مقایسه خودرو رانا پلاس با شاهین

مقایسه رانا پلاس با شاهین؛ مشخصات، قیمت و راهنمای خرید سپند خودرو

در مقابل، رانا پلاس بیشتر بر سیستم‌های معمولی‌تر مانند ترمز ABS و EBD تکیه کرده و فاقد برخی از فناوری‌های پیشرفته شاهین است. این موضوع باعث می‌شود شاهین گزینه‌ای مناسب‌تر برای رانندگانی باشد که به ایمنی بالا اهمیت می‌دهند. شتاب رسمی رانا پلاس سقف شیشه ای معادل 11.2 ثانیه اعلام شده است اما در سوی دیگر شتاب رسمی شاهین در دسترس نیست. با این حال تست‌های غیررسمی انجام شده نشان می‌دهد که شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو در بهترین حالت چیزی حدود ۱۳ تا ۱۴ ثانیه خواهد بود که نشانگر کندی عملکرد آن در برابر حریف است. در حال حاضر، دو خودروی رانا پلاس و شاهین G دنده‌ای جزو معدود انتخاب‌های مشتریان با توان مالی نه‌چندان بالا در ایران به شمار می‌روند. به منظور ارائه راهنمایی کامل در خصوص چرایی انتخاب یکی از این دو سدان خانوادگی، به مقایسه رانا پلاس با شاهین پرداخته و نقاط ضعف و قوت آن‌ها را مشخص کرده‌ایم تا بدانید خرید رانا پلاس بیشتر به نفع شماست یا خرید شاهین.

مقایسه رانا پلاس با شاهین از نظر امکانات رفاهی به ما نشان می‌دهد که برتری از آن شاهین است. رانا پلاس در شاخصه‌هایی مانند کروز کنترل و سقف شیشه‌ای نسبت به شاهین برتری دارد. اما مقایسه موارد متعددی مانند دوربین عقب، دی لایت، اتولایت و… حکایت از بهتر بودن شاهین از نظر امکانات رفاهی دارد. در جدول زیر می‌توانید به‌صورت کامل نکات مربوط به امکانات رفاهی را مقایسه کنید.

شاهین پلاس اتوماتیک و آریزو ۵ توربو جدید دو سدان خانوادگی در بازار کشورمان هستند. این دو خودرو یکی با نسخه صفر و دیگری به صورت کارکرده در یک رنج قیمتی قرار داشته و رقیب یکدیگر هستند. بخش تجربه رانندگی مقایسه شاهین و دنا پلاس را طبق رسم همیشگی با فضای کابین و کیفیت سواری شروع می‌کنیم. شاهین علی‌رغم ابعاد بیرونی کوچک‌تر، فضاسازی کابین بهتری دارد و در هر دو ردیف جادارتر از دنا پلاس است.

البته سایپا قصد دارد شاهین را به پیشرانه TU5 پلاس مجهز کند که در آن زمان بدون شک شاهین نسبت به رانا پلاس سقف شیشه ای به گزینه بهتری تبدیل خواهد شد. در بازار خودروهای سدان ایران، دو خودروی شاهین از شرکت سایپا و رانا پلاس سقف شیشه‌ای از شرکت ایران‌خودرو، به عنوان دو محصول مهم و پرفروش شناخته می‌شوند. هر دو خودرو با هدف ارائه امکانات مناسب در کنار قیمت نسبتاً اقتصادی، به بازار عرضه شده‌اند و توانسته‌اند در رقابت با سایر خودروهای داخلی و حتی برخی مدل‌های خارجی، جایگاه مناسبی کسب کنند. از نظر طراحی ظاهری خودرو شاهین سایپا با برخورداری از طراحی و ظاهری جدیدتر و متفاوت تر از رانا پلاس پانوراما می تواند برنده این رقابت شود.

در حال حاضر خودروی رانا پلاس در چند مدل معمولی، ارتقا یافته و پاناروما وجود دارد اما در بازار هنوز مدل‌های ارتقا یافته آن موجود نیست. قیمت کارخانه رانا پلاس 329 میلیون تومان است که در بازار آزاد 605 میلیون تومان معامله می‌شود و مدل پانارومای آن با قیمت 343 تومان در کارخانه تولید و در بازار با قیمت 659 تومان خرید و فروش می‌شود. این مقایسه نشان می‌دهد که اگر به امکانات مدرن و تجهیزات رفاهی بیشتر اهمیت می‌دهید، شاهین گزینه بهتری است، در حالی که رانا برای کسانی که خودرویی ساده و با امکانات پایه می‌خواهند، می‌تواند مناسب‌تر باشد.

شاهین نیز یک محصول جدید از شرکت سایپا است که از سال ۱۳۹۹ وارد بازار کشور شد و برای اولین بار یک سدان داخلی با طراحی زیبا را به مشتریان ایرانی ارائه کرد. شاهین پلاس اتوماتیک جدیدترین نسخه از خانواده شاهین سایپاست که نسبت به قبل با تغییرات بزرگ و البته مهم و مثبتی در بخش فنی و آپشن روانه بازار شد. این خودروی ملی اکنون گران‌ترین محصول بومی سایپاست که نسبت به تیپ‌های دیگر شاهین خودرویی بسیار بهتر و البته کم استهلاک‌تر است.

با این حال، رانا پلاس نیز با تجهیز به برخی ویژگی‌های منحصربه‌فرد، در برخی موارد از شاهین پیشی می‌گیرد. شاهین پلاس اتوماتیک بالاخره به موتور جدید ME۱۶ سایپا مجهز شده است که عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. این پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی، که به صورت ۱۶ سوپاپ طراحی شده، توان تولید ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. گیربکس این خودرو از نوع ۶ سرعته اتوماتیک AT است که نیرو را به محور جلو منتقل می‌کند.

بنابراین زمانی که با یک خودروی قدیمی مثل رانا پلاس مقایسه می‌شود، زیباتر به نظر می‌رسد و می‌تواند با سلیقه تعداد بیشتری از مشتریان همخوانی پیدا کند. آریزو ۵ توربو نیز در بخش فنی به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ مجهز است که قادر به تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور می‌باشد. این قدرت از طریق یک جعبه دنده اتوماتیک CVT با تعویض دنده ۹ سرعته مصنوعی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. آریزو ۵ توربو هم در بخش فنی مجهز به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ بوده که توانایی تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور را دارد.

همچنین، وزن سبک و مصرف سوخت اقتصادی آن (۶.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) از نقاط قوت آن محسوب می‌شود. شاهین با موتور توربوشارژ و امکانات ایمنی بیشتر، گزینه‌ای مناسب برای کسانی است که به دنبال خودرویی با عملکرد قوی‌تر و ایمنی بالاتر هستند. در مقابل، رانا پلاس با قیمت مناسب‌تر، مصرف سوخت اقتصادی‌تر و امکانات کافی، انتخابی عالی برای خریدارانی است که قصد خرید خودرویی مقرون به‌صرفه با امکانات کاربردی را دارند. در نهایت، انتخاب بین این دو خودرو به نیازها و اولویت‌های شما بستگی دارد و هر دو گزینه‌ای مطلوب برای خرید محسوب می‌شوند.

هر دو این خودروها در دسته‌بندی خودروهای سواری قرار دارند و برای انتخاب بین آن‌ها، باید نکات مثبت و منفی هر یک را با یکدیگر مقایسه کرد. از طرف دیگر، شاهین محصول جدیدتر سایپا است که از سال ۱۳۹۸ با طراحی تازه‌تر و پلتفرم جدیدی روانه بازار شد. شاهین با طراحی مدرن‌تر و استفاده از موتور توربوشارژ در برخی مدل‌ها، به عنوان خودرویی به‌روزتر معرفی شده و نسبت به سایر محصولات سایپا، ظاهری متفاوت‌تر و امکانات بیشتری را ارائه می‌دهد. به طور کلی هم‌اکنون سایپا شاهین به دلیل این که به پیشرانه توربوشارژ پر استهلاک‌ و با حساسیت بالای نگهداری مجهز شده، برای خانواده‌ها خودروی پردردسری خواهد بود. به خصوص در ایران دسترسی به بنزین باکیفیت و مناسب برای پیشرانه‌های توربوشارژ دشوار است. هر دو خودرو به تعدادی از امکانات رفاهی استاندارد مجهز شده‌اند که شامل فرمان برقی، دو کیسه هوا، کلیدهای کنترل روی فرمان، مه‌شکن‌های جلو و عقب و سنسور پارک عقب است.

X33 کراس (دستی) از دسته محصولات مدیران خودرو امروز با جهش ۸۲ میلیون تومانی به قیمت یک میلیارد و ۹۰ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. با ورود به کابین هر دو خودرو، مجدداً همان نظر قبلی درباره طراحی ظاهری مطرح می‌شود! آریزو ۵ توربو طراحی داشبوردی مدرن‌تر و جوان‌پسندتری دارد، در حالی که سدان ملی ما بیشتر بر راحتی و سادگی تمرکز کرده و تلاش کرده تا حداقل برخی از قطعات دکوراتیو را کمی لوکس جلوه دهد. شاهین پلاس اتوماتیک اما برخلاف رقیب از تریم داخلی دو رنگ به همراه قطعات دکوراتیو طرح چوب بهره مند شده که یک صفحه نمایش مالتی مدیای بزرگ و عریض به همراه برخی کلیدهای کنترلی و پنل الکتریکی که لمسی نیست را در دل خود جا داده است.

رانا پلاس سقف شیشه ای مجهز به نسل جدید پیشرانه معروف TU5 که TU5+ نام دارد شده که یک پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی ۱.۶ لیتری است. این پیشرانه علاوه بر بروزرسانی هایی که در سیستم جرقه زنی و پاشش سوخت آن شده به سیستم تنظیم متغیر زمانبندی سوپاپ ها که همان CVVT نام دارد مجهز شده است. قدرت تولیدی قلب تپنده این خودرو ۱۱۳ اسب بخار به همراه ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور بوده و این قدرت به چرخ های جلو خودرو منتقل می شود. جعبه دنده این خودرو از نوع ۶ سرعته دستی است که برای اولین بار در خودروهای داخلی شاهد آن هستیم.

شاهین پلاس اتوماتیک جدیدترین نسخه از خانواده شاهین سایپا است که با تغییرات عمده و مثبت در بخش فنی و امکانات به بازار عرضه شده است. این خودروی ملی اکنون به‌عنوان گران‌ترین محصول بومی سایپا شناخته می‌شود و نسبت به تیپ‌های دیگر شاهین، کیفیت و کم‌استهلاک‌تری دارد. اما شاهین هم دست و پا بسته نیست و کی‌لس استارتر، سانروف، سنسور نور، رینگ آلومینیومی، فرمان با نیروی کمکی برقی و روکش چرمی صندلی‌ها را به عنوان برگ‌های برنده مقابل دنا پلاس رو می‌کند. با توجه به مشتری پسندتر بودن این آپشن‌ها، باید دست شاهین را به عنوان برنده بخش امکانات رفاهی مقایسه دنا پلاس و شاهین بالا ببریم. قیمت کارخانه شاهین استاندارد 435 میلیون تومان بوده که در بازار آزاد 725 میلیون تومان معامله می‌شود و شاهین اتوماتیک نیز با قیمت کارخانه 641 میلیون تومان در بازار آزاد 834 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

درست است که پیشرانه سدان ملی تنفس طبیعی است و به مراتب حساسیتی به کیفیت بنزین ندارد اما آریزو ۵ توربو نیز چند سالی است که در بازار کشورمان حضور داشته و نشان داده که آن هم خودروی بی آزاری است. طراحی داخلی شاهین در مقایسه با دیگر تولیدات سایپا، ظاهری مدرن‌تر و جذاب‌تر دارد. کنسول میانی داشبورد و فرمان با طراحی مناسب، نمایی خوشایند و هماهنگ به فضای داخلی خودرو بخشیده‌اند. هرچند کیفیت متریال کابین چندان مرغوب نیست، اما در مقایسه با محصولات هم‌رده سایپا مانند کوییک و تیبا، بهبود قابل ملاحظه‌ای دارد. فضای کابین برای چهار سرنشین بزرگسال مناسب است و صندوق عقب شاهین با ظرفیت ۴۲۰ لیتر فضای کافی برای مسافرت‌های خانوادگی را فراهم می‌کند.

این ویژگی‌ها تجربه رانندگی راحت‌تری را برای سرنشینان فراهم می‌کنند و برای خودروهایی در این کلاس قیمتی، معمول و مورد انتظار هستند. از دیگر تغییرات جزئی رانا پلاس می‌توان به بروزرسانی گرافیک چراغ‌های جلو و عقب و همرنگ شدن دستگیره و زه درب‌ها اشاره کرد. این تغییرات جزئی در مقایسه با طراحی کاملاً جدید شاهین، جلوه‌ای کمتر خلاقانه و محافظه‌کارانه دارند. هرچند سقف شیشه‌ای به رانا پلاس جذابیت بصری بیشتری می‌دهد، اما طراحی کلی این خودرو همچنان بر پایه مدل‌های قدیمی‌تر است و نتوانسته تغییرات عمده‌ای در ظاهر کلی خودرو ایجاد کند. دنا پلاس توربو اتوماتیک (آپشنال) یکی از خودروهای بالای یک میلیارد تومانی بازار امروز با رشد ۲۵ میلیون تومانی به قیمت یک میلیارد و ۱۷۵ میلیون تومان به مشتری تحویل داده می‌شود.

رانا و شاهین، دو خودروی سدان جمع‌وجور داخلی هستند که با وجود اینکه از نظر ابعاد و کاربری به هم شباهت‌هایی دارند، اما از نظر مشخصات فنی تفاوت‌های زیادی دارند که انتخاب میان آن‌ها را برای خریداران پیچیده‌تر می‌کند. هر دو خودرو به عنوان گزینه‌هایی اقتصادی در بازار ایران شناخته می‌شوند و توسط دو خودروساز مطرح داخلی، ایران خودرو و سایپا، به بازار عرضه شده‌اند. در این مقایسه، به دو خودروی محبوب داخلی، شاهین از گروه سایپا و رانا از ایران خودرو می‌پردازیم. رانا که در سال ۱۳۹۱ وارد بازار شد، به عنوان نسخه‌ای اقتصادی‌تر از پژو ۲۰۶ اس‌دی شناخته می‌شود و طراحی نسبتاً ساده‌ای دارد که برای مشتریانی که به دنبال یک خودروی سدان جمع‌وجور و اقتصادی هستند، جذاب است. رانا با داشتن امکاناتی محدود و مناسب برای خانواده‌ها، جایگاه خود را در بازار ایران پیدا کرده است.

به طور کلی رانا پلاس سقف شیشه ای و شاهین از لحاظ طراحی داخلی به ویژه کیفیت و نوع پلاستیک استفاده شده امتیاز بالایی دریافت نمی‌کنند. در بخش فضای پای سرنشینان نیز شاهین بهتر ظاهر شده است؛ چرا که صندلی‌های عقب رانا پلاس همانند پژو ۲۰۶ فضای کمی را برای افراد بزرگسال ارائه می‌دهند. فضای صندوق عقب شاهین ۴۷۰ لیتر و فضای صندوق عقب رانا پلاس پانوراما ۴۰۰ لیتر بوده که باز هم از برتری شاهین حکایت دارد. در بخش فضای پای سرنشینان نیز شاهین بهتر ظاهر شده است؛ چرا که صندلی‌های عقب رانا پلاس همانند پژو 206 فضای کمی را برای افراد بزرگسال ارائه می‌دهند. فضای صندوق عقب شاهین 470 لیتر و فضای صندوق عقب رانا پلاس پانوراما 400 لیتر بوده که باز هم از برتری شاهین حکایت دارد.

این ویژگی‌ها به شاهین جلوه‌ای مدرن و رفاهی بیشتری می‌دهند و به‌طور ویژه در راحتی و استفاده آسان از خودرو نقش دارند. داشبورد رانا پلاس طراحی ساده‌ای دارد و از متریال‌های با کیفیت معمولی استفاده شده است. در حالی که طراحی داخلی آن به دلیل استفاده از اجزای مشترک با پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ کمی آشنا به‌نظر می‌رسد، اما نتوانسته است در مقایسه با شاهین، حس مدرن‌تری را به کابین اضافه کند. فضای ردیف عقب رانا پلاس نیز به نسبت جمع‌وجورتر از شاهین است و این ممکن است برای سرنشینانی که به فضای بیشتری نیاز دارند، محدودیت ایجاد کند. در ردیف عقب، فضای پا و سر بیشتری نسبت به رانا پلاس وجود دارد که این موضوع به‌ویژه در سفرهای طولانی باعث راحتی بیشتر سرنشینان می‌شود.

مقایسه ماشین شاهین با رانا، در بازار خودروی ایران، خودروهای داخلی اقتصادی با امکانات و قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌شوند که پاسخگوی نیازهای مختلف مشتریان هستند. دو نمونه از این خودروهای محبوب داخلی، ایران خودرو رانا و سایپا شاهین هستند که هر دو به عنوان خودروهای سدان جمع‌وجور و اقتصادی مورد توجه خریداران قرار گرفته‌اند. شاهین با موتور ۱.۵ لیتری توربو شارژ، شتاب و عملکرد بهتری نسبت به رانا پلاس دارد و برای افرادی که به دنبال یک خودروی پرقدرت و اسپرت‌تر هستند، گزینه جذاب‌تری است. هم‌چنین، امکاناتی نظیر ۶ کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری (ESP) و ترمز ضدقفل (ABS) ایمنی بیشتری را فراهم می‌کند.

البته با توجه به ۱۳۶ کیلوگرم وزن بیشتر شاهین نسبت به رانا پلاس، این اختلاف در مصرف سوخت و کاهش شتاب چندان هم چشمگیر به نظر نمی‌رسد. ضمن آنکه در مقایسه شاهین با رانا پلاس از لحاظ استحکام شاسی و بدنه، شاهین در وضعیت به مراتب بهتری نسبت به رانا پلاس قرار دارد و این مورد می‌تواند یکی از نقاط قوت محصول سایپا تلقی شود. با این حال، استهلاک بالاتر موتور توربوشارژ و دوام مناسب موتور TU5 موجب می‌شود تا در بلندمدت، بخش فنی رانا پلاس هزینه نگهداری و دردسر کمتری نسبت به موتور توربوشارژ شاهین برای مالک به وجود آورد. خودروهای سدان از دیرباز تاکنون جزو پرطرفدارترین کلاس های خودرویی در سراسر دنیا بوده، حتی با وجود اینکه کلاس های جدیدتری مانند کراس اوورها محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. در بازار خودروی کشور هم خودروهای سدان زیادی از تولید داخل گرفته تا مونتاژی و وارداتی وجود داشته که توانسته‌اند فروش بالایی را تجربه کنند.

پیشرانه رانا پلاس سقف پانوراما می‌تواند قدرتی برابر با ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن‌متر را به تولید برساند. قدرت تولید شده از این پیشرانه توسط یک گیربکس ۶ سرعته دستی به چرخ‌ها منتقل می‌شود. مهم‌ترین مسئله‌ای که باعث می‌شود شاهین جی در بازار ایران با انتقاداتی همراه باشد، نوع پیشرانه توربوشارژ آن است که ضمن استهلاک بالا و فناوری قدیمی، با برخی معایب فنی نیز مواجه شده و نتوانسته رضایت حداکثری کاربران را کسب کند. البته گفته می‌شود قرار است شاهین با موتور تیوفایو (احتمالا همین موتور تیوفایو پلاس) به بازار عرضه شود که در آن صورت قطعا شاهین خودروی بهتری نسبت به رانا پلاس پانوراما خواهد بود و ارزش خرید بالاتری خواهد داشت. شاهین سایپا در مقایسه با رانا پلاس سواری تقریبا نرم‌تری دارد، کابین آن نیز از لحاظ عایق‌بندی مقابل صدای فضای بیرون، عملکرد بهتری ارائه می‌دهد.

تنها تفاوت های عضو جدید خانواده رانا نسبت به اعضای قبلی، بروز شدن گرافیک داخلی چراغ های جلو و عقب، همرنگ شدن دستگیره و زه درب ها و همچنین شیشه‌ای شدن سقف خودرو است. شاهین، خودرویی جدیدتر از سایپا است که از موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ بهره می‌برد. این موتور M15TC که نسخه‌ای بهبود یافته از موتور خودروهای ساینا و تیبا است، توان تولید قدرتی معادل ۱۱۰ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۷۸ نیوتن‌متر را دارد. شاهین به دلیل بهره‌مندی از توربوشارژ، توان بیشتری نسبت به موتور رانا تولید می‌کند، اما نیاز به سوخت با اکتان بالاتر دارد. همچنین، شاهین با سیستم فرمان برقی و مصرف سوختی برابر با ۷.۵۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، گزینه‌ای مدرن‌تر محسوب می‌شود.

همچنین از نقاط ضعف این خودرو می توان به مواردی مانند کیفیت پایین متریال داخلی، مشکلات نگهداری پیشرانه های توربو و قدیمی بودن ساختار پیشرانه اشاره کرد. با توجه به نکات ذکر شده انتخاب بر عهده خریدار است که کدام خودرو را انتخاب کند. رانا پلاس سقف شیشه‌ای از موتور ۱.۶ لیتری TU5+ بهره می‌برد که نسل جدید پیشرانه TU5 معروف است. این پیشرانه چهار سیلندر با سیستم تنفس طبیعی کار می‌کند و به‌روزرسانی‌های انجام شده در بخش سیستم جرقه‌زنی و پاشش سوخت، به همراه اضافه شدن سیستم تنظیم متغیر زمان‌بندی سوپاپ‌ها (CVVT)، باعث بهبود عملکرد این موتور شده است.

اما فاصله محوری هر دو خودرو دقیقا ۲۶۵۰ میلیمتر بوده و به همین علت نماینده ام وی ام به مراتب کمی جادارتر از خودروی ملی سایپاست. در نمای عقب نیز آریزو ۵ توربو با اینکه به مراتب ساده‌تر از جلو طراحی شده اما همچنان به سبب گرافیک بروزتر چراغ‌ها و برجسته بودن درب صندوق جذاب‌تر از رقیب است. شاهین پلاس اتوماتیک اما با حفظ همان چراغ‌های قبلی و طراحی پیشین همچنان نگاهش به خانواده‌هاست و بیشتر قصد خدمت به این گروه از خریداران را دارد.

حداکثر قدرت موتور ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر رانا پلاس ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتن.متر است که به یک گیربکس ۵ دنده دستی منتقل می‌شود تا بر حسب نیاز با گشتاورهای متفاوت در اختیار چرخ‌های جلو قرار بگیرد. از نظر متریال به کار رفته، شاهین پلاس اتوماتیک با وجود بهبود‌های قابل توجه نسبت به نسخه‌های قبلی، همچنان وجود پلاستیک در برخی قسمت‌ها جلب توجه می‌کند. همچنین، تریم مشکی آریزو بیشتر مورد پسند بازار قرار گرفته است نسبت به شاهین پلاس.

در طرف مقابل شاهین به عنوان سدان جدید بازار ایران از ظاهری به‌روزتر و جذاب‌تر بهره می‌برد و طی مدت کوتاهی توانسته نگاه بسیاری از مشتریان بازار ایران را به خود جلب کند. آریزو ۵ توربو نیز یکی از محصولات مونتاژی‌ام‌وی‌ام (مدیران خودرو) است که پیش از عرضه تیپ FL، به‌طور نسبتا کوتاهی وارد بازار شد. این خودرو اکنون به‌صورت کارکرده در بازار کشور موجود است و به‌عنوان یکی از خودرو‌های چینی باکیفیت شناخته می‌شود که عملکرد خوبی از خود نشان داده است. اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد.

شرکت سپند خودرو آریا که در سال ۱۳۸۶ و با شماره ثبت ۴۴۶۳۰۶ تاسیس شده است یکی از معتبرترین و موفق ترین شرکت های حوزه فروش خودرو در ایران می باشد. بیش از 15سال تجربه موفق در زمینه فروش نقدی و اقساطی خودرو در سراسر کشور از افتخارات سپند خودرو می باشد. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهره‌مند شوید. به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تجارت نیوز، قیمت خودرو امروز ۲۵ اسفند ۱۴۰۳ اعلام شد.

در نهایت، رانا پلاس دارای خروجی صدای بسیار خوبی است و بسیار سریع و قابل اطمینان عمل می‌کند. در بررسی امکانات رفاهی و ایمنی خودروهای رانا و شاهین، متوجه تفاوت‌های بارزی می‌شویم که به خوبی نشان‌دهنده سیاست‌های دو خودروساز داخلی در ارائه آپشن‌ها و تجهیزات هستند. اما رانا پلاس در اصل نسخه فیس لیفت پژو ۲۰۶ صندوقدار است که با گرافیک چراغ‌های جدید و جلوپنجره متفاوت به بازار آمده و طی یک دهه اخیر نیز تحولات چندانی روی نمای بیرونی آن صورت نگرفته است. شاهین G (سانروف) یکی از سدان‌های رده‌بالای شرکت سایپا امروز با جهش ۳۰ میلیون تومانی به ارزش ۹۳۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

در مجموع، طراحی داخلی شاهین در دسته خودروهای اقتصادی داخلی، کاربردی و دلپسند است و می‌تواند نظر مشتریان را جلب کند. فضای داخلی شاهین، به‌ویژه در صندلی‌های عقب، بزرگ‌تر بوده و راحتی بیشتری برای سرنشینان فراهم می‌کند؛ درحالی‌که فضای محدود صندلی‌های عقب رانا پلاس شبیه به پژو ۲۰۶ است. رانا پلاس، نسخه ارتقا یافته رانا محسوب می‌شود که تغییرات چشم‌گیری در طراحی و فنی ندارد؛ اما چند آپشن به آن اضافه شده که می‌تواند تجربه رانندگی را بهبود بخشد. از طرف دیگر، شاهین، با طراحی زیبا، امکانات جذاب و چهره‌ای متفاوت، توجه بسیاری از خریداران را به خود جلب کرده است. نکاتی که در ادامه در خصوص مقایسه رانا پلاس با شاهین مطرح می‌کنیم، شما را کمک می‌کند تا یک انتخاب مناسب داشته باشید.

رانا پلاس از لحاظ ظاهری تفاوت زیادی با رانا ندارد که آن نیز بر اساس پژو ۲۰۶ صندوقدار طراحی شده است. نمای بیرونی رانا پلاس به طور کلی ساده به نظر می‌رسد، اما با توجه به نبود گزینه‌های متنوع در رده قیمتی این خودرو، می‌تواند یکی از محصولات نسبتا زیبای ایران خودرو تلقی شود. رانا پلاس از همان موتور قدیمی پژو ۲۰۶ با نام TU5 استفاده می‌کند، اما این پیشرانه کمی تغییرات داشته و حالا استاندارد آلایندگی یورو ۵ را پاس می‌کند. از لحاظ سیم‌کشی و نوع تجهیزات برقی نیز موتور رانا پلاس با ۲۰۶‌های قدیمی تفاوت‌هایی دارد.

بنابراین، اگر به یک سدان خانوادگی با استهلاک فنی کمتر و دوام موتور بالاتر نیاز دارید، بهتر است به سراغ رانا پلاس بروید. ضمنا قیمت رانا پلاس در بازار نسبت به قیمت شاهین پایین‌تر است و اگر ثبت نام خودرو را برای سرمایه‌گذاری انجام می‌دهید، باید این نکته را هنگام تحلیل بازار در نظر داشته باشید. همچنین بهتر است نگاهی به مقایسه شاهین با سورن پلاس بیندازید؛ چراکه سورن پلاس هم یکی از رقبای مطرح و هم‌رده شاهین است که شاید بخواهید ویژگی‌های آن را هم نسبت به محصول سایپا بدانید. برتری شاهین به گنجایش صندوق عقب هم می‌رسد، اما این برتری خیلی شدید نیست؛ چراکه حجم صندوق شاهین ۴۲۰ لیتر و گنجایش صندوق عقب رانا پلاس نیز برابر ۴۰۰ لیتر است. بنابراین این دو خودرو عنوان بهترین ماشین ایرانی برای مسافرت را به دست نمی‌آورند، اما فضای کافی برای یک سفر خانوادگی را ارائه می‌دهند. شاهین و دنا پلاس در بحث آپشن‌های ایمنی نسبتاً مشابه هستند و طبق قوانین روز کشور از سیستم‌های کنترل پایداریی و 2 ایربگ بهره می‌برند.

اما در حال حاضر شاهین به دلیل استفاده از موتور توربوشارژ پر استهلاک‌تر با حساسیت نگهداری بالاتر، نمی‌تواند خودروی کم‌دردسری برای خانواده‌ها در طول زمان باشد. به‌ویژه که بنزین باکیفیت و مناسب برای موتورهای توربوشارژ نیز در کشور به دشواری یافت می‌شود. بنابراین در شرایط فعلی خرید رانا پلاس سقف شیشه ای که از لحاظ قیمتی نیز کمی نسبت به شاهین ارزان‌تر است، صرفه بیشتری داشته و احتمالا رضایت خاطر بالاتری را برای خریدار به همراه خواهد آورد. در مقایسه کابین دو خودروی رانا پلاس سقف شیشه‌ای و شاهین، هر دو خودرو ویژگی‌های خاص خود را دارند، اما در مجموع شاهین با طراحی بروزتر و امکانات رفاهی بهتر، نسبت به رانا پلاس برتری دارد.

اما صندوق بار دنا پلاس با حجم 500 لیتر، جادارتر از صندوق بار 422 لیتری شاهین است. خوش‌بختانه شاهین و دنا پلاس از نظر ظاهری در بین خودروهای داخلی وضعیتی قابل قبول و عامه پسند دارند اما دو سبک طراحی متفاوت را دنبال می‌کنند. از نظر سیستم ترمز خودروی رانا پلاس در سیستم جلو دارای ترمز دیسکی و در عقب دارای ترمز کاسه‌ای است، در حالی که خودروی شاهین در جلو و عقب دارای ترمز دیسکی است و همین مساله منجر به ایمنی بالاتر در زمان ترمز گرفتن شده است. به گزارش کاماپرس، بازار خودرو در روزهای اخیر همچنان داغ است و تقاضا برای خرید افزایش یافته است. در این شرایط برخی مصرف کنندگان خودرو در انتخاب مردد هستند و برای خرید کارآمدتر به دنبال مقایسه خودروها هستند.

شاهین، محصول جدید سایپا است که در ابتدا با نام رهام معرفی شد و پس از تغییراتی در نام و طراحی، با نام فعلی به بازار عرضه شد. این خودرو در کلاس سدان‌های خانوادگی قرار می‌گیرد و با امکاناتی مانند سانروف، کروز کنترل، نمایشگر لمسی و دوربین عقب به فروش می‌رسد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شاهین، طراحی مدرن و جذاب آن است که در مقایسه با دیگر خودروهای داخلی، جلوه‌ای خاص و مدرن‌تر دارد.

همچنین جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی در شاهین در مقایسه با جعبه‌دنده ۶ سرعته رانا پلاس، انتخاب قدیمی‌تری به‌نظر می‌رسد و تجربه رانندگی را در مقایسه با رانا کمی محدودتر می‌کند. اگر به‌دنبال خودرویی اقتصادی با مصرف سوخت کمتر و هزینه‌های نگهداری پایین‌تر هستید، رانا پلاس گزینه مناسبی است. از سوی دیگر، رانا پلاس با موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی، مصرف سوخت بهتری دارد و هزینه‌های نگهداری کمتری خواهد داشت. این خودرو در نسخه پانوراما با سقف شیشه‌ای جذاب و گیربکس ۶ سرعته دستی، تجربه رانندگی نرم‌تری را ارائه می‌دهد و به‌خصوص برای افرادی که به دنبال یک خودروی اقتصادی با طراحی زیبا و امکانات کافی هستند، انتخاب مناسبی است. نوع پیشرانه توربوشارژ سایپا شاهین جی به عنوان یکی از موضوع‌هایی است که در بازار ایران با انتقاد مواجه شده است. همچنین پیشرانه این خودرو دارای فناوری قدیمی بوده و استهلاک آن نیز بالا است و به همین دلیل تاکنون در کسب رضایت حداکثری کاربران ناموفق بوده است.

حتی شاهین برخلاف انتظار فاقد کروز کنترل است، اما رانا پلاس از این امکان بهره می‌برد. در مورد میزان فضای کابین هم شاهین گزینه بهتری به حساب می‌آید؛ چراکه صندلی‌های ردیف دوم آن به مراتب جادارتر از رانا پلاس هستند و می‌توانند سه سرنشین بزرگسال را به راحتی مناسب در خود جا دهند. اما صندلی‌های ردیف دوم رانا پلاس تنگ است و فضای پای بسیار محدودی در اختیار افراد حاضر قرار می‌دهند. به هر حال در شرایط فعلی، تولیدات داخلی کمی به‌روز شده و حالا محصولاتی نظیر رانا پلاس و شاهین G دنده‌ای جزو سدان‌های جمع‌وجور پرطرفدار بازار کشور به حساب می‌آیند. رانا پلاس نمونه ارتقا‌یافته رانا LX به حساب می‌آید که در بعضی المان‌های بیرونی و داخل کابین آن تغییراتی رخ داده است.

پیشرانه رانا پلاس سقف پانوراما می‌تواند قدرتی برابر با 113 اسب بخار و گشتاور 144 نیوتن‌متر را به تولید برساند. قدرت تولید شده از این پیشرانه توسط یک گیربکس 6 سرعته دستی به چرخ‌ها منتقل می‌شود. این گیربکس از مزایایی چون کاهش مصرف سوخت و کاهش استهلاک پیشرانه در سرعت‌های بالا بهره می‌برد. رانا پلاس سقف شیشه‌ای به کروز کنترل و سقف پانوراما مجهز است، که این دو ویژگی در شاهین وجود ندارند. سقف پانوراما باعث ورود نور طبیعی به داخل کابین می‌شود و کروز کنترل تجربه رانندگی راحت‌تری را فراهم می‌کند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *