بررسی خودرو مزدا 3

مزدا 3 مدل 2024 پریمیوم ادیشن: بررسی مشخصات فنی، قیمت و امکانات جدید مجله پدال

مزدا 3 نیو، یکی از مدل‌های موفق این سری، توانسته است با امکانات رفاهی و عملکرد فنی مناسب، رقابت سرسختی با خودروهای وارداتی هم‌رده خود داشته باشد. زمان لازم برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، ۸ تا ۹ ثانیه و میانگین مصرف سوخت، ۹ لیتر در صد کیلومتر است. بعضی نسخه‌های ویژه از مزدا ۳ مثل نمونه مجهز به موتور ۲/۵ لیتر توربوشارژ با قدرت ۲۵۰ اسب بخار و گشتاور ۳۴۰ نیوتن‌متر، همراه سیستم دو دیفرانسیل قابل خرید هستند. در گمرک ایران، مدل مجهز به موتور ۲ لیتر تنفس طبیبعی از سری اسکای‌اکتیو G با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته مجوز گرفته است. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت مزدا ۳ با شرایط گفته شده ۱۰ ثانیه است و حدود ۸ لیتر در صد کیلومتر، میانگین مصرف بنزین خواهد داشت. این سدان خانوادگی جدید که صندوق عقبش برابر ۲۵۰ لیتر فضای حمل بار دارد، ۱,۴۹۳ کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند با تکیه‌بر گنجایش ۵۱ لیتری باک بنزینش، مصرف سوخت ترکیبی ۵.۸ تا ۶.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را ارائه کند.

پس از ورود به کابین این ماشین با فضایی شیک و صمیمی روبه‌رو می‌شوید که با گذشت سال‌ها از تولید آن، هنوز زیبا به نظر می‌رسد. پس از تغییراتی که در شرایط تجاری و بین المللی در سال 94 صورت گرفت، قطعات این خودرو به تهران ارسال شد و این خودرو به دلیل محبوبیت و پرفروش‌ بودن، مجددا در تهران مونتاژ شد و در نهایت 2000 دستگاه از این خودرو تولید گشت. نمایشگر ایستاده روی داشبورد، مستطیل با اضلاع مساوری نیست و هماهنگ با دیگر اجزا، دارای خطوط مورب است. البته مزدا ۳ ۲۰۲۴ برای ترمز گرفتن هم از ترمزهای دیسکی مجهز به ABS و توزیع نیروی ترمز بهره‌مند شده است.

همانطور که در بررسی جداگانه تیپ‌های این خودرو گفته شد، در تمامی تیپ‌ها از موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ با حداکثر توان ۱۴۷ اسب بخار در دور موتور ۶۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۸۷ نیوتن متر در دور موتور ۴۰۰۰ دور در دقیقه استفاده شده است. در تیپ ۱ این خودرو که گیربکس دستی به کار رفته، شاهد شتاب بیشتر نسبت به مدل های اتوماتیک هستیم. مدل های اتوماتیک این خودرو دارای شتاب صفر تا صد این خودرو ۹.۲ ثانیه هستند که عدد قابل قبولی برای خودرویی در این رده قیمتی است.

در مدل هاچبک، حالت تخم مرغی و حجیم مورد انتظار از یک هاچبک ژاپنی به خوبی برای مزدا ۳ فراهم است. همچنین المان‌های براق که زیر چراغ و جلوپنجره نصب شده‌اند، جذابیت ظاهری مزدا ۳ را افزایش می‌دهند. حجم‌دهی بدنه در نمای جلو، بسیار خوب است و ادوات پلاستیکی سیاه‌رنگ در پایین سپر، چندان آزاردهنده محسوب نمی‌شوند. دیگر نکته جالب اینکه، مه‌شکن سنتی در طرفین سپر وجود ندارد و داخل کاسه چراغ است. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم.

مونتاژ نسل اول این خودرو از سال 86 تا 89 و نسل دوم آن از سال 89 با عنوان مزدا 3 نیو، توسط گروه خودروسازی بهمن در ایران صورت گرفت. در طول زمان، به دلیل کمبود قطعات موردنیاز، تولید این خودرو کاهش یافت و در مرداد ماه 93 رسما متوقف شد. مزدا ۳ از خودرو های محبوب و جوان پسند در ۱۰ سال اخیر بوده است و به دلیل داشتن امکانات و آپشن های مناسب، ظاهر زیبا، و پیشرانه قوی جزء اتومبیل هایی است که همچنان طرفداران خاص خود را دارد. در حال حاضر، خط مونتاژ این اتومبیل در کشور متوقف شده اما کارکرده آن همچنان در بازار های داخلی در حال معامله می‌باشد.

در مزدا ۳ به جای پنل دیجیتال بزرگ، حالت دایره‌ای با نمایشگر دیجیتال مدور استفاده شده است. مجموع این موارد، همراه با فرمان کاملا گِرد، حس اسپرت و کلاسیک برای راننده مزدا ۳ فراهم می‌کند. امکانات رفاهی مناسب، تجهیزات ایمنی فوق‌العاده و طراحی بی‌نظیر بخشی از محاسن نسل تازه مزدا ۳ به شمار می‌روند. با توجه به همکاری مشترک تیم Car.ir و وب سایت خودروبانک از این پس شاهد ویدئوهای حرفه ای و تخصصی نقد و بررسی خودروهای بازار ایران خواهید بود . این ویدئوها با زحمت فراوان و صرف هزینه های زیاد ساخته و آماده شده اند و امیدواریم که مورد توجه شما دوستان عزیز قرار گیرند . در ضمن این خودرو در تست ایمنی توسط موسسه Euro-NCAP موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از مرکز استاندارد و ایمنی اروپا گردید.

در نمای جلویی خودرو چراغهای زاویه دار ، کشیده در هماهنگی کامل با بدنه، مشاهده می شود که بر جذابیت مزدا ۳ جدید افزوده است. این چراغ ها در ترکیب یا جلو پنجره ای و گلگیرها نیز نمایی ویژه و جوان پسند را خلق نموده اند. در نمای پشتی نیز چراغهای کشیده و بالچه انتهایی ترکیب زیبایی با صندوق عقب مزدا ۳ ایجاد می کنند. به طور کلی  این خودرو ظاهری بسیار خوش چهره و خوش استایل دارد و نگاه هر بیننده ای را به سمت خود جلب خواهد کرد.

نسخه‌های مختلف این خودرو به‌خاطر نام مزدا و بر دوش کشیدنِ برچسب یک خودروی ژاپنی مورد توجه خریداران قرار گرفتند و ثابت کردند که استحقاق تعریف‌وتمجیدها را هم دارند. زمانی که صحبت از خرید خودرویی در این رده قیمتی است، برای جلوگیری از ضررهای هنگفت احتمالی، کارشناسی خودرو اهمیت بسزایی دارد و نیاز به تبحر فراوانی دارد. ضمنا به یاد داشتن تمامی نکات هنگام خرید خودرو کار ساده‌ای نیست و همچنین تغییرات کیفیت روزانه خودروهای مونتاژی باعث شده خرید خودرو دست دوم تبدیل به یک کابوس شود و ریسک و دلهره فراوانی داشته باشد. در این هنگام است که هنر کارشناسی خودرو، راهی مطمئن برای خرید خودرو کارکرده بوده و همراهی یک کارشناس خبره، ریسک ضرر و زیان‌های احتمالی را به طور کامل از بین می‌برد. تیم کارشناسی خودرو اتکس، متشکل از افرادی خبره، کارکشته و مجهز به دستگاه‌های روز سنجش و کارشناسی، این امکان را برای شما خریداران فراهم می‌سازد تا با خیالی آسوده به سراغ خرید اتومبیل‌های مورد نظر خود رفته و لذت یک خرید مطمئن و بدون ریسک را تجربه کنید. در این راستا، تنها کافیست شما عزیزان فرم اینترنتی درخواست کارشناس حضوری مزدا ۳ در محل را پر کرده و در صورتی که با پر کردن فرم‌های اینترنتی و فرآیند پرداخت آنلاین مشکل دارید، می توانید با شماره ۲۸۴۲۸۴۶۶-۰۲۱ و داخلی شماره ۱ تماس حاصل فرمایید.

این سبک طراحی باعث شده تا نسل جدید مزدا ۳ در قالب یک بدنه کشیده با خطوط سیال و روان همراه شود و علی‌رغم گذشت چندین سال از آغاز پروژه طراحی این خودرو، هم‌چنان زیبا و دلنشین جلوه کند. اگرچه اثری از المان‌های پیچیده در بدنه این خودرو دیده نمی‌شود، اما قطعاً اصالت مزدا و درایت طراحان این شرکت باعث می‌شود که مزدا تری نسل چهارم جذابیت بالا به همراه درجه اسپرت بودن مناسبی برای تمام کاربران به ویژه جوانان داشته باشد. این مزدا با پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ قادر به تولید قدرتی معادل ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور ۱۸۷ نیوتن متری است و تا ۲۰۴ کیلومتر بر ساعت نیز سرعت می‌گیرد.

این خودرو توانست به لطف طراحی زیبا و جوان‌پسند، امکانات رفاهی متنوع، شرایط فروش مناسب و کیفیت بالای قطعات فروش بسیار موفقی را در بازار ایران تجربه کند. مزدا ۳ یکی از شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین سدان‌های کامپکت در بازار جهانی است که از زمان معرفی نسل اول خود در سال ۲۰۰۳، توانسته جایگاه ویژه‌ای در میان علاقه‌مندان به خودروهای ژاپنی پیدا کند. این خودرو با طراحی زیبا، عملکرد فنی قابل اعتماد و تجربه رانندگی لذت‌بخش، همواره یکی از گزینه‌های جذاب در کلاس خود بوده است.

در این مقاله از تیونینگ به بررسی مشخصات و ویژگی‌های خودروی مزدا 3 پرداختیم؛ معایب و مزایای آن را با هم بررسی کرده‌ایم. شما نیز می‌توانید تجربیات خود را از ماشین MAZDA 3 در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید. مزدا 3 نیو در طول این 10 سال عرضه در کشور، کمترین میزان تغییرات را تجربه کرده است و به غیر از موارد جزئی مانند مه‌شکن‌های جلو، محل قرار گیری مه‌شکن عقب و رینگ جدید تفاوت خاصی در آن مشاهده نمی‌شود. مجموعه یدک یار با ارائه قطعات و لوازم یدکی مصرفی با کیفیت های اصل تضمین شده در جهت تامین نیاز مشتری در سراسر کشور فعالیت می‌کند. سلامت فیزیکی کالا و امکان مرجوع در صورت مغایرت کیفیتی برای مشتریانی که از این فروشگاه خرید می‌کنند نیز وجود دارد. شیشه بالابر های خودرو همگی برقی بوده و در تودری هایی که تریم خاکستری- مشکی دارند، جای گرفته اند.

در ادامه به بررسی مشخصات فنی، امکانات، ایمنی و ارزش خرید مزدا ۳ ۲۰۲۴ وارداتی خواهیم پرداخت. قلب تپنده مزدا ۳ پریمیوم ادیشن یک پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی با فناوری پاشش سوخت مستقیم به همراه فناوی SKYACTIV است که می تواند ۱۵۵ اسب بخار قدرت و گشتاور ۲۰۲ نیوتن متر را از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو روانه کند. قیمت مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴ در بازار جهانی از ۲۴ هزار دلار برای تیپ پایه شروع شده و در نسخه رده‌بالا به حدود ۳۵ هزار دلار می‌رسد. در ایران قیمت مزدا ۳ در مبادی ورودی یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان تعیین شده است که به این مبلغ، هزینه‌های جانبی و مالیات نیز اضافه خواهد شد. این قیمت‌گذاری، مزدا ۳ را در رده خودروهای گران‌قیمت بازار قرار می‌دهد و ممکن است برخی خریداران را به سمت گزینه‌های اقتصادی‌تر مانند النترا یا آریزو ۸ سوق دهد. با این حال، برند معتبر مزدا و محبوبیت تاریخی آن در ایران می‌تواند تقاضای قابل توجهی ایجاد کند.

به نظر ما نباید چشم‌بسته به سراغ خرید مزدا 3 جدید رفت؛ زیرا ممکن است خشکی سیستم تعلیق و قیمت لوازم این خودرو، چیزی نباشد که از قبل انتظار داشتید. البته شاید هم هندلینگ و چابکی دل‌چسب این ماشین ژاپنی بتواند نظر شما را بیشتر به خود جلب کند. در این مقاله سراغ بررسی مزدا 3 جدید رفته‌ایم تا تمام ویژگی‌های این خودرو و مزایا و معایب آن را مرور کنیم. با روشن کردن خودرو، چراغ ها از طریق سنسور اتولایت به خودی خود روشن شده و دیدن ترکیب رنگی فوق العاده صفحه کیلومتر و هارمونی عالی که با سایر نور پردازی های کابین ایجاد کرده هیجان راننده را برای تجربه یک رانندگی لذت بخش افزایش می دهند. با شروع حرکت، پدال گاز تیز و حساس آن که آماده برای شتاب گیری است، خودنمایی می کند.

بزرگ تر بودن درب های سرنشینان جلو نیز از دیگر مواردی است که در نمای جانبی اتومبیل به چشم می‌خورد. لازم به ذکر است که این اتومبیل در سال ۲۰۰۹ موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از موسسه Euro NCAP شده است و خیال راننده را از بابت ایمنی خودرو به کلی راحت کرده است. در این مقاله قصد داریم تا اطلاعاتی را در باب “بررسی مزدا ۳” و ویژگی های ظاهری آن در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار دهیم. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانسته‌ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راه‌گشاست، بدانیم. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهره‌مند شوید.

فرمان‌پذیری دقیق، عملکرد مناسب گیربکس، و پایداری خودرو در سرعت‌های بالا از جمله نقاط قوت این خودرو به‌شمار می‌رود. همچنین، وجود آپشن‌های رفاهی متعدد مانند کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری و تهویه مطبوع اتوماتیک، رانندگی را به تجربه‌ای راحت و بدون استرس تبدیل می‌کند. شتاب مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴ وارداتی بی ام کارز نزدیک به ۹.۵ ثانیه است که برای یک خودرو مجهز به موتور تنفس طبیعی به وزن حدود ۱۴۴۰ کیلوگرم رقم مطلوبی به حساب می‌آید. بیشترین سرعت این سدان گروه بهمن هم نزدیک به ۲۱۶ کیلومتر بر ساعت است و تقریباً می‌تواند همان چابکی و چالاکی مورد انتظار طرفداران مزدا را به نحو نسبتاً کافی برآورده کند.

سواری خودرو نه خیلی نرم و نه خیلی خشک است؛ ترکیب تعلیق مولتی لینک، کمک های سفت و لاستیک های فاق 55 بالانسی میان نرمی و خشکی ایجاد کرده اند که باعث می شوند بتوانیم بدون تجربه کردن کوبش های آزار دهنده از سواری اسپرت این خودرو لذت ببریم. یک صفحه نمایش کوچک در بالای داشبورد نیز اطلاعات مربوط به سیستم تهویه مطبوع و پخش خودرو را نشان می دهد. در کنسول میانی دو جا لیوانی وجود دارد و آرم رست جلو نیز از دو باکس جدا از هم برای قرار دادن اشیا بهره می برد. فضای پای ردیف عقب اما چندان جادار نیست و اگر هر دو سرنشین ردیف جلو و عقب بلند قامت باشند احتمالا در تقسیم فضای پا به مشکل برخواهند خورد.

طراحی این خودرو بر اساس خطوط سیال و مواج صورت گرفته است که با رعایت سادگی و هماهنگی میان اجزا، باعث شد تا ماندگارتر از رقبای خود باشد. شاید نسل دوم این خودرو در مقابل خودروهای امروزی قدیمی به نظر برسد اما همین که در کنار اکثر خودروهای جدید مثل کیا سراتو YD وجه خود را حفظ کرده است کار بزرگی کرده است. طول و عرض و ارتفاع مزدا ۳ سدان،۴,۶۶۰  و ۱,۷۹۵  و ۱,۴۴۰ میلی‌متر با فاصله محوری ۲,۷۲۵  میلی‌متر است. این ماشین قدیمیه اکثرا مدلا ۸۸ ۸۹ تا ۹۱به زور یافت میشه برین دنبال ماشینا جدیدتر نه یه سرطان که هزینه تعمیر و قطعش اندازه دوتا دنا تو ساله . برای آگاهی از آخرین اطلاعیه های شرایط فروش بهمن خودرو این صفحه اختصاصی از پدال را دنبال کنید.

اقتصادآنلاین- روزبه راد؛ اوایل دهه ۸۰ بود که یک سدان زیبای ژاپنی به نام مزدا ۳۲۳ در بازار ایران حکمرانی می‌کرد و تولیدات قدیمی داخلی نیز توان رقابت با این خودروی جذاب گروه بهمن را نداشتند. مزدا 3 نیو آن‌قدرها هم جدید نیست؛ این محصول نخستین بار در سال ۲۰۰۹ به عنوان نسل دوم مزدا 3 پا به میدان گذاشت و از سال ۱۳۸۹ شمسی در قالب سه تیپ به بازار ایران راه پیدا کرد. از سال ۹۱ به بعد نیز تمرکز گروه بهمن روی عرضه مزدا تری تیپ ۴ با موتور ۲ لیتری متمرکز شد. در بخش رفاهی، کابین مزدا ۳ با آپشن‌هایی مانند سانروف برقی، استارت بدون کلید و سیستم تهویه دوگانه اتوماتیک مجهز شده است. نسخه پریمیوم ادیشن آفتاب خودرو از صندلی‌های برقی راننده با حافظه، شارژر وایرلس و خروجی تهویه ردیف عقب بهره می‌برد. سیستم صوتی با ۶ بلندگو و پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو بی‌سیم، تجربه سرگرمی مدرنی را ارائه می‌دهد.

مزدا سال‌هاست که در بازار خودرو ایران فعالیت دارد و همواره در ذهن خریداران، خودروهایی قابل اعتماد را عرضه کرده است. شتاب خوب، طراحی زیبا، امکانات قابل قبول و استهلاک کم از ویژگی‌هایی است که هرگونه تردید در خرید این خودرو را از بین می‌برد. چراغ‌های عقب باریک و دایره‌ای‌شکل که با الگوی LED طراحی شده‌اند، به سبک خودروهای لوکس‌تر مزدا مانند CX-5 شباهت دارند.

به طورکلی این در کابین این خودرو می توان جزئیات بسیار خوبی را دید و این موضوع باعث جذاب تر شدن کابین این مزدا ۳ Premium Edition شده است و می توان هماهنگ و هارمونی خوبی را از کابین این خودرو دریفت کرد. در نمای عقب mazda 3 premium edition می توان به طراحی فست بک این خودرو پی برد چرا که شیب سقف این خودرو به گونه ای است که شیشه بخش عقب و در صندوق عقب، تقریبا در یک راستا قرار گرفته اند. بخش عمده ای از زیبایی بخش عقب این خودرو بر عهده چراغ های عقب بوده و گرافیک های چراغ های عقب طوری طراحی شده اند که انگار یک سامورایی به شما نگه می کند. در کل شما می توانید در طراحی ظاهری مزدا ۳ پریمیوم ادیشن مجموعه کاملی از جذابیت و زیبایی را مشاهده کنید و این خودرو در این بخش هیچ کم و کاستی از خود نشان نمی دهد.

با این حال، قیمت بالا و رقابت شدید ممکن است مانع از تکرار موفقیت نسل‌های قبلی شود. قیمت مزدا 3 نیو کارکرده تقریباً بین یک میلیارد و 750 تا 2 میلیارد تومان است که در قیاس با خودروهای چینی صفر کیلومتر بازار، گران ارزیابی می‌شود. هرچند که در بازار آشفته‌ بازار خودرو، خریداران کمتری نسبت به سال‌های گذشته حتی برای محصولات داخلی وجود دارد، اما بازار خودروهایی مانند مزدا 3 نیو همیشه طرفداران خاص خود داشته که حاضرند مبالغی بیش‌تر از قیمت جهانی بابت محصول دلخواهشان بپردازند. شاید فکر کنید وقتی کنار مزدا 3، پسوند نیو یا جدید را می‌گذاریم، تاریخ تولد خودرو به چند سال اخیر باز می‌گردد؛ اما اینطور نیست. مزدا 3 نیو در سال 2009 میلادی برای نخستین بار وارد بازار شد و دنباله‌ای از دومین نسل مزدا 3 به شمار می‌رفت.

شتاب صفر تا صد این خودرو حدود ۹.۲ ثانیه است و می‌تواند به حداکثر سرعت ۲۰۴ کیلومتر بر ساعت برسد. موتور چهار سیلندر ۲ لیتری مزدا ۳ ۲۰۲۴ وارداتی بهمن موتور حداکثر قدرتی معادل ۱۵۶ اسب بخار و ۲۰۲ نیوتن‌متر گشتاور را به وسیله یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته AT به چرخ‌های جلو منتقل کند. این پیشرانه به تکنولوژی اسکای اکتیو مجهز شده و میانگین مصرف سوخت آن در هر ۱۰۰ کیلومتر آزمایشگاهی چیزی حدود ۵.۸ لیتر است. مخزن سوخت این خودرو هم حدود ۵۱ لیتر ظرفیت دارد و بنابراین می‌توان روی پیمایشی نزدیک به ۸۰۰ تا ۸۵۰ کیلومتر با یک مرتبه سوختگیری با این خودرو، به ویژه در سفرهای بین شهری حساب باز کرد.

مزدا 3 با ارائه آپشن‌های رفاهی و ایمنی متنوع، تجربه‌ای راحت و لذت بخش از رانندگی را فراهم می‌کند. از جمله این امکانات می‌توان به سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، نمایشگر لمسی، نویگیشن، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای اشاره کرد. این خودرو همچنین با سیستم‌های ایمنی پیشرفته مانند کنترل پایداری و کشش، ایمنی بالایی را به رانندگان ارائه می‌دهد. شتاب مزدا 3 از صفر تا صد حدود ۹.۲ ثانیه است که برای یک خودروی سدان جمع‌وجور رقم مناسبی به‌شمار می‌آید.

در مطلب بررسی مشخصات فنی مزدا 3 جدید به بیان تاریخچه کوتاهی از این خودرو می‌پردازیم. خریداران مزدا 3 شاید فکر کنند نسخه جدید این سدان ژاپنی ارتقا یافته و ارزش خرید بالایی دارد ولی شاید بتوان گفت مشکلات جدیدی در آن وجود دارد که می‌تواند شما را از خرید منصرف کند. سیستم تعلیق این خودرو حالا خشک شده و قیمت لوازم یدکی آن نیز سر به فلک کشده است.

نمایشگر ۸.۸ اینچی، آینه‌های تاشو برقی و سنسور نور و باران نیز از دیگر امکانات برجسته هستند. این تغییر از تعلیق مولتی‌لینک عقب نسل‌های قبلی به تورشن‌بیم، با هدف کاهش هزینه‌ها و افزایش فضای صندوق انجام شده، اما برخی کارشناسان معتقدند که این تصمیم، اندکی از دقت هندلینگ در سرعت‌های بالا کاسته است. با این حال، سیستم G-Vectoring Control Plus مزدا، که با تنظیم گشتاور موتور و ترمزها پایداری را بهبود می‌بخشد، همچنان مزدا ۳ را به خودرویی چابک و خوش‌دست تبدیل کرده است. ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ (تهویه‌شونده در جلو) نیز قدرت توقف مطمئنی را تضمین می‌کنند.

قیمت مزدا 3 نیو در رقابت با سایر محصولات داخلی و مونتاژی، تنها مسئله‌ای است که می‌تواند روی خرید این خودرو تأثیر سوء بگذارد. در حال حاضر رقبای چینی بسیاری در بازار داخلی وجود دارند که قیمت‌های مناسب‌تری را به همراه آپشن‌های بیشتر عرضه می‌کنند. وقتی مزدا 3 نیو وارد بازار شد، مشتریان متوجه تفاوت ظاهری جذاب این سدان ژاپنی در قیاس با سایر خودروهای ایرانی شدند و همین زیبایی بدنه و ساختار آن باعث شد به موفقیت‌های زیادی دست یابد. البته همین ظاهر زیبا و تقریبا جوان پسند باعث شد جذابیت زیادی برای خانواده‌ها نداشته باشد.

در سال‌های 92 و 93 بهمن موتور تلاش کرد مدل‌های 1.6 لیتری این خودروی ژاپنی را وارد بازار کند ولی ظاهرا مشتریان چندان از آن رضایت نداشتند. بکی از جزئیات جالبی که می توان به آن توجه کرد فرم طراحی دریچه های سیستم تهویه در سمت راننده است که طراحی آن به گونه ای است که در اطراف بخش پشت آمپر قرار گرفته و انگار طراحی این قسمت را تکمیل می کند. نکته دیگر طراحی خود داشبورد است که به صورت چند تکه طراحی شده که جلوه خوبی را به این کابین این خودرو داده است. در میان قسمت بالا و قسمت میانی داشبورد نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی سیستم مالتی مدیا قرار گرفته که کیفیت بسیار خوبی داشته و از اندروید اتو و اپل کارپلی نیز پشتیبانی می کند. از آنجایی که امروزه هر لحظه شاهد آمار و ارقام جدیدی از قیمت خودروها هستیم و این موضوع در خودروهای وارداتی و مونتاژی بیشتر دیده می‌شود، به شما سیستم قیمت روز خودروی اتکس را پیشنهاد می‌کنیم.

همچنین مزدا ۳ جدید موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از مرکز استاندارد و ایمنی اروپا گردیده است. این نوع سیستم تعلیق اگرچه نمی‌تواند به اندازه یک سامانه چند اتصالی مستقل کارایی داشته باشد اما در عمل هم هندلینگ خودرو را به نحو مطلوب حفظ می‌کند و هم در جذب ضربات یا کنترل صداهای ورودی به کابین موثر واقع می‌شود. به نحوی که کیفیت سواری خودرو در صندلی‌های ردیف عقب چندان آزاردهنده نیست و سیستم تعلیق می‌تواند اکثر ضربات ناشی از ناهمواری‌های نه چندان شدید سطح جاده را در خود هضم و جذب کند. با این حال در مقایسه با رقبایی نظیر تویوتا لوین یا تویوتا کرولا هیبرید، می‌توان گفت مزدا ۳ وارداتی گروه بهمن سواری کمی خشکتر ارائه می‌دهد. قلب تپنده مزدا ۳ پریمیوم ادیشن همانند مزدا CX-30، یک پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی با فناوری پاشش سوخت مستقیم به همراه فناوی SKYACTIV است که می تواند ۱۵۵ اسب بخار قدرت و گشتاور 202 نیوتن متر را از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو روانه کند. مزدا ۳ PREMIUM EDITION قادر است در مدت زمانی کمتر از ۱۰ ثانیه، سرعت خود را از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برساند و نهایت سرعت آن ۲۱۶ کیلومتر بر ساعت است.

این خودرو همچنین از شش کیسه هوا، سیستم کروز کنترل، و دوربین عقب برخوردار است که باعث می‌شود ایمنی راننده و سرنشینان در سطح بالایی قرار گیرد. مزدا 3 جدید توانسته در آزمون‌های ایمنی موسسه یوروانکپ پنج ستاره کسب کند که نشان‌دهنده سطح بالای ایمنی این خودرو است. ناگفته نماند که کابین دیجیتال-آنالوگی این خودرو طراحی بسیار زیبایی دارد و با ترکیب مناسب المان‌های دیجیتالی و فیزیکی، می‌تواند نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. فرمان این خودرو هم به دکمه‌های کنترلی متنوعی مجهز شده تا کاربری با سیستم ناوبری و کامپیوتر خودرو را برای راننده راحت‌تر کند.

وارد کابین که می‌شوید، اولین چیزی که جلب توجه می‌کند، داشبورد مینیمالیستی و در عین حال شیک است. صفحه نمایش ۸.۸ اینچی ایستاده در مرکز داشبورد قرار دارد که از طریق یک کنترلر چرخشی (مشابه سیستم iDrive ب‌ام‌و) در کنسول میانی هدایت می‌شود. این طراحی نه‌تنها از شلوغی بصری جلوگیری می‌کند، بلکه تمرکز راننده را روی جاده حفظ می‌کند. روکش داشبورد با پلاستیک نرم و دوخت‌های تزیینی چرمی پوشیده شده که حس لوکس بودن را منتقل می‌کند. تریم‌های کرومی و مشکی براق در بخش‌هایی مانند اطراف دریچه‌های تهویه و دستگیره‌ها، به جذابیت بصری افزوده‌اند.

جنس متریال داشبورد، رودری ها و کنسول میانی پلاستیک خشک است و در صندلی ها، فرمان و بخشی از رودری از چرم استفاده شده. قربیلک فرمان اسپرت و بسیار خوش دست است و صفحه کیلومتر نیز با طراحی متفاوت و ترکیب رنگی آبی و نارنجی در شب نمای فوق العاده ای دارد. یک پخش MP3 در وسط داشبورد قرار دارد و در پایین آن سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک خودرو به چشم میخورد که کلید های آن به صورت دایره ای طراحی شده اند.

از جمله مزایای فنی این سدان جمع و جور می‌توان به هندلینگ و چسبندگی بالا، چابکی مناسب و تسلط بالای راننده بر خودرو اشاره کرد. همان‌طور که گفتیم سیستم تعلیق مزدا 3 نیو به قدری خشک است که می‌تواند موجب اذیت و آزار شما شود و این مسئله برای ردیف عقب بیشتر نمود پیدا خواهد کرد. اگر به دنبال خودرویی با امکانات رفاهی و ایمنی بالا هستید، تیپ‌های بالاتر و مدل‌های جدیدتر مزدا 3 می‌توانند گزینه مناسبی باشند. در مقابل، اگر بودجه کمتری دارید، نسخه‌های کارکرده این خودرو با حفظ کیفیت و دوام، می‌توانند انتخاب خوبی باشند. با توجه به نوسانات بازار ارز و وضعیت واردات خودرو، قیمت مزدا 3 جدید در ایران نسبت به بازارهای جهانی بالاتر است. با این حال، این خودرو به دلیل کیفیت ساخت بالا و امکانات متنوع، همچنان در بین خودروهای محبوب سدان قرار دارد.

در ایران نیز مزدا ۳ سابقه‌ای طولانی دارد؛ از مونتاژ نسل‌های اول و دوم توسط گروه خودروسازی بهمن در دهه ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ گرفته تا بازگشت باشکوه آن در سال ۱۴۰۳ به صورت وارداتی. در دور جدید واردات خودرو به ایران، دو شرکت اصلی، یعنی گروه بهمن (از طریق زیرمجموعه BM Cars) و آفتاب خودرو، تصمیم گرفته‌اند مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴ را به بازار عرضه کنند. این مدل که در واقع نسخه فیس‌لیفت نسل چهارم مزدا ۳ است، با ویژگی‌های به‌روز و طراحی چشم‌نواز خود، بار دیگر توجه خریداران ایرانی را به خود جلب کرده است. نسل ۲۰۲۴ مزدا ۳ که تنها در یک نسخه موسوم‌به «پرمیوم ادیشن» به بازار ایران عرضه می‌شود، توسط کارخانه مشترک مزدا و چانگان در کشور چین تولید شده است. این خودرو با یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر به دست مشتریان ایرانی خواهد رسید که توان تولید ۱۸۶ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور را دارد.

نمای داخلی کابین این خودرو شاید در مقابل رقبایی همچون کیا سراتو کمی ساده و قدیمی به نظر برسد، اما از کیفیت و ارگونومی بسیار بالایی برخوردار است که باعث می‌شود تمامی تجهیزاتی که سرنشینان به آن نیاز دارند به‌راحتی در دسترس آن‌ها قرار گیرد. صندلی‌های چرمی این خودرو بسیار راحت بوده و قسمت‌های جانبی آن‌ها به‌خوبی دربرگیرنده سرنشینان هستند. در بخش عقب مزدا ۳ فضای پا مناسبی برای دو سرنشین در نظر گرفته‌شده است، اما فضای سر کافی برای افراد بلندقد وجود ندارد و مطمئناً برای افرادی با قد فراتر از ۱۸۰ سانتی‌متر نشستن در عقب این خودرو چندان راحت نخواهد بود. متأسفانه در مزدا۳ خبری از سیستم مالتی مدیا لمسی نیست و تنها در بخش بالایی داشبورد این خودرو، دو مانیتور کوچک وجود دارد که یکی نشان‌دهنده مصرف سوخت و مسافت طی شده است و دیگری هم اطلاعات مربوط به سیستم تهویه مطبوع و سیستم پخش را نمایش می‌دهد.

همچنین گفتنی است که با وجود استفاده زیاد از پلاستیک های خشکی که در ظاهر کیفیت بالایی ندارد، اتاق خودرو تقریبا ساکت و بی سر و صدا است. هنگام غروب، با باز کردن در مزدا 3 و ورود به آن اولین نکته ای که جلب توجه می کند، نور پردازی آبی رنگ ملایم و زیبایی است که روی عقربه های کیلومتر شمار و بالای لیور دنده به چشم می خورد. طراحی کناری مزدا 3 اما بسیار ساده تر است، تنها یک خط سراسری و مستقیم از جلو به عقب خودرو رفته و مانند بسیاری از خودرو های آن سال ها، زه های محافظ نیز روی درب ها به چشم می خورند. رینگ های مزدا 3، 16 اینچی است که نوید سواری نسبتا اسپرتی را می دهند؛ البته در صورت استفاده از نمونه 17 اینچی جذابیت بیشتری به نمای کناری خودرو افزوده می شد اما در آن صورت احتمالا راحتی سواری به طور کامل فدای زیبایی و پایداری بیشتر می شد. با وجود همه این موارد، طراحی کناری مزدا 3، فرم سقف گرد آن و ارتفاع پایین از سطح زمین کاملا سیال و هماهنگ با سایر بخش ها است.

نمای عقب مزدا 3 هم فرم هماهنگی با جلو و کنار آن دارد و سیال بودن خود را حفظ کرده است. روی سپر نیز دو شبرنگ قرمز رنگ در پشت و دو شبرنگ زرد رنگ در کناره ها قرار دارند. رنگ قسمت پایین سپر نیز مشکی مات بوده و متفاوت با بدنه است تا بتواند نقش یک دفیوزر را در خودرو ایفا کند. مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴ با نقاط قوتی مانند طراحی زیبا، کیفیت ساخت و تجربه رانندگی لذت‌بخش، پتانسیل موفقیت در ایران را دارد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *