مقایسه تیگارد X35 و بک X3 PRO ؛ دو محصول اقتصادی چینی در بازار ایران اسب
عرضه این خودرو به صورت CKD توسط سانیار موتور پارسیان انجام خواهد شد، این شرکت تیگارد X35 را در اواخر فروردین 1401 رونمایی کرد و در ماه انتهایی همین سال نیز در مراسمی از آغاز قریب الوقوع عرضه این خودرو خبر داد. داخل صندوق عقب این دو خودرو تقریباً فضای یکسانی را خواهید یافت ولی ایکس۳۵ حدود ۱۰ لیتر ظرفیت بیشتری به شما ارائه میدهد؛ چرا که گنجایش صندوق عقب ریرا معادل ۴۱۰ لیتر است و این رقم برای ریرا به ۴۲۰ لیتر میرسد. متریال و استانداردهای کیفی در ساخت داشبورد هر دو خودرو تقریباً مناسب است اما باز هم میتوان نمره برتری در این بخش را به داشبورد ری را به واسطه استفاده از روکشهای نرم (سافت تاچ) داد. میزان فضای داخلی ریرا به ویژه صندلیهای ردیف عقب کمی بیشتر از تیگارد ایکس ۳۵ است اما محصول سانیار موتور نیز فضای عقب نسبتاً جاداری در اختیار شما میگذارد. داخل صندوق عقب این دو خودرو تقریباً فضای یکسانی را خواهید یافت ولی ایکس۳۵ حدود ۱۰ لیتر ظرفیت بیشتری به شما ارائه میدهد؛ چرا که گنجایش صندوق عقب ریرا معادل ۴۱۰ لیتر است و این رقم برای Tigard X35 به ۴۲۰ لیتر میرسد.
از سویی دیگر، مالکیت وانتهای بزرگ برای جلب توجه و رانندگی در طبیعت، بین جوانان ایرانی رواج یافته است. تیگارد L7 ساخت زیرمجموعهی بایک چین است و بهتازگی پلاک ملی دریافت کرده است. نوع طراحی داشبورد کی ام سی T8 نسبتاً ساده و قدیمیتر از حریف به نظر میرسد. این سبک طراحی امروز چندان طرفدار ندارد و نمیتواند آنطور که باید و شاید، رضایت کامل مشتریان را به دنبال داشته باشد. در ادامه مطلب به مقایسه تیگارد L7 پلاس با کی ام سی T8 میپردازیم تا نقاط قوت و ضعف این دو پیکاپ چینی بیشتر روشن شود.
پیکاپ L7 را می توان یکی از پیکاپ های تولیدی شرکت ZX Auto دانست؛ به عبارتی L7 نسخه ساده تر و اولیه G9 گروه بهمن نیز به حساب می آید. پیکاپ L9 در بخش ظاهری از بدنه ای تنومند و ابعادی بزرگ بهره می گیرد و از نظر طراحی، تا حد زیادی ما را به یاد پیکاپ های آمریکایی می اندازد. تیگارد L7 پلاس جدیدترین خودروی مونتاژی تیگارد موتور است که برای نخستین بار در اتو اکسپو تهران برای عموم مردم رونمایی شد و به نمایش درآمد. براساس قیمت تیگارد در بازار آزاد، تیگارد X۳۵ مدل ۱۴۰۴ به قیمت ۱ میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان به فروش میرسد و تیگارد X۳۵ مدل ۱۴۰۳ حوالی ۱ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان معامله میشود. خودروسازی بیجینگ (Beijing Automotive Group) با نام اختصاری بایک (BAIC)، یکی از بزرگترین خودروسازان چین است و رتبهی ۲۰ جهان از نظر تیراژ تولید را در اختیار دارد. برندهای فوتون و BAW زیرمجموعهی بایک محسوب میشوند درحالیکه بزرگترین خط مونتاژ مرسدس بنز در چین هم، متعلق به بایک است.
جلوپنجره و حفرههای طرفین سپر نیز، حس یک خودروی مدرن را برای X35 تقویت میکند. از چراغهای LED برای روشنایی روز و مهشکن استفاده شده تا از دیگر کراساورهای چینی بیشتر جلب توجه کند. در این میان، دو خودروی تیگارد X35 و جک S3 به عنوان دو گزینه مطرح در دستهی خودروهای کراساوور کوچک، توجه بسیاری از مشتریان را به خود جلب کردهاند. هر یک از این خودروها با ویژگیها، قابلیتها و قیمتهای مختلف، به دنبال جذب بازار و بهبود تجربه مشتریان هستند. در این محتوا قصد داریم به مقایسه تیگارد X35 و بک X3 PRO، دو کراس اوور کوچک و البته جدید بازار ایران بپردازیم و ببینیم هر کدام چه در چنته دارند.
این روزها خودروهای چینی در بازار ایران فراوان هستند و هرکدام از خودروسازان خصوصی یا دولتی چند نمونه از محصولات چینی را روی خط مونتاژ خود دارند. از نظر مشتریان نیز تمامی این خودروها در یک رده قرار میگیرند و یافتن تفاوت میان آنها دشوار است. ما نیز در دیجیاتو به تست و بررسی تیگارد X35 پرداختهایم که مطلب آن در قالب یک تجربه هزار کیلومتری، در ادامه آمده است. اما تیگارد ایکس ۳۵ نیز به نوبه خود محصول قابل قبولی به حساب میآید، استهلاک کمتر و دوام فنی بهتری نسبت به بسیاری از حریفان هم رده چینی خود نشان میدهد و نسخه پرایم میتواند آپشنهای متنوعی در اختیار کاربران بگذارد که رفاه و امنیت آنها را در حد معقول تامین خواهد کرد.
بنابراین موتور 1.5 لیتری چهارسیلندر توربوشارژر به همراه گیربکس اتوماتیک CVT را روی این خودرو خواهید دید. پیشرانه این خودرو نیز 147 اسببخار قدرت و 210 نیوتنمتر گشتاور آزاد میکند؛ ارقامی که قابل رقابت با موتور 1.5 لیتری محصولات امویام و چری هستند. سرچشمه نیروی این دو شاسی بلند شهری تفاوتهای زیادی به همدیگر دارد، چرا که ریرا ایران خودرو به موتور ۱.۷ لیتری EFP توربوشارژ مجهز شده و نیروی خود را به یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته معمولی AT با قابلیت تعویض دنده به صورت دستی از پشت فرمان تحویل میدهد. اما تیگارد ایکس ۳۵ طبق معمول خودروهای مونتاژی چینی به یک موتور توربوشارژ ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر مجهز شده و گیربکس آن نیز از نوع اتوماتیک CVT در نظر گرفته شده است که قابلیت تیپ ترونیک یا تعویض دستی ندارد و این مورد میتواند روی تجربه رانندگی تاثیر منفی بگذارد.
همچنین در کراس اوور مدیران خودرو المان های اسپرت قرمزرنگ را در سپر و کناره ها می بینیم، اما چنین چیزی در X35 دیده نمی شود. به طور کلی تیگارد L7 پلاس به آپشن های خاصی مجهز نیست و در میان کمبودها، نبود قفل دیفرانسیل عقب نظرها را بیشتر به خود جلب می کند. در طرف مقابل، KMC T8 به پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ مجهز است که ۱۷۴ اسب بخار را با گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر تولید می کند.
بهطور مثال، این خودرو فاقد دوربین 360 درجه است که یک آپشن کاربردی برای کراساوورها بهحساب میآید. کمبود این آپشنها در نگاه اول ممکن است برای مشتری ناراحتکننده باشد، اما پس از مدتی نسبت به عدم حضور آنها بیتوجه خواهید شد. تیگارد L7 پلاس با طول ۵,۳۴۱ میلیمتر، عرض ۱,۸۸۵ میلیمتر و ارتفاع ۱,۸۱۵ میلیمتر، همراه فاصله محوری ۳,۲۵۰ میلیمتر، عرضه میشود.
نتیجه گیریدر مقایسه طراحی بدنه و نمای بیرونی، تیگارد X35 با ظاهر مدرن و جذاب تر و هماهنگ تر به نظر میرسد در حالی که جک S3 با طراحی عجیب و نامتوازن، از جلب توجه منفی میکند. هرچند این امر بستگی به سلیقه فرد دارد اما از نظر اجمالی، تیگارد X35 بهترین تطابق و هماهنگی را ارائه میدهد. شیب سقف و رینگ سیاه روی ستون انتهای بدنه، حالتی شبیه به یک کراساور کوپه را برای تیگارد X35 فراهم کرده است. کشیدگی چراغهای جلو و عقب، در نمای جانبی به خوبی دیده میشود و همراه با ادوات نقرهای رنگ روی رکاب و قاب پنجره، ترکیب اسپرت دارند. چراغهای کشیده و اسپرت به هم وصل شدهاند و ساختاری هماهنگ با لبهی کاپوت دارند.
اما موتور ۱.۵ لیتری تیگارد ایکس ۳۵ حدود ۱۴۷ اسب بخار و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که در نهایت میتواند شتاب صفر تا صد این ماشین ۱۳۴۰ کیلوگرمی را به چیزی نزدیک به ۱۱ الی ۱۱.۵ ثانیه برساند. بنابراین با وجود آنکه قوای فنی این خودرو نسبت به ریرا پایینتر است، اما فاکتور کمتر بودن وزن تاثیر مثبتی روی چابکی آن گذاشته و اجازه نداده خیلی نسبت به حریف کندتر عمل کند. هرچند که به کارگیری گیربکس CVT نیز در کندتر شدن شتابگیری خودرو تأثیرگذار بوده است.
این خودرو از باک سوخت ۷۶ لیتری استفاده میکند و میانگین مصرف سوخت آن نیز ۹.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. حداکثر قدرت موتور ری را معادل ۱۶۰ اسب بخار به همراه ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور گزارش شده که قادر است شتاب صفر تا صد این ماشین ۱۴۲۵ کیلوگرمی را تا حدود ۱۰.۴ ثانیه برساند. اما نکتهای که در هر دو محصول نظر ما را به خود جلب کرده است، این بود که طراحی چهره آنها خیلی با نمای بغل هماهنگی ندارد و طرح نسبتا فانتزی چراغها یا جلو پنجره آنها نمیتواند با فرم بخش جانبی این دو خودرو جور از آب در بیاید. با این حال در محدوده قیمتی این دو ماشین تقریباً اکثر خودروهای موجود در بازار به ویژه کراس اوورها، چنین استایلی دارند و در مورد این دو نیز باید گفت که در نهایت بسته به سلیقه مشتری است که خودروی زیباتر را از میان آنها انتخاب کند.
در بررسی مشخصات تیگارد x35 باید گفت، تیگارد X35 از لحاظ مشخصات فنی یک خودرو متوسط به حساب میآید. یعنی نه آنقدر ضعیف است که شما را کلافه کند و نه آنقدر قوی که بتوان به عنوان یک کراس اسپرت از آن یاد کرد. زیر کاپوت این محصول یک پیشرانه 1.5 لیتری با کد A151R2 قرار گرفته که با کمک پرخوران توربو چیزی در حدود 147 اسببخار قدرت و 210 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این اعداد برای وزن 1340 کیلوگرمی خودرو تیگارد x35 کافی به نظر میرسند و میتوانیم اطمینان داشته باشیم که (حداقل برای استفادههای معمول) با کمبودی مواجه نخواهیم شد. گیربکس هم از نوع CVT است که هرچند لذت رانندگی را کاهش داده اما حداقل در قیاس با جعبهدندههای ضریب پیوسته قدیمی کارش را با دقت بهتری انجام میدهد.
چراغهای اصلی فرم کشیده و اخم آلودی دارند و نمای جذابی را به خودرو دادهاند، همچنین جلوپنجره خودرو به صورت کشیده طراحی شده و اطراف آن با خطوط کرومی تزیین شده است، که عبارت تیگارد نیز در بخش بالایی آن حک شده است. در نمای عقب مانند جلو، طراحان این کراس اوور سعی کردهاند جلوهای جذاب را برای این خودرو رقم بزنند. چراغهای عقب مانند جلو کشیده اما کمی بزرگ طراحی شده و گرافیک داخلی آن ها شبیه به محصولات جدید پژو است.
نمای عقب این خودرو نیز به پژو 2008 معروف شباهت دارد که خودرویی محبوب در بازار ایران است. از نظر ظاهر جانبی نیز این خودرو فرم بدنه مکعبی را به نمایش میگذارد و شباهت بسیاری به چانگان CS35 پلاس دارد. نمونهی موجود از ترالرد در چین و دیگر کشورها، مجهز به موتور ۲/۴ لیتر توربو دیزل تحت لیسانس ایسوزو است. این مدل همراه سیستم دو دیفرانسیل و گیربکس دستی با حدود قیمت ۱۵ هزار دلار فروخته میشود.
این خودرو درواقع فیسلیفت نسل اول است و البته در قوای محرکه نیز ارتقای اساسی در آن صورت گرفته است. این خودرو در بازارهای صادراتی با نام بایک X35 یا بیجینگ X3 به فروش میرسد. با توجه به نیازها، سلیقهها و بودجه شخصی خود، میتوانید انتخاب مناسبی بین این دو خودرو داشته باشید.
شتاب صفر تا صد این ماشین ۱۳۴۰ کیلوگرمی چیزی نزدیک به ۱۱ الی ۱۱.۵ ثانیه است. تیگارد ایکس ۳۵ میتواند تا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت به پیش برود و میانگین مصرف سوخت آن در هر ۱۰۰ کیلومتر به طور میانگین حدود ۷.۲ لیتر است. تیگارد از موتوری ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژر تزریق سوخت چندنقطهای با لایسنس میتسوبیشی که در اکثر چینیهای بازار ایران هم دیده میشود بهره میگیرد.
اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد.
ترکیب رنگ مشکی و قطعات کرومی در کنار داشبوردی که بهسمت راننده متمایل شده، حسوحال خوبی را در کابین این خودرو ایجاد میکند. خوشبختانه برخلاف بسیاری از خودروهای چینی دیگر، همهچیز بیشازحد دیجیتالی نشده است و دکمههای فیزیکی با طرحی زیبا برای انجام دستورات شما ترتیب داده شدهاند. فاصله محوری تیگارد X35 نیز 2.57 متر است که در ترکیب با سقف بلند، فضای کافی برای چهار یا حتی پنج سرنشین بزرگسال را فراهم میکند. درمجموع میتوان تیگارد X35 را خودرویی رضایتبخش از نظر طراحی ظاهری دانست؛ البته اگر با خودروهای همکلاس خودش مقایسه شود.
در مقابل، ام وی ام X55 پرو همان چری تیگو 5X است که در ایران به صورت ریبرند شده و توسط مدیران خودرو به فروش می رسد. چری برای ما ایرانی ها بسیار آشناست، چراکه پرفروش ترین برند چینی در ایران محسوب می شود و هر ساله بالاترین تیراژ چینی در ایران مربوط به این خودروساز است. چری مهم ترین و قدرتمندترین صادرکننده خودرو چین به حساب می آید و یکی از پرتیراژترین خودروسازان چین در داخل این کشور هم است.
تمامی این المانها در کنار یکدیگر سبب شده است چهره X3 اسپرت و جذاب به نظر برسد. در بخش عقب، مانند جلو طراحی چراغهای اصلی با خطوط تند و تیزی شکل گرفته است و همچنین باز هم مانند نمای جلو بر روی سپر چراغهای عمودی مهشکن تعبیه شده است و یک دیفیوزر مشکی نسبتاً اسپرت نیز انتهای سپر قرار دارد. نکته قابل توجه طراحی چراغ سوم ترمز این خودروست که وسط باله عقب طراحی شده است. ام وی ام X55 پرو نیز از محصولات تولیدی مدیران خودرو است که در بازارهای جهانی با نام تیگو ۴ یا تیگو 5x شناخته میشود. یکی از نقاط قوت تیگارد X35 در مقایسه با رقبا، بهره مندی از سیستم فرمان super eps که در کمتر خودرویی در بازار ایران دیده می شود و می تواند لذت رانندگی را دو چندان کند. خوشبختانه در تیگارد X35 پرایم نیز این قابلیت دیده می شود و این نسخه نیز از آن بهره مند است.
ام وی ام X55 پرو با قیمت کارخانه در محدوده یک میلیارد عرضه می شود و در بازار حدود یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون قیمت دارد. در مورد تیگارد X35 هنوز قیمت گذاری انجام نشده است، اما در نمایشگاه اصفهان مدیران این شرکت محدوده ۹۰۰ میلیون تومان را برای این خودرو اعلام کردند که با توجه به بالا رفتن نرخ ارز احتمال این می رود که قیمت از این هم بالاتر باشد. قرار است عرضه کراس اوور تیگارد در بورس کالا انجام شود و قیمت براساس معاملات این بازار کشف خواهد شد. این دو خودرو عملاً در کارخانه در یک رده قیمتی هستند، اما باید دید واکنش بازار به ورود X35 چه خواهد بود و چه قیمتی در بازار پیدا می کند. شرکت سانیار موتور پارسیان تا کنون بار ها شرایط نقدی و اقساطی کارخانه ای برای فروش تیگارد x35 تعیین کرده است. اولین بار در اسفند 1401 فروش تیگارد x35 شروع و تاکنون 4 بار دیگر شرایط فروش تیگارد x35 توسط سانیار موتور اعلام شده است.
همان طور که تاکنون احتمالاً حدس زدهاید تیگارد X35 سانیار موتور خودرویی قویتر اما با دردسر بیش تر است! مانند بیش تر خودروهای چینی بازار، قلب تپنده تیگارد X35 یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ است که توانایی تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن بر متر گشتاور را داراست. وظیفه انتقال قدرت پیشرانه این خودرو به چرخهای جلو بر عهده یک جعبه دنده اتوماتیک از نوع CVT است که به صورت مصنوعی قابلیت تعویض ۶ دنده دارد. مصرف سوخت ترکیبی کراس اوور جدید سانیار موتور و دیار خودرو حدود ۷.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و این خودرو توانسته استانداردهای آلایندگی یورو ۵ را نیز دریافت کند. سیستم تعلیق این کراس اوور جدید در چرخهای جلو از نوع مک فرسون و در چرخهای عقب از نوع نیمه مستقل است که سواری نرمی را ارائه میدهد.
این وانت مشابه بهمن G9 و کلوت مکث موتور، یکی از بزرگترین پیکاپهای مونتاژ ایران خواهد بود. در پشت، ابعاد نسبتا بزرگ چراغها، هماهنگ با دیگر اجزا دیده میشود و حس خوبی به مخاطب میدهد. حجمدهی درپوش با خطوط مورب، سادگی مرسوم در نمای عقب وانتهای چینی را کاهش میدهد. ادوات کروم در جلوپنجره، همراه خطوط افقی، حس لوکس را افزایش میدهند؛ ضمن اینکه تصاویر منتشر شده توسط سانیار موتور، سپرهای همرنگ بدنه، فاقد ادوات پلاستیکی سیاه رنگ دارد. حجمدهی بدنه برای کاپوت جلو و گلگیرها، هماهنگی بسیار خوب با جوپنجره و چراغها را نشان میدهد.
همچنین در بحث میزان جادار بودن کابین، ام وی ام ایکس ۵۵ پرو به دلیل برخورداری از فاصله محوری بزرگتر فضای پای بیشتری به ویژه در ردیف عقب فراهم میکند و آسایش بالاتری برای سرنشینان در این بخش به دنبال میآورد. تیگارد ایکس ۳۵ هم صندوق عقب بزرگتری دارد و حدود ۵۰ لیتر فضای بیشتر در این بخش نسبت به ایکس ۵۵ پرو در اختیار شما قرار میدهد. ایکس ۵۵ پرو هم ترکیب موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ به قدرت ۱۵۶ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر همراه با گیربکس اتوماتیک سی وی تی را برگزیده است، با این تفاوت که در اینجا قابلیت تیپ ترونیک یا تعویض دستی با انتخاب ۹ دنده مصنوعی قابل دسترس خواهد بود.
این کراس اوور در بیشتر کشورهای عربی و منطقه خلیجفارس مثل عربستان، امارات و اردن هم به فروش میرسد. در بخش ایمنی تنها به دو ایربگ اکتفا شده و از نسل نهم ESP بوش، ABS+EBD، ترمز کمکی، TCS یا کنترل کشش، پایش باد تایرها TPMS، کمربندهای پیش کشنده جلو، فرمان بشکن، سیستم حرکت در سربالایی HHC و دوربین دید عقب استفاده شده است. نمای جانبی تیگارد x35، سادهتر بوده و خبری از خطوط برجسته مخصوصاً در خط شانه دیده نمیشود. تنها یک خط روی گلگیر عقب دیده میشود که شباهت زیادی به سانگ یانگ تیوولی دارد. هرچند نمای جانبی میتوانست با خطوط بیشتر و عمق و برجستگی بهتر، دینامیکتر و هیجانانگیزتر هم کار شود اما این موضوع که طراحی کلی این خودرو متعلق به سال ۲۰۱۶ است و تغییرات اساسی در آن هزینهبر بوده، باعث میشود تا با نمای جانبی کمتر پویای آن کنار بیاییم.
بعد از عرضه اولیه، در مهر 1402 ، آذر 1403 و تیر 1403 این ماشین توسط کارخانه به فروش رسیده است. برای اطلاع از آخرین اعلام و نحوه شرایط فروش خودرو تیگارد x35 این شرکت می توانید به سایت آن مراجعه کنید. ا شرایط فروش تیگارد x35 هم به صورت نقدی و هم به صورت اقساط ارائه شده است که خریداران این محصول می توانند با توجه به شرایط فروش اعلام شده توسط شرکت و با توجه به اعتبار بانکی خود خرید تیگارد x35 را در برنامه خود بگنجانند.
با این حال اخیرا تیگارد ایکس ۳۵ نسخه پرایم هم به بازار آمده که دارای دوربین ۳۶۰، رادار نقطه کور، درب صندوق برقی و سنسور پا است. با توجه به حضور سیستم مکش توربوشارژ روی پیشرانه تیگارد ایکس ۳۵، باید اعلام کنیم که موتور چهارسیلندر ۱.۵ لیتری این خودرو نسبت به نسخه تنفس طبیعی ۱.۵ لیتری حاضر در سوزوکی فرانکس قدرت بسیار بیشتری ارائه میدهد. کراس اوور تیگارد ۴,۳۲۵ طول، ۱,۸۳۰ میلی متر عرض و ۱,۶۴۰ میلی متر ارتفاع دارد و کراس اوور ایران خودرو ۴,۳۵۸ میلی متر طول، ۱،۸۲۳ میلی متر عرض و ۱,۶۳۰ میلی متر ارتفاع دارد. با این ابعاد هر دو خودرو تقریباً همسایز هستند و در رده کراس اوورهای کوچک بازار قرار می گیرند. طراحی هر دو کراس اوور نسبتاً ساده است و المان پیچیده ای ندارد، اما خطوط طراحی در تیگارد X35 نسبت به هایما S5 مدرن تر هستند.
جعبه دنده این خودرو نیز از نوع اتوماتیک CVT است که قدرت پیشرانه را به چرخهای جلو منتقل میکند. استاندارد آلایندگی X3 از نوع یورو ۶ بوده که نسبت به خودروی رقیب یک مزیت محسوب میشود و همچنین مصرف سوخت ترکیبی آن حدود ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. سیستم تعلیق این خودرو نیز در چرخهای جلو از نوع مک فرسون و در چرخهای عقب از نوع غیر مستقل با فنر پیچشی است که ان هم سواری نرمی خواهد داشت. از طرفی، با این که قوای پیشرانه چندان زیاد نیست، اما تنفس طبیعی بودن آن سبب میشود استهلاک آن پایین بیاید.
در مجموع تناسب در طراحی این خودرو باعث شده تا نه بیش از حد کوچک به نظر برسد و نه بزرگ. نه خیلی ساختارشکن و افراطی است و نه از مد افتاده و قدیمی و در مجموع، طراحی آن امروزی و قابل قبول است و کمتر چشم را خسته میکند و بنابراین میتواند همانند طراحیهای ساده اما دقیق خودروهای اروپایی، ماندگارتر بوده و دیرتر از مد بیافتد. بنابراین در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت نیوز تصمیم گرفتیم تا به مقایسه کراس اوور ری را با تیگارد X35 به عنوان یک رقیب همرده در عرصه قیمت بپردازیم تا در نهایت به ارزش خرید این خودرو در مقابل رقیب چینی آن پی ببریم. طراحی بایک X3 در سال ۲۰۱۹ انجام شده و طراحی این نسل از هایما S5 برای سال ۲۰۱۴ است. دلیل اصلی تفاوت های طراحی نیز به همین دلیل است، بنابراین طراحی بدنه تیگارد X35 از هایما S5 جذاب تر است.
ولی با تمامی این شرایط تا زمان اعلام قیمت قطعی نمیتوان در خصوص ارزشمند بودن یا نبودن این ماشین نظر داد. بهمن G9 فوتون G7 و جک KMC T9 مجهز به موتور ۲ لیتر توربو با حدود ۲۳۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتنمتر گشتاور هستند؛ اما تیگارد L7 از پیشرانهی ۲/۴ لیتر تنفس طبیعی ساخت میتسوبیشی چین استفاده میکند. البته سانیار موتور، عرضهی این مدل با موتور ۲ لیتر توربو در آینده را وعده داده است. تنوع محصولات بایک به خودروهای جدید مثل X7 یا X35 محدود نمیشود و چند مدل قدیمی نیز، همچنان روی خط تولید باقی ماندهاند.
با این که قدرت این خودرو نسبت به حریف بالاتر بوده است، اما به علت توربوشارژ بودن پیشرانه قطعاً باید از بنزین با کیفیت بالا و اکتان برای آن استفاده شود و در غیر این صورت قطعاً در بلندمدت پیشرانه با مشکل مواجه خواهد شد. هایما S5 مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتر توربو است که توان تولید نهایت قدرت ۱۶۱ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۲۳ نیوتن متر را دارد. قدرت از طریق جعبه دنده ۶ سرعته AT به چرخ های جلو منتقل می شود و مصرف سوخت ترکیبی در این خودرو ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. در مقابل، تیگارد X35 هم پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ زیر کاپوت دارد که این پیشرانه توان تولید نهایت قدرت ۱۴۷ اسب بخار و نهایت گشتاور 210 نیوتن متر را دارد.
از همین رو شرکتهای مونتاژ کننده بیشتر به سمت استفاده از این دست خودروها رفته و حالا شمار زیادی از شاسی بلندهای ساب کامپکت شهری در جادههای کشور در حال تردد هستند و احتمالاً در آینده نیز مدلهای جدید و متنوعتری به شمار آنها اضافه خواهد شد. در نمای کنار، طراحی هر دو کراس اوور ساده تر است و به غیر از برجستگی های روی گلگیرها، نکته دیگری در پروفیل کناری نمی بینیم. در نمای عقب هر دو کراس اوور چراغ ها با خطی کرومی به هم متصل هستند و در بالا اسپویلری کوچک قرار دارد. دیفیوزر در ام وی ام X55 پرو نقره ای رنگ طراحی شده است، اما در تیگارد X35 چنین چیزی دیده نمی شود.
گیربکس CVT بدون قابلیت تیپ ترونیک به عنوان یار همیشگی موتور تیگارد ایکس ۳۵ انتخاب شده تا درنتیجه همکاری میان این دو، چرخهای جلو به عنوان محرک اصلی این کراس اوور چینی انتخاب شوند. چهره این خودرو برای اکثر مخاطبان جذاب است و بهراحتی میتواند مورد پذیرش مخاطبین قرار گیرد. چهره این خودرو در بخش جلو، ظاهری متفاوت را نسبت به دیگر کراساوورهای مونتاژی بازار ایران به نمایش میگذارد که منطقی و زیبا است.
تیگارد X35 را می توان در حال حاضر پرچم دار محصولات شرکت تیگارد دانست که تا کنون توانسته فروش به نسبت قابل قبولی را در بازار ایران تجربه کند. اما یکی از بزرگترین نقاط ضعف تیگارد X35 در مقایسه با رقبا، ضعف در میزان آپشن و امکانات رفاهی بود. همین موضوع باعث شد تا شرکت تیگارد، برنامه عرضه نسخه ای ارتقا یافته از تیگارد X35 را با نام تیگارد X35 پرایم را در دستور کار خود قرار دهد و نمونه هایی از این خودرو را در نمایشگاه های مختلف به نمایش بگذارد. تیگارد ایکس ۳۵ دارای نمایشگر عمودی ۸ اینچی با حاشیه زیاد و پاسخ لمسی کندی است و عملاً بهجز کنترلهای سیستم تهویه و سیستم مالتی مدیا، کاربرد دیگری ندارد.
پیشرانه T8 توان تولیدی را از طریق جعبه دنده ۶ سرعته دستی به هر چهار چرخ می رساند و این پیشرانه استاندارد آلایندگی یورو ۵ را دارد. در خصوص مشخصات فنی دو پیکاپ باید اظهار داشت که برتری چه در خصوص قدرت تولیدی و چه در خصوص گشتاور، با پیکاپ کی ام سی T8 است. خودرو هایی همچون ام وی ام X22 پرو، هایما S5 جدید و جک اس 3 بر سر راه ماشین تیگارد برای دریافت سهم بازار در این کلاس خودرو هستند. اما تیگارد موتور وعده داده با عرضه این خودرو با قیمت رقابتی کار را برای رقبای آن سخت کند.
حتی در قسمت عقب ماشین تیگارد x35 بجای استفاده از چراغهای پیوسته که ترند روز است، از یک نوار کرومی رنگ استفاده شده تا چهره ماشین از حالت تکراری که برای رقبا بوجود آمده در امان بماند. کمبود امکانات رفاهی و ایمنی تیگارد X35 در مقایسه با امویام X55 پرو، این خودرو را آسیبپذیر کرده است. بهطور مثال، این خودرو فاقد آپشنهای دوربین 360 درجه، تهویه مطبوع دیجیتال، رادار خطخوان و آینههای جمعشونده برقی است. البته سانیار موتور پارسیان وعده داده است که نسخه فولآپشن این خودرو بهزودی روانه بازار خواهد شد. بنابراین نقطه ضعف این خودرو در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی برطرف خواهد شد؛ به شرطی که قیمت تیگارد X35 فولآپشن بیشازحد افزایش پیدا نکند. هر دو پیکاپ چینی دارای سیستم تعلیق دابلویشبون در جلو و فنر تخت در عقب هستند که برای خودروهای آفرودی مناسب است و اموری مثل حمل بار را نیز تسهیل میکند.
شراکت بایک چین با دیارخودرو به تاسیس کمپانی بنام “سانیار موتور پارسیان” انجامید و سپس قرار شد محصولات این جوینت ونچر تحت برند ” تیگارد ” به بازارمان عرضه شوند. اولین نماینده شرکت تیگارد ، ماشین X35 نام دارد که در واقع همان ماشین بیجینگ X3 از کمپانی بایک است که کمی ریدیزاین شده و به بازار ایران عرضه شده است. در ایران خودرو تیگارد X35 با ماشین هایی چون جک s5 و جک s3 مقایسه می شود که در ادامه به بررسی مشخصات دقیق این ماشین، خواهیم پرداخت. تیگارد X35 در اصل متعلق به چه شرکتی است و چه مشخصات فنیای دارد؟ تیگارد X35 در اصل یکی از محصولات برند بایک چین است که با نامهای مختلفی از جمله بیجینگ X35 در بازارهای دیگری به فروش میرسد.
ضمن اینکه قیمت آن نیز پایینتر است و با بودجه کمتر میتوان این خودرو را خریداری کرد. در بخش طراحی داخلی و زیبایی کابین باید گفت که محصول ایران خودرو به شکلی محسوس نسبت به تیگارد ایکس ۳۵ فضای داخلی مدرن و امروزیتری مقابل چشمان شما میگذارد. داشبورد ری را با بهره گیری از نمایشگرهای یکپارچه با گرافیک جذاب، کنسول میانی با چیدمان منظم کلیدها و دسته دنده مدرن به سبک محصولات پژو و آئولوس دانگ فنگ در مقایسه با تیگارد ایکس ۳۵ به مراتب امروزیتر دیده میشود و میتواند جذابیت بیشتری برای ایرانی ها داشته باشد. این سوی میدان، درون کابین تیگارد X35 مانند طراحی ظاهری یک داشبورد جذاب با ظاهری بهروز خودنمایی میکند. یک صفحه نمایش بزرگ لمسی مانند خودروی رقیب بیرون زده از داشبورد تعبیه شده و در دو طرف آن هم دریچههای تهویه مطبوع خودرو قرار گرفتهاند. زیر صفحه نمایش داخل یک قسمت مجزا چند بخش مربعی که با خطوط کرومی تزیین شده قرار دارد که کلیدهای تنظیم سیستم تهویه مطبوع داخل آن ها تعبیه شده و ظاهر اسپرتی را به داشبورد این خودرو بخشیدهاند.
دیدگاهتان را بنویسید