مقایسه خودرو ایران خودرو ریرا با هایما S7 توربو اتوماتیک
هر دو آپشنهای فراوانی دارند که رانندگی با آنها را راحتتر و دلپذیرتر میکند. البته آپشنهایی مانند گرمکن صندلی راننده، تنظیم ۸حالته برقی صندلی راننده و سنسور باران از مزیتهای هایما S7 نسبت به هایما S5 به شمار میروند. هایما S5 از مؤسسه C-NCAP (مؤسسه تست ایمنی چین) پنج ستاره ایمنی دریافت کرده است، درحالیکه گزارشی از انجام تست ایمنی روی هایما S7 توربو وجود ندارد.
ایران خودرو در زمان معرفی این شاسی بلند چینی اعلام کرده بود هایما اس 7 پلاس نسبت به نسخه معمولی خود از لحاظ ظاهری با تغییراتی همراه شده و کابین آن نیز اکنون از داشبورد بهروزتری بهره میبرد. در ادامه مقایسه هایما s5 با هایما s7 توربو به مقایسه مشخصات فنی این دو برادر خواهیم پرداخت. هایما S7 توربو به پیشرانه 1.8 لیتری توربوشارژ 4 سیلندر مجهز است که توان خروجی 170 اسببخار قدرت و 230 نیوتنمتر گشتاور را دارد و این نیرو را توسط یک گیربکس 6 سرعته اتومات به چرخهای جلو منتقل میکند.
چراکه هردو از پیشرانه توربو، گیربکس 6 سرعته اتوماتیک و سطح مطلوبی از آپشنها بهره میبرند و همچنین خدمات پس از فروش گستردهای دارند. به همین بهانه امروز به سراغ مقایسه هایما s7 توربو با فیدلیتی رفتهایم تا ببینیم در نهایت کراساوور کهنه کار ایران خودرو پیروز میدان میشود یا فرزند جوان بهمن موتور. هایما اس 7 پلاس که به تازگی در قالب طرح پیش فروش ایران خودرو به بازار عرضه شده بر خلاف آنچه تصور میشد فیس لیفتی را تجربه نکرده و ایران خودرو فقط برای آن برچسب پلاس و چند تغییر جزئی را در نظر گرفته است. در واقع این خودرو همان خودرویی است که برای نخستین بار در سال 2010 در چین رونمایی شد و اکنون عمر آن به بیش از 10 سال میرسد. فیس لیفت نخست این کراس اوور چینی که در بازار ایران نیز موجود است به سال 2013 برمیگردد و به همین دلیل هایما اس 7 پلاس از طراحی بهروزی بهره نمیبرد. پس از کشوقوسهای فراوان، سرانجام بعد از گذشت دو سال از زمان رونمایی ریرا در تیر ۱۴۰۱، بهتازگی قیمت اولین کراساوور ملی کشور اعلام و آمادهٔ عرضه به بازار شده است.
ماجراجویی هایما S۵ در سال ۲۰۱۸ با یک فیس لیفت دنبال شد، اما هیچ وقت خبری از نسخه بهبودیافته منتشر نشد. اما چنانچه ایمنی بیشتر، طراحی مدرنتر و جوانپسندانهتر مدنظرتان است، هایما S5 را برای خرید به شما پیشنهاد میکنیم. ایرانخودرو با داشتن شبکه گسترده خدمات پس از فروش در سراسر کشور، برای مشتریان ریرا دسترسی راحت به خدمات تعمیر و نگهداری را فراهم میکند. این موضوع یک مزیت بزرگ برای کسانی است که به دنبال خدمات پس از فروش مطمئن و سریع هستند.
ایرانخودرو برای این ماشین قیمت یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان را اعلام کرده تا با اختلاف به گرانترین خودروی داخلی تبدیل شود. با این قیمت، ریرا با رقبای چینی زیادی در بازار کشور مواجه خواهد بود و ازاینرو، در ادامه قصد داریم کراساوور ایرانخودرو را با اصلیترین رقبا مقایسه کنیم. البته نمایشگرها میتوانست بهتر در داشبورد ادغام شود و طراحی ظریفتری داشته باشد تا شبیه قطعهای اضافی روی داشبورد به نظر نرسد. این در حالی است که S5 با طراحی قدیمی داشبورد، صفحه آمپر آنالوگ، دستهدندهٔ سنتی، نمایشگر کوچک در بالای داشبورد و پلاستیک خاکستری فراوان، طبق استانداردهای امروزی خودرویی کاملاً قدیمی به نظر میرسد. از لحاظ کیفیت متریال اما هیچکدام از این دو کراساوور چندان تعریفی ندارند و ریرا با اینکه لوکسترین و گرانترین محصول ایرانخودرو محسوب میشود، هنوز هم از کیفیت پایین متریال رنج میبرد. هایما اس 7 به عنوان تنها خودرو شاسی بلند مونتاژی ایران خودرو محسوب میشود که این خودروساز مدتی به دلیل تحریمها تولید آن را متوقف کرده بود و اکنون مجددا آن را با نسخه فیس لیفت جدید تولید و به بازار عرضه میکند.
این خودرو از زمان ورود به بازار ایران توانسته با امکانات خوب و قیمت رقابتی، توجه بسیاری از خریداران را جلب کند. هایما S7 به دلیل اندازه بزرگتر و امکانات فراوان، بهعنوان یک خودروی خانوادگی شناخته میشود. در بازار خودروهای شاسیبلند ایران، دو مدل ریرا از گروه خودروسازی ایرانخودرو و هایما S7 از شرکت هایما، توجه خریداران را به خود جلب کردهاند. در این مقاله به بررسی و مقایسه این دو خودرو پرداخته میشود تا مشخص شود کدامیک بر اساس نیازها و انتظارات مختلف، انتخاب بهتری است. برای مقایسه امکانات ایمنی و رفاهی هایما S7 و ریرا، باید به ویژگیهای برجسته هر خودرو پرداخته و نقاط قوت و ضعف آنها را مورد بررسی قرار داد. در این مقایسه، به تجهیزات ایمنی، سیستمهای کمک راننده، و امکانات رفاهی توجه خواهیم کرد.
اگر بخواهیم با توجه به استانداردهای طراحی امروزی به این کراس اوور چینی نگاه کنیم، ایرادات زیادی میتوان به این ماشین وارد کرد. پیروی از ترندهای روز و زبان طراحی جدیدتر باعث شده تا این خودرو در مقایسه با چهره سالخورده و نسبتا قدیمی هایما اس 5 عملکرد بهتری از خود نشان دهد. گرچه برای خودروسازان ایرانی همواره جا برای پیشرفت وجود دارد و نمایشگرهای ری را میتوانست بهتر از شکل کنونی طراحی شوند، اما باید فعلا به همین حد از طراحی قانع بود. اشاره کردیم که کراس اوور هایما S5 در سال 2015 طراحی و تولید شد و در یک دهه فعالیت خود، تغییری در ظاهر آن اعمال نشده است.
روشن و خاموشکردن خودرو بدون کلید و امکان متصلکردن صندلی کودک نیز از امکانات دیگر هایما S5 هستند. محدودیت بازار خودروی ایران و عدم تنوع محصولات موجود موجب شده است که خودروهای چینی با ظاهر مدرن و جذاب و آپشنهای فراوان خود جایگاه خوبی پیدا کنند و بسیاری از مشتریان را به خود جذب کنند. ازجمله این خودروهای چینی که از محبوبیت بالایی در میان ایرانیان برخوردارند، میتوان به دو خودروی هایما S7 و هایما S5 اشاره کرد که هر دو ساخت شرکت خودروسازی هایما زیرمجموعه شرکت فاو (FAW) هستند.
فیسلیفت سوم هایما s7 (2015) تاکنون به ایران نیامده است اما ایران خودرو در سال 1400 یکسری تغییرات جزئی را در ظاهر و تریم داخلی این خودرو اعمال و آن را با عنوان هایما s7 پلاس روانه بازار کرد. هایما S5 پلاس فیسلیفتی از هایما S5 است که البته تفاوت چندانی نیز با آن ندارد. در هایما S5 پلاس برای رفع کاستیهای گیربکس CVT، بهویژه در سربالاییها و سرازیریها، از گیربکس ۶سرعته اتوماتیک استفاده شده است. هایما S5 پلاس از مشخصات فنی بهتری مانند قدرت ۱۶۱ اسببخار و گشتاور ۲۲۳ نیوتنمتر برخوردار است.
عملکرد این گیربکس در ریرا هرچند نسبت به خودرویی مثل دنا بهتر شده ولی بااینحال، هنوز هم تأخیر دارد که روی شتاب و کشش خودرو تأثیر منفی میگذارد. همچنین موتور EF7 توربو هم قبلاً در دنا پلاس با مشکلاتی مواجه بود که امیدواریم این مشکلات در نسخهٔ ارتقاءیافته برطرف شده باشند. و اما ایران خودرو سالها پیش هایما اس ۵ را مجهز به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری کرد تا این کراس اوور بتواند در جادههای صاف و هموار، حداکثر ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. در ابتدا گیربکس این خودرو سی وی تی بود تا اینکه آبی پوشان جاده مخصوص تصمیم گرفتند از اواخر سال ۱۴۰۰، نسخه جدیدی از آن را با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به بازار عرضه کنند.
با توجه به اینکه ریرا محصول جدید ایرانخودرو است و از زمان عرضهاش توجه بسیاری از مشتریان را جلب کرده، انتظار میرود که بازار دست دوم این خودرو نیز مطلوب باشد. از طرفی، به دلیل داخلی بودن قطعات و قیمت نسبتاً مناسب، ارزش دست دوم ریرا نیز در سطح قابل قبولی قرار خواهد داشت. یکی از نکاتی که پیش از ثبت نام خودرو هایما s7 باید به آن توجه کنید، طراحی بدنه این خودرو است. هایما S7 بهعنوان ماشین شاسی بلند، ظاهری نزدیک به خودروهای آفرودی واقعی دارد و از زرق و برقهای مرسوم در کراس اوورهای شهری فاصله گرفته است. طراحی این خودرو بر سادگی و قدرت تاکید دارد؛ بهگونهای که خطوط برجسته روی بدنه، درب حجیم، و گلگیرهای پهن، نمایی عضلانی و جسورانه به آن بخشیدهاند. ارتفاع مناسب از سطح زمین و استفاده از تایرهایی با فاق بلند نیز حس آفرودی بودن خودرو را تقویت کردهاند.
البته این خودرو که اولین بار در سال ۲۰۱۴ معرفی شد و در سال ۱۳۹۶ به ایران آمد، نسبت به دیگر خودروهای این لیست کراساوور سالخوردهای محسوب میشود و این موضوع را میتوان در طراحی بیرونی و داخلی آن دید. البته ایرانخودرو در نیمهٔ دوم سال ۱۴۰۰ عرضهٔ نسخهٔ جدید S5 را آغاز کرد که مهمترین تغییر آن تجهیز به گیربکس شش سرعته اتوماتیک بجای نمونهٔ CVT قبلی است اما این نسخه جدید در طراحی یا امکانات تغییری نداشته است. زیر کاپوت S5 یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو قرار گرفته است که ۱۴۹ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
از نظر طراحی داخلی و خارجی، هایما S7 با طراحی جذاب و مدرن خود، در سطح خوبی قرار دارد. اما از نظر کیفیت ساخت، هایما S7 با کیفیت ساخت نسبتاً خوب خود، در سطحی پایینتر از جک S5 قرار دارد. هر دو نسخه هایما S7 از سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و مولتیلینک در عقب بهره میبرند. هایما S5، بهویژه با طراحی قدیمیتر جلوپنجره و مشکلات طراحی بدنه، به نظر میرسد که نتوانسته است با تغییرات و روندهای جدید هماهنگ شود و این موضوع بر ضعفهای ظاهری آن افزوده است.
با وجود این که شتاب و سرعت آن در سطح ایدهآلی قرار ندارد، اما با توجه به وزن و ابعاد میتواند رضایت مالکان را جلب کنند. در پایان باید گفت همانطور که مشاهده کردید، هایما S7 بهعنوان یک کراس اوور با طراحی قوی و عملکرد مناسب، گزینهای جذاب برای خانوادهها و علاقهمندان به سفرهای دستهجمعی محسوب میشود. با ویژگیهای ایمنی مناسب، امکانات رفاهی و کابین جادار، این خودرو توانسته است توجه بسیاری از خریداران را جلب کند. اگرچه هرکدام از رقبای این خودرو در بازار، نقاط قوت خاص خود را دارند، اما هایما اس ۷ با ترکیب مناسبی از طراحی، کیفیت ساخت و ارزش خرید، به راحتی میتواند انتخابی مطلوب برای افرادی باشد که به دنبال خودرویی مستحکم و کارآمد هستند.
این کراساوور کامپکت که تا سال 2020 در چین تولید میشد، در طول عمر ده ساله خود سه فیسلیفت را تجربه کرد که نخستین فیسلیفت آن (مدل 2011) در سال 1394 با پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی روی خط مونتاژ ایران خودرو خراسان آمد. هایما اس 7 پلاس یکی از محصولات جدید ایران خودرو محسوب میشود که به تازگی روانه بازار شده است. در ادامه با مشخصات، تجهیزات، مزایا و معایب این کراس اوور مونتاژی آشنا میشویم. گرچه طراحی ظاهری هر دو زیبا و جذاب است، هایما S5 طراحی مدرنتر و زیباتری دارد. چراغهای کشیده با تورفتگی در قسمت پایین، جلوپنجره بزرگ و ذوزنقهای با لوگوی هایما در وسط و هماهنگی میان خطوط در قسمتهای مختلف بدنه از ویژگیهای مثبت طراحی هایما اس ۵ هستند. در آنسوی این مقایسه هایما S7 توربو قرار دارد، خودرویی که نسبت به برادر کوچکترش از کابین جادارتر و همینطور ابعاد بزرگتری برخوردار است.
این خودرو با نامی برگرفته از زبان مازندرانی که به معنای “باران” یا “پرندهای کوچکتر از گنجشک” است، به خوبی با شخصیت و طراحی آن هماهنگ است. هایما s7 پلاس و فیدلیتی پرایم هر دو در مقام یک کراساوور خانوادگی نهچندان پرقدرت، شتابگیری و لذت رانندگی قابل قبولی دارند. البته تفاوت در نوع گیربکس باعث شده است تا تجربه رانندگی این خودروها کمی باهم متفاوت باشد. هایما s7 توربو به لطف بهبودهای قابل توجه نسبت به نسخه قبلی، آمار فروش بسیار بهتری را ثبت کرد و تاکنون روی خط مونتاژ ایران خودرو باقی مانده است.
ری را با طراحی مدرن و بهروز خود، نظیر چراغهای دوقسمتی و خطوط بدنه هماهنگ، توانسته است جلب توجه کند و شمایل ظاهری جذابی ارائه دهد. بنده هم از سال 97 تا کنون هایما اس 7 دارم خداییش ماشین خوبی هست و همه جای ایران باهاش رفتم . با این اوصاف باید بگوییم که اگر پیرو مد روز هستید و خودرویی جوانپسندتر و با پرستیژ بالاتر میخواهید، فیدلیتی بخرید. اما اگر چندان در این قید و بندها نیستید و یک محصول خانوادگیتر میخواهید که دردسرهای نگهداری کمتری هم داشته باشد؛ ارزش خرید هایما s7 پلاس بالاتر است.
ایرانخودرو که در ابتدای دههٔ ۸۰ شمسی سمند را بهعنوان اولین خودروی ملی ایران به بازار فرستاد، حدود دو دهه بعد، اولین کراساوور ایرانی را هم با نام ریرا توسعه داده است. البته هردوی این خودروها روی پلتفرمهای پژو ساخته شدند ولی بهطورکلی گام روبهجلوی بزرگی برای خودروسازی ایران محسوب میشوند. بااینحال، درحالیکه سمند زمانی که به بازار آمد با رقیب جدی و مستقیمی مواجه نبود، امروز ریرا رقبای متعددی را از کراساوورهای چینی در مقابل خود میبیند که حتی یکی از آنها توسط خود ایرانخودرو تولید میشود. منظور هایما S5 است که از لحاظ اندازه، قیمت و مشخصات فنی کاملاً همسطح ریرا است و رقیبی داخلی برای آن محسوب میشود. هایما S5 یک کراساوور کامپکت شهری است که برای اولین بار در سال 2015 توسط کمپانی چینی هایما معرفی شد. این خودرو با طراحی مدرن، خطوط دینامیک و تجهیزات متنوع توانست به سرعت جایگاه خود را در بازار خودروهای شاسی بلند میانرده پیدا کند.
یکی از خودروهای موجود در این طبقهبندی، هایما s7 است که از طریق ثبت نام ایران خودرو میتوانید برای خرید آن اقدام کنید. اگر قصد خرید این خودرو را دارید، باید دید کاملی درباره مشخصات هایما s7 داشته باشید تا با آگاهی آن را انتخاب کنید. در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا به بررسی مشخصات هایما اس ۷ بپردازیم و شما را با بخشهای مختلف این خودرو آشنا کنیم؛ پس با ما همراه باشید. ریرا هنوز به مشتریان تحویل داده نشده و نمیدانیم که اگر به بازار بیاید، با چه بهایی خرید و فروش میشود. از آنجایی که هم اکنون حوالههای ریرا با قیمتهای نجومی در حال معامله است و اینکه ریرا نسبت به هایما اس 5 برتریهای زیادی دارد، میتوان حدس زد که قیمت بیشتری داشته باشد. از آنجایی که هم اکنون حوالههای ریرا با قیمتهای نجومی در حال معامله است و اینکه ریرا نسبت به هایما اس ۵ برتریهای زیادی دارد، میتوان حدس زد که قیمت بیشتری داشته باشد.
البته در مدل توربو، حجم موتور به ۱.۸ لیتر کاهش پیدا کرده و قدرت به ۱۷۰ اسببخار و گشتاور به ۲۳۰ نیوتنمتر افزایش یافته است. همچنین، گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک جای خود را به یک جعبه دنده ۶ سرعته با ضرایب بهتر داده که عملکرد خودرو را بهبود بخشیده است. شتاب بهتر و مصرف سوخت بهینهتر در این مدل، آن را به انتخاب اصلی خریداران تبدیل کردهاند.
در معرفی پرآپشنترین خودروهای بازار ایران گفتیم که ریرا آپشنالترین محصول تولید خودروسازان داخل است که توانسته رضایت بسیاری از صاحب نظران را جلب کند. بعضی از امکانات این کراس اوور برای اولین بار است که در یک خودرو ایرانی دیده میشود و باید گفت که تقابل سختی با هایما اس 5 خواهد داشت. بعضی از امکانات این کراس اوور برای اولین بار است که در یک خودرو ایرانی دیده میشود و باید گفت که تقابل سختی با هایما اس ۵ خواهد داشت. هایما اس 7 دارای ظاهر بسیار سادهای بوده و از سبک طراحیهای امروزی نیز بیبهره مانده است. از این رو رقبای این خودرو نظیر کی ام سی K7، جک اس 5 جدید و فیدلیتی موجود در بازار ایران میتوانند از لحاظ طراحی نگاه مشتریان ایرانی را به خود جلب کنند. هایما اس 7 پلاس از تغییرات فیس لیفت نسخه اصلی خود در سال 2015 نیز بیبهره مانده و فقط آینههای جانبی آن اندکی تغییر پیدا کرده و همچنین اکنون نام +S7 نیز در عقب آن اضافه شده است.
این خودرو مدل دیگری به نام پلاس نیز دارد که از نظر مشخصات، هایما s7 پلاس، نسخه بهروزرسانیشده مدل توربو محسوب میشود که با تغییراتی همراه شده است. در طراحی داخل هایما اس ۷ پلاس و بخش خارجی آن شاهد امکانات رفاهی بیشتری مانند نمایشگر بزرگتر، سیستم صوتی پیشرفته و آپشنهای ایمنی تکمیلی هستیم. این موضوع باعث شده است تا افراد علاقهمند به امکانات رفاهی، نگاه ویژهای به آپشن های هایما s7 پلاس داشته باشند.
از جمله ویژگیهای ریرا میتوان به بدنه زیبا و مدرن، کابین مجهز به امکانات رفاهی و ایمنی پیشرفته، و استفاده از موتور EF7P TC اشاره کرد. این خودرو برای خریدارانی که به دنبال یک خودروی ملی باکیفیت و متناسب با نیازهای روزمره هستند، گزینهای جذاب و مناسب است. ریرا اولین کراساوور ملی ایرانخودرو است که در اواخر سال ۱۴۰۲ به خط تولید پیوست. ریرا بر پایه پلتفرم نسل دوم پژو ۲۰۰۸ ساخته شده و با طراحی مدرن و بهروز خود توانسته توجه بسیاری را به خود جلب کند.
در سمت دیگر هایما S5 قرار دارد که موتور 1.5 لیتری توربوشارژ 4 سیلندر آن، توان تولید 161 اسببخار قدرت و 223 نیوتنمتر گشتاور را دارد و نیروی تولیدی پیشرانه بهوسیله یک گیربکس CVT به چرخهای جلو روانه میشود. هایما S5 جدید با جعبه دنده ۶AT به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو ۱۶۱ اسب بخار و ۲۲۳ نیوتن متر مجهز است و جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک توان آن را به چرخ های جلوی این کراس اوور می رساند. ری را با بهرهگیری از سامانه IKConnect، جزء محصولات مجهز به فناوری خودروهای متصل به شمار میآید. این خودرو اولین بار در سال 2010 معرفی شد و در دستهبندی خودروهای SUV میانرده قرار دارد. طراحی این خودرو ترکیبی از سبکهای مدرن و کلاسیک است که با خطوط بدنه منحنی و جلوپنجرهای جذاب، ظاهری اسپرت و متمایز دارد. هایما S7 امکانات رفاهی و ایمنی متنوعی ارائه میدهد و برای بازار خودروهای خانوادگی طراحی شده است.
با توجه به جدول فوق میتوان گفت برتری کامل با کراس اوور ملی ایران خودرو بوده و هایما اس 5 حرفی برای گفتن در این قسمت ندارد. سنسور نور و باران، نورپردازی داخلی، در صندوق برقی با سنسور پایی و ترمز پارک برقی از جمله مهمترین آپشنهایی هستند که ریرا دارد اما رقیب چینی از آنها بیبهره است. همچنین اگر قوای محرکه، امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر میخواهید جز ری را نباید انتخاب کنید. با توجه به جدول فوق میتوان گفت برتری کامل با کراس اوور ملی ایران خودرو بوده و هایما اس ۵ حرفی برای گفتن در این قسمت ندارد. هایما S7 و فیدلیتی دو کراساوور چینی محبوب بازار هستند که علیرغم اختلاف قیمتی قابل توجه در بازار آزاد، رقیب یکدیگر محسوب میشوند.
ریرا به پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری EF7P توربو مجهز شده که نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور EF7 توربو محسوب میشود و با بهبودهایی مثل تجهیز به سیستم زمانبندی متغیر دوگانهٔ سوپاپ، ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این اعداد برای کراساوور کوچکی مثل ریرا با وزن ۱۴۲۵ کیلوگرم مناسب به نظر میرسند. انتقال این نیرو هم توسط همان گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک ساخت شرکت چینی DAE صورت میگیرد که قبلاً در تارا و دنا دیده بودیم.
سگمنتی که کراس اوور ریرا در آن قرار دارد، B بوده و براساس نسخه اصلاح شده و ارتقایافته اولین نسل از پژو ۲۰۰۸ طراحی شده است. برای مقایسه امکانات ایمنی و رفاهی دو خودرو ری را و هایما S5، میتوان به ویژگیهای کلیدی هر یک از این خودروها به طور جداگانه پرداخت و سپس مقایسهای جامع ارائه داد. این بررسی شامل امکانات رفاهی، ایمنی، و تکنولوژیهای بهکاررفته در هر دو مدل است. مقایسه ریرا با هایما S5، در دنیای خودروهای شاسیبلند و کراساوورهای کامپکت، انتخاب بین مدلهای مختلف میتواند چالشبرانگیز باشد. در این مقاله، به مقایسه دو گزینه برجسته در این دسته، یعنی ریرا و هایما S5، خواهیم پرداخت. هر دو خودرو نماینده پیشرفتهای قابل توجهی در صنعت خودروسازی هستند و در تلاشاند تا نیازهای مختلف مصرفکنندگان را پاسخگو باشند.
این یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو است که ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد و بنابراین کمی از ریرا ضعیفتر است که البته با وجود ۲۰۰ سیسی حجم کمتر طبیعی خواهد بود. انتقال نیرو در X55 پرو هم برخلاف رقیب ایرانی توسط یک گیربکس CVT صورت میگیرد. زیر کاپوت هایما S5 هم مثل رقیب ایرانی یک پیشرانهٔ چهار سیلندر توربو قرار گرفته است اما این موتور از نوع ۱.۵ لیتری است و درنتیجه، با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور، خروجی کمتری نسبت به پیشرانهٔ ریرا دارد. در S5 ابتدا برای انتقال نیرو از گیربکس CVT استفاده میشد اما از اواخر سال ۱۴۰۰، ایرانخودرو نسخهٔ جدیدی از این کراساوور چینی را با گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک بازار عرضه کرد. ابن همان گیربکس ساخت DAE است که در دیگر محصولات ایرانخودرو استفاده شده بود و بنابراین، ریرا و S5 از لحاظ گیربکس باهم یکسان هستند. گیربکس شش سرعتهٔ جدید S5 عملکرد بهتری نسبت به نمونهٔ CVT قبلی دارد و تغییر مثبتی محسوب میشود.
اولین باری که آبی پوشان جاده مخصوص از یک خودرو ملی رونمایی کردند، اوایل دهه ۸۰ شمسی بود. برای مقایسه مشخصات فنی ری را و هایما S5، باید به بررسی جزییات فنی هر یک از این خودروها پرداخته و آنها را در زمینههای قدرت موتور، گشتاور، عملکرد، مصرف سوخت و دیگر ویژگیهای مرتبط تحلیل کنیم. در واقع با توجه به شرایط فعلی بازار خودرو کشور ما که خرید از کارخانه بسیار سخت شده است، بایستی قیمت خودرو در بازار آزاد را به عنوان ملاک در نظر بگیریم. در این حالت، هایما s7 پلاس حدود 20 درصد ارزانتر از فیدلیتی پرایم است که در این محدوده قیمتی، به معنی پرداخت چند صد میلیون تومان کمتر خواهد بود.
هایما S5 ابعاد کوچکتری دارد، ولی مصرف سوخت و قیمت آن پایینتر است و طراحی ظاهری و داخلی زیباتر و جذابتری دارد. دارای ۶ کیسه هوا است که شامل کیسههای هوای جلو، جانبی و پردهای برای راننده و سرنشین جلو هستند. از سایر امکانات ایمنی آن میتوان به قفل کودک درهای عقب، قطع سوخت خودکار در زمان تصادف، هشداردهنده سرعت بالا، ایموبیلایزر (سیستم ضدسرقت) و امکان خروج از صندوقعقب در شرایط اضطراری اشاره کرد.
این خودرو دارای طراحی مینیمالیستی و مدرنی است که تجربه راحتی را به سرنشینان ارائه میدهد. از نظر فضای بار، ریرا با ظرفیت 400 لیتری صندوق عقب، برای یک خانواده کوچک کاملاً مناسب است. اما برای سفرهای طولانی و نیاز به حمل بار بیشتر، ممکن است محدودیتهایی داشته باشد. اگر قصد خرید هایما S7 دارید، باید این نکته را در نظر بگیرید که پس از تولید مدل توربو، پلاس و پرو، روند تولید این خودرو متوقف شد و دیگر نمیتوانید برای خرید هایما S7 نو اقدام کنید. اگر قصد دارید تا مدلهای دیگر هایما اس ۷ را بخرید، باید بگوییم که قیمت هایما s7 اتوماتیک توربو و یا هایما تس ۷ پلاس در حدود ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است. نمایندگی این ماشین هم برعهده ایران خودرو است و میتوانید از طریق این شرکت برای خرید هایما اس ۷ اقدام کنید.
هایما S5 از آن دسته خودروهایی است که دقیقاً برعکس S7، از بدو ورود به بازار هیچگاه مورد توجه و استقبال آنچنانی قرار نگرفت. خطوط بهکاررفته در بدنه این خودرو حتا در زمان رونمایی اولیه نیز تناسبات لازم را نداشتند و این موضوع با گذشت زمان و تغییر زبان طراحی خودروهای جدید، بدتر هم شد. سال گذشته بود که ایران خودرویی ها به درستی پی بردند که جلوپنجره قبلی S5 با آن خطوط افقی و پهن کرومی، بسیار از مدافتاده و زشت است. به همین سبب با نیم نگاهی به هایما ۸S، به سراغ بهروزرسانی جلوپنجره این خودرو رفتند. اکنون جلوپنجره جدید هایما S5، طرح کهکشانی دارد و قطعات دکوراتیو کرومی نیز زینت بخش گرافیک داخلی این جلوپنجره شده است.
دیدگاهتان را بنویسید