بررسی خودرو هایما s7

هایما S7 پرو Haima S7 Pro ؛ ویدیو معرفی + مشخصات فنی و تصاویر اسب بخار

در ادامه به بررسی نسخه‌های دست‌دوم قدیمی این کراس‌اوور سایز متوسط، مزایاومعایب، مقایسه آن‌ها با نسخه پلاس و ارزش خریدشان می‌پردازیم. هایما اس 7 دارای ظاهر بسیار ساده‌ای بوده و از سبک طراحی‌های امروزی نیز بی‌بهره مانده است. از این رو رقبای این خودرو نظیر کی ام سی K7، جک اس 5 جدید و فیدلیتی موجود در بازار ایران می‌توانند از لحاظ طراحی نگاه مشتریان ایرانی را به خود جلب کنند.

حجم صندوق عقب هایما S7 نیز معادل 400 لیتر است که در صورت خواباندن صندلی‌های عقب قابل گسترش بوده و فضای کافی را در اختیار لوازم و اسباب سفر شما قرار خواهند داد. کنسول میانی داشبورد مملو از دکمه‌ها و کلیدهای مختلفی بوده و چندین کلید گردان کرومی، مربوط به سیستم و تهویه و پنل مالتی مدیا، در این بخش به چشم می‌خورد. تعدد نسبتا بالای دکمه‌ها در این ناحیه می‌تواند کمی گیج کننده به نظر برسد و در حین رانندگی شخص راننده را دچار حواس پرتی نماید. در بخش های عقب HAIMA S7 PRO نیز نمی توانیم تغییرات محسوسی را مشاهده کنیم و این خودرو همان سبک طراحی ساده و کمی قدیمی نسخه های قبلی خود را به نمایش می گذارد. با این حال در بخش عقب هایما S7 PRO برچسب های S7 PRO و TGDI دیده می شوند که به تیپ و پیشرانه این خودرو اشاره دارند.

ولی در هر صورت این کابین اصطلاحاً جزو خوب های رده ی قیمتی خودش می باشد و بی انصافی است که از اتومبیلی که نصف قیمت رقبای کره ای و حدود یک سوم قیمت ژاپنی ها ارزشگذاری شده توقع بیشتر از این داشته باشیم. کلام آخر اینکه هایما S7 با توجه به سطح خودروهای هم رده ی هایما S7 و قیمتی که برای این خودرو در نظر گرفته شده است، عملکرد و کارایی بسیار خوبی داشته و تقریبا نظر تمامی خریداران این خودرو را به خود جلب می کند و راضی نگه می دارد. از نظر طراحی داخلی و خارجی، هایما S7 با طراحی جذاب و مدرن خود، در سطح خوبی قرار دارد. اما از نظر کیفیت ساخت، هایما S7 با کیفیت ساخت نسبتاً خوب خود، در سطحی پایین‌تر از جک S5 قرار دارد. هر دو نسخه هایما S7 از سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و مولتی‌لینک در عقب بهره می‌برند. خودرو تازه وارد ایران خودرو باید با رقبای گردن کلفت و مهمی مثل ام وی ام ایکس 55 پرو، تیگارد ایکس 35 و کی ام سی A5 رقابت کند.

این شرکت بعد از توقف تولید هایما S7، هایما S7 پلاس را با پیشرانه ۱.۸ لیتری توربو در بازار ایران عرضه کرد و اکنون از نسخه جدید و آپشنال این خودرو با نام هایما S7 پرو رونمایی کرده است که در بخش امکانات و مشخصات فنی ارتقا قابل قبولی داشته است. هایما S7 یکی از کراس اوور های چینی با سابقه بازار ایران است و مدل های مختلف آن از سال ۱۳۹۴ روی خط تولید شرکت ایران خودرو حضور دارد. این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ بر اساس پلتفرم MAZDA TRIBUTE و نسل اول FORD ESCAPE طراحی و تولید شده و در کشور چین در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ نسخه های ارتقا یافته آن عرض شد و تا کنون یکی از پر فروش ترین محصولات شرکت هایما در بازار چین است. قلب تپنده S7 پرو یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتر توربو شارژ به همراه سیستم پاشش سوخت مستقیم بوده که توانایی تولید حداکثر ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور را دارد.

البته در مدل توربو، حجم موتور به ۱.۸ لیتر کاهش پیدا کرده و قدرت به ۱۷۰ اسب‌بخار و گشتاور به ۲۳۰ نیوتن‌متر افزایش یافته است. همچنین، گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک جای خود را به یک جعبه دنده ۶ سرعته با ضرایب بهتر داده که عملکرد خودرو را بهبود بخشیده است. شتاب بهتر و مصرف سوخت بهینه‌تر در این مدل، آن را به انتخاب اصلی خریداران تبدیل کرده‌اند. هایما S7 یک کراس‌اوور سایز متوسط خانوادگی است که به‌راحتی می‌تواند از پس نیازهای خانواده‌ها برآید.

درحالی‌که تولید نسخه‌های اولیه ۲۰۰۰ و ۱.8T در سال‌های ۱۳۹۹ به پایان رسید، نسخه پلاس از سال ۱۴۰۰ به بازار آمد و هم‌اکنون هم به‌صورت نو به دست خریداران می‌رسد. این خودرو از همان پیشرانه ۱.۸ لیتری توربوشارژر استفاده می‌کند که توان تولید ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور را دارد، بدنه ۱,۵۱۰ کیلوگرمی آن را در عرض ۱۰.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند و در هر ۱۰۰ کیلومتر ۸.۶ لیتر بنزین را مصرف می‌کند. هایما S7 پرو در بخش فنی تنها تفاوت خود را با S7 پلاس داشته که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. قلب تپنده S7 پرو یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتر توربوشارژ به همراه سیستم پاشش سوخت مستقیم بوده که توانایی تولید حداکثر ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلوی عضو جدید خانواده هایما S7 منتقل می شود.

همچنین شتاب صفر تا صد هایما S7 در مدل پایه 15.8 و حداکثر سرعتی که این خودرو می تواند به آن برسد 165 کیلومتر می باشد که این موارد نیز باعث می شوند تا خریداران میل و رغبت کمتری به خرید این مدل داشته و به خرید مدل تربوشارژ تمایل داشته باشند. در نمونه دنده دستی این خودرو از یک گیربکس 5 سرعته استفاده شده است و در نسخه پایه اتوماتیک از یک گیربکس 5 سرعته اتوماتیک استفاده شده است. خودرو هایما S7 در 4 تیپ مختلف در ایران عرضه و روانه بازار میشود که شامل پایه دستی، پایه اتوماتیک، دستی توربو شارژ و اتوماتیک توربوشارژ می باشد. در زمینه ایمنی، این خودرو دارای امکاناتی مانند دوربین دید عقب، سنسور دنده عقب، سیستم خروج اضطراری از صندوق عقب، قفل کودک درب‌های عقب و کمربندهای ایمنی پیش‌کشنده است که همگی برای تضمین امنیت شما و خانواده‌تان طراحی شده‌اند.

ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز کشور هم با عرضه محصولاتی از برند هایما چین توانسته سهم فروش بسیار خوبی را در بازار از آن خود کند. با نشستن پشت فرمان داشبوردی بزرگ با غربیلکی مملو از کلید های کنترلی و نشانگرهای پشت آمپر ساده، پیش رویمان قرار می گیرند. کنسول مرکزی نیز با یک نمایشگر در وسط و دریچه های کشیده ای در طرفین تا حدودی به محصولات کره ای شباهت پیدا کرده.

سپر جلو به طور کلی دچار تغییر شده و قاب‌های مه‌شکن جدید به همراه تزئینات کرومی در کناره‌های تحتانی سپر، جلوه زیباتری به چهره S7 بخشیده‌اند. در بازار فعلی خودرو کشور، رقبای بسیار قدری برای هایما S7 پرو وجود دارد و این خودرو کار سختی را برای رقابت با این خودرو ها در پیش خواهد داشت. در حال حاضر خودرو هایی نظیر؛ MVM X55 PRO، تیگارد X35، کی ام سی A5، کی ام سی X5 و… از جمله مهم ترین رقبای این خودرو در بازار ایران به شمار می روند. در نمای جلو این خودرو همان سبک طراحی قدیمی و نسبتا ساده را می بینیم که به واسطه خطوط عمودی کرومی رنگ جلو پنجره و گوشه های تیز چراغ های جلو، نمای جلو این خودرو کمی عضلانی جلوه می کند. بخش زیر سپر این خودرو نیز طراحی بسیار معمولی دارد و چراغ های مه شکن در اطراف آن قرار گرفته اند. به طور کلی طراحی هایما S7 پرو تفاوتی چندانی با دیگر نسخه های این خودرو ندارد و تنها بخش های کوچکی از این خودرو دستخوش تغییر شده است که اگر با دقت به آن نگاه نکنید به سختی متوجه تغییرات آن خواهید شد.

فرمان برقی این خودرو با امکان تنظیم در 4 جهت، و مجهز به کلیدهای کنترل چند منظوره (MFC) است که تجربه‌ای لذت‌بخش از رانندگی را فراهم می‌کند. همچنین، سیستم تهویه اتوماتیک و سیستم صوتی با صفحه نمایش لمسی 7 اینچی، پشتیبانی از AUX، USB، GPS و بلوتوث، همراه با 4 بلندگو و 2 توییتر، محیطی راحت و دلپذیر برای سرنشینان ایجاد می‌کند. هایما S7 توربو به یک موتور چهار سیلندر بنزینی با حجم دقیق 1795 سی سی مجهز شده که می‌تواند در محدوده 5500 دور بر دقیقه، حداکثر قدرت 170 اسب بخار و در محدوده 4500 دور بر دقیقه، حداکثر گشتاور 230 نیوتن متر را تولید کند. اگر طراحی داخل کابین هایما S7 پرو را با هایما S7 پلاس مقایسه کنیم، سبک طراحی متفاوتی را نمی بینیم و در کل در داخل کابین این خودرو شاهد سبک طراحی ساده و عامه پسند هستیم که نه سرنشینان خسته می کند و نه آن ها را به وجد می آورد. با این حال بهره مندی از رنگ مشکی پیانویی و همچنین دوخت قرمز رنگ صندلی های این خودرو باعث شده است تا طراحی داخل کابین این خودرو کمی از سادگی خارج شود. در نما های جانبی هایما اس ۷ پرو این خودرو می توان یکی از اصلی ترین تغییرات صورت گرفته در این خودرو را نسبت به نسخه های قبلی شاهد هستیم.

با وجود این که طراحی کابین هایما اس 7 پلاس تغییرات اساسی را تجربه نکرده است، اما ایران خودرو برای آن مواردی چون سیستم اطلاعات و سرگرمی جدید، تغییر نمایشگر راننده و روکش‌ها و تریم‌های جدید را در نظر گرفته است. طراحان ایران خودرو روکش‌ها با تریم نارنجی روی صندلی‌ها و رودری‌های را با پارچه و چرم مشکی رنگ با دوخت قرمز و تزئینات با رنگ پیانو بلک جایگزین کرده‌اند. ابعاد مانیتور داشبورد افزایش پیدا کرده و در پایین آن نیز یک پنل لمسی برای کنترل سیستم تهویه و سایر تنظیمات در نظر گرفته شده است. خودروهای کراس اوور همچنان جزو پرطرفدارترین سگمنت های خودرویی در سراسر دنیا بخصوص ایران هستند. در این سال های اخیر با ورود طیف وسیعی از این خودروها در ایران که بیشترشان محصولات برندهای چینی هستند شرایط بازار به کلی تغییر پیدا کرده و درصد بالایی از مردم به سراغ این خودروها آمده اند.

وجود آپشن های زیاد فضای داخلی هایما را نسبتاً مدرن نشان میدهند و استفاده از رنگ متفاوت در رودری ها و روکشهای صندلی بهمراه طرح فیبر کربن کار شده در برخی قسمت ها، توانسته اند حس پلاستیکی بودن کابین S7 را تا حد زیادی کاهش بدهند. هندلینگ خودرو را ابتدا در شرایط سرعت پایین تست کردیم و به این نتیجه رسیدیم که هایما S7 در این بررسی شانه خالی نمی‌کند. به لطف سیستم مک‌فرسون در جلو و اکسل چند اتصالی در عقب، این خودرو نرمی‌ خوبی دارد و هندلیگ مناسبی را در مانورهای شهری و جاده‌ای از خود به نمایش می‌گذارد. تنها مساله این است که اگر هایما را به طور ناگهانی در شرایط گشتاور جهش‌دار قرار دهید، عقب خودرو دچار گیجی شده البته با سیستم کنترل پایداری این مساله تا حد زیادی مهار می‌شود.

در میان سه مدل عرضه شده در بازار، هایما S با کم‌ترین قیمت و در محدوده ۱ تا ۱.۲ میلیارد تومان به فروش می‌رسد. به یاد داشته باشید که تمامی این نسخه‌ها از سال ۱۳۹۹ به قبل هستند و نمونه‌های ۱۴۰۰ به بعد همگی با پسوند و مشخصات پلاس به فروش می‌رسند. هایما S7 یک کراس‌اوور چینی نسبتاً خوب است که از نظر قیمتی، امکانات رفاهی و طراحی در سطح خوبی قرار دارد. این خودرو با توجه به قیمت خود، گزینه مناسبی برای افرادی است که به دنبال یک کراس‌اوور با امکانات رفاهی مناسب و طراحی جذاب هستند. در واقع بسیاری از مشتریان حاضرند به جای سدان‌های چالاک بازار، یک کراس‌اوور حتی ضعیف‌تر از برندی گمنام‌تر را با قیمت مشابه خریداری کنند تا به مزیت‌های مورد اشاره دست یابند. خودروسازان هم با علم به این قضیه تمام تلاش خود را به کار بستند تا از این رقابت داغ عقب نماند و از جو موجود نهایت استفاده را ببرند.

زیر کاپوت هایما S7 اتمسفریک یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری 16 سوپاپ قرار گرفته که قادر است در بهترین حالت 148 اسب بخار قدرت و 180 نیوتن‌متر گشتاور تولید نماید. اعدادی که شاید برای یک خودرو سدان سبک‌وزن قابل قبول باشند اما در برابر جثه 1545 کیلوگرمی S7 چندان کافی به نظر نمی‌رسند و به همین علت در آغاز حرکت شاهد شتاب‌گیری کند اتومبیل هستیم. در واقع همین مشکل باعث شد که ایران‌خودرو خیلی زود به فکر جایگزین‌کردن مدل ساده با نسخه توربو بیفتد چراکه در نوع مجهز به پرخوران، علیرغم کاهش 200 سی‌سی از حجم موتور، قدرت به میزان 22 اسب بخار و گشتاور 50 نیوتن‌متر افزایش یافته و گیربکس 5 سرعته اتوماتیک هم با نوع 6 سرعته با ضرائب بهتر تعویض شده است. کابین هایما S7 از همان ابتدا با فضای جادار و طراحی مدرن خود توجه خریداران را به خود جلب کرده است. استفاده از مواد با کیفیت مناسب در داشبورد و قسمت‌های داخلی، حس خوبی به سرنشینان منتقل می‌کند.

با توجه به کمبود وجود منابع معتبر در ارائه و توزیع محصولات اصلی و پایین بودن اینگونه محصولات، “فروشگاه یدک راه” جهت عرضه لوازم یدکی با کیفیت و مرغوب راه اندازی شده است. خدمات ما دراین مجموعه به صورت آنلاین و حضوری هست و محصولات ارائه شده برای مشتریان گرامی با دو برند شرکتی و وارداتی به مشتریان عرضه می شود. هر چند نسخه پلاس در سال ۱۴۰۰ به‌روزرسانی شد اما همچنان در بخش امکانات از برخی رقبای هم‌رده خود عقب مانده است. عدم تغییرات فنی این نسخه و ناسازگاری پیشرانه آن با بنزین‌های بی‌کیفیت هم نکاتی هستند که شاید باعث دلسردی خریدار شوند اما نهایتا به آن عادت خواهند کرد.

تنها تغییری که در درون کابین این کراس اوور محبوب به وجود آمده تغییر روکش صندلی ها است. این مسئله را باید در نظر گرفت که شرکت سازنده هایما از اعتبار و پیشینه  چندانی برخوردار نیست و یک شرکت به نسبت نوپا و جدید خودرو سازی در کشور چین میباشد. در واقع قدمت شرکت خودروسازی هایما در صنعت خودروسازی هایما در چین به حدود 25 سال پیش باز میگردد. مدیران  موسسان شرکت خودروسازی هایما چیزی حدود یک دهه توانستند با اتکا به خودشان به فعالیت و ادامه فعالیت این شرکت ادامه دهند اما پس از گذشت این مدت ناچار شدند تحت مدیریت شرکت فاو فعالیت کنند. نکته دیگر آنکه با توجه به پارچه ای شدن بخش های متصل صندلی ها به بدن، به نظر می رسد از این پس سرنشینان در سفر های بلند مدت بخصوص در فصول گرم سال، تعریق کمتر و آرامش بیشتری را تجربه نمایند.

هایما S7، شاسی‌بلندی که در ابتدا با طراحی چشم‌نواز و امکانات مناسب پا به بازار ایران گذاشت، به سرعت تبدیل به یکی از گزینه‌های محبوب میان خریداران این سگمنت شد. این خودرو که با همکاری شرکت ایران‌خودرو تولید و مونتاژ می‌شود، از فناوری‌های مدرن و امکانات رفاهی بسیاری بهره می‌برد و به دلیل قیمت رقابتی‌اش توانست در میان رقبای خود جایگاهی پیدا کند. ظاهر برجسته، فضای داخلی جادار، و تجهیزات ایمنی مناسب، هایما S7 را در نگاه اول به یک انتخاب جذاب برای خانواده‌ها و افرادی که به دنبال یک خودروی مطمئن و راحت هستند، تبدیل می‌کند. در پایان باید گفت همان‌طور که مشاهده کردید، هایما S7 به‌عنوان یک کراس اوور با طراحی قوی و عملکرد مناسب، گزینه‌ای جذاب برای خانواده‌ها و علاقه‌مندان به سفرهای دسته‌جمعی محسوب می‌شود. با ویژگی‌های ایمنی مناسب، امکانات رفاهی و کابین جادار، این خودرو توانسته است توجه بسیاری از خریداران را جلب کند. اگرچه هرکدام از رقبای این خودرو در بازار، نقاط قوت خاص خود را دارند، اما هایما اس ۷ با ترکیب مناسبی از طراحی، کیفیت ساخت و ارزش خرید، به راحتی می‌تواند انتخابی مطلوب برای افرادی باشد که به دنبال خودرویی مستحکم و کارآمد هستند.

هایما S7 پرو یکی از جدیدترین محصولات ایران خودرو است که در واقع نمونه ارتقا یافته و فول آپشن هایما S7 محسوب می شود. در مورد طراحی داخلی هایما S7 پرو باید گفت که قرار است با همان داشبورد و پنل درهای مدل پلاس در اینجا هم مواجه باشیم؛ یعنی در واقع تغییر چندانی اعمال نشده و همان داشبورد قدیمی در مدل پرو هم خودنمایی خواهد کرد. مشتریان گرامی قادر خواهند بود با مراجعه به وب سایت مبین خودرو، از انواع خودروها، قیمت روز و همچنین شرایط فروش اقساطی ایران خودرو اطلاع پیدا کنند. در صورت لزوم در تماس با کارشناسان مجموعه ما راهنمایی های لازم را در رابطه با فروش اقساطی تمامی خودروهای ایران خودرو کسب نمایند.

اما با توجه به تغییر گرایش و سلیقه مشتریان امروزی، دیگر نمی‌توان در مورد سبک طراحی داشبورد هایما S7 پرو و پلاس تعریف و تمجید بی‌جا داشت. در بازار خودروهای کراس اوور، هایما S7 با رقبای مختلفی مواجه است که هرکدام ویژگی‌ها و نقاط قوت خاص خود را دارند. رنو داستر به دلیل گشتاور بالاتر و وزن سبک‌تر خود، از نظر چالاکی و عملکرد در شرایط مختلف، مزیت‌هایی دارد و به لحاظ دوام و استحکام نیز نسبت به هایما S7 در رتبه بهتری قرار گرفته است.

هایما اس 7 پلاس از تغییرات فیس لیفت نسخه اصلی خود در سال 2015 نیز بی‌بهره مانده و فقط آینه‌های جانبی آن اندکی تغییر پیدا کرده و همچنین اکنون نام +S7 نیز در عقب آن اضافه شده است. همچنین ایران خودرو باز هم از همان اگزوزهای فیک و تزئینات کم کیفیت نسخه قبلی در این خودرو نیز استفاده کرده است. هایما S7 به عنوان یک کراس‌اوور نیمه لوکس چینی توسط ایران‌خودرو (سایت خراسان) به بازار ایران معرفی شد.

در باب مزایای هایما اس ۷ پلاس می‌توان به کیفیت مناسب کابین، امکانات متعارف، عملکرد فنی مناسب، خدمات پس از فروش گسترده ایران خودرو و بازار خریدوفروش نسبتا خوش‌رونق اشاره کرد. همراهان عزیز می‌توانند برای خرید خودروی مورد نظر خود در صورت نداشتن بودجه کافی، از خدمت فروش اقساطی ایران خودرو شرکت همراه مکانیک بهره مند شوند. گرچه تولید هایما اس 7 در حال حاضر متوقف شده، اما آبی پوشان همچنان مشغول تولید و مونتاژ نسخه پلاس این خودرو با موتور 1.8 لیتری توربوشارژ هستند.

وجود امکاناتی نظیر گرم‌کن سه حالته صندلی‌های جلو، فرمان برقی EPS، سان‌روف، صندلی برقی هشت حالته راننده با تنظیم گودی کمر، آینه حساس به نور، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، سیستم تهویه اتوماتیک، سنسور باد لاستیک و… هایما اس 7 پلاس از سیستم تعلیق نرمی بهره می‌برد و نسبت به سایر رقبای چینی در جاده‌های نامناسب و ناهموار عملکرد بهتری را ارائه خواهد داد. با وجود این که شتاب و سرعت آن در سطح ایده‌آلی قرار ندارد، اما با توجه به وزن و ابعاد می‌تواند رضایت مالکان را جلب کنند.

اگر واقع‌بین باشیم، از همان روی کاغذ هم می‌توان تشخیص داد که وزن یک و نیم تنی S7 با 148 اسب بخار، آن‌چنان سریع برای حرکت نیست. تمامی این موارد در کنار ثبات نسبی وزن ماشین به بهبود شتاب‌گیری و کشش قابل توجه و همچنین کاهش نسبی مصرف سوخت در نسخه توربو منتهی گشته است. از معایب این کراس اوور چینی مونتاژی بازار ایران می‌توان به گارانتی فقط 3 ساله، در صندوق عقب غیر برقی، فضای داخلی نه‌چندان وسیع، نداشتن دریچه‌های تهویه برای سرنشینان عقب، مونتاژ کم‌دقت و کیفیت پایین پلاستیک‌های داخل کابین اشاره کرد. جک S5 با جعبه دنده اتوماتیک، به عنوان اصلی ترین رقیب هایما S7 توربو در بازار شناخته می شود و از لحاظ مشخصات فنی و قدرت پیشرانه رقابت نزدیکی بین آنان وجود دارد، اما جک S5 حدود 4 اسب بخار قدرت بیشتر و 35 نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به هایما S7 توربو تولید می‌کند. اگر خاطرتان باشد، در زمان عرضه نسخه پلاس، یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های آن نسبت به مدل توربو، بزرگ‌تر شدن نمایشگر لمسی مرکزی و البته اضافه شدن پنل لمسی به جای دکمه‌های فیزیکی تهویه بود تا کابین این خودرو در مقایسه با گذشته کمی جذاب‌تر جلوه کند. این سبک طراحی داشبورد حدود ۱۰ تا ۱۵ سال پیش بسیار جذاب به چشم می‌آمد و همزمان با ورود خودروهای کره‌ای به ایران معرفی شد.

ترمز ها نیز عملکرد متوسطی دارند و خیلی هم پایین میگیرند که البته به گفته نمایندگی و تائید برخی از دارندگان این مشکلات پس از مدتی استفاده، خود به خود درست خواهند شد! پس وقتی اتومبیلتان را تحویل گرفتید تا چند وقت با احتیاط بیشتر برانید تا ترمزها خودشان درست شوند! دوربین دنده عقب هم گاهی تصویر را با تاخیر نمایش میدهد که در دور زدن های سریع کمی اعصاب خورد کن میباشد. اما قبل از اتمام بررسی سری هم به صندوق عقب زدیم که هایما S7 یک فضایی کاملاً جادار و کاربردی را پیش رویمان قرار داد، حتی اگر این مقدار هم برای شما کافی نبود میتوانید با خواباندن صندلی های عقبی S7 را به یک وانت کابین دار تبدیل کنید و حالا دیگر جایی برای گله و شکایت باقی نخواهد ماند.

ارتفاع و ابعاد از نمای جانبی با بدنه هماهنگ بوده و می‌توان اعتراف کرد که در مقایسه با رقبا، یک سر و گردن بالاتر است و فضای کابین بیشتری در اختیار سرنشینان قرار خواهد داد. در طول سال‌ها، با وجود نقاط قوتی چون تعلیق نرم و آپشن‌های کاربردی، این خودرو با چالش‌هایی نظیر عملکرد نه چندان قوی موتور ۲ لیتری خود مواجه بود. با این حال، ایران‌خودرو با ارائه نسخه توربوشارژ این خودرو سعی کرد تا قدرت بیشتری به آن ببخشد و ضعف‌های گذشته را جبران کند. شروع به حرکت خودرو با توجه به حداکثر گشتاوری که از دور ۱۷۰۰ تا ۴۰۰۰ در اختیار خودرو قرار می گیرد، نسبت به قبل بهبود یافته و با به روز شدن سیستم های احتراقی این خودرو، مصرف سوخت نیز کمتر شده است. با توجه به اینکه جک S5 در رنج قیمتی این خودرو قرار دارد و همچنین عرضه نسخه جدید هایما S7 با پسوند پرو توسط ایران خودرو، خرید هایما S7 توربو قبلی چندان قابل توجیه نیست. همچنین رقیبانی مثل لاماری ایما یا دیگنیتی پرایم از لحاظ طراحی وضعیتی مشابه هایما ۸ اس دارند و شمایلی کاملا امروزی ارایه می‌دهند.

هایما یک خودروساز چینی است که از سال ۱۹۹۲ فعالیت خود را آغاز نمود و از سال ۲۰۰۶ تاکنون تحت مالکیت گروه صنعتی فاو به فعالیت خود ادامه می‌دهد. هایما اس7 در سال ۲۰۱۰ میلادی و طی برگزاری نمایشگاه اتو چاینا به معرض دید عموم گذاشته شد. تا اینجای کار، همه گزینه‌های موجود بر روی میز اقشار متوسط برای خرید یک اتومبیل شاسی بلند، سازی مخالف بر خلاف آهنگ جیب خریداران کوک کرده بودند.

هایما S7 پرو از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم (GDI) بهره می برد که می تواند قدرت نهایی ۱۷۵ اسب بخار و گشتاور نهایی ۲۸۰ نیوتن متر را از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل کند. شرکت ایران خودرو در میانه دهه ۹۰ شمسی به بازار کراس‌اوورهای مونتاژی چینی وارد شد و هایما S7 را به سبد محصولات خود اضافه کرد. ابتدا مدل تنفس طبیعی، سپس نسخه فیس‌لیفت با پیشرانه متفاوت توربوشارژر ۱.۸ لیتری در ایران عرضه شد و نهایتا نیز از اواخر سال ۱۳۹۹ هایما S7 پلاس با برخی تغییرات جزئی و به‌روزرسانی‌های داخلی و ظاهری به بازار فرستاده شد. طبق اعلام شرکت، حداکثر سرعت این خودرو 165 کیلومتر بر ساعت است که ما هم تقریبا به این عدد نزدیک شدیم. از طرفی با توجه به اینکه ضرایب گیربکس تقریبا گشتاوری طراحی شده‌اند، با این خودرو اصلا نمی‌توان شتاب صفر تا 100 کیلومتر خوبی را رقم زد.

سیستم تعلیق به کار رفته در محور جلو این خودرو از نوع مک فرسون بوده و در محور عقب آن از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده شده است که عملکرد قابل قبولی را به نمایش می گذارند. در ادامه نگاهی به مشخصات و امکانات این خودرو خواهیم داشت و هایما S7 پرو را به طور دقیق بررسی خواهیم کرد. قیمت قیمت کارخانه برای گیربکس دستی این خودرو 71 میلیون و900 هزار تومان و برای محصول اتوماتیک 78 میلیون و 900 هزار تومان است. درود بر شما.منطورتون از مصرف سوخت پایین چی هست ؟داخل شهر ۱۰۰ حدوداً ۱۱ لیتر و داخل شهر ۱۳ لیتر میزان مصرف سوختش هستش. هایما اس ۷ برخلاف متن فوق قیافه ای اصیل تر داره یوقور و باابهت.فنی هم که از همه سرتره.عجیبه تا حالا کیفیتش حفظ شده. از جمله رقبای هایما S7 در ایران می‌توان به جک S5 اتوماتیک، BYD S6 و چری تیگو7 اشاره نمود.

Haima S7 Pro قرار است با آپشن های اضافه تری نظیر ترمز پارک برقی، اتوهلد، صندلی شاگرد برقی و سیستم راهنمای تعویض دنده یا GSI به بازار عرضه شود. هایما S7 پرو در بخش اتاق و داشبورد نیز همچنان بدون هیچ تغییری بوده و با داشبورد هایما S7 پلاس قرار است عرضه شود. در این داشبورد سیستم مالتی مدیا و پنل سیستم تهویه مطبوع به صورت یکپارچه داخل یک مانیتور عمودی بزرگ که به اصطلاح به آن مانیتور تسلایی گفته می شود قرار گرفته که این مورد متاسفانه چندان ایمن نیست چرا که حواس بیشتری را از راننده پرت خواهد کرد. کراس اوورهای تک‌دیفرانسیل با وجود اینکه به دلیل شاسی یکپارچه و نبود سیستم چهارچرخ متحرک، در مسیرهای خارج از جاده کارایی بالایی ندارند، اما ماشین‌هایی هستند که ظاهر قدرتمند، حس امنیت، عبور آسان‌تر از دست‌اندازها، توانایی حمل بارهای حجیم و جذابیت‌های مدرن را به دارندگان خود ارائه می‌دهند.

درون کابین نیز از تریم مشکی با تزییناتی کرومی و دوخت قرمز استفاده شده و در قسمت میانی داشبورد به جای دکمه‌های فیزیکی یک پنل کنترل‌گر لمسی جهت انجام تنظیمات سیستم‌های تهویه به چشم می‌خورد. نمایشگر لمسی مالتی مدیا نیز کمی بزرگتر شده تا حس و حالی مدرن‌تر برای نمای داخل هایما اس ۷ پلاس به ارمغان بیاورد. کیفیت متریال داخلی این کراس اوور جمع‌وجور تقریبا مناسب است و می‌تواند رضایت نسبی مشتریان را در پی داشته باشد. اما یکی دیگر از مهم ترین تفاوت های هایما اس ۷ پرو با نسخه های قبلی هایما S7، در بخش امکانات و آپشن ها است که در این بخش می توانیم بگوییم که ارتقا به نسبت خوبی را در این بخش شاهد هستیم.

فضای داخلی هایما S7 با توجه به ابعاد مناسب بدنه، ظرفیت مناسبی داشته و سرنشینان این خودرو چه در جلو و چه در ردیف عقب با محدودیت خاصی از نقطه نظر فضای سر، پا و زانوها مواجه نخواهند بود؛ پنج نفر بزرگسال می‌تواند به راحتی در کابین هایما S7 توربو قرار بگیرند و از آن لذت ببرند. به طور کلی طراحی ظاهری کراس اوور هایما اس۷ با توجه به ارتفاع مناسب از سطح زمین، یادآور شاسی‌بلندهای واقعی بوده و می‌تواند خریداران خود را با وجود آنکه سبک طراحی چندان مدرنی ندارد، راضی نگاه داشته و مایه خرسندی ایشان باشد. با توجه به اطلاعاتی که تاکنون به دست ما رسیده است، قرار شده هایما S7 پرو با امکانات مدل پلاس به‌علاوه برخی موارد جدید نظیر تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو، ترمز پارک برقی و نشانگر تعویض دنده به بازار ایران عرضه شود. هایما از آن دست خودروسازان چینی است که به واسطه همکاری با مزدا ژاپن توانست محصولات موفقی را تولید و روانه بازار چین و‌ دیگر بازارها کند. این برند در ایران توسط شریک تجاری خود یعنی ایران خودرو تا کنون چند محصول که بیشتر در رده کراس اوورها البته با مدل های مختلف است را عرضه کرده که شاید پرطرفدارترین آن خانواده هایما S7 باشد. S7 تاکنون در سه تیپ ساده، توربو و پلاس در ایران عرضه شده و حالا قرار است تیپ جدیدی تحت عنوان S7 پرو به جمع خانواده هایما S7 اضافه شود.

در خودرو هایما S7 در دو مدل پایه اتوماتیک و دستی خودروی هایما تنها از نظر جعبه دنده با یکدیگر تفاوت دارند. به گونه ای که مدل دستی این خودرو یک پیشرانه با کد HM484Q استفاده می کند و مدل پایه اتوماتیک نیز از پیشرانه با کد HM484Q-A  استفاده می کند. با این حال در بقیه موارد و پارامتر های فنی کاملا یکسان بوده و هیچ تفاوتی با هم ندارند.

درب موتور و گلگیرهای برجسته، خطوط عضلانی کناری و قطعات درشت و زمخت ماشین دست به دست هم داده‌اند تا ظاهر هایما S7 خیلی مردانه و قوی به چشم آید و ارتفاع مناسب از سطح زمین در کنار لاستیک‌های نسبتاً فاق‌بلند، چهره‌ای آفرودی به ماشین بخشیده‌اند. این خودرو با طول 4498 میلی‌متر، عرض 1830 میلی‌متر و ارتفاع 1730 میلی‌متر، در میان کراس‌اوورهای متوسط قرار می‌گیرد و توانسته است فضای مناسبی برای سرنشینان جلو و عقب فراهم کند. فرم کلی این خودرو بر اساس زبان طراحی مدرن چینی‌ها شکل گرفته و شامل خطوط صاف و زاویه‌دار در کنار چراغ‌های جلو بزرگ و جلوپنجره‌ای با ابعاد متناسب است.

هایما S7 پلاس یکی از این کراس اوورهای نسبتا معروف ایران خودرو به حساب می‌آید و طرفدارانی در جمع مشتریان سنتی بازار ایران پیدا کرده است. در این مقاله با هم نگاهی به مشخصات هایما اس 7 پلاس انداخته و این خودرو را به طور کامل از جنبه‌های گوناگون همچون مشخصات فنی، امکانات، قیمت، مزایا و معایب و سایر جهات بررسی خواهیم کرد؛ پس اگر تصمیم به خرید هایما s7 توربو نسخه پلاس یا آشنایی با آن دارید در ادامه همراه ما باشید. پس از طی چند صد کیلومتر در جاده‌های مختلف با شرایط آب و هوایی از برفی گرفته تا آفتابی و خشک، به این نکته رسیدیم که طراحان هایما و شرکای‌شان، S7 را بسیار محتاط طراحی کرده‌اند.

البته، اگر قصد خرید مدل نو این خودرو دارید، بهتر است هایما S7 توربو یا پلاس را در نظر بگیرید و برای خرید آن‌ها اقدام کنید. تجربه بیش از 500 کیلومتر رانندگی با هایما S7وقتی پشت فرمان هایما می‌نشینید، نکته جالب توجه تنظیم راحت صندلی در هشت حالت است که کامل‌تر از صندلی خودروهایی مانند توسان و اسپورتیج است. پشت آمپر با نور آبی و خطوط قرمز نمایش داده می‌شود که تا حدی ساده است و شاید باب میل خیلی‌ها نباشد. بارها در سرعت بالای 100 و 120 کیلومتر حساسیت فرمان به سرعت و سطوح جاده را بررسی کردیم و کمتر ایرادی را در آن مشاهده کردیم. وقتی دنده را در حالت D قرار می‌دهیم، بدون ضربه و تکان هایما S7 شروع به حرکت می‌کند. باید اشاره کرد که خودرو مورد بررسی چند ماهی در حال تست و بررسی بوده و فشارهای نامتعارفی نسبت به نوع رانندگی عادی به آن وارد شده است، اما با این حال کارکرد گیربکس در بدو حرکت نرم و قابل قبول است.

این موتور به فناوری VVT مجهز است که نشان از تکنولوژی معقول هایما دارد، اما آن‌چنان هم خاص نیست که بخواهیم از تعجب این دستاورد چینی، مبهوت بمانیم! فاصله محوری 2619 میلی‌متری باعث شده فضای کابین خوبی را از نظر جای پا در اختیار داشته باشید. کاپوت کشیده S7 و صندوق 400 لیتری باعث می‌شود از دور خودرویی بزرگ به نظر برسد، البته این بزرگ‌بینی زیاد هم بی‌راه نیست زیرا هایما 1545 کیلوگرم وزن دارد و از نظر ارتفاع، از خودروهایی مانند جک S5، چری تیگو 5، اسپورتیج، توسان، سانتافه و… باید در نظر داشت این هیکل بزرگ باعث نشده است این شاسی‌بلند از سایر چینی‌ها، متمایز و قابلیت‌های یک شاسی بلند واقعی را در دل خود جا دهد.

بنابراین با توجه به فرم ظاهر قدیمی هایما اس ۷ پلاس، یا باید با قیمت رقابتی‌تر در بازار عرضه شود که همچنان مشتریان را مجاب به خرید خود کند، یا باید کم‌کم به فکر بازنشستگی و اعطای جایگاه خود به جوان‌ترهایی مثل هایما ۸ اس بیفتد. قدرت این پیشرانه در وبسایت ایران خودرو معادل ۱۷۰ اسب‌بخار عنوان شده که با توجه به تحقیقات صورت گرفته این رقم صحیح نبوده و همان ۱۸۵ اسب بخار آمار دقیقتری برای توصیف قدرت هایما S7 توربو خواهد بود. متریال داشبورد از جنس پلاستیک خشک بوده اما کیفیت آن در سطح نسبتا مناسبی تلقی می‌گردد. هرچند نظر بعضی از عزیزان مبنی بر اینکه هایما S7 توربو را نمی‌توان یک شاسی بلند زیبا و امروزی (از نظر سبک طراحی) دانست نیز در جای خود محترم است؛ چرا که طراحی کلی بدنه این خودرو به حدود هشت – نه سال پیش باز می‌گردد و قاعدتا طراحان چینی در آن دوران تجربه امروز را نیندوخته بودند. البته نسخه توربو با سپر و جلوپنجره جدید، رینگ‌های متفاوت و برخی ریزه‌کاری‌های دیگر ظاهر شکیل‌تری به خود گرفته اما همین مدل ساده هم از نظر طراحی به راحتی نمره قبولی را دریافت خواهد نمود.

غربیلک فرمان با روکش چرمی پوشش داده شده و به صورت چهار پره طراحی شده و دکمه‌های مختلفی در دو جانب آن تعبیه شده است. جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

برای هایما S7 پرو یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتر توربوشارژ به همراه سیستم پاشش سوخت مستقیم بکار گرفته شده است که توانایی تولید حداکثر ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلوی عضو جدید خانواده هایما S7 منتقل می شود. نکته جالب آنکه روی پیشرانه هایما عبارت changan نقش بسته و همین پیشرانه روی چانگان CS75 نیز بکار می رود.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *