مقایسه خودرو شاهین با پژو پارس tu5

مقایسه شاهین با پژو پارس کدام بهتر است؟ خرید باتری ماشین با ارسال شبانه روزی و نصب رایگان

طراحی داخلی این دو خودرو به نسبت ساده و کلاسیک است، و اختلافات چشمگیری در این زمینه مشاهده نمی‌شود. در اینجا تفاوت‌های اصلی در طراحی داخلی این دو محصول بررسی می‌شود. از سوی دیگر، پژو پارس TU5 از یک پیکربندی فنی آشنا بهره‌مند است که در دهه اخیر با استقبال بالایی مواجه بوده است.

این خودروها در کنار طراحی کاربردی، هزینه نگهداری مقرون‌به‌صرفه و دسترسی آسان به قطعات یدکی نیز دارند که انتخاب آن‌ها را برای استفاده روزمره و سفرهای طولانی منطقی می‌کند. در نهایت، انتخاب بهترین خودروی جادار بستگی به نیاز، بودجه و انتظارهای شما از فضای داخلی و امکانات رفاهی دارد. ال ۹۰ علاوه‌بر فضای کابین جادار، از نظر هزینه‌های نگهداری نیز یکی از خودروهای اقتصادی محسوب می‌شود. موتور ۱.۶ لیتری K۴M آن عملکردی مطمئن ارائه می‌دهد و مصرف سوخت متعادلی دارد. ال نود از نظر فنی و استهلاک، خودرویی اقتصادی محسوب می‌شود؛ اما در بحث طراحی و امکانات رفاهی، گزینه‌های دیگری مانند خرید هایما اقساطی نیز انتخابی ایده‌آل به‌شمار می‌روند.

نماینده چین طراحی داشبورد به مراتب مدرن‌تر و جوان پسندتری داشته اما سدان ملی مان بیشتر تمرکزش روی راحتی و سادگی بوده اما سعی داشته تا حداقل قطعات دکوراتیو کمی لوکس جلوه دهد. اگر مایلید که بهترین نتیجه را در استفاده از روغن موتور برای موتور TU5 بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم به‌سراغ محصولات با سطح کیفی SN، SM و SP بروید. در غیر این صورت می‌توانید از محصولات با سطح کیفی SL با پرداخت حداقل هزینه برای روغن موتور خودروتان استفاده کنید. دقت داشته باشید که روغن موتور با سطح کیفیت SL، تنها گزینه پیش روی شما نیست.

سایپا شاهین و پژو پارس TU5 از معدود سدان‌های خانوادگی هستند که قشر متوسط به پایین جامعه ایرانی در حال حاضر قادر به خرید آنهاست. بنابراین واضح است که تقاضای نسبتا زیادی برای این دو محصول ایران خودرو و سایپا شکل بگیرد و آنها را به رقیبان همدیگر تبدیل کند. خصوصا اینکه بازه قیمتی این دو ماشین ایرانی در بازار آزاد بسیار به هم نزدیک شده و همین عامل می‌تواند دلیلی بر تشدید رقابت میان آنها باشد. شاهین کروز کنترل دارد و از ۶ ایربگ بهره می‌برد که باعث می‌شود در جاده ایمنی بیشتری داشته باشد. از نظر مصرف سوخت، هردو ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر استفاده می‌کنند که از این نظر تفاوت خاصی بینشان وجود ندارد. در این مقاله، جادارترین خودروهای ایرانی مانند پژو پارس، سورن پلاس، تارا، شاهین و رنو تندر ۹۰ را بررسی کردیم.

از همین رو در این مقاله ما به سراغ مقایسه ماشین شاهین و پژو پارس رفته‌ایم. شایان‌ذکر است که در این مقایسه ما پژو پارس‌های با موتور TU5 را مدنظر قرار داده‌ایم. با مجله عصر پنجشنبه همراه باشید تا متوجه شوید  کدام یک از این دو خودرو وضعیت بهتری دارد. اگر علاقمند به مطالعه مقالات مرتبط با مقایسه خودرو هستید سری به دسته بندی خودرو بزنید.

همچنان مشکی بودن تریم آریزو کمی بیشتر مورد پسند بازار است تا شاهین پلاس. گیربکس، تاثیر مستقیمی بر شتاب، مصرف سوخت و عملکرد کلی خودرو دارد. بهترین گیربکس‌ ماشین‌های چینی در ایران CVT، DCT، AT، AMT و E-CVT هستند که هرکدام، ویژگی‌ها و مزایای خود را…

از جمله این امکانات می‌توان به سیستم ورود بدون کلید، نمایشگر لمسی، سانروف و… اشاره کرد. شاهین و پژو پارس تیو ۵ دارای دو موتور با مشخصات کاملا متفاوت هستند که به تبعیت از استراتژی‌های مختلف، از لحاظ فنی تفاوت‌های زیادی دارند. هنوز به طور دقیق نمی‌دانیم که شاهین اتوماتیک پلاس چه نوع امکاناتی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. پیرامون مواردی مثل شتاب، میزان مصرف سوخت و حداکثر سرعت شاهین tu5 plus به طور رسمی فعلا صحبتی به میان نیامده اما انتظار داریم که این نسخه از شاهین اتومات عملکردی تقریبا شانه‌به‌شانه با تارا اتوماتیک ارائه دهد. بنابراین احتمالا شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودرو چیزی حدود ۱۲.۵ ثانیه بوده و بیشترین سرعت آن نیز به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت برسد. میانگین مصرف سوخت آن هم احتمالا حوالی ۷ الی ۷.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

صندوق عقب شاهین با ۴۲۰ لیتر ظرفیت نیازهای خانواده‌های ۴ الی ۵ نفره را تأمین می‌کند. به‌علاوه، پژو پارس TU5 با ۵۰ لیتر بیشتر ظرفیت صندوق عقب، گزینه بهتری برای خانواده‌ها به‌ویژه در مسافرت‌ها محسوب می‌شود. در مورد پژو پارس TU5، داشبورد جدید و غربیلک فرمان مدل ۹۳ این خودرو جذابیت بیشتری به نمای داخلی آن افزوده است.

دو عدد قبل و بعد از حرف W نشان‌دهنده میزان گران‌روی روغن در زمستان و تابستان هستند. بنابراین، در زمینه طراحی ظاهری، شاهین سایپا به‌عنوان برنده محسوب می‌شود، اما همچنان برخی از مشتریان به دلیل عوامل دیگر مانند پرستیژ و هزینه، به پژو پارس وفادار می‌مانند. در این مقاله، به مقایسه دقیق‌تر مزایا و معایب سایپا شاهین و پژو پارس خواهیم پرداخت تا به شما کمک کنیم انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشید. آیا تجربه رانندگی با شاهین یا پژو پارس tu5 را داشته‌اید؟ شما کدام‌یک را پیشنهاد می‌کنید؟ لطفا تجربیات‌تان را در دیدگاه‌ها با ما درمیان بگذارید. در فضای داخل کابین شاهد داشبوردی کاملا ساده با طراحی مینیمال هستیم.

در مورد شاهین، انتظار می‌رفت که نمای داخلی این خودرو با طرح داشبورد و غربیلک فرمانی مدرن‌تر و همخوان با سلیقه‌های امروزی به بازار عرضه شود. با این حال، طراحی داخلی شاهین نسبت به سدان‌های چینی هم‌رده خود، به نظر عقب افتاده و از طراحی مدرن برخوردار نیست. اما این موضوع قابل بهبود است و به نظر می‌رسد که با افزودن طراحی‌های جدیدتر در نسخه‌های آینده، این مشکل رفع شود.

پایداری در سرعت‌های بالا و خصوصیات خودروی سوپاپی گاهی اوقات تجربه رانندگی مطلوبی ایجاد می‌کند. تارا از موتور ۱.۶ لیتری TU5 پلاس بهره می‌برد و توانایی تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. نسخه اتوماتیک آن به گیربکس ۶ سرعته AT مجهز است و تعویض دنده‌های نرم‌تری نسبت به نسخه دستی دارد. اگر به دنبال گزینه‌ای متفاوت با امکانات رفاهی پیشرفته‌تر و طراحی مدرن‌تر هستید، بررسی لیست فروش فوری مدیران خودرو نیز موارد مناسبی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

از امکانات خودرو شاهین می‌توان به ترمزهای چهارچرخ دیسکی، ۶ ایربگ برای سرنشینان و راننده، صفحه‌نمایش لمسی ۷ اینچی و سانروف اشاره کرد. آپشن‌هایی مانند سنسورهای دنده عقب، سیستم استارت بدون کلید، تهویه خودکار، کروز کنترل و سیستم کنترل باد لاستیک، روکش چرمی صندلی‌ها، چراغ‌های دی‌لایت و اتولایت، آینه برقی تاشو، سیستم ضدسرقت و فرمان برقی اشاره کرد. به‌طورکلی شاهین آپشن‌های خوبی دارد؛ البته برخی از آنها ممکن است در مدل G یا مدل S نباشند. از امکانات خودرو شاهین می‌توان به ترمزهای چهارچرخ دیسکی، ۶ ایربگ برای سرنشینان و راننده، صفحه‌نمایش لمسی ۷ اینچی و سانروف اشاره کرد.

در مقایسه ماشین شاهین و پژوپارس از نظر تعداد سیلندر می توان گفت که هر دو خودرو برابر هستند. با توجه به تفاوت‌های موتوری و انتخاب‌های مختلف مصرف‌کنندگان، انتخاب بین این دو خودرو ممکن است بستگی به نیازها و سلیقه شما داشته باشد. هر کدام از این مدل‌ها ویژگی‌ها و مزایا و معایب خود را دارند و باید با دقت بررسی شوند تا بهترین خودرو برای شما انتخاب شود. از لحاظ چابکی و نرمی سواری هم هر دو خودرو تا حد زیادی متفاوت نیستند و در شرایط معمولی سازگاری خوبی با جاده‌ها دارند.

با همه اینها، این خودرو ظاهری کاملا معمولی دارد و چیزی که شاید در دو دهه پیش زیبا به حساب می‌آمد، امروز دیگر جذابیت خاصی ندارد. در نمای پشتی هم شاهد همان چراغ‌های همیشگی و سپر با نوار مشکی هستیم. خصوصا کیفیت بنزین موجود در جایگاه‌های کشور هنوز در حدی نیست که بتواند به طور دقیق و کامل با استانداردهای موتورهای توربوشارژ مانند موتور شاهین تطابق پیدا کند. این در حالی است که پیشرانه‌های قدیمی‌تر مثل موتور TU5  با این موضوع راحت‌تر کنار می‌آیند و حساسیت پایین‌تری نسبت به کیفیت بنزین نشان می‌دهند. در نمای پشتی هم شاهد همان چراغ‌های همیشگی و سپر با نوار مشکی هستیم. آخه برادر من شاهین با قیافه و ابشن های ب روز کجا پژو پارس با طراحی سی سال پیش کجا اصلا عجیبه این دو رو باهم مقایسه کردن….

اگر به خودروهای برند سایپا علاقه ای ندارید، می‌توانید از طریق فروش اقساطی ایران خودرو، بهترین خودروهای این برند را از آن خود کنید. در مقابل، پژو پارس با طراحی داخلی ساده‌تر و قدیمی‌تر، بیشتر روی عملکرد و کاربردی‌بودن تمرکز دارد. متریال به‌کاررفته در کابین پژو پارس به‌اندازه شاهین مدرن نیست، اما به‌دلیل فضای جادار و دسترسی آسان به امکانات، همچنان گزینه‌ای مناسب برای مسافرت‌های خانوادگی محسوب می‌شود. در این قسمت به مقایسه شاهین با پژو پارس سال از نظر طراحی و ظاهر می‌پردازیم. چراغ‌های LED جلو و عقب با طراحی جذاب، جلوه‌ای امروزی به این خودرو بخشیده‌اند؛ همچنین، استفاده از جزئیات کرومی و رینگ‌های آلیاژی در نسخه‌های بالاتر، ظاهری لوکس‌تر به شاهین می‌دهد.

اگر شما جزو آن دسته از مشتریانی هستید که می‌خواهید یک سدان زیبا با طراحی نسبتا به‌روز، امکانات بیشتر، پرستیژ بالاتر و ایمنی کمی بهتر خریداری کنید، به نظر می‌رسد که شاهین با اولویت‌های شما تناسب بیشتری داشته باشد. اما در سوی دیگر پژو پارس با موتور TU5 بسیار محبوب است و علی‌رغم آنکه ازلحاظ شتاب نسبت به نسخه ۱۸۰۰ افت محسوسی دارد، اما به دلیل استهلاک پایین و عملکرد نسبتا نرم‌تر موتور ۱۶ سوپاپ، توانسته جایگاه بسیار بالایی در بازار ایران برای خود فراهم کند. البته نبود رقبای قدر هم در کامیابی پارس تیوفایو بسیار موثر بوده است. جنس داشبورد و رودری های هر دو خودرو خیلی دلچسب نیست و پلاستیک خشک نه‌چندان مرغوب در ساخت آنها به کار گرفته شده است. داخل کابین هر دو خودرو بسیار جادار است و به راحتی می‌تواند تا ۵ سرنشین را در خود جا دهد. در این بین صندوق عقب پژو پارس معادل ۴۷۰ لیتر ظرفیت دارد که حدود ۵۰ لیتر بزرگتر از صندوق شاهین است و از این جهت نسبت به محصول سایپا کمی برتری دارد.

پژو پارس سال هاست که در مجموعه ایران خودرو تولید می شود و بخش عمده اطلاعات فنی آن برای ایرانیان به اطلاعات عمومی بدل شده است. این محصول دیفرانسیل جلو بوده و بیشینه قدرت آن به 105 اسب بخار می رسد. حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد 13.2 ثانیه این خودرو را به یکی از خودروهای متوسط از نظر شتاب گیری در بازار تبدیل کرده است.

خودرو شاهین با موتوری ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپه، از پیشرانه ۵.۱ لیتری با تنفس توربوشارژ بهره می‌برد که برای افرادی که به خودروهای سریع و اسپرت علاقه‌مندند مخصوصا جوان‌ترها، مناسب است. بیشینه سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر در ساعت است و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن در ۱۵ یا ۱۶ ثانیه صورت می‌گیرد. یکی از قدیمی‌ترین خودروهای موجود در بازار پژو پارس است که نسخه‌ای فیس لیفت از ۴۰۵ به شمار می‌رود و از سال ۱۳۷۹ تاکنون در بازار حضور دارد. کم‌کم زمان بازنشستگی این خودرو نیز فرا رسیده اما هنوز هم افراد زیادی خریدار پارس هستند. پارس از نظر طراحی کاملاً قدیمی و خسته‌کننده به نظر می‌رسد هرچند تناسبات طراحی آن همچنان در مقایسه با برخی رقبای داخلی قابل‌قبول هستند.

این پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی که بالاخره به صورت ۱۶ سوپاپ است توان تولید ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. گیربکس شاهین پلاس اتوماتیک از نوع ۶ سرعته اتوماتیک AT بوده که نیرو را به محور جلو منتقل می‌کند. پر واضح است که سایپا محصول مدرن تر و مجهزتری ارائه کرده است، اما خودروی تولیدی آن از ضعف های شایع تولیدات این برند ایرانی رنج می برد. چابکی پایین و شتاب گیری ضعیف به نسبت همتایان خود در بازار بیش از همه به چشم می آیند. در کنار کیفیت ضعیف بدنه و طراحی مینیمالیستی داخلی، مشخص نیست وقتی طراحان این اتومبیل آن را برای جوانان در نظر گرفته اند چه المانی به جز طراحی خارجی را مورد توجه قرار داده اند.

سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. همین کامنت نوشتنت نشون میده چه آدمی هستی و لیاقتت پژو پارسه مثل شوتی‌ها تو جاده وحشی بازی دربیار و زندگی خودت و مردمو به خطر بنداز‌. راه دیگر این است که دو انگشت خود را روغنی کنید و از حالت چسبیده آن‌ها را با هم فاصله دهید.

این اطلاعات می‌تواند به شما در انتخاب نهایی کمک کند تا خودرویی با ایمنی بالاتر را انتخاب کنید. پژو پارس TU5 به دو عدد کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، سیستم ترمز ABS و EBD، و سیستم ترمز کمکی BAS مجهز است. از قدیمی‌بودن یا تکراری‌بودن ظاهرش که بگذریم، کلا پژوها خودروهای خوش‌قیافه‌ای به شمار می‌روند. تمام اجزای نمای جلو از چراغ‌های بزرگ گرفته تا جلوپنجره و سپر و چراغ‌های مه‌شکن، با هم هماهنگ هستند و از نظر شکل و اندازه تناسب دارند.

با این وجود هنوز هم برخی طرفداران متعصب وجود دارند که استایل مردانه پژو پارس را نسبت به طراحی جدید شاهین در اولویت قرار می‌دهند و از ظاهر ساده پژو پارس لذت بیشتری می‌برند. بیشینه قدرت آن ۱۰۵ اسب بخار است و با گیربکس ۵سرعته دستی کار می‌کند. در بیشترین حالت سرعت آن روی ۱۹۰ کیلومتر در ساعت است و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن در ۱۳.۲ ثانیه اتفاق می‌افتد. البته این مدل نوع اتوماتیک هم دارد که با گیربکس ۴سرعته خودکار کار می‌کند و ۱۸۰ کیلومتر در ساعت بیشینه سرعت آن است، ضمن اینکه شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن به ۱۵ ثانیه زمان نیاز دارد. دو خودرو پژو پارس و شاهین، از جمله رقبای سرسخت در بازار ایران هستند.

البته فرم مردانه پژو پارس همچنان بین بسیاری از مردم طرفداران فراوانی دارد اما با این حال نمی‌تواند زیبایی در حد شاهین به شما ارائه دهد. سورن پلاس یکی از محصولات ایران‌خودرو است که طراحی شبیه به سمند دارد. این ماشین با طول ۴۵۳۵ میلی‌متر و فاصله محوری ۲۶۷۰ میلی‌متر فضای داخلی مناسبی را برای سرنشینان فراهم می‌کند؛ همچنین، امکان ثبت نام اقساطی ایران خودرو برای سورن پلاس، در سپند خودرو وجود دارد و خرید را برای متقاضیان ساده‌تر کرده است. به هر ترتیب موتور شاهین در حال حاضر قادر است توان خروجی نزدیک به ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن.متر گشتاور تولید و به گیربکس ۵ دنده دستی منتقل کند تا چرخ‌های جلوی این خودرو به گردش در آیند. به طور کلی، تصمیم گیری برای خرید بین پژو پارس تیو ۵ و شاهین G بستگی به اولویت‌ها و نیازهای شما دارد.

اطلاعاتی که تاکنون از ایمنی این دو خودرو منتشر نشده است، اما با توجه به تاریخچه و تجربه تولید کنندگان و همچنین ارزیابی‌های انجام شده توسط مراجع مستقل، می‌توان تخمین زد که شاهین احتمالا از نظر ایمنی بهبود یافته است. اما موتور tu5 پلاس که در واقع همان نسخه اصلاح‌شده موتور tu5 پژو ۲۰۶ است، سال‌ها در بازار ایران موجود بوده و امتحان خود را پس داده است. بنابراین شاهین اتوماتیک پلاس از لحاظ دوام و استهلاک فنی وضعیت بهتری خواهد داشت. در مورد فضای داخلی، شاهین و پژو پارس TU5 با فاصله محوری بیش از ۲۶۵ سانتی‌متر، فضای پای خوبی برای سرنشینان بزرگ فراهم می‌کنند.

تیم ما با فرآیند خرید شفاف، تحویل سریع و پشتیبانی قوی، تجربه‌ای مطمئن و بدون دغدغه را در اختیارتان قرار می‌دهد. اگر قصد خرید ماشینی متناسب با نیاز و بودجه خود را دارید، با کارشناسان ما در ارتباط باشید و از  مشاوره تخصصی آن‌ها استفاده کنید. از سوی دیگر، پژو پارس TU5 نیز از سیستم‌های ایمنی مدرنی مانند ABS و ترمزهای دیسکی در سیستم ترمز استفاده می‌کند.

بااین‌حال، نبود برخی تجهیزات مدرن مانند نمایشگر لمسی و دوربین عقب در نسخه‌های پایه، ممکن است برای خریداران حساس به امکانات به‌روز، ناامیدکننده باشد. پژو پارس TU5 به دلیل استفاده از موتور TU5، مصرف سوخت بهینه‌تری نسبت به شاهین دارد. همچنین، سیستم تعلیق پژو پارس TU5 به‌طور کلی نرم‌تر از شاهین است که می‌تواند راحتی در سواری را افزایش دهد.

به همین دلیل شاهین را روی پلتفرم SP100 سایپا طراحی کردند که از پیشرانه m15 و گیربکس دستی استفاده می‌کند. با این تفاسیر می‌توان گفت که مقایسه سایپا شاهین و پژو پارس TU5 از لحاظ فنی و توان حرکتی، برنده قطعی ندارد. اما باید تاکید کنیم که سایپا شاهین می‌تواند هندلینگ و چسبندگی کمی بهتر به همراه سواری تا حدودی نرم‌تر را در اختیار شما بگذارد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *