بررسی خودرو ریسپکت

بررسی ریسپکت بخریم یا نه؟ مزایا و معایب ریسپکت بهمن موتور نوربرت پرفورمنس

شما می‌توانید صندلی‌های ردیف عقب این خودرو را خوابانده و از فضای بزرگ‌تری بهره ببرید. نکته‌ای که نیاز به ذکر است این است که دسترسی به امکانات این خودرو چندان سخت نیست و بعد از چند بار نشستن در کابین به آنها عادت می‌کنید. ظرافت طراحی کابین ریسپکت  پرایم جذاب است؛ مثلاً دریچه خروجی هوا برای شیشه بسیار جذاب طراحی شده؛ اطراف دسته دنده و تنظیمات کولر، فلز برس خورده ماتی کشیده شده که خلاقانه است. ریسپکت  پرایم یک خودروی چینی نسبتاً اقتصادی با طراحی ساده است که در رنگ سفید اصلاً زیبا نیست؛ اما در سیاه نگاه بیننده را می‌دزدد. آریزو ۶ پرو که رقیب اصلی و سرسخت این خودرو است از پیشرانه و گیربکس بسیار مشابهی با این خودرو بهره می‌برد چری تقریباً ۵۰ درصد این کمپانی را تحت مالکیت دارد و باقی این برند تحت مالکیت گروه وولیانگ است؛ اما همچنان مرکز پشتیبانی فنی و مرکز تحقیق و توسعه همچنان به چری تعلق دارد.

اکثر افراد از شنیدن این که یک گیربکس CVT بر روی ریسپکت قرار دارد مأیوس می‌شوند؛ اما باید به این موضوع توجه داشته باشیم که این CVT با گیربکس CVT که بر روی نیسان تینا و خودرو های قدیمی نصب شده متفاوت بوده و می‌تواند نسل جدید گیربکس CVT را به شما ارائه دهد. نکته مثبتی که مشاهده می‌شود عایق‌بندی خوب است و کمتر صداهای بیرونی وارد کابین می‌شوند. ظاهر جلوی ریسپکت ۲ شباهت‌هایی با خودروهای کیا و هیوندای دارد و بر روی جلوپنجره مشکی تکه‌های فلزی بسیار جذابی با طرح کلی کهکشانی قرار دارد.

طراحی و کدنویسی سایت خودروم توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد. خودروم در بهار سال ۱۴۰۱ فعالیت خود را با تمرکز بر صنعت خودروسازی ایران و چین آغاز کرد. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهره‌مند شوید. این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانسته‌ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راه‌گشاست، بدانیم.

عرضه ریسپکت از سوی بهمن موتور با تولید نسل جدید آریزو 6 توسط مدیران خودرو همزمان شده است. هر دو خودرو بر اساس یک پلتفرم شکل گرفته‌اند و مشخصات فنی مشابهی دارند، از این رو رقابت بین این دو خودرو چینی با ذات و مشخصات یکسان در آینده نزدیک جالب خواهد بود. داشبورد میانی ابتدا میزبان یک صفحه نمایش عریض و بزرگ بیرون زده از داشبورد بوده که یک گزینه بسیار مناسب برای بازار ایران محسوب می شود.

مصرف سوخت ترکیبی بهمن ریسپکت به صورت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷.۵ لیتر بوده و حجم باک این خودرو نیز ۵۰ لیتر است. همچنین تعلیق این خودرو در چرخ های جلو از نوع مک فرسون و در چرخ های عقب از نوع مولای لینک است که نرمی قابل قبول و سواری مناسبی را برای این خودر‌ به ارمغان آورده اند. نکته قابل توجه این است که با وجود اشتراک در بخش قوای محرکه این خودرو با آریزو ۶ و آریزو ۵ توربو اما ریسپکت عملکرد بهتری دارد. شرکت بهمن موتور در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو که در آبان ماه سال 1402 برگزار شد اقدام به رونمایی از تیپ جدیدی از ریسپکت پرایم با نام ریسپکت 2 کرد. ریسپکت پرایم مجهز به 6 ایربگ راننده، سرنشین جلو، جانبی های جلو و پرده ای است.

هیچ تست تصادفی به طور مستقل از این خودرو منتشر نشده اما به علت مشترک بودن پلتفرم آن با سری آریزو های چری که 5 ستاره ایمنی از C-NCAP دارند می توان ایمنی خوبی را برای آن متصور بود. سیستم های کمک رانندگی نصب شده در این خودرو مانند سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS و سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAC نیز می توانند در جلوگیری از حوادث رانندگی موثر واقع شوند. با توجه به سابقه‌ای که از بهمن ریسپکت عنوان کردیم، شباهت آن با خودروهای خانواده چری طبیعی به نظر می‌رسد. در واقع کوین ژواندو نیز بر اساس دو محصول چری یعنی آریزو 7 و آریزو 6 شکل گرفته است. همچنین تعلیق این خودرو در چرخ های جلو از نوع مک فرسون و در چرخ های عقب از نوع مولتی لینک است که نرمی قابل قبول و سواری مناسبی را برای این خودر‌ به ارمغان آورده اند.

بهمن موتور در استراتژی جدید خود، با خرید پلتفرم این خودرو، آن را با نام و لوگوی اختصاصی خود به خط تولید آورد و داخلی‌سازی این خودرو در ایران با حدود ۳۰ درصد آغاز شد. در همین راستا این خودروساز داخلی که تا پیش از شروع تحریم‌ها تجربه بسیار موفقی را با سدان مزدا ۳ نیو به دست آورده بود، حالا سعی دارد تا شانس خود را با یک سدان چینی امتحان کند. در این راستا رسپکت بهمن‌ موتور تا اواخر سال جاری به بازار عرضه خواهد شد و ما در این مقاله نگاهی به مشخصات فنی، ظاهری، امکانات و سایر ویژگی‌های این خودرو جدید بازار ایران خواهیم انداخت.

طبق عکس‌های منتشر شده از این خودرو قسمتی از جلو پنجره آن به رنگ قرمز و دو رنگ آبی در آمده است که تا حدودی شبیه به خودروهای M بی ام و است. همانند ظاهر خارجی، کابین این خودرو نیز شباهت غیرقابل انکاری به چری آریزو 6 دارد و از همان الگو برای طراحی آن استفاده شده است. کابین کوین ژواندو همانند آریزو 6 پرو اندکی به سمت راننده متمایل شده است و تمامی قطعات کم ارتفاع هستند تا دسترسی سرنشینان به آن‌ها آسان باشد.

دکمه‌های فیزیکی سیستم تهویه مطبوع و دیگر امکانات خودرو در پایین دریچه‌ها دیده می‌شود و اهرم دنده کرومی جلوی آنها قرار دارد. فرمان دی‌کات حس و حال اسپرت ریسپکت را تکمیل می‌کند و می‌توان اطلاعات خودرو را در کیلومترشمار نیمه دیجیتال – نیمه آنالوگ پشت فرمان دید. فرمان رسپکت پرایم از نوع 3 شاخه D کات است و لوگوی RESPECT روی آن دیده می شود. صفحه کیلومتر خودرو از نوع آنالوگ بوده که خبر خوبی برای دوست داران خودرو به شمار می رود. داشبورد نیز طراحی بسیار متفاوتی دارد و روی آن از طرح های متفاوتی استفاده شده است. بالای کنسول میانی داشبورد یک مانیتور 10.25 اینچی استفاده شده و طراحی آن شبیه به خودرو های بی ام و است.

شتابی که ما از ریسپکت گرفتیم ۱۲ ثانیه در مد اکو و ۱۱ ثانیه در مد اسپرت بود که برای این مشخصات بد نیست. متاسفانه مدل مورد آزمایش ما مصرف سوخت بالایی را نشان می‌داد که باعث تعجب است. در زمان فیلمبرداری ویدیو تست درایو بهمن ریسپکت، هنوز قیمت سدان ریسپکت بهمن موتور اعلام نشده بود. اما به تازگی بهمن موتور قیمت این خودرو را اعلام کرده که قیمتی بسیار رقابتیست. بهمن ریسپکت پرایم قیمتی معادل 737 میلیون تومان دارد که با این قیمت می توان گزینه بسیار جذابی برای انتخاب باشد.

در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. همانطور که مشاهده کردید گزینه‌های ایمنی این محصول هم در سطح مناسبی قرار دارند. البته گزارش معتبری از تست تصادف خودرو پیدا نکردیم اما با توجه به 5 ستاره کامل آریزو 5 و اشتراک پلتفرم میان این دو میتوانیم نسبت به امنیت ریسپکت هم امیدوار باشیم. از لحاظ کیفیت و فضای داخل (و صندوق) می‌توان ریسپکت را با برادرش یعنی آریزو 5 مقایسه نمود که اگر روی آن خودرو شناخت داشته باشید متوجه میشوید که اوضاع این یکی هم به نسبت قیمت و کلاس بدنه راضی‌کننده است.

اگر قصد خرید ریسپکت پرایم را دارید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید تا با خودروهای دیگری که با این قیمت قابل خریداری است آشنا شوید. این خودرو برای بازار محلی ایران طراحی شده است و قصد دارد با سدان‌های داخلی و خارجی رقابت کند، به‌ویژه در دسته قیمتی متوسط. ریسپکت دارای طراحی جوان و ورزشی است که در رنگ‌های مختلف مثل سیاه، قرمز و فلاتر، جذاب به نظر می‌رسد. ترمز های خودرو از قدرت مناسبی برخوردار هستند و حس اطمینان را به راننده و سرنشینان منتقل می کنند.

این گیربکس از نوع اتوماتیک CVT است و به صورت مصنوعی 9 دنده را در اختیار راننده قرار می‌دهد. کیفیت متریال به کار رفته در داشبورد و کابین بهمن ریسپکت سطح بالایی داشته و در بیشتر قسمت های داشبورد از پلاستیک نرم و یا چرم مصنوعی ساخته شده است. فضای کابین با توجه به کلاس آن (سدان کلاس C) جادار و قابل قبول بوده و همچنین نوع طراحی صندلی های جلو نیز اسپرت بوده و پشت سری به صورت یکپارچه با صندلی طراحی شده است. در عقب چراغ‌های کشیده‌ای که در میانه باریک‌تر می‌شوند و در وسط آنها لوگوی جدید بهمن موتور و در زیر آن نوشتهٔ ریسپکت که به معنای احترام است به زیبایی خودنمایی می‌کند.

به همین بهانه، این مقاله را به بررسی جامع این سدان تازه‌نفس اختصاص داده‌ایم تا ببینیم ریسپکت بهمن موتور چه چیزهایی برای رقابت با رقبای کهنه‌کار و پرطرفدار خود در چنته دارد. از دیگر نکات جالب توجه کابین ریسپکت می‌توان به مواردی مثل فرمان D شکل و دریچه‌های خلاقانه تهویه اشاره نمود که در مجموع شکل و شمایل هیجان‌انگیزی پیش رویمان قرار داده‌اند. نشانگرهای پشت‌آمپر نیز حالتی نیمه دیجیتال دارند و تلفیق این قضیه با نمایشگر عریض مرکزی و انبوهی از آپشن‌های رفاهی و ایمنی احساس مواجهه با یک خودرو مدرن و امروزی را در ذهن تداعی میکند.

زیر کاپوت ریسپکت بهمن یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژر با استاندارد آلایندگی یورو 6 قرار گرفته که قادر است در بهترین حالت 154 اسب‌بخار قدرت (دور موتور 5500) و 210 نیوتن‌متر گشتاور (از دور موتور 1750 الی 4000) تولید نماید. این نیرو توسط یک جعبه‌نده CVT با قابلیت شبیه‌سازی 9 سرعت به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود تا همه چیز مشابه با آریزو 5 جدید و آریزو 6 باشد. با توجه به این شباهت‌ها می‌توان حدس زد که عملکرد فنی خودرو نیز تا حد زیادی به رقبای مورد اشاره نزدیک است. با محبوبیت روزافزون کراس‌اوورهای شهری، برخی از کلا‌س‌های خودرویی و طرفداران آنها به نوعی مهجور مانده‌اند. مثلاً در حال حاضر اگر یک سدان خانوادگی اتوماتیک صفرکیلومتر با فن‌آوری روز بخواهید، فقط چند گزینه محدود پیش رویتان قرار خواهند گرفت؛ مابقی یا خیلی قدیمی هستند و یا با قیمت‌های سر به فلک‌کشیده از دسترس عموم مردم خارج می‌باشند.

وقتی به صندلی ردیف عقب می رویم، فضای سر و پا برای افراد با قد حدود ۱۸۵ سانتی متر منطقی و قابل قبول است. بهمن ریسپکت از نظر طراحی ظاهری خودرویی نسبتا مدرن و جدید محسوب می شود که از ظاهر اسپرت و جوان پسندی بهره مند شده است. در نمای جلو چراغ های اصلی کمی باریک و کشیده طراحی شده و در ترکیب با جلوپنجره کهکشانی‌اش ظاهر خشنی به خود پیدا کرده است. بر روی سپر جلو نیز ادامه جلوپنجره خودرو طراحی شده و در دو طرف نیز چراغ های مخصوص روز قرار گرفته که طراحی آنها به گونه‌ای است که ادامه چراغ های پوزیشن لایت در کاسه چراغ اصلی هستند. گروه بهمن اعلام کرده قصد دارد ریسپکت را با قیمتی رقابتی، پایین از امثال آریزو 6 یا حتی 5 جدید به بازار عرضه کند که در صورت تحقق این امر می‌توان امیدوار بود این خودرو به موفقیت خوبی دست یابد. در واقع استفاده از پلتفرم مشترک و پیشرانه و گیربکس مشابه باعث شده انتخاب میان این خودروها وابستگی زیادی به قیمت‌شان داشته باشد و طبیعتاً شانس ماشین ارزان‌تر بالاتر خواهد بود.

این خودرو در تست های انجام شده توسط اسب بخار، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت حدود ۱۱.۸ تا ۱۲.۷ ثانیه را در شرایط گرمای تابستانی تهران و با بنزین معمولی ثبت کرد. البته که گفته می شود در شرایط ایده آل، شتاب گیری این سدان گروه بهمن کمتر از ۱۰.۸ ثانیه خواهد بود. با وجود اینکه در روزهای گرم تابستان بررسی ریسپکت پرایم را انجام می دادیم، اما عملکرد کولر و سیستم تهویه مناسب بود و در مدت زمانی کوتاهی از استارت، می توانست خنکی مورد نظر را در کابین ایجاد کند.

به‌طور کلی، طراحی این سدان نمره خوبی می‌گیرد و می‌توان گفت که ظاهر مدرن و جذابی دارد. از جمله محصولات آن می‌توان به خودروهای فیدلیتی (fidelity) و دیگنیتی (dignity) اشاره کرد. در آذر ۱۴۰۱، قیمت مصوب ریسپکت پرایم از سوی گروه بهمن ۷۳۷ میلیون تومان تعیین شده است و در بازار آزاد تا ۹۵۰ میلیون تومان هم معامله می شود.

پس از آن دریچه ها و پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع با کلیدهای پیانویی قرار گرفته اند. یکی از نکات مثبت این خودروی سدان توجه به طراحی در برخی جزئیات مانند خروجی هوای شیشه های جانبی است که باعث شده تا کابین بیش از پیش ظاهر اسپرتی به خود بگیرد. با این حال در یک جمع‌بندی کلی میتوان ریسپکت گروه بهمن را خودرویی خوش‌قیافه و خاص توصیف نمود؛ بخصوص که رقیب مستقیم این محصول یعنی آریزو 5 با توجه به حضور طولانی‌تر در بازار اندکی تکراری شده و دیگر مورد توجه افراد تنوع‌طلب قرار نخواهد گرفت. راستی نکته جالب دیگر روئیت لوگو جدید گروه بهمن بود که به نظرم آن هم شیک و جالب از کار درآمده است.

کیفیت ساختی که بهمن موتور به شما ارائه می‌دهد به نسبت چینی‌های رقیب هم مناسب به نظر می‌رسد. در صندلی‌های عقب هم شما می‌توانید فضای قانع کننده و سواری نرمی از خودرو بگیرید؛ اما در جلو ارتفاع بلند صندلی‌ها کمی آزاردهنده است اما باعث دید بهتر به جلو شده است. در هنگام پارک‌کردن هم شما به کمک دوربین‌ها و سنسورهای خودرو راحت‌تر خواهید بود.

هنوز رقم دقیقی از شتاب صفر تا صد این خودرو در دسترس نیست اما انتظار می‌رود که سدان بهمن موتور در زمانی حدود 10 ثانیه بتواند از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد. ازآنجایی‌که این دو خودرو محصول چری هستند، پیشرانه‌های آن‌ها اساساً یکسان است و هردو از یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو استفاده می‌کنند. این موتور در آریزو ۵ اسپرت E4T15B و در ریسپکت E4T15C نام دارد که نسخهٔ مورداستفاده از سدان مونتاژی بهمن کمی قوی‌تر است. آریز ۵ اسپرت ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور دارد درحالی‌که این ارقام در ریسپکت ۱۵۴ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتن متر است. اعلام این قیمت در حالی است که شرکت رقیب یعنی مدیران خودرو، آریزو 6 پرو را معادل یک میلیارد و شصت میلیون تومان قیمت گذاری کرده است.

پیشرانه و مشخصات فنی ریسپکت برای بازار ایران مناسب به نظر می آیند؛ اما باید توجه داشت که نگهداری موتورهای توربو با توجه به کیفیت بنزین کمی دشوار است. همچنین بجعبه دنده 9 سرعته به خوبی پاسخگوی موتور بوده و ضریب تعویض دنده‌ها مناسب هستند. علاوه بر این باید ذکر کرد که صدای موتور در هنگام فشار پدال گاز و دور موتورهای بالا، به داخل خودرو منتقل می‌شود؛ اما این صدا به هیچ عنوان آزار دهنده نیست و حس و حال سواری با یک خودروی اسپرت را ایجاد می‌کند. همچنین توان استفاده از دو حالت رانندگی اقتصادی و اسپرت را دارید که تفاوت آنها را باید سهولت فشار پدال گاز در حالت اسپرت دانست. ریسپکت یک سدان کلاس C با طراحی جوان‌پسند و قابلیت‌های مناسب است که توسط شرکت بهمن موتور در ایران مونتاژ می‌شود. این خودرو با استفاده از پلت‌فرم چری آریزو 7 و موتور 1.5 لیتری توربو، عملکرد قوی و مصرف سوخت معتدل دارد.

در سال 2016 خطوط تولید خود را با هدف تولید خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور گسترش داد و مدل X3 را عرضه کرد. در سال 2017 کووین موفق به عرضه مدل X5 شد و در سال 2020 و همزمان با معرفی خودرویی به نام شویجت (Showjet) به منظور جلوگیری از کاهش محبوبیت کووین، توانست مدل E5 را وارد بازار کند. قبل از هر چیز بهتر است که نگاهی به شرکت کووین و سازنده اصلی خودروی ریسپکت بی‌اندازیم و ببینیم که این شرکت چینی چه فراز و فرودهایی را پشت سرگذاشته و اکنون در بازار چین از چه جایگاهی برخورد است. کووین در ابتدا اصلاً شرکت خودروسازی نبود؛ بلکه نامی برای مدل بازسازی شده چری فولوین قدیمی در سال 2003 بود که بعدها چری در سال 2009 تصمیم گرفت که از نام کووین برای تعدادی از محصولات خود استفاده کند و به این ترتیب کووین را به عنوان برندی از زیر مجموعه‌های خود معرفی کرد. از این زمان به بعد در ابتدا کووین وظیفه بازسازی و عرضه مجدد محصولات چری به بازار چین را برعهده گرفت و می‌توان گفت که هدف فعالیت کووین، بازگرداندن مدل‌های پرفروش چری به بازار با انجام تغییرات ظاهری و… بود. به همین دلیل هم خودروهایی مانند چری کووین 1، 2، 3 و… به عنوان جایگزین‌های QQ6، Fulwin، چری A5 و… عرضه شدند.

بهمن موتور مصرف سوخت ترکیبی آن را نیز ۷ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام کرده است. پس از نمایش ماشین ریسپکت پرایم توسط بهمن موتور در نمایشگاه خودرو تهران 1401، مدیران این شرکت وعده دادند که در نیمه دوم سال جاری شاهد عرضه این خودرو به بازار خواهیم بود. حتی خطوط تولید وانت کارا و پیکاپ کاپرا 2 از بهمن موتور به بهمن دیزل منتقل شد تا ظرفیت مونتاژ بهمن موتور برای تولید ریسپکت پرایم آزاد شود. با این حال هنوز در میانه پاییز 1401 از این خودرو خبری نیست و تنها قیمت ریسپکت توسط شرکت سازنده اعلام شده است. از این رو می‌توان امید داشت که مشتریان ایرانی در ازای پرداخت قیمت ماشین ریسپکت، خودرویی مدرن و امروزی را به دست خواهند آورد.

باید دید که ریسپکت واقعا برای مشتریان خود احترامی قائل است و کیفیتی در شأن آنها را در اختیارشان قرار می‌دهد یا خیر. مدل تجاری ناواران ، با محوریت اعتماد به مشتری ، امکان اجاره خودرو با استانداردهای روز دنیا و بدون دریافت تضامین سنتی همانند چک و سفته و اسناد ملکی را فراهم می سازد. ردیف عقب فضای راحتی دارد و تنها مشکلش طول و عرض کم نشیمن صندلی عقب است؛ ارتفاع صندلی‌ها هم مناسب است و در پشت کنسول شما از یک دریچه کولر به همراه پورت USB بهره‌مند هستید. ولی چراغ های عقب تا اواسط صندوق امتداد یافته اند و فاصله کمی میان آنها وجود دارد.

محصول جدید بهمن موتور که در ایران ریسپکت (Respect به معنی احترام) نام گرفته، مونتاژ چینی کُووین شواندو (Cowin Xuandu) است و روی پلتفرم مشترکی با چری آریزو ۵ و چری آریزو ۶ تولید شده. ریسپکت برای اولین بار در چهارمین نمایشگاه خودرو تهران رونمایی شد و ظاهر به‌روز و آپشن‌های قابل قبول آن توانست نظرها را به سمت این خودرو جلب کند. سیستم تعلیق ماشین ریسپکت در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع چند اتصاله یا مولتی لینک است؛ بنابراین با خودرویی نرم و روان روبرو خواهیم بود که مناسب سفرهای خانوادگی است.

یکی از بدترین نقاط ضعف فنی این خودرو توربوشارژر آن است که در تلفیق با گیربکس کمی شتاب اولیه را می‌کاهد و همین سبب می‌شود شما در سرعت زیر ۲۰ کیلومتر، شتاب بسیار کندی را تجربه کنید. عجیب است که چنین مکثی در اکثر خودروهای چینی بازار هم دیده می‌شود و در حالتی که دمای روغن گیربکس بالاتر هم می‌رود به اوج می‌رسد. ترمزهای خودرو بسیار خوب عمل می‌کنند و هندلینگ هم به‌واسطه سیستم مولتی لینک در محور عقب راضی‌کننده و بهتر از رقبایی چون آریزو ۶ است. سدان کامپکت بهمن ریسپکت اولین بار در چهارمین نمایشگاه خودروی تهران در خرداد ماه سال ۱۴۰۱ معرفی شد و در آن زمان با قیمت پایه ۷۳۷ میلیون تومان به مشتریان فروخته شد. هرچند ریسپکت با نام اصلی کوین ژواندو در سال ۲۰۲۱ معرفی شد ولی همان‌طور که گفته شد، این خودرو بر اساس آریزو ۷ متعلق به سال ۲۰۱۳ ساخته شده و بنابراین ساختاری قدیمی‌تر از آریزو ۵ دارد که اولین بار در سال ۲۰۱۶ معرفی شد.

دیگر خودروی صفر کیلومتری که در این بازه قیمتی قابل خرید است نیز KMC J7 کرمان خودرو است، نمونه های صفر کیلومتری از مزدا 3 نیو تیپ 4، کیا سراتو TD مونتاژ سایپا و هیوندای اکسنت نیز در بازار حضور دارند که با وجود برند قدرتمند تر، سال تولید آن ها مربوط به سال 98 است. انتخاب از بین یک خودروی چینی پر آپشن با طراحی جدید و یا یک خودروی ژاپنی یا کره ای با طراحی مربوط به 10 سال قبل موضوعی است که ارتباط مستقیمی با سلیقه خریدار و انتظارات او از خودرو دارد. در نمای عقب ماشین ریسپکت پرایم تا حدی ناهماهنگی با طراحی جلو کنار دیده می شود. اما به طور مستقل این نما بسیار خاص و متفاوت طراحی شده به طوری که کاملا نگاه ها را به خود خیره می کند. چراغ های بسیار باریک و کشیده عقب که به یکدیگر متصل نیستند و سپر عضلانی با دو خروجی اگزوز در اطراف چهره جذابی به رسپکت پرایم بخشیده اند. لوگوی جدید گروه بهمن نیز به طور خاص در میان چراغ های عقب این خودرو جا خوش کرده است.

از دیگر مشخصات ریسپکت می‌توان به وجود فرمان برقی، سیستم تعلیق مک‌فرسون در جلو و مستقل چند اتصالی (مولتی‌لینک) برای عقب و ترمزهای چهارچرخ دیسکی اشاره نمود. مصرف سوخت هم برای رانندگی در شرایط ترکیبی 7.5 لیتر (در هر صد کیلومتر) عنوان شده که عدد متوسطی برای یک خودرو امروزی به حساب می‌آید. همچنین باید در نظر داشت که ریسپکت همچون سایر رقبای توربوشارژر موجود در بازار، نیاز به بنزین با کیفیت بالاتر و دقت بیشتر در سرویس و نگهداری دارد.

ریسپکت پرایم امکانات بیشتری نسبت به آریزو 6 پرو دارد و قیمت آن نیز حدود 300 میلیون تومان کمتر از رقیب است. با توجه به اینکه هر دو خودرو از یک ترکیب مشخصات فنی بهره می‌برند و حتی ریسپکت اندکی قوی‌تر ظاهر شده است، بدیهی است که باید برنده این رقابت را ماشین ریسپکت پرایم بهمن موتور بدانیم. ریسپکت بهمن موتور خودرو دارای ظاهر مدرن، کابین اسپرت و آپشن‌های کاربردی است و مشتریان جوان را به سمت خود جلب خواهد کرد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *