مقایسه خودرو سهند با کوییک

بررسی خودرو سهند سایپا مشخصات فنی و آپشن ها-همراه مکانیک

بعد از مطالعه این مطلب، با مهم‌ترین تفاوت‌های انواع کوییک سایپا برای انتخاب مناسب‌ترین تیپ این ماشین، آشنا خواهید شد. در اواخر سال ۱۳۹۵، سایپا با حضور وزیر صنعت و رئیس مجلس، محصول جدید خود را با نام کوییک معرفی کرد. این خودرو اما اساساً فیس‌لیفتی روی تیبا ۲ محسوب می‌شد که با ویژگی‌هایی مثل ریل‌های روی سقف و روکش‌های پلاستیکی دهانهٔ گلگیرها، حال و هوایی کراس مانند به خود گرفته بود. کوییک به لطف بازار انحصاری، ظاهر نسبتاً جوان‌پسند و قیمت ارزان‌تر از دیگر خودروهای داخلی، خیلی زود موردتوجه خریداران قرار گرفت و به پرفروش‌ترین خودروی بازار ایران تبدیل شد. سایپا نیز طی سال‌ها تیپ‌های بسیار مختلفی از این خودرو را با پسوندهایی مثل R، S و GX به بازار عرضه کرد که هرکدام صرفاً تفاوت‌هایی جزئی باهم دارند. عرضه این‌همه تیپ و مدل مختلف بشدت گیج‌کننده شده و انتخاب تیپ مناسب برای خریداران را دشوار می‌کند.

درب صندوق عقب اطلس طرحی ساده، ولی زیبا دارد و بر خلاف کوییک که پلاک خودرو را روی درب صندوق عقب جای داده، در این هاچ بک کراس تازه‌وارد شاهد تعبیه پلاک روی سپر هستیم. باز هم می‌توان گفت طراحی کوییک GX با مدل S این خودرو فرقی ندارد و همان‌قدر ساده خواهد بود. طراحی نمای جلوی اطلس زیبا بوده و چراغ‌های اصلی ظاهری کشیده و باریک دارند. جلوپنجره شش ضلعی با خطوط عمودی کرومی روی آن بر زیبایی‌های بیشتر این خودرو افزوده‌اند.

در صورت بروز خسارت، شرکت بیمه‌گر بر اساس شرایط مندرج در بیمه‌نامه، خسارت وارده را جبران می‌نماید. مطالعه‌ی راهنمای بیمه بدنه و راهنمای بیمه شخص ثالث را به شما پیشنهاد می‌کنیم. تغییر عمده در مجموعه سپر ایجاد شده؛ دو نوار مشکی پهن از دو طرف، چراغ‌های جلو را با زاویه شکسته به چراغ‌های روشنایی روز و مه‌شکن‌های جلو وصل می‌کنند. بقیه قسمت‌ها مانند همان کوئیک معمولی است و تقریباً دست‌نخورده باقی مانده است. اسپویلر بر روی درِ صندوق عقب، جزئی از این تغییرات است که به آن شکل جلوه‌ای مدرن و گران‌قیمت می‌بخشد. قیمت اطلس نیز درحالی به ۴۱۶ میلیون تومان رسیده که تا مرداد امسال خریداران اطلس از نمایندگی سایپا ۴۱۲ میلیون تومان پرداخت می‌کردند.

هر دو محصول جدید به رینگ‌های ۱۴ اینچ مجهز می‌شوند و می‌توانیم ظرفیت باک سهند و اطلس را ۴۲ لیتر بدانیم. با استفاده از شرایط ثبت نام کوییک اتومات در سایت سپند، برای خرید این ماشین بدون پرداخت کل مبلغ خودرو، اقدام کنید. اقساط منعطف ۱۵ تا ۳۰ ماهه برای خرید انواع خودرو کوییک و تحویل فوری در سال ۱۴۰۳، کافی است. علاوه‌بر موارد بالا، در مدل‌های کوییک R، R پلاس، پلاس، S و G جلوپنجره مشبک است که ظاهر اسپرت‌تری به خودرو می‌بخشد. مدل‌های R، R پلاس، پلاس، S و G رینگ‌های آلومینیومی 14 اینچ دارند؛ در مقابل رینگ‌های فولادی در مدل دنده‌ای کوییک،  13 اینچ است.

علاوه بر آن، تنظیم آینه ها هم به صورت برقی و با کنترل راننده انجام می شود. اگر نگران پارک دوبل هستید، باید بگوییم که هم کوییک و هم ساینا به سنسور دنده عقب مجهز هستند و به شما هنگام نزدیک شدن به اشیا هشدار می دهند. البته این ویژگی در خودرو کوییک حرفه ای تر بوده و دلیل آن، نمایش فضای اطراف به وسیله نمایشگر روبروی راننده است.

برای مثال پژو پارس انتخاب مناسبی برای جاده است و شما می توانید با ثبت نام پژو پارس ایران خودرو خیال خود را از امنیت ماشین در جاده راحت کنید. اما آنچه باعث شده که خودرو کوییک یک پله بالاتر از ساینا بایستد، امکانات رفاهی است. همین امکانات رفاهی متنوع است که مشتری را برای پرداخت پول بیشتر و خرید این خودرو قانع می کند. این تیپ هم نسخهٔ دورنگ کوییک اتوماتیک پلاس محسوب می‌شود و همان تریم دورنگ کوییک R را در کنار گیربکس CVT ارائه می‌کند. کوییک G از لحاظ کابین با کوییک S تفاوت دارد که شامل مانیتور، کلیدهای کنترلی روی فرمان، دوربین عقب، روکش صندلی، جی پی اس، دریچه باد کولر و ضبط، سر دنده و …است. طراحی داخلی اطلس با داشبورد جدید، تریم دو رنگ مشکی و کرم، و نمایشگر لمسی بالای داشبورد تفاوت‌های جذابی با طراحی کوییک دارد.

خودرویی که از نظر ظاهری شبیه تیبا است اما توانست طرفداران بیشتری برای خود بسازد. موتور این ماشین هم مانند همتای جدید خود، 4 سیلندر و خطی است و حجم موتور 1503 سی سی آن نشان می دهد که تفاوت های فنی سایپا و کوییک چندان زیاد نیست. گیربکس ساینا 5 سرعته و دستی است و به دلیل وزن زیاد، چالاکی و شتاب نسبتا کمتری نسبت به کوییک دارد.

در حین رانندگی، خودرو از تعادل مناسبی برخوردار است و سیستم کنترل پایداری (ESP) و کنترل کشش (TCS) به افزایش ایمنی در پیچ‌ها و جاده‌های لغزنده کمک می‌کند. در زمینه ایمنی، هر دو خودروی کوییک و اطلس از امکانات مدرن و کاملی بهره‌مند هستند. در خصوص کیسه‌های هوا، هر دو خودرو دارای دو عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو هستند که در مواقع اضطراری به حفاظت افراد در داخل خودرو کمک می‌کنند. در زمینه سیستم ترمز، هر دو خودرو از فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند ABS (سیستم ترمز ضد قفل) و EBD (توزیع الکترونیکی نیروی ترمز) بهره می‌برند. اما اطلس از امکانات بیشتری برخوردار است، زیرا علاوه بر ABS و EBD، از سیستم‌های BAS (کمک ترمز)، ESP (کنترل پایداری الکترونیکی) و TCS (کنترل تراکش) نیز بهره‌مند است که افزایش ایمنی و کنترل خودرو را تقویت می‌کنند.

بر اساس قیمت محصولات سایپا در بازار، کوییک GX L دنده ای مدل ۱۴۰۳ ESC به قیمت ۴۸۰ میلیون تومان معامله می‌شود و کوییک GX L دنده ای مدل ۱۴۰۲ حوالی ۴۶۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین قیمت کوییک R پلاس اتوماتیک مدل ۱۴۰۳ DA در بازار آزاد حدود ۶۵۵ میلیون تومان است. کوییک SR دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ استاندارد ۸۵گانه به قیمت ۴۹۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

در اواسط دهه ۹۰، سایپا خودروی ساینا را به عنوان یک سدان اقتصادی روانه بازار کرد تا جایگزین پراید شود. با این حال، با گذشت زمان و نیاز به طراحی مدرن‌تر، نسخه بهبود یافته این خودرو با نام سهند معرفی شد. سهند در نمایشگاه تحول صنعت خودرو به نمایش درآمد و با تغییراتی در طراحی ظاهری و داخلی، آپشن‌های مدرن‌تری نسبت به ساینا S ارائه داد.

این خودرو شامل کوییک r، R پلاس اتوماتیک، دنده‌ای، پلاس اتوماتیک، S و G می‌شود. به‌طورکلی مشخصات فنی، ویژگی‌های ظاهری، آپشن‌های رفاهی و در نهایت ویژگی‌های ایمنی این خودروها با یکدیگر یکسان است؛ بااین‌حال در جزئیات نیز تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که در این مطلب بررسی کردیم. در جدول زیر مشخصات فنی انواع مختلف خودروهای سایپا کوییک (کوییک R، کوییک R پلاس اتوماتیک، کوییک دنده‌ای، کوییک پلاس اتوماتیک، کوییک S و کوییک G) را بررسی می‌کنیم. توجه داشته باشید که به‌طورکلی کوییک در لیست خودروهای گران قیمت قرار نمی‌گیرد؛ بااین‌حال استفاده از شرایط فروش اقساطی سایپا امکان خرید خودرو کوییک با قیمت مناسب بدون پرداخت پیش‌پرداخت اولیه بالا وجود خواهد داشت. برای ثبت نام کوویک ابتدا قیمت انواع کوییک بر‌اساس مدل از سایت‌های معتبر را بررسی کنید. تیبا به‌عنوان نخستین خودروی به‌اصطلاح ملی سایپا در سال ۱۳۸۷ و در ابتدا با نام مینیاتور رونمایی شد درحالی‌که پروژهٔ ساخت آن حدود ۱۰ سال قبل با کد S81 آغاز شده بود.

در مجموع، اطلس به عنوان یک خودروی با امکانات کامل‌تر و پیشرفته‌تر، جایگاه برتری در بین خودروهای سایپا را به خود اختصاص داده است. گیربکس‌های قابل سفارش برای کوییک و اطلس هم یکسان و دو نمونه 5 سرعته دستی یا اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) هستند. روی فرمان کوییک کلیدهای کنترلی کارآمدی را می بینید که باعث می شود هنگام رانندگی به راحتی و سرعت به این دکمه ها دسترسی داشته باشید. این ویژگی ساده برای رانندگی در اتوبان ها و جاده های خطرناک اهمیت زیادی دارد و باعث می شود هنگام کنترل ضبط یا سیستم تهویه، تمرکزتان را از دست ندهید. برای اطلاع از آخرین قیمت های انواع کوییک در بازار ایران به این صفحه از پدال مراجعه کنید. همان‌طور که حرف R در نام این تیپ‌ها نشان می‌دهد، این دو تیپ در اصل نسخهٔ دورنگ کوییک GX L و GX H محسوب می‌شود و با ترکیب رنگ‌هایی مثل سفید و قرمز و سفید و مشکی عرضه می‌شوند.

در این تیپ شاهد امکانات معمولی مثل پنجره‌های برقی، دو ایربگ، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک، سنسورهای پارک عقب، دماسنج و ترمز ABS بودیم. کوییک نیز با تیپ‌ها و مدل‌های مختلف، امکانات متنوعی را فراهم کرده است. در تیپ S اتوماتیک یا R پلاس اتوماتیک، سعی در نزدیک شدن به امکانات اطلس دارد.

چراغ‌های مدور مه‌شکن روی سپر جلو تعبیه شده و داخل یک قاب کرومی قرار گرفته‌اند. یعنی کولر تو سر بالایی بگیری جوش آورده شک نکن… بماند که خودرو همون تیبای بزک شده هست یا بهتر بگم پراید بزک شده…. پیشرفت یک خودرو ساز و ساخت پلتفرم جدید و پیشرانه ی موتور جدید هست… نه اینکه بردارن ی افتضاحی مثل تیبا رو بزک کنند…. نمای جانبی کوییک تفاوت زیادی با تیبا 2 ندارد، اما المان‌هایی همچون رینگ‌های جدید، زه گلگیر و طرح گرافیکی روی درب‌ها، اندکی نمای جانبی را جذاب‌تر کرده‌اند. در بخش عقب، چراغ‌های دو تکه‌ای شباهت زیادی به طراحی برخی مدل‌های بی‌ام‌و دارند. این چراغ‌ها در عین زیبایی، با طراحی درب صندوق و سپر عقب هماهنگی خوبی ایجاد کرده‌اند.

چراکه هر دو خودرو تیپ‌های مختلفی دارند که می‌تواند در نتیجه نهایی اثرگذار باشد. اما به طور کلی اطلس خودروی فول‌آپشن‌تری است و حتی در نسخه دنده‌ای (اطلس G) از آینه‌های جانبی تاشوبرقی و سانروف بهره می‌برد که این دو آپشن در هیچ‌ کدام از تیپ‌های کوییک وجود ندارند. اطلس نسخه فیس‌لیفت و مدرن‌تری از کوییک محسوب می‌شود و در بیرون تغییرات بزرگی را تجربه کرده است.

این سدان سگمنت B در اصل با تلفیقی از قطعات پراید، ریو و تا حدودی رنو L90 ساخته شده بود و نهایتاً با تمامی این حواشی و تغییر نام به تیبا به بازار آمد. تیبا با وجود تمامی ضعف‌هایش، به دلیل قیمت مناسب و توانایی‌هایی بالاتر از پراید با استقبال مناسبی از سوی خریداران روبرو شد و به‌سرعت توانست اصطلاحاً جای خود را در بازار خودروی کشور باز کند. این خودرو اولین محصول سایپا محسوب می‌شود که روی پلتفرم موسوم به X200 این شرکت ساخته شده و بعداً به‌عنوان پایه‌ای برای ساخت محصولات آیندهٔ سایپا مثل ساینا و کوییک مورداستفاده قرار گرفت. ساینا و کوییک را می‌توان نسخه فیس لیفت و ارتقا یافته از تیبا دانست چراکه هر دو خودرو از پلتفرم و قوای محرکه تیبا استفاده می‌کنند.

فرمان D-Cut با طراحی مدرن، حس بهتری به راننده منتقل می‌کند و تسلط بیشتری بر خودرو ایجاد می‌کند. هرچند که فرمان هیدرولیک به جای برقی استفاده شده، اما سبک بودن آن، مانوردهی در فضاهای شهری را آسان می‌کند. سیستم تعلیق سهند S نیز تا حدی بهبود یافته و ضربات جاده را بهتر از محصولات قدیمی‌تر سایپا جذب می‌کند، اگرچه هنوز در مسیرهای ناهموار می‌تواند لرزش‌هایی را به کابین منتقل کند. سهند در سال ۱۴۰۳ روانه بازار خواهد شد، اما تولید آن به شرکت پارس خودرو محول شده است.

ساینا نیز بر پایه تیبا صندوق‌دار شکل گرفته هرچند طراحی ساده‌تری نسبت به کوییک دارد و این موضوع به ویژه در فرم سپر جلو و چراغ‌های عقب دیده می‌شود. غربیلک فرمان اطلس ظاهر اسپرت دارد و به‌صورت D کات طراحی شده و متریال و موادی که کابین از آن ساخته شده نسبت به متریال به‌کار رفته در کوییک باکیفیت‌تر بوده و حس بهتری به راننده و سرنشینان منتقل می‌کند. فضای اتاق و کابین هر دو ماشین به یک اندازه هستند و سرنشینان عقب و جلو در موقعیت راحتی به‌سر می‌برند. پیشرانه اطلس هم دقیقاً همین موتور M15i است که برای جلوگیری از طولانی شدن بیش از حد مطلب از ذکر دوباره مشخصات آن خودداری می‌کنیم. سهند S با ارائه امکاناتی نظیر سیستم کنترل پایداری، کنترل کشش، چراغ روشنایی روز، و تهویه نیمه‌اتوماتیک، گزینه‌ای جذاب‌تر برای خریدارانی است که به دنبال ایمنی و راحتی بیشتر هستند.

این دو خودرو با ویژگی‌های به‌روز شده و فیس لیفت، به عنوان نسخه‌های بهبود یافته از خودروهای کوییک و ساینا مطرح شده‌اند. طراحی مدرن‌تر، کابین جذاب‌تر و تجهیزات فراوان‌تر از جمله ویژگی‌هایی هستند که این خودروها را از سایر مدل‌های قبلی متمایز می‌سازد. این خودروها قرار است در سال ۱۴۰۲ با این تغییرات و ارتقاها به بازار خودروی ایران معرفی شوند. در این مقاله، قصد داریم دو خودروی کوییک و اطلس را از نظر ویژگی‌های فنی و ظاهری با یکدیگر مقایسه کنیم و به تفصیل به این نوع پیشرفت و تحول در صنعت خودروسازی ایران پرداخته و اطلاعات جامعی را در این زمینه ارائه نماییم. مدت کوتاهی پس از عرضه کوییک به بازار، سایپا نسخه اتوماتیک آن را هم به بازار فرستاد.

برای اینکه انتخابی مناسب مطابق با نیاز خود داشته باشید، می توانید سوالات خود را با مشاوران فروش سپند خودرو در میان بگذارید. روی هم رفته باید گفت که درست است که فیس‌لیفت کوییک S و کوییک G به لحاظ ظاهری و طراحی داخلی کمی با کوئیک معمولی متفاوت است؛ ولی در کل تفاوت‌های خیلی فاحشی را از نظر فنی و حتی امکانات و آپشن‌ها با کوئیک شاهد نیستیم. فیس‌لیفت جدید کوییک که سال گذشته رونمایی شد، بیشترین تغییر در طراحی را در قسمت جلویی خودرو داشته است. سپر، گرافیک داخلی چراغ‌ها و جلوپنجره این خودرو متفاوت از کوییک معمولی است و ظاهر جذاب‌تری به این خودرو بخشیده‌اند.

با افزایش قیمت ارز، کاهش عرضه خودرو توسط خودروسازان و عدم دسترسی خریداران به خرید بی‌واسطه و راحت شاهد افزایش شدید قیمت خودروها بوده‌ایم و ساینا و کوییک نیز از این قاعده مستثنا نیستند. هر دو اطلس و کوییک از کیسه‌های هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو، سیستم ترمز ABS و EBD، و سیستم ضد سرقت ایموبلایزر برخوردار هستند. تغییرات جزئیات مانند غربیلک فرمان و دسته راهنما در اطلس، هماهنگی بیشتر با داشبورد و فضای داخلی خودرو را بهبود می‌بخشد. با این تغییرات، اطلس به نظر می‌رسد که در جلب توجه و ارتقا جلوه داخلی خودروها توانمندتر بوده است. داشبورد اطلس با تریم دو رنگ مشکی قرمز، در حالی که داشبورد سهند با مشکی کرم ارائه شده است.

بر اساس آنچه خود سایپا اعلام کرده است وزن ساینا بسته به مدل انتخابی بین ۱۰۵۰ تا ۱۱۴۰ کیلوگرم است درحالی‌که وزن کوییک نیز به ۱۰۶۵ کیلوگرم می‌رسد. اطلس از امکاناتی نظیر سیستم تشخیص نقاط کور، سانروف، گرمکن صندلی راننده، کروز کنترل، و دوربین دید عقب بهره می‌برد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که مصرف سوخت ترکیبی اطلس نسبت به کوییک، در هر ۱۰۰ کیلومتر، تقریباً ۰.۲ لیتر کمتر است. در مسیر رقابتی بازار خودرو و پیشرفت تکنولوژی، طراحی و امکانات فنی چشمگیری به خودروها افزوده شده است. این تحولات، سازندگان را بر آن داشته تا خودروهایی را تولید کنند که هم از نظر ظاهری جذاب و مدرن باشند و هم از لحاظ فناوری و امکانات به روز باشند.

اگر مایل به خرید کوییک دنده‌ای، اتوماتیک، مدل آر پلاس و سایر مدل‌های این خودرو دارید، از شرایط فروش اقساطی کوییک در نمایندگی سایپا با تحویل آنی در سال ۱۴۰۳ استفاده کنید. این شرایط شامل پرداخت اقساط ۱۵ تا ۳۰ ماهه می‌شود تا نیاز به پرداخت مبلغ بالا را برای خریدار برطرف کند. سایپا با الهام از طرح دورنگ بدنهٔ سیتروئن C3 که در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ مونتاژ می‌کرد، در سال ۱۳۹۸ نسخهٔ دورنگ کوییک را با پسوند R به بازار عرضه کرد. این نسخه که با ترکیب رنگ‌هایی مثل سفید و قرمز و مشکی و قرمز عرضه شد، در بیرون از سقف، قاب آینه‌های جانبی، قاب مه شکن‌های جلو، صفحات محافظ زیر سپرها و برچسب‌های جانبی قرمزرنگ بهره می‌برد. در داخل کوییک R نیز قاب دریچه‌های تهویه، قاب ضبط و کنترل‌های سیستم تهویه و دستگیرهٔ درها قرمزرنگ هستند. کوییک R از لحاظ امکانات تفاوتی با کوییک معمولی ندارد و تنها آپشن اضافی آن رینگ آلومینیومی است.

به همین دلیل، نشان پارس خودرو جایگزین لوگوی سایپا در بخش‌های مختلف خودرو از جمله جلوپنجره، صندوق عقب و فرمان شده است. غربیلک فرمان کوییک با رویه چرمی و با ترکیب رنگ مشکی و قرمز، جلوه ای زیبا و جوان پسند به اتاق این خودرو بخشیده است. برعکس، کوییک یک خودرو هاچ بک جمع و جور و مورد توجه جوان ترها و ماشین اولی ها است. همین ویژگی باعث شده تا در طرح فروش اقساطی کرمان خودرو تحویل فوری به انتخاب درصد زیادی از کم سن و سال ترها تبدیل شود.

شرکت سایپا هاچ‌بک کوییک را در سال ۹۵ رونمایی کرد و سال ۹۷ آن را به بازار خودرو معرفی کرد. پس از کوئیک معمولی که به صورت دنده دستی و اتومات عرضه می‌شد، سایپا کوئیک R را رونمایی کرد که تریم‌های قرمز رنگ در نمای خارجی و داخلی مشخصه اصلی این خودرو است. بالاخره سال ۹۹ سایپا فیس‌لیفتی از این خودرو با نام کوییک S و کوییک G را هم در سبد محصولات خود قرار داد. تیپ S کوئیک، تیپ پایه محسوب می‌شود و امکانات و آپشن‌های کمتری به نسبت تیپ G دارد. همان‌طور که گفته شد ساینا و کوییک در اصل دو خودروی یکسان هستند که یکی از صندوق‌عقب برخوردار بوده ولی دیگری نمونه‌ای هاچبک با ارتفاع بیشتر از سطح زمین است.

همچنین موتور آن 4 سیلندر و به صورت خطی قرار گرفته و حداکثر سرعت آن به 160 کیلومتر بر ساعت می رسد. این بررسی ها نشان می دهد که کوییک برخلاف ظاهر جدید و ویژگی های شگفت انگیزش، موتور چندان قدرتمندی ندارد. یکی از ویژگی های منحصر به فرد خودرو کوییک فرمان برقی آن است که باعث شده از جذابیت های آن نیز به حساب بیاید. همانطور که می‌دانید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه از واجبات خودرویی است که بیمه شخص ثالث اجباری و بیمه بدنه اختیاری است ولی به شدت توصیه می‌شود که آن را هم داشته باشید. دو خودروی موردبحث از آنجایی که بر پایه تیبا و پراید شکل گرفته‌اند بنابراین وزن بالایی ندارند.

البته اغلب تغییراتی که از آن صحبت می‌کنیم، مربوط به امکانات اضافه‌ای است که برای آن در نظر گرفته شد. از آنجایی که کوییک GX فیس لیفت ارتقایافته S به‌حساب می‌آید، مجهز به داشبوردی تقریباً بزرگ و نمایشگر 7 اینچی برای مولتی‌مدیا است. کیلومترشمار دچار تغییر شده و کلیدهای اضافه‌ای هم روی سمت چپ فرمان قرار دارند.

این طراحی در مقایسه با تیبا و ساینا بسیار جذاب‌تر است و توانسته مشتریان بیشتری را به سمت خود جلب کند. اما اگر میان انتخاب نهایی ساینا و کوییک تردید دارید، بهتر است بدانید که هر دوی این خودروها شهری هستند؛ یعنی برای جاده مناسب نیستند و به دلیل کیفیت پایین بدنه، امنیت کمی دارند. با این حال خودرو کوییک به دلیل ضعف شدید در گیربکس نمی تواند یک گزینه منطقی برای شما باشد.

همچنین شنیده شده که گیربکس اتوماتیک سی وی تی روی این محصول جدید سایپا نصب خواهد شد. اما آن‌طور که در جدیدترین تصاویر منتشر شده از سهند به چشم می‌خورد، گیربکس دستی ۵ سرعته نیز برای آن انتخاب شده است. پس احتمالا سایپا تصمیم دارد هر دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک سهند را به بازار بفرستد. صفحه کیلومترشمار نیز از عقربه‌های مکانیکی با حالت قرینه برخوردار است که پیش از این مشابه آن در محصولاتی مثل ام وی ام x22 دیده شده بود. درمجموع به عنوان یک خودروی اقتصادی می‌توان به کابین سهند سایپا امتیاز قابل قبول اعطا کرد اما از لحاظ سطح کیفی متریال همچنان جای نسبتا زیادی برای پیشرفت این خودرو وجود دارد.

فعلاً قیمت و زمان عرضه دقیق اطلس و سهند مشخص نیست اما احتمالاً این خودروهای جدید اوایل سال ۱۴۰۲ با قیمتی بین ۲۳۰ تا ۲۸۰ میلیون تومان راهی بازار خواهند شد. اما طراحی نمای جلو و عقب آن بهبود یافته است.جلوپنجره مشکی سهند دارای طراحی جذابی است که تا چراغ‌های جلو کشیده شده است. در مرکز داشبورد، دو دریچه تهویه دایره‌ای شکل قرار دارد و یک مانیتور ۷ اینچی نیز در بالای آن نصب شده است.داشبورد سهند با تریم دو رنگ طراحی شده که جذابیت و احساس جوان‌پسندی را به فضای داخلی خودرو می‌بخشد.

موتور اطلس با ۱۳۷ اسب‌بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن‌متر گشتاور، عملکرد بهتری نسبت به موتور ۱.۵ لیتری کوییک با ۸۷ اسب‌بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن‌متر گشتاور دارد. نمای کناری خودروها در اطلس و کوییک، شیپ و طراحی تخم مرغی را به ارمغان می‌آورد. با این حال، آینه‌های کناری جدید در اطلس، با فرم زیبا و مشکی‌رنگ، به این خودرو ظاهری مدرن‌تر و لوکس‌تر می‌بخشد. از سوی دیگر، تغییرات اساسی در این بخش مشاهده نمی‌شود و رینگ‌های ۱۴ اینچی هر دو خودرو باقی می‌مانند. قیمت قیمت اطلس G در کارخانه ۴۱۶ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان است و در فهرست محصولات سایپا روبروی اسم سهند S رقمی معادل ۴۶۷ میلیون و ۱۴۷ هزار تومان به چشم می‌خورد. طول سهند به حدود چهار متر و ۲۰ سانتی‌متر می‌رسد و آنطرف طول اطلس حدود چهار متر و ۲۱۵ سانتی‌متر است.

گنجایش صندوق عقب کوییک ۲۲۵ لیتر است که نسبت به تیبا هاچبک کمی بزرگ‌تر است، اما در مقایسه با تیبا صندوقدار و ساینا، فضای کمتری ارائه می‌دهد. نسخه سهند S به عنوان تیپ پایه با امکاناتی ساده‌تر در اختیار خریداران قرار گرفته و اولین مدل آن از طریق سامانه یکپارچه ارائه شده است. نسخه سهند G با امکانات پیشرفته‌تر، گزینه‌ای مناسب برای خریدارانی است که به دنبال یک خودرو فول آپشن هستند. سهند S با تجهیزاتی مدرن‌تر، در مقایسه با کوییک، راحتی و ایمنی بیشتری فراهم می‌کند، در حالی که کوییک با طراحی ساده و اقتصادی، برای کاربرانی که به دنبال خودرویی پایه و قابل‌اعتماد هستند، مناسب است. در این مقاله به بررسی دقیق امکانات این دو خودرو می‌پردازیم و تفاوت‌های کلیدی آن‌ها را مورد بحث قرار می‌دهیم.

در کل نباید انتظار سواری خاصی را از این دو خودرو داشته باشید و می‌بایست در جاده‌ها و مسیرهای پر پیچ و خم رعایت حال پایداری و سیستم تعلیق ساینا و کوییک را بکنید چراکه هندلینگ آن‌ها تعریفی ندارد. در نتیجه اطلس با طراحی داخلی مدرن، استفاده از مواد با کیفیت بالا و جلبه هویت متفاوت‌تر، نسبت به کوییک در این زمینه بهبود یافته است. این تغییرات نشان‌دهنده تلاش شرکت سایپا برای ارتقا تجربه کاربری در داخل فضای خودروهای تولیدی خود است. در عقب نیز طراحان با انتقال جا پلاک به روی سپر و طراحی چراغ‌های جدید سعی در ایجاد نمای مدرن‌تری داشته‌اند. بااین‌حال، در اینجا هم فرم چراغ‌ها که دنبالهٔ آن‌ها تا روی درب صندوق کشیده شده یادآور رنو کپچر است. البته این الهام‌گیری‌ها را برای شرکتی مثل سایپا نمی‌توان ناشایست دانست.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *