مقایسه خودرو تارا با دنا پلاس

مقایسه تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربو خانه خودرو

این تفاوت ممکن است برای کسانی که به راحتی و خودکار بودن تنظیمات تهویه اهمیت می‌دهند، نکته مهمی باشد. در مقایسه کابین دو خودروی دنا پلاس و تارا، اولین نکته‌ای که به چشم می‌آید، تفاوت‌های طراحی داخلی و کیفیت مواد به کار رفته در این دو خودرو است. در حالی که کابین تارا به وضوح از طراحی پژو 301 الهام گرفته و تغییرات چندانی نداشته، دنا پلاس با طراحی داخلی متفاوت و جذاب‌تری به بازار عرضه شده است.

چند ماه بعد، نسخه اتوماتیک این خودرو نیز وارد بازار شد که علاوه بر جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک، آپشن‌های بیشتری نسبت به نسخه‌ی دنده‌ای داشت. در این مقاله، به تحلیل و مقایسه این دو خودرو از جنبه‌های مختلف مانند طراحی خارجی و داخلی، مشخصات فنی، و امکانات رفاهی و ایمنی خواهیم پرداخت. هدف ما از این مقایسه، کمک به خریداران برای انتخاب بهتر و آگاهانه‌تر بر اساس نیازها و ترجیحات شخصی‌شان است. با ما همراه باشید تا به بررسی جزئیات و تفاوت‌های کلیدی این دو سدان پرداخته و به انتخاب مناسب‌ترین گزینه برای خودتان نزدیک‌تر شوید. با مقایسه دقیق بین خودروهای “تارا اتوماتیک” و “دنا پلاس اتوماتیک فول آپشن”، مشخص می‌شود که هر یک از این خودروها ویژگی‌ها و مزایای منحصر به فرد خود را دارند.

هر دو خودرو با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، در بازار ایران جایگاه ویژه‌ای دارند و می‌توانند نیازهای مختلف مشتریان را برآورده کنند. پلتفرم جدید تارا نیز به دلیل آیرودینامیک بالاترش می‌تواند در چسبندگی این خودرو در جاده‌های منحنی و پیچ‌ها موثر باشد. همچنین برخی از مالکین از نحوه عملکرد گیربکس و کیفیت جا رفتن دنده‌ها نیز رضایت ندارد و این مشکل را به عنوان نقطه ضعف جدی تارا در زمان شتاب‌گیری عنوان می‌نمایند.

البته که دنا پلاس نیز انتظارات ما از صندوق عقب یک سواری استاندارد را برآورده خواهد کرد، اما تارا با ۶۴۰ لیتر، حدود ۱۴۰ واحد فضای بیشتری در مقایسه با دنا پلاس ارائه می‌دهد. باتوجه‌به آنچه در مقایسه دناپلاس با تارا گفتیم، دو خودروی دنا پلاس و تارا از برخی جهات مشابه یکدیگر هستند و شاید دنا پلاس توربو اتوماتیک را بتوان برتر از تارا دانست. شاید شما از نظر ظاهری دنا پلاس را زیباتر بدانید و همین برایتان مهم‌تر باشد، اما برخی ممکن است به سرعت و چابکی آن اهمیت بدهند. برخی دیگر ممکن است امنیت خودرو را مهم‌تر بدانند ولی برخی دیگر به جاداربودن یا امکانات آن اولویت بدهند.

با توجه به نقاط قوت و ضعف هر یک از این خودروها و با توجه به نیازها و سلیقه خود، می‌توانید انتخابی را که بهترین پاسخ به نیازهای شما را دارد، انجام دهید. در نهایت، تجربه رانندگی لذت‌بخش و ایمنی شما در جاده مهم‌ترین عواملی هستند که باید در انتخاب خودروی خود مدنظر قرار دهید. این موارد باعث برتری این خودرو نسبت به دنا پلاسی می شود که امکانات به کار رفته در آن در زمان عرضه نسبت به سایر محصولات ایران خودرو قابل توجه بود و نه برای امروز.

مشخصات فنی موتورهای خودروهای تارا و دنا پلاس، در حدود ۱۱۳ اسب بخار قدرت دارند و از گیربکس ۵ دنده دستی برخوردار هستند. با این وجود، تفاوت‌هایی در حجم موتور و گشتاور وجود دارد که این تفاوت‌ها می‌توانند تأثیرگذار باشند. استفاده از قطعات طرح چوب در داشبورد و تعبیه جای استراحت دست راننده از جمله مزایاییست که دنا پلاس از آن برخودار است و جای خالی آن در تارا حس می‌شود. ولی از مزایای تارا که دنا پلاس از آن بی‌بهره است می‌توان به روکش چرمی صندلی‌ها اشاره کرد. با توجه به فضای عقب دنا پلاس، افرادی که قدشان حداکثر ۱۸۰ سانتی‌متر باشد کاملا در دنا پلاس احساس راحتی خواهند کرد. گرچه وضعیت ارگونومی در هردو خودرو چندان چنگی به دل نمی‌زند، اما سواری تارا در کل از کابین بزرگ‌تری بهره می‌برد و همین موجب احساس راحتی بیشتری می‌شود؛ این تفاوت مخصوصا در ردیف پشتی کابین قابل لمس است.

تنفس موتور این مدل هم از نوع توربوشارژ است و تقریبا از نظر فنی تفاوت خاصی با مدل توربو دنده‌ای ندارد، به جز شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن که در ۱۰.۵ ثانیه صورت می‌گیرد که با توجه به اتومات‌بودنش طبیعی است. در این میان، دنا پلاس توربو اتوماتیک از چراغ خوشامدگویی و تهویه مطبوع اتوماتیک بهره می‌برد که در تارا اتوماتیک وجود ندارند ضمن این‌که تنظیمات صندلی‌های آن هم کامل‌تر است. متقاضیان ثبت نام ایران خودرو می‌توانند تارا دستی را در رنگ‌های سفید، خاکستری متالیک، نقره‌ای تیتانیوم و مشکی آبنوس با موعد تحویل ۹۰ روزه خریداری کنند.

دنا پلاس نیز با تنظیم اتوماتیک کانال تهویه برای سرنشینان عقب و فضای جادار در داخل کابین، راحتی را برای سرنشینان فراهم می‌کند. تارا نیز با فرمان برقی و کلیدهای کنترلی روی فرمان، مه شکن‌های جلو و عقب و چراغ‌های خوش آمدگویی، امکانات خوبی را ارائه می‌دهد. همچنین، تارا دارای سیستم سنسور باران و نور است که به راحتی و ایمنی در هنگام رانندگی در شرایط مختلف کمک می‌کند. اگر به دنبال خودرویی با قدرت و عملکرد بهتر در جاده‌ها هستید، دنا پلاس گزینه مناسبی خواهد بود. اما اگر اقتصادی بودن و فضای بیشتر برای شما اهمیت دارد، تارا می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

با اینکه دنا پلاس در مجموع طراحی مدرن و متناسبی ندارد اما در مقایسه با سایر خودروهای سالخورده بازار می‌توان آن را مطلوب ارزیابی کرد. ایران‌خودرو برای تمایز دنا پلاس از نسخه معمولی این خودرو نسبت به تغییر پروفایل جانبی و استفاده از خطوط گیرا در این بخش استفاده کرده است. چراغ‌های جلو به ویژه با دیلایت های LED و سپر عضلانی طراحی بهتری دارند و در بخش عقب نیز کلیت کار مشابه دنا معمولی است. با این تفاسیر به نظر می‌رسد طراحی ظاهری دنا پلاس دل‌پذیرتر و بهتر از تارا خواهد بود و در بخش طراحی ظاهری کفه ترازو به سمت دنا پلاس سنگینی می‌کند. برای مقایسه تارا اتومات با دنا پلاس اتومات ازنظر ظاهری، باید گفت نمای بیرونی دنا پلاس توربو اتوماتیک زیباتر از تارا اتومات است ولی داخل کابین تارا ارگونومیک‌تر است. برای مثال سانروف در دنا پلاس حذف شده و فقط در مدل اتومات آن وجود دارد؛ اما تارا در هر دو مدل سانروف دارد.

اما سیستم‌های ترمز نظیر سامانه‌های کنترل کشش و پایداری و کنترل توقف در سربالایی، موجب برتری این بخش از امکانات تارا نسبت به دنا پلاس می‌شود. توان موتور هر دو خودرو برابر ۱۱۳ اسب بخار است اما گشتاور دنا پلاس به رقم ۱۵۵ نیوتن متر می‌رسد و بیشترین گشتاور موتور تارا دنده ای نیز برابر ۱۴۴ نیوتن متر است. میزان چابکی هر دو خودرو تقریبا در یک رده است اما دنا پلاس در این زمینه کمی پرشتاب‌تر عمل می‌کند؛ به نحوی که شتاب رسمی ۰ تا ۱۰۰ آن حدود ۱۲ ثانیه اعلام شده و این رقم برای تارا دنده ای معادل نیم ثانیه بیشتر خواهد بود. از سوی دیگر، تارا اتوماتیک با تمرکز بر ایمنی دینامیکی بیشتر و سیستم‌های پیشرفته‌ای مانند ESC و HSA، و همچنین طراحی داخلی مدرن‌تر، برای رانندگانی که به ایمنی و تکنولوژی‌های جدید اهمیت می‌دهند، گزینه بهتری به شمار می‌رود. انتخاب بین این دو خودرو بستگی به اولویت‌های فردی خریداران دارد؛ چه به دنبال راحتی و امکانات لوکس‌تر باشند و چه به دنبال ایمنی بیشتر و تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر. در ردیف دوم دنا پلاس، امکاناتی مانند دریچه تهویه هوا و زیرآرنجی مرکزی نیز موجود است که به راحتی بیشتر سرنشینان عقب کمک می‌کند.

اگرچه این طراحی ممکن است به‌اندازه دنا پلاس لوکس به نظر نرسد، اما فضای کابین تارا همچنان جذاب و به‌روز است و برای مشتریانی که به دنبال یک سدان مدرن و کاربردی هستند، جذابیت دارد. در مقابل، تارا اتوماتیک با طراحی ساده‌تر اما هماهنگ‌تر خود، به‌روزتر و مدرن‌تر به نظر می‌رسد. چراغ‌های جلوی کشیده و استفاده از طراحی پیوسته در چراغ‌های عقب، به تارا ظاهری متفاوت‌تر و جذاب‌تر بخشیده است. این طراحی، گرچه برای برخی از افراد جدید و نوآورانه است، اما برای برخی دیگر ممکن است به‌خاطر گرافیک عجیب چراغ‌های عقب، چندان جذاب نباشد. همچنین، نمای عقب تارا با طراحی خاص خود که شامل دیدن اکسل عقب از زیر خودرو می‌شود، ممکن است برای برخی خریداران خوشایند نباشد، اگرچه این مشکل در بسیاری از خودروهای داخلی دیگر نیز دیده می‌شود.

از طرف دیگر، تارا با ویژگی‌های پیشرفته‌، طراحی به‌روز و کیفیت سواری عالی، گزینه‌ای ایده‌آل برای کسانی است که به دنبال راحتی و تکنولوژی هستند. در نهایت، هر دو خودرو ارزش‌های خاص خود را دارند و انتخاب بین آن‌ها نیاز به نیازهای شخصی و شرایط استفاده روزمره شما بستگی دارد. باتوجه‌به ویژگی‌های هر دو خودرو، انتخاب شما کدام گزینه است؟ نظرات و تجربیات شما را در بخش دیدگاه‌ها می‌خوانیم. باتوجه‌به قدرت و گشتاور بالای موتور دنا پلاس، مصرف سوخت ترکیبی آن 7.7 لیتر است؛ تارا به دلیل وزن کمتر و موتور ضعیف‌تر به‌طور میانگین حدود 7.06 لیتر سوخت مصرف می‌کند. پیشرانه‌ توربوشارژ TU5 Plus با حجم 1645 سی‌سی در دنا پلاس، 113 اسب بخار (6000 دور در دقیقه) قدرت و 155 نیوتن‌متر (در 3500 تا 4500 دور در دقیقه) گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه، قدرتی معادل 113 اسب بخار (6000 دور در دقیقه) و گشتاوری برابر با 144 نیوتن‌متر (در 4500 دور در دقیقه) تولید می‌کند.

نمی‌توان گفت که دنا پلاس در این زمینه عملکرد اصلا خوبی ندارد، زیرا فضای 500 لیتری را در اختیار می‌گذارد. متریالی که در درون این دو خودرو به کار رفته مسلما از بهترین مواد موجود نیست، ولی بد هم ارزیابی نمی‌شود و در یک کلام تارا در این قسمت امتیاز بالاتری می‌گیرد. از امکانات رفاهی این سدان می‌توان به کلیدهای کنترلی روی فرمان، آینه‌های تاشونده برقی با راهنما، نمایشگر دمای محیط، شیشه‌بالابر برقی، کروز کنترل، جاعینکی، آینه چراغ‌دار روی آفتابگیر و سیستم ضدسرقت اشاره کرد. فقط تغییراتی جزئی را در چراغ‌های بزرگ و جلوپنجره آن می‌بینیم و البته در نمای جانبی هم طراحی درها را کمی تغییر داده و خطوطی را به آنها اضافه کرده‌اند.

طرح داشبورد تارا نسبت به حریف ساده‌تر است که البته می‌تواند با سلیقه برخی از مشتریان ایرانی بیشتر از آب دربیاید. اما به هر صورت در حالت کلی کابین دنا پلاس طراحی جذاب و چشم‌نوازتری ارائه می‌دهد. با نگاه به ظاهر این دو محصول ایران خودرو متوجه ناهماهنگی‌ها و اصطلاحا بدسلیقگی‌های طراحان آنها خواهید شد. در مقابل، تارا اتوماتیک با داشتن سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) و سیستم کنترل حرکت در سربالایی (HSA) از نظر ایمنی دینامیکی برتری دارد. این سیستم‌ها به بهبود کنترل خودرو در شرایط مختلف جاده‌ای کمک می‌کنند و می‌توانند از لغزش و از دست دادن کنترل خودرو جلوگیری کنند، به خصوص در مواقعی که جاده لغزنده است یا خودرو در حال حرکت در سرپایینی یا سربالایی‌های تند قرار دارد. با این حال، ایران‌خودرو توانست از دانش فنی پلتفرم پژو 301 با نام پلتفرم PF1 بهره‌برداری کند و بر اساس آن خودرویی جدید با نام تارا طراحی و تولید کند.

– دنا پلاس با دو کیسه هوا، ترمز ABS، EBD و سایر سیستم‌های ایمنی، از لحاظ ایمنی تجهیزات مرتبط را فراهم کرده است. “راویس تجارت مانا” با نام تجاری “آقای باطری” با تکیه بر سال‌ها تجربه با هدف فروش و ارائه خدمات نوین باتری خودرو در زنجان متولد شد. و اکنون با بهره‌گیری از زیرساخت به روز و تیمی متعهد و متخصص تلاش بر این دارد که امداد باتری را در تمامی نقاط تهران و زنجان، در شعب یا محل مشتری با سریع‌ترین زمان و با مناسب‌ترین قیمت انجام دهد. در نگاه اول، این دو خودرو نمی‌توانند انتظاراتی را که افراد از خودروهای خارجی و استاندارد دارند، برآورده کنند و باید گفت که هر دو خودرو دارای طراحی متوسطی هستند. در نهایت این شما هستید که با توجه به برخی المان‌ها می‌توانید زیباترین طراحی را انتخاب کنید. غربیلک فرمان تارا سه‌شاخه است و دکمه‌های کنترلی دارد که دور آنها نوار کرومی کشیده شده است.

با این حال لازم به تاکید است که ظاهراً در بازار فروش، تمایل خریداران به شکل و شمایل و طراحی دنا پلاس مثبت‌تر از تارا است. به خصوص که تعداد زیادی از افراد با طراحی یکپارچه و تمام عرضی چراغ‌های بزرگ عقب تارا مشکل دارند. در این مرحله از مقایسه تارا با دنا پلاس نوبت به امکانات و آپشن‌های رفاهی می‌رسد. به‌طور کلی این دو خودرو با توجه به قیمتی که دارند، امکانات خاصی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار نمی‌دهند؛ اما کاسه‌ای بودن ترمزهای عقب و نبود برخی سیستم‌های ایمنی در خودرو دنا پلاس می‌تواند باعث برتری رقیب آن در بخش آپشن‌ها شود. از نظر مصرف سوخت و قیمت و نیز استهلاک، مسلما دنا پلاس توربو اتوماتیک پرمصرف‌تر است.

اما نقاط ضعف آن شامل عدم تناسب در طراحی، عدم وجود برخی جزئیات مدرن و جمع بندی طراحی ناهماهنگ می‌باشد. فقط دنا پلاس در برخی از مدل ها با 4 ایربک نسبت به دو ایربکی که در تارا بکاررفته است برتری دارد. سیستم ترمز هم در هر دو خودرو تقریبا یکسان و از نوع دیسکی خنک شونده در جلو و دیسکس در چرخ های عقب می باشد. اندازه لاستیک ها هم مشابه بوده و هر دو خودرو در کارخانه با لاستیک ایرانی عرضه می شوند. البته باید اضافه کنیم که تارا در این بخش با استفاده از برخی از سیستم های کمکی در ترمز دارای برتری خفیفی است.

این پیشرانه که قبلاً در محصولات متنوع ایران‌خودرو بکار رفته عملکردی نرم و صدایی کم دارد و مصرف سوخت آن به ویژه در بزرگراه‌ها نیز مناسب خواهد بود. البته نباید از تارا انتظار شتاب گیری چندان سریعی را داشته باشید اما در ترددهای روزمره اکثر نیازهای یک خانواده را برطرف خواهد کرد. مقایسه تارا و دنا پلاس به بخش تجهیزات می‌رسد و علیرغم اینکه هر دو خودرو قیمت بالایی دارند اما حداقل‌های ممکن را در اختیار خریداران قرار می‌دهند.

دنا به عنوان یک خودروی سنتی و آشنا با پایداری و اطمینان، و تارا به عنوان نمادی از پیشرفت و فناوری در دنیای خودروسازی ایران، هر کدام از جنبه‌های خود را دارند. با دقت نیازها و ترجیحات خود را در نظر بگیرید تا بهترین خودرو برای شما را انتخاب کنید. – تارا با امکانات هوشمندانه مانند سیستم کنترل پایداری (ESP) و سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS) ایمنی و کارایی را ارتقا داده است. موتور دنا پلاس دارای حجم ۱٫۷ لیتری است، در حالی که موتور تارا حجم ۱٫۶ لیتری دارد. این تفاوت در حجم موتور باعث می‌شود که گشتاور تولیدی موتور دنا پلاس بیشتر از تارا باشد. بررسی این امکانات و آپشن‌ها نشان می‌دهد که این دو خودرو در امکانات رفاهی در یک سطح قرار دارند و برای انتخاب از میان آن‌ها، باید سراغ مقایسه‌ گزینه‌ها و بخش‌های دیگر رفت.

تنظیم صندلی‌های جلو دنا پلاس به‌صورت برقی 8 جهته است؛ اما صندلی‌‌های تارا تنظیمات دستی 6 جهته برای راننده و 4 جهته برای سرنشین دارند. در هر دو خودرو امکان نصب صندلی کودک در صندلی عقب (Isofix) وجود دارد، بااین‌حال صندلی‌های عقب تارا تاشو هستند. اگر به دنبال خریدی مقرون‌به‌صرفه و مناسب هستید، شرایط فروش تارا اقساطی فرصت خریدی ایده‌آل را برای شما فراهم می‌آورد. همچنین، تارا اتوماتیک از تریم داخلی ترکیبی چرم و پارچه بهره می‌برد که علاوه بر زیبایی، راحتی بیشتری را نیز برای سرنشینان فراهم می‌کند. این ترکیب مواد باعث می‌شود که کابین تارا حس مدرن‌تری داشته باشد و برای افرادی که به طراحی داخلی خودرو اهمیت می‌دهند، جذابیت بیشتری دارد. همانطور که در جدول زیر مشاهده می شود مشخصات فنی این دو خودرو بسیار به هم نزدیک می باشند.

این طراحی برای رانندگان و سرنشینانی که به موقعیت‌های آشنا و کلاسیک علاقه دارند، جذاب است. ایموبلایزر که در دنا پلاس وجود دارد، یکی از امکاناتی است که از سرقت خودرو جلوگیری می‌کند. رانندگانی که سواری هر دو خودرو را بررسی کرده‌اند معتقدند تفاوت چندانی در این زمینه مشاهده نکرده‌اند و شباهت‌ها را زیاد دانسته‌اند. دنا پلاس اگرچه فضای کابین زیباتری دارد و توانسته به محبوبیت بالایی برسد، اما راننده را با اشیا و وسایل مصنوعی زیادی سردرگم می‌کند. در عین حال که به مقایسه طراحی ظاهری بیرونی این دو سدان کامپکت می‌پردازیم، باید دقت داشته باشیم که این مشتریان هستند که در نهایت زیبایی و زشتی هر یک از این دو را تشخیص خواهند داد. به کابین این دو خودرو می‌رسیم؛ جایی که به نظر ما مهم‌ترین قسمت یک خودروی خانوادگی است.

این خودرو به نظر می‌رسد که بیشتر به جذابیت و هیجان از دیدگاه رانندگان علاقه‌مند به رانندگی متمایل باشد. اگرچه هیچ یک از دو خودرو، دنا پلاس و تارا، در آزمون‌های تصادف و ایمنی مؤسسات معتبر شرکت نکرده‌اند، اما با توجه به تجهیزات ایمنی موجود در هر یک، می‌توان به نظر میزان توجه به ایمنی در طراحی آنها پی برد. گشتاور چرخ‌های جلو در دنا پلاس به مقدار ۱۵۵ نیوتن متر می‌رسد، در حالی که بیشترین گشتاور تایرهای تارا دنده‌ای حدود ۱۴۴ نیوتن متر است. در زمینه فضای ردیف عقب، هر دو خودرو مناسبی برای سرنشینان با قد حدود ۱۸۰ سانتی‌متر را فراهم می‌کنند و هیچ محدودیت یا آزاردهی خاصی در این بخش حس نمی‌شود.

در مقایسه تارا با دنا پلاس از نظر مشخصات فنی می‌توان نتیجه گرفت که دنا پلاس یک سروگردن از تارا بالاتر است و این به‌دلیل قدرت پیشرانه‌های هر دو خودرو است. ناگفته نماند که تارا در بحثِ سیستم تعلیق و سیستم‌های کنترل پایداری، عملکرد بهتری دارد و همین موضوع به راننده حس امنیت بیشتری در رانندگی می‌دهد. ایران‌خودرو پس از افزایش انتقادات نسبت به طراحی دنا معمولی اقدام به معرفی نسخه پلاس آن کرد. عمده‌ترین تغییر این خودرو به پروفایل جانبی و همچنین گرافیک چراغ‌های جلو و عقب مربوط می‌شود.

پایداری بهتر این خودرو به این دلیل است که پلتفرم رقیب آن پژو 405 است و قدیمی محسوب می‌شود و سیستم‌های کنترل پایداری را ندارد. ترمزهای خودرو در شرایط خوبی به سر می‌برند و در نسخه‌هایی که مجهز به ترمز دیسکی عقب هستند اطمینان‌بخش‌تر هستند. دنا پلاس در عرض 12.03 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و عملکرد بهتری از رقیب خود دارد. باز هم نمی‌توان گفت که این شتاب خیلی در دنا پلاس بیشتر است، زیرا اعداد مذکور در تست‌های این دو خودرو ثبت شده و ممکن است در شرایط مختلف و تحت عوامل مختلف یکسان عمل کنند. البته موارد و نکات بالا به معنای این نیست که تارا دنده‌ای نیز زیبایی نداشته باشد. تارا ایران خودرو نیز اگرچه در روزهای ابتدایی حضورش در بازار ایران کمی توی ذوق مشتریان زد، اما هم اکنون رفته رفته زیبایی‌های خود را بیشتر نشان داده و تبدیل به خودرویی جذاب برای عموم مردم شده است.

این ویژگی برای رانندگانی که به دنبال راحتی بیشتر در طول سفرهای طولانی هستند، اهمیت زیادی دارد. در مجموع، مقایسه طراحی دنا پلاس توربو اتوماتیک و تارا اتوماتیک به‌شدت به سلیقه شخصی خریداران وابسته است. دنا پلاس با طراحی تهاجمی‌تر و لوکس‌تر خود، بیشتر به خریدارانی که به دنبال یک خودروی با ظاهر خشن و پرآپشن هستند، توصیه می‌شود.

هر دو خودرو مجهز به موتورهای تنفس طبیعی هستند و می‌توانند قدرت 113 اسب بخار را تولید کنند. از طرفی جعبه دنده‌های 5 سرعته هر دو خودرو قادر به انتقال قدرت به چرخ‌های جلو خواهند بود. در قسمت کابین داخلی چندان از زیبایی صحبت نمی‌کنیم، چرا که زیبایی کابین به مرور زمان دل راننده و سرنشینان را می‌زند و بیشتر باید به جنس متریالی که در ساخت آن به کار رفته و سایر موارد اشاره کرد. یکی از مزایای هر دو خودرو این است که می‌توانند به راحتی تا 4 الی 5 نفر را درون خود جای دهند. یکی از معضلاتی که سرنشینان عقب با آن مواجه هستند، لزوم وجود فضای کافی برای پای آنهاست که خوشبختانه در دنا پلاس و تارا این مولفه به خوبی طراحی شده است. اول از همه این نکته مهم را فراموش نکنید که هم تارا دنده‌ای تازه وارد و هم دنا پلاس دو خودروی فیس لیفت بازار داخلی هستند و به هیچ وجه کاملا جدید نخواهند بود.

در مجموع، دنا پلاس توربو اتوماتیک با طراحی داخلی لوکس‌تر و جزئیات بیشتری مثل تزئینات طرح چوب و دریچه‌های تهویه عمودی، به دنبال جذب مخاطبانی است که به دنبال یک خودروی با ظاهر داخلی کلاسیک و رسمی هستند. تارا اتوماتیک با طراحی مدرن‌تر، استفاده از رنگ‌های مشکی و نقره‌ای، و دریچه‌های تهویه افقی، گزینه‌ای جذاب برای افرادی است که به دنبال کابینی ساده‌تر و به‌روزتر هستند. طراحی کابین دو خودروی دنا پلاس توربو اتوماتیک و تارا اتوماتیک نیز مانند طراحی بدنه‌شان تفاوت‌های زیادی دارد.

عملکرد ترمز هر دو خودرو به لطف وجود ترمزهای چهارچرخ دیسک در حد متوسط و قابل قبول است اما همانطور که گفته شد به لطف وجود ESP باید برتری را از آن تارا دانست. بعد از مقایسه تارا با دنا پلاس نوبت آن است که اولویت‌های خود را از خرید خودرو مشخص کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. در صورتی که خودرویی شیک و جادار با مشخصات فنی بهتر می‌خواهید، خرید دنا پلاس را در اولویت قرار دهید. برای خرید خودرو با ایمنی بیش‌تر، تجربه رانندگی بهتر و صندوق عقب بزرگ‌تر، خودرو تارا را برای خرید پیشنهاد می‌کنیم. در مقابل، دنا پلاس علاوه‌بر کیسه هوای راننده و سرنشین، امکاناتی مانند کروز کنترل، نمایشگر چندرسانه‌ای لمسی، دوربین و سنسور دنده عقب و فرمان برقی را دارد که تجربه رانندگی راحت‌تری را فراهم می‌کند. در مجموع، تارا برای ایمنی بیشتر مناسب‌تر است، درحالی‌که دنا پلاس با امکانات رفاهی پیشرفته‌تر، جذابیت بیشتری برای کاربرانی که راحتی بیشتری می‌خواهند دارد.

سپر بزرگ و جلوپنجره مشکی آن و دریچه‌های هوا در پایین با هم نمای جالبی ایجاد می‌کنند. نمای جانبی خودرو اسپرت و جوان‌پسند است؛ مخصوصا طراحی گلگیر و درهای خودرو که نسبت به دنا پلاس معمولی بهتر شده است. رینگ‌های دنا پلاس توربو در مدل دنده‌ای ۱۵ اینچی و در مدل اتومات ۱۶ اینچی هستند.

حال اگر بودجه‌ای دارید که در حد خرید خودروهایی مانند دنا و تارا است ولی بین آنها دوبه‌شک هستید، در این مطلب دنا پلاس و تارا را با هم مقایسه کرده‌ایم و از ویژگی‌ها و مزایا و معایبشان گفته‌ایم. به دلیل بهینه‌سازی‌هایی که روی پلتفرم پژو ۳۰۱ انجام شده، تارا از هندلینگ نسبتاً خوبی در کلاس خود برخوردار است. همچنین، ری‌را به‌عنوان یک کراس‌اوور شهری، از سیستم تعلیق بهبودیافته‌ای بهره می‌برد که در مقایسه با برخی رقبا، سواری متعادلی ارائه می‌دهد.

به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که قصد خرید یک خودرو متوسط میان‌قیمت را دارند در دوراهی میان تارا و دانا پلاس گرفتار شده‌اند. در این مقاله با مقایسه تارا و دنا پلاس نگاه دقیق‌تری به طراحی، کیفیت فنی، ایمنی و امکانات این دو خودرو خواهیم انداخت تا سعی کنیم انتخاب را برای شما تا حد امکان آسان‌تر کنیم. پس اگر شما هم در دوراهی انتخاب از بین تارا و دنا پلاس سردرگم شده‌اید، این مقاله را از دست ندهید. برای بسیاری از افراد، شتاب، سرعت، موتور و بخش‌های فنی خودرو اهمیت بیشتری نسبت به بخش ظاهری آن دارند و همیشه به‌دنبال مقایسه بین خودروها از نظر مشخصه‌های فنی هستند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *