مقایسه دقیق و کامل شاهین سایپا با تارا ایران خودرو وبلاگ پیندو
در بلاگ پیندو سعی داریم تا با ارائه اطلاعات مفید و کاربردی به شما کمک کنیم تا خرید مطمئن و هوشمندانه ای انجام دهید. طبق گفته های فعالان بازار این دو خودرو پیشرفته می توانند جایگزین خودروهای بی کیفیت شوند و با هدف جلب رضایت مردم به صنعت خودرو به متقاضیان برای داشتن خودروی خوب و باکیفیت پاسخ دهند. همانطور که می دانید گیربکس خودرو یکی از قطعات بسیار مهمی است که وظیفه مهمی در حرکت خودرو، تنظیم سرعت موتور و همچنین انتقال قدرت موتور به چرخ ها دارد. اگر گیربکس خودرو شما دچار خرابی شده و به دنبال علت و رفع این مشکل هستید، می توانید مقاله علائم خرابی گیربکس را مطالعه کنید. اگر قصد خرید خودرو دست دوم دارید و برای اطمینان حاصل کردن از سالم بودن خودرو به دنبال معتبرترین سرویس کارشناسی خودرو هستید، می توانید همین حالا به صفحه کارشناسی خودرو مراجعه کنید و درخواست کارشناسی خود را ثبت کنید. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است.
اگر فولترین تیپهای دندهای هر دو خودرو یعنی شاهین G و تارا V1 پلاس را در نظر بگیریم، شاهین به لطف کیلس استارتر، سانروف، تهویه مطبوع اتوماتیک، آینههای جانبی تاشو برقی، روکش چرمی صندلیها و رینگ آلومینیومی دست برتر را خواهد داشت. البته تارا دندهای هم از کروز کنترل و سنسور باران بهرهمند است که در شاهین G وجود ندارند اما آپشنهای شاهین مشتری پسندتر هستند. در یک نگاه کلی میتوانیم به نماهای جلو و جانبی تارا و شاهین نمره یکسانی بدهیم اما در نمای عقب، شاهین عامه پسندتر است. چراکه طراحان ایران خودرو علیرغم استفاده از ترند روز طراحی دنیا یعنی چراغهای عقب بههم پیوسته در نمای عقب تارا، در اصطلاح نتوانستهاند کار را در بیاورند و بسیاری از افراد به این نما انتقاد دارند. دو سال بعد و در پاییز سال 1402 هم ایران خودرو دو تیپ جدید از تارا را روانه بازار کرد که شامل تارا V1 پلاس (دندهای با گیربکس 6 سرعته) و تارا V4 (اتوماتیک با امکانات ارتقایافته) میشود. مگه در جادههای ایران قرارها چه کار کنیم که نیاز به موتور ۱۶ سوپاپ داشته باشیم.
بدیهی است که شرکت سایپا روند تغییر بصری محصول خود را به شکلی زیباتر انجام داده است. چرا که چهره شاهین به خصوص طراحی چراغ های جلو، جلو پنجره و سپر با دیگر ویژگی های ظاهری بدنه این خودرو همخوانی بیشتری دارد. اگر چه با مجهز بودن به توربوشارژ موتور خودرو قدرت و گشتاور بیشتری بدست می آورد اما در مقایسه با پیشرانه EF7 ایران خودرو، هنوز ۵ اسب بخار قدرت کمتری دارد.
خودرد شاهین دارای گیربکس ۵ سرعته دستی است ما طبق گفته ها قرار است در آینده ای نزدیک خودرو شاهین با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک در اختیار مشتریان قرار بگیرد. در بخش تجهیزات، شاهین ناکامی قبلی را جبران میکند زیرا سایپا در آپشنهای سدان پرچمدار خود بسیار دستودلبازتر از ایرانخودرو عمل کرده است. تارا حتی از رینگ آلومینیومی هم بیبهره است و با رینگهای ۱۵ اینچی فولادی ارائه میشود که برای یک محصول سطح بالا اصلاً جالب نخواهد بود. این پیشرانه پسازاینکه سالها در محصولات مختلف ایرانخودرو مورداستفاده قرار گرفت، حالا به دست سایپا افتاده تا برای چندین سال هم در سینهٔ خودروهای این شرکت بتپد! ازآنجاییکه پاشنهٔ آشیل شاهین پیشرانهٔ قدیمی و نامناسب آن بود، این موتور جدید میتواند سدان سایپا را به رقیب جدیتری برای محصولات ایرانخودرو تبدیل کند.
در بخش مصرف سوخت، هردو شرکت مصرفی در حدود ۷ لیتر در هر صد کیلومتر را برای سدانهای خود در حالت ترکیبی اعلام کردهاند اما در واقعیت، شاهین مصرف بیشتری خواهد داشت و به دلیل پیشرانهٔ توربو بیش از تارا نیازمند بنزین سوپر خواهد بود. هرچند دو خودروساز بزرگ کشورمان دههها با تولید خودروهای قدیمی و از رده خارج روزگار گذراندند اما طی چند سال اخیر سعی در عرضه محصولات کاملاً جدید و مدرنتری داشتهاند. خودرو تارا و خودرو شاهین ازجملهٔ این خودروها هستند و در حال حاضر پرچمداران ایرانخودرو و سایپا محسوب میشوند. این دو خودرو هردو جزء سدانهای داخلی سطح بالا بهحساب میآیند و تقریباً در یک بازه قیمتی قرار دارند. به همین دلیل، شاهین یا تارا به سؤال بسیاری از خریداران تبدیل شده و ازاینرو قصد داریم بین این دو سدان نسبتاً جدید بازار کشور مقایسهای داشته باشیم تا شاید راهگشای خریداران باشد.
موضوع مقایسه شاهین پلاس با تارا ازاینرو جذابیت مییابد که دو پیشرانه ME16 و TU5P تقریبا از نظر توان و گشتاور خروجی با یکدیگر برابر و از نظر میزان مصرف سوخت بسیار مشابه هستند. از آن گذشته دو خودرو تارا LX و شاهین پلاس، حالا هر دو از گیربکس ۶ سرعت AT بهره میگیرند. در نتیجه شباهت میان دو خودرو از همیشه به یکدیگر بیشتر و رقابت نزدیکتر شده است. اما به هر حال در جادههای ناهموار باید منتظر ورود ضرباتی ناشی از سطح جاده به درون کابین باشید. عملکرد سیستم تعلیق هنگام پایداری این خودروها در شرایط عادی تقریباً متعادل ارزیابی می شود. اما محصول ایران خودرو به دلیل استفاده از سیستم های کنترل، کشش و پایداری با انحراف و ناپایداری کمتری از پیچ ها عبور خواهد کرد.
قدرت موتور تارا از ۱۱۰ تا ۱۱۵ اسب بخار قابل تغییر است و میزان گشتاور تولیدی توسط این پیشرانه ۱۴۵ تا ۱۵۰ نیوتن بر متر می باشد. علاوه بر این با هدف کاهش مصرف سوخت توسط موتور خودرو، سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها نیز به عنوان گزینه ای بصرفه به موتور افزوده شده است که به عنوان یکی از ویژگی های موتور تارا محسوب می شود. احتمالا چند سال پیش را به یاد دارید که قرار بود پژو ۳۰۱ در ایران تولید و عرضه شود؛ اما تحریمها ما را از این اتفاق محروم کرد. ایران خودرو اما بیکار ننشست و با بومیسازی پلتفرم پژو ۳۰۱، محصول جدیدی به نام «تارا» تولید کرد. تارا در حال حاضر پرچمدار ایرانخودرو و بزرگترین سدان ایرانی است که در زمان عرضه، بهدلیل طراحی خاصش بهخصوص در قسمت چراغهای خطر، جنجالهای زیادی به پا کرد. بعد از مرور ارقام کاتالوگی بهتر است به جنبههای عملی مقایسه شاهین با تارا برسیم و طبق رسم همیشگی، این مقایسه را از فضای کابین شروع میکنیم.
احتمالا این مشخصات شاهین S هست که دیگه تولید نمیشه و شاهین G با موتور ارتقا یافته توربو شارژ جایگزین شده . شرکت سپند خودرو آریا که در سال ۱۳۸۶ و با شماره ثبت ۴۴۶۳۰۶ تاسیس شده است یکی از معتبرترین و موفق ترین شرکت های حوزه فروش خودرو در ایران می باشد. بیش از 15سال تجربه موفق در زمینه فروش نقدی و اقساطی خودرو در سراسر کشور از افتخارات سپند خودرو می باشد.
با وجود این و طی یک حرکت ضربتی، مسئولان جدید ایران خودرو به یکباره از نمونه فیسلیفت پژو 301 با نام و نشان ایرانی رونمایی کردند که دیگر اثری از لوگوی شیرایستاده پژو بر پیشانی آن دیده نمیشد. این محصول ابتدا با کد k132 به مخاطبان معرفی اما بعدا نام ایرانی تارا برای آن انتخاب شد. بهطورکلی در مقایسه تارا و شاهین میتوان نتیجه گرفت از نظر ایمنی و امکانات رفاهی در جایگاه یکسانی قرار دارند و انتخاب بین این دو گزینه به ترجیحات شخصی و بودجه شما برمیگردد. در طرح خودرو اقساطی سپند خودرو میتوانید هریک از این خودروها را بهراحتی با پیشپرداخت کمی خریداری کنید.
دو خودرو از لحاظ شتاب تقریباً در یک سطح بوده و هردو ظرف حدود ۱۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسند درحالیکه از لحاظ هندلینگ و سواری هم عملکرد مشابهی دارند. با لمس کردن و ضربه با دست هم حتی میشه فهمید چه چرا تارا حاضر به تست تصادف نمیشه. با این حال به طور دقیق نمیتوان گفت کدامیک از این دو خودرو ایمنتر است و صرفا باید امیدوار بود که هر دو سدان جدید ایرانی، حداقل استانداردهای امنیتی لازم را جهت حفظ سلامت سرنشینان خود رعایت کرده باشند. فروشگاه اتو پراید از سال 1386 شروع به تهیه و توزیع لوازم یدکی سایپا یدک کرده و به طور تخصصی بر روی قطعات یدکی پراید تمرکز دارد.اتو پراید مفتخر است با ضمانت اصالت کالاها، بهترین قطعات یدکی را برای مشتریان قراهم کند. پیندو یک پلتفرم کاربر محور برای ثبت آگهی خرید و فروش کالای نو یا ارائه خدمات است.
خوشبختانه شاهین و دنا پلاس از نظر ظاهری در بین خودروهای داخلی وضعیتی قابل قبول و عامه پسند دارند اما دو سبک طراحی متفاوت را دنبال میکنند. طراحی داخل کابین این دو خودرو بسیار قدیمی بوده و با معیارهای مدرن امروزی همخوانی ندارد. اگر به داخل این دو نوع خودرو دقت کرده باشید متوجه میشوید که طراحی بسیار قدیمی و از مد افتادهای نسبت به خودروهای چینی امروزی دارد. با این وجود اگر بخواهیم بین تارا و شاهین یکی را از نظر طراحی و ظاهر انتخاب کنیم باید بگوییم که شاهین به دلیل برخورداری از طراحی جدیدتر و فضای بازتر، محبوبتر بوده و سلایق بیشتری را با خود همراه ساخته است. همانطور که میدانید اغلب خودروهای داخلی از نظر طراحی و ظاهر با خودروهای خارجی قابل مقایسه نیستند و چندان چنگی به دل نمیزنند. با این وجود استثناهایی نیز بین خودروهای داخلی وجود دارد که نمیتوان از آنها چشم پوشی کرد.
دنا پلاس و شاهین نسخههای مختلف با آپشنهای متفاوت دارند اما اگر دنا پلاس تنفس طبیعی 5 دنده و شاهین G را در نظر بگیریم، برتریهای دنا پلاس به شاهین شامل کروز کنترل و تنظیم برقی صندلیهای جلو میشود. ساینا S دندهای بنزینی نیز با افزایش ۵ میلیون تومانی، ۴۸۵ میلیون تومان شده است. با توجه به این نکات میتوان ادعا کرد که این دو سدان ایرانی از نظر قدرت و شتاب در یک سطح قرار دارند؛ اما وجود گیربکس سی وی تی ۶ سرعته در شاهین و انتقال قدرت به چرخهای جلو باعث شده تا این محصول نیز از عملکر بهتری برخوردار باشد. این موتور دارای سیستم تنفس طبیعی است، بنابراین نسبت به کیفیت بنزین و روغن به اندازه موتور توربوشارژ شاهین حساسیت نشان نمیدهد. هرچند که توصیه شرکت سازنده تارا اتوماتیک، استفاده از بنزین سوپر با اکتان ۹۵ است. تارا یکی از معدود محصولات ایران خودرو است که براساس یک پلتفرم جدید شکل گرفته است و میتوان تا حدودی آن را خودرویی جدید نامید.
در بحث هندلینگ هم هر دو خودرو نسبت به یک سدان خانوادگی قابل قبول ظاهر میشوند اما بازهم شاهین با اختلاف اندکی برنده است. اما برخی افرادی که چهره های خشن و هجومی تر را می پسندند شاید از این گونه طراحی استقبال کنند. سیستم ترمز تارا دارای سیستم ضد قفل ABS و EBD، ترمز عقب دیسکی، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک کننده، HSA، ESC ،TCS، HBA می باشد. اما طبق گفته های انجام شده در آینده نزدیک در جهت ارتقای این خودرو، گیربکس ۶ دنده ای اتوماتیک را برای این خودرو در نظر گرفته اند.
این خودروها صندوق عقب بزرگ، کابین جادار، فضای پای کافی و امکانات متناسب با سفرهای خانوادگی را دارند. برای تصمیمگیری بهتر، حتما ابعاد دقیق این ماشینها را با هم مقایسه و سپس جادارترین ماشین را انتخاب کنید. بهمنظور راحتی کار شما، در این مقاله ابعاد دقیق این مدلها را بررسی میکنیم تا بتوانید بهترین تصمیم را بر اساس نیاز و بودجه خود بگیرید.
یکی از خدماتی که مجموعه اتوصافکار به شما مشتریان عزیز در سراسر تهران ارائه می دهد، خدمات صافکاری و نقاشی در کوتاه ترین زمان و کمترین هزینه می باشد که توسط افراد مجرب و متخصص انجام می شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر و اطلاع از هزینه ها می توانید به لینک زیر مراجعه کنید. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.
کابین این خودرو شباهت بسیار زیادی به نسلهای پیشین کیا سراتو یا هیوندای الانترا دارد. این کابین ساده با خطوط منحنی و یک نوار نقرهای رنگ از سادگی افراطی گریخته است. این تریم دو رنگ روی فرمان شاهین نیز مشاهده میشود تا در مجموع کابین جذابتری را نسبت به تارا شاهد باشیم. با این حال حذف دکمههای مربوط به کروز کنترل از روی فرمان شاهین، به تناسب فضای داخلی این خودرو لطمه زده است.
هر دو خودرو از پیشرانه ۴ سیلندر مشابه با حجم ۱.۶ لیتر استفاده میکنند، با این تفاوت که سایپا پیشرانه خود را ME16 مینامد و ایرانخودرو به آن TU5 پلاس میگوید. به عبارت ساده، هر دو خودرو از موتور باستانی TU5 با یک سری از تغییرات و ارتقاها استفاده میکنند. بهطور مشابه، هر دو خودرو به یک گیربکس ۶ سرعته مجهز شدهاند که قدرت را به چرخهای جلو میفرستند. تارا V4 سدان پرچمدار حال حاضر ایرانخودرو است که بر پایه پژو ۳۰۱ ساخته شده اما چهره کاملا متفاوتی دارد.
به احتمال قوی پس از رفع مشکلات اولیه، شاهد حضور پرقدرت و پررونق شاهین در بازار داخل خواهیم بود. تارا ایران خودرو نیز پس از ورود به بازار حتما میتواند در جمع کمتنوع خودروهای میانقیمت داخلی، مشتریان نسبتا زیادی را حول خود گرد آورد و بازاری پررونق همچون سایپا شاهین برای خود شکل دهد. ما در ادامه به مقایسه سایپا شاهین و تارا ایران خودرو از نظر طراحی، فنی، امکانات رفاهی و ایمنی می پردازیم تا شما عزیزان بتوانید با خیالی آسوده و با آگاهی کامل خرید داشته باشید.
البته احتمالا دلیل آن کاهش هزینههای ساخت بوده که باعث شده است تا نمای داخلی شاهین خیلی زیبا از آب در نیاید. با این حال، استفاده از نمایشگر مالتیمدیای بزرگتر در شاهین اتوماتیک، جلوه جذابتری برای کابین این خودرو به وجود آورده است. زیرا شتاب ۰-۱۰۰ تارا اتومات ۱۳ ثانیه است، در حالی که شاهین اتوماتیک حداقل ۱۵ ثانیه یا بیشتر نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. همچنین طبق اطلاعات رسمی شرکتهای سازنده، میزان مصرف سوخت شاهین اتوماتیک CVT معادل ۷.۵۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر از سیکل ترکیبی برآورد شده است.
همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهرهمند شوید. برای خرید راحت و امن خودرو و مشاوره در این زمینه به لینک نمایشگاه آنلاین خودرو همراه مکانیک مراجعه کنید.
محصول ایرانخودرو یک گیربکس ۶سرعته تولید DAE دارد که عملکرد خوبی را تا به الان از خود نشان داده است. شاهین هم در سیستم انتقال قدرت به گیربکس CVT با ۷ دنده مجازی مجهز شده که ذاتا گیربکسی اقتصادی است. نسخه پلاس شاهین هم قرار است گیربکسی مشابه گیربکس تارا داشته باشد؛ بنابراین باید گفت که تارا یک قدم در این قسمت جلوتر است.
از طرفی دیگر تیبا، سایینا و کوئیک جز خودروهای پرطرفدار و ارتقا یافته پراید هستند که هر سه این خودروها از محصولات شرکت سایپا می باشند. اگر قصد خرید هر یک از این سه خودرو را دارید و قبل از خرید می خواهید این دو خودرو را از نظر طراحی، مشخصات فنی، امکانات رفاهی و ایمنی بررسی کنید می توانید به صفحه مقایسه تیبا، ساینا و کوییک مراحعه کنید. از نظر هندلینگ و پایداری، تارا به دلیل طراحی بدنه و سیستم تعلیق دقیقتر، عملکرد بهتری از خود نشان میدهد. هر دو خودرو تارا و شاهین از سواری نرم و راحتی برخوردار هستند و میتوانند تجربه رانندگی دلپذیری را برای سرنشینان فراهم کنند. خوشبختانه گیربکس استفادهشده در هر دو خودرو از نوع اتوماتیک ۶سرعته است که توسط کمپانی DAE توسعه یافته و نوید عملکردی مناسب را میدهد. از لحاظ کیفیت سواری نمیتوان انتظارات عجیبی از این دو خودرو داشت چرا که هر دوی آنها از سیستم تعلیق اقتصادی و نیمهمستقل در محور عقب استفاده میکنند.
تارا با تاکید بر کیفیت سواری و امکانات رفاهی، بهعنوان یک گزینه جذاب در بازار داخلی مطرح است، در حالی که شاهین بر طراحی جذاب و آپشنهای متنوع رفاهی تمرکز دارد. هر دو خودرو از لحاظ طراحی و امکانات ایمنی و رفاهی ویژگیهای متمایزی دارند و انتخاب بین آنها به نیازها و ترجیحات فردی بستگی دارد. هر دو خودرو تارا و شاهین با گیربکسهای دستی و اتوماتیک در بازار عرضه میشوند. نسخه دستی تارا ایرانخودرو دو ایربگ، فرمان برقی، نمایشگر لمسی، دیلایت، رینگ آلومینیومی، آینههای جانبی برقی، پنجرههای برقی با آنتی ترپ، سنسور دندهعقب، تنظیم دستی صندلیهای جلو، سیستم پایش باد تایرها، کروز کنترل و سیستم راهنمای تعویض دنده دارد. شتاب خودرو تارا به دلیل وزن کمتر آن نسبت به شاهین تیزتر بوده و صفر تا صد گیربکس دستی آن 12.5 ثانیه است. همچنین تارا در مقایسه با شاهین، از هندلینگ مناسبتر و کارکرد دقیقتر سیستمهای کنترل پایداری به دلیل نوع طراحی ظاهر و فیزیک آن برخوردار است؛ ازاینرو در عبور از مسیرهای لغزنده و پیچها تعادل بهتری خواهد داشت.
در این مقاله از خودروبانک این دو خودرو را از دو خوردوساز بزرگ کشور کنار یکدیگر قرار داده ایم تا مقایسه ای بین این دو داشته باشیم. همچنین به منظور اضافه کردن چاشنی به این مقاله، یک مسابقه درگ بین این دو برگزار کردیم که فیلم آن را می توانید در زیر مشاهده کنید. در نهایت، انتخاب بین خودروهای شاهین و تارا به ترجیحات شخصی و نیازهای خاص خریدار بستگی دارد. هر دو خودرو ویژگیهای مثبت و نقاط ضعفی دارند که در کلاس سدانهای داخلی قابلتوجه هستند.
این خودرو با طول ۴۲۵۹ میلیمتر عرض ۱۷۴۰ میلیمتر، فضای جاداری را در اختیار سرنشینان قرار میدهد. شاهین از موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ M۱۵ بهره میبرد و توان مناسبی برای رانندگی شهری و جادهای دارد. سیستم تعلیق بهبودیافته و شاسی مقاوم آن نیز تجربه رانندگی راحتتری را در اختیارتان قرار میدهد.
متأسفانه این دو سدان ایرانی تاکنون در آزمونهای ایمنی نظرسنجی جهانی سنجیده نشدهاند؛ اما از آن جایی که این دو خودرو از پلتفرمهای خودروهای اروپایی و ژاپنی استفاده کردهاند، میتوان نتیجه گرفت که سطح ایمنی بالایی دارند و در مقایسه با سایر محصولات ایرانی یک گام بالاتر هستند. البته بسیاری از لوازم یدکی آن با قطعات موتورهای تیبا و ساینا یکسان است و از این جهت میتواند باعث صرفهجویی در بحث تعمیر و نگهداری خودرو نیز بشود. اما در مجموع، به دلیل توربوشارژ بودن، حساسیت بیشتر به کیفیت بنزین و روغن و استهلاک فنی بالا، نمیتواند گزینه مطلوبی برای افرادی باشد که به دنبال خرید یک ماشین کماستهلاک و بادوام از نظر فنی هستند.
کیفیت سواری دو خودرو تارا و شاهین چندان خشک نیست و میتوان سواری نسبتا آرامبخش و دلپذیر را با آنها تجربه کرد. در نهایت برای تصمیمگیری خرید نقدی یا خرید اقساطی شاهین و تارا باید سایر مشخصات آنها را نیز باهم مقایسه کنید تا بهترین تصمیمگیری را داشته باشید. خودرویی که به دلیل داشتن پلتفرم جدیدتر با تکنولوژی نسبتا پیشرفتهتر، حالا توان دریافت ۳ ستاره ایمنی اروپا منطبق بر استانداردهای Euro-NCAP را دارا است. اگرچه ۳ ستاره چشمگیر و پیشرفته جلوه نمیکند، اما برای خودروهای تولید انبوه داخلی ایران، درخور توجه و نوین است. این خودرو تا کنون در ستاپهای مختلف با پیشرانه ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپ توربوشارژر (نسخه پرخورانشده پیشرانه M15 مشترک با تیبا و ساینا) به همراه گیربکس ۵ سرعت دستی و اتوماتیک ضریب متغیر با ۶ دنده مصنوعی (6-CVT) شرکت پانچ روانه بازار شد. تارا و شاهین دو خودرو جدید ایرانی هستند که توسط دو شرکت سایپا و ایران خودرو تولید شده اند.
طراحی چراغها منطقی و خوب از کار درآمده و جلوپنجره هم با دیگر المانهای نمای جلو هماهنگ است. طراحان هر دو برند تلاش کردهاند با توجه به ترندهای روز جهانی، المانهای بصری مدرن را در خودروهای خود به کار گیرند. از این رو انتخاب بین این دو خودرو از نظر طراحی، تا حد زیادی بستگی به سلیقه فردی خریدار دارد. متأسفانه این دو محصول به طور مستقل در آزمونهای ایمنی سنجی مؤسسات معتبر جهانی به طور کامل تست نشدهاند اما از آنجا که پلتفرم آنها متعلق به خودروهای اروپایی و ژاپنی است، میتوان توقع داشت که سطح امنیت آنها در مقایسه با دیگر تولیدات داخلی یک گام فراتر و در حد بالاتری باشد. به بخش پایانی مقایسه شاهین با تارا رسیدیم و حالا وقت آن است که با توجه به ویژگیهای مثبت و منفی هرکدام در خصوص ارزش خرید آنها صحبت کنیم.
این خودرو از نظر ایمنی خودرو قابل اعتمادی میباشد و بر روی پلتفرمی طراحی شده که قابلیت ارتقا دارد. تست تصادف به این گونه اجرا می شود که خودرویی که قصد تست آن را داریم در یک جای ثابت قرار میگیرد و یک جسم متحرک به جرم ۹۵۰ کیلوگرم با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت به ماشین برخورد میکند. طراحی کلی داشبورد تارا تا حد بسیار زیادی شبیه پژو ۳۰۱ است؛ اما با کیفیت پایینتر موادسازنده!
به این نوع تست Side Impact Test هم گفته می شود و وضعیت سلامت راننده بررسی می شود و با توجه به استاندارد های از قبل تعیین شده آن خودرو اعتبارنامه ECE R95 دریافت می کند. خودرو شاهین موفق به کسب تاییدیه ECE R95 شده و تا به امروز دو تست موفقیت آمیز ایمنی آن به صورت رسمی منتشر شده است. صندوق عقب تارا دارای ۶۴۰ لیتر فضا می باشد این در حالی است که صندوق عقب شاهین دارای ۴۲۰ لیتر فضا می باشد. اگر قصد خرید خودرو دارید و در انتخاب رنگ به مشکل برخوردید و می خواهید لیستی از هزینه رنگ کامل خودرو داشته باشید به شما پیشنهاد می کنیم به صفحه هزینه رنگ کامل خودرو مراجعه کنید.
مقایسه سایپا شاهین و تارا ایران خودرو دو خودروی تازه نفس به خیابانهای کشورمان که از دو شرکت خودروسازی رقیب به بازار عرضه شدهاند، موضوعی جذاب است که اگر علاقمند به خرید خودروهای صفر ایرانیزه باشید خواندن آن را از دست نخواهید داد. در این مقاله از مجله خودرو همراه مکانیک به بررسی طراحی، مشخصات فنی، امکانات و آپشنها، ایمنی و… این دو سدان تازهوارد پرداخته تا بیشتر با سایپا شاهین و تارا ایران خودرو آشنا شوید. هنگام خرید یک سدان اتوماتیک با قیمت متوسط در بازار ایران بسیاری از مشتریان خواهناخواه به سراغ دو محصول سایپا و ایران خودرو یعنی شاهین و تارا بروند.
به دلیل نبود خودروهای وارداتی در این رنج قیمت، تارا و شاهین اتوماتیک تقریبا تنها گزینههای صفر کیلومتر برای علاقهمندان به خرید خودروهای اتوماتیک در رنج قیمتی نه چندان بالا محسوب میشوند. مقایسه شاهین اتوماتیک با تارا اتوماتیک نشان میدهد خرید کدام یک از این خودروها ارزش بالاتری دارد. در عوض شاهین کمی جمع و جورتر و مناسب برای استفاده روزمره درون شهری یا خانوادههای کمجمعیت است.
هر دو پرچمدار خودروسازی کشورمان، حدود ۱۳ ثانیه زمان نیاز دارند تا به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسند، البته این چیزی است که تولیدکنندگان میگویند؛ اعداد واقعی کمی با اینها فاصله دارند. فناوری توربوشارژ با اینکه به نظر میرسد باید یک مزیت باشد، اما با توجه به کیفیت بنزین ایران، روی طول عمر موتور تأثیر منفی میگذارد. به نمای کناری میرویم و میبینیم که طراحی این دو خودرو در این نما به شکل عجیبی کاملا شبیه به هم است!
در بحث امکانات و آپشنها، تارا و شاهین تقریبا در یک سطح ظاهر شدهاند، با این تفاوت که در تارا شاهد استفاده از ایربگهای جانبی و تنظیم برقی صندلیهای جلو هستیم، در حالی که صندلیهای شاهین دستی تنظیم میشوند و این خودرو فاقد ایربگهای جانبی است. البته شاهین اتوماتیک CVT دارای تهویه مطبوع اتوماتیک است و در کمال ناباوری، تارا اتوماتیک V2 سیستم تهویه اتوماتیک ندارد. وجود سیستمهای کنترل کشش و پایداری، کنترل توقف در سربالایی، نمایشگر مالتیمدیای لمسی، آینههای جانبی تاشونده برقی، سانروف، کروز کنترل و … مهمترین تجهیزات مشترک در این دو خودرو محسوب میشود. مقایسه تارا اتوماتیک و شاهین اتومات از لحاظ طراحی ظاهری میتواند بحث طولانی و بلندی باشد. چراکه در این رنج قیمت هر دو خودرو زیباییهای خاص خود را برای مشتریان ارائه میدهند و میتوانند گزینههای قابل قبولی از نظر طراحی ظاهری در بازار انحصاری ایران باشند.
تنها نقطه ضعف شاهین، طرح چراغهای عقب آن است که میتوانست بسیار بهتر از این طراحی شود و جای انتقاد خاصی باقی نگذارد. بله پیشرانه شاهین از نوع توربوشارژر است و به دقت بیشتری برای نگهداری نیاز دارد. موتورهای توربوشارژر در مقایسه با موتورهای تنفس طبیعی نسبت به کیفیت سوخت و همچنین انجام سرویسهای دورهای حساسیت بیشتری دارند. هر دو خودرو این مقایسه یعنی شاهین و تارا از مواد مشابهی بهره میبرند و در ساخت آنها از روشهای ثابتی استفاده شده است. هر دو خودرو نیز از ابتدای عرضه تا به امروز، شاهد برخی مشکلات مونتاژی کوچک و بزرگ بودهاند.
تارا اتوماتیک مجهز به موتور ۱۶ سوپاپ تیو ۵ پلاس بوده و با قدرتی نزدیک به ۱۱۳ اسب بخار و ۱۱۴ نیوتون متر گشتاور حرکت میکند. تارا ایران خودرو از شتاب بسیار خوبی برخوردار بوده و میتواند تجربه یک رانندگی لذت بخش و هیجانانگیز را برای رانندگان به ارمغان بیاورد. در سوی دیگر شاهین طراحی ظاهری نسبتا زیباتری دارد اما به دلایلی که گفته شد در قیاس با تارا از نظر ما در رده دوم این مقایسه قرار میگیرد. برای اطلاع از خرید اقساطی شاهین و همچنین دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه دریافت سریع و در محل کارشناسی خودرو کلیک کنید.
دیدگاهتان را بنویسید