بررسی کامل مشخصات فنی شاهین اتوماتیک تا امکانات رفاهی آن آیا این خودرو محبوب سایپا ارزش خرید دارد؟
شاهین اتوماتیک CVT از نظر ظاهری طبق تصاویر منتشر شده در بررسی شاهین اتوماتیک داخل سایت سایپا تفاوتهای جزئی با شاهین دندهای داشته اما نمای کلی خودرو تفاوتی با قبل ندارد. از جمله تغییرات نسخه اتوماتیک شاهین با نسخه دندهای اضافه شدن خط کروم بالای محل نصب پلاک عقب، جلو پنجره متفاوت و آنتن کوسهای از جمله تغییرات شاهین CVT است. سیستم تعلیق جلو مک فرسون و سیستم تعلیق عقب میل تعادل، هندلینگ و پایداری مناسبی را برای شاهین اتوماتیک فراهم میکنند. ترمزهای دیسکی خنکشونده در جلو و ترمزهای کاسهای در عقب نیز قدرت ترمزگیری مطلوبی را ارائه میدهند. شاهین اتوماتیک با طول 4446 میلیمتر، عرض 1771 میلیمتر و ارتفاع 1490 میلیمتر، فضای کابین جادار و راحتی را برای شما سرنشینان فراهم میکند.
وقتی به داخل کابین شاهین وارد میشویم به یکباره همه چیز رنگ عوض میکند و گویی از همان متریال پراید در این خودرو استفاده شده است. کیفیت متریال و ادوات داخل کابین دارای کیفیت بسیار پایین است و کاملا حس خواهید کرد سوار یک خودروی کاملا اقتصادی شده اید! این کیفیت پایین تاحدی است که به گزارش برخی مالکان این خودرو برخی قسمتهای داشبورد و ادوات داخلی تیز وبرنده هستند که البته این نواقص در تولیدات سری جدید شاهین و خصوصا در شاهین اتوماتیک CVT که به زودی به بازار می آید برطرف شده است.
درب زیرآرنجی وسط به چرم صندلیها ساییده میشد و رنگ بسیاری از قسمتهای پلاستیکی هم پریده بود که نشان از کیفیت پایین متریال مورد استفاده داشت. بر اساس ادعای سایپا، شاهین موفق به کسب 3 ستاره ایمنی از شعبه اسپانیا یورو انکپ شده. اما با توجه به اینکه هیچ گاه نتایج دقیق و فیلم تست تصادف شاهین از سوی سایپا منتشر نشد، ایمنی این خودرو همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.
سنسور عقب، سنسور فشار باد تایر، دی لایت، اتولایت، فرمان برقی، سیستم صوتی ۶ اسپیکر، نویگیشن، دوربین عقب، ایربگ راننده و سرنشین جلو، ورود و استارت بدون کلید، آینه جانبی برقی و سانروف آپشنهاییست که در همه مدلهای سایپا شاهین مشترک است. سایپا شاهین بر روی پلت فرم جدید سایپا با نام SP100 بنا شده است که این پلت فرم طبق گفته کارشناسان سایپا پلت فرم اصلاح شده و به روز شده تویوتا بلتا یا همان تویوتا یاریس سال ۲۰۰۵ می باشد. سایپا قرار است از این به بعد اکثر محصولات خودش را که شامل کراساوور، هاچبک و سدان می باشد را بر پایه همین پلت فرم و با تغییرات جزئی تولید و روانه بازار کند که از جمله آنها میتوان به شاهین و آریا اشاره کرد. سایپا به حدی به این پلت فرم مطمئن است که در برخی گزارشات آمده است که این پلت فرم توانایی گرفتن سه ستاره ایمنی از موسسه معتیر اروپایی یورو انکپ را دارد. فرمان برقی، انرژی چندانی برای رانندگی طلب نمیکند و نرم و دقیق و حساس به سرعت است اما در دست گرفتن آن لذتبخش نیست.
این خودرو اکنون به صورت کارکرده در بازار کشور وجود داشته و یکی از چینی های خوب بازار محسوب می شود که جواب خود را پس داده است. در این گزارش نگاهی به ویژگیهای شاهین اتوماتیک و موارد ارتقا یافته آن خواهیم داشت و در انتها کاتالوگ رسمی منتشر شده برای این خودرو را نیز بررسی خواهیم کرد. اما تارا به عنوان جدیدترین محصول ایرانخودرو در بخش طراحی حرف زیادی برای گفتن ندارد. همچنین بحث استهلاک کمتر پیشرانه تنفس طبیعی اینجا نیز صادق است و بنابراین تارا میتواند از این نظر گزینه بهتری باشد.
سروصدای ورودی به کابین آزاردهنده است و صدای تعلیق هم به همراه کوبشهای آن مزید بر علت میشود. سیستم کنترل پایداری به همراه کنترل کشش و کنترل حرکت در سربالایی از تابستان ۱۴۰۲ به این خودرو افزوده شده و کمبودهای این سیستمها در نسخههای تست شده، جبران شدهاند. با نگاهی به زیر کاپوت میتوان موتور آشنای M15 را دید که با یک توربوشارژر کوچک، تقویت شده است. این موتور ۸ سوپاپ که یادگار موتور پراید است، صدا و لرزشی بیشتر از موتورهای مدرن تولید میکند اما خروجیان چندان قابل توجه نیست.
در بحث سیستم انتقال قدرت، شاهین اتوماتیک به جعبه دنده CVT نسل سوم مجهز بوده که مهندسی و تولید آن توسط کمپانی پانچ انجام شده است. به گفته مدیران سایپا این جعبه دنده از نظر ساختار و سطح فناوری متفاوت نسبت به جعبه دنده CVT کوییک اتوماتیک و ساینا اتوماتیک است و نسل جدید سامانه انتقال قدرت پیوسته کمپانی پانچ در آن دیده می شود. شاهین، یکی از جدیدترین خودروهای ملی سایپا در سال ۱۳۹۷ در نمایشگاه شیراز معرفی شد تا آغازگر دوران تازهای برای نارنجیپوشان باشد.
شاهین اتوماتیک، جلوپنجرهای بزرگ با خطوط افقی و طرح مشبک دارد که به این خودرو هویتی اسپرت میبخشد. چراغهای جلو با طرحی کشیده و دیلایتهای LED، روشنایی مطلوبی در شب را فراهم میکنند. سپر اسپرت شاهین اتوماتیک، با ورودیهای هوای بزرگ، به خنکشدن موتور کمک میکند و کاپوت آن با خطوط برجسته و عضلانی، به زیبایی و پویایی خودرو میافزایند. تارا اتوماتیک V۴ از دسته محصولاتی که به قیمت بالای یک میلیارد تومان در بازار معامله میشود امروز ۲۷ میلیون تومان دیگر گران شده و به قیمت یک میلیاردو ۱۱۰ میلیون تومان در بازار معامله میشود.
ازآنجاییکه هر دو خودروی ساینا و کوئیک به نوعی فیسلیفت تیبا صندوقدار و هاچبک به شمار میروند، بنابراین فرم کلی نمای جانبی آنها تفاوتی با یکدیگر ندارد و صرفا برخی تزیینات بیشتر در نمای جانبی کوئیک منجر به اسپرتتر جلوهکردن بدنه این خودرو شده است. با این حال، در نمای روبهروی کوئیک، میتوان شاخصههای جوانپسندانه بیشتری را مشاهده کرد؛ بهویژه طرح ششضلعی دریچه هواکش روی سپر و حالت لبهدار پایین آن که یادآور قطعه اسپلیتر در خودروهای اسپرت است، میتواند هیجان بیشتری را در مشتریان جوان به وجود آورد. تیگو۷ پرو(هیبرید) در شمار محصولات پیشرفته این شرکت، از ابتدای روند معاملات روز جاری ۱۰ میلیون تومان افزایش داشته و به قیمت دو میلیارد و ۶۱۰ میلیون تومان رسیده است. X۳۳ کراس(دستی) از محصولات مدیران خودرو، امروز ۱۲ میلیون تومان کاهش داشته و به قیمت یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان معامله میشود. نمودار قیمتی بازار خودرو مانند روز گذشته در تعداد اندکی از محصولات داخلی و مونتاژی تغییر پیدا کرد.
بررسی انواع شاهین، مانند شاهین اتوماتیک، از نظر امکانات رفاهی نشان میدهد که این خودرو در مقایسه با رقبای خود در بازار ایران، امکانات رفاهی قابلقبولی را ارائه میدهد. خودرو شاهین اتوماتیک سیستم تهویه اتوماتیک دیجیتال با تنظیم جداگانه برای راننده و سرنشین دارد که این سیستم امکان تنظیم دمای دلخواهتان را بهطورجداگانه به شما میدهد. صندلیهای جلو با تنظیمات ۶جهته برقی (تنظیم ارتفاع و گودی کمر) برای شما امکان تنظیم صندلیتان در بهترین حالت ممکن برای رانندگیهای طولانیمدت را فراهم میکند؛ علاوهبر این موضوع صندلی راننده، حافظه ۲حالته دارد و شما میتوانید دو موقعیت دلخواه برای صندلی راننده تنظیم و ذخیره کنید. صندلیهای جلو شاهین اتوماتیک، گرمکن دارند و در روزهای سرد، گرمای دلچسبی را به شما هدیه میدهد. روکش این صندلیها از جنس چرم مصنوعی بادوام بالا است؛ بنابراین بهراحتی تمیز میشوند و ظاهری لوکس به کابین خودرو شما میدهند. شاهین اتوماتیک با موتور 4 سیلندر 8 سوپاپ و حجم موتور 1497 سیسی، قدرتی معادل 109 اسب بخار و گشتاوری برابر با 178 نیوتن متر را ارائه میدهد.
در قسمت عقب هم علاوه بر اینکه هیچ امکان رفاهی مثل دریچه تهویه یا پورت شارژ یا حتی زیرآرنجی تاشوی وسط برای مسافران تعبیه نشده، فضایی خفه و فشرده را شاهدیم. البته سرنشینان عقب از جای پای بهتری نسبت به سرنشینان جلو سود میبرند که ناشی از فاصله بین دو محور خوب سایپا شاهین است. شاهین نقاط ضعفی هم دارد که شامل مواردی همچون طراحی ساده کابین با متریال نه چندان باکیفیت، ضعف در مونتاژ، سروصدای موتور در دورهای بالا، شتاب پایین، تعلیق یکپارچه عقب، هندلینگ پایین، پیشرانه توربوی قدیمی با مصرف سوخت زیاد و استهلاک بالا در درازمدت است. حال که با مشخصات کلی این خودرو آشنا شدهاید، در بخش بعدی به بررسی کامل و جزئی مشخصات فنی شاهین اتوماتیک میپردازیم.
ابعاد کوچک چرخها مخصوصاً در نمای پهلو بهشدت آزاردهنده است البته طراح سعی کرده با کوچک کردن قوس چرخها این نکته را اصلاح کند. سقف با شیب ملایمی که میتوانست فرود بهتری داشته باشد به صندوق عقب ختم میشود. در این زمان احتمالاً حوصله طراح سر رفته و چراغهای عقب، تناسبی با سایر اجزا مخصوصاً چراغهای جلو و فرم بدنه ندارند. این چراغهای دوتکه احتمالاً برای طراحی خودروی دیگری مثل تندر ۹۰ مناسبتر بودند تا شاهین که فرمی تخممرغی و خطوطی نرم و سیال دارد. طراحی کابین سایپا شاهین چه در نسخه دنده ای و چه در نسخه اتوماتیک مانند طراحی ظاهری آن قابل قبول است .
دزدگیرهای نصب شده در شاهین معمولاً شامل سیستمهای الکترونیکی هوشمند، سنسورهای حرکتی و سیستمهای هشداردهنده صوتی میباشند که در برابر سرقت و دسترسی غیرمجاز به خودرو، محافظت موثری به عمل میآورند. آریزو ۵ توربو داشبوردی درست مشابه آریزو ۶ ها داشته که تریم داخلی به صورت تمام مشکی بوده و یک صفحه نمایش مالتی مدیای بزرگ قرار گرفته و پنل تهویه هم تقریبا به صورت لمسی قابل کنترل است. مقابل راننده هم یک فرمان سه شاخه جدید وجود داشته و صفحه کیلومترشمار هم به صورت آنالوگ به همراه یک کامپیوتر سفری اطلاعات را به راننده نمایش میدهند. شاهین پلاس در نمای جلو تفاوتی نسبت به قبل نکرده و همان فرم نسبتا ساده اما هماهنگش را دارد اما حجم پردازیهایی که در بخش جلوی این خودرو وجود دارد سبب شده تا از سادگی بیش از حد نجات پیدا کند. آریزو ۵ توربو اما به سبب دارا بودن جلوپنجره به اصطلاح کهکشانی و چراغهای متصل به آن علیرغم دارا بودن خطوط کمتر، خودروی سادهای نیست. سدان های خانوادگی همیشه جزو پرطرفدارترین کلاس خودرویی در بیشتر بازارهای جهانی هستند.
سایپا شاهین که در ابتدا با نام رهام معرفی شده بود، اولین محصول سایپا روی پلتفرم SP100 است. شاهین اتوماتیک ۳ سال بعداز نسخه دستی به بازار رسید، اما بدون هیچگونه تغییر در طراحی ظاهری. شاهین اتومات نه با گیربکس اتوماتیک AT، بلکه با جعبه دنده اتوماتیک CVT روانه بازار شده است.
تغییراتی در داخل کابین خودرو نیز مشاهده می شود؛ شاهین اتوماتیک نسخه رونمایی شده در مشهد از تریم دو رنگ مشکی و کرم استفاده می کند و روکش های صندلی نیز طرح متفاوتی دارند. تنها تفاوت مشخصات فنی شاهین اتوماتیک با مدل دندهای، استفاده از گیربکس CVT با ۷ دنده مصنوعی است، اما با جعبه دنده کوییک اتوماتیک و ساینا اتوماتیک تفاوت دارد و عملکرد بهتری خواهد داشت. شاهین اتومات به دلیل استفاده از جعبه دنده ضریب متغیر و همینطور وزن بالاتر، از نظر شتاب چند دهم ثانیه از شاهین دنده ای کندتر است. مصرف سوخت شاهین CVT در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی ۷.۵۲ لیتر است، در صورتی که مدل دستی ۷.۲ لیتر بنزین مصرف میکند.
در سال ۱۴۰۲ نیز قرار است نسخه اتوماتیک شاهین با همین پیشرانه والبته گیربکس CVT روانه بازار شود که در این بررسی به شاهین اتومات CVT میپردازیم. خبر خوب اینجاست که تیپ دیگری با نام شاهین پلاس با موتور ۱۶ سوپاپ و گیربکس ۵ دنده دستی ۵F18 بوده یا ۶ دنده اتوماتیک AT نیز قرار است به بازار عرضه شود که البته این عرضه بعد از عرضه نسخه CVT شاهین اتفاق خواهد افتاد.در ادامه با نقد و بررسی شاهین اتوماتیک CVT با Z4Car همراه باشید. به گزارش سرویس مجله خودرو ساعدنیوز، شاهین، یکی از جدیدترین خودروهای ملی سایپا در سال 1397 در نمایشگاه شیراز معرفی شد تا آغازگر دوران تازهای برای نارنجیپوشان باشد. شاهین اتوماتیک 3 سال بعداز نسخه دستی به بازار رسید، اما بدون هیچگونه تغییر در طراحی ظاهری. شاهین یکی از جدیدترین خودروهای ملی و محصول شرکت سایپاست که در سال ۹۹ معرفی و نسخه دندهای آن وارد بازار شده است. اشاره به نکات قابل تأملی مانند طراحی بروز و امکانات رفاهی قابل قبول در بررسی شاهین اتوماتیک، سبب شد تا این خودرو از بدو ورود به بازار با استقبال خیلی خوبی مواجه شود.
این خودرو مناسب برای افرادی است که به دنبال یک خودروی صفر کیلومتر اتوماتیک با فضای کابین و صندوق جادار بوده و ایمنی بالاتر نسبت به خودرو های داخلی برای ایشان اهمیت دارد. قیمت بازار آزاد شاهین اتوماتیک هم مثل شاهین دندهای، حدود ۴۰ درصد بالاتر از ارزش کارخانهای است که تقریبا معادل ۱۵ هزار دلار خواهد بود. جالبتر اینکه قیمت کارخانه شاهین اتوماتیک با گیربکس CVT از قیمت کارخانه دناپلاس اتومات و تارای اتومات هم بیشتر است.
البته شاهین پلاس با گیربکس اتوماتیک AT و آپشنهای بالاتر و موتور قویتر در آیندهای نزدیک با قیمت بیشتری از مدلهای دستی و CVT به فروش میرسد. برای خرید شاهین در تهران و دیگر شهرستانها یا باید به سراغ بازار دست دوم بروید، یا اینکه برای خرید مدل صفر منتظر اطلاعیههای فروش سایپا باشید. تارا اتوماتیک در تیپهای V2 و V4 اصلیترین رقیب شاهین اتومات در بازار کشور محسوب میشود، در کنار آن جک J4، کی ام سی ایگل و فردا 511 نیز قابلیت رقابت با خودرو ملی سایپا را دارند.
با این حال سایپا بهروزرسانیهایی را روی محصول جدید خود انجام داده است که شامل نمایشگر لمسی 10 اینچ به جای 7 اینچ نسخه دستی، تریم طرح چوب، کفپوشهای سهبعدی و زیرآرنجی میشود همچنین تعداد دکمههای روی فرمان نیز برای استفاده از کروز کنترل و محدودکننده سرعت بیشتر شده است. کابین شاهین فضای کافی را برای 4-5 سرنشین بزرگسال فراهم میکند که در مقایسه با رقبای موجود در بازار بیشتر و بهتر است. صندوق عقب شاهین اتومات 422 لیتر فضا در اختیار سرنشینان میگذارد و اگرچه در برابر اصلیترین رقیب یعنی تارا کمتر است، اما برای یک خانواده یا گروه 4 نفره مناسب به نظر میرسد. شاهین اتومات تفاوت چندانی با شاهین دنده ای نداشته و تنها به گیربکس اتوماتیک CVT مجهز شده و برخی جزئیات ظاهری آن تغییر کرده اند. همچنین رینگ های این خودرو به رنگ مشکی درآمده، روی گلگیر آن یک برچسب CVT مشاهده می شود و در عقب خودرو نیز اسم شاهین با فونت فارسی نوشته شده است.
در کنار این امکانات که در شاهین دنده ای تیپ G دیده می شود، سایپا می خواهد تا در نسخه اتوماتیک این سدان کروز کنترل، رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی و شیشه های دودی با سطح UV جدید را هم ارائه دهد. همانطور که از نام این خودرو مشخص است جعبه دنده آن از نوع اتوماتیک CVT با شبیه سازی ۷ سرعت است که نیروی پیشرانه را به چرخهای جلو منتقل میکند. در بررسی شاهین اتوماتیک، CVT استاندارد آلایندگی یورو ۵ به چشم میخورد که مصرف سوخت ترکیبی آن حدود ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
BAC X3 یک کراساوور کامپکت است که در اصل توسط کمپانی جیلی در چین طراحی و تولید شده است. با توجه به این موارد، اگرچه تمامی نسخههای شاهین بهطور استاندارد از دزدگیر برخوردار نیستند، اما امکان تجهیز به این سیستمهای حفاظتی در بازار به راحتی وجود دارد. بنابراین، خریداران میتوانند بسته به نیاز و سطح امنیت مورد نظر خود، از امکانات دزدگیر بهرهمند شوند. خودرو شاهین با طراحی مدرن و امکانات فراوان، جایگاهی ویژه در میان خودروهای داخلی پیدا کرده است.
فیدلیتی(۵ نفره) از نوسانیترین محصولات بهمن موتور که با ریزش ۲۰ میلیون تومانی تعادل خود را از دست داده و به قیمت دو میلیارد و ۵۰ میلیون تومان به بازار عرضه میشود. کوییک GX از هاچبکهای بازار داخلی شرکت سایپا، که امروز حدود یک میلیون تومان کاهش داشته و به قیمت ۴۸۸ میلیون تومان خرید و فروش میشود. با توجه به بررسیهای انجامشده، میتوان نتیجه گرفت که خودرو شاهین از سوی سایپا با تمرکز ویژه بر ایمنی و امنیت سرنشینان طراحی شده است. اگرچه در برخی نسخههای این خودرو، دزدگیر بهصورت استاندارد تعبیه نشده است، اما امکان نصب آن بهعنوان یک آپشن تکمیلی و یا در نسخههای بهروزتر موجود است.
فناوریهای بهکار رفته در سیستمهای دزدگیر شاهین شامل حسگرهای پیشرفته، سیستمهای قفلبرقی و ردیابی GPS، از نظر فنی و عملکردی توان رقابت با سیستمهای مدرن را دارا میباشند. خودرو شاهین با بهرهگیری از طراحی بهروز و خطوط جذاب، علاوه بر ظاهر زیبا، به جنبههای ایمنی نیز توجه ویژهای داشته است. استفاده از مواد با کیفیت در بدنه، استانداردهای بالای ایمنی در تستهای تصادف و رعایت نکات مهندسی در ساخت، از جمله دلایلی هستند که شاهین را در رتبهبندی خودروهای ایمن داخلی قرار دادهاند. سایپا در تولید شاهین از فناوریهای نوین بهره میبرد تا علاوه بر راحتی و آسایش سرنشینان، سطح ایمنی خودرو را به حداکثر برساند. تارا اتوماتیک در تیپهای V2 و V4 اصلیترین رقیب شاهین اتومات در بازار کشور محسوب میشود، در کنار آن جک J4، کی ام سی ایگل و فردا ۵۱۱ نیز قابلیت رقابت با خودرو ملی سایپا را دارند. جعبه دنده شاهین اتوماتیک از نوع CVT با فناوری نسل سوم کمپانی پانچ است و حالت تعویض دنده مصنوعی به صورت شش سرعته در آن انجام می شود.
در صورتی که قصد خرید کوییک R اتوماتیک پلاس مدل ۱۴۰۳ DA داشته باشید باید چیزی حدود ۶۵۵ میلیون تومان بپردازید. جدول زیر را جهت اطلاع از قیمت بازار آزاد محصولات اتوماتیک سایپا در اسفند ۱۴۰۳ بخوانید. شاهین اتوماتیک از نظر طراحی ظاهری و داخلی تفاوتهای خیلی ریز و جزیی با شاهین دندهای دارد و البته نقطه تمایز آن استفاده از گیربکس CVT و همینطور دو سه آپشن بیشتر است. قیمت شاهین برای مدل اتوماتیک به دلیل کاربرد گیربکس اتوماتیک CVT و نصب کروز کنترل و کنترل ایستایی در سربالایی، کمی بیشتر از شاهین دندهای درمیآید.
سورن پلاس یکی از سدانهای ایرانخودرو است که به عنوان نسخهای بهروز از سمند سورن شناخته میشود. مشتریان گرامی قادر خواهند بود با مراجعه به وب سایت تهران خودرو، از انواع خودروها، قیمت روزخودرو ها و همچنین شرایط فروش اقساطی ایران خودرو اطلاع پیدا کنند. در صورت لزوم در تماس با کارشناسان مجموعه ما راهنمایی های لازم را در رابطه با فروش اقساطی تمامی خودروهای ایران خودرو کسب نمایند.
همچنین شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر این خودرو که وزنی ۱۳۲۰ کیلوگرمی دارد حدود ۱۶ ثانیه اعلام شده است. شاهین پلاس اتوماتیک در بخش فنی بالاخره به موتور جدید ME16 سایپا مجهز شده که عملکرد بسیار خوبی دارد. این پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی که بالاخره به صورت ۱۶ سوپاپ است توان تولید ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد.
اما یک نقطه ضعف بسیار بزرگ در اینجا وجود دارد و آن کیفیت پایین متریال کابین این خودروی جدید سایپاست. قیمت ماشینها در بازار ایران هر روز افزایش میابد، برای مثال پراید در حال حاضر ارزانترین ماشین در ایران است و به همین دلیل بسیاری به شرایط فروش اقساطی پراید با اقساط 60 ماهه روی آوردهاند! باتوجهبه این موضوع، سایپا درحالحاضر طرحهای فروش اقساطی شاهین اتوماتیک را ارائه میدهد.
یک گیربکس ۵ سرعته دستی نیز وظیفه انتقال نیروی این پیشرانه را به سوی چرخهای جلو بر عهده گرفته است. پژو ۲۰۷ موتور TU۳ از محصولات محبوب ایران خودرو، صبح امروز بر خلاف نرخ دلار، سه میلیون تومان افت کرده و به قیمت ۷۴۷ میلیون تومان بازگشته است. در نهایت، خودرو شاهین با ارائه مجموعهای از امکانات حفاظتی و ایمنی نه تنها در برابر تصادفات و حوادث جادهای بلکه در مقابل سرقت و دسترسی غیرمجاز نیز محافظت مناسبی ارائه میدهد. انتخاب این خودرو میتواند با اطمینان خاطر، گزینهای مناسب برای خانوادهها و افراد به دنبال امنیت بیشتر در استفاده از خودرو باشد.
بیاغراق باید گفت شاهین از نظر طراحی یک سر و گردن بالاتر از محصولات دیگر سایپا همچون تیبا، ساینا و کوییک قرار میگیرد. طراحان در پروفایل جانبی از بهکارگیری خطوط هیجانی اجتناب کردهاند اما خب نباید انتظار طراحی سطح بالایی را داشت. در بخش عقب نیز طراحی قابل قبولی را شاهد هستیم اما چراغها میتوانستند بهتر از این باشند. در کل باید دانست طراحی ظاهری شاهین چیزی است که رضایت مشتری ایرانی را جلب خواهد کرد.
شاهین جدیدترین خودرو سایپا است که مدلهای دندهای آن به دست مشتریان رسیده و روی پلتفرم جدید SP100 ساخته شده است، با این حال زیر کاپوت آن همان موتور خودرو ۴ سیلندر ۸ سوپاپه ۱.۵ لیتری قرار دارد که قبلا در تیبا، ساینا و کوییک به کار رفته بود. البته اضافه کردن سیستم توربوشارژ به این پیشرانه، موجب شده تا قدرت شاهین اتوماتیک به ۱۰۹ اسب بخار و گشتاور آن به ۱۷۸ نیوتن.متر برسد. شاهین جدیدترین خودرو سایپا است که مدلهای دندهای آن به دست مشتریان رسیده و روی پلتفرم جدید SP100 ساخته شده است، با این حال زیر کاپوت آن همان موتور خودرو 4 سیلندر 8 سوپاپه 1.5 لیتری قرار دارد که قبلا در تیبا، ساینا و کوییک به کار رفته بود. البته اضافه کردن سیستم توربوشارژ به این پیشرانه، موجب شده تا قدرت شاهین اتوماتیک به 109 اسب بخار و گشتاور آن به 178 نیوتن.متر برسد. در زمینه امکانات رفاهی نیز همچنان سدان ایران خودرو خودروی برتر این بازه قیمتی خواهد بود، اما ممکن است شاهین اتوماتیک با قیمت تمام شده کمتر از تارا و همچنین با طراحی ظاهری بهتر، بخشی از مشتریان را به سوی خود جذب کند.
این مشخصات، شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت 12.5 ثانیه و حداکثر سرعت 190 کیلومتر در ساعت را برای این خودرو به ارمغان میآورد. این موتور به دلیل استفاده از توربوشارژ، قدرت و گشتاور مناسبی را در دور موتورهای پایین ارائه میدهد و رانندگی در سربالاییها و سبقتگیری را آسانتر میکند. مصرف سوخت ترکیبی شاهین اتوماتیک 7.1 لیتر در 100 کیلومتر است که برای یک سدان اتوماتیک با این رنج قیمت، مناسب و اقتصادی به حساب میآید. علاوه بر این گیربکس CVT اتوماتیک، شاهین اتوماتیک تعویض دندههای نرم را به ارمغان میآورد و رانندگی را برای شما لذتبخشتر میکند. جهت اطلاع از قیمت کارخانه بازار آزاد شاهین در اسفند ۱۴۰۳ جدول زیر را بخوانید.
کیفیت متریال کابین این خودرو با وجود قیمت بسیار بیشتر، تفاوت چندانی با محصولاتی از قبیل ساینا و تیبا ندارد و در تمامی نقاط آن از پلاستیک های خشک با کیفیت نازل استفاده شده است. فرمان این خودرو از نوع 3 شاخه است که روی آن کلید های اینترفیس قرار گرفته اند اما اثری از کروز کنترل در آن نیست. قیمت خودرو امروز ۲۲ اسفند ۱۴۰۳ مانند روز گذشته با نوسان نه چندان زیاد کاز خود را آغاز کرد. نوسان ایجادشده در بین محصولات داخلی و مونتاژی از ۵۰۰ هزار تومان تا ۲۷ میلیون تومان مشاهده میشود. در پاسخ به سؤال مطرح شده «آیا خودرو شاهین دزدگیر دارد؟»، لازم است بیان شود که بسته به مدل و نسخه ارائهشده، شاهین ممکن است از امکانات متنوع حفاظتی از جمله دزدگیر بهره ببرد. برخی از نسخههای این خودرو به صورت استاندارد یا به عنوان یک گزینه تکمیلی، دارای سیستم دزدگیر هستند.
در بخش فنی شاهین پلاس اتوماتیک قطعا نسبت به نسخه های قبلی خود بسیار بهتر و چالاک تر شده اما در مقایسه با آریزو ۵ توربو جدید حرفی برای گفتن ندارد. درست است که پیشرانه سدان ملی تنفس طبیعی است و به مراتب حساسیتی به کیفیت بنزین ندارد اما آریزو ۵ توربو نیز چند سالی است که در بازار کشورمان حضور داشته و نشان داده که آن هم خودروی بی آزاری است. به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در حال حاضر سایپا شاهین در تیپ G و با جعبه دنده ۵ سرعته دستی تولید می شود. به گفته دکتر مجید باقری، قائم مقام مدیرعامل سایپا در حوزه فروش و خدمات پس از فروش، سال گذشته در پیش فروش های اولیه شاهین دنده ای در سال ۱۳۹۹ بیش از ۳۵ هزار نفر موفق به ثبت نام شدند و تا به امروز توانسته ایم که صدور فاکتور تعهدات مرداد ۱۴۰۰ این محصول جدید را به صورت کامل انجام دهیم. همچنین در ماه جاری هم تولید شاهین تیپ G در سایپا با رشد مواجه شده و قرار است تا در ماه های آتی این محصول جدید با سرعت بیشتری وارد جاده های کشور شود.
به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، شاهین که ابتدا رهام نام داشت، یک خودروی سدان است که توسط سایپا طراحی و تولید شد. در رابطه با ارزش خرید باید صبر کنیم تا این خودرو به بازار بیاید و ببینیم چه قیمتی نسبت به دیگر خودروها نظیر شاهین دنده ای یا تارا اتوماتیک V2 پیدا میکند. مدیران سایپا می گویند که در گام نخست، شاهین اتوماتیک با پیشرانه M15T و مشابه به نسخه دنده ای تولید می شود. این پیشرانه که بر روی نسخه دنده ای شاهین هم نصب است، با حجم ۱.۵ لیتر و ساختار ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ به فناوری توربو شارژر مجهز بوده و ۱۱۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر تولید می کند.
در کابین نیز مواردی مانند لیور دنده گیربکس اتوماتیک، کلید های کروز کنترل و احتمالا تریم داخلی متفاوت باعث تمایز تیپ اتوماتیک خواهد بود. شاهین اتوماتیک یک نمایشگر لمسی 10 اینچی دارد و شما بهراحتی به سیستم صوتی و تصویری، مسیریاب و سایر تنظیمات خودرو دسترسی دارید. همچنین سیستم مولتیمدیا با قابلیت پخش CD، DVD، USB و بلوتوث در کنار وجود 6 بلندگو با کیفیت صدای فوقالعاده یکی دیگر از مزیتها و آپشنهای عالی خودرو شاهین اتوماتیک است. این خودرو مجهز به دوربین 360 درجه و آینههای جانبی برقی راهنمادار و تاشو برقی است، بنابراین پارک و گذر از مکانهای باریک با این خودرو دیگر کار سختی نیست! علاوهبر دوربین 360 درجه، شاهین اتوماتیک دوربین ثبت وقایع برای افزایش امنیت شما هنگام رانندگی دارد. همچنین داشتن سانروف برقی، رانندگی را برای شما به یک تجربه دلانگیز تبدیل میکند.
کابین شاهین فضای کافی را برای ۴-۵ سرنشین بزرگسال فراهم میکند که در مقایسه با رقبای موجود در بازار بیشتر و بهتر است. صندوق عقب شاهین اتومات ۴۲۲ لیتر فضا در اختیار سرنشینان میگذارد و اگرچه در برابر اصلیترین رقیب یعنی تارا کمتر است، اما برای یک خانواده یا گروه ۴ نفره مناسب به نظر میرسد. شاهین اتوماتیک برای کسانی که یک خودروی اتوماتیک جادار و خانوادگی میخواهند، میتواند گزینه خوبی باشد، اما همچنان سایپا باید روی موتور این خودرو متمرکز باشد و در صورت وجود، این خودرو را با موتور بهتری عرضه نماید. ما میدانیم که بسیاری از هموطنانمان بهاجبار، خودروی سایپا شاهین را خریداری کرده و استفاده میکنند.
خودروی شاهین از ابتدای معرفی کانسپت آن تا زمان تایید و ورود به خط تولید انبوه، با تأخیرهای پی در پی روبرو بود. از تحریم و عدم دسترسی به موتور درنظر گرفته شده برای آن گرفته تا حواشی متعددی که در مقالات تخصصی بررسی و معرفی تیپهای پیشین شاهین به آنها پرداخته شد. شاهین ابتدا در نسخه دندهای به بازار عرضه شد و اکنون پس از ماهها گمانه زنیهای مختلف، سایپا اعلام کرده که در سال ۱۴۰۲ نسخه اتوماتیک شاهین را در دو تیپ متفاوت به بازار عرضه خواهد کرد. نسخه دندهای شاهین تحت عنوان شاهین تیپ G به فروش رسید و اکنون نسخه اتوماتیک آن با عنوان شاهین اتوماتیک CVT به بازار خواهد آمد.
لازم به ذکر است که نسخه اتوماتیک دیگر شاهین که قویتر از شاهین CVT خواهد بود به احتمال زیاد در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ به بازار عرضه خواهد شد. شاهین اتوماتیک در بخش امکانات رفاهی نسبت به نسخه دندهای امکانات کاملتر و بروزتری دارد که یک نکته مثبت برای این خودرو محسوب میشود. بر اساس قیمت بازار خودروهای اتوماتیک سایپا در اسفند ۱۴۰۳، شاهین جی اتوماتیک CVT مدل ۱۴۰۳ به قیمت ۹۶۵ میلیون تومان در بازار آزاد به فروش میرسد و مدل ۱۴۰۲ این خودرو حدوداً ۸۸۵ میلیون تومان قیمت دارد. همچنین شاهین پلاس اتوماتیک AT۶ مدل ۱۴۰۳ به قیمت ۱ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان در بازار آزاد معامله میشود بدین ترتیب این خودرو گرانترین خودرو اتوماتیک تولید شرکت سایپا میباشد اما در سمت دیگر ساینا اس اتوماتیک مدل ۱۴۰۲ با قیمت ۵۸۵ میلیون تومانی ارزانترین خودرو اتوماتیک سایپا لقب گرفته است.
این موضوع نمیتواند رسالت ما برای بیان ایرادات این خودرو و سایر خودروهای تولیدی را تحت شعاع خود قرار دهد. شأن و خواست مردم ایران، خودروهایی بهمراتب برتر و بالاتر از شاهین و ساینا و کوییک و دنا است. دریچههای تهویه سایپا شاهین در یک امتداد نیستند و کلاستر هم از نوع آنالوگ است. مجموعه داشبورد در ارتفاع پایینی قرار گرفته که باعث شده تا فضای پای جلو تحت تأثیر قرار گیرد. نیمه پایینی داشبورد از نیمه بالایی توسط یک نوار پلاستیکی خاکستری رنگ جدا شده است. این مجموعه بهزودی خستهکننده بودن خود را به چشمها تحمیل خواهد کرد و هرگز طراوت و جذابیت را به سرنشینان منتقل نمیکند.
دیدگاهتان را بنویسید