مقایسه خودرو شاهین با سورن پلاس

مقایسه سورن پلاس با شاهین؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه باید بدانید مجله پدال

در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۴۰۳، سورن پلاس بنزینی EF۷ در بازار با قیمت ۸۳۰ میلیون تومان معامله می‌شود. نسخه دوگانه‌سوز این خودرو حدود ۲۰ میلیون تومان گران‌تر است و با قیمت ۸۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. این تفاوت قیمت سورن پلاس دوگانه سوز با نسخه بنزینی، به‌دلیل تجهیزات اضافی و قابلیت استفاده از دو نوع سوخت است.

سورن پلاس، از سیستم تعلیق مک‌فرسون در جلو و محور پیچشی در عقب استفاده می‌کند. این سیستم تعلیق در مسیرهای صاف، سواری راحتی دارد؛ اما در مقایسه با رقبا مانند دنا پلاس، در جاده‌های ناهموار کمی خشک عمل می‌کند. هنگام مقایسه سورن پلاس با دنا پلاس متوجه می‌شوید که دنا پلاس به‌دلیل وزن بیشتر و تغییرات جزئی در تعلیق، کمی نرم‌تر است؛ اما همچنان سورن پلاس تعادل بهتری در پیچ‌ها دارد. برای مقایسه دنا پلاس با شاهین از نظر توانایی‌های فنی هم باید بگوییم شاهین به دلیل گشتاور بالاتر پیشرانه و ارائه این گشتاور در دور پایین، اندکی پرشتاب‌تر از دنا پلاس ظاهر می‌شود.

با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهره‌مند شوید. در بحث هندلینگ هم هر دو خودرو نسبت به یک سدان خانوادگی قابل قبول ظاهر می‌شوند اما بازهم شاهین با اختلاف اندکی برنده است. در این پست مواردی که واقعا آپشن میباشند نام برده شده است و مواردی مثل اینه برقی و … که جز موارد ضرروری خودرو ها در سال 1401 میباشد ، دیگر امکانات نمیباشند و از ضرورت ها میباشند .

این خودرو با سواری نرم‌تر، کیفیت بهتر سیستم تعلیق و عملکرد مناسب‌تر در شرایط مختلف جاده‌ای، تجربه رانندگی بهتری را به ارمغان می‌آورد. از سوی دیگر، شاهین با وجود طراحی مدرن‌تر و پیشرانه توربوشارژ، در زمینه سواری و هندلینگ به دلایل مختلفی از جمله ضعف پیشرانه و سیستم تعلیق، عملکرد کمتری دارد. بنابراین، اگر راحتی و کیفیت سواری برای شما اهمیت دارد، سورن پلاس گزینه بهتری به نظر می‌رسد. در نمای جلوی سورن پلاس، چراغ‌ها همچنان به سبک قدیمی طراحی شده‌اند و گرافیک جدید چراغ‌ها نیز به‌سختی می‌تواند تغییری در حس کلی خودرو ایجاد کند. جلوپنجره مشکی رنگ و استفاده از دیلایت‌ها در طراحی جدید، اندکی به این خودرو حس مدرن‌تری بخشیده‌اند، اما همچنان نمی‌توان آن را در ردیف خودروهای مدرن و به‌روز بازار قرار داد. در مجموع، طراحی ظاهری سورن پلاس نسبت به نسخه اولیه سمند تغییرات مثبتی داشته، اما همچنان نتوانسته جذابیت کافی را به دست آورد.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید دو خودرو تفاوت قیمتی کمی باهم دارند و این موضوع رقابت را فشرده‌تر می‌سازد. در این میان، در رانندگی‌های روزمره و مسیرهای بدون شیب، سورن پلاس اندکی کم اشتها‌تر ظاهر می‌شود اما در مسیرهای کوهستانی، شاهین خودرویی کم مصرف‌تر است. این سدان خانوادگی روی پلت فرم جدید سایپا موسوم به SP100 ساخته شد که خود این پلت فرم هم بر اساس یکی از پلت فرم‌های قدیمی تویوتا یاریس شکل گرفته بود. پس از مدت کوتاهی از معرفی رهام، تحریم‌های جدید علیه صنعت خودرو کشورمان آغاز شد و دست سایپا از پیشرانه و گیربکس درنظر گرفته شده برای این خودرو کوتاه ماند.

نمایشگر لمسی موجود در این خودرو اندازه کوچکی دارد و کیفیت تصویر آن نیز نسبتاً پایین است که این موضوع ممکن است برای برخی کاربران ناراحت‌کننده باشد. از طرف دیگر، سایپا شاهین به‌عنوان یکی از جدیدترین سدان‌های سایپا، طراحی ظاهری مدرن‌تر و جذاب‌تری دارد. این خودرو با استفاده از خطوط نرم و منحنی‌های بدنه، سعی کرده تا چهره‌ای پویا و دینامیک داشته باشد. چراغ‌های جلو که الهام گرفته از برخی خودروهای مدرن جهانی هستند، به خودرو ظاهری تهاجمی و جذاب بخشیده‌اند. جلوپنجره شاهین ساده ولی هماهنگ با دیگر اجزای بدنه طراحی شده است و به‌خوبی با چراغ‌ها و کاپوت عضلانی خودرو ترکیب شده است. هر دو خودرو هم از گیربکس 5 سرعته دستی بهره می‌برند اما مجموعه گیربکس و کلاچ شاهین، عملکرد نرم‌تری نسبت به گیربکس سورن پلاس دارد.

در یکی دیگر از مقالات راهنمای خرید پدال به سراغ مقایسه سورن پلاس با شاهین به عنوان دو نمونه از پرفروش‌ترین خودروهای داخلی رفته‌ایم. با درود و احترامسورن پلاس با موتور EF7 با آپشن‌های جدید بجز از نظر ظاهری که اونم فقط برای بعضی‌ها جذاب باشد و برای خود این جانب اصلا جذابیت خاصی ندارد، از همه نظر سرتر و برتر است.ضمنا از ماست که بر ماست. وقتی رقابت آزاد و واردات نباشد باید این دو شرکت زالوصفت خودروساز بچرند، خون ملت را بمکند و جیب ملت را خالی کنند وگرنه ارزش واقعی و قیمت تمام خودروهای ایرانی و چینی می‌بایست حداکثر حداکثر یک‌چهارم قیمت حال حاضر بازار باشند. شاهین و سورن پلاس از نظر آپشن های ایمنی در حداقل ممکن هستند و تنها ترمز ABS+EBD و 2 ایربگ روی آن‌ها نصب شده است. البته ترمزهای عقب در شاهین از نوع دیسکی و در سورن پلاس کاسه‌ای هستند که این نکته یک مزیت برای محصول سایپا محسوب می‌شود.

امکاناتی نظیر ورود و استارت بدون کلید، سانروف، سیستم ناوبری، صندلی‌های چرمی، سیستم کنترل فشار باد لاستیک‌ها و دوربین عقب در شاهین، این خودرو را از نظر سطح تجهیزات به یک گزینه جذاب‌تر تبدیل کرده است. در مقایسه با سورن پلاس، کابین شاهین از نظر طراحی نسبتاً مدرن‌تر است، اما از نظر جنس متریال و کیفیت ساخت نمی‌تواند با آن رقابت کند. در نتیجه، هرچند که سورن پلاس کابینی قدیمی‌تر دارد، اما به دلیل استفاده از مواد بهتر و طراحی کاربردی‌تر، در این بخش برتری با سورن پلاس است. همچنین، تودوزی مشکی و تریم جدید داشبورد از دیگر به‌روزرسانی‌هایی است که به سورن پلاس اضافه شده است. این تغییرات باعث شده‌اند که کابین سورن پلاس نسبت به گذشته حس و حال مدرن‌تری داشته باشد و استفاده از مواد با کیفیت نسبتاً بهتر در برخی قسمت‌ها نیز به بهبود کیفیت کلی کابین کمک کرده است.

ستون‌های بزرگ، صندلی‌های نسبتاً راحت و سنگینی خاص خودرو به ویژه در زمان حرکت از سکون جزو موارد قابل‌ذکر این خودرو خواهند بود. پیشرانه سورن پلاس در دورهای پایین صدای کمی تولید می‌کند اما هرچه دور موتور بیشتر شود صدای وارد شده به کابین نیز بیشتر خواهد بود. سواری خودرو در خیابان‌ها و جاده قابل‌قبول و نسبتاً نرم است هرچند نباید انتظار سواری و هندلینگ قابل‌توجهی را داشت. البته اضافه شدن سیستم‌هایی نظیر کنترل پایداری و کنترل کشش تا حدودی می‌توانند روی توانایی‌های حرکتی خودرو تأثیر داشته باشند. در مورد مقایسه کیفیت شاهین سایپا و سورن پلاس نیز باید گفت به طور کلی نباید از سطح کیفی این دو محصول انتظار بالایی داشت اما نسبت به دیگر تولیدات هم‌رده، کیفیت ساخت شاهین و سورن پلاس تاحدودی قابل قبول به نظر می‎‌رسد. اگر از آن دسته از افرادی هستید که تمایل به فروش فوری خودرو خود دارید؛ بازار خرید و فروش سورن پلاس فعلا از شاهین کمی بهتر است.

درجه رسانه شماست، رسانه‌ای که کمک‌تان می‌کند با چشمانی باز انتخاب و هوشمندانه خرید کنید. ما اینجا هستیم تا دقیق، صریح و شفاف درباره کالاهایی که هر روز در اطرافتان می‌بینید با شما صحبت کنیم. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. حالا سر هیآ و پوچ جرو بحث نکنین ، اونی که میخواد از این دو خودرو یکی رو خردی کنه ، خودش میدونه چی انتخاب کنه .

شاهین و سورن پلاس از نظر عملکرد فنی تا حدود زیادی شبیه به هم هستند و هر دو در مقام یک سدان خانوادگی نه‌چندان گران قیمت، شتاب‌گیری راضی‌کننده‌ای دارند. البته همان‌طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، تفاوت در نوع تنفس پیشرانه‌ها باعث شده است تا رفتار این دو خودرو در عمل کمی باهم متفاوت باشد. شاید سورن پلاس و یا شاهین در بازار به خوش فروشی پژو پارس نباشند اما از نظر چهره، آپشن یا حتی مشخصات فنی، ویژگی‌هایی دارند که ارزش خرید آن‌ها را نسبت به این شیر پیر ایران خودرو بالاتر می‌برد.

این مسئله باعث شد تا عرضه رسمی رهام به تعویق بیفتد و در همین حین، نام این خودرو هم بنا به پیشنهاد برخی پژوهشگران و فعالان محیط زیست، به منظور حمایت از گونه در حال انقراض شاهین ایرانی، به «شاهین» تغییر کرد. اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. شاهین پلاس در نمای جلو تفاوتی نسبت به قبل نکرده و همان فرم نسبتا ساده اما هماهنگش را دارد اما حجم پردازی‌هایی که در بخش جلوی این خودرو وجود دارد سبب شده تا از سادگی بیش از حد نجات پیدا کند. آریزو ۵ توربو اما به سبب دارا بودن جلوپنجره به اصطلاح کهکشانی و چراغ‌های متصل به آن علیرغم دارا بودن خطوط کمتر، خودروی ساده‌ای نیست.

با این حال، سیستم انتقال قدرت در هر دو مدل پایدار و کم‌استهلاک است و هزینه‌های نگهداری بالایی ندارد. در بسیاری از نمایندگی‌ها، نسخه‌های سورن پلاس اقساطی با همین گیربکس عرضه می‌شود که آن را به گزینه‌ای اقتصادی برای خریداران تبدیل کرده است. اما این اختلاف در مسافت‌های طولانی و رانندگی‌های شهری می‌تواند نمود بیشتری داشته باشد و به نفع مالک شاهین تمام شود.

شاهین و دنا پلاس در بحث آپشن‌های ایمنی نسبتاً مشابه هستند و طبق قوانین روز کشور از سیستم‌های کنترل پایداریی و 2 ایربگ بهره می‌برند. البته ترمزهای شاهین در هر دو محور دیسکی هستند اما دنا پلاس تنفس طبیعی 5 دنده ترمزهای عقب کاسه‌ای دارد. در طراحی دنا پلاس بیش‌تر از خطوط شکسته و زوایای تند استفاده شده که جلوه‌ای اسپرت و تا حدودی خشن به چهره خودرو داده است. اما ظاهر شاهین به لطف خطوط و زوایای نرم‌تر، حالتی بینابین دارد و نه می‌توانیم آن را اسپرت محسوب کنیم و نه کسل کننده. ناگفته نماند که در شاهین نسبت به دنا پلاس تناسب ظاهری بهتری را شاهد هستیم که ناشی از جدیدتر بودن پلت فرم این محصول سایپا است. خوش‌بختانه شاهین و دنا پلاس از نظر ظاهری در بین خودروهای داخلی وضعیتی قابل قبول و عامه پسند دارند اما دو سبک طراحی متفاوت را دنبال می‌کنند.

همچنین استفاده از رینگ‌های آلومینیومی و سپرهای همرنگ با رنگ بدنه، جلوه‌ای شکیل و هماهنگ را به این خودرو می‌بخشد. همان‌طور که می‌دانید سورن پلاس در اصل نمونه به‌روز شده سمند سورن است که سال‌ها پیش به‌عنوان نسخه فیس‌لیفت سمند راهی بازار ایران شد و حتی در نمونه پلاس نیز تغییرات آن چندان چشمگیر و جذاب نبوده است. صرف تغییر گرافیک چراغ‌ها و افزودن برخی جزئیات نه‌چندان مهم دیگر به بدنه سورن پلاس، باعث نشده که این خودرو نسبت به محصولات جدیدتری همچون شاهین سایپا شمایل دلرباتری ارائه دهد.

بنابراین ایران خودرو موفق نشده در قسمت طراحی محصولی تولید کند که مشتری‌پسند و مدرن باشد و در طراحی سورن پلاس همچنان متعهد به المان‌های قدیمی بوده است. با این اوصاف به نظر می‌رسد محصول گروه خودروسازی سایپا به دلایل پیش گفته شایستگی بیشتری دارد. اعداد اعلامی شرکت‌های سازنده برای مصرف سوخت شاهین و سورن پلاس بسیار نزدیک به هم است. فارغ از این نکته که دستیابی به این اعداد در عمل تقریبا غیرممکن است و شما همیشه مصرف سوختی بالاتر را خواهید داشت؛ مصرف سوخت شاهین و سورن پلاس در یک سطح است و هر دو مصرف قابل قبولی دارند.

طراحی داخلی شاهین آن‌طور که توقع می‌رفت، زیبا و امروزی از آب در نیامده است و به نظر می‌رسد سایپا تنها با ساخت یک داشبورد ساده قصد کم کردن هزینه‌های تولید را داشته است. با این حال، این سبک طراحی نسبت به داشبورد قدیمی سورن پلاس زیبایی بیشتری دارد و حس بهتری منتقل می‌کند. در سمت دیگر، خودرو سورن پلاس با موتور EF7 به قدرت ۱۱۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۵ نیوتن.متر وارد میدان شده است. این موتور از لحاظ ساختاری نسبت به موتور شاهین پیچیدگی فنی بیشتری دارد و تعمیرات آن نیز نسبتا سخت و پرهزینه‌تر است. البته به دلیل تنفس طبیعی بودن، در صورت سرویس و نگهداری مناسب، احتمالا موتور EF7 سورن پلاس با خرابی کمتری نسبت به موتور توربو شاهین روبرو خواهد شد. سورن پلاس در دو نسخه بنزینی و دوگانه‌سوز از موتور ۱.۷ لیتری EF7 استفاده می‌کند.

در مقایسه سورن پلاس با شاهین می‌یابیم که هر دو خودرو به پیشرانه‌های نسبتاً مشابهی مجهز بوده اما در جزئیات تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. به طور کلی سورن پلاس با مصرف سوخت کمی بیشتر، استهلاک کمتری نسبت به موتور توربو شاهین دارد و برای رسیدن به شتاب صفر تا ۱۰۰ سریع‌تر است. به همین جهت در ادامه به مقایسه طراحی داخلی سورن پلاس با شاهین می‌پردازیم تا در صورت نیاز به خرید خودرو اقساطی بتوانید تصمیم بهتری در انتخاب خود بگیرید. اما طراحی داشبورد ساده و قدیمی بوده و متریال به کار رفته در بخش‌های مختلف آن هم در حد متوسط است. صندوق عقب این خودرو ظرفیت ۵۰۰ لیتر داشته و فضای کافی برای حمل بار را ارائه می‌دهد.

این مورد باعث می‌شود تا هزینه‌های نگهداری و معایب احتمالی در موتور شاهین نسبت به پیشرانه حریف کمی بیشتر باشد، به ویژه حساسیت نسبت به کیفیت بنزین و روغن مورد استفاده برای محصول سایپا بیشتر خواهد بود. میزان مصرف سوخت شاهین نسبت به رقیب پایین‌تر است اما در عوض از لحاظ شتاب و چابکی نسبت به سورن پلاس ضعف نشان می‌دهد. این پیشرانه 16 سوپاپ حداکثر قدرت 113 اسب بخار و حداکثر گشتاور 155 نیوتن متر را تولید و نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو این سدان ایران خودرو منتقل می‌کند. در دل این خودرو پیشرانه ۱.۷ لیتری EF7 شناخته شده قرار دارد که ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند.

این خودرو گشتاور بیشتر، هندلینگ اسپرت، تسلط بیشتر راننده بر خودرو و چابکی را ارائه می‌دهد. خودروهای شاهین و سورن پلاس جزو ماشین‌های مدرن و امروزی سایپا و ایران‌خودرو به‌حساب می‌آیند. در بخش مشخصات فنی، تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی، این دو خودرو رقابت پایاپای و نزدیک به یکدیگری را دارند؛ این نزدیکی به حدی است که تقریبا می‌توان گفت دو خودرو در این بخش‌ها شبیه به یکدیگر هستند.

گیربکس شاهین پلاس اتوماتیک از نوع ۶ سرعته اتوماتیک AT بوده که نیرو را به محور جلو منتقل می‌کند. خودرو شاهین بر پایه پلتفرم مگا SP ساخته شده و با به کار بردن متدهای طراحی مدرن در قطعات بدنه، ظاهری شیک و مدرن را پدید آورده است. در طراحی جلو، شاهین سایپا چراغ‌های اصلی و جلوپنجره‌ای کشیده و چندضلعی دارد. در طراحی عقب و کناره‌های سایپا شاهین، چراغ‌های دو تکه به همراه سپر و درب صندوق با طراحی مدرن به چشم می‌خورد.

پس اگر فضای داخلی را ارجح بر ظاهر بیرونی می دانید، سورن پلاس گزینه بهتری است و در غیر این صورت برنده محصول سایپا خواهد بود. فضای داخل کابین اتومبیل شاهین ساده است و متریال اجزای داخلی، کیفیتی پایینی دارد؛ البته کنسول میانی داشبورد و غربیلک فرمان با طراحی زیبا و اسپرت، فضای داخلی اتومبیل شاهین را چشم‌نواز کرده است. همچنین فضای کابین شرایط مناسبی را از نظر جای پا و سر برای سرنشینان فراهم می‌کند. روکش چرمی صندلی‌ها و قابلیت تنظیم دستی صندلی، راحتی و آسودگی را برای سرنشینان فراهم می‌کند.همچنین فضای صندوق‌عقب ۵۰۰ لیتری سورن پلاس و ۴۲۰ لیتری شاهین، هر دو خودرو را به گزینه‌ای ایده‌آل برای مصارف خانوادگی تبدیل کرده است. شما می‌توانید با استفاده از شرایط فروش اقساطی سمند سورن پلاس ، بخشی از هزینه خرید خودرو را در قسط‌های منعطف و بلندمدت پرداخت کنید. بسیاری از علاقه‌مندان به خودرو به دنبال مقایسه سورن پلاس و شاهین هستند تا بهترین گزینه را برای خرید قسطی ماشین انتخاب کنند.

بنابراین در بحث مقایسه سورن پلاس و شاهین از نظر طراحی بیرونی می‌توان به جرات گفت محصول سایپا خودرویی زیباتر خواهد بود. از طرفی سمند سورن پلاس هم مجهز به آپشن‌هایی نظیر کروز کنترل، تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو و گرم کن آینه‌های جانبی است که در شاهین دنده‌ای دیده نمی‌شود. اما شاهین در مورد طراحی داخلی به اندازه نمای بیرونی ظرافت به خرج نداده و داشبورد نه‌چندان جذابی را در کابین خود جا داده. هر چند طرح این داشبورد نسبت به سمند سورن جدیدتر است اما شاید برخی افراد همان طرح ساده اما پخته‌تر داشبورد سورن پلاس را ترجیح بدهند.

با توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌های هر یک از این مدل‌ها، این مقاله تلاش دارد تا به خریداران بالقوه کمک کند تا با اطلاعات کامل و دقیق، تصمیم‌گیری بهتری در انتخاب خود داشته باشند. از بررسی طراحی‌های ظاهری که به شکلی زیبا و مدرن است تا تحلیل عمیق عملکرد فنی و سواری، هر بخش از این مقاله به تفصیل به بررسی جوانب مختلف این دو خودرو پرداخته و نقاط قوت و ضعف آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. ببین دوست عزیز من خودم کارشناس خودرو هستم اینو به خاطر این میگم که اطلاع رسانی بشه. اگه ی خورده اطلاعات داشتی متوجه میشدی که شاهین در حال حاضر از لحاظ قیمت، کیفیت، زیبایی، اپشنهای جذاب و….

در این قسمت برتری 100 درصد با شاهین میباشد و سورن پلاس دارای امکانات بسیار معمولی بوده میباشد. به صورت کلی سایپا در این قسمت بسیار عالی عمل کرده و این خودرو دارای آپشن های مکفی در سطح خودرو های میباشد . در اقدامی مثبت از این گروه خودرو سازی اقدام به استفاده از چرم فابریک برای صندلی ها شده که این موضوع تا کنون در خودرو های ایرانی وجود نداشته است. زیرا گنجایش صندوق این خودرو معادل ۵۰۰ لیتر است اما صندوق شاهین حدود ۴۲۰ لیتر گنجایش در اختیار لوازم شما قرار می‌دهد.

خودروی شاهین جدیدترین محصول گروه خودروسازی سایپا است و طبیعتا نسبت به سورن پلاس خودرویی مدرن‌تر به حساب می‌آید. از نظر طراحی ظاهری شباهت زیادی بین این دو سدان دیده نمی‌شود و می‌توان گفت طراحی سایپا شاهین اصولی‌تر و ساختارمندتر از رقیب است. ظاهر مدرن و امروزی شاهین سبب شده است که بسیاری از افراد از طرح فروش اقساطی شاهین استفاده کنند. همچنین کابین سورن پلاس جادارتر از شاهین است که این مورد هم به نوعی مزیت آن به حساب می‌آید.

در مدل بنزینی، قدرت موتور به ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه می‌رسد و گشتاور آن ۱۵۹ نیوتن‌متر در ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه است. در ادامه مقایسه دنا پلاس با شاهین همراه ما باشید تا با بررسی کامل این دو خودرو ببینیم در نهایت شاهین بهتره یا دنا پلاس. لازم به ذکر است که ما در مقایسه دنا پلاس و شاهین به دلیل تناسب فنی و قیمتی هرچه بهتر، دنا پلاس تنفس طبیعی 5 دنده و شاهین G دنده‌ای را مد نظر داریم. سوژه این مقاله از سری مقالات مقایسه‌ای مجله همراه مکانیک دو سدان پرفروش از دو خودروساز بزرگ کشور هستند که هرکدام طرفداران خاص خود را در بازار دارند. در مورد دنا پلاس و شاهین صحبت می‌کنیم که نسخه‌های مختلف آن‌ها از نظر قیمت و آپشن رقیب سرسخت یکدیگر هستند اما تفاوت‌های فنی و ظاهری این دو خودرو می‌تواند برای خریدار تعیین کننده باشد. بدیهی است که هر خودرویی مزایایی دارد که از جمله ویژگی‌های مثبت سورن پلاس می‌توان به فضای صندلی عقب و صندوق بیشتر، چابکی بیشتر، استهلاک موتور کمتر و بازار فروش بهتر اشاره کرد.

لازم به ذکر است که مواردی مثل سیستم مالتی مدیا و دوربین دنده عقب تنها در نسخه‌های فول آپشن سورن پلاس حضور دارند، این در حالی است که شاهین جی به صورت استاندارد از این امکان برخوردار شده است. کیفیت سواری هر دو خودرو نسبتاً دلنشین است و خیلی خشک احساس نمی‌شود؛ هرچند که ورود سر و صدا و همچنین ضربات سیستم تعلیق در قسمت عقب، برای هر دو خودرو اجتناب‌ناپذیر بوده و به ویژه هنگام عبور از مسیرهای ناهموار بیشتر احساس می‌شود. با این حال، تفاوت‌هایی در برخی ویژگی‌ها و تجهیزات وجود دارد که می‌تواند برتری یکی از این خودروها را نسبت به دیگری تعیین کند. در ادامه، به بررسی و مقایسه دقیق تجهیزات و امکانات این دو خودرو می‌پردازیم. این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. دو کیسه هوا، سنسور پارک عقب، دیلایت، چراغ بدرقه، تهویه اتوماتیک و آینه های جانبی تاشونده برقی، مهمترین آپشن های مشترک بین این دو خودرو محسوب می‌شوند.

سیستم مولتی‌مدیا با نمایشگر، سنسور پارک عقب، دوربین دنده عقب، آینه‌های کناری تاشونده برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، از مهم‌ترین امکانات مشترک میان شاهین سایپا و سورن پلاس ایران خودرو به شمار می‌رود. در سرتاسر کابین و داشبورد شاهین از پلاستیک خشک استفاده شده که کمی توی ذوق می‌زند. در سمت مقابل، روی داشبورد و رودری‌های سورن پلاس، پلاستیک نرم دیده می‌شود که حس خوبی می‌دهد؛ اما طراحی کلی کابین و داشبورد کاملا قدیمی است. به‌صورت کلی کابین شاهین مدرن‌تر به نظر می‌رسد که دلیلش استفاده از مانیتور ۷ اینچی کیا سراتو مونتاژی است.

حاصل این تفکر، خودرو رُهام بود که سال 1397 و در نمایشگاه خودرو شیراز معرفی شد و در گام اول، توجه‌های زیادی را به خود جلب کرد. در نمای عقب نیز آریزو ۵ توربو با اینکه به مراتب ساده‌تر از جلو طراحی شده اما همچنان به سبب گرافیک بروزتر چراغ‌ها و برجسته بودن درب صندوق جذاب‌تر از رقیب است. شاهین پلاس اتوماتیک اما با حفظ همان چراغ‌های قبلی و طراحی پیشین همچنان نگاهش به خانواده‌هاست و بیشتر قصد خدمت به این گروه از خریداران را دارد. در عوض، کراس‌اوورها با ارتفاع بیشتر و سیستم تعلیق متفاوت، برای عبور از مسیرهای ناهموار مناسب‌تر هستند.

این موضوع در خصوص سورن پلاس و شاهین هم صدق می کند و اگر می خواهید در محدوده قیمت آن ها اتومبیل تهیه کنید، یک مقایسه کامل راه دوری نمی رود و می تواند برایتان در درازمدت مزایای فراوانی هم داشته باشد. خودروی سمند سورن پلاس و خودروی شاهین از لحاظ امکانات رفاهی پایه کاملاً شبیه به یکدیگر هستند. اما در خودروی سورن پلاس امکاناتی مانند روز کنترل و تنظیم برقی صندلی‌ها وجود دارد و در خودرو شاهین آپشن‌های مدرن و امروزی سانروف، نمایشگر لمسی و فرمان برقی وجود دارد. نوع موتور سورن پلاس تنفس طبیعی 16 سوپاپه است، ولی پیشرانه سایپا شاهین با حجم 1.5 لیتری و از نوع 8 سوپاپه توربوشارژ خواهد بود. موتورهای تنفس طبیعی استهلاک کمتری دارند، در حالی که موتور شاهین به علت مکش توربوشارژ هزینه‌های نگهداری را بالا می‌برد.

این گیربکس ساختار ساده و دوام خوبی دارد؛ اما نسبت به نمونه‌های اتوماتیک، در ترافیک‌های شهری کمی خسته‌کننده است. دنده طوری تنظیم شده‌ که شتاب اولیه مناسب باشد؛ اما در سرعت‌های بالا، کشش موتور خیلی قوی نیست. اما شاهین هم دست و پا بسته نیست و کی‌لس استارتر، سانروف، سنسور نور، رینگ آلومینیومی، فرمان با نیروی کمکی برقی و روکش چرمی صندلی‌ها را به عنوان برگ‌های برنده مقابل دنا پلاس رو می‌کند.

بخش تجربه رانندگی مقایسه شاهین و دنا پلاس را طبق رسم همیشگی با فضای کابین و کیفیت سواری شروع می‌کنیم. شاهین علی‌رغم ابعاد بیرونی کوچک‌تر، فضاسازی کابین بهتری دارد و در هر دو ردیف جادارتر از دنا پلاس است. اما صندوق بار دنا پلاس با حجم 500 لیتر، جادارتر از صندوق بار 422 لیتری شاهین است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *