مقایسه خودرو اطلس با ۲۰۷

پژو 207 TU3 یا سایپا اطلس ؛ کدام هاچبک بهتر است؟ آخرین خودرو

در این کلاستر اطلاعاتی نظیر سرعت، دور موتور، دمای مایع داخل رادیات، میزان بنزین و کیلومتر کارکرد به‌نمایش گذاشته می‌شود. صندلی‌های پژو 207 TU3 پارچه‌ای و 4 حالته دستی هستند که قابلیت تنظیم ارتفاع، عقب و جلو رفتن را دارند. آینه‌های این خودرو دارای قابلیت تنظیم برقی هستند و راهنما‌های جانبی روی آن‌ها کار شده است.

البته مصرف ترکیبی اطلس 6.93 لیتر و مصرف رقیب آن 6.36 لیتر از سوی شرکت‌های سازنده اعلام شده است که این میزان از مصرف بالاتر اطلس به دلیل حجم موتور بیشتر و وزن خالص بیشتر دور از ذهن نبود. از لحاظ ظاهری سایپا برای اطلس وقت بیشتری صرف کرده؛ به‌گونه‌ای که نه‌تنها ظاهر این محصول جدیدتر است، بلکه المان‌های مدرن بیشتری هم در طراحی آن رعایت شده است. مخزن سوخت پژو 207i با حجم ۵۰ لیتر است، در حالی که مخزن سوخت اطلس با حجم ۴۱ لیتر است.

از آنجایی که کابین اطلس همان کابین کوییک است برای مقایسه فضای دو کابین به نسخه کوییک رجوع می‌کنیم. همچنین صندوق عقب اطلس با 285 لیتر گنجایش در قیاس 245 لیتر گنجایش 207 اندکی جادار‌تر است. اگر چه ماهیت طراحی هر دو خودرو، انجام فیس‌لیفت روی نسخه‌های قدیمی تیبا 2 و پژو 206 است، اما سایپا اطلس طراحی به‌روزتری دارد. حتی رنگ‌های به نمایش درآمده از این خودرو در نمایشگاه‌ها حس و حال تازه‌تری را منتقل می‌کنند. وجود ویژگی‌های کراس مانند ریل‌های روی سقف و روکش‌های پلاستیکی روی گلگیر‌ها از دیگر مزیت‌های اطلس به‌شمار می‌روند. سایپا اطلس که با انجام تغییرات سنگین روی کوییک ساخته شده است، یک نسخه فیس لیفت شده محسوب می‌شود.

بنابراین اگر به دنبال یک هاچ‌بک اقتصادی چند منظوره برای استفاده‌های درون و برون شهری هستید که نسبت به مبلغ پرداختی چهره به‌روز و آپشن‌های قابل قبولی داشته باشد، می‌توانیم خرید اطلس را به شما توصیه کنیم. بنابراین بهره‌مندی اطلس از این پیشرانه ارتقا یافته را باید جزو مزایای این خودرو بدانیم. اما این پیشرانه کماکان مشکلاتی هم دارد که در ادامه و در بخش معایب اطلس جی به آن خواهیم پرداخت. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانسته‌ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راه‌گشاست، بدانیم. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.

به همین دلیل، در ادامه قصد داریم دو نمونه از این مدل‌های جدید یعنی اطلس و پژو 207 با موتور TU3 را باهم مقایسه کنیم. پژو 207 TU3 و سایپا اطلس دو خودرویی هستند که ماهیت قدیمی دارند و با انجام به‌روزرسانی‌هایی دوباره به خط تولید بازگشته‌اند. هر دو خودرو از ضعف‌هایی در قسمت فنی و ظاهری رنج می‌برند و نمی‌توان آن‌ها را محصولات جدیدی در بازار بدانیم. پژو 207 تیو 3 دارای قیمت کارخانه 323 میلیون 800 هزار تومان است که در بازار آزاد بالای 600 میلیون تومان قیمت دارد. در قسمت جلویی اطلس G  شاهد یک طراحی تهاجمی و مدرن با جلوپنجره‌ای با خطوط عمودی کروم هستیم.

در مقایسه پژو 207 TU3 و اطلس از نظر آپشن‌های رفاهی باید به تهویه مطبوع اتوماتیک و کروز کنترل به عنوان برتری‌های پژو 207 TU3 به اطلس اشاره کنیم. اما نماینده سایپا هم دست و پا بسته نیست و به لطف سانروف، رینگ آلومینیومی، آینه‌های جانبی تاشوبرقی، کف پایی سه بعدی، سنسور نور و شیشه‌های دودی عقب برتری خود را به پژو 207 TU3 دیکته می‌کند. تا اینجای کار اطلس از نظر مشخصات فنی و برخی دیگر از مشخصات فنی نسبتا پایاپای پژو ۲۰۷ حرکت کرده اما وقتی نوبت به بررسی امکنات رفاهی و تجهیزات هر دو خودرو می رسد، اطلس روی کاغد از ۲۰۷ سبقت می گیرد.

پژو 207 TU3 از پیشرانه 1.4 لیتری تنفس طبیعی 8 سوپاپ TU3 با حداکثر قدرت 75 اسب بخار و حداکثر گشتاور 118 نیوتن متر بهره می‌برد. نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو این نسخه از پژو 207 منتقل می‌شود. در مقابل کنسول میانی، شاهد دسته دنده همیشگی پژو هستیم که در 6 حالت مختلف تنظیم می‌شود. فرمان این خودرو D کات نبود و دارای 4 پره به‌همراه دکمه‌های کنترل کروز و سیستم مالتی‌مدیا است. کلاستر این محصول دارای طراحی قدیمی و به‌صورت آنالوگ بوده، اما خوانایی آن مطلوب است.

بنابراین حتی در بخش امکانات رفاهی نیز می‌توان دید اطلس ارزش خرید بیشتری نسبت به پژو 207i با موتور TU3 دارد. به دلیل اینکه قیمت تیپ‌های بالاتر پژو 207i گران‌تر از اطلس در بازار معامله می‌شود، در ادامه اطلس G به رقابت با پژو 207i با موتور TU3 می‌پردازد و ارزش خرید هر کدام بررسی می‌شود. به‌طور کلی اگر به‌دنبال محصول جواب پس داده هستند پژو 207 از لحاظ اصالت برند، گزینه جذاب‌تری است؛ اما اگر به‌دنبال طراحی مدرن و آپشن هستید سایپا اطلس گزینه مناسب‌تری خواهد بود.

این خودرو یکی از محصولات رده‌بالای ایران‌خودرو بود که در آن رنج قیمتی، هیچ رقیبی در بازار نداشت، اما شرکت سایپا اخیراً با معرفی اطلس که آن هم به‌نوعی فیس‌لیفت کوییک به شمار می‌رود قصد دارد وارد رقابت با هاچ‌بک محبوب ایران‌خودرو شود. گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد که مصرف سوخت اطلس، هفت لیتر در هر یکصد کیلومتر است. به بیانی دیگر، اطلس می‌تواند با یک باک ۴۱ لیتری پر از بنزین، ۵۸۶ کیلومتر مسافت را با یکبار سوخت‌گیری پشت‌سر بگذارد.

درشرایطی که اطلس را در اوج شتاب‌گیری می‌توانید در شرایطی تماشا کنید که عقربه کیلومتر شمار آن بر روی رقم ۱۷۰ ایستاده است. از آنجایی که خودروسازان زمان عرضه ی خودرو را مشخص نکرده اند و برنامه فروش فعال برای سایپا و ایران خودرو منتشر نشده، می توان از بازار ، خودروی صفر مورد نظر را تهیه کرد. از این رو همواره خودروی کارکرده می تواند به جهت خرید راحتر، گزینه در دسترس تری برای مصرف کننده باشد. به مجوعه آگهی های خودروی صفر و آگهی خودروی کارکرده سایت آگهی و خرید و فروش دزار سر بزنید.

اما در طرف دیگر پژو ۲۰۷ به صورت استاندارد همراه با کروز کنترل و سیستم تهویه اتوماتیک عرضه می‌شود که آپشن‌هایی مهم و کاربردی هستند ولی اطلس G دنده‌ای از آنها بی بهره است. برای مقایسه پژو 207 TU3 و اطلس از نظر ظاهری باید بگوییم که در هر دو خودرو طراحی جوان‌پسند و نسبتاً مدرنی را می‌بینیم که می‌تواند در این رده قیمتی راضی کننده باشد. اما نمای جلو و عقب مدرن اطلس تناسب چندانی با نمای جانبی مشابه با کوییک ندارند و در مجموع پژو 207 از نظر تناسب در طراحی نمره بالاتری می‌گیرد.

بااین‌حال، از لحاظ کیفیت داخلی دو خودرو تقریباً در یک سطح هستند و هردو از کابین پلاستیکی بی‌کیفیت رنج می‌برند هرچند که شاید بتوان ۲۰۷ را کمی از این لحاظ بهتر دانست. موتور M15 GSI سایپا اطلس می‌تواند ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این نیرو و گشتاور براساس تیپ‌های سایپا اطلس با گیربکس پنج سرعته دستی یا CVT اتوماتیک به محور جلو این خودرو منتقل می‌شود. اطلس G از همان پیشرانه استفاده‌شده روی کوییک با نام M15I بهره می‌برد که یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر و هشت سوپاپ است و حداکثر 90 اسب‌بخار و 137 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. در مقابل پژو 207i در این نسخه از پیشرانه TU3 بهره می‌برد که 1.4 لیتر حجم دارد و از نوع تنفس طبیعی با چهار سیلندر و هشت سوپاپ است.

این خودرو دارای طراحی کناری ساده و کلاسیک است که از یک خط ملایم و منحنی از جلو تا عقب، یک خط مورب و متحرک از بالای درب‌ها، و یک خط کشیده و برجسته از پایین درب‌ها تشکیل شده است. این خودرو همچنین دارای رینگ‌های ۱۴ اینچی فولادی که از قالپاق های زیبایی دارد. اطلس G دارای طراحی کناری جذاب و متفاوتی است که از یک خط کشیده و برجسته از جلو تا عقب، یک خط ملایم و منحنی از پایین درب‌ها، و یک خط مورب و متحرک از بالای درب‌ها تشکیل شده است. هردو خودروساز تولید کننده این دو هاچبک، از تولید کنندگان بزرگ کشور هستند اما اصالت پژو ۲۰۷ TU3 به فرانسه برمی گردد اما اطلس هویتی نسبتا ایرانی دارد. 207 در قسمت دماغه با چراغ‌ها و سپر جدید تغییرات زیادی به خود دیده است که تا حد زیادی آن را شبیه به 207 اصلی می‌کند. اما در نمای عقب ماهیت طراحی دو خودرو یکسان بوده و تنها گرافیک داخلی چراغ‌ها و اندکی سپر خودرو متفاوت شده است.

نکته دوم ارزانی ۸۲ میلیون و ۸۱۲ هزار تومانی پژو ۲۰۷ با موتور TU3 نسبت به اطلس G است. ایران خودرو در آخرین لیست قیمت خود در آذر ماه سال‌ جاری، بهای مصرف‌کننده این خودرو را ۳۲۳ میلیون و ۸۰۳ هزار تومان اعلام کرده‌بود. بازار هاچ‌بک‌های ایران همواره شاهد رقابت جذابی بین خودروهای داخلی و خارجی بوده است. در این میان، سایپا اطلس G و پژو ۲۰۷ دو رقیب سرسخت یکدیگر هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این مطلب از وب سایت آگهی و خرید و فروش دزار قصد داریم به مقایسه این دو خودرو بپردازیم.

در زمینه مصرف سوخت، پژو 207i با مصرف ادعایی ۶.۳۶ لیتر در سیکل ترکیبی، اندکی از اطلس با مصرف ادعایی ۶.۹ لیتر برتر است. در سوی مقابل با وجود این‌که سال‌هاست از معرفی خودرو 207 می‌گذرد، اما این خودرو همچنان یکی از پرطرفدارترین خودروهای داخلی محسوب می‌شود و هنوز هم در برابر خودروهای جدید مانند اطلس می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. طراحی قسمت‌هایی مانند فرمان، صندلی به نسبت نسل قبل تغییری نداشته و می‌توان آن‌ها را روی کوییک GXR نیز مشاهده کرد. به‌طور کلی ظاهر پژو 207 جواب خود را پس داده و جوانان به‌شدت طالب این خودرو هستند و باید دید آیا اطلس می‌تواند با ظاهر به‌روز خود 207 را شکست دهد یا خیر. خودروهای هاچبک گزینه‌های مقرون به صرفه و مناسب برای افراد جوان و خانواده‌های کوچک محسوب می‌شوند و در دنیا طرفداران زیادی دارند. اما متاسفانه بازار ایران تنوع کافی در این زمینه ندارد و به‌ویژه در محدوده قیمتی خودروهای اقتصادی نمی‌توان مدل‌های هاچبک متنوع و متناسب با نیازهای تمام اقشار پیدا کرد.

این میزان نیرو و نسبت با وزن ۱۰۶۵ کیلوگرمی اطلس G باعث می‌شود تا این خودرو ظرف مدت زمان سریع‌تر (حدود یک ثانیه) نسبت به پژو ۲۰۷ تیپ ۳ به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. محصولات پلت فرم X200 سایپا و پلت فرم پژو 206 ایران خودرو از سال‌ها قبل رقابت شدیدی در بازار کشورمان داشته‌ و خریداران بالقوه را سر دوراهی قرار داده‌اند. جدیدترین محصول پلت فرم X200 سایپا، اطلس است که به لطف ظاهر جدیدتر و آپشن‌های بیش‌تر نسبت به کوییک می‌تواند خانواده پژو 207 را بیش‌تر از قبل تهدید کند. از طرف دیگر مدتی است که ایران خودرو تولید پژو 206 را متوقف کرده و حالا به جای پژو 206 تیپ 2 پژو 207 با موتور TU3 را تولید می‌کند. محصولات پلت فرم X200 سایپا و پلت فرم پژو 206 ایران خودرو از سال‌ها قبل رقابت شدیدی در بازار کشورمان داشته‌ و خریداران بالقوه را سر دوراهی قرار داده‌اند. زمانی که خبر تولید پژو ۲۰۷ با موتور TU3 منتشر شد خیلی‌ها تعجب کردند زیرا این موتور دیگر قدیمی شده و پیش بینی می‌شد دیگر شاهد تولید ان نباشیم اما دوباره آن را روی خط تولید ایران خودرو دیدیم.

حال این دو خودرو در بازار به گزینه‌های طرفداران اتومبیل‌های هاچبک تبدیل شده است.علیرغم محبوبیت کراس‌اوورها در بازارهای سراسر جهان، هاچ‌بک‌های کوچک سگمنت B هنوز هم خریدار دارند تا جایی که پژو ۲۰۸ پرفروش‌ترین خودروی بازار اروپا محسوب می‌شود. این محبوبیت در بازار خودروی کشورمان هم خصوصاً در بین جوانان و بانوان دیده می‌شود اما در ایران تنوع این کلاس بسیار پایین بوده و با خروج پژو ۲۰۶، تیبا ۲ و ام‌وی‌ام ۳۱۵ از خط تولید، انتخاب‌ها بسیار محدودتر شده است. به همین دلیل، سایپا و ایران‌خودرو سعی کرده‌اند با عرضهٔ مدل‌های به‌اصطلاح جدید، تنوعی ظاهری به بخش هاچ‌بک‌ها ببخشند.

در جدولی که در ادامه ارائه شده به مقایسه کامل امکانات رفاهی دو خودرو پرداخته‌ایم تا ببینیم اطلسِ سایپا امکانات بیشتری دارد یا پژو 207. بیشتر المان‌های طراحی داشبورد 207 از پژو 206 به ارث گرفته شده است، در بخش رودری‌ها و قسمت پایینی کنسول تقریبا تغییری مشاهده نمی‌شود. در واقع فضای داخلی 207 همان 206 سابق با صفحه آمپر جدید و غربیلک فرمان متفاوت است.

گروه موتور1 با رعایت اصل صداقت و حقیقت گویی از فروردین 98 فعالیت خود را در زمینه بررسی خودرو شروع کرد.

اگر به دنبال خرید یک خودروی هاچ‌بک تولید داخل هستید، با مقایسه کامل سایپا اطلس و پژو 207 TU3 همراه ما باشید. همچنین هرچند پیشرانهٔ اطلس هم ارتقاء پیدا کرده است اما با قضاوت از روی کوییک GX که از همین پیشرانهٔ ارتقاءیافته استفاده می‌کند، در کارکرد موتور هم تفاوت چشمگیری صورت نگرفته است. اما اطلس از برخی امکانات بیشتر سود می‌برد، موتور آن قدرت بیشتری ارائه می‌دهد و فناوری‌های نوین مثل تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها به‌علاوه هدرز در آن به کار گرفته شده است. این موارد باعث می‌شود تا موتور سایپا اطلس نسبت به حریف سرحال‌تر احساس شود و شتاب و چابکی بهتری برای این محصول سایپا به وجود آورد. این پیشرانه به لطف تغییراتی مثل اضافه شدن سیستم زمان‌بندی متغیر باز و بسته شدن سوپاپ‌ها (VVT)، اضافه شدن هدرز، ارتقا میل بادامک و… علاوه بر افزایش قدرت و گشتاور، کم مصرف‌تر و کم صداتر هم شده است.

این رسانه سعی دارد تا با دید تحلیلی وقایع را کنکاش کرده و با یک بررسی دقیق و فنی محصولات را معرفی کند. تمام حقوق مادی و معنوی مطالب و قالب این سایت نزد موتور1 محفوظ میباشد و هرگونه کپی برداری از مطالب و یا قالب آن بر اساس قوانین انفورماتیک ایران پیگرد قانونی دارد. طراحی و کدنویسی سایت موتور1 توسط علی علیزاده صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

همچنین پیش بینی می‌شد که ساپیا دیگر از موتور M15 استفاده نکند که با یک تغییر کوچک دوباره آن را روی یک محصول جدید قرار داد. همچنین قیمت پژو ۲۰۷ با موتور TU3 در کارخانه هم ۳۲۳,۸۰۰,۰۰۰ تومان و در بازار ۶۱۴,۰۰۰,۰۰۰ است. در مرور روند رقابت بین اطلس G و پژو ۲۰۷ با موتور TU3 باید به طراحی ظاهری به روز و متفاوت اطلس اشاره کنیم. اما آیا می تواند روبروی چهره عامه پسند و محبوب ۲۰۷ به برتری دست پیدا کند؟ سایپا اطلس از پیشرانه قوی تر با گشتاور به مراتب بهتر و ابعاد بزرگتر و فضای بار بهتر از ۲۰۷ بهره می برد و هر دو خودرو مصرف سوخت نسبتا مشابهی دارند.

ایران‌خودرو قبلاً ۲۰۷ را فقط با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ TU5 عرضه می‌کرد اما پس از خاتمهٔ تولید پژو ۲۰۶ در اواخر سال ۱۴۰۱، این شرکت برای پر کردن جای خالی هاچ‌بک محبوب خود، پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری ۸ سوپاپ TU3 پژو ۲۰۶ تیپ دو را هم برای ۲۰۷ ارائه کرد. اطلس به نسخه ارتقاءیافته پیشرانه 1.5 لیتری خانواده کوییک و ساینا مجهز شده ک همچنان هشت سوپاپ است اما با تغییراتی مثل تجهیز به سیستم زمان‌بندی سوپاپ‌ها حالا خروجی کمی بالاتری برابر با 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر تولید می‌کند. از لحاظ مصرف سوخت هم با توجه اعداد اعلامی دو شرکت، اطلس سایپا با وجود قدرت بیشتر، تنها حدود نیم لیتر در هر صد کیلومتر بنزین بیشتری مصرف می‌کند. پژو ۲۰۷ دارای موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی ۱.۴ لیتری است که با کد TU3 شناخته می‌شود است. این موتور می‌تواند حداکثر قدرت ۷۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۱۸ نیوتن متر تولید کند.

برای مقایسه پژو 207 TU3 و اطلس از نظر ظاهری باید بگوییم که در هر دو خودرو طراحی جوان‌پسند و نسبتاً مدرنی را می‌بینیم که می‌تواند در این رده قیمتی راضی کننده باشد. اما نمای جلو و عقب مدرن اطلس تناسب چندانی با نمای جانبی مشابه با کوییک ندارند و در مجموع پژو 207 از نظر تناسب در طراحی نمره بالاتری می‌گیرد. می‌بینیم که اطلس سایپا در تجهیزات کاملاً نسبت به 207 برتری دارد و پژوی ایران‌خودرو در برابر رقیب سایپایی کاملاً خودروی فقیری است. البته برخی تجهیزات اطلس مثل سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری و پایش باد تایرها طبق الزام استانداردهای 85 گانه ارائه شده‌اند و به‌زودی ایران‌خودرو هم باید همین آپشن‌ها را در 207 ارائه کند. از سوی دیگر، با وجودی که سال‌ها از زمان معرفی 207 می‌گذرد اما این خودرو در بازار محدود کشورمان هنوز هم در برابر رقبای مدرن‌تری مثل اطلس می‌تواند حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. همان‌طور که اشاره شد، اطلس سایپا نسخه فیس‌لیفت کوییک است که در عقب و جلو بازطراحی کاملی را تجربه کرده تا ظاهر مدرن‌تری پیدا کند.

علیرغم محبوبیت کراس‌اوورها در بازارهای سراسر جهان، هاچ‌بک‌های کوچک سگمنت B هنوز هم خریدار دارند تا جایی که پژو ۲۰۸ پرفروش‌ترین خودروی بازار اروپا محسوب می‌شود. البته برخی از این ویژگی‌ها مثل‌تریم دورنگ و نمایشگر لمسی فقط در تیپ‌های فول ارائه می‌شود ولی بااین‌حال، فضای کلی کابین اطلس لوکس‌تر و بروزتر از کوییک به نظر می‌رسد. از سوی دیگر، 207 که در قسمت پایینی داشبورد، کنسول مرکزی و رو دری‌ها با 206 یکسان است، کهنه‌تر از اطلس به نظر می‌رسد و صرفاً از غربیلک فرمان و صفحه آمپر متفاوت بهره می‌برد که با بازطراحی بخش بالایی داشبورد همراه است. البته برخی از این ویژگی‌ها مثل‌ تریم دورنگ و نمایشگر لمسی فقط در تیپ‌های فول ارائه می‌شود ولی بااین‌حال، فضای کلی کابین اطلس لوکس‌تر و بروزتر از کوییک به نظر می‌رسد؛ بنابراین، در اینجا باید برتری را با اطلس سایپا دانست. همچنین از لحاظ جاداری کابین و فضای پای عقب هم کفهٔ ترازو به سمت اطلس سنگینی می‌کند زیرا همه از فضای بسیار تنگ صندلی‌های عقب ۲۰۶ و ۲۰۷ خبر داریم.

اطلس خودرویی هاچ‌بک با ابعاد نه چندان بزرگ است اما با این وجود فضای کابین قابل قبولی دارد و می‌تواند برای 4 نفر سرنشین بزرگسال مناسب باشد. این فضای داخلی جادار می‌تواند در مقابل رقیبی مثل پژو 207 یک برگ برنده برای اطلس باشد. در مقابل پژو 207i با موتور TU3 به دوربین و سنسور پارک عقب، دی‌لایت، نمایشگر هفت اینچی، فرمان هیدرولیک، کروزکنترل، آینه‌های برقی، دکمه‌های کنترلی روی فرمان و… مجهز است. تنها نسخه فعلی اطلس، تیپ G (فول آپشن دنده‌ای) است و ما هم در مقایسه اطلس با پژو 207 TU3 همین تیپ را مدنظر داریم.

با کنار رفتن پژو 206 تیپ 2 از خط تولید، ایران خودرو این محصول را در قالب پژو 207 TU3 مجددا راهی بازار کرده است. در طرف مقابل هم سایپا اطلس حضور دارد که به نسبت کوییک با تغییرات زیادی همراه شده، اما پلتفرم آن همان خانواده X200 سایپا است. در ادامه این مطلب به مقایسه پژو 207 TU3 با سایپا اطلس در زمینه‌های مختلف می‌پردازیم تا ببینیم اطلس G به‌عنوان نماینده جدید سایپا می‌تواند برنده رقابت باشد یا خیر. قیمت کارخانه اطلس G برای مشتریان حدود ۳۹۵ میلیون تومان بوده و قیمت کارخانه پژو ۲۰۷ با موتور TU3 هم ۳۲۴ میلیون تومان است که احتمالا به زودی با افزایش قیمت روبرو میشوند. سایپا و ایران خودرو پس از مدت ها دو رقیب در کلاس خودروهای کوچک شهری را پیش روی یکدیگر قرار داده اند.

اطلس G از همان پیشرانه استفاده‌شده روی کوییک با نام M15I بهره می‌برد که یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر و هشت سوپاپ است و حداکثر 90 اسب‌بخار و 137 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. در مقابل پژو 207i در این نسخه از پیشرانه TU3 بهره می‌برد که 1.4 لیتر حجم دارد و از نوع تنفس طبیعی با چهار سیلندر و هشت سوپاپ است. از سوی دیگر، ۲۰۷ هرچند از لحاظ سروصدا، لرزش و کیفیت کلی سواری شرایط بهتری دارد اما از مشکل دیگری رنج می‌برد. حداکثر قدرت موتور پژو ۲۰۷ تیپ ۳ حدود ۷۵ اسب بخار است و نهایت گشتاور آن نیز به ۱۱۸ نیوتن.متر می‌رسد که بعد از تجزیه‌وتحلیل توسط یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. میانگین مصرف سوخت این خودرو حدود ۶.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و بیشترین سرعت آن نیز ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت ارزیابی شده است.

با توقف تولید خودروهایی نظیر پژو 206، تیبا 2، ام وی ام 315 و برلیانس 320 انتخاب‌ خریداران در بخش خودرو‌های هاچ‌بک بسیار محدود شده است. برای جبران این کمبود، ایران خودرو سعی کرده تا پژو 207 را با تیپ‌های مختلف که دارای تفاوت در ساختار موتور، داشبورد و… هستند راهی بازار کند. سایپا نیز پیرو ایران خودرو، هاچ بک کوییک را با اقسام مختلف پسوند به بازار ارائه کرده است، اما با یک تفاوت که آن هم وجود خودروی جدیدی به نام سایپا اطلس در میان لیست محصولات سایپا است. اما سایپا اطلس با موتور به‌روزرسانی‌شده در حال حاضر ۹۱ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن.متر گشتاور را به گیربکس دستی ۵ سرعته خود تحویل می‌دهد.

این پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی 8 سوپاپ حداکثر قدرت 91 اسب بخار و حداکثر گشتاور 137 نیوتن متر را تولید و نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو اطلس منتقل می‌کند. هنوز قیمت رسمی اطلس اعلام نشده اما طبق قیمت‌هایی که فعلاً به‌صورت غیررسمی مشخص شده، این خودرو در تیپ G قیمتی در حدود 345 میلیون خواهد داشت که البته احتمال دارد در قیمت نهایی مقداری به این رقم اضافه شود. این خودرو همچنین از لحاظ فضای داخلی و هزینه‌های نگهداری هم نسبت به 207 برتری دارد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *