفت از نسل اول این مدل است که تولید آن تا سال 2012 در ایتالیا ادامه داشت.
در مجموع طراحی بدنه سینا را می توان زیبا و بسیار مناسب برای یک خودروی اقتصادی دانست. موتور ۱۴۰۰ سی سی فیات سی ینا با قدرت۷۷ اسب بخار و داشتن ۸ سوپاپ قدیمی و ناتوان به نظر می رسد. البته سازنده در سایت خود ۱۰نوع موتور با حجمهای ۱۲۰۰، ۱۴۰۰ و ۱۶۰۰ سی سی را بصورتهای معمولی، گازسوز و توربو معرفی نموده که احتمالاً در برنامه های آتی قرار دارند. موتور 1400 سی سی فیات سی ینا با قدرت77 اسب بخار و داشتن 8 سوپاپ قدیمی و ناتوان به نظر می رسد. البته سازنده در سایت خود 10نوع موتور با حجمهای 1200، 1400 و 1600 سی سی را بصورتهای معمولی، گازسوز و توربو معرفی نموده که احتمالاً در برنامه های آتی قرار دارند.
برای خرید کفپوش های سه بعدی انواع خودرو می توانید به صفحه محصولات کفپوش سه بعدی Sicg مراجعه کنید. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. در استانداردهای آلایندگی فیات برنده میدان است و داشتن یورو ۴ برای آلایندگی تبدیل به برگ برنده این خودرو شده است. جای شما در این لیست خالی است، فروشگاه خود را در معرض دید بیش از یک میلیون کاربر روزانه زومیت قرار دهید.
طراحی سیانا به سال 1996 می رسد و مدلی که در ایران به فروش رسید، دومین فیس لیفت از نسل اول این مدل است که تولید آن تا سال 2012 در ایتالیا ادامه داشت. فیات ( Fiat ) نام یکی از شرکت خودروسازی قدیمی ایتالیایی است که از سال 1899 تأسیس شده است و به عنوان بزرگترین خودرو ساز ایتالیا و ششمین خودرو ساز بزرگ جهان در سال 2009 شناخته شده است. یکی از محصولات فیات که در ایران نیز وجود دارد و توسط شرکت تاپکو مونتاژ می شود فیات سی ینا ( Siena ) است که در کلاس خودرو های شهری قرار می گیرد و مجهز به موتور 1.5 لیتری است که تنها 77 اسب بخار تولید می کند. طراحی داخلی و خارجی رنو در مقایسه فیات سیینا بهروزتر است و داشبورد خودرو با وجود منحنیهایی که دارد، جوانپسندتر به نظر میرسد. تندر برای رسیدن به شتاب، بهاندازه ۱۰٫۲ ثانیه زمان نیاز دارد، حال آنکه سیینا باید بهاندازه ۱۳٫۲ ثانیه زمان بگذارد. شتابگرفتن گل در مقایسه فیات سیینا زودتر انجام میشود و بهاندازه ۱۱ ثانیه زمان میبرد تا از سرعت صفر به ۱۰۰ برسد.
درست است که گل و سیینا هر دو طراحی سادهای دارد، اما درنهایت این سییناست که در طراحی برنده ظاهر میشود. این برتری شاید در صندوقداربودن فیات باشد، هرچه باشد فولکس واگن خودرویی هاچبک است. سینا از تجهیزات رفاهی قابل قبول ولی بسیار مختصری برخوردار است که این نکته هم می تواند یکی از دلایل عدم موفقیت این خودرو در ایران باشد. البته واضح است که از یک خودروی اقتصادی نمی توان توقع آپشن های بسیار داشت.
پیشنهاد میکنیم برای مشاهده آخرین قیمت خرید و فروش فولکس گل به سایت دیوار مراجعه کنید. رنو تندر 90 و پژو 206 صندوق دار از رقبای این خودروی ایتالیایی در ایران به حساب می آیند. بهرام ماشین اقتصادی بسیار خوبی بود بخاطر اینکه بازار ال90 به خطر نیفته اجازه تولیدشو ندادن.الان در ترکیه پرفروشترین ماشین هست. ابعاد نامتناسب درها و سایز رینگ و تایر، بزرگترین لطمه را به طراحی ظاهری این خودرو وارد کرده است، همچنین زاویه کم باز شدن درها خصوصا در ردیف عقب تا حدودی سوار و پیاده شدن از آن را در مقایسه با پژو 405 و تندر90 دشوار میکند. نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ به نظر شما کدام یک از این خودروها ارزش خرید بیشتری دارند؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق ثبت دیدگاه با ما و سایر خوانندگان بلاگ دیوار در میان بگذارید.
مالکان فیات از اینکه پای (چرخ) این خودرو بهندرت به تعمیرگاه میرسد، خوشحال هستند. هرچند که برخی از نبود قطعات یدکی در بازار میگویند، سیینادارها تأکید میکنند که قطعات یدکی بهراحتی در بازار یافت میشود. مصرف سوخت پایین در کنار کیفیت خوب قطعات یدکی و وسایل باعث شده است تا فیات سیینا خودروی مناسبی برای قشر متوسط جامعه باشد. در این مقاله، ما به مقایسه فیات سیینا با فولکس گل و رنو تندر ۹۰ میپردازیم. سیینا، حاصل برنامه جهانی فیات برای عرضه خودرویی ارزانقیمت در کلاس B بود.
فیات سی ینا – Fiat Siena که در کشورمان توسط شرکت خودرو سازی صنعت پارس تاپکو تولید می شود، درواقع گونه سدان و صندوقدار فیات پالیو می باشد. فیات ایتالیا همزمان با رنو فرانسه که l90 را برای بازارهای جهان سومی آماده می نمود پروژه فیات ارزانی که بتواند در این بازارها رقابت کند را آغاز کرد. در سال 1996 برای نخستین بار فیات پالیو در تاسیسات تولید خودرو فیات در برزیل متولد شد. این خودرو همانند لوگان درحال حاضر در کشورهای متعددی نظیر آرژانتین، هند، برزیل، چین، ترکیه، مصر، ایران و … تولید و مونتاژ می گردد. سی ینا در اصل نامیست که برای نمونه های غیر اروپایی فیات پالیو که صندوقدار می باشند اطلاق می شود. فیات سی ینا (siena) که در کشورمان توسط شرکت خودرو سازی صنعت پارس (تاپکو) تولید می شود، درواقع گونه سدان و صندوقدار فیات پالیو میباشد.
این خودرو مجهز به پیشرانه ای 4 سیلندر به حجم 1368 سی سی است که توانایی تولید 77 اسب بخار را داراست. این نیرو توسط یک جعبه دنده 5 سرعته به چرخ های جلو می رسد و می تواند سی ینا را ظرف مدت 13.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند. حداکثر سرعت این خودرو نیز 162 کیلومتر است.شاید بتوان یکی از دلایل شکست این مدل در بازار ایران را همین توانایی فنی کم آن دانست.
به واسطه سهم بالای خودروسازان داخلی از تیراژ تولید، خودروهایی نظیر پژو ۲۰۶، تندر ۹۰، پژو ۴۰۵ و پراید بیشترین سهم از بازار خودروهای دستدوم زیر ۳۰ میلیونتومان را دارند. در این بین خودروهای دیگری هم حضور دارند که به دلایل مختلفی همچون مطرحنبودن برند، نایاببودن لوازمیدکی و یا قیمتبالا از دید خریداران به دور هستند. در حال حاضر این برند برای خیلی از خریداران خودروهای دست دوم برندی ناآشناست. همچنین بخشی از افرادی که با این برند آشنایی نسبی دارند هم تحت تاثیر باورهای غلطی همچون نبودن قطعات یدکی و گرانبودن تعمیرات قرار گرفتهاند که آنها را از خرید این خودرو منصرف میکند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مطلب به سراغ یک نمونه فیات سیینا با کارکرد 80هزار کیلومتر برویم تا بتوانیم از این طریق شما را با معایب و محاسن این خودرو بیشتر آشنا کنیم.
هم اکنون فیات سی ینا در شش رنگ با مبلغ ۴.۵ میلیون به صورت پیش فروش یک ساله عرضه می گردد. درحالیکه قیمت روز بازار آن حدود ۱۷ میلیون تومان است که برای چنین خودرویی بسیار گزاف است و امکان رقابت را از آن در برابر لوگان سلب می نماید. هم اکنون فیات سی ینا در شش رنگ با مبلغ 4.5 میلیون به صورت پیش فروش یک ساله عرضه می گردد. درحالیکه قیمت روز بازار آن حدود 17 میلیون تومان است که برای چنین خودرویی بسیار گزاف است و امکان رقابت را از آن در برابر لوگان سلب می نماید. فضای داخلی اتوموبیل از طراحی بهتر و دوست داشتنی تری برخوردار است و علیرغم سادگی بیش از حد بواسطه استفاده از اصول ارگونومی و همچنین سلیقه ایتالیایی، قابل قبول می باشد.
اولین حضور این خودروساز ایتالیایی در ایران به چند دهه قبل باز میگردد. در گذشته مینی بوس و اتوبوس های داخل شهری این شرکت در ایران مونتاژ می شدند ولی از همان دوران فیات با رقبای قدرتمندی مانند مرسدس بنز در ایران مواجه بود. این اتوموبیل رقیب لوگان یا همان تندر L90 می باشد و از نظر کلاس خودرو، امکانات و مشخصات فنی باید با آن مقایسه گردد.
هدف فیات از تولید این مدل، نفوذ به بازارهای در حال توسعه جهت گسترش فروش بوده است. حضور سیینا که در بازار روسیه آنرا با نام Albea میشناسند، در کشورهای همسایه بسیار پررنگ بوده تا جایی که در بازار کشور ترکیه، نقشی مشابه پراید را در بازار ما ایفا میکند. به نوعی میتوان گفت که فلسفه طراحی و تولید سیینا بسیار به رنو لوگان یا همان تندر 90 خودمان شباهت دارد. بنابراین حضور سیینا در کشورمان میتوانست رقابتی جالب میان این خودرو و تندر90 ایجاد کند؛ اتفاقی که به دلیل زمان کوتاه تولید این محصول هیچگاه رخ نداد. نسخهای که از سیینا به بازار ایران آمد، مدل فیسلیفت 2004 آن در دو تیپ داینامیک و اکتیو مجهز به پیشرانه 1.4 لیتری 4 سیلندر 8 سوپاپ است که میتواند حداکثر 77 اسب بخار نیرو و 105 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. سیکل ترکیبی سوخت این پیشرانه 6.2 لیتر در هر 100 کیلومتر است که به نسبت حجم پیشرانه و وزن 1.1 تنی این خودرو و با داشتن باک 48 لیتری عدد مناسبی بهحساب میآید.
این خودروی ایتالیایی مجهز به سیستم ترمز ضدقفل ABS است و در زمان تصادف هم بهطور خودکار سیستم سوخترسانی قطع میشود. در پشت فرمان سیینا حسی کاملا متفاوت با اکثر خودروهای تولید داخل خواهید داشت. ارتفاع بالا، صندلیهای تخت و نسبتا سفت، فرمان نرم و دقیق و موقعیت قرارگیری چرخها که از نظر عرضی و طولی به هم نزدیک هستند، همواره حس غریبی را به راننده القا میکند. همچنین سیستم تعلیق این خودرو مقداری خشک است و روی دستاندازها میکوبد ولی به لحاظ قیمت بین رقبای اصلیاش در بازار قابلقبول است.
در نمای داخلی نیز سینا از طراحی مدرن و مناسبی برخوردار است. داشبورد سینا هرچند ساده اما زیبا طراحی شده کیفیت قابل قبولی به عنوان یک خودروی اقتصادی ارائه می دهد. در بخش فضای داخلی نیز می توان سینا را خودرویی هم رده ریو دانست. هر چند که سینا خودرویی اقتصادی و ارزان قیمت است، اما طراحی آن یک خودروی میان رده را در ذهن تداعی می کند. به همین دلیل نمای جلویی و پشتی سینا نسبت به سایر قسمت ها مدرن تر به نظر می رسد.
دیدگاهتان را بنویسید