مقایسه خودرو اطلس با سهند

مقایسه خودرو سایپا اطلس با سایپا سهند

خطوط بدنه سهند، طراحی نسبتاً ساده و در عین حال شیکی را به نمایش می‌گذارند که آن را به گزینه‌ای مناسب برای خریداران محافظه‌کار تبدیل می‌کند. طراحی چراغ‌های عقب و جلو، هماهنگی قابل قبولی با سایر بخش‌های بدنه دارند و حس یک خودروی خانوادگی مدرن را القا می‌کنند. در این مطلب به بررسی کامل و مقایسه مشخصات فنی، امکانات ایمنی و آپشن‌های رفاهی سهند پارس خودرو و سایپا اطلس می‌پردازیم. مهمترین تفاوتی که در مقایسه سهند و اطلس در بخش طراحی داشبورد به چشم می‌آید، این است که سهند S به‌عنوان نسخه کم‌آپشن فاقد نمایشگر مالتی‌مدیاست، اما اطلس G به‌طور استاندارد از این امکان سود می‌برد.

۲ – حداقل سن متقاضیان خرید خودرو ۱۸ سال و ملزم به ارائه گواهینامه خودرو حداقل پایه سوم می باشند. ۲۰- در روش فروش فوق العاده از زمان واریز وجه تا زمان تحویل خودرو، سود مشارکت و انصراف صفر خواهد بود.

سهند نیز با چراغ های مستطیلی و کشیده به سمت گلگیر، طراحی هماهنگ تری را ارائه می دهد که از دید بسیاری زیباتر است. اطلس با حفظ هویت اسپرت و جوان پسند کوییک وارد میدان شده، اما سهند با وجود ماهیت خانوادگی اش، چهره ای جسور و متفاوت به نمایش می گذارد. در نمای جلویی، اطلس با جلوپنجره ای میله ای عمودی که پیش تر در خودروهای داخلی دیده نشده بود، جلب توجه می کند.

همچنین می توانید جهت اطلاع از جدید ترین شرایط فروش اطلس و شرایط فروش سهند به صفحه ثبت نام سایپا مراجعه فرمایید. در فضای داخلی، سهند و اطلس تفاوت چندانی ندارند و سایپا از یک طراحی مشترک برای هر دو خودرو استفاده کرده است. فرمان D کات، نمایشگر لمسی و گرافیک جدید پشت آمپر از جمله تغییرات قابل توجه در کابین این دو مدل هستند. با این حال، نکته منفی اینجاست که حتی جزئیاتی مانند محل قرارگیری دکمه فلاشر نیز در هر دو خودرو ثابت مانده است و تنها تفاوت محسوس، ترکیب بندی رنگی در اطلس است.

در مقایسه خودرو سهند با اطلس بیش از اینکه با تفاوت روبرو باشیم، شاهد شباهت‌های فراوانی هستیم که احتمالاً به جز رخ خودرو، احساس متفاوت دیگری در صاحبان آینده ایجاد نخواهند کرد. امیدواریم سایپا در برنامه‌های بعدی خود، بی‌خیال پلتفرم تکراری X۲۰۰ و موتور M۱۵ شود و حرکت‌های جدیدی بزند که شایسته مردم ایران باشد. یکی از نکته‌هایی که ماشین بازان بعد از انتشار تصاویر اطلس خاطرنشان کردند، شباهت طراحی زاویه جلویی این خودرو به فورد کا پلاس (مشهور به فیگو) بود. دماغه کوسه‌ای و جلوپنجره بزرگ با فریم کرومی و خطوط عمودی نیز کم شباهت به JAC A۵ نیست. با این حال استفاده از تریم‌های دورنگ به همراه بخش نقره‌ای روی سپر عقب و طراحی نسبتاً خلاقانه آینه‌ها، جای امید به استقبال مشتریان از ظاهر اطلس باقی گذاشته‌اند. حداقل می‌توانیم با اطمینان بگوییم که نسبت به کوییک، با ظاهر تقریباً مدرن‌تر و قابل قبول‌تری طرف هستیم.

مزایا و معایب اطلس سایپا را باهم مرور کردیم و حالا وقت آن است که در مورد ارزش خرید نهایی این خودرو صحبت کنیم. با توجه به قیمت اطلس باید بگوییم که مزایای این خودرو به معایب آن می‌چربند و ارزش خرید آن نسبت به مبلغ پرداختی نسبتاً بالا است. اطلس به عنوان سومین عضو خانواده هاچ‌بک‌های پلت فرم X200 سایپا بعد از تیبا 2 و کوییک، در اواخر سال 1402 عرضه شد و به واسطه مشخصات رقابتی خود خیلی زود مورد توجه بازار قرار گرفت. به دلیل همین استقبال خوب، ما هم امروز تصمیم گرفتیم به مزایا و معایب اطلس سایپا بپردازیم تا بیش‌تر با نقاط قوت و ضعف این هاچ‌بک اقتصادی آشنا شویم. با توجه به موارد ذکر شده، می‌توان گفت که هر دو خودرو از نظر ایمنی، در سطح قابل قبولی قرار دارند. سهند با برخورداری از ترمز کمکی اضطراری (BAS) و اطلس با داشتن کمربندهای ایمنی با مکانیزم کاهنده نیرو، هر کدام مزیت‌های خاص خود را در این بخش دارند.

برای مقایسه ایمنی خودروهای سهند و اطلس، باید به ویژگی‌های ایمنی و تست‌های تصادف هر دو خودرو توجه کنیم. سهند دارای امکانات ایمنی استانداردی مانند کیسه‌های هوا برای راننده و سرنشین جلو، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) است. این خودرو همچنین به سنسورهای پارک عقب و دوربین دنده عقب مجهز است که به بهبود ایمنی در هنگام پارک کردن کمک می‌کنند. در مقایسه ماشین سهند و اطلس سایپا از نظر طراحی ظاهری باید گفت، هر دو خودرو با طراحی‌های جدید و مدرن در نمای جلو و عقب، توانسته‌اند توجه خریداران را به خود جلب کنند. سهند با ظاهری اسپرت و خانوادگی و اطلس با ظاهری خشن و اسپرت، هر کدام می‌توانند برای گروه خاصی از خریداران جذاب باشند. اگر به دنبال خودرویی با طراحی جلو و عقب مدرن و جذاب هستید، هر دو گزینه می‌توانند انتخاب‌های مناسبی باشند.

مقایسه سهند و اطلس از نظر قیمت خودرو نشان می‌دهد که بودجه مورد نیاز برای یکی از این دو محصول سایپا تقریبا در یک محدوده قرار دارد، البته اطلس G به دلیل آپشن‌ها و امکانات بیشتر، کمی گران‌تر است. با افزایش رقابت در صنعت خودروسازی، شرکت‌های تولیدکننده به دنبال ارائه امکانات رفاهی متنوع و نوآورانه برای جلب توجه مشتریان و ارتقاء تجربه مسافران هستند. از این رو، امکاناتی مانند سیستم تهویه، صندلی‌های قابل تنظیم، سیستم‌های صوتی و ارتباطی پیشرفته، و امکاناتی که به راحتی و سلامتی مسافران در طول سفر کمک می‌کنند، از جمله مورادی هستند که مورد توجه خودروسازان قرار می‌گیرند. چراکه هر دو خودرو از نظر فنی کاملاً یکسان هستند و تجربه رانندگی مشابهی را ارائه می‌کنند. طول سهند به حدود چهار متر و ۲۰ سانتی‌متر می‌رسد و آنطرف طول اطلس حدود چهار متر و ۲۱۵ سانتی‌متر است. هر دو محصول جدید به رینگ‌های ۱۴ اینچ مجهز می‌شوند و می‌توانیم ظرفیت باک سهند و اطلس را ۴۲ لیتر بدانیم.

در جدول زیر می‌توانید نگاه دقیق‌تری برای بررسی تفاوت مشخصات فنی سهند و اطلس داشته باشید. وبسایت کار مگز در تلاش است تا جدید ترین و به روز ترین اخبار خودرو را در اختیار شما عزیزان قرار دهد. هم چنین مجله خودرو ما به نقد و بررسی جامع مشخصات انواع خودرو های کلاسیک تا مدرن ، خودرو های ایرانی و خارجی و محبوب ترین های دنیای خودرو سازی می پردازد. ناگفته نماند که نظرات و تجربیات شما همراهان گرامی برای ما ارزشمند است و با به اشتراک گذاری آنها با ما ، کار مگز را در این مسیر جذاب همراهی خواهید کرد. این پیشرانه به لطف تغییراتی مثل اضافه شدن سیستم زمان‌بندی متغیر باز و بسته شدن سوپاپ‌ها (VVT)، اضافه شدن هدرز، ارتقا میل بادامک و… علاوه بر افزایش قدرت و گشتاور، کم مصرف‌تر و کم صداتر هم شده است.

سایپا سهند که تا سال ۱۴۰۳ به بازار عرضه نمی‌شود و در این مدت، تولید ساینا S ادامه خواهد یافت. سهند بین ساینا S و سایپا شاهین قرار می‌گیرد و قیمتی بین این دو خواهد داشت، که آن را رقیب مستقیم رانا پلاس ایران خودرو می‌کند. با وجود ضعف‌های فنی نسبت به رانا پلاس، امکانات رفاهی گسترده سهند و تولید انبوه آن می‌تواند موجب برتری‌اش شود.

در مقابل سایپا اطلس از همان ابتدای عرضه با نسخه فول آپشن دنده‌ای (تیپ G) در دسترس خریداران قرار گرفته است. این تیپ، از امکانات رفاهی بیشتری نسبت به سهند برخوردار است و تجربه رانندگی و سرنشینی را ارتقا می‌دهد. این دو خودرو با ویژگی‌ها و امکانات متفاوتی عرضه شده‌اند که هر کدام می‌تواند برای گروه خاصی از خریداران جذاب باشد. در ادامه، به بررسی جزئیات فنی، طراحی، عملکرد و قیمت این دو خودرو خواهیم پرداخت تا بتوانید تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید. مقایسه سهند و اطلس در بخش امکانات رفاهی مشخص می‌کند هر دو محصول به سیستم تهمیه اتوماتیک مجهز شده‌اند . نمایشگر هفت اینچ لمسی و دکمه‌های کنترلی روی فرمان بخش دیگری از شرایط مشابه سهند و اطلس در این بخش را نشان می‌دهد.

مقایسه اطلس G با سهند S نشانگر وجود تشابهات زیادی بین این دو محصول سایپا است، با این تفاوت که اطلس یک خودرو هاچبک با بهره‌مندی از برخی امکانات بیشتر است که از لحاظ طراحی چهره و نمای پشت نیز کاملا با سهند اختلاف دارد. بنابراین باید نتیجه گرفت که این دو خودرو در اصل ماهیت یکسانی دارند و انتخاب یکی از آنها به سلیقه و البته نوع کاربرد مشتری از خودرو بستگی دارد. اگر احتیاج به صندوق عقب بزرگ و برخی آپشن‌ها مثل نمایشگر مالتی مدیا و دوربین عقب دارید و با چهره کمی ناهماهنگ اطلس می‌توانید بسازید، قاعدتا هاچبک جدید سایپا گزینه قابل‌قبولی برای شما خواهد بود. بنابراین سهند S خودرو کم آپشن‌تری نسبت به اطلس G محسوب می‌شود و به‌ویژه نبود نمایشگر مالتی مدیا با دوربین عقب و سامانه مسیریاب می‌تواند برای کاربران کمی آزاردهنده باشد.

قیمت اطلس و سهند در بازار آزاد مثل بقیه خودرو‌های داخلی بیشتر از نرخ مصوب کارخانه است. همزمان با اولین روز‌های آبان امسال فروشنده‌های سهند S سایپا رقمی معادل ۵۰۰ میلیون تومان به خریداران پیشنهاد می‌دهند، اما قیمت اطلس G سایپا به‌طور متوسط ۵۲۰ میلیون تومان اعلام می‌شود. سایپا وعده عرضه مدل‌های اتوماتیک با گیربکس CVT را نیز داده است که می‌تواند تجربه رانندگی را بهبود بخشد. شتاب صفر تا صد هر دو خودرو حدود 13 ثانیه و حداکثر سرعت حدود 170 کیلومتر بر ساعت تخمین زده می‌شود. سیستم تعلیق هر دو خودرو به نسبت رنج قیمتی ضربات و ناهمواری‌های جاده را به خوبی جذب می‌کند و سواری نسبتاً نرمی را ارائه می‌دهد. از آنجا که با یک پلتفرم‌ آن هم از سری ۲۰۰ محصولات سایپا روبرو هستیم، بنابراین انتظار مشخصات فنی متفاوت را نباید از سهند S و اطلس G داشته باشیم.

اولین سهندهای تولیدی سایپا قرار است که در روز‌های آینده با قیمت کارخانه حدودا 459 میلیون تومان به حواله‌داران این خودرو تحویل داده شود. همان‌طور که در بخش‌های مختلف مقایسه سایپا اطلس و سهند مشاهده کردیم، این دو خودرو به نوعی دو روی یک سکه هستند و انتخاب بین آن‌ها به‌طور عمده به معیارها و سلیقه خریدار بستگی دارد. اگر شما به سفرهای خانوادگی و نیازهای مربوط به حمل بار اهمیت می‌دهید، سهند با صندوق بار بزرگ‌تر و فضای کابین مناسب، گزینه بهتری به شمار می‌آید. شاید تنها مزیت فضای داخل سهند نسبت به اطلس برخورداری از صندوق عقب بزرگ‌تر است که می‌تواند آن را به خودرویی کاربردی‌تر برای خانواده‌ها تبدیل کند. طبق اطلاعات منتشرشده توسط سایپا، حجم صندوق سهند معادل ۳۷۰ لیتر است، ولی گنجایش صندوق عقب اطلس نهایتا به ۲۸۵ لیتر می‌رسد. اگرچه فضای بار اطلس نسبت به کوییک حدود ۶۰ لیتر بزرگ‌تر شده است، اما هنوز هم توان رقابت با صندوق عقب بزرگ‌تر سهند اس را ندارد.

گفته می‌شود که اطلس در تیپ‌های ۱ و ۲ با چهار تریم تیپ‌های G و S دستی و تریم L و E اتوماتیک CVT راهی بازار خواهد شد. طبق دیتایی که در کاتالوگ اعلام شده است، تیپ E و G نسخه‌های آپشنال اطلس خواهند بود و تیپ‌های L و S با حداقل آپشن‌ها تحویل خریداران خواهند شد. در مقابل، پارس خودرو سهند را در تیپ‌های آپشنال G و تیپ بیس S به بازار ایران خواهد فرستاد. در بررسی تفاوت سهند و اطلس، انتظار می‌رود که اطلس به عنوان یک هاچبک تقریباً مدرن جایگزین مناسبی برای کوییک باشد. از سوی دیگر سهند نیز شاید پتانسیل آن را داشته باشد که به عنوان یک سدان شهری خانوادگی، مقبول و جوان پسند واقع شود. البته طراحی داشبورد اطلس به لطف وجود مانیتور و کلیدهای روی غربیلک فرمان، کمی جذاب‌تر از داشبورد سهند به نظر می‌رسد.

گروه صنعتی سایپا کوشیده تا با خلق رخی تهاجمی، ظاهری اسپرت و مدرن به نواده‌های تیبا ببخشد اما المان بدنه تخم مرغی در نهایت زاویه نازیبایی در هردو ماشین ایجاد می‌کند. اطلس G با طراحی شکوهمند و جلوه‌ی زیبا، به عنوان یک خودرو هاچ‌بک جذاب در بازار حضور دارد. در عین حال، سهند S با طراحی مدرن و به‌روز، به عنوان یک گزینه کلاسیک و جذاب در دسته‌بندی خودروهای سدان کوچک محسوب می‌شود. یکی از اصلی‌ترین عواملی که در انتخاب یک خودرو برای بسیاری از مردم مهم است، ظاهر و طراحی آن می‌باشد.

البته مقایسه اطلس و سهند نشان می‌دهد که اختلاف وزن این دو خودرو تنها حدود ۳۵ کیلوگرم است که انتظارات ما در مورد تاثیرگذاری روی عملکرد دینامیکی اطلس و بهبود آن نسبت به سهند را تا حد زیادی از بین می‌برد. در مقابل، سایپا اطلس به عنوان رقیب پژو ۲۰۶ تیپ ۳ و پژو ۲۰۷ وارد بازار می‌شود و با امکانات ایمنی پیشرفته‌اش نظیر سیستم کنترل پایداری، جایگاه محکمی در بازار هاچ‌بک‌های اقتصادی خواهد داشت. هر دو خودرو با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، گزینه‌های جذابی برای مشتریان خواهند بود. در مقایسه ماشین سهند S و ماشین اطلس G، هر دو خودرو امکانات و ویژگی‌های خاص خود را دارند که می‌تواند بر اساس نیازها و سلیقه مشتریان، انتخاب شوند.

اما در نهایت، انتخاب نهایی باید بر اساس اولویت‌ها و نیازهای شخصی هر فرد صورت گیرد و با بررسی دقیق و مقایسه‌ی مشخصات فنی و امکانات هر دو خودرو، تصمیمی مطابق با خواسته‌ها و انتظارات خریدار انجام شود. به‌گزارش قیمت ۳۶۰؛ سهند در واقع نسخه فیس‌لیفت ساینا و اطلس نسخه فیس‌لیفت کوییک است. با توجه به اینکه این دو خودرو در یک رده قیمتی قرار دارند انتخاب یک مدل برای خریداران کار راحتی نخواهد بود. پیشرانه، مصرف سوخت و شتاب‌گیری هر دو خودرو تقریبا مشابه است و برخی تفاوت‌های جزئی این خودرو را از هم متمایز می‌کند.

به طور کلی، در مقایسه طراحی ظاهری، سهند با هماهنگی بهتر المان های جلو و عقب، ظاهر دلنشین تری دارد. در مقابل، اطلس با المان های جسورانه تری مانند چراغ های باریک و جلوپنجره خاص، بیشتر برای جوانان جذاب به نظر می رسد. با این حال، هماهنگی بیشتر در طراحی سهند، آن را به گزینه زیباتر در میان این دو خودرو تبدیل کرده است. در مقایسه فرق ماشین سهند و اطلس از نظر امکانات و آپشن‌های ایمنی و رفاهی، کفه ترازو به سمت اطلس سنگینی می‌کند. در جدول زیر می‌توانید نگاه دقیق‌تری به تفاوت آپشن های ماشین سهند و اطلس داشته باشید.

متاسفانه مواد به کار رفته در داشبورد و تودری ها همچنان از پلاستیک خشک نه چندان با کیفیت هستند، که تفاوتی با محصولات قبلی سایپا ندارد. فضای داخلی هر دو خودرو برای ۴ تا ۵ نفر مناسب است و نسبت به خودروهایی مانند پراید یا پژو ۲۰۶ جادارتر به نظر می رسد. در این گزارش نگاهی جامع به تفاوت سهند و اطلس داشتیم و از زوایای مختلف به طراحی داخلی و خارجی، پیشرانه، آپشن‌های ایمنی و رفاهی و رقبای این دو فرزند جدید سایپا پرداختیم. باید منتظر بمانیم و ببینیم پس از تحویل، فرق ماشین سهند و اطلس چطور خودش را نشان خواهد داد و رانندگان چه نظراتی درباره این دو ماشین خواهند داشت. در گام بعدی بررسی فرق ماشین سهند و اطلس، نگاهی به کابین این دو خودرو خواهیم داشت که طراحی کاملاً مشابهی دارند. دو خودروی سایپا سهند و سایپا اطلس که محصولات جدید سایپا برای عرضه در بازار به عنوان خودروهای اقتصادی است با موتور M۱۵ GSI راهی بازار خواهد شد که نسخه بهبودیافته موتور تیبا می‌شود.

با این حال، طراحی داشبورد اطلس به لطف وجود مانیتور لمسی سیستم اطلاعات و سرگرمی و کلیدهای کنترلی روی غربیلک فرمان، کمی جذاب‌تر و مدرن‌تر از داشبورد سهند به نظر می‌رسد. این امکانات باعث می‌شوند تا راننده و سرنشینان اطلس، تجربه کاربری بهتری را در داخل کابین داشته باشند. تنها نکته‌ای که سهند S و اطلس G را نسبت به محصولات قبل از خود یعنی ساینا و کوییک به‌طور واضح متمایز می‌کند، بحث تغییر طراحی چهره و نمای عقب آنهاست. در این میان به نظر می‌رسد که وضعیت سهند نسبت به اطلس دلنشین‌تر باشد و از این جهت برتری نسبی در مقایسه با هاچبک سایپا ارائه دهد. از نظر امکانات، سهند S به عنوان نسخه کم آپشن فاقد نمایشگر مالتی مدیاست، اما اطلس G به طور استاندارد به این نمایشگر مجهز شده است.

اطلس G با ظاهری شکوهمند و لوکس و سهند S که با طراحی جدیدتر و جذاب‌تر خود، تلاش دارد تا جایگاه خود را در بازار تثبیت کند. این مقایسه به شما کمک می‌کند تا بهترین انتخاب را برای نیازها و سلیقه‌های خود در خرید خودرو داشته باشید. برای خرید این دو محصول جدید سایپا و مقایسه قیمت اطلس و سهند به جدیدترین برنامه فروش این دو ماشین به مناسبت عید فظر در سال ۱۴۰۳ توجه کنید.

با تمام این اوصاف، در نگاه اول می‌توان به روشنی متوجه شد که با نسخه‌ای جدید از تیبا ۲ و ساینا طرف هستیم و طراحان چندان برای مدرن سازی سهند خود را به زحمت نینداخته‌اند. در دومین قسمت از مقایسه کامل ماشن اطلس با سهند ، این دو را از لحاظ طراحی داخلی با هم مقایسه می کنیم. این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. داشبورد اطلس هم به صورت دو رنگ طراحی شده است و نسبت به داشبورد کوییک حس بهتری را به سرنشینان منتقل می‌کند. در ابتدا به سراغ مزایای اطلس می‌رویم تا با مواردی که می‌تواند نظرات در مورد اطلس سایپا را مثبت کند، آشنا شویم. میزان گنجایش صندلی‌های ردیف اول و دوم در هر دو خودرو تقریبا برابر و مناسب برای حضور ۴ تا ۵ نفر است.

جلوپنجره شش‌ضلعی با خطوط عمودی کرومی، تلاش می‌کند تا ابعاد خودرو را بزرگ‌تر از آنچه هست نشان دهد. بر روی کاپوت، خطوط برجسته‌ای قرار گرفته‌اند که به عضلانی‌تر شدن ظاهر خودرو کمک می‌کنند. سپر جلو نیز با طراحی اسپرت و چراغ‌های دایره‌ای مه‌شکن که با قاب کرومی همراه شده‌اند، تکمیل‌کننده ظاهر جذاب اطلس هستند.

البته با توجه به هاچبک بودن اتاق اطلس این اختلاف حجم صندوق کاملا طبیعی است و جای انتقاد خاصی برای آن وجود ندارد. گیربکس این دو خودرو نیز از نوع ۵ سرعته دستی است و می‌تواند نیروی موتور را به محور جلو انتقال دهد. این بهبودها توان و گشتاور موتور M۱۵ GSI را افزایش داده و می‌توان انتظار داشت که مقایسه مصرف سوخت سهند و اطلس در شرایط واقعی، در سطح قابل قبولی قرار داشته باشد. همانطور که در ابتدای مقایسه خودرو سهند با اطلس اشاره کردیم، خودرو سهند فیس لیفتی از ساینا محسوب می‌شود و از المان‌های طراحی تقریباً مشابهی بهره می‌برد. گرافیک چراغ‌های جلوی سهند مشابه اطلس کار شده اما همانند ساینا، خطوط چراغ به جلوپنجره متصل هستند و تا بالای گلگیرها ادامه پیدا کرده‌اند. اولین انتقادی که تفاوت سهند و اطلس وارد است، عدم همخوانی نمای جلویی با زاویه جانبی و صندوق هردو خودروست.

در مجموع، از نظر کیفیت سواری و مشخصات فنی، تفاوت چشمگیری میان این دو خودرو وجود ندارد و بیشتر تفاوت ها در طراحی بدنه و امکانات آنها است. اگر به دنبال خودرویی با طراحی هماهنگ تر و فضای صندوق بیشتر برای استفاده های خانوادگی هستید، خودروی سهند گزینه بهتری است. اما اگر خانواده‌ی کوچکتری دارید و به دنبال یک خودرو هاچ‌بک با ظاهر اسپرت‌تر برای استفاده در شهر هستید، اطلس G با طراحی جذاب‌تر، جوان‌پسندتر و امکانات بیشتر انتخاب بهتری خواهد بود. مصرف سوخت ترکیبی هر دو خودرو تقریبا یکسان و حدود ۶.۸ تا ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. سیستم تعلیق جلو از نوع مک فرسون و سیستم تعلیق عقب از نوع میله پیچشی یکپارچه است که سواری نسبتا نرمی را ارائه می دهد. با این حال، پایداری در سرعت های بالا کمتر از خودروهای سنگین تری مانند پژو ۴۰۵ یا پژو پارس است.

در نمای جانبی، هر دو خودرو تغییر چندانی نسبت به مدل های قبلی ندارند و طراحی مشابهی با تیبا و تیبا ۲ ارائه می دهند. با این حال، طراحی سپر و محل قرارگیری مه شکن در سهند، ظاهری مدرن و جذاب تر ایجاد کرده است. در نمای عقب، اطلس با چراغ های باریک و طراحی متفاوت، ظاهری ساختارشکن دارد که ممکن است نظرات متضادی را به خود جلب کند.

پیشرانه سهند و اطلس نمونه بهبود یافته موتور M15 سایپا است که با کد M15i شناخته می‌شود. این پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی 8 سوپاپ، حداکثر قدرت 91 اسب بخار و حداکثر گشتاور 137 نیوتن متر را تولید و نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو منتقل می‌کند. امروز به سراغ مقایسه دو محصول جدید سایپا از همین پلت فرم یعنی سهند و اطلس رفته‌ایم. اگر قصد خرید یک خودروی اقتصادی صفر کیلومتر را دارید، تا پایان مقایسه اطلس و سهند همراه ما باشید تا ببینیم در نهایت اطلس بهتره یا سهند.

به گزارش بانک اول ؛ سهند S و اطلس G در بخش فنی تفاوت زیادی ندارند و هر دو محصول به‌خاطر پیشرانه ۱.۵ لیتر M۱۵i عملکرد یکسانی به‌نمایش می‌گذارند. مقایسه سهند و اطلس نشان می‌دهد از حیث امکانات رفاهی رقابت تقریبا برابری شاهد هستیم و تفاوت‌ها در حد آپشن‌هایی مثل آینه برقی است. سایپا بابت فروش اطلس حدود ۴۱۶ میلیون دریافت می‌کند، اما قیمت کارخانه سهند تقریبا ۵۰ میلیون تومان بیشتر است. در بازار آزاد، اما شرایط متفاوت است و ارقام پیشنهادی فروشنده‌های اطلس حول‌وحوش ۲۰ میلیون تومان سبقت گرفته. به گزارش فرارو؛ سهند S و اطلس G در بخش فنی تفاوت زیادی ندارند و هر دو محصول به‌خاطر پیشرانه ۱.۵ لیتر M۱۵i عملکرد یکسانی به‌نمایش می‌گذارند.

کیفیت سواری سهند و اطلس هم متوسط رو به خوب است و اگر توقع خود را در سطح یک خودرو کاملاً اقتصادی نگه دارید، می‌توانید از نرمی این خودروها راضی باشید. قیمت اطلس از سوی فروشندگان بازار ۵۸۵ میلیون تومان اعلا شده، در حالی که سهند S با ۵۵۵ میلیون تومان کمی ارزان‌تر است. بنابراین، اگر چه هر دو خودرو در یک رده قیمتی قرار دارند اما خرید سهند برای متقاضیان حدودا 50 میلیون تومان بیشتر از اطلس آب می‌خورد. این سبک طراحی اسپرت در المان‌هایی مانند جلوپنجره با خطوط عمودی برجسته، دیفیوزر عقب نقره‌ای طرح‌دار، طرح خروجی اگزوز روی سپر عقب و خطوط تزئینی اطراف مه‌شکن‌های جلو به خوبی قابل مشاهده است.

هر دو خودرو دارای گیربکس ۵ سرعته دستی هستند که نیروی موتور را به محور جلو منتقل می‌کند. با وجود یکسان بودن موتور، نوع بدنه‌ها (هاچبک برای اطلس و سدان برای سهند) ممکن است بر تجربه رانندگی تأثیر بگذارد. اختلاف وزن حدود ۳۵ کیلوگرمی بین دو خودرو، تأثیر جزئی بر شتاب آن‌ها خواهد داشت؛ شتاب صفر تا صد اطلس حدود ۱۳ ثانیه و سهند حدود ۱۳.۲ ثانیه برآورد می‌شود. میانگین مصرف سوخت هر دو مدل نزدیک به ۶.۸ تا ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده که در عمل ممکن است به بیش از ۷.۴ لیتر نیز برسد. در بازار خودرو ایران، شرکت سایپا با معرفی دو محصول جدید، یعنی “اطلس G” و “سهند S” به دنبال جلب توجه مشتریان و ارائه‌ی گزینه‌هایی با کیفیت و مدرن در بازار پر رقابت خودروسازی ایران است. هر دو خودرو با ویژگی‌ها و امکانات متفاوتی ارائه شده‌اند که در این مقاله به بررسی و مقایسه آنها می‌پردازیم.

هر دو خودرو دارای امکانات ایمنی استاندارد و پیشرفته‌ای هستند که به بهبود ایمنی سرنشینان کمک می‌کنند. با این حال، اطلس با داشتن سیستم‌های پیشرفته‌تری مانند هشدار خروج از خط و تشخیص نقاط کور، ممکن است در برخی شرایط ایمنی بیشتری را فراهم کند. با این حال، در برخی جزئیات ممکن است تفاوت‌هایی وجود داشته باشد که بر تجربه رانندگی تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، سایپا اطلس به چراغ‌های روشنایی روز نیز مجهز است که می‌تواند به افزایش ایمنی در شرایط مختلف کمک کند. همچنین، وجود کامپیوتر سفر در هر این خودرو امکان ثبت و مشاهده اطلاعات سفر را برای راننده فراهم می‌آورد. مدل‌های سهند S و اطلس G از پلتفرم سری ۲۰۰ سایپا بهره می‌برند و از موتور ۸ سوپاپ مشابه تیبا و ساینا استفاده می‌کنند.

در نهایت، انتخاب به عهده‌ی مصرف‌کننده است و باید با توجه به نیازها، بودجه، و ترجیحات شخصی، تصمیمی مناسب و آگاهانه درباره انتخاب خودروی مناسب گرفت. سهند و اطلس هر دو از پیشرانه ۱.۵ لیتری بهینه شده M15 استفاده می کنند که توانایی تولید ۹۱ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور را دارد. تغییرات اعمال شده در این موتور شامل استفاده از هدرز و به روزرسانی های نرم افزاری است که منجر به بهبود مصرف سوخت و افزایش هماهنگی با استانداردهای آلایندگی شده است. با اینکه حجم پیشرانه سهند کمی بیشتر از اطلس است (۱۵۰۳ سی سی در برابر ۱۴۹۷ سی سی)، این تفاوت تاثیر چندانی بر عملکرد کلی آنها ندارد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *