خرید و فروش خودرو پژو 405 GLX بنزینی در تهران با بهترین قیمت دیوار
همچنین، کنترل و پایداری خودرو نسبت به مدلهای قبلی در این نسخه بهبود پیدا کرده، اما با وجود تولید جدید، همچنان این ماشین از نبود بسیاری از امکانات روز خودروسازی در بخش ایمنی و رفاهی رنج میبرد و جزو محصولات پر آپشن محسوب نمیشود. این نسخه به دلیل تقاضای بسیار کم به هیچ عنوان مورد استقبال قرار نگرفت و خیلی زود و تنها ۲ سال بعد، تولید آن متوقف گردید. امروز حتی در باز کارکردهها نیز نمیتوان این مدل را به راحتی پیدا کرد. این مدل به نوعی همان آردی بود که موتور ارتقا یافتهٔ پیکان روی آن گذاشته شد.
بعد از معرفی پژو پارس معمولی و موفقیتهای آن، چندین مدل از پژو پارس با نامهایی مثل LX و ELX که تفاوتهای فنی داشتند و به صورت دندهای و اتومات بودند به بازار معرفی شد. در مطلب زیر سعی کردهایم تمام نسخههایی که از این مدل در ایران ساخته شده را مرور کنیم و به تفاوت تیپهای پژو ۴۰۵ بپردازیم. این مجموعه با تجریهی هزاران همراهی در خرید و با ارائهی خدمات همه جانبهی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربهی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست.
هرچند که استهلاک بیشتر موتور و بهویژه سوختن واشر سرسیلندر از معایبی است که میتوان برای پیشرانه XU7 پژو متصور بود. همچنین معمولا پژو ۴۰۵ slx با تریم داخلی روشن به بازار عرضه میشد اما پژو ۴۰۵ جی ال ایکس هم با تریم کرم و هم مشکی به بازار راه پیدا کرد. آخرین نسخهٔ معرفی شده توسط ایران خودرو از انواع پژو ۴۰۵ این مدل است که از سال ۱۳۸۸ به مشتریان عرضه شد. پژو ۴۰۵ SLX دچار تغییراتی نسبت به گذشته شده بود و میتوان این تفاوتها را در بخشهایی مثل چراغها و داخل اتاقک دید. فروشنده باید برگه استعلام تخلفات رانندگی تسویهشده و بهروز خودرو را به همراه داشته باشد.
حتی با جایگذاری کپسول گاز برای مدلهای دوگانهسوز نیز همچنان فضای صندوق بزرگ و خوب است. غیر از این دو، یک نسخه از کلاس باری این ماشین با نام وانت آریسان نیز از سال ۱۳۹۲ معرفی شد. نمای ظاهری و از جلوی این وانت بسیار شبیه به پژو پارس است و خود محصول نیز بر روی پلتفرم ۴۰۵ ساخته شده است. زیرا شیپور به شما کمک میکند تا خودرو یا وسایل نقلیه خود را سریع، شفاف و آسان به فروش برسانید. شتاب اولیه تا حدود ۱۵ ثانیه پایین رفته بود و سقف سرعت نیز در نهایت به ۱۷۰ کیلومتر میرسید و مصرف سوخت هم بیشتر شده بود. تولید این محصول در سال ۱۳۸۵ به پایان رسید و هماکنون در بازار کارکردهها میتوان نمونههایی برای خریدش پیدا کرد.
هر چند بعد از ظهور مدلهای جدید و افزایش تنوع در محصولات بازار، بالاخره ساخت این ماشین در داخل به پایان رسید. این تغییرات تنها شامل چراغهای کریستالی یکپارچه با راهنما در جلو، تغییر آینههای جانبی و جلوپنجره، مهشکن جلو، اسپویلر صندوق عقب و چراغهای کریستالی عقب میشود. تغییراتی که نهتنها کمکی به جذابیت بیشتر طراحی قدیمی پژو ۴۰۵ نمیکند، که حتی چهره مناسب آن را درهم میریزد.
پژو ۴۰۵ GLI در سال ۱۳۸۲ معرفی شد و از لحاظ ظاهر به جز همان سپر که اشاره شد تفاوت خاصی با GLX نداشت؛ در بخش مکانیکی نیز هر دو مثل هم بودند و تغییری در این قسمت صورت نگرفته بود. هر دو مدل قبلی نوع کاربراتوری بودند اما پژو ۴۰۵ جدید از فناوری انژکتوری XU7 بهره میبرد. پژو ۴۰۵ GLX ۱۸۰۰ سیسی دیفرانسیل جلو و با یک گیربکس ۵ حالته با ۴ سیلندر به مشتریان عرضه شد. پژو ساخت این ماشین را تنها به مدت ۱۰ سال ادامه داد و تولید آن در اروپا در سال ۱۹۹۷ به پایان رسید. اما ساخت و فروش این مدل در خارج از اروپا و به ویژه در آسیا، آفریقا و منطقه خاورمیانه تا همین سالهای اخیر هم ادامه داشته است.
با این حال، نتایج نشان میداد که اوضاع این مدل نیز مثل آردی در کارکرد و راندمان فنی اصلاً مطلوب و مناسب نیست. یکی از دلایلش تنوع در رنگ تولیدی بدنه ماشین بود که GLX تنها در چند رنگ محدود ارائه میشد و آردی با رنگهای شادتر و تازهتری به میدان آمد. دومین مساله، آردیهای تولیدی از سال ۱۳۸۲ به بعد بود که مجهز به کولر، فرمان هیدرولیک و همچنین سیستم پایش انژکتوری در سوخت شدند و نام تجاری RDi گرفتند. وباپلیکیشن یا PWA دیوار سرویسی است که نصب آن، استفاده از دیوار را بدون نیاز به دانلود اپلیکیشن و بهروزرسانی و تنها با کلیک روی آیکون آن فراهم میکند.
این سدان طراحی فرانسوی اما ساخت ایران به ماکزیمم سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت میرسید و از نظر امکانات در رده بالایی قرار نمیگیرد. هر چند که در آن زمان داشتن شیشههای برقی، کولر و آینههای برقی جز آپشنهای جذابی محسوب میشد و مشتریان پژو ۴۰۵ را به خود جذب میکرد. کدام مدل پژو ۴۰۵ را بخریم؟ در این راهنمای خرید خودرو قصد داریم انواع پژو ۴۰۵ را با یکدیگر مقایسه کنیم و ببینیم که تیپهای مختلف آن آیا فرقی دارند یا خیر.
در نسخهٔ وباپلیکیشن نیازی به دانلود و بهروزرسانی نیست و کاربران iOS و اندروید با دسترسی به آیکون اپلیکیشن در کنار سایر اپهای موبایل خود میتوانند از آن استفاده کنند. اتاق خبر دیوار در تلاش است تا با افزایش دانش کاربران خود، تجربه استفاده از دیوار را برای آنها بهینهتر کند. شما میتوانید با مطالعه اتاق خبر از آخرین اخبار و مطالب آموزشی درباره بهروزرسانیهای سایت دیوار هم مطلع شوید. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهرهمند شوید.
از دیگر معایب 405 SLX میتوان به نور کم چراغهای جلویش اشاره کرد، که رانندگی در شب را بهخصوص در جاده با مشکل مواجه میکند. نکته دیگر عدم هماهنگی جعبهدنده با موتور است که همه مالکان پژو ۴۰۵ به آن اشاره میکنند. در کنار همه این موارد ذکر شده، البته قیمت بالای خودرو را هم نباید فراموش کرد؛ که خریداران معتقدند باتوجه به کیفیت و تجهیزات و امکانات موجود، منطقی بهنظر نمیرسد. از دیگر اشکالات ۴۰۵ اسالایکس میتوان به مصرف سوخت بالا و دوام پایین موتورش اشاره کرد.
سالها است که پژو ۴۰۵ یکی از اصلیترین خطوط تولید ایرانخودرو را تشکیل میدهد. این خودرو که از سال ۱۳۷۲ مونتاژش در ایران شروع شده، تاکنون در تیپهای مختلف GL، GLX، GLI، SLX و SLX TU5 به بازار عرضه شده است؛ و البته با موتورهای مختلف ۱.۶ و ۲ لیتری کاربراتوری، ۱.۸ لیتری و ۱.۶ لیتری انژکتوری. آخرین تیپ ارائه شده از این خودرو پژو ۴۰۵ ایالایکس TU5 است که موتور 1.6 لیتری انژکتوری ۲۰۶ تیپ پنج را در قلب خود دارد. پژو ۴۰۵ ایالایکس معمولی اما قبل از این تیپ و در سال ۱۳۸۸ وارد بازار شد. موتور آن همان موتور ۱.۸ لیتری انژکتوری XU7 بود که در جیالایکسهای قبلی به کار گرفته میشد، اما در طراحی ظاهری و امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی تفاوتهایی با پدر داشت. درمجموع اختلاف ظاهری و نمای داخل کابین بین این دو تیپ از پژو ۴۰۵ خیلی چشمگیر نیست و حتی بعضی از مواقع دارندگان مدلهای جی ال ایکس با صرف هزینه بیشتر و تغییر مواردی همچون چراغها، سپرها و…، ظاهر اتومبیل خود را به اس ال ایکس تغییر میدهند.
اما وضعیت در داخل کابین این فیسلیفت نصفه و نیمه نیز به همین منوال است. تنها تغییراتی که در این بخش دیده میشود، طراحی داشبود و جایگزینی رنگ کرم بهجای سیاه، طراحی صفحه کیلومترشمار و سردنده است. چرا که بههمراه تغییر، کیفیت متریال به کار رفته و مونتاژ قطعات بهشدت افت میکند تا جایی که کابین SLX خیلی زود به صدا میافتد. این مشکل را باید در کنار مشکل همیشگی ۴۰۵ یعنی صدای زیاد داخل کابین گذاشت تا متوجه عمق آن شد. اولین ماشینی که به عنوان نسخه رسمی بازطراحی ۴۰۵ شناخته میشود «پژو پارس» (یا همان پژو پرشیا) نام گرفت. پژو پارس با طراحی بهروز شده و جذابتر نسبت به چهره تکراری شده پژو ۴۰۵ توانست جایگزین خوبی برای آن باشد و ایران خودرو به فروش و موفقیت خوبی رسید.
پژو ۴۰۵، یکی از معروفترین محصولات این خودروساز فرانسوی، حالا سالیان طولانی است که در کشور ما وجود دارد و همچنان هم در بازار داخل فعال است. کمپانی پژو مدل ۴۰۵ را در ماه جولای سال ۱۹۸۷ معرفی کرد و این خودرو توانست در آن روزگار و در سال ۱۹۸۸، عنوان بهترین خودروی سال اروپا را کسب کند. تست رانندگی ضمن اینکه نوع سواری خودرو را مشخص میکند، بسیاری از ایرادات خودرو را که حتی با استفاده از دستگاه دیاگ قابل تشخیص نیستند را نیز نمایان میسازد. مراجعه به مراکز تعویض پلاک نیروی انتظامی و تعویض پلاک و برگه سبز خودرو از مراحل بعدی است که باید انجام داده شود.
در انتهای مطلب مقایسه پژو 405 glx با slx به طور خلاصه میتوان گفت اختلاف بین این دو خودرو تا مدلهای ۱۳۹۱ صرفا در بخش ظاهری خلاصه میشود. اما از سال ۱۳۹۱ به بعد که پژو ۴۰۵ اس ال ایکس با موتور ۱۶ سوپاپ TU5 به بازار آمد و اختلاف فنی بین این دو بسیار بیشتر شد، مشتریان به دلیل موتور باکیفیت و کم استهلاکتر، رغبت بیشتری برای خرید پژو ۴۰۵ SLX نشان دادند. اما روزانه هزاران آگهی خرید ماشین اقساطی در شیپور ثبت میشود که میتوانید با بررسی آنها بهترین گزینه را انتخاب و خریداری نمایید. جالب است بدانید که پژو ۴۰۵ جی ال ایکس هم به صورت محدود با موتور tu5 به بازار عرضه شد و اگر کمی جستجو کنید، قیمت پژو 405 Glx با موتور tu5 را در مدلهای مربوط به دهه هشتاد پیدا میکنید. شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۷۳ و تقریبا ۵ سال قبل از اینکه تولید این مدل در کارخانه پژو تمام شود، شروع به واردات و معرفی آن در بازار ایران کرد. در سمت مقابل پژو ۴۰۵ جی ال ایکس با موتور ۱.۸ لیتری از لحاظ چابکی و شتاب اولیه وضعیت بهتری دارد و عملکرد آن درمجموع اسپرتتر از مدل SLX TU5 به شمار میرود.
چند سال بعد، نوع دوگانهسوز آن نیز با توجه به همهگیر شدن این فناوری در خودروسازی کشور به بازار عرضه شد که از آن بهعنوان پژو ۴۰۵ CNG یاد میشود. پژو ۴۰۵ GLX چه به صورت نو و چه کارکرده یکی از انواع پژو ۴۰۵ است که در بازار کشور همچنان حضوری پررنگ دارد. خریداران و متقاضیان مدل ۲۰۰۰ بیشتر از ۱.۶ لیتری بودند و بنا بهدلایلی ایران خودرو توانایی پاسخ به تمام مشتریان را نداشت. علاوه بر آن، سازندگان دغدغه ایمنی و خطرات تصادف بیشتر با موتور ۲۰۰۰ را هم داشتند. برای همین تنها چند سال بعد و در حالی که اکثر مشتریان علاقمند به نوع ۲۰۰۰ نتوانسته بودند به ماشین درخواستی خود برسند، در سال ۱۳۸۱ هر دو نسخه از خط تولید خارج شدند و جای خود را به یک مدل پژو GLX ۱.۸ لیتری دادند. کجروی در تولیدات شاخه پژو ۴۰۵ در کارخانه ایران خودرو به نوعی از این مدل شروع شد.
البته که این مشکل در مدل TU5 کمتر شده، اما آنجا هم عدم هماهنگی موتور و بدنه باعث کشش پایین خودرو و ناتوانی آن در جاده میشود. درواقع پژو ۴۰۵ به دلیل قدمت زیاد طراحی پلتفرمش که مربوط به بیش از ۳۰ سال پیش میشود و عدم هماهنگی این پلتفرم قدیمی با تغییراتی که در طول سالها بر آن اعمال شده، بهطور معمول مشکل صدای فراوان داخل کابین را دارد. مجموع این موارد ما را به این نتیجه میرساند که عیب بزرگ غیر قابل چشمپوشی پژو ۴۰۵، یعنی طراحی قدیمی و کسلکننده آن به لطف این تغییرات کمی بدتر از قبل هم شده است.
پژو ۴۰۵ اس ال ایکس از جنبههای ظاهری و فنی تفاوتهایی با مدل جی ال ایکس دارد که در ادامه به صورت جداگانه به هر یک از آنها پرداختهایم. درواقع مهمترین تفاوت ایجاد شده بین دو مدل GLX و SLX پژو 405، همین بهروزرسانی ظاهری مدل اس ال ایکس بوده که البته با کمترین هزینه و بدون تغییر در استایل بدنه صورت گرفته است. به طور کلی پژو ۴۰۵ به عنوان یک سدان قدیمی متاسفانه بیش از حد روی خط تولید ایران خودرو باقی ماند و باعث شد که مشتریان در این رنج قیمت به دلیل عدم ورود خودروهای جدید همرده، انتخاب چندان دیگری به جز پژو ۴۰۵ جی ال ایکس و اس ال ایکس نداشته باشند. همین مورد نیز موجب شد تا فروش این دو ماشین قدیمی نسبتا بالا باشد و مشتریان از آنها استقبال کنند. پژو ۴۰۵ جی ال ایکس و اس ال ایکس از لحاظ فنی تا سال ۹۱ هیچگونه اختلافی نداشتند و هر دو محصول با موتور ۱.۸ لیتری چهار سیلندر ۸ سوپاپ XU7 روانه بازار میشدند. اما از سال ۹۱ به بعد پژو ۴۰۵ slx عمدتا با موتور ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتری TU5 متعلق به پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به بازار عرضه شد.
در نهایت پس از مراجعه به دفتر اسناد رسمی و ثبت سند قطعی خودرو، میتوانید بیمه را به نام خریدار انتقال دهید. در ابتدا پژو ۴۰۵ در مدل GLX در دو نسخه ۱۶۰۰ سیسی و ۲۰۰۰ سیسی ارایه شد. خیلی زود مشتریان متوجه موتور قدرتمندتر و کارکرد بهتر نوع ۲ لیتری شدند و این تیپ در بازار لقب «پژو جیالایکس ۲۰۰۰» گرفت. اما بهطور حتم پژو ۴۰۵ که خودروی پرفروش کشور در سالهای گذشته بوده، لابد خوبیهایی هم داشته و دارد که این همه با استقبال روبهرو شده است. از خوبیهای آن کابین بزرگ و جادار و راحتش است که این خودرو را تبدیل به یک گزینه سدان مناسب خانوادگی کرده. صندوق بار بزرگ و جادارش ظرفیت خوبی برای وسایل سفرهای طولانی و خانوادگی دارد.
این تغییرات حداقل در خود خانواده آردیها اتفاقی خوب محسوب شدند و به رشد و فروش این نسخه کمک کردند. با این حال، در قسمت فنی از آنجا که اشاره شد موتور ۱۶۰۰ سیسی پیکان روی آن قرار گرفته بود، راندمان و خروجی این مدل ابداً به اندازه GLX نبود. در طراحی جدید، مهشکن عقب و جلو و همچنین به درب صندوق عقب اسپویلر اضافه شده بود؛ چراغها کریستالی شدند و در کابین نیز داشبورد و صفحه کیلومتر و دنده طراحی جدیدی پیدا کرده بودند. ضمن اینکه این مدل را میتوان با سفارش موتور جدید ۱۶۰۰ سیسی و TU5 معروف این گروه خودروسازی که بر روی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ قرار میگیرد، دریافت کرد. تقریباً تمامی کارشناسان و صاحبنظران معتقدند این اتفاق به دلیل ساخت و چهره قدیمی و تکراری و بهروز نشدن ۴۰۵ باید خیلی زودتر اتفاق میافتاد. با این وجود، پژو ۴۰۵ GLX همچنان گزینهای مناسب، کم استهلاک، مستحکم و با هزینه و خرج نگهداری نهچندان زیاد برای انتخاب و خرید یک خودروی نسبتاً ارزان به حساب میآید.
ایران خودرو برای آردی از موتور پیکان استفاده کرده بود و بدنه پژو را روی آن قرار داده بود! با این حرکت قصد داشت با پایین آوردن محسوس قیمت ۴۰۵ بهنوعی حتی مشتریانی که بودجهای در حد پیکان داشتند را به سمت خود بکشاند. در واقع، این گروه خریداران پول چهره پژو ۴۰۵ را بدهند، در حالیکه کیفیت سواری و قدرت پیکان نصیبشان میشد. هر چند که در ظاهر این روش حرکتی ناامیدانه دیده میشد، اما برخلاف انتظار پروژه آردی آن چنان که پیشبینی میشد شکست نخورد.
سابقه حضور این خودرو در ایران، باعث شده تا هر تعمیرکاری تخصص انواع تیپهای پژو ۴۰۵ را داشته باشد. همچنین بازار خرید و فروش داغ همیشگی آن هم طوری است که گفته میشود اراده فروشنده به فروش پژو ۴۰۵ اسالایکس برابر با فروش قطعی آن است. همچنین در مورد مقایسه پژو 405 glx با slx از نظر فضای داخل کابین نیز باید گفت که تغییر محسوسی دراینباره بین این دو خودرو مشاهده نمیشود. البته از سال ۹۳ به بعد شرکت ایران خودرو داشبوردهای جدید موسوم به سوناتایی را روی محصولات خانواده ۴۰۵ نصب کرد که دیگر از مواد نرم در آنها استفاده نشد و پلاستیک خشک ماده اصلی تشکیلدهنده این نوع داشبورد بهحساب میآمد. بنابراین از سال ۹۱ به بعد پژو ۴۰۵ اس ال ایکس با پیشرانه متفاوت TU5 که سروصدای کمتر، نرمی بیشتر، استهلاک پایینتر و مصرف سوخت کمتر از مزایای آن به شمار میرود، به بازار آمد. با این تعویضها در بخش طراحی و مکانیکی، اعداد خروجی کارکرد این ماشین نیز دچار تغییراتی شدند که از تفاوت انواع پژو ۴۰۵ سخن میگویند.
بعد از بالا گرفتن انتقادات از ابداع ایران خودرو در تولید آردی و خصوصاً مشکلات پیش آمده در آن محصول به خاطر دیفرانسیل عقب بودن و ضعیف بودن پیشرانه پیکان برای بدنه پژو، این گروه خودروساز در سال ۱۳۸۵ مدل پژو روآ را معرفی کرد. نکته مهم دیگر فراوانی قطعات یدکی این خودرو به قیمت مناسب و سهولت تعمیرات آن است. تا جایی که میتوان تمام این قطعات را بهصورت آکبند و دست دوم در فضای مجازی تهیه کرد.
در SLX زمان شتاب اولیه به طرز محسوسی در قیاس با GLX بالاتر رفته و به حدود ۱۳ ثانیه رسیده است. اصولا پژو ۴۰۵ به عنوان یک خودروی اقتصادی از آپشن شاخص و مهمی بهرهمند نبوده و این قاعده برای هر دو تیپ جی ال ایکس و اس ال ایکس تقریبا به طور مشابه رعایت شده است. در این میان صرفا پژو ۴۰۵ اس ال ایکس به چراغهای مه شکن جلو مجهز است که مدل GLX از آنها بهرهای نبرده است. در این مطلب به سراغ یکی از قدیمیترین محصولات ایران خودرو میرویم تا ببینیم دو تیپ پرفروش آن چه تفاوتهایی با یکدیگر دارند. با این تفسیر شما را به مقایسه پژو 405 glx با slx دعوت میکنیم تا از تفاوتهای این دو ماشین فرانسوی در بازار ایران بیشتر آگاه شوید. تولید انواع پژو ۴۰۵ در ایران سرانجام حدود یک سال پیش یعنی در خرداد ۱۳۹۹ متوقف شد و نمونههای صفر حاضر در نمایندگیها و بازار از ساختههای قبل از توقف تولید این مدل هستند.
نام آن از Rear Wheel Drive گرفته شده و بدین معنا بود که این نسخه از ۴۰۵ یک خودروی دیفرانسیل عقب است. بعد از پژو پارس، چند مدل دیگر در ایران خودرو با وجودی که نام خودروی ملی را به یدک میکشیدند از روی پلتفرم ۴۰۵ ساخته شدند. «سمند» و «دنا» معروفترین نامهای این تولیدات هستند و با یک نگاه ساده به این دو ماشین خیلی راحت میتوان این شباهت به پلتفرم پژو ۴۰۵ را در آنها دید. شتاب اولیه این ماشین تنها یک ثانیه تفاوت با آردی داشت و مصرف سوخت بالا و راندمان پایین بهعلاوه چهره و امکاناتی که هیچ تغییری نکرده بود همگی دست به دست هم دادند تا از این مدل استقبال چندانی نشود. تولید روآ در نهایت در سال ۱۳۹۰ به پایان رسید و این مدل هم مثل GLI جایگاهی در بازار حتی میان کارکردهها ندارد. شتاب اولیه آن ۱۱ ثانیه و مصرف سوختش در حدود ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بود.
دیدگاهتان را بنویسید