بررسی خودرو زاگرس

بایگانی‌های تست و بررسی زامیاد زاگرس اسب بخار

در صورتی که همین قیمت برای زاگرس در نظر گرفته شود، رقیبی جدی برای کاپرا 2 و آمیکو آسنا خواهد بود. موتور بنزینی 2400 سی سی می‌تواند قدرت 131 اسب بخار و گشتاور 200 نیوتن‌متر را تولید کند. نیروی محرکه این خودرو از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محورهای جلو و عقب منتقل می‌شود. از طرف دیگر پیشرانه دیزلی 2.0 لیتری می‌تواند حداکثر قدرت 150 اسب بخار و گشتاور 350 نیوتن‌متر را تولید کند. نیروی محرکه در این پیشرانه از طریق یک گیربکس 6 سرعته دستی به محورها انتقال می‌یابد. زاگرس در اصل یک پیکاپ چینی بنام فودی F22 است که در سال ۲۰۱۵ راهی بازار چین شد.

به طور کلی می توان گفت که این وانت، اثر چندانی از طراحی مدرن امروزی خودروها دیده نمی‌شود و برخلاف برخی دیگر از خودروهای چینی موجود در بازار، نمی‌توان ظاهر آن را جذاب یا مدرن توصیف کرد. با اینکه هنوز مطمئن نیستیم زامیاد زاگرس در نسخه تک‌کابین تولید می‌شود یا دوکابین، اما می‌دانیم که در بازار کشورمان، علاوه بر رقابت با دایون V5، باید با دیگر وانت‌های چینی معروف نیز به چالش بکشد. از جمله مهم‌ترین رقبای آن می‌توان به پیکاپ‌های کی‌ام‌سی T8 کرمان موتور و نسخه توربوشارژ آمیکو آسنا اتومات اشاره کرد. در بازارهای جهانی نمی‌توان روی طراحی زاگرس زامیاد حساب زیادی باز کرد؛ چرا که امروزه پیکاپ‌های آخرین مدل و مجهز با طراحی‌های ظاهری جذاب و به‌روز تولید و عرضه می‌شوند. فودای F22 یا همان زاگرس سال‌ها پیش (2015) تولید و راهی بازار شده و به تازگی قرار است به بازار ایران ورود پیدا کند.

سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم. زامیاد زاگرس ۵,۳۳۰ میلی متر طول، ۱,۸۷۰ میلی متر عرض و ۱,۸۴۴ میلی متر ارتفاع دارد. مهم ترین ویژگی زاگرس همانند کلوت میزان عمق قسمت بار است که از همه رقبایش بیش تر بوده و ظرفیت وزنی بار (سرنشین و بار) برای این پیکاپ به ۱,۱۲۵ کیلوگرم می رسد. کاپرا 2 از شرکت بهمن موتور، فوتون تونلند یورو 5 از ایران خودرو، یوآز پیکاپ از سروش دیزل، و آمیکو آرتیستون از ارس خودرو دیزل، همگی گزینه‌های قابل‌توجهی هستند. این خودرو در مبدأ کارخانه برای مشتری حدود ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تمام می شود و در بازار نیز قیمتش بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان بیش تر از قیمت نهایی کارخانه است.

تولید زاگرس در زامیاد آن قدر طولانی شد که مکث موتور کلوت را زودتر به بازار عرضه کرد، در حالی که، مقدمات پروژه کلوت بعد از زاگرس کلید خورد. این پیکاپ چینی دارای امکانات و تجهیزات متعددی است که شامل روکش‌های چرمی برای صندلی‌ها، سیستم چند رسانه‌ای همراه با نمایشگر لمسی، دوربین عقب، سیستم تهویه مطبوع دیجیتال، آینه‌های تنظیم‌شونده برقی و قفل دیفرانسیل الکترونیکی می‌شود. پیش‌بینی می‌شود زامیاد زاگرس با قیمتی در حدود ۹۰۰ میلیون تومان به بازار عرضه شود. محصولی جدید در سپتامبر 1402 توسط شرکت زامیاد، با نام زاگرس دیزل به بازار عرضه شد.

زامیاد زاگرس جدیدترین پیکاپ بازار ایران است که در غرفه زامیاد در نمایشگاه حمل و نقل تهران دیده شد. قائم مقام مدیرعامل زامیاد اظهار کرده که هدف از تأسیس “بن سازه”، کاهش حداکثری هزینه‌ تمام‌شده‌ خودروها است. اگر تولید یک خودرو تنها در یک شرکت خودروسازی محدود شود، بدون شک، هزینه‌ نهایی آن به مراتب بیشتر خواهد بود. در حالی که اگر ۴ شرکت خودروسازی، هر یک ۴ مدل خودرو با اشتراکات مشخص تولید کنند، قیمت تمام‌شده به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. این شرکت‌ها می‌توانند از توانمندی‌های یکدیگر بهره‌مند شوند و تولیدات اضافی نیز حذف خواهد شد. برای مثال، اگر شرکت زامیاد اقدام به تولید رینگ و لاستیک نماید، دیگر نیازی به داخلی‌سازی این قطعات توسط سایر شرکت‌ها نیست.

در اینجا شاهد حجم زیادی پلاستیک خشک و سیاه هستیم که کیفیت چندان بالایی ندارد و نشان می‌دهد با یک پیکاپ نسبتاً ارزان‌قیمت چینی طرفیم. بااین‌حال، چرم مصنوعی قهوه‌ای‌رنگ روی درها و صندلی‌ها به همراه ‌تریم نقره‌ای روی داشبورد و کنسول میانی و تریم مشکی براق در اطراف دریچه‌های تهویه، کمی از یکنواختی داخل خودرو کاسته است. غربیلک فرمان سه پره و نمایشگر نه‌چندان بزرگی در بالای دریچه‌های تهویه نیز از دیگر ویژگی‌های داخلی قابل‌توجه داشبورد زاگرس به شمار می‌روند درحالی‌که صندلی‌های عقب هم از فضای پای خوبی برای یک پیکاپ برخوردار هستند. اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد.

خوشبختانه پیکاپ زاگرس به سیستم کنترل پایداری مجهز است و بنابراین با یک پیکاپ نسبتا ایمن روبرو هستیم. از جمله دیگر تجهیزات ایمنی این خودرو می‌توان به دو کیسه هوا، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم ترمز کمکی و سیستم توزیع نیروی ترمز اشاره کرد. روکش چرمی صندلی‌ها، سیستم صوتی به همراه نمایشگر، سنسور پارک و دوربین عقب، آینه‌های تنظیم شونده برقی، سیستم تهویه برقی، لامپ‌های هالوژنی جلو و عقب، پاور ویندوز و گرمکن صندلی (احتمالی) برخی از تجهیزات پیکاپ زاگرس زامیاد هستند. زامیاد زاگرس از یک موتور ۲.۴ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی تحت لیسانس میتسوبیشی استفاده می‌کند. این موتور که قبلا روی برخی وانت پیکاپ‌های موجود در بازار نظیر پیکاپ ریچ و آمیکو آسنا نیز به کار رفته بود، حالا در زاگرس کار خواهد کرد. چنین قدرتی برای یک وانت پیکاپ سنگین و خوش‌هیبت هیجان‌انگیز به نظر نمی‌رسد، اما توان آن برای کاربردهای معمولی مناسب است و کاربران زاگرس از این بابت مشکلی نخواهند داشت.

پس از اعلام خبرهای تولید شاسی‌بلند زامیاد تیوان در ایران، در جریان یکی از بازدیدهای آقای سلیمانی، مدیرعامل وقت سایپا، از گروه خودروسازی زامیاد در سال 1399، عکسی منتشر شد که جلب توجه کرد. شرکت زامیاد در آذر ۱۴۰۱ با محصولات پیکاپ خود در نمایشگاه حضور یافته است که برجسته‌ترینِ آن‌ها مدل زاگرس می‌باشد. علاوه بر ابعاد زاگرس می‌توان به طول، عرض و ارتفاع صندوق بار نیز اشاره کرد که به ترتیب 1500 میلی‌متر، 1500 میلی‌متر و 530 میلی‌متر اعلام شده است. وزن خالص زامیاد زاگرس 1920 کیلوگرم است و نسبت به نسخه بنزینی 140 کیلوگرم سنگین‌تر خواهد بود. در این بخش از خطوط و حجم دهی های بسیار کمی استفاده شده و بر روی درب ها نیز یک زه نسبتا بزرگ مشکی رنگ قرار گرفته‌.

در نمای جلوی پیکاپ زاگرس زامیاد شاهد چراغ‌هایی با طراحی باریک و کشیده هستیم که ترکیب آن با چلوپنجره نسبتا بزرگ با خطوط کرومی افقی توانسته نمای مناسبی را به‌وجود آورد. سپر خودرو نیز دارای طراحی ساده بوده و در آن فقط دو چراغ دایره‌ای‌شکل مه‌شکن با قاب مشکی‌رنگ به‌همراه یک دیفیوزر ساده به چشم می‌خورند. زاگرس در داخل نیز کاملاً سن بالای خود را نشان می‌دهد زیرا طراحی کابین آن کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته است.

به منظور به‌روزرسانی درباره آخرین اخبار و رویدادهای شرکت زامیاد، به علاوه دسترسی به طرح‌های جدید پیش‌فروش و فروش فوری آن، مقاله را مطالعه کنید. از طریق لینک نیز می‌توانید قیمت‌های مختلف وانت‌های زامیاد را در بازار آزاد و در کارخانه مقایسه کنید. به هر حال ظاهر این خودرو نزد جهانیان چندان مدرن به حساب نمی‌آید؛ ولی از آنجایی که مشتریان ایرانی همواره به دیدن نیسان آبی یا زامیاد معمولی عادت کرده‌اند، پیکاپ زاگرس تازگی و طراوت به‌همراه خواهد داشت.

بنابراین اگر به دنبال یک هاچ‌بک اقتصادی چند منظوره برای استفاده‌های درون و برون شهری هستید که نسبت به مبلغ پرداختی چهره به‌روز و آپشن‌های قابل قبولی داشته باشد، می‌توانیم خرید اطلس را به شما توصیه کنیم. سیستم تعلیق استفاده شده در بخش جلو مک فرسون و در بخش عقب تورشن بیم بکار رفته که بهتر بود از تعلیق مولتی لینک در این بخش استفاده می شد که هم راحتی سرنشینان و هم هندلینگ را به خوبی را فراهم می کرد. زاگرس خودرو با ظرفیت اسمی پنجاه‌هزار خودرو در سال طراحی شد اما برای مدت طولانی تنها پنج‌هزار دستگاه خودرو در سال تولید می‌کرد. هنگام عبور از گردنه ها و سینه کش ها، چون توان و گشتاور موتور نسبت به وزن خودرو آن چنان زیاد نیست، نیاز بود کمی به قوای محرکه خودرو فشار بیاوریم و با دور موتور بالا حرکت کنیم. بنابراین بهره‌مندی اطلس از این پیشرانه ارتقا یافته را باید جزو مزایای این خودرو بدانیم.

در جلوی خودرو، چراغ‌ها به جلوپنجره‌ای مشکی‌رنگ متصل شده‌اند که در میانهٔ آن یک خط کرومی کار شده است و در عقب نیز چراغ‌هایی که تا روی گلگیرها کشیده شده‌اند، کمی از یکنواختی و نمای تکراری همیشگی که در عمدهٔ پیکاپ‌ها می‌بینیم کاسته‌اند. تفاوت‌های ظاهری زاگرس با کلوت نیز جزئی بوده و در طراحی کمی متفاوت چراغ‌های جلو، جلوپنجره و سپر خلاصه می‌شود. نمای کناری این پیکاپ دو دیفرانسیل نیز ساده بوده و با نمای جلو و عقب هماهنگی مناسبی دارد. هرچند نسخه دو کابین این خودرو فضای بار کمتری را به‌همراه دارد، اما فاصله محوری این خودرو نسبتا زیاد بوده و به همین دلیل سرنشینان به فضای مناسبی دسترسی خواهند داشت. شاید نام فودای برای بسیاری از مردم ناآشنا باشد، اما حقیقت این است که فودای از سال‌ها پیش در بازار کشورمان حضور داشته و با شرکت زامیاد نیز همکاری کرده است. زامیاد پادرا و نسخهٔ به‌روزشده‌اش، که به عنوان زامیاد پادرا پلاس شناخته می‌شوند، در واقع تولیدات شرکت فودای هستند و در بازار چین با نام فودای F16 عرضه می‌شوند.

در این مطلب به بررسی مشخصات فنی زامیاد زاگرس می‌پردازیم تا با ویژگی‌ها و مزایا و معایب آن آشنا شوید. اتوهلد، ترمز پارک برقی، کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی، سنسور نور و باران، ۶ کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، دوربین ۳۶۰، کروز کنترل تطبیقی، ترمز اظطراری، رانندگی بین خطوط، هشدار نقطه کور، گرم کن صندلی های جلو، سنسور باران و… بخشی از امکانات این خودرو هستند. از نکات مثبت این بخش می توان به اندازه بزرگ شیشه عقب اشاره کرد که باعث می شود دید به نسبت خوبی به عقب خودرو داشته باشید. دیفیوزر عرض سپر عقب را کاملا در بر گرفته ولی ارتفاع زیادی ندارد و دو خروجی اگزوز واقعی نیز بر روی آن بکار رفته است.

تنها ظاهر و پلتفرم پیکاپ زاگرس با مکث کلوت مشترک نیست، بلکه پیشرانه این خودرو نیز با برخی دیگر از پیکاپ‌های چینی بازار ایران اشتراک دارد. پیکاپ زاگرس به موتور 2.4 لیتری تنفس طبیعی میتسوبیشی مجهز است که پیش‌تر آن را در کاپرا و کاپرا 2، آمیکو آسنا و فوتون بنزینی دیده بودیم. این پیشرانه 136 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و راندمان متوسطی دارد.

این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. داشبورد اطلس هم به صورت دو رنگ طراحی شده است و نسبت به داشبورد کوییک حس بهتری را به سرنشینان منتقل می‌کند. در نمای عقب نیز شاهد چراغ‌های اصلی ساده و عمودی هستیم که بخشی از آن تا کناره‌های خودرو نیز کشیده شده است.

رقبای زاگرس زامیاد خودروهایی نظیر آمیکو آسنا دنده ای، KMC T8، مکث کلوت و یوآز پیکاپ دنده‌ای هستند که کار را برای این خودرو بسیار سخت خواهند کرد. با این حال، قیمت کمتر این خودرو نسبت به رقبای اصلی، برگ برنده این خودرو در بازار ایران است. زاگرس جدیدترین محصول شرکت زامیاد نام دارد که در اصل یک پیکاپ با نام F22 از شرکت فودای چین است. این همکاری تا قبل از تولید زاگرس مربوط به خودروهای پادرا و پادرا پلاس بود که توسط زامیاد بعنوان نسخه ای جدیدتر از نیسان آبی معروف تولید شده و به فروش می رسیدند.

در همین راستا قصد داریم مشخصات فنی، امکانات و قیمت این پیکاپ اقتصادی بازار ایران را بررسی کنیم. درباره دیگر ویژگی‌های این خودرو، می‌توان به قفل دیفرانسیل، سیستم صوتی با هشت بلندگو، دوربین دنده عقب، چراغ روز و تنظیم برقی ارتفاع نور چراغ جلو، آینه‌های جانبی قابل تاشو برقی با گرمکن، رول بار با پوشش ضدخش اتاق بار و… سبک طراحی پیکاپ زاگرس یا همان فودای F22‌ برای مشتریان ایرانی آشنا است که دلیل آن عرضه پیکاپ‌های چینی مختلف به بازار کشورمان است. طراحی قسمت جلو پیکاپ زاگرس را می‌توان شبیه به مکث کلوت دانست که البته این شباهت بی‌دلیل نیست، چرا که پیکاپ زاگرس، مکث کلوت و شاسی بلند دایون Y5 براساس یک پلتفرم توسعه یافته‌اند.

مدل توربوشارژر این خودرو به یک پیشرانه ۲.۰ لیتری با قدرت ۲۱۵ اسب بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتن‎ متر مجهز خواهد شد. موتوری که شرکت سایپا روی پیکاپ زاگرس قرار داده، همان موتور معروف 4G69 میتسوبیشی است که نسخه‌های تغییر یافته آن در آمیکو آسنا دنده‌ای، فوتون تونلند یورو4 بنزینی ایران خودرو دیزل، بی‌.وای.‌دی S6 کارمانیا و کاپرا 2 بهمن موتور استفاده شده است. در نسخه بنزینی همان پیشرانه آشنای 4G69S را می بینیم که در پیکاپ های کاپرا ۲ و آمیکو آسنا به کار رفته بود.

در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. ام جی ZS هیبرید از دو پیشرانه برقی و بنزینی نیرو می گیرد که توسط یک گیربکس DHT با هم هماهنگ شده اند، قدرت ترکیبی این دو پیشرانه ۱۹۵ اسب بخار و ۴۵۲ نیوتن متر گشتاور می باشد. این خودرو در هر صد کیلومتر به طور میانگین ۴.۶ لیتر بنزین می سوزاند و در کمتر از ۹ ثانیه از صفر کیلومتر به صد کیلومتر بر ساعت می رسد. غربیلک فرمان به صورت سه شاخه و ساده طراحی شده که در برخی نسخه های فول این خودرو به همراه کلیدهای کنترلی سیستم مولتی مدیا و کروز کنترل عرضه می شود. طراحی داشبورد با اینکه دیگر قدیمی شده اما باز هم نسبت به برخی خودروهای دیگر برتری هایی دارد. ابعاد اتاق خودرو هم قابل قبول ارزیابی می شود و فضای هر دو ردیف خودرو فضایی مناسب است.

موتور 4G69S قرارگرفته بر روی زاگرس می تواند حداکثر توان 136 اسب بخاری و حداکثر گشتاور 200 نیوتن متری را از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی در اختیار هر چهار چرخ خودرو قرار دهد. از طرفی دیگر، برای کلوت از موتور 4K22 استفاده شده که قادر است ۲۱۵ اسب بخار توان و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور را به کمک گیربکس ۶ سرعته دستی به هر دو محور تحویل دهد. البته نسخه اتوماتیک کلوت نیز تولید می شود که گیربکس ۶ سرعته AT جای گیربکس دستی را گرفته. اما متاسفانه کمپانی چینی فودای خیلی علاقه‌مند نبود که ظاهر محصول خود را عوض کند و آن را  مطابق با سلیقه و مد روز به بازار بفرستد. بنابراین زامیاد زاگرس نیز ظاهر خیلی مهیجی ندارد، با این حال به عنوان یک وانت پیکاپ آفرودی می‌تواند در بازار کم‌تنوع ایران تا حدودی زیبا به نظر برسد. استایل نمای جانبی و عقب نیز مشابه طرح اکثر وانت‌های میان‌رده موجود در بازار به چشم می‌آید و ویژگی قابل ذکری در آن دیده نمی‌شود.

کاپوت زاگرس هم با خطوطی نسبتا برجسته طراحی شده و حس عضلانی بودن را بیشتر به این خودرو القا می کند. پلتفرم فودای F22 یک پلتفرم مشترک میان شرکت فودای، دانگ فنگ و دایون است که هر شرکت نام مختص به خود را بر روی این پلتفرم گذاشته‌. نکته قابل توجه این است که قبل از عرضه فودای F22 در ایران توسط زامیاد شرکت مکث موتور همین خودرو را از شرکت دایون با نام مکث کلوت در ایران معرفی کرده و به فروش می رساند. همچنین قبل از معرفی زاگرس توسط زامیاد محصول دیگری از فودای توسط این شرکت در ایران با نام کارون معرفی شد که حواشی و انتقادات فراوانی به آن شد چراکه پیشرانه آن همان پیشرانه وانت نیسان بود! ای کاش زامیاد چنین نام های بزرگی را برای اینگونه محصولات رده پایین انتخاب نکند. زامیاد پادرا و نسخه فیس‌لیفت آن، زامیاد پادرا پلاس، در واقع ساخت شرکت فودای هستند و در بازار چین آنها را با نام فودای F16 می‌شناسند.

در دو طرف سپر عقب نیز مه‌شکن‌ها به‌چشم می‌خورند و در وسط آن نیز محل نصب پلاک تعبیه شده است. همه چیز داخل کابین به مشتریان نشان می‌دهد که با یک پیکاپ ارزان‌قیمت و اقتصادی روبه‌رو هستند. تنها المان‌هایی که باعث شده تا تفاوتی در این خودرو ایجاد شود و همه چیز از پوسته یکنواختش دربیاید، چرم مصنوعی قهوه‌ای‌رنگ روی درها و صندلی‌ها، تریم نقره‌ای روی داشبورد و کنسول میانی و تریم مشکی براق است. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهره‌مند شوید.

برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت و مشاهده جدیدترین طرح‌های پیش‌فروش، فروش نقدی، فروش فوق‌العاده و فروش اقساطی سایپا، مقاله زیر را مطالعه کنید. فومن شیمی نیز در این راستا به کمک تجربیات گران‌بهایی که در زمینه تولید و عرضه روغن موتورهای کاسترول داشته است، شروع به تولید روغن موتورهای کاسپین کرده و آن ها را در دو سطح کیفی SM و SN، که جزو بالاترین APIهای دنیاست، عرضه می کند. یکی از پرمصرف ترین سیالاتی که در خودروها کاربرد دارد روغن موتور است، که می بایست در کارکردها و فواصل زمانی مشخصی تعویض شود و از آن جایی که، در قلب تپنده خودرو جریان دارد، باید از کیفیت خوبی برخوردار باشد تا موتور خودرو را با مشکل مواجه نکند. در خصوص کیفیت سواری باید به خشک بودن سواری در اکثر پیکاپ ها اشاره کرد و زاگرس نیز کوبش های شدیدی در مسیر های جاده ای و خاکی دارد. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.

حتی تصویر جاسوسی از این پیکاپ دوکابین (در عکس زیر) که در حال گذراندن تست‌های فنی بود نیز در رسانه‌های کشور منتشر شد. همچون نمای بیرونی می‌توان نشانه‌هایی از کهولت سن را در داخل کابین مشاهده کرد. متریال و امکاناتی که درون کابین تعبیه شده دیگر مدرن به‌حساب نمی‌آیند و رنگ و بوی کهنگی از سر و کول آن می‌بارد. متریال کابین از جنس پلاستیک خشک و سیاه است که متاسفانه کیفیت آن چندان تعریفی نیست. به علت هماهنگی نسبتاً خوب میان موتور و گیربکس این خودرو، زاگرس در جاده های کفی عملکرد بسیار خوبی دارد و به راحتی می توان با آن به سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت رسید. با توجه به اعداد و ارقامی که گفته شد، به راحتی می توان فهمید کلوت نسبت به زاگرس شتاب بیش تری دارد، اما از طرفی عدم هماهنگی میان موتور و گیربکس کلوت می تواند آزاردهنده باشد و از منظر اصولی بودن طراحی موتور و گیربکس، زاگرس بهتر است.

فودی همان شرکتی است که زامیاد سال‌ها است با آن همکاری دارد و از اتاق وانت‌های آن برای ساخت مدل‌های جدیدی بر اساس وانت نیسان مثل شوکا، پادرا و اخیراً کارون استفاده می‌کند. فودی نسخهٔ شاسی‌بلند این خودرو را هم با نام لندفورت تولید می‌کند که زامیاد برنامهٔ عرضهٔ آن مدل را هم با نام تیوان داشت ولی هنوز خبری از این شاسی‌بلند نشده است. در همین حال، شرکت مکث موتور نیز چند وقتی است که پیکاپی بنام کلوت را در کشورمان عرضه می‌کند که برادر دوقلوی زاگرس محسوب می‌شود. سطح امکانات این خودرو خیلی بالا نیست و همان‌طور که در جدول بالا مطالعه کردید، تجهیزات چندان مدرنی در محصول زامیاد وجود ندارد. هر چند آپشن شاخصی بین آنها وجود ندارد، اما برای یک خودروی نه‌چندان گران‌قیمت می‌تواند تا حدی قابل قبول باشد. در ظاهر هیچ تفاوتی با مکث کلوت دیده نمی شود.؛ این یعنی دقیقاً همان طراحی و همان ابعاد را برای زاگرس داریم.

این محصول با موتور چهار سیلندر دیزلی بسیار قدرتمند به قدرت 140 اسب بخار و گشتاور 340 نیوتن متر دست می یابد. پس از مدل زاگرس 2400 بنزینی، زامیاد زاگرس دومین محصول این شرکت است که به بازار عرضه می شود. قیمت زامیاد زاگرس هنوز مشخص نشده، اما احتمالا با قیمت کارخانه‌ای در حدود یک میلیارد تومان وارد بازار خواهد شد.

پیکاپ کاپرا شاید بتواند رقیب زاگرس محسوب شود، ولی وقتی دقیق‌تر نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که گلگیرهای زاگرس و دماغه بلند آن عضلانی‌تر از کاپرا از آب درآمده است. اطلس خودرویی هاچ‌بک با ابعاد نه چندان بزرگ است اما با این وجود فضای کابین قابل قبولی دارد و می‌تواند برای 4 نفر سرنشین بزرگسال مناسب باشد. این فضای داخلی جادار می‌تواند در مقابل رقیبی مثل پژو 207 یک برگ برنده برای اطلس باشد. اطلس به عنوان سومین عضو خانواده هاچ‌بک‌های پلت فرم X200 سایپا بعد از تیبا 2 و کوییک، در اواخر سال 1402 عرضه شد و به واسطه مشخصات رقابتی خود خیلی زود مورد توجه بازار قرار گرفت. به دلیل همین استقبال خوب، ما هم امروز تصمیم گرفتیم به مزایا و معایب اطلس سایپا بپردازیم تا بیش‌تر با نقاط قوت و ضعف این هاچ‌بک اقتصادی آشنا شویم. در نما های جانبی قرار نیست شما غافل گیر شده و با طراحی فضایی و رادیکالی مواجه شوید.

با نگاه کردن به کابین می توان متوجه آپشن هایی همچون دکمه های روی فرمان، مانیتور با سایز ۹ اینچ لمسی، ناوبری، دو عدد کیسه هوا، فرمان هیدرولیکی، روکش چرم فرمان، ۸ بلندگو، روکش صندلی چرمی، تنظیم دستی چهار حالته صندلی جلو و آینه بقل برقی شد. از دیگر امکانات این خودرو می توان به سنسور عقب، دوربین عقب، ترمز abs، توزیع کننده نیروی ترمز، مه شکن عقب و جلو و گرم کن آینه بقل اشاره کرد. کابین این خودرو از فضای قابل قبولی برخوردار است و برخلاف بعضی پیکاپ های دیگر مانند KMC T8 دارای فضای مناسبی برای راننده و سرنشین های عقب است. محفظه ی بار هم جادار است و طبق منابع داخلی تا ۷۵۰ کیلوگرم و منابع خارجی از ۱۰۴۱ تا ۱۲۴۳ کیلوگرم توانایی حمل بار دارد که احتمالا منظور منابع خارجی ظرفیت سرنشینان به همراه ظرفیت بار بوده است. بازار خودرو ایران این روزها میزبان پیکاپ‌های مختلف است، پیکاپ‌هایی که در اشکال گوناگون به بازار عرضه می‌شوند و اصلا مشخص نیست مشتری ایرانی تا چه حد به تنوع پیکاپ‌ها علاقه نشان می‌دهد یا اصلا قدرت خرید آن‌ها را دارد!

پیکاپ زاگرس محصول جدید زامیاد در این بخش از بازار است، خودرویی که پس از زامیاد کارون به دومین پیکاپ فودای از زیرمجموعه سایپا در بازار ایران تبدیل خواهد شد. همکاری زامیاد و فودای از چند سال پیش آغاز شد و تاکنون دو محصول زامیاد پادرا و زامیاد کارون براساس نسخه‌های تک کابین و دو کابین فودای F16 توسط زامیاد به تولید رسیده‌اند. پیکاپ زامیاد زاگرس سومین محصول این شرکت براساس فودای F22 خواهد بود که یک سطح بالاتر از خودروهای پیشین است. در صورتی که زامیاد قیمت مناسبی را برای پیکاپ زاگرس در نظر بگیرد، این خودرو به موفقیت قابل قبولی در ایران دست خواهد یافت. نسخه دیزلی از زامیاد زاگرس پیشرانه ۲ لیتر توربودیزل را دارد که توان تولید نهایت قدرت ۱۵۰ اسب بخار و نهایت گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر را دارد. اما یک موتور دیگر نیز بر روی این خودرو گذاشته شده است که در بازار کشور خودمان نیز استفاده می شود که در ادامه به نقد و بررسی آن میپردازیم، با Z4Car همراه باشید.

علاوه بر این خودروسازی ایلیا پس از عرضه دایون V5 توسط مکث موتور تصمیم گرفت نسخه شاسی بلند آن را با نام دایون Y5 راهی بازار کند. بهتر است روی زاگرس زامیاد تمرکز کنید، چرا که ماجرای تولید این محصولات گیج کننده است. همچنین زاگرس با گلگیرهای برآمده و دماغه‌ای بلند، در مقایسه با رقبایی مثل کاپرا هم عضلانی‌تر و مدرن‌تر به نظر می‌رسد.

وجود سیستم ESP، ترمز کمکی و سیستم توزیع نیروی ترمز باعث می شود که به ایمنی این خودرو امیدوار شویم اما وجود داشتن فقط دو عدد ایربگ در یک خودروی آفرود، کمی از ایمنی به دور است. این خودرو در قالب همکاری مشترک با کمپانی چینی فودای Foday به خطوط تولید شرکت سایپا (زامیاد) راه پیدا کرده است. این خودروی وانت در حقیقت برادر دوقلوی وانت کلوت شرکت مکث موتور و شاسی‌بلند دایون Y5 شرکت ایلیا خودرو محسوب می‌شود و پلت‌فرم این پیکاپ با آنها مشترک است که احتمالا در آینده نزدیک برادر چهارمی نیز از گروه صنعتی آمیکو خواهد داشت. پیکاپ زاگرس در سبد محصولات زامیاد، جایگاهی بالاتر از کارون خواهد داشت و به همین دلیل مشتریان انتظار آپشن‌های بیشتری را در آن دارند.

البته نسخه های دیگر این خودرو هم در ایران با نام دایون Y5 و Y7 مونتاژ می شوند، که در کلاس SUV یا شاسی مستقل ها قرار می گیرند. زامیاد نیز قصد داشت مونتاژ نسخه SUV زاگرس را هم آغاز کند که فعلاً خبری از آن نیست. این پیشرانه به لطف تغییراتی مثل اضافه شدن سیستم زمان‌بندی متغیر باز و بسته شدن سوپاپ‌ها (VVT)، اضافه شدن هدرز، ارتقا میل بادامک و… علاوه بر افزایش قدرت و گشتاور، کم مصرف‌تر و کم صداتر هم شده است. در ابتدا به سراغ مزایای اطلس می‌رویم تا با مواردی که می‌تواند نظرات در مورد اطلس سایپا را مثبت کند، آشنا شویم. در این قسمت نیز به سراغ بررسی و معرفی روغن 5W30 با کیفیت SN و 10W40 با کیفیت SM از فومن شیمی رفته ایم و مزایای هر کدام از آن ها را توضیح داده ایم.

ضمن این‌که پیکاپ زامیاد زاگرس را می‌توان نسخه اقتصادی پیکاپ کلوت مکث موتور دانست. این پیکاپ به پیشرانه 4G69‌ میتسوبیشی با حجم 2.4 لیتر مجهز شده است؛ همان پیشرانه‌ای که قبلاً در پیکاپ‌هایی نظیر دانگ‌فنگ ریچ، کاپرا و آمیکو آسنا به کار گرفته شده بود. بنابر آنچه شرکت خودروسازی زامیاد اعلام کرده، زاگرس مجهز به دو پیشرانه بنزینی و دیزلی است.

شباهت بین پیکاپ زاگرس و مکث کلوت در نمای عقب نیز ادامه دارد، جایی که سبک طراحی چراغ‌ها و درب قسمت بار به یکدیگر شبیه است. نمای جانبی پیکاپ زاگرس نیز با استفاده از یک حجم فانتزی خفیف و زه‌های پلاستیکی مشکی رنگ تا حدودی از سادگی خارج شده است. شمایل زامیاد زاگرس نسبت به پیکاپ‌های جدید کمی از مد افتاده و ساده به نظر می‌رسد. این حس شما چندان بی‌دلیل نیست، چرا که پیکاپ فودای F22 که با اسم زامیاد زاگرس پیش روی ما قرار دارد، قبل از ۲۰۱۵ طراحی شده و در نتیجه حال و هوای همان دوران را در ظاهر خود نمایان می‌کند. به‌خصوص اینکه طرح چهره و المان‌هایی مثل چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر می‌توانست با یک فیس لیفت، جلوه‌ای زیبا و امروزی به خود بگیرد. کاری که شرکت فوتون با مدل تونلند در نسخه جدید آن انجام داده و باعث شده شمایل این خودرو به کل عوض شود و ظاهر بسیار زیباتری پیدا کند.

اگر شما هم قصد خرید یک هاچ‌بک اقتصادی صفر کیلومتر را دارید، با بررسی مزایا و معایب اطلس سایپا همراه ما باشید تا بهتر بتوانید در مورد خرید یا عدم خرید این خودرو تصمیم بگیرید. متریال استفاده شده در بخش داشبورد سافت تاچ است ولی در بخش رودری ها متریال پلاستیک خشک بکار رفته. ترکیب رنگی در کابین سفید و تیره می باشد که به حس حالی اسپورت را انتقال می دهد. از نکات جالب در طراحی داشبورد این خودرو استفاده از المان های طراحی بروز تری نسبت به خارج آن بوده که در طراحی دریچه های هوا، دسته دنده و… بکار برده اند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *