بررسی خودرو دایون y7

دایون Y7 ماشین دایون Y7 : مشخصات دایون Y7

استفاده از دوربین ۳۶۰ درجه در نسخه آپشنال دایون Y7‌ پلاس، دید رو به عقب و اطراف را حتی از نسخه پیشین نیز بهتر کرده است. در تست‌های انجام‌شده، کشش دایون Y7 در سربالایی‌ها، خوب ارزیابی شده است و می‌تواند با سرعت مناسبی در سربالایی‌ها حرکت کند. تیپ ترونیک می‌تواند برای رانندگان تازه‌کار یا کسانی که می‌خواهند راحت‌تر با گیربکس کار کنند، بسیار مفید باشد. کابین دایون Y7 با ترکیبی از امکانات رفاهی، ایمنی و فناوری‌های مدرن طراحی شده تا تجربه‌ای راحت و لذت‌بخش را برای راننده و سرنشینان فراهم کند.

دایون Y5 در سیکل ترکیبی به ازای صد کیلومتر پیمایش 9.3 لیتر بنزین می‌سوزاند، حال آن‌که دایون Y7 در همین شرایط 10.1 لیتر بنزین مصرف می‌کند. دایون Y7 و Y7 پلاس هر دو از موتور 2.4 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر میتسوبیشی با کد 4K22  بهره گرفته اند که قادر به تولید 215 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور هستند. نیروی تولیدی موتور هم توسط گیربکس شش سرعته اتوماتیک آیزین در حالت استاندارد به چرخ های عقب و در صورت نیاز در دو حالت کمک سبک و سنگین به هر چهار چرخ منتقل می شود. مشخصات فنی دایون Y7 نسبت به دایون Y5 ارتقا پیدا کرده است و در این خودرو شاهد یک پیشرانه 2.4 لیتری توربو هستیم که تکنولوژی میتسوبیشی را دارد و با کد 4K22 شناخته می‌شود.

البته که دایون Y7 یک SUV آفرودی محسوب می‌شود و برای قشر خریدار این دسته از خودروها ابهت ظاهری به مراتب مهم‌تر از ظرافت و مد روز بودن است. ظاهر خودرو همان جثه تپل و هیکلی را به همراه دارد که تنها در نمای جلو با سیستم روشنایی در روز همراه شده است. با وجود داشتن ابعاد بزرگ در نمای خارجی، دید راننده به جلو و طرفین به لطف آینه‌های جانبی بزرگ بسیار خوب است.

چراکه نسبت به رقبای پیکاپ خود، سواری نرم‌تر و آپشن‌های بیش‌تری را ارائه می‌دهد. به همین بهانه در ادامه به سراغ بررسی مشخصات دایون Y7 رفته‌ایم تا ببینیم این آفرودر چینی چه ویژگی‌هایی دارد. اگر شما هم هرازگاهی به سفرهای آفرودی می‌روید و به سگمنت پیکاپ‌ یا شاسی بلندهای چند سال کارکرده علاقه‌ای ندارید؛ در ادامه با ما همراه باشید.

در صورتی که قصد خرید خودرویی با توانایی های آفرودی دارید و علاقه‌ای هم به پیکاپ‌های موجود در بازار ندارید، دایون Y7 می‌تونه گزینه مناسبی برای شما باشه. جهت یادآوری بیان می کنیم که دایون Y5 دارای موتور 2 لیتری میتسوبیشی بود که 202 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور تولید می کرد. علاوه بر افزایش قدرت، موتور جدید دایون Y7 برای سازگاری بهتر با شرایط آب و هوایی ایران بهینه‌سازی شده است. به گفته مدیران شرکت ایلیا موتور، این خودرو با استفاده از بنزین‌های متداول و مناسب در ایران، عملکرد قابل قبولی دارد و مشکلاتی که در برخی پیشرانه‌های توربوشارژ مشاهده می‌شود، در این موتور به حداقل رسیده است. در بخش طراحی ظاهری، تفاوت خاصی میان دایون Y7 و نسخه قبلی آن یعنی دایون Y5‌ مشاهده نمی‌شود. این خودرو همچنان از زبان طراحی ساده‌ای استفاده می‌کند که برای زمان حال زرق و برق ندارد اما یک مزیت برای خودروهای آفرودی محسوب می‌شود.

تفاوت بزرگ این بخش نسبت به کابین دایون Y5 را باید در قسمت پنل تهویه جستجو کرد. کنترلرهای فیزیکی اکنون با کنترلرهای دیجیتالی جایگزین شده‌اند تا نمای مدرن‌تری را به کابین دایون Y7 اضافه کنند. با این حال سایر بخش‌های کابین بدون تغییر باقی مانده‌اند و حتی نمایشگر سیستم صوتی نیز از نوع 8 اینچی است. در بررسی دایون Y7 اظهار کردیم که این خودرو از نظر طراحی با نسخه Y5 تغییری نداشته و صرفا بج های عقب خودرو که نشان دهنده مدل و حجم موتور بوده اند تغییر کرده اند. اگر می خواهید ماشین چینی بخرید، خودرویی انتخاب کنید که چند سال تولید شده باشد و قطعاتش در بازار گیر بیاید.

در این مقاله قصد بررسی خودرو شاسی بلند دایون  Y7  را داریم، با ما همراه باشید. تست کویرنوردی با دایون Y7دایون Y7 اخیرا با استقبال خوبی در سامانه فروش اینترنتی مواجه شده و تیم فنی قصد داشت تا عملکرد آن را در شرایط واقعی مورد آزمایش قرار دهد. نکته جالب بی سر و صدا بودن کابین این خودرو با وجود داشتن تجربه سفرهای آفرودی سنگین در کارنامه آن بود. حقیقتا انتظار شنیدن صداهای اضافی را در درب صندوق عقب یا رودری ها در این خودرو داشتیم. برند ویکی برای سهولت خرید و فروش خودرو و ارائه انواع خدمات خودرویی پا به عرصه گذاشته است.

در بخش ترمز، دایون Y7 از سیستم ضدقفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) بهره می‌برد. ABS از قفل شدن چرخ‌ها هنگام ترمزگیری شدید جلوگیری کرده و کنترل خودرو را حفظ می‌کند. EBD نیز با توزیع مناسب نیروی ترمز بین چرخ‌ها، عملکرد ترمز را بهینه می‌کند و ایمنی خودرو را در شرایط مختلف افزایش می‌دهد. این مجموعه از ویژگی‌ها و سیستم‌های ایمنی، دایون Y7 را به خودرویی قابل‌اعتماد برای رانندگی در شرایط مختلف تبدیل کرده و آرامش خاطر را برای راننده و سرنشینان به ارمغان می‌آورد. دایون Y7 از نظر سیستم روشنایی نیز مجهز به فناوری‌های مدرن و کاربردی است که ایمنی و راحتی رانندگی را به‌ویژه در شرایط نوری مختلف تضمین می‌کند.

دایون Y7 یکی از خودروهای دو دیفرانسیل محبوب در بازار ایران است که از سال 1402 تا 1403 به بازار عرضه شده است. این خودرو با بهره‌گیری از امکانات فنی مناسب و طراحی مدرن، به‌عنوان یک خودروی شاسی بلند خانوادگی و کاربردی شناخته می‌شود. دایون Y7 با قدرت موتور و قابلیت‌های فنی مناسب، به‌ویژه سیستم دو دیفرانسیل سه حالته، گزینه‌ای مناسب برای مسیرهای آفرود و جاده‌های پرچالش به‌شمار می‌آید. مصرف ترکیبی نسبتاً اقتصادی آن نیز باعث می‌شود که در دسته خودروهای شاسی بلند، مورد توجه علاقه‌مندان قرار گیرد.

ایلیا در سال ۱۴۰۲ مدل دایون Y7 را وارد بازار کرد که بزرگتر بود و امکانات بیشتری هم داشت. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم. همچنین این خودرو به سیستم های کمک رانندگی ابتدایی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP و سیستم کنترل کشش TCS نیز مجهز است. بیست و یکم مهرماه امسال، پنجمین سفر گروهی باشگاه دایون سواران از تهران آغاز شد. این خودرو به سیستم های AWD و ESP مجهز شده است و می تواند به راحتی از مسیرهای خاکی و ناهموار عبور کند.

این ویژگی، کنترل خودرو را آسان‌تر کرده و تمرکز راننده را در هنگام رانندگی حفظ می‌کند. در ردیف دوم دایون Y7 فضای کافی برای سرنشینان بزرگسال در دسترس بوده و در ردیف سوم نیز برخلاف عمده خودروهای هفت نفره فضای خوبی برای دو نفر تعبیه شده است. سیستم تهویه تک کاناله این خودرو دارای سه خروجی بوده که یکی در ردیف جلو و دو تای دیگر در ردیف های عقب هستند. سیستم 4WD دایون Y7 توسط شرکت‌های معتبر زومکس و بورگ واگنر ساخته شده است و قابلیت قرارگیری در سه حالت 2H (تک دیفرانسیل عقب)، 4H (چهارچرخ محرک سبک) و 4L (چهارچرخ محرک سنگین) را دارد.

این خودرو با طیف قابل توجهی از خودروهای ژاپنی دو دیفرانسیل کارکرده رقابت می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به میتسوبیشی پاجرو و تویوتا لندکروزر پرادو اشاره کرد. با این حال یک رقیب تازه نفس صفر کیلومتر به نام لئو MX8‌ نیز منتظر رویایی با این خودرو است. لئو MX8 در واقع نسل جدید نیسان پالادین است که در کشورمان با نام نیسان رونیز عرضه شد. قابلیت‌های حرکتی این دو خودرو شباهت بسیاری به یکدیگر دارند، از این رو رقابت میان دایون Y7 و لئو MX8 به یک برخورد جالب در بازار ایران تبدیل خواهد شد. علاوه بر خودروهای یاد شده، فونیکس تیگو 8 پرومکس نیز رقیب دیگری برای دایون Y7 به شمار می‌رود.

در سمت چپ پنل داشبورد، دکمه سامانه کنترل پایداری الکتریکی دیده می‌شود که در سربالایی می‌توان آن را فعال کرد. می‌توان در کلاستر خودرو اخطار مربوط به سنسور پایش باد تایرها را هم مشاهده کرد. این خودرو، به دی‌لایت مجهز شده است و می‌تواند دید بهتری در هوای مه‌آلود و تونل‌ها بدهد. نمایشگر لمسی، صندلی برقی راننده، استارت دکمه‌ای، سانروف، دوربین عقب و آینه‌های تاشوی برقی از دیگر امکانات رفاهی دایون Y7 هستند. شاسی‌بلند دایون Y7 با داشتن سیستم تعلیق جناقی در جلو و سیستم تعلیق مولتی‌لینک ۵‌ اتصاله و فنر لول در عقب، قابلیت‌های آفرودی مناسبی ارائه می‌دهد.

بازار خودروهای شاسی بلند آفرودی در ایران در سال های اخیر شاهد تنوع کمی بوده است. در این میان، پیکاپ ها به دلیل قابلیت های بیراهه نوردی و قیمت مناسب، سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص داده اند. دایون Y7 از خودروهای شاسی‌بلند بازار است که قابلیت آفرود دارد و به امکاناتی مثل سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل قدرت مجهز شده است. تیم فنی شرکت کیان موتور وارنا، تولید کننده خودروهای دایون، با همراهی در این سفر قصد داشت ضمن ارائه خدمات پشتیبانی، اطمینان خاطر بیشتری را برای مسافران فراهم کند.

دایون Y7 صنایع خودروسازی ایلیا به پیشرانه ۲.۴ لیتری توربو شارژ ۴K22 میتسوبیشی مجهز است. همچنین جعبه دنده این شاسی بلند چینی از نوع شش سرعته اتوماتیک AT است که توان را به چرخ های جلو و عقب می رساند. در تیپ Y7 پلاس امکانات بیشتری مانند رادار نقطه کور، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک جلو و عقب وجود دارد.

علاوه‌براین، دایون Y7 قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب دارد و در مواقع نیاز، به‌صورت اتوماتیک فعال می‌شود. شاسی‌بلند دایون Y7 با طول ۴۷۷۱ میلی‌متر و ارتفاع ۱۸۸۲ میلی‌متر از جمله خودروهای بزرگ و بلند به حساب می‌آید. همچنین، این خودرو قابلیت تنظیم ارتفاع تعلیق هم دارد که به کاربران اجازه می‌دهد ارتفاع خودرو را به‌دلخواه تنظیم کنند. دایون Y7 در هیچ تست تصادف معتبری شرکت نکرده و تنها 2 ایربگ برای راننده و سرنشین کناری دارد. عدم وجود ایربگ های جانبی و پرده ای برای یک خودروی آفرودی که احتمال وقوع حادثه در مکان هایی نظیر بیابان برای آن وجود دارد یک نقطه ضعف بزرگ محسوب می شود.

نکته دوم که با نگاه به نمای جانبی به آن پی می برید، کشیده بودن کابین بوده که نشان دهنده هفت نفره بودن این خودرو و فضای مناسب برای سرنشینان در هر سه ردیف است. در نمای عقب شیبی ملایم در درب فضای بار ایجاد شده که طراحی این قسمت را از سادگی خارج کرده است. دایون Y7 با طول ۴۷۷۱ میلی متر و ارتفاع ۱۸۸۲ میلی متر یکی از بزرگترین شاسی بلندهای صفر کیلومتر موجود در بازار ایران است. همچنین با تغییر کیت های تعلیق Y7 می توان ارتفاع بیشتری را برای این خودرو ایجاد کرد. البته باید اشاره کرد که این شاسی بلند چینی و مونتاژی به قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب مجهز است و در صورت بروز هرزگردی در این محور، قفل دیفرانسیل به صورت اتوماتیک فعال می شود. اگر به دنبال یک شاسی بلند آفرودی هستید که در عین حال برای استفاده در سفرهای خانوادگی و رانندگی در جاده نیز مناسب باشد، دایون Y7 می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

تیم فنی شرکت کیان موتور وارنا تولید کننده خودروهای دایون، با همراهی در این سفر قصد داشت ضمن ارائه خدمات پشتیبانی، اطمینان خاطر بیشتری را برای مسافران فراهم کند. همچنین این سفر فرصت مناسبی برای آزمایش عملکرد خودرو دو دیفرانسیل جدید دایون Y7 با موتور 2.4 لیتری در شرایط سخت کویری بود. دایون Y7 با داشتن فاصله محوری ۲.۸ متر، از نظر ابعاد، خودروی بزرگی است که با تا کردن صندلی‌های عقب، فضای بار آن بزرگتر هم می‌شود. این خودرو  انتخاب مناسبی برای مسافرت‌های خانوادگی است و به‌دلیل فضای زیاد و سیستم تعلیق مناسب، تجربه سواری نرم و راحتی برای سرنشینان فراهم می‌کند. دایون Y7 در واقع نسخه قدرتمند‌تر دایون Y5 محسوب می‌شه و از موتور مشترک با کلوت اتوماتیک استفاده می‌کنه.

این خودرو به‌تازگی به بازار ایران معرفی شده است و که نسبت به برادر کوچکترش، دایون Y5، آپشن‌های بیشتری دارد. همراه‌مان بمانید؛ در این مطلب می‌خواهیم مشخصات فنی و امکانات رفاهی و ایمنی دایون Y7، رقبا و قیمت کارخانه و بازار این خودرو را با هم بررسی کنیم. دایون Y7 از یک موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری توربو بهره می برد که توانایی تولید حداکثر 215 اسب بخار قدرت در 5200 دور در دقیقه و 320 نیوتن متر گشتاور از 2000 دور در دقیقه را دارد.

همچنین، زاویه حمله و فرار Y7 نیز مناسب بوده و به شما امکان می دهد تا به راحتی از موانع عبور کنید. موتور این خودرو قدرتمند بوده و به راحتی می تواند نیازهای حرکتی شما را پاسخ دهد. البته باید توجه داشت که این خودرو به دلیل ارتفاع زیاد و مرکز ثقل بالا، در سرعت های بالا کمی ناپایدار می شود. به دلیل تغییر موتور از 2 به 2.4 لیتری، خودرو برای پیمایش این شیب گلی زور کمی می زد و عملا در زیر فشار حداکثری نبود. البته بهره گیری از دیفرانسیل محدود کننده لغزش در عقب نیز در بهبود عملکرد این خودرو در آفرود بی تاثیر نبود. اما اگر قفل دیفرانسیل برای این خودرو استفاده می شد، عملکرد آن در سطح بالاتری قرار می گرفت.

دایون Y7 از نظر ابعاد و اندازه تفاوتی با نسخه Y5 ندارد و همان سبک ظاهری در آن دیده می شود. در بخش جلوی خودرو چراغ روشنایی روز اضافه شده است که پیش از این در دایون Y5 وجود نداشت. از نظر ابعاد و اندازه و ساختار شاسی این شاسی بلند چینی بسیار به تویوتا فورچونر نزدیک است.

این موتور که به طور کامل با پیکاپ کلوت مکث موتور مشترک است، توان تولیدی خود را از طریق یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک AT به چرخ های عقب منتقل می کند. البته با وجود سیستم 4WD، راننده می تواند در صورت صلاحدید خود انتقال نیرو را با کمک های سبک و سنگین به هر چهار چرخ خودرو انجام دهد. همچنین، ایلیا موتور نسخه‌ای سفارشی به نام دایون Y7 پلاس ارائه کرده است که سه آپشن پیشرفته‌تر شامل سنسورهای جلو و عقب، رادار نقطه کور و دوربین 360 درجه را در اختیار خریداران قرار می‌دهد. دایون Y7 با ارتقای موتور و اضافه شدن امکانات جدید، نسخه‌ای بهینه‌تر و مدرن‌تر از Y5 است که می‌تواند نیازهای علاقه‌مندان به شاسی بلندهای متوسط را به خوبی برآورده کند.

سنسور باران نیز با فعال‌سازی خودکار برف‌پاک‌کن‌ها در شرایط بارانی، دید بهتری را برای راننده فراهم می‌کند. سیستم هشدار فشار باد تایر (TPMS) نیز با پایش مداوم فشار تایرها، از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، امکان تجهیز به رادار نقطه کور (BSD) به‌صورت سفارشی وجود دارد که ایمنی در تغییر مسیر را افزایش می‌دهد. در بخشی از ویدیوی تست و بررسی دایون Y7، به بررسی شتاب صفر تا 100 این خودرو با دستگاه درگی پرداختیم که می توانید نتیجه آن را در ویدیوی این خودرو مشاهده کنید.

سبک طراحی دایون Y7 را می‌توان یادآور نسل اول تویوتا پرادو دانست، خودرویی که در ایران بسیار مشهور است و همچنان به عنوان یک آفرودر حرفه‌ای نزد علاقمندان این حوزه شناخته شده است. استفاده از خطوط طراحی ساده در این خودرو و شکل نه چندان پیچیده قطعات بدنه، امکان بهینه‌سازی آن‌ها برای آفرود را افزایش می‌دهد. از این رو خودروسازی ایلیا تصمیم گرفت تا در سال 1402، تغییراتی را روی دایون Y5 اعمال کند تا وجهه این خودرو بهبود یابد. در نتیجه موتور خودرو حجیم‌تر شد و امکانات بیشتری نیز برای دایون Y5‌ در نظر گرفته شد تا نسخه جدید آن یعنی دایون Y7 متولد شود. همچنین مشتریانی که در سامانه یکپارچه خواهان خرید دایون Y5 بودند، اکنون می‌توانستند به جای محصول قدیمی دایون Y7 را تحویل بگیرند.

با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهره‌مند شوید. نمای عقب دایون Y7 نیز مقداری منحصر به فرد طراحی شده و خم موجود روی درب صندوق ممکن است به باب سلیقه بسیاری از افراد نباشد. امیدواریم با مطالعه این مطلب، به پاسخ تمام سؤالاتتان درباره دایون Y7 رسیده باشید. اگر هنوز سؤالی در ارتباط با این خودرو دارید که بی‌جواب مانده است، در پایین همین صفحه در بخش نظرات آن را برایمان بنویسید.

با این حال مشتریان ایرانی که به کراس‌اوورهای خوش رنگ و لعاب چینی علاقمند شده بودند، توجه چندانی به دایون Y5 نشان ندادند. از سوی دیگر عرضه انبوه پیکاپ‌های رنگارنگ نیز شرایط را برای دایون Y5 پیچیده کرد. دایون Y7، جدیدترین محصول شرکت ایلیا موتور، به‌عنوان نسخه ارتقایافته شاسی بلند محبوب دایون Y5، در تابستان 1402 وارد بازار ایران شد. این خودرو با بهره‌گیری از موتور قدرتمندتر و اضافه شدن امکانات مدرن، گامی رو به جلو در راستای بهبود تجربه رانندگی برداشته است. اگرچه ظاهر Y7 تغییرات چشمگیری نسبت به مدل قبلی ندارد، اما ارتقاهای فنی و تجهیزاتی آن، این شاسی بلند را به گزینه‌ای جذاب‌تر و رقابتی‌تر در بازار خودروهای متوسط تبدیل کرده است.

دایون Y7 در بازار خودرو ایران که تهی از شاسی‌بلندهای آفرودی واقعی است، گزینه‌ای مطلوب برای ماجراجویان و علاقمندان به سفر محسوب می‌شود. خودروهای دارای ویژگی آفرود واقعی در میان محصولات چینی بازار کشور از جمله گزینه‌های نادر به شمار می‌روند. به عبارت دیگر، در میان این همه شاسی بلند چینی که امروزه در بازار ایران به فروش می‌رسند، تنها در صد بسیار کوچکی همچون دایون Y7 از کلاس شاسی بلند شاسی مستقل آفرودی به حساب می‌آیند. اگرچه دایون در این سگمنت تنها نیست، اما بدون تردید برای مشتری آفرودر سوار، یکی از بهترین گزینه‌های صفر کیلومتر بازار محسوب می‌شود. این خودرو با قابلیت ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، راحتی بیشتری برای کاربران فراهم می‌کند.

البته این دو خودرو ساختار متفاوتی دارند و در زمینه عملکرد فنی رقیب یکدیگر نیستند. با این حال بهره‌مندی تیگو 8 پرومکس از سیستم تمام چرخ محرک، آن را به یک رقیب دیگر در محدوده قیمت دایون Y7 تبدیل کرده است. خودروسازی ایلیا نامی جوان در صنعت خودروسازی کشورمان است که فعالیت خود را از ابتدای سده جدید آغاز کرد. این خودرو در شرایطی به بازار عرضه شد که از عرضه نیسان رونیز به عنوان یک آفرودر داخلی، حدود یک دهه می‌گذشت.

دایون Y7 به صورت میانگین 10.5 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی بنزین مصرف می کند و از استاندارد عدم آلایندگی یورو 5 تبعیت می کند. در زمان نوشتن این مطلب و در تازه‌ترین آگهی‌های فروش، قیمت دایون Y7 حدود ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان ثبت شده است. در ضمن طراحان دایون با استفاده از تزئینات کرومی در حاشیه جلوپنجره، زه روی درب‌ها و زیر شیشه‌های جانبی سعی داشته‌اند تا حدودی طرح را از خشکی و یکنواختی خارج کنند.

اما از جمله رقبای کارکرده این خودرو می توان به میتسوبیشی پاجرو، نیسان رونیز، تویوتا پرادو و خودروهای این چنینی اشاره کرد. انتخاب یا عدم انتخاب دایون Y7 یک موضوع سلیقه ای بوده، اما حداقل این خودرو گزینه مناسب تری برای خرید به نسبت اسیووی های قدیمی مانند نیسان رونیز با آن قیمت فضایی غیر منطقی به نظر می رسد. البته نسخه مورد بررسی مدل Y7 پلاس بوده که دارای دوربین دید 360 درجه، رادار نقطه کور و سنسور پارک جلو هم بود. دایون Y7 ضمن بهره گیری از موتور قدرتمندتر نسبت به مدل Y5، تجهیزات ایمنی و رفاهی بیشتری هم ارائه می دهد. این خودرو دارای سنسور نور، سنسور باران، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و دیلایت بوده که هیچ یک از این موارد در نسخه پیشین وجود نداشت.

خودروسازی ایلیا همانند رویه پیشین خود، دایون Y7 را در قالب دو تیپ ساده و آپشنال عرضه می‌کند. با خرید تیپ آپشنال این خودرو، تجهیزات بیشتری همچون سنسور پارک جلو، رادار نقطه کور و دوربین 360 درجه را دریافت خواهید کرد. شتاب صفر تا صد دایون Y5 حدود 11 ثانیه بود که انتظار داریم در دایون Y7، این رقم به زیر 10 ثانیه کاهش یابد. تغییری در بخش انتقال قدرت این خودرو رخ نداده است و همچنان گیربکس شش سرعته اتوماتیک، وظیفه انتقال قدرت را در دایون Y7 برعهده دارد. قابلیت انتقال قدرت به چهار چرخ، یکی از مزایای اصلی دایون Y7 در مقایسه با سایر کراس‌اوورهای چینی بازار به شمار می‌آید.

اگر با این دید به ظاهر دایون Y7 نگاه کنیم، می‌توانیم نمره خوبی به طراحی آن بدهیم. چرا که مواردی مثل ارتفاع زیاد خودرو از سطح زمین، ابعاد بزرگ چراغ‌های جلو و فرورفتگی قسمت میانی درب صندوق بار، ابهت ظاهری خوبی به دایون Y7 بخشیده است. هرچند این امکانات چندان کامل به نظر نمی رسند، با این حال می توان آن ها را برای یک SUV آفرودی چینی قابل قبول قملداد کرد. هرچند این امکانات چندان کامل به نظر نمی رسند، با این حال می توان آن ها را برای یک SUV آفرودی چینی قابل قبول دانست. این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. این تست در شرایط عادی بررسی شده و ارتباطی به تست های نفوذ صدا به کابین در شرایط آزمایشگاهی ندارد.

در این مطلب سعی داریم به طور خلاصه، نگاهی به مشخصات این خودرو داشته باشیم و نکات و مثبت و منفی دایون Y7 را بیان کنیم تا علاقه مندان و خریداران بتوانند انتخاب بهتری داشته باشند. نسل قبل این خودرو یعنی دایون Y5 دارای موتوری بود که حداکثر 202 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. اما موتور جدید 2.4 لیتری می‌تواند توان تولیدی خود را تا 215 اسب بخار و گشتاور 320 نیوتن متر افزایش دهد. موتور چهار سیلندر توربوشارژ آن حدود ۲٫۴ لیتر حجم دارد و می‌تواند حداکثر ۲۱۵ اسب بخار و ۳۲۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این قدرت و گشتاور باعث می‌شود که دایون Y7 بتواند در ۸.۵ ثانیه از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد.

این خودرو عملا نسخه ارتقا یافته دایون Y5 بوده که از نظر سطح امکانات ایمنی و رفاهی ارتقا پیدا کرده و از سویی دیگر توان حرکتی و امکانات بیشتری را در اختیار مالکان قرار می دهد. دایون Y7 به یک موتور 2.4 لیتری توربوشارژ ساخت میتسوبیشی مجهز است که 215 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. اما شاسی بلندهای آفرودی واقعی مانند دایون Y7 مزایای متعددی نسبت به پیکاپ ها دارند که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته باشند. در این مقاله به بررسی این مزایا و مقایسه دایون Y7 با رقبای آن در بازار ایران می پردازیم.

اکثر شرکت ها پس از یک سال تولید یک خودرو در تیراژ کم، تولید را متوقف می کنند و خریدار را بدبخت می کنند. به عنوان کسی که تجربه زیادی در خودرو دارد، پیشنهاد می کنم یا خودرو اروپایی دست دوم بگیرید یا یک جک اس ۵ نیوفیس و هر موقع سوار شدید من را هم دعا کنید. مشخصات دایون Y7 را باهم مرور کردیم و حالا وقت آن است که در خصوص ارزش خرید نهایی این خودرو صحبت کنیم. قیمت دایون Y7 در حال حاضر در محدوده‌ای قرار دارد که از یک طرف، با یک‌سری کراس‌اوور تک دیفرانسیل چینی روبه‌رو است و در طرف دیگر خود ، تعدادی پیکاپ دو دیفرانسیل را می‌بیند.

در تست و بررسی دایون Y7 اعلام کردیم که با وجود ارتفاع زیاد، حرکات اتوبوسی و رولینگ بدنه در سرعت های بالا کنترل شده بوده، اما به هر حال بیشتر از کراس اوورهای مونوکوک شاسی یکپارچه است. عملکرد سیستم ترمز نیز با وجود نصب تایرهای ایرانی روی این خودرو و وزن سنگین آن عملکرد قابل قبولی داشت. در تیپ Y7 پلاس می توان امکانات بیشتری مانند سنسور پارک جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه و رادار نقطه کور را تجربه کرد. صندلی های ردیف سوم Y7 از نوع تاشو هستند و آنچنان فضای کاربردی را در اختیار سرنشینان قرار نمی دهند.

همچنین این سفر فرصت مناسبی برای آزمایش عملکرد خودروی دودیفرانسیل جدید دایون Y7 با موتور ۲.۴ لیتری در شرایط سخت کویری بود. دایون Y7 یک SUV چینی با طراحی زیبا، کابین جادار، موتور قدرتمند، آپشن های رفاهی کامل و قابلیت های آفرودی بالا است. این خودرو با توجه به قیمتی که دارد، می تواند گزینه مناسبی برای کسانی باشد که به دنبال یک SUV با قابلیت های آفرودی بالا هستند. این خودرو به سنسورهای جلو و عقب (به‌صورت سفارشی) مجهز است که در هنگام پارک و حرکت در فضاهای محدود به کمک راننده می‌آیند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *