مشخصات پروتون جنتو : بررسی قیمت عکس
پروتون جنتو دارای یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ است که قادر به تولید توانی به میزان ۱۱۰ اسب بخار قدرت و گشتاوری به میزان ۱۴۸ نیوتن متر می باشد. توان تولیدی این خودرو از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی یا یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود. پروتون جن 2 موجود در ایران به یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر مجهز شده که قادر است حداکثر 110 اسب بخار قدرت و 148 نیوتن متر قدرت تولید کند . این قدرت به وسیله جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک و یا 5 سرعته دستی به چرخ های جلو انتقال پیدا می کند .
ظرفیت صندوق عقب جک J3 سدان تقریبا برابر پروتون جنتو است و میتواند اسباب و وسایل مورد نیاز برای سفر یک خانواده چهار تا پنج نفره را درون خود جای دهد. شاید برای بسیاری افراد (بخصوص آنهایی که دوران جوانی را پشت سر گذاشته اند) طراحی بدنه با ابهت بیشتر و به اصطلاح سنگین خودرویی مثل مگان صندوقدار در اولویت باشد ولی برای جوان ترها هاچ بک بودن اتومبیل نه تنها عیب نیست بلکه یک حسن بزرگ نیز محسوب می شود! این کلاس از خودروها با قابلیت مانور بالا در شهر به قول ماشین بازها خوراک شیطنت های خیابانی هستند و با توجه به امکانات خانوادگی محدودتر نسبت به انواع سدان به نوعی خودروی مخصوص مجردها به حساب می آیند و شاید هم همین امر باعث جذابیت و جلب توجه بیشتر آنها شده است!
تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.
مثلاً در سمت شاگرد از درب داشبورد خبری نیست و برای مخفی یا دور از دسترس نگه داشتن وسایل شخصی باید به صندوق عقب مراجعه کنید. جنس داشبورد و تو دری ها خشک است و در مورد طراحی هم می توان گفت هرچند جن-2 موفق به القای حس اسپرت در داخل کابین شده اما نتوانسته این حالت را به خوبی خودروهایی نظیر مزدا 3 یا سراتو کوپ با چاشنی زیبایی تلفیق نماید. در دههٔ ۸۰ شمسی، شرکت زاگرس خودرو اقدام به مونتاژ و عرضهٔ محصولات شرکت مالزیایی پروتون در کشورمان کرد. به طور خلاصه از نقاط قوت این خودرو می توان به سیستم تعلیق نرم، طراحی اسپرت، مصرف سوخت پایین و از نقاط ضعف آن می توان به واردات محدود، بازار خرید و فروش ضعیف، کمیاب بودن قطعات و لوازم یدکی و استهلاک زیاد اشاره کرد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در کاتالوگ برای نسخه دنده ای ۷.۲ لیتر و برای نسخه ی اتوماتیک ۸ لیتر در صد کیلومتر ذکر شده است. این پیشرانه در نسخه دنده دستی شتابی ۱۱.۲ ثانیه ای و در نسخه دنده اتوماتیک شتابی ۱۳ ثانیه ای را برای این خودروی ۱۲۰۰ کیلوگرمی به ارمغان می آورد.
چرا که پروتون جن 2 بازار دست دوم خوبی ندارد و ممکن است برای خدمات پس از فروش شما را دچار مشکل کند . پروتون جن 2 در سال 2007 وارد بازار ایران شد و به دلیل ظاهر نسبتا اسپرتی که داشت ، مورد توجه خریداران جوان قرار گرفت . البته پروتون پیش از جن 2 ، با ویرا تجربه موفقی در ایران داشت هر چند مدل دیگری از محصولات این کمپانی به نام ایمپین هم راه به بازار ایران پیدا کرد که موفقیت چندانی را به دست نیاورد . درون کابین پروتون جنتو شاهد نوعی طراحی متمایز و تقریبا خاص، بهویژه در ناحیه داشبورد هستیم که تا آن زمان در کمتر خودرویی دیده شده بود و جلوهای اسپرت و نسبتا مجلل را ارایه میداد. حالت خاص کنسول میانی بهویژه در بخش پایین که حاوی سه کلید گردان در یک ستون است، انسان را به یاد اتومبیلهای سوپر اسپرت میاندازد. طراحی ظاهری پروتون جن2 از همان ابتدای عرضه و با توجه به ظاهر قدیمیتر رقبایی همچون مگان و زانتیا، مورد توجه مشتریان بازار بسیار کمتنوع ایران در آن زمان واقع شد.
جن۲ در دو نسخه ی ۵ دنده دستی و ۴ دنده اتوماتیک چه در بازار های جهانی و چه در ایران عرضه شد که این دو نسخه از نظر آپشن با یکدیگر تفاوت های کمی دارند. جنتو در بازار های جهانی با نام های دیگری مانند EuropeStar، Lotus و یانگ من L3 شناخته می شود. با توجه به امکانات موجود در پروتون جنتو و جک J3 نمیتوان برتری محسوسی را برای هیچ یک نسبت به دیگری در نظر گرفت. پروتون جنتو (Gen2) و جک J3 دو محصول خانوادگی قدیمی موجود در بازار ایران به شمار میروند که در مقایسه با رقبا به تعداد نسبتا کم به کشور ما آمدند و آنطور که باید و شاید نتوانستند حضوری گسترده در ایران را تجربه کنند. کمپانی پروتون تمام توان خود را به کار بسته بود تا خودروی تمام اسپرت را به نمایش بگذارد و شکی نیست که در این امر موفق شده است ؛ چرا که ظاهر اسپرت این خودرو به همان جا ختم نشده و به داخل کابین آن نیز راه یافته است . صندلی های بلند مسابقه ای ، فرمان سه شاخه و چیدمان متفاوت دکمه های تهویه مطبوع آن گواهی بر مدعای ماست .
از رقبای کارکرده هم رنج قیمتی این خودرو می توان به 206 تیپ 5 و پژو پارس ELX اشاره کرد. 206 تیپ 5 از نظر قدرت پیشرانه تقریبا با جن2 برابری می کند و مشخصات فنی تقریبا یکسانی با جنتو دارد و نقطه ضعفی که 206 تیپ 5 نسبت به جنتو دارد هندلینگ ضعیف آن و بی شمار بودن آن در سطح شهر است! اما 206 تیپ 5 دارای نقاط قوت با اهمیتی است که جنتو از آن بی بهره است مانند بازار خرید و فروش مناسب، قیمت قطعات مناسب، فراوانی لوازم یدکی و موجود بودن لوازم تزئینی فراوان. کنسول جلو و سایر قسمتهای کابین اسپرت طراحی شدهاند و همین فرم خاص باعث شده تا در نگاه اول نتوان با آن به راحتی ارتباط برقرار کرد. همچنین کیفیت پایین قطعات در کابین جنتو هم آزار دهنده است و ظاهری ارزان از کابین به نمایش میگذارد.
(یا همان سریر) مشکل دارد بلکه احتمالاً در سربالایی ها و سبقت گیری های جاده ای هم واکنش مناسبی به درخواست شتابگیری شما نشان نخواهد داد. با توجه به این صحبت ها باید گفت که علیرغم علاقه روز افزون مردم به خرید خودروهای اتوماتیک، در مورد جن-2 شخصاً مدل دنده ای را پیشنهاد می کنم. قیمت پروتون جنتو در آبان 1402 در محدوده ی 300 تا 500 میلیون تومان قرار می گیرد که برای خودرویی با بیش از 15 سال کار که با کمبود قطعات یدکی و …
اولین خودروی این شرکت سدانی بنام ساگا بود که بر اساس نسل دوم میتسوبیشی لنسر ساخته شده و در اواسط سال ۱۹۸۵ به بازار آمد. فروش این خودرو در بازار مالزی از تولید پیشی گرفت و پروتون نمیتوانست به تقاضا پاسخ دهد. بااینحال، این شرکت سال بعد با فروش ۲۴,۱۴۸ دستگاه، ۴۷ درصد از سهم بازار خودرو مالزی را در اختیار گرفت که این سهم در سال ۱۹۹۳ با ۷۴ درصد به اوج رسید.
جن 2 در مدل دستی سریع تر است و پاسخگویی بهتری ارائه می دهد و در مدل اتوماتیک ، چندان خودرو سریعی نیست . بنابراین اگر به دنبال یک خودرو نسبتا اسپرت هستید ، بهتر است به سراغ مدل دستی بروید . بسیاری از خودروها در ابتدای ورود به بازار امید زیادی به کسب موفقیت دارند و با دیدن اولین نمونه هایشان در خیابان به نظر میرسد که به زودی سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص خواهند داد، اما گاهی بر خلاف انتظار این اتفاق نمی افتد! (البته در اینجا ما کاری به خودروهای ناموفقی مثل لوبو یا چری A15 نداریم و صحبتمان در مورد اتومبیل هایی است که پتانسیل پیروزی را داشتند اما شکست خوردند) یکی از این خودروها که بر خلاف انتظارات توفیق چندانی در کشور پیدا نکرد پروتون جن-2 نام داشت. این عدد یعنی نه تنها این اتومبیل با آن ظاهر اسپرت و صندلی های مسابقه ای حتی برای پشت سر گذاشتن خودرویی در حد سمند طولانی شده ی ایرانخودرو!
دراینبین، ایمپین به دلیل واردات محدود، کمترین ارزش خرید را دارد و بنابراین اگر خواهان یکی از محصولات این برند مالزیایی هستید بهتر است سراغ ویرا یا جنتو بروید. دراینبین، ویرا به دلیل ریشههای ژاپنی، استهلاک پایین و مدتزمان تولید بیشتر در کشورمان، از بین این سه مدل گزینهٔ منطقیتری برای خرید خواهد بود. چند سال پس از آغاز مونتاژ ویرا در کشورمان و استقبال خریداران، زاگرس خودرو محصول جدیدتر و جذابتر پروتون یعنی جنتو را روی خط تولید برد. این خودرو یک لیفتبک جمعوجور بود که در سال ۲۰۰۴ توسط پروتون بهعنوان جایگزین ویرا معرفی شد. جنتو برخلاف محصولات قبلی پروتون، روی پلتفرم اختصاصی این شرکت ساخته شد که با همکاری لوتوس توسعه داده شده بود. هرچند فروش جنتو در بازار داخلی مالزی در سال ۲۰۱۲ خاتمه یافت اما این خودرو همچنان برای بازارهای صادراتی تولید میشود.
کمبود قطعات یدکی و قیمت بالای آن ها ، یکی دیگر از مهم ترین مسائلی است که صاحبانش را خون به جگر کرده است . به طور کلی داشتن خودوری که تعداد محدودی از آن در خیابان ها یافت می شود هم حس خوبی دارد و هم دردسر ساز است! از طرفی بدلیل تعداد کمتر، اتومبیلتان خاص و منحصر به فرد نسبت به رقبای قیمتی به نظر می رسد و حتی برای خود شما هم دیرتر از چشم خواهد افتاد اما از طرف دیگر به همان نسبت دریافتن قطعات یدکی و تعمیرکار متخصص هم محدودیت هایی وجود دارد. مثلاً در مورد همین پروتون کم شدن تعداد عرضه کنندگان قطعات یدکی تا حدودی بازار را انحصاری کرده و در نتیجه برای خرید برخی قطعات، بویژه آنهایی که مصرف محدود دارند (مثل برخی قسمت های بدنه) با قیمتهای سلیقه ای فروشندگان روبرو می شویم!
پروتون در سال ۱۹۸۴ با مشارکت و پشتیبانی میتسوبیشی، نخستین خودروی مالزیایی (پروتون ساگا) را تولید نمود. در سوی دیگر میدان جک J3 سدان حضور دارد که اندکی پس از شروع عرضه نسخه هاچبک پا به میدان گذاشت و با استقبال بیشتری روبهرو شد. این خودرو در سال ۲۰۰۸ به بازار چین راه پیدا کرد و طی سالهای ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۳ توسط شرکت کرمان موتور مونتاژ شد. قبل از هر چیز دنده را درگیر کرده و پا را تا انتها بر پدال گاز فشردیم تا شتابگیری این آسیایی جسور مورد آزمایش قرار گیرد. دنده ها کمی سفت تعویض می شوند ولی این سفتی آزار دهنده نیست، همانطورکه در بخش معرفی موتور عنوان شد شتاب پروتون نسبت به موتور 1.6 لیتری 110 اسبی راضی کننده است اما با حالت ایده آل و توقعی که از شکل و شمایلش میرود فاصله دارد.
رد پای لوتوس در بخش هندلینگ و فرمان پذیری جنتو کاملا مشخص است و از این نظر، جنتو خودرویی با چسبندگی بالا است که به راننده جسارت مانورهای سنگین را نیز میدهد. بازدهی موتور 6/1 لیتری ۱۱۰ اسب بخاری جنتو مناسب است، اما برای استفاده از حداکثر گشتاور، باید آن را به دورهای بالا ببرید. همچنین دندههای سفت جنتو دست راننده را برای تعویض سریع دندهها و شتاب گیری میبندند.
ایمپین هندلینگ بسیار خوبی داشت و رانندگی لذتبخشی را فراهم میکرد اما قدرت موتور ۱.۶ لیتری برای وزن بیش از ۱.۲ تنی آن کم به نظر میرسید. هماکنون نمونههای کارکردهٔ این سدان مالزیایی با قیمتی بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان قابل خریداری هستند. حداکثر قدرت و گشتاور این موتور کوچک ۹۳ اسب بخار (در ۶۰۰۰ دور در دقیقه) و ۱۱۴ نیوتن.متر (در ۴۵۰۰ دور در دقیقه) است که به واسطه یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به محور چرخهای جلو ارسال میشود.
بااینحال، پس از بحران مالی آسیا در اواخر دههٔ ۹۰ و همینطور ظهور پرودوا بهعنوان دومین خودروساز مالزی، فروش و سهم بازار پروتون بشدت کاهش یافت و در سال ۲۰۰۶ به تنها ۳۲ درصد رسید. یکی دیگر از دلایل کاهش فروش این شرکت کیفیت پایینتر خودروهای بومی پروتون مثل ایمپین و جنتو نسبت به خودروهای قبلی بود که بر اساس میتسوبیشی ساخته شده بودند. با ورود به کابین متوجه می شویم که طراحی اسپرت جن۲ به داخل کابین نیز راه یافته است؛ صندلی های بلند، فرمان سه شاخه و چیدمان دکمه های تهویه مطبوع همگی سعی بر اسپرت تر کردن نمای داخلی خودرو دارند.
قطر دایره گردش پروتون کمی زیاد است اما فرمان پذیری آن در سرعت های بالا در کنار پایداری مناسب، حس اعتماد به نفس خوبی به راننده منتقل می کند. یکی از دلایل این هندلینگ خوب وجود استرس باری است که به صورت فابریک روی خودرو نصب شده. در واقع جن -2 توانسته حس لذت رانندگی را به کمک طراحی اسپرت، فرمانپذیری مناسب، پایداری بسیار خوب و ترمزهای قابل قبول به راننده هدیه دهد و در صورت وجود موتور قوی تر میتوانستیم حتی نمره ی بالاتری از این حیث به این کوچک مالزیایی بدهیم. این خودرو دارای استرس بار است و این موضوع کاملا در پیچ ها مشخص است و حس چسبندگی مناسب را از خودرو دریافت خواهید کرد. دید عقب به علت ارتفاع کم شیشه عقب واقعا نامناسب است و حتی می توان گفت از ال۹۰ نیز بدتر است. رانندگی کردن با نسخه ی دنده ای حس نسبتا خوبی را به راننده القا می کند؛ شتاب قابل قبول و هندلینگ خوب و تعلیق نسبتا نرم از نکات مثبت این خودرو هستند.
این خودرو در ایران با یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تولید شد که ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۸ نیوتن متر گشتاور داشت و انتقال نیروی آن توسط گیربکسهای پنج سرعته دستی و چهار سرعته اتوماتیک صورت میگرفت. جنتو که از کیفیت سواری خوب، طراحی جذاب و کابین جادار بهره میبرد، توانست موفقیت ویرا را در کشورمان ادامه دهد. در حال حاضر نمونههای کارکردهٔ این خودرو قیمت مناسبی داشته و بسته به مدل و نوع گیربکس با قیمتی بین حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان قابل خریداری خواهد بود.
ویرا در ایران با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری ۱۲ سوپاپ توسط زاگرس خودرو مونتاژ شد که ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۶ نیوتن متر گشتاور داشت. ویرا به دلیل برخورداری از ریشههای ژاپنی، خودرویی بیدردسر، باکیفیت و کماستهلاک بود که رضایت خریداران ایرانی را به دنبال داشت. این خودرو همچنین از سواری بسیار نرم و راحت و درعینحال هندلینگی قابلقبول برخوردار بود. ویرا در هردو نسخهٔ سدان و لیفتبک تا سال ۱۳۸۷ در کشورمان تولید شد و هرچند اکثر نمونههای آن گیربکس دستی داشتند اما نسخهٔ اتوماتیک هم در تیراژ پایینتری تولید شد. نمونههای کارکردهٔ این خودرو هماکنون بسته به مدل، کارکرد، تمیزی و نوع گیربکس بین ۱۵۰ تا حدود ۴۰۰ میلیون تومان قیمت دارند. ایمپین هم مثل جنتو با یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر به ایران آمد که ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۸ نیوتن متر گشتاور داشت و در نسخههای دستی و اتوماتیک به فروش رسید.
طراحی کابین پروتون جن 2 در عین سادگی ، اسپرت است و طراحی فرمان به شکلی است که حس نشستن پشت فرمان یک خودرو اسپرت را القا می کند . در کنسول وسط تعدادی کلید دیده می شود که ظاهری قدیمی دارند و باز هم در مورد طراحی کابین جن 2 باید گفت که کاملا سلیقه فرد در انتخاب آن موثر است . البته یکی از ضعفهای پروتون جن 2 ، صندلی های نه چندان راحت آن است که در مقابل رقبا حرف چندانی برای گفتن ندارد . پروتون جن 2 یک خودرو کامپکت ساخت کشور مالزی است که در سال 2004 معرفی شد و تولید آن تا سال 2012 ادامه پیدا کرد . جن 2 به عنوان جایگزینی برای ویرا شناخته می شد و از پلتفرمی استفاده می کرد که با همکاری پروتون و لوتوس توسعه داده شده بود . با توجه به سایز و کلاس بدنه نمی توان انتظارات خانوادگی زیادی از این خودرو داشت ولی به هر حال سری به نیم تنه عقبی زدیم تا ببینیم وضعیت چگونه است.
جِنتو (GEN2) در سال ۲۰۰۴ توسط کمپانی پروتون به بازارهای جهانی عرضه شد و تولید آن تا سال ۲۰۱۲ در کشور مالزی ادامه داشت. در سال ۱۳۸۵ بود که زاگرس خودرو پروتون GEN2 را در دو نسخه اتوماتیک و دندهای در بازار ایران عرضه نمود. کمپانی پروتون که در سال ۱۹۸۳ در مالزی تاسیس شد، در سال ۱۹۹۶ کمپانی لوتوس بریتانیایی را خرید و بی دلیل نیست که طراحی جنتو نسبتا اسپرت است. در این میان مهمترین تجهیزات جنتو به کیسه هوای راننده و سرنشین، سیستم صوتی پخش سیدی، دکمههای کنترل روی فرمان، ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع نیروی ترمز (EBD) محدود میشود. از سوی دیگر جک J3 نیز به تجهیزاتی همچون سنسور پارک عقب، ترمز ABS و EBD، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر، پورت USB، دو عدد کیسه هوا، کمربند ایمنی پیشکشنده و آینههای جانبی با تنظیم برقی مجهز شده است. طراحی ظاهری پروتون جنتو دارای حالتی آیرودینامیک است و طول کوتاه درب صندوق عقب آن در قیاس با کشیدگی بخش جلو، فرمی جذاب و اسپرت برای این خودرو پدید آورده است.
در حالت میانگین یا به عبارتی سیکل ترکیبی پروتون به ازای هر صد کیلومتر پیمایش مسیر به حدود 7 لیتر بنزین احتیاج دارد. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودروها را انجام بدهیم. آن زمان زاگرس خودرو با مشارکت پروتون، به تولید خودروهای ویرا در کارخانه خود در شهرستان بروجرد میپرداخت، همچنین مدل های جن 2 و ایمپیان را نیز به صورت وارداتی به بازار عرضه میکرد.
در بخش امنیت باید گفت که پروتون GEN2 به صورت رسمی مورد تست E-NCap قرار نگرفته، اما در اسپانیا توسط موسسه Applus+ IDIADA مورد تست تصادف قرار گرفته و از این موسسه 3 ستاره ایمنی را دریافت کرده است. از جمله امکانات ایمنی این خودرو میتوان به 2 عدد ایربگ، ترمز های ضد قفل، توزیع برقی نیروی ترمز و سیستم هوشمند پشت سری ها برای جلوگیری از صدمات تصادف اشاره کرد. البته نمونه های تولیدی 2007 و 2008 قیمت پایین تری دارند اما سری وارداتی سال 2009 اکثراً با اختلاف قیمت نسبت به مدل های قدیمی تر در رده ی اتومبیل های 40 تا 50 میلیونی بازار قرار می گیرند. این اختلاف قیمت از آنجا ناشی می شود که بسیاری از این سری بدلیل پاره ای مشکلات با تاخیر سه چهار ساله ترخیص شدند و با وجود سن شناسنامه ای نسبتاً بالا، سالهای کمتری را بر روی آسفالت خیابان ها دویده اند و به اصطلاح چند سالی در حالت صفر کیلومتر خوابیده بودند! در سال ۱۹۹۶ هولدینگ پروتون موفق به خرید شرکت لوتوس کارز انگلستان از جنرال موتورز شد.
پروتون هماکنون دارای دو کارخانه تولیدی در مالزی بوده و خودروهای خود را در آسیای جنوب شرقی، آفریقای جنوبی، خاورمیانه، بریتانیا و چین عرضه میکند. ویرا بر اساس میتسوبیشی لنسر ۱۹۹۱ ساخته شد و صرفاً برای متمایز شدن از همتای ژاپنی، با ویژگیهایی مثل داشبورد اختصاصی پروتون، جلوپنجرهٔ متفاوت و سپر جلوی برگرفته از میتسوبیشی میراژ، تغییرات اندکی را تجربه کرد. چند ماه بعد نیز پروتون نسخهٔ لیفتبک پنجدر این خودرو را معرفی کرد و در سال ۱۹۹۵ نیز ویرا یک فیسلیفت جزئی را تجربه کرد که جلوپنجره و چراغهای عقب جدیدی را به همراه داشت. این خودرو ابتدا با پیشرانههای ۱.۵ لیتری و ۱.۶ لیتری چهار سیلندر میتسوبیشی تولید میشد و بعداً موتورهای ۱.۳ لیتری، ۱.۸ لیتری و ۲ لیتری دیزلی هم برای آن ارائه شد. پروتون GEN2 در بازار های جهانی مانند تایلند، چین، سنگاپور، آفریقا جنوبی، امارات، انگلیس، نیوزلند و استرالیا با موتور های متنوعی مانند ۱.۳ لیتری، ۱.۵ لیتری و ۱.۶ لیتری عرضه شد و در ایران با یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی روانه بازار شد.
اما وقتی با نسخه ی اتوماتیک آن رانندگی می کنید متوجه می شوید که با یک گیربکس قدیمی سر و کار دارید که اصلا مناسب یک خودروی اسپرت نیست. گیربکس اتوماتیک جنتو به صورت ۴ دنده AT بوده و خیلی سریع نمیباشد البته که برای خودرویی اقتصادی که سال ساخت آن به بیش از ۲ دهه قبل برمیگردد دور از انتظار نیست. در ضمن این گیربکس اتوماتیک به علت طراحی قدیمی و کارکردهای نسبتا بالا طی این سالها دارای مشکلات فنی نیز میباشد که معمولا اگر درست مراقبت نشده باشد دارای هزینه های نسبتا سنگین است.
البته بعداً این کارخانه دوباره فعالیت خود را با تولید خودروهای دیگری آغاز کرد و هماکنون به خط تولید خودروهای فردا موتور اختصاص دارد. مواد بهکاررفته در ساخت داشبورد و رودریها نیز از نوع پلاستیک خشک است و از لحاظ کیفیت تفاوت چندانی با پروتون جنتو ندارد. فضای کابین جک J3 برای حضور ۴ سرنشین بزرگسال مناسب است، اما به دلیل فاصله محوری کمتر در قیاس با پروتون جنتو، محدودیتهای بیشتری را از لحاظ فضای پا به سرنشینان خود تحمیل خواهد کرد و در کل نسبت به رقیب مالزیایی فضای کمتری را در اختیار سرنشینان میگذارد.
این مسئله در شهرستان ها نمود بیشتری پیدا می کند و سبب شده که بسیاری از صاحبانش ، به قصد فروش آن عازم پایتخت شوند . به همین دلیل هم هست که تعداد Gen2 ها در تهران ، نسبت به سالهای قبل بیشتر شده است . در پایان جا دارد از همکاری صمیمانه آقای مهدی فرشاد که وقت و اتومبیل خود را جهت تهیه مقاله در اختیار گروه خودروبانک قرار دادند تشکر نماییم. در نمای کناری، خودرو چیز خاصی را برای ارائه ندارد؛ رینگ های ۱۵ اینچی آلومینیومی و لیفت بک بودن خودرو، جزو نکات چشمگیر این زاویه هستند. جای شما در این لیست خالی است، فروشگاه خود را در معرض دید بیش از یک میلیون کاربر روزانه زومیت قرار دهید. بازنشر محتوا بدون اشاره به منبع، غیرمجاز و حق car.ir برای پیگیری از طریق DMCA محفوظ است.
علاوه بر آن با ساعت آنالوگی نیز بر روی سینه ماشین روبرو هستیم که سعی دارد ، حس لوکس بودن را به این اسپرت اقتصادی اضافه کند . ولی تفاوت آن با انواع متفاوتش بر روی خودروهای لوکس ، چیزی نیست که بر کسی پوشیده باشد . در نگاه اول با لیفت بکی روبرو هستیم که چندان برای خانواده ها مناسب نیست و قشر جوان را هدف قرار داده است . طراحی چراغ ها ، جلو پنجره مشبک ، فرم سپر ها و آیرودینامیک خاص آن ، این خودرو را به یکی از بهترین گزینه ها برای جوانان تبدیل می کند . مخصوصا زمانی بحث ویراژ دادن در اتوبان های شلوغ شهری مثل تهران در میان باشد ، این خودرو کاملا بی رقیب به نظر می رسد و یکی از ایده آل ترین هاست . بنابرین هرگونه خرده ای بر ظاهر دلفریب این خودرو، چیزی جز یک کج سلیقگی به شمار نمی آید .
دیدگاهتان را بنویسید