بررسی خودرو جک j4

نقد و بررسی جک جی 4 سدان اقتصادی مناسب خانواده‌ دیجی‌کارشاپ

زیر کاپوت جک J4 یک پیشرانه 4 سیلندر تنفس‌طبیعی کوچک به حجم 1.5 لیتر قرار گرفته که به 16 سوپاپ با سیستم متغیر VVT تجهیز شده و قادر است در بهترین حالت 103 اسب بخار قدرت (دور موتور 6000) و 146 نیوتن‌متر گشتاور (دور موتور 4500) تولید نماید. وظیفه انتقال قدرت در جک جی۴ هم بر عهده یک گیربکس ضریب پیوسته قرار گرفته که نیروی حاصله را به چرخ‌های جلویی منتقل می‌کند. در واقع جک j4 شاید شتاب اعجاب‌انگیزی نداشته باشد اما به نسبت انتظاری که از یک خودرو اقتصادی 1.5 لیتری اتمسفریک آن هم با جعبه‌دنده CVT میرود شرایط خوبی دارد و از پس بسیاری از رقبای هم‌رده خودش برمی‌آید. حال اگر این دیزاین مناسب نمای داخلی جک جی 4 ، با الگوبرداری از سدان محبوب هیوندای صورت گرفته باز هم (حداقل از دیدگاه من) اشکالی ندارد. صندلی‌های جک J4 نیز برای 4 سرنشین بزرگسال و یک کودک نسبتاً راحت به نظر می‌رسند و صندوق عقب جادار ماشین در سفرهای خانوادگی کاربردی ظاهر می‌شود. البته در این رده قیمتی خودرو ، خودروهای بزرگ‌تر و جادارتری نظیر آریو نیز موجود است اما جک جی۴ هم به نسبت ابعاد بدنه، فضای قابل قبولی ارائه می‌کند.

در نمای عقبی شاهد چراغ های دو تیکه هستیم که بخشی از آن بر روی گلگیر و بخش دیگر آن بر روی درب صندوق عقب نصب شده است. در کل بدلیل آنکه از آغاز تولید این خودرو زمان زیادی می گذرد نمی توان انتظار زیادی از طراحی این خودرو در نمای بیرونی داشت. ضمن اینکه قرار است یک طراحی مدرن و جدید روی همین پلتفرم به عنوان خودروی اختصاصی کرمان موتور با نام ایگل داشته باشیم.

با این که ارگونومی کابین و صندلی های J4 به عنوان یک محصول اقتصادی خوب است، اما اولین نکته نه چندان جالب در آن عدم امکان تنظیم ارتفاع صندلی راننده است. به عبارت ساده، صندلی های جلوی جک J4 حتا برای راننده تنها در چهار جهت تنظیم می شود! با این که جعبه دنده CVT روی J4 نصب شده است، اما میزان نفوذ صدا به درون کابین کم است و زوزه رایج CVTها چندان در این خودرو شنیده نمی شود. عایق بندی قابل قبول جک J4 باعث شده این خودروی اقتصادی نسبت به رقیب های خود در مواجهه با دست اندازها و چاله ها کم صداتر باشد و سرنشینان احساس آرامش بیش تری در آن داشته باشند. فرمان جک J4 از نوع کمکی برقی است که با توجه به سرعت، نرمی و سفتی آن تغییر می کند. این فرمان نیز مانند تمام سامانه های EPS در هر خودرویی نرمی خوبی دارد و شاید نتوان آن را تمایزی مثبت در J4 دانست زیرا این مسأله امری بسیار طبیعی و رایج است.

جک J4 از یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی 16 سوپاپ بهره می برد که دارای سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ VVT بوده که قادر به تولید 103 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن متر گشتاور است. این نیرو توسط گیربکس اتوماتیک CVT با قابلیت تعویض دنده های شبیه سازی شده به صورت دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. شاید این پیشرانه چندان قدرتمند نباشد، اما دقت کنید که جک J4 در رده سدان های اتوماتیک ارزان قیمت و اقتصادی بوده و در این رده تمام رقبا از پیشرانه هایی با قدرت و گشتاوری در این محدوده بهره گرفته اند. ضمن اینکه این پیشرانه کاملا جوابگوی وزن 1235 کیلوگرمی جک J4 بوده و عملکرد مناسبی را برای آن رقم زده است. جک J4 به مالک خود کیفیت ساخت مناسب، استهلاک کم، شتاب گیری قابل قبول، مصرف سوخت اقتصادی، ایمنی خوب و امکانات رفاهی متوسطی را ارائه می دهد.

بخصوص که چراغ‌های بادامی خوش‌استایل جک جی ۴ ، سپرهای اسپرت و جلوپنجره کرومی عریض، ظاهری نسبتاً مدرن را به J4 بخشیده‌اند و خطوط برجسته کناری این مجموعه را تکمیل نموده است. سیستم فرمان نیز برقی است که خبر از یک فرمان نرم را می دهد.از امکانات دیگر جک J4 می توان به روکش چرمی صندلی ها، کروز کنترل و سنسور پارک در عقب اشاره کرد. اما باید ببینیم کرمان موتور این خودرو را با چه سطح تجهیزاتی راهی بازار خواهد کرد. سایپا آریو و جیلی GC6 از دیگر رقبا هستند که تولید آن‌ها در سال ۱۳۹۸ متوقف شده است و نسخه‌های موجود در بازار آن‌ها به تولید سال‌های گذشته بازمی‌گردند.

همچنین، مصرف سوخت اقتصادی این خودرو کمک می‌کند که هزینه‌های جاری آن نیز پایین باشد. جک جی 4 از نظر هزینه‌های نگهداری و خدمات پس از فروش یک خودروی اقتصادی محسوب می‌شود. جک در دهه گذشته مانند سایر شرکت‌های خودروساز چینی با همکاری‌های خارجی موفق به تولید نمونه‌هایی در حد و اندازه تیپ‌های پایه مدل‌های ارزانقیمت آسیایی گردید.

در نمای جانبی ابعاد کوچک این خودرو کاملا مشهود بوده و از دیزاین رینگ ها می توان تشخیص داد که این خودرو اولین سری جک J4 است. در این قسمت طراحی بسیار ساده ای را شاهد هستیم و همه چیز همانطور بوده که از یک سدان اقتصادی انتظار می رود. دنا پلاس با طراحی مدرن‌تر و امکانات رفاهی بیشتری نسبت به تندر 90 وارد بازار شده است. این خودرو امکاناتی مانند نمایشگر لمسی، سیستم‌های تهویه مطبوع پیشرفته و تریم داخلی با کیفیت را ارائه می‌دهد.

در مورد کیفیت سواری J4 باید گفت که کابین این خودرو تا حد قابل قبولی ساکت است. اما به واسطه استفاده از ساختار CVT، در هنگام شتاب گیری و تخت گاز صدای حد بالای پیشرانه در کابین شنیده می شود. این خودرو یک سدان با تعلیق به نسبت نرم در بخش جلو است و در بخش عقب آن کمی کوبش در چاله ها احساس می شود. همچنین اضافه شدن سیستم کنترل پایداری الکتریکی سبب شده تا این خودرو در شرایط اضطراری، ایمنی بیشتری را فراهم کند. حرکت های عرضی جک J4 منطقی و قابل پذیرش است و در کل می توان گفت، J4 می تواند برای چهار نفر سواری قابل قبولی را فراهم کند. جک J4 در میان خودروهای با گیربکس CVT، عملکرد قابل قبولی را نشان می دهد و رفتار جعبه دنده این خودرو منطقی است.

انتخاب یک سدان اقتصادی و ارزان قیمت با گیربکس اتوماتیک در بازار ایران دشوار است. گزینه‌های کمی در این کلاس حضور دارند که یکی از آنها سدان جک J4 یا همان kmc j4 است. جک J4 از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی بهره می‌برد که 103 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

باوجود برخی کمبودهای فنی و رفاهی، جک J4 یکی از ارزان‌ترین خودروهای سدان دنده اتوماتیک دنیا است. این خودرو با آستانه قیمت ۵۳ هزار یوان معدل ۸۳۰۰ دلار در چین فروخته می‌شود و در نسخه‌ی مجهز به جعبه‌دنده‌ی CVT و امکانات تکمیلی، ۱۲ هزار دلار قیمت دارد. با این شرایط، قیمت حدود ۸۰۰ میلیون تومانی (آپدیت مهرماه ۱۴۰۳) جک J4 کرمان موتور در بازار ایران، با احتساب قیمت روز دلار، منصفانه به نظر می‌رسد. خودروی جک j4 یک سدان کوچک شهری اقتصادی و در کلاس طراحی B پلاس و زاده شرکت خودرو سازی چینی JAC است که در سال ۱۹۹۹ میلادی شروع به فعالیت کرد. این خودرو در سال ۲۰۱۲ میلادی در شرکت خودروسازی جک تولید و روانه بازار شد و در سال ۱۳۹۷ توسط شرکت کرمان موتور به صورت مونتاژی روانه بازار ایران شد.

با این‌حال، این خودرو تاکنون آن‌طور که شایسته است، مورد توجه قرار نگرفته که شاید دلیل آن عرضه محدود یا ناشناخته بودن این محصول برای بسیاری از مصرف‌کنندگان باشد. خرید خودرو از نمایندگی کرمان موتور 1780 یک انتخاب عالی برای کسانی است که به دنبال کیفیت، تنوع و خدمات حرفه‌ای هستند. با دسترسی به مجموعه‌ای گسترده از خودروهای کرمان موتور و امکان انتخاب بر اساس سلیقه و نیاز، این نمایندگی تجربه خریدی راحت و مطمئن را برای شما فراهم می‌کند.

همچنین، سنسورهای پارک عقب و دوربین دنده عقب به راننده کمک می‌کنند تا به‌راحتی خودرو را در فضاهای محدود پارک کند. در مجموع، جک جی 4 از نظر ایمنی تجهیزات مناسبی را ارائه می‌دهد و می‌تواند برای خانواده‌ها ایمنی کافی را فراهم کند. چرا که در طول این سال ها این شرکت سعی کرده قابلیت های این خودرو را افزایش دهد و همچنین به سمت بومی سازی این خودرو قدم بردارد.

عملکرد تعلیق هم پس از این میزان کارکرد کاملا رضایتبخش بوده و هیچ ضعفی را از آن شاهد نبودیم. در مقابل راننده یک غربیلک فرمان دایره ای شکل با کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و کروز کنترل قرار دارد. در پشت آن نیز نمایشگرهای عقربه ای برای جک J4 نصب شده که در میان آنها نمایشگر کامپیوتر سفری قرار گرفته است. در این قسمت فضا پا و سر برای افراد بلند قد کاملا ایده آل بوده و به هیچ عنوان با محدودیت فضا برای پا و سر مواجه نیستید. جک جی 4 (یا J4) که در بازار چین با نام Heyue A30 شناخته می‌شود، همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، یک خودروی ارزانقیمت کوچک شهری بوده که در کلاس سدان عرضه شده و بازار هدف اصلی آن اقشار کم درآمد و کارگر کشورهای جهان سوم و یا در حال توسعه است.

عدم وجود آپشن‌هایی مانند نمایشگر لمسی یا متریال لوکس‌تر ممکن است برای برخی خریداران ناامیدکننده باشد؛ با این‌حال، این موارد با توجه به سیاست قیمت‌گذاری جک و تمرکز بر اقتصادی بودن خودرو قابل درک است. سیستم فرمان جک J4 برقی، ترمزهای عقب کاسه‌ای، تعلیق میله پیچشی چرخ‌های عقب، رینگ‌های ۱۵ اینچی با وزن ۱۱۵۰ کیلوگرم از دیگر ویژگی‌های فنی جک J4 هستند. مصرف سوخت ترکیبی در نسخه با گیربکس دستی آن معادل ۵.۹ لیتر و در نسخه اتوماتیک ۶.۲ لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت است. در طراحی داخلی و کابین خودرو نیز یک الگوی کلی با طراحی بیرونی دیده می‌شود و در کنار یکدیگر همانند مکمل کننده قطعات یک پازل‌اند.

شرکت خودروسازی JAC Motors در رویدادی در سنگاپور از جک T9 EV، یک پیکاپ دوکابین تمام برقی و دو دیفرانسیل (۴×۴) رونمایی کرد. اولین سری از این خودرو به شرکت‌های فعال در حوزه‌های لجستیک، اجاره خودرو، صنایع دریایی و حفاظت از محیط‌زیست اختصاص یافته و به زودی وارد مرحله فروش خواهد شد، با تمرکز ویژه بر مشتریان صنعتی. به احتمال بسیار قوی با توجه به شرایط بازار و قیمت فعلی جک J5 می توانیم محدوده قیمت آن را بین 50 الی 60 میلیون تومان حدس بزنیم. KMC J7 مصرف سوخت ترکیبی کمتری دارد (6 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر) در حالی که مصرف سوخت JAC S5 در نسخه استاندارد 7.1 لیتر در هر 100 کیلومتر است. KMC J7 به‌دلیل طراحی فست بک و ویژگی‌های اسپرت، خودرویی با طراحی منحصر به فرد و مدرن است و برای افرادی که به دنبال خودرویی جوان‌پسند و کارآمد هستند، جذاب به نظر می‌رسد.

جک شاید زرق و برق‌ کراس‌اوورها و یا آپشن‌های امثال دنا پلاس را نداشته باشد اما با کیفیت فنی نسبتاً خوب می‌تواند به عنوان خودرویی بی‌حاشیه و قابل اعتماد مطرح گردد، هرچند که متاسفانه تاکنون آنقدرها که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است. شاید یکی از دلایل کم‌توجهی به J4 عرضه محدود و ناشناخته بودن خودرو برای بسیاری از مردم باشد و علت دیگر را باید در کمبود برخی از آپشن‌های مورد علاقه ایرانیان نظیر سانروف جستجو کنیم. این خودرو با توجه به قیمت مناسب، کیفیت فنی قابل قبول، ایمنی مطلوب و سواری راحت، به‌عنوان یکی از گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه در رده خودروهای اقتصادی و اتوماتیک مطرح می‌شود. علاوه بر این، جک J4 دارای سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) است که در پیچ‌ها و هنگام رانندگی در شرایط لغزنده به حفظ تعادل خودرو کمک می‌کند.

داشبورد خودرو طراحی ساده و کاربردی دارد و دسترسی به تمامی کنترل‌ها برای راننده آسان است. استفاده از پلاستیک‌های سخت در قسمت داشبورد و درب‌ها، کیفیت متوسطی را ارائه می‌دهد که متناسب با یک خودروی اقتصادی است. صفحه نمایش لمسی در مرکز داشبورد تعبیه شده و به سیستم صوتی و کنترل‌های خودرو دسترسی می‌دهد. همچنین، فضای صندوق عقب خودرو با ظرفیت بالا، حمل وسایل خانوادگی را بسیار آسان می‌کند که برای سفرهای طولانی بسیار کاربردی است. جک J4 از همان پیشرانه ۱.۵ لیتری استفاده می‌کند که قبلا زیر کاپوت جک J5 قرار داشت و بدین ترتیب کرمان موتور توانست در هزینه‌هایش برای استفاده از یک موتور جدید صرفه‌جویی کند. یک گیربکس CVT اقتصادی که دارای حالت‌های رانندگی در برف و اسپرت است، قدرت ۱۰۳ اسب بخاری موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

در بخش امکانات رفاهی جک J4 با تجهیزاتی مانند تهویه مطبوع دستی، کروز کنترل برای راحتی در رانندگی‌های طولانی، سنسور نور برای تنظیم خودکار چراغ‌های جلو در شرایط نوری مختلف و سیستم مالتی‌مدیا تلاش می‌کند تا تجربه راحتی و کارایی را به راننده و سرنشینان ارائه دهد. جک J4 در نسخه مجهز به 6 ایربگ، موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ شده که نشان دهنده امنیت بالای این خودرو هنگام تصادفات است. البته، این خودرو در نسخه مونتاژ ایران فقط به 2 ایربگ راننده و سرنشین جلو مجهز است و ایربگ های جانبی و پرده ای از روی آن حذف شده اند. سیستم های کمک رانندگی مانند سیستم کنترل پایداری نیز در این ماشین وجود ندارد که البته با توجه به سطح قیمتی خودرو نمی توان ایراد چندانی به این موضوع گرفت.

پس از ورود به کابین جک J4 با محیطی قابل قبول طرف می‌شوید که دارای طراحی‌ متناسبی است. چینش مناسب دکمه‌ها روی کنسول میانی، از جمله ویژگی‌های مثبت کابین جک جی ۴ به حساب می‌آید. غربیلک فرمان طرحی آشنا مشابه با دیگر محصولات جک موجود در بازار ایران دارد و کیلومترشمار دو نشانگر آنالوگ و نمایشگر دیجیتال کامپیوتر سفری را درون خود جای داده است. ابتدا باید گفت که جک J4 در نسخه جدید و ارتقا یافته همچنان یک سدان اقتصادی است.

البته دقت داشته باشید که سبک اقتصادی جک J4 باعث شده در این خودرو خبری از ترمزهای دیسکی در محور عقب نباشد. با این که نصب ترمزهای کاسه ای روی این خودرو با مهندسی همراه است، اما نمی توان توقع عملکرد یکنواخت را مانند ترمزهای دیسکی از آن داشت و برای همین توصیه می شود که مانورهای سنگین را به این خودرو اعمال نکنید.نکته دیگر در مورد جک J4 عملکرد برخی امکانات آن است. سنسور نور روی داشبورد J4 نصب شده و گویا مانند دیگر محصولات جک، برنامه نویسی برای عملکرد آن تدوین نشده است. همین مسأله باعث شده در برخی موارد سنسور نور به دلیل نوع هوا و گاهی عبور از تونل های پنجره دار، پیاپی روشن و خاموش شود که چندان جالب نیست. البته این ابتکار جک باعث شده سنسور نور و روشن و خاموش شدن چراغ های J4 سریع تر از رقیب ها باشد.

این موتور به همراه یک گیربکس اتوماتیک CVT عرضه می‌شود که تعویض دنده‌ها را به‌نرمی انجام می‌دهد و تجربه رانندگی مطلوبی را ارائه می‌کند. عملکرد موتور برای مصارف شهری و حتی جاده‌های بین‌شهری مناسب است و نیازهای رانندگی روزمره را به‌خوبی پوشش می‌دهد. در واقع جک جی۴ توانسته در تست‌های ایمنی موسسه (CNCAP) چین، پنج ستاره را کسب کند، بنابراین می‌توان روی امنیت نسبتا بالای این خودرو حساب کرد. همچنین در آپدیت جدید که کرمان موتور توانسته ترمز دیسکی عقب و سیستم کنترل پایداری را به تجهیزات آن اضافه کند، امنیت این خودرو بیش از پیش افزایش یافت. جک J4 از یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی با توان 103 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و گشتاور 143 نیوتون متر در 4200 دور در دقیقه بهره می برد.

اما وقتی بحث از عبارت «اقتصادی» می شود، باید بدانیم که جک J4 در بحث کیفیت مونتاژ، کیفیت متریال کابین و برخی بخش های دیگر جلوتر از سدان های اقتصادی دیگری چون دنا پلاس و تارا قرار می گیرد. ولی از سوی دیگر رقبای این خودرو می توانند امکانات بیشتری را در اختیار رانندگان بگذارد و به خاطر داشتن قابلیت جعبه دنده اتوماتیک AT، در جایگاه محبوبتری نسبت به J4 با جعبه دنده CVT قرار می گیرند. در بخش داخلی همانند طراحی ها در بخش بیرونی شاهد طراحی های عجیب غریب نیستیم و طراحی ها در این بخش بسیار ساده هستند. در بخش رو دری ها و کنسول های جک J4 از پلاستیک خشک استفاده شده است که کیفیت آنها معمولی است.

در صفحه شرایط فروش کرمان موتور و همچنین صفحه شرایط فروش جک می‌توانید از آخرین طرح‌های فروش مختلف از جمله فروش نقدی و پیش فروش محصولات شرکت کرمان موتور و فروش محصولات JAC از جمله جک جی ۴ برقی مطلع شوید. از این موضوع که بگذریم به معرفی جک جی ۴ به نسبت تازه‌وارد این روزهای کشورمان می‌پردازیم. جک J4 مونتاژ کرمان موتور، ۱۴ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر برساعت دارد. این خودرو فقط با گیربکس اتوماتیک CVT عرضه می‌شود و میانگین مصرف سوخت ۶/۵ تا ۷ لیتر بنزین در صد کیلومتر دارد. کرمان موتور با مونتاژ جک S5، یکی از محبوب‌ترین خودروهای چینی بازار ایران را عرضه می‌کند. از سویی دیگر، سدان J4 که برخلاف J5 هنوز در فهرست تولیدات کرمان موتور وجود دارد، این روزها بیشتر از هر زمان دیگری در خیابان‌های کشور دیده می‌شود.

کیفیت سواری جک J4 در مسیرهای مستقیم مطلوب است؛ اما نبود سیستم کنترل پایداری الکترونیکی در پیچ‌های تند و سرعت‌های بالا به کاهش هندلینگ منجر می‌شود. شرکت کرمان موتور به عنوان نماینده رسمی جک در ایران، خدمات فروش و پس از فروش این خودروها را ارائه می‌دهد. همچنین، خسروانی به عنوان نماینده رسمی کرمان موتور با کد 1780، با ارائه خدمات متنوع، گزینه‌ای مطمئن برای خرید و پشتیبانی خودروهای جک محسوب می‌شود.

اما در این بین این چینی ها هستند که حاکمان مطلق این بخش از بازار شده اند.اگر کمی دقت کنید متوجه خواهید شد محصولاتی نظیر برلیانس H330 و H330،جی J5،بسترن B30،ام جی 360،راین V5،جیلی GC6 و … اما کرمان خودرو که هر روز سبد محصولات خود را گسترده می کند سهمی در این بازار ندارد.حالا این شرکت با وارد کردن اولین نمونه از جک j4 نشان داد که قصد دارد با اتکا به پشتوانه سابقه دیگر محصولات کمپانی جک به این بازار ورودی قدرتمندانه داشته باشد. جک J4 یک سدان کوچک است که از سال ۹۷ تاکنون مهمان خطوط تولید کرمان موتور بوده و کمابیش توانسته جایگاه خود را در بازار ایران پیدا کند. اگر تمایل به آشنایی با این خودرو یا تصمیم به خرید جک j4 دارید، در ادامه می‌توانید مطلب معرفی کامل جک جی 4 کرمان موتور را مطالعه بفرمایید. خطوط نرم و متوازن داشبورد به همراه چینش منظم کلیدها و نمایشگرها، کاربری راحت و آسانی را برای راننده و سرنشینان فراهم می‌کنند.

حتی تودوزی چرمی صندلی ها هم چروک نشده بود و هیچ زدگی و پارگی در آنها دیده نمی شد. غربیلک فرمان هم با وجود اینکه فاقد پوشش دور فرمانی بود اما ساییدگی در آن دیده نمی شد. جک J4 مانند عمده رقبا از پلاستیک خشک در ساخت تریم های داخل کابین بهره برده که البته این پلاستیک کیفیت مطلوبی دارد. خودروهای کلاس بدنه سدان کوچک شهری را می‌توان با توجه به ابعاد و امکانات به خصوص در تیپ‌های پایه، اتومبیل‌هایی بسیار ارزان‌قیمت و مناسب برای حرکت در شهرهای شلوغ و پرترافیک امروزی دانست. این خودروها که معمولا مورد توجه رانندگانی خاص قرار می‌گیرند، عموما منساب برای افراد با سن بالا، بانوان و یا کسانیکه انتظار بالایی از خودروی خود نداشته و ترجیح داده که با کمترین قیمت ممکن وسیله‌ای برای جابجایی بین مبدا و مقصد خود تهیه کنند، خواهد بود.

این در حالی است که جک S5 یک کراس اوور با ابعاد 4430 میلی‌متر طول، 1840 میلی‌متر عرض و 1660 میلی‌متر ارتفاع است. جک J4 در مدت‌زمانی معادل ۱۳.۵ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت شتاب می‌گیرد و ماکزیمم سرعت نهایی آن نیز معادل ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانسته‌ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راه‌گشاست، بدانیم. این تست در شرایط عادی بررسی شده و ارتباطی به تست های نفوذ صدا به کابین در شرایط آزمایشگاهی ندارد.

جک J4 با توجه به امکانات و مصرف سوخت بهینه خود، گزینه‌ای اقتصادی محسوب می‌شود و برای افرادی که به دنبال خودرویی کم‌هزینه و کاربردی هستند، مناسب خواهد بود. اگر حاضر هستید مبلغ بیشتری برای امکانات رفاهی و ایمنی بهتر پرداخت کنید، S3 گزینه مطلوب‌تری خواهد بود. این کراس‌اوور به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، نمایشگر لمسی 7 اینچی، صندلی‌های چرمی، سیستم صوتی پیشرفته با اتصال بلوتوث و دوربین دید عقب مجهز است. این ویژگی‌ها باعث شده‌اند تا جک S3 گزینه‌ای مناسب برای افرادی باشد که به دنبال امکانات پیشرفته‌تر و راحتی بیشتر هستند.

اما در برخی موارد فعال بودن کولر در سرعت های پایین، نهایت قدرت سیستم ترمز را می گیرد که به نوعی ایراد به حساب می آید. در جک J4 می توان کشش قابل قبولی را در سربالایی ها تجربه کرد و می توان گفت قوای محرکه این سدان مونتاژی از پس جی ۴ بر می آیند. نکته جالب دیگر در خصوص جک J4 فضای صندوق عقب آن بوده که 550 لیتر بوده که نسبت به برخی از رقبا بیشتر بوده و عمق و ارتفاع بسیار خوبی را دارد. در واقع طراحان جک J4 بهترین استفاده را از فضا کرده اند و این خودرو را به نحوی طراحی کرده اند که ضمن داشتن ابعادی کوچک، فضای داخلی جادار و راحتی را ارائه دهد.

KMC J7 از یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ با 172 اسب بخار قدرت بهره می‌برد و دارای گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دو کلاچه است. در حالی که JAC S5 موتور 2.0 لیتری توربو شارژ دارد که در نسخه توربو 174 اسب بخار قدرت تولید می‌کند و از گیربکس CVT استفاده می‌کند. این تفاوت‌ها در عملکرد موتور و گیربکس می‌تواند در تجربه رانندگی اثرگذار باشد.

سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم. بر خلاف انتظاری که از ظاهر خودرو می رفت، کابین جک J4 تقریبا جادار است و فضای شانه و پای قابل قبولی در ردیف جلو و عقب این خودرو وجود دارد. در کابین جک J4 از پلاستیک خشک و چرم مصنوعی استفاده شده و این متریال با وجود این که کیفیت متوسطی دارند، کاملا قابل رقابت با سایر خودرو های این کلاس قیمتی است. در قسمت عقب، جک J4 مقداری لاغر اندام تر به نظر می رسد که دلیلش کمتر بودن عرض گلگیر ها و عرض کم تایرها به نسبت ابعاد بدنه است. چراغ های عقب طراحی هماهنگی با چراغ های جلو دارند و زه کرومی رنگ استفاده شده روی درب صندوق نیز همانند تزئینات کرومی رنگ قسمت جلو، نمای خوبی را به عقب جک J4 بخشیده است.

جک J4 از سال ۱۳۹۷ و بعد از توقف تولید جک J3 و جک J5 روی خط مونتاژ کرمان موتور قرار دارد. هر چند تولید این خودرو از سال ۲۰۱۹ در چین متوقف شده است، اما فروش خودرو J4 برای ایرانی‌ها همچنان ادامه دارد. جک J4 تا قبل از سال ۱۴۰۱ در مقایسه با رقبای جدیدتری شامل فردا FMC  ۵۱۱، تارا و شاهین آپشن‌های خیلی کمتری داشت. ولی جک جی ۴ آپشنال از سال ۱۴۰۱ از تجهیزاتی شامل نمایشگر لمسی، ترمز دیسکی، کنترل پایداری، دی لایت و نشانگر تعویض دنده بهره می‌برد و توانایی بیشتری برای رقابت با حریفان ایرانی و چینی پیدا کرده است. جک جی۴ یک سدان جمع‌و‌جور است و به همین علت می‌توان تسلط بالایی را هنگام رانندگی تجربه کرد. پیشرانه خودرو هم هنگام حرکت و هم در حالت درجا، پر‌سروصدا نیست و آرامش و سکوت درون کابین آن حس می‌شود.

در زمینه تعلیق، جک J۴ از سیستم بازو جناغی در عقب و سیستم MacPherson در جلو بهره می‌برد که ثبات و راحتی را در رانندگی فراهم می‌کند. تولید و پیش‌فروش این خودروها توسط ایران خودرو، به میزان مورد نیاز بازار نیست. در این محدوده قیمتی می‌‌توان پژو پارس، راین R3 و شاهین سایپا و کراس‌اورهای دست دوم و کم‌کار چینی مثل ام‌وی‌ام X22 مدیران خودرو را نیز انتخاب کرد که البته نسبت به جک امتیاز پایین‌تری دریافت می‌کنند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *