بررسی کامل خودروی سوبا m4 فرداموتورز، مینی ون لوکس مجله خودرو سوییچ
این خودرو از یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ بهره می برد که مجهز به فناوری GDI یا همان پاشش مستقیم بنزین است. ترکیب این فناوری با توربوشارژ بودن موتور باعث شده تا بازدهی خودرو افزایش قابل توجهی پیدا کند اما از سوی دیگر حساسیت به کیفیت بنزین نیز در این خودرو بیشتر است. این پیشرانه توربو توانایی تولید 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور را دارد. جعبه دنده این خودرو نیز از نوع 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه تر است که قدرت پیشرانه را به چرخ های جلوی خودرو منتقل میکند. به همین دلیل هم در قیاس با تنها رقیب خود در شرایط فعلی یعنی هایما X7 موقعیتی ایدهآل دارد. اما ضعف فردا موتورز به عنوان خودروسازی خصوصی در برابر شرکتی مانند ایران خودرو کاملاً مشهود است.
همانطور که اشاره کردیم این خودرو در کلاس خودروهای مینی ون قرار می گیرد. این چلوپنجره به سبک خودروهای لکسوس طراحی شده و دور تا دور آن با استفاده از خطوط کرومی که از سمت کنار خودرو تا این قسمت کشیده شده تزئین شده است. چراغ های جلو به صورت چند ضلعی با زوایای تند و تیز طراحی شده و متصل به جلوپنجره خودرو هستند و از کنار آن یک نوار LED نازک تا روی سپر کشیده شده است.
سوبا M4 فردا موتورز به مدت یک هفته در اختیار تیم آخرین خودرو بود و در این مدت، تجربه رانندگی شهری و جاده ای را با این محصول جدید به دست آوردیم. باید بدانیم که سوبا M4 یک خودروی خانوادگی و MPV تشریفاتی است و برای همین بوده که بخش قابل توجهی از مشتریان این خودرو را شخصیت های هنری، سیاسی و اقتصادی تشکیل داده اند. در دنیای خودروها، همیشه به دنبال یافتن خودرویی هستیم که هم ظاهر زیبا و مدرنی داشته باشد و هم قابلیتهای فنی خوبی را در اختیارمان قرار دهد. بازار خودرو بسیار پیچیده و متنوع است که میلیونها مدل و برند را در خود جای داده است. در این بین خودروهای زیادی هم هستند که این دو ویژگی را به خوبی در کنار یکدیگر، ارائه میدهند. تنها مشکل جزئی در طراحی پروفیل جانبی سوبا M4 را شاید بتوان اوورهنگ کشیده جلو دانست اما برخلاف اکثر خودروهای چینی، رینگها با اندازه کلی SUBA M4 تناسب دارند.
طراحی مه شکن این خودرو، روی سپر، یادآور طراحی ماشینهای مسابقهای است. سوبا M4، محصول جدید و جذاب شرکت فرداموتورز، با طراحی ساده و منحصر به فرد خود، نگاه علاقمندان به خودروهای لوکس و باشکوه را به خود جلب میکند. جلو پنجره بزرگ و زیبای این خودرو، قسمت اساسی این خودرو را تشکیل میدهد و با روشن شدن خودرو لوگوی آن هم نمایان میشود. چراغهای جلو با گوشههای تیز در دو طرف جلو پنجره قرار گرفتهاند. همچنین قسمتی از دیلایتهای نواری باریک و عمودی، شبیه دندان نیش از کنار چراغها تا روی سپر کشیده شدهاند. فردا M4 از نظر طراحی و ظاهر خودروی کاملا بروز و خاصی است که با المان های روز طراحی خودرو توسعه پیدا کرده است.
این کنسول شناور بوده و در پایین آن قسمتی برای ذخیرهسازی اشیاء شارژ تلفن همراه و… وجود دارد. فردا FMC M۴ با ساختار ۷ صندلی با چهار صندلی جداگانه برای ردیفهای اول و دوم تولید میشود. طبیعتاً سرنشینان ردیف وسط، بیشترین فضا را در اختیار دارند و صندلیهای ردیف سوم، ساده و نیمکت شکل خواهند بود.
مزیت اصلی سیستم هیبریدی در کاهش مصرف سوخت و انتشار آلایندهها نهفته است. بر اساس برآوردها، سوبا M۴ هیبریدی میتواند مصرف سوخت ترکیبی حدود ۵.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را ارائه دهد که نسبت به نسخه استاندارد، صرفه جویی قابل توجهی در مصرف سوخت را به همراه دارد. سوبا M4 از نظر طراحی نیز کاملاً متفاوت در مقایسه با دیگر خودروهای مونتاژی داخلی است و براحتی میتواند نظر بسیاری را به سوی خود جلب کند. برای اطلاع از آخرین قیمت فردا سوبا M4 و شرایط فروش افامسی سوبا M4 در ایران، مقاله شرایط فروش فردا موتور را مطالعه کنید. همچنین از لینک قیمت روز خودرو میتوانید قیمت فردا سوبا ام4 در بازار کشورمان را مشاهده کنید.
اگر چهره سوبا M4 فردا موتورز با جلوپنجره بزرگ و گرافیکی نگاهها را به خود جلب کند، نمای عقب به آن اندازه، جذاب و چشمگیر نیست. درب صاف و بزرگی در نمای عقب میبینیم که یک رشته چراغ روی آن کشیده شده است. روی قسمت میانی سپر، یک مهشکن قرار دارد که به نظر میرسد از ماشینهای مسابقهای الهام گرفته شده است. یک جلوپنجره خیلی بزرگ کل چهره M4 فردا را گرفته است که هنگام روشن شدن خودرو لوگوی گرافیکی روی آن به نمایش درمیآید. قاب کرومیرنگ دور تا دور جلوپنجره را احاطه کرده است که با گذشتن از روی گلگیرها، قسمت پایینی قاب پنجرهها را تا انتهای بدنه تشکیل میدهد.
فاصله زیاد بین دو محور این مینیون، فضای کاربردی و کاملا مناسبی را برای سرنشینان خودرو فراهم میکند. همچنین میتوان گفت ارتفاع این خودرو نسبت به خودروهای رقیب کمی بلندتر بوده و نسبت به کراساوورهای 7نفره دیگر، ابعادی بزرگی دارد. فردا موتورز یک شرکت خودروساز خصوصی است که محصولاتی مانند SX5، T5 و سدان ۵۱۱ را به بازار عرضه کرده است.
سالها پیش دانگ فنگ تصمیم گرفت که برای افزایش حضور خود در بازارهای سطح دو و سه چین، برندهای تازه کار چینی را حمایت کند. دو نمایشگر بزرگ با ساختاری سرتاسری برای پنل دیجیتال پشت فرمان و سیستم سرگرمی وجود دارد که هرکدام، ۱۰/۲۵ اینچ هستند. این ترکیب کاملاً مشابه داشبورد دانگ فنگ T۵ EVO است که در ایران با نام لاماری ایما توسط آرین موتور ارائه میشود. گروهبندی کلیدها، دستهدندهی مدرن، ادوات فلزی فرمان و پوشش مبله داخل تودری، حس یک خودروی لوکس را برای سوبا M۴ تقویت میکنند.
سیستم تعلیق جلوی سوبا M4 از نوع مکفرسون است و در عقب از نوع تورشن بیم یا همان محور پیچشی است که باعث میشود سرنشینان ردیف سوم سواری خشکی را تجربه کنند ولی اوضاع در ردیف اول و دوم مناسب است! تا به اینجا در رابطه با مشخصات سوبا M4 صحبت کردیم حالا با ۳ بخش دیگر امنیت، ارزش خرید و رقبای سوبا M4 با ما همراه باشید. دیزاین کابین سوبا ام 4 تقریباً شباهتهایی با محصول دیگر فورتینگ یعنی لاماری ایما دارد. بخش اصلی و در امتداد شیشه جلو با رنگ قهوه کاکائویی تزئین شده و قابی برای قرارگیری صفحه نمایش دوگانه بر روی آن قرار دارد. از تزئیناتی شبیه به چوب با نورپردازی برای قسمت میانی استفاده میشود. نگارنده طراحی سوبا M4 را نه آنچنان زیبا و اغراق آمیز دانسته و نه از توصیفاتی مانند زشت و… استفاده میکند.
ضمن اینکه عناصر کرومی اطراف جلو پنجره که تا خط کمر یا «waistline» در نمای جانبی و نیز دو نوار کرومی افقی که از کناره های جلو پنجره به سمت مرکز آن و لوگو امتداد یافته اند و حالتی دو تکه به آن بخشیده است، یاد آوار شخصیت لوکس و متفاوت سوبا M4 می باشند. در ابتدای سال ۱۴۰۱ بود که در نمایشگاه خودروی تهران، خودروساز خصوصی فردا موتورز پس از عرضه محصولاتی نظیر T5، SX5 و ۵۱۱ با نشان FMC، از محصول جدید و لوکس خود با نام سوبا M4 رونمایی کرد. مدلی که بر خلاف بسیاری از محصولات چینی عرضه شده در کشورمان، در سگمنت کراس اوور یا اس یو وی های شهری نبوده و در قالب یک خودروی چند منظوره MPV پا به میدان گذاشته است.
این قدرت از طریق یک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه به چرخهای محرک منتقل میشود. این پیشرانه توربوشارژ، 1481 سیسی حجم دارد و سطح آلایندگی یورو 5 را پاس میکند. حداکثر قدرت خروجی آن در 5600 دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور خروجی آن نیز در دورهای 1500 تا 4000 دور در دقیقه بدست میآید. امروزه تست های ایمنی مختلفی توسط موسسات مختلف در سراسر جهان برای سنجش میزان ایمنی خودروها انجام می گیرد که از مهم ترین آن ها می توان به “یورو اِنکپ” و “چاینا انکپ” اشاره کرد. این موسسات برای بازارهای هدف جامع ترین اطلاعات ایمنی را در دسترس قرار می دهند.
صندلیهای این مینی ون به صورت ۲ + ۲ + ۳ طراحی شده و کاملا راحت و نرم هستند. دو میز کوچک تاشو و کاربردی پشت صندلیهای جلو برای استفاده سرنشینان ردیف وسط نصب شده است. این مینی ون لوکس در میان چینیها به قایق جادهای شناخته میشود که این نام در نمای جانبی کاملا مشهود است. همچنین خطوط روان و ملایمی در نمای جانبی کشیده شده و دارای 3 عدد پنجره در هرطرف است. برخلاف نمای زیبای جلو و جانبی این خودرو، نمای عقب آن طراحی خاصی ندارد. درب صاف و بزرگ در نمای عقب، همراه با یک رشته چراغ کشیده که بر روی آن قرار گرفتهاست.
مینیون FMC M4 در دسته ونهای لوکس قرار دارد به همین دلیل تنها رقیب جدی و اصلی این خودرو در بازار ایران هایما X7 میباشد. آقای محمدرضا آریان نژاد، معاون استراتژیک و بازاریابی شرکت فردا موتورز، ضمن اشاره به شروع تولیدانبوه سوبا M4 در کارخانه سمنان فرداموتورز، خبر داده که در حال حاضر بیش از 150 دستگاه نسخه تجاری این خودروی لوکس، به تولید رسیده است. زیر کاپوت سوبا M4 یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر قرار گرفته است که هرچند حجم پایینی دارد اما به لطف توربوشارژر و سیستم GDI یا تزریق مستقیم سوخت، 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور تولید میکند که اعداد قابلتوجهی هستند. نمایشگر عریض یکی دیگر از نشانههای لوکس و فناوریمحور سوبا M4 فردا موتورز است که روی داشبرد سوار شده و نیمی از آن برای سیستم اطلاعات و سرگرمی و نیمی دیگر از آن در نقش کیلومترشمار پشت فرمان دی کات است. در سوبا M4 فردا موتورز را که باز کنیم، انگار وارد کابین یک قایق تفریحی لوکس شدهایم. روکشهای چرمی و طرح چوب در سراسر فضای داخلی مینی ون دیده میشود.
این خودرو یک MPV تشریفاتی هم به حساب می آید و مشتریان خاص خود را دارد. با در نظر گرفتن این موضوع، انتخاب یک خودرو مناسب با در نظر گرفتن پارامترهای ایمنی مهم و تاثیرگذار درخور دقت و صرف وقت جهت بررسی و تحقیق است. در این مطلب قصد داریم از این منظر به یکی از خودروهای لوکس و پیشرفته بازار ایران، سوبا M4 شرکت فرداموتورز، نگاهی داشته باشیم. شباهت سوبا و لاماری فقط به پلتفرم ختم نمیشود، بلکه پیشرانه و گیربکس هر دو خودرو نیز یکسان است. موتور تقریبا قدرتمند ۱.۵ لیتری توربو با قدرت ۱۹۵ اسب بخار زیر کاپوت سوبا M4 قرار گرفته و انرژی لازم برای حرکت دادن مینی ون ۱۷۱۵ کیلوگرمی را تامین میکند. گیربکس DCT با ۷ دنده، قدرت موتور را به چرخهای جلو منتقل میکند.
چراغهای سوبا M۴ نیز گوشههای تیز دارند تا همراه با نوار LED عمودی در طرفین، جذابیت بیشتری داشته باشند. حجمدهی بدنه با ظرفت بسیار خوبی انجام شده و ظاهر سپر، هماهنگی بسیار خوبی با دیگر اجزا دارد. با ورود به داخل کابین اولین نکته قابل توجه، کیفیت متریال بالاتر در مقایسه با سایر هم رده ها(به لحاظ قیمتی در بازار ایران) می باشد که در کنار تریم متفاوت طرح چوب و چرم کاملا جذاب است.
با گذر از نمای جلو به نمای جانبی سوبا M4 می رسیم که مهم ترین مشخصه اش، طول زیاد آن در مقایسه با سایر محصولاتی که تاکنون در بازار ایران دیده ایم است. سوبا M4 محصول سال 2022 بازار چین است اما در بازار ایران، ابتدا در سال 1401 رونمایی و سپس تولیدانبوه آن در 1402 و در کارخانه سمنان شرکت فرداموتور آغاز شد. پیشرانه سوبا M4 را شرکت میتسوبیشی ساخته و سطح آلایندگی یورو 5 را پاس میکند. گیربکس DCT این خودرو نیز از نوع خیس (wet) بوده و ساخت شرکت مگنا آلمان است. سیستم تعلیق سوبا M4 در بخش جلو، از نوع مستقل مکفرسون و در بخش عقب نیز از نوع تورشن بیم است. از نظر کیفیت فنی و کلاس قیمت میتوان بعضی محصولات دانگ فنگ را نزدیک به سطح اول خودروسازی چین و برندهایی مثل چری یا جیلی دانست.
این شرکت برند SUBA را برای عرضه محصولات لوکس خود ایجاد کرده و اولین خودروی آن مدل هفتنفره ماشین SUBA M4 است. با توجه به مشخصات فنی قابل توجه و امکانات رفاهی و ایمنی، انتظار میرود سوبا M۴ هیبریدی، با استانداردهای جدیدی را در بازار خودروهای هیبریدی ایران وارد شود. هرچند جزییات دقیق مشخصات فنی و آپشنهای این خودرو هنوز اعلام نشده است.
فضای ردیف دوم بسیار بسیار راحت است و حالت VIP دارد و صندلی های ردیف دوم قابلیت جابجایی به صورت عرضی را نیز دارند. ردیف سوم هم برخلاف اکثر خودروهای سه ردیفه از امکانات خوبی نظیر پورت USB برای شارژ گوشی و تهویه مطبوع بهره مند است. نام اصلی این خودرو همانطور که اشاره شد Yacht نام دارد که این واژه در زبان انگلیسی به معنای قایقی تفریحی لوکس است و شرکت فورتینگ دانگ فنگ طراحی سوبا M4 را از همین نام اقتباس کرده و الهام گرفته است. نمای جلویی قایقهای تفریحی دارای یک دماغه تیز مثلی شکل است و دقیقا سوبا M4 نیز از همین طراحی الهام گرفته است و طراحی چراغها تا جلوپنجره از خطوط تیز، زاویه دار و مثلی شکل استفاده کرده است. خودروی سوبا M4 در ردیف دوم تنها 2 صندلی دارد که برای سرنشینان این ردیف امکاناتی مثل سیستم تهویه مطبوع جداگانه، سردکن و گرمکن جداگانه و چند خروجی برای شارژ تلفن همراه دارد. همچنین یک میز جداگانه برای هر صندلی وجود دارد که میتوان از آن استفاده کرد.
علاوه بر این، همچنین در سرتاسر کابین بلندگوهای متعددی تعبیه شده است که نوید تجربه صوتی جذابی را میدهد. این ویژگیها حس و حالی کاملاً لوکس و همینطور بالاترین سطح رفاه و آسودگی را در سفرهای طولانی برای سرنشینان فراهم میکند. یکی دیگر از ویژگیهای قابلتوجه این خودرو برخورداری از آپشنها و تجهیزات رفاهی فراوان و در حد مدلهای لوکس برندهای معتبر جهانی است.
این روزها صحبت از خودروهای خودران موضوع روز صنعت خودروسازی در جهان است. البته در کشور ما با توجه به عقب افتادگی کلی صنعت خودرو هنوز با ورود چنین محصولاتی فاصله داریم. با این وجود، برخی محصولات ارائه شده با تکنولوژی های به روزتر و سیستم های همیار راننده می توانند یک رانندگی ایمن تر و آسوده تر را برای رانندگان ایرانی رقم بزنند. سوبا M4 لوکسترین و گرانترین محصول شرکت فرداموتورز محسوب میشود و بهزودی به بازار میآید. در واقع این شرکت قصد دارد تا زیرمجموعه و شاخه جدیدی را با نام سوبا اضافه کند و محصولات لوکسش را با این نام به بازار بفرستد. رونمایی و معرفی ماشین SUBA M4 برای اولین بار در نمایشگاه خودروی گوانگژو سال 2021 بود کهبا طراحی چشمگیر خود، حاضران را شگفتزده کرد.
با این حال، فردا موتورز بعد از عرضه چندین کراس اوور و سدان، تصمیم گرفته تا یک مینی ون ۷ نفره را روی خط مونتاژ خود بیاورد. این خودرو جدید که در چین، فورتینگ یات (Forthing Yacht) نام دارد و توسط دانگ فنگ عرضه میشود، در چهارمین نمایشگاه خودرو تهران و شانزدهمین نمایشگاه خودرو اصفهان با اسم سوبا M4 رونمایی شد و بهزودی به فروش خواهد رسید. طراحی ظاهری زیبا، کابین جادار، موتور قدرتمند و امکانات متعدد ایمنی و رفاهی میتواند خانوادهها را ترغیب به خرید مینی ون فردا موتورز کند. شرکت خودروسازی فردا موتورز تاکنون محصولات متنوعی را به بازار معرفی کردهاست. آخرین تولید این شرکت هم خودروی 7 نفره لوکس و خانوادگی سوبا M4، میباشد.سوبا M4، در بازار ونهای ایران، اولین خودرویی بود که با امکانات رفاهی کامل و سطح بالایی از تجهیزات ایمنی، تولید شد. به همین دلیل، شرکت فرداموتورز، پیشوند نام این خودرو را SUBA گذاشت تا از این به بعد، محصولات لوکس خود را با این برند جدید، در بازار عرضه کند.
وزن خالص خودرو بنابر سطح آپشن و سایر ملزومات 1,650 یا 1,715 کیلوگرم است. در نمای جانبی، کشیدگی بدنه با خطوط کمعمق روی درها و رکاب، به خوبی احساس میشود. از این زاویه، فرم خاص چراغهای جلو و عقب در دید بیننده هستند؛ ضمن اینکه اسپویلر انتهای بدنه، شیب سقف از جلو تا عقب و اختلاف ارتفاع دستگیرهها، چشمنواز به نظر میرسند.
این نمایشگر 10.25 اینچی از منوهای واضحی بهره میبرد که کار با آن را آسان خواهد کرد. همچنین در سرتاسر کابین بلندگوهای متعددی تعبیه شده است که نوید تجربه صوتی جذابی را میدهد. هرگونه کپی برداری از مطالب تنها با درج لینک فعال به مطلب مجاز می باشد. تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خودروم بوده و استفاده از مطالب صرفاً با ذکر منبع و لینک بلامانع است. این تست در شرایط عادی بررسی شده و ارتباطی به تست های نفوذ صدا به کابین در شرایط آزمایشگاهی ندارد. همچنین واحد اعداد اعلام شده در تست نفود صدا به کابین خودروها دسی بل (dB) است.
بخش تنظیمات سیستم تهویه مطبوع خودرو نیز در امتداد کنسول وسط در انتهای داشبورد تعبیه شده و زیر آن نیز یک مکان نسبتا بزرگ برای قرار دادن وسایل قرار گرفته است. غربیلک فرمان به صورت 3 شاخه با قطعات کرومی طراحی شده و فرم آن نیز به صورت D کات است. جنس و رنگبندی فرمان نیز همانند دیگر بخش های کابین به صورت دو رنگ است.
در نهایت میتوان گفت با همه آپشنها و امکانات جذابی که سوبا ام4 دارد، ضعفهای شرکت فردا موتورز مانع فروش خوب این خودرو در بازار ایران شدهاست. با این حال این خودروی خانوادگی و غول پیکر لوکس از نظر سطح امکانات فعلاً در میان MPV های چینی بازار ایران حرف اول را میزند. در این مقاله به معرفی ون سایز متوسط سوبا M4، که اولین محصول لوکس شرکت خودروسازی فردا موتورز در ایران است، پرداختهایم. از مشخصات فنی و آپشنهای متنوع گرفته تا طراحی آن، هر جزئیاتی که درباره این خودرو باید بدانید را، در این مقاله پیدا میکنید. با ما در سوییچ همراه باشید تا با خودرویی که عملکرد خوبی داشته و زیبا هم هست، آشنا شوید. این صندلیها بر روی پوسته خود شیاری به منظور قرار دادن تلفن همراه دارند.
البته فورتینگ این با طرحی مثلثی کوچک در پشت آینهها بدنبال افزایش میدان دید است. نیروی پیشرانه توسط گیربکس مگنا گروه گتراک به محور جلو منتقل میشود. تقریباً از همین ترکیب و رنگها برای تزئین سایر اجزا کابین مانند درها، صندلیها و… استفاده میشود. این فرمان دی کات بوده و با توجه به تزئینات کروکی و پیانویی روی آن ظاهری جذاب دارد. سطح کنسول میانی با استفاده از پوششی پلاستیکی و شبیه به سنگ یشم تزئین میشود. دو جا لیوانی بزرگ، غربیلکهای کنترلی سیستم تهیه و دسته دنده خلبانی مورد توجه هستند.
همچنین ماساژور 8 نقطهای صندلی راننده با 5 برنامه ماساژ را نباید از یاد بُرد. استارت دکمهای، آینه حساس به نور، باز شدن در صندوق عقب با حرکت پا، نورپردازی داشبورد و… بخش دیگری از امکانات این خودرو است. سیستم کنترل صوتی در نسخه فول آپشن نظارت بر سیستم تهویه، ناوبری و… در دسترس است. فیلتر و تسویه هوای ورودی به خودرو به همراه مولد یون منفی وجود دارد. به گزارش خودروم، دانگ فنگ یکی از بزرگترین تولیدکنندگان چینی خودرو و مالک معنوی سوبا M4 است. این کمپانی قدرتمند و سازنده اصلی سوبا ام 4 در تمام سطوح قیمتی بازار چین و با انواع خودروهای سواری و تجاری حضور دارد.
طیف مشتریان چنین خودرویی هم با مشتریان سدانها و کراساورها به مراتب فرق میکند. درواقع چنین خودرویی برای رفت وآمد مدیران و مهمانان ویژه، تشریفات و حتی VIP شرکتها مناسب خواهد بود. خودروهای MPV با امکانات لوکس و صندلیهای راحت، بهتازگی در کشورهای مختلف دنیا مورد توجه قرار گرفتهاند.
مونتاژ این محصول از سال 1401 در کارخانه سمنان انجام میشود که نمونه ایرانیزه دانگ فنگ فورتینگ M4 است. خلوت و خالی بودن بازار مینی ونهای خانوادگی کشور، این امکان را به سوبا M4 فردا موتورز میدهد تا بتواند در این بخش بازار یکهتازی کند. فعلا خودرو مینی ون جدید دیگری برای رقابت با سوبا M4 در ایران وجود ندارد، اما در آینده ایران خودرو با هایما 7X وارد میدان رقابت میشود. فعلا کراساوورهای ۷ نفره مکث تیارا و فیدلیتی پرایم رقبای محصول فردا موتورز محسوب میشوند. خرید خودرو دانگ فنگ فورتینگ یات برای چینیها حدود ۱۸ هزار دلار هزینه دارد، اما قطعا قیمت کارخانهای سوبا M4 فردا موتورز برای ایرانیها بیش از یک میلیارد تومان خواهد بود. البته در حال حاضر، این خودرو در نمایشگاههای داخلی گردش میکند و باید ببینیم فردا موتورز چه زمانی را برای عرضه و فروش آن مشخص خواهد کرد.
ون جدید شرکت فرداموتور، در بازار چین تحت برند فورتینگ (Forthing) به فروش میرسد و شرکت دانگفنگ نیز نام آنرا فورتینگ یات گذاشته است. شرکت سازنده از یات به عنوان یک خودروی خانوادگی یاد کرده است و با انتخاب اسم عجیب یات (Yacht) به معنای قایق تفریحی، احتمالا قصد داشته به راحتی سواری با آن اشاره کند. چراغ ها یک تکه و سراسری حسی نامحسوس و غیر قابل انکاری از دیگر عضو خانواده دانگ فنگ، یعنی فورتینگ T5 EVO یا همان لاماری ایما را منتقل می کند.
شاید در کشورهای مختلف دنیا، ونهای لوکس و تجهیزشده ساخت برندهای معتبر، مورد توجه افراد متمول یا برنامههای تشریفات باشند اما حتی در بازار ایران هم، به زحمت میتوان برای یک مینیون چینی، مشتری جذب کرد. عامهی مردم ترجیح میدهند با سرمایهای بیش از یک میلیارد تومان، سراغ انواع شاسیبلندهای دست دوم کرهای بروند. طبیعتا افراد ثروتمند هم با صرف هزینهی بیشتر، از برندهای مطرح آلمانی و ژاپنی مثل سدانهای مرسدس بنز یا تویوتا لندکروزر برای امور تشریفاتی استفاده میکنند. با این شرایط، موفقیت فردا FMC M۴ در بازار ایران، بعید به نظر میرسد.
با توجه به حضور سوبا M۴ در شهرک آزمایش، احتمالا این خودرو به زودی در بازار ایران عرضه خواهد شد. این پیشرانه ۱۹۷ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۸۵ نیوتن متر تولید میکند. تنها رقیب مستقیم این خودرو در بازار ایران تا زمستان 1402، هایما 7X محصول شرکت ایران خودرو است که همین مورد نیز سبب می شود تا رقابت میان این دو خودرو به شدت بالا گیرد. فردا M4 مناسب برای خانواده ها و افرادی است که به دنبال یک خودروی نسبتا لوکس و جادار با آپشن های فراوان می گردند و از صفر کیلومتر بودن خودروی خود نیز استقبال می کنند. در خصوص امکانات و ویژگی های ایمنی یک خودرو، اولین نکته ای که به ذهن می رسد و نقشی کلیدی در زمان سوانح رانندگی است ایفا می کند کیسه های هوا (ایربگ) است.
در آن زمان، این ماشین با نام M4 معرفی شد اما بعداً به یات (Yacht) به معنای قایقهای لوکس تفریحی تغییر نام داد و در اوایل سال 2022 راهی بازار شد. اقتصادسنج| در دنیای امروز که محافظت از محیطزیست و کاهش آلودگی هوا از اهمیت بالایی برخوردار است، خودروسازان به دنبال راهکارهای نوآورانه برای کاهش مصرف سوخت و انتشار آلایندهها هستند. یکی از این راهکارها استفاده از سیستم هیبریدی است که ترکیبی از موتور بنزینی و موتور الکتریکی است.
بااینحال، یک زه کرومی ظریف از بالای چراغهای جلو به سمت خط پنجرهها کشیده شده است که ارتباطی بصری بین جلوی خودرو و دیگر قسمتها را فراهم میکند. البته علیرغم این موضوع، برخلاف بسیاری از خودروهای چینی که در طراحی مدلهای مشهور جهانی را الگو قرار میدهند و بهنوعی کپی میکنند، سوبا M4 ظاهر کاملاً منحصربهفردی دارد که اثری از کپیبرداری فاحش در آن دیده نمیشود. مقامات دانگ فنگ بیدلیل نام یات را برای محصول لوکس خود انتخاب نکردهاند زیرا طراحی ماشین SUBA M4 با الهام از قایقهای لوکس تفریحی صورت گرفته است. با نگاهی به فهرست امکانات سوبا M4 فردا موتورز جای خالی و کم و کسری چندانی نمیبینیم و تقریبا بیشتر آپشنهای ایمنی و رفاهی برای یک خودرو خانوادگی در این لیست به چشم میخورد.
کیفیت چرم مصنوعی استفاده شده برای این خودرو در مقایسه با دیگر خودروهای چینی موجود در ایران، برتری دارد. در مجموع، میتوان طراحی بیرونی سوبا M۴ را عجیب و ناشناخته توصیف کرد؛ درحالیکه نسبت به دیگر ونهای چینی مثل هایما ۷X مونتاژ ایران خودرو یا نسخههای قدیمی دلیکا، جذابتر و چشمگیرتر است. ابعاد بدنه سوبا شامل ۴۸۵۰ میلیمتر طول، ۱۹۰۰ میلیمتر عرض و ۱۷۱۵ میلیمتر ارتفاع با فاصله محورهای ۲۹۰۰ میلیمتر است. دانگ فنگ موتور، ۵۳ سال پیش در ووهان تاسیس شد و مشابه بسیاری دیگر خودروسازان چینی، در ابتدا تولیدکنندهی کامیون با مصارف نظامی و عمومی بود. بخش اصلی سهام دانگ فنگ، در اختیار دولت چین است و از معدود خودروسازان نیمهخصوصی این کشور محسوب میشود.
چراغهای جلو با گوشههای تیز در دو طرف جلوپنجره قرار گرفتهاند و نسبت به مساحت جلوپنجره کمی کوچک به نظر میرسند. قسمتی از دیلایتها نیز به صورت نواری باریک و عمودی و شبیه دندان نیش از کنار چراغها تا روی سپر کشیده شده است. سلام علی جانکلا خرید و فروش ماشینهای مینی ون در ایران به سختی انجام میشه و سوبا M4 هم با توجه به خدمات پس از فروش نه چندان گسترده وضعیتش از رقیب آتیش یعنی هایما ۷X بدتر هم خواهد بود.
دیدگاهتان را بنویسید