مقایسه خودرو اطلس و کوییک انتخاب بهتر کدام است
درون کابین اطلس بازهم ردپای رنو به چشم میخورد و این بار شاهد داشبورد کپی شده از رنو سیمبل نسل نسل سوم ( که در مدلهای 2015 تا 2017 در بازار کشورمان موجود است) هستیم. این داشبورد دورنگ، به مراتب از داشبورد کوییک جذابتر است و حسی از کیفیت بالاتر را به سرنشینان القا میکند. بنابراین اگر مشکل مالی ندارید و میتوانید قیمت روز خودرو اطلس را بپردازید، اطلس گزینه بهتر و بهروزتری نسبت به کوییک محسوب میشود. اما اگر به دنبال خودرو هاچبک ارزانتر هستید، انواع کوییک نیز میتوانند راهگشا باشند. این چراغهای جدید به همراه انتقال جا پلاک به روی سپر باعث شده نمای عقبی اطلس سادهتر از کوییک به نظر برسد ولی درعینحال ظاهر بسیار مدرنتری را هم به نمایش گذاشته است. یکی دیگر از نکات مثبت نمای عقبی اطلس نیز اضافه شدن اسپویلری به بالای شیشه عقب است.
در این میان، سایپا اطلس و سایپا کوییک دو نمونه برجسته از محصولات سایپا هستند که هر دو برای مشتریان با بودجه محدود طراحی شده اند. با این حال، این دو خودرو از لحاظ طراحی، امکانات، و عملکرد فنی تفاوتهای مهمی دارند. در این مقاله قصد داریم با بررسی دقیق تر این دو مدل، به مقایسه سایپا اطلس و کوییک بپردازیم ما را در درایوتک همراهی کنید. یکی دیگر از فاکتورهای مهم در مقایسه اطلس با کوییک مد نظر می باشد طراحی ظاهری است. سهند و اطلس در داخل هم یک خانهتکانی اساسی را تجربه کرده و از داشبورد کاملاً جدیدی بهرهمند شدهاند که در سهند با تریم دورنگ مشکی قرمز و در اطلس مشکی کرم دیده میشود.
فضای بار کوییک با 225 و اطلس با 285 لیتر حجم چندان جادار نیستند و بایستی با حداقل وسایل ممکن با این خودروها به مسافرت بروید. در نمای عقب اطلس هم یک کپی از رنو کپچر نسل دوم (2020 – 2024) میبینیم که البته هماهنگی قابل قبولی با پیکره کلی خودرو دارد و ظاهری بهروز و تاحدودی عضلانی به این قسمت بخشیده است. اطلس همچنان از همان پیشرانه 1.5 لیتری M15 چهار سیلندر خانواده تیبا استفاده میکنند که کماکان هشت سوپاپ است اما حالا ارتقاءهایی را تجربه کرده است که مهمترین آنها تجهیز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ است.
از نظر مصرف سوخت، این دو خودرو تفاوت بسیار جزئی دارند؛ اطلس با مصرف ۶.۹ لیتر در هر صد کیلومتر نسبت به کوییک که ۷ لیتر در صد کیلومتر مصرف میکند، کمی اقتصادیتر است. خودروهای سهند و اطلس، دو خودروی تولید شده توسط شرکت سایپا، در زمینه طراحی داخلی با تغییرات جدیدی روبهرو شدهاند. این تغییرات در داخل کابین، از داشبورد تا جزئیات کوچکتر، شاهد تلاش سایپا برای بهبود و ارتقا تجربه کاربری و زیبایی داخل فضای خودروهاست. زیرا در میان گزینههای موجود در بازار، باید جزئیات و ظرافتهای آن به دقت مورد بررسی قرار بگیرد. یکی از سگمنتهای پرطرفدار در بازار ایران، هاچبکهای اقتصادی است که به دلیل مصرف سوخت کم و مانورپذیری بالا مورد استقبال اقشار مختلف قرار گرفتهاند.
سایپا اطلس، یک فیسلیفت کامل از کوییک محسوب میشود که در بخشهای طراحی ظاهری، کابین و قسمتهای فنی، نسبت به کوییک تفاوت دارد و تحت عنوان یک خودروی جدید به فروش میرسد. مقایسه اطلس و کوییک میتواند تفاوتهای این دو محصول سایپا را به نحو بهتر به اطلاع شما برساند. به گزارش فرارو، اطلس از نظر ظاهری بهخصوص در نمای عقب و جلو نسبت به کوییک متفاوت است. جلوپنجره اطلس با ۱۱ خط عمودی طراحی جدیدی دارد و نمای عقب خودرو بهلطف سپر و چراغهای جدید کاملا با کوییک فرق دارد. یکی دیگر از تفاوتهای نمای عقب اطلس اضافه شدن اسپویلر به بالای شیشه عقب است که البته این اسپویلر مثل سقف خودرو با رنگ مشکی طراحی شده است و دقیقا کنار آنتن اطلس قرار گرفته تا نمای جذابتری نسبت به کوییک داشته باشد.
فرارو- مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه با عرضه جدیدترین محصول سایپا یعنی اطلس همراه شده است. مدلی که ذاتا فیسلیفت جدید کوییک است که از نظر ظاهری و بهخصوص نمای عقب و جلو تفاوتهای زیادی دارد، اما مثل همه مدلهای خانواده X۲۰۰ سایپا قرار است با همان موتور M۱۵ و حجم ۱.۵ لیتر راهی بازار شود. طبق اعلام سایپا اطلس در چهار تیپ مختلف تولید میشود که نسخه فولآپشن آن با گیربکس اتومات و امکاناتی مثل نمایشگر هفت اینچ، دوربین عقب، دکمههای کنترلی روی فرمان و سقف سانروف بهفروش میرسد.
اما نمای عقب اطلس نسبت به کوییک جی ایکس کاملا تغییر کرده و با چراغهای دو تکه به فرم خاصتر از گذشته همراه شده است. با این حال یکی از انتقادات اصلی به طراحی ظاهری اطلس ناهماهنگی طرح چهره با نمای عقب و پروفایل جانبی است که باعث میشود حس مبهمی در بیننده از دیدن این خودرو شکل بگیرد. مقایسه کوییک GX با اطلس در زمینه مشخصات فنی نمیتواند بیانگر اختلاف خاصی بین این دو محصول سایپا باشد؛ چرا که شرکت سازنده از یک مدل موتور و گیربکس روی این دو هاچبک خود استفاده کرده است. موتور M15i در اصل نمونه بهروز شده موتور ام۱۵ سایپا است که پیش از این در انواع و اقسام محصولات پلتفرم ایکس ۲۰۰ دیده بودیم. موتور جدید در واقع با یک سری بهروزرسانیهای نرمافزاری و همچنین استفاده از سیستم هدرز به جای منیفولد معمولی همراه شده که عملکرد آن را نسبت به نمونه قبلی ارتقا میبخشد و مصرف سوخت را هم کمی پایین میآورد. یکی از اصلیترین تفاوتهای ظاهری میان کوییک و اطلس در نمای جلو و عقب این خودروها است.
ردیاب اطلس مدل ایکس ۲۰۰ گارانتی تعویض یکساله، پشتیبانی ۲۴ ساعته در هفت روز هفته و اشتراک رایگان برای سال اول نصب دارد. بنابراین اگر به دنبال یک هاچبک اقتصادی چند منظوره برای استفادههای درون و برون شهری هستید که نسبت به مبلغ پرداختی چهره بهروز و آپشنهای قابل قبولی داشته باشد، میتوانیم خرید اطلس را به شما توصیه کنیم. بنابراین اگر ظاهر و آپشن برایتان اهمیت بالایی دارد، این اضافه پرداخت را تقبل کنید و به سراغ خرید اطلس بروید. اما اگر چندان در قید و بند این موضوعات نیستید و صرفاً یک خودرو جمعوجور اقتصادی برای استفادههای روزمره میخواهید؛ خرید کوییک هم نیازتان را به صورت کامل برطرف خواهد کرد.
سایپا اطلس قرار شده در نسخه اتومات نیز به بازار بیاید و گفته شده مجهز به گیربکس سی وی تی یا 7 سرعته خواهد بود. در این مقایسه سایپا اطلس به طور کلی در تمام جنبه ها از جمله طراحی ظاهری، کیفیت متریال داخلی، عملکرد فنی و امکانات، برتری نسبی به کوییک دارد. با این حال، این بهبودها با افزایش قیمت نیز همراه است و قیمت اطلس تقریباً 30 درصد بالاتر از کوییک است. از جمله امکانات ایمنی مشترک کوییک و اطلس باید به ترمز ABS+EBD، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) و 2 ایربگ اشاره کنیم. اما اطلس G علاوه بر امکانات مذکور، به کنترل کشش (TCS) و کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA) هم مجهز است. در نهایت اطلس E (اتوماتیک) را داریم که از سیستم هشداردهنده نقطه کور (BSD) هم بهره میبرد که آپشن قابل توجهی برای این رده قیمتی است.
شاهین پلاس گرانترین سواری سایپا نیز ثبات قیمت خود را حفظ کرد و یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان به فروش میرسد. همانطور که اشاره کردیم؛ ارتقا پیشرانه نسبت به قبل، یکی از مزایای اطلس محسوب میشود اما 8 سوپاپ بودن این پیشرانه یکی از ایرادات اطلس سایپا است. چراکه این روزها استفاده از پیشرانههای 8 سوپاپ چندان متداول نیست و بهتر بود سایپا در این خودرو هم مثل شاهین پلاس از یک موتور 16 سوپاپ استفاده میکرد. داشبورد اطلس هم به صورت دو رنگ طراحی شده است و نسبت به داشبورد کوییک حس بهتری را به سرنشینان منتقل میکند. در بحث استحکام کلی بدنه هم با توجه به مشترک بودن پلت فرم کوییک و اطلس باید نمره یکسانی به هر دو خودرو بدهیم و هیچ کدام برتری خاصی نسبت به دیگری ندارد.
متأسفانه اطلاعات محدودی درباره حداکثر سرعت و شتاب اطلس در سایت سایپا آورده نشده است. بازار خودرو ایران همواره شاهد رقابتهای نفسگیر بین خودروسازان داخلی و خارجی بوده است. در این میان، سایپا به عنوان یکی از بزرگترین خودروسازان کشور، همواره سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص داده است. شرکت سپند خودرو آریا که در سال ۱۳۸۶ و با شماره ثبت ۴۴۶۳۰۶ تاسیس شده است یکی از معتبرترین و موفق ترین شرکت های حوزه فروش خودرو در ایران می باشد. بیش از 15سال تجربه موفق در زمینه فروش نقدی و اقساطی خودرو در سراسر کشور از افتخارات سپند خودرو می باشد. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهرهمند شوید.
به همین دلیل لازم است که حتماً قبل از اقدام به انتخاب نهایی، به مقایسه امکانات رفاهی اطلس با کوییک بپردازید و ببینید کدام یک با توجه به نیازهای شما در این میدان نبرد سربلند میشوند. در نهایت میتوانید با توجه به نیاز خود، اقدام به خرید اقساطی خودرو از مجموعه کیان خودرو نمایید. در مقایسه کوییک و اطلس، میبینیم که با دو خودروی تقریبا مشابه طرف هستیم که تفاوتهای زیادی ندارند. با این که تصور میشد ابعاد این دو خودرو کاملا مشابه است اما بررسیهای گجت نیوز نشان میدهد ابعاد اطلس و کوییک تقریبا متفاوت است.
چراکه هر دو خودرو تیپهای مختلفی دارند که میتواند در نتیجه نهایی اثرگذار باشد. اما به طور کلی اطلس خودروی فولآپشنتری است و حتی در نسخه دندهای (اطلس G) از آینههای جانبی تاشوبرقی و سانروف بهره میبرد که این دو آپشن در هیچ کدام از تیپهای کوییک وجود ندارند. همانطور که در تصاویر مشخص است، مقایسه اطلس و کوییک از نظر ظاهری، توجه ما را صرفا به تفاوت در نمای جلو و عقب این خودرو جلب میکند. شرکت سایپا با تغییراتی که در طرح چراغها، سپرها، جلوپنجره و برخی دیگر از جزئیات اطلس انجام داده، آن را نسبت به کوییک متفاوت کرده و چهره کمی بهروزتری را برای آن به وجود آورده است. مقایسه کوییک و اطلس در بخش مشخصات فنی به ما نشان میدهد اگرچه موتور و گیربکس این خودروها از اساس یکسان هستند، اما تفاوتهایی به منظور ارتقای عملکرد در پیشرانه اطلس دیده میشود. شرکت سایپا از موتور M15I که نسخه بهروزشده و ارتقایافته موتور M15 کوییک و ساینا به حساب میآید، در اطلس استفاده کرده است.
نمایشگر لمسی دیجیتال، صفحه جدید کیلومترشمار، رنگ کرم مشکی داشبورد و دریچههای دایرهای تهویه هوا از تفاوتهای اطلس و کوییک در طراحی کابین به شمار میروند. چهار تیپ اطلس که توسط سایپا تولید و به بازار عرضه میشوند، همگی بیشترین تفاوت با انواع کوییک را در طراحی داخلی دارند که در ادامه این بخش با جزییات و در قالب جدول بررسی میکنیم. اطلس با موتور 1.5 لیتری و توان تولید 105 اسب بخار، قدرت بیشتری نسبت به کوییک دارد.
البته هنوز هم خبری از ارتقاء کیفیت نیست و همچنان همهچیز از پلاستیک ساخته شده اما همین پلاستیکها لااقل با کمی سلیقه کار شدهاند؛ بنابراین، در داخل هم برتری کاملاً با اطلس است. البته تفاوتهای دو خودرو صرفاً در طراحی داشبورد و رو دریها خلاصه میشود و غیر این، کابین اطلس و کوییک از لحاظ فضای سرنشینان کاملاً باهم یکسان است. سایپا زمانی که کوییک را معرفی کرد، از داشبورد جدیدی که برای ساینا طراحی شده بود در آن استفاده کرد.
این خودرو دارای سیستم تهویه مطبوع دستی، صندلیهای دستی، سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و USB، و سنسور پارک عقب است. اگرچه امکانات کوییک کافی و مناسب است، اما در مقابل اطلس، امکانات کمتری را ارائه میدهد. به گزارش قیمت ۳۶۰؛ امروز تصمیم گرفتیم به سراغ مقایسه کوییک و اطلس برویم تا ضمن بررسی دقیق تفاوت خودرو اطلس با کوییک ببینیم در نهایت کدام یک از این دو برادر سایپایی ارزش خرید بالاتری دارند. نسخه جدید این موتور که GSI نام دارد، همچنین بهبودهایی را هم در سیستم جرقهزنی و پاشش سوخت تجربه کرده که باعث شده بتواند با استانداردهای آلایندگی یورو پنج مطابقت پیدا کند. همچنین به لطف این تغییرات، خروجی موتور به 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور رسیده که 3 اسب بخار و 9 نیوتن متر افزایش را نسبت به کوییک نشان میدهد.
ردیاب خودرو (Car GPS Tracker) یک دستگاه کوچک و هوشمند است که با استفاده از فناوری جیپیاس (GPS) موقعیت مکانی وسیله نقلیه را شناسایی کرده و اطلاعات را از طریق اینترنت یا پیامک به کاربر ارسال میکند. ردیاب اطلس مدل ایکس ۲۰۰ و ردیاب وایزر مدل B60 از سری ردیابهای ایرانی پرطرفدار در بازار تجهیزات امنیتی خودرو هستند. قبل از مقایسه دو ردیاب ایرانی، بهتر است کمی در مورد این که ردیاب چیست و چه امکاناتی در اختیار شما قرار میدهد، صحبت کنیم. قیمت ریرا با این میزان افزایش به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسید و فاصله خود را با دیگر محصولات ایرانخودرو بیشتر کرد.
گزارشها نشان میدهد که مصرف سوخت ترکیبی اطلس نسبت به کوییک، در هر ۱۰۰ کیلومتر، تقریباً ۰.۲ لیتر کمتر است. در نتیجه با وجود تفاوتها در طراحی جلو و عقب، هر دو خودرو از زبان طراحی شکل و شمایلی جذاب و جدید بهرهمند هستند. اطلس با اقداماتی چون افزودن اسپویلر و تغییر در نمای جلو و عقب، به نظر میرسد که در جلب توجه و جذب مشتریان بیشتر موفق بوده است. خودروهای کوییک و اطلس، دو محصول از شرکت سایپا، هرکدام دارای خصوصیات و طراحیهای خود هستند. در این مقاله، قصد داریم نگاهی به تفاوتها و ویژگیهای طراحی بیرونی این دو خودرو بیندازیم. تغییرات جزئیات مانند غربیلک فرمان و دسته راهنما در اطلس، هماهنگی بیشتر با داشبورد و فضای داخلی خودرو را بهبود میبخشد.
علاوه بر طراحی ظاهری، نمای داخلی سایپا اطلس هم نسبت به کوییک جی ایکس تغییر کرده و از یک پوسته داشبورد جدید برای آن استفاده شده است. اما فرم پوسته دو خودرو تقریبا به یک شکل طراحی شده و میتوان گفت که در اینجا نیز طراحان سایپا به سراغ الگوبرداری از کابین سیمبل رفتهاند. در دنیای خودروسازی ایران، انتخاب بین خودروهای مختلف میتواند چالشبرانگیز باشد. دو مدل از خودروهای محبوب در بازار ایران که از سوی دو خودروساز داخلی تولید میشوند، خودروهای اطلس و کوییک هستند.
بااینحال اختلاف تقریبا ۱۳۰ میلیونی میان اطلس و کوییک، منجر به برجسته شدن ویژگیهای اطلس در مقایسه با محصول مشابه خود یعنی کوییک میشود. اگر میخواهید به صورت مختصر تفاوت فنی اطلس با کوییک و همچنین مزایا و معایب این دو خودرو نسبت به یکدیگر را متوجه شوید، توجه شما را به جدول مقایسه سریع السیر کوییک و اطلس جلب میکنیم. در پایان مقایسه کوییک و اطلس باید بگوییم که این دو خودرو در واقع یک روح در دو بدن هستند و تفاوت بنیادی بینشان وجود ندارد.
درصورتیکه قصد خرید هر یک از خودروهای اطلس یا انواع تیپ کوییک را دارید، از شرایط فروش فوری سایپا با اقساط منعطف استفاده کنید. در این صورت امکان پرداخت هزینه خودروها به صورت اقساطی انعطافپذیر و براساس ترجیح مالی خریدار، انجام خواهد شد. با وجود آنکه مقایسه اطلس با کوییک GX از نظر مشخصات فنی نتیجه خاصی در پی نداشت اما باید گفت که اختلاف اساسی میان این دو هاچبک در طراحی خودرو آشکار شده است. این نکته را باید روشن کنیم که اطلس در واقع نسخه فیس لیفت کامل کوییک به شمار میرود و بنابراین نمای جلو و عقب آن نسبت به کوییک جی ایکس کاملا تغییر کرده است. اطلس با ارائه امکانات فراوان در دسته رفاهی، به عنوان یک خودروی پیشرفته و لوکس معرفی میشود.
این موتور به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها (VVT) مجهز شده و سامانه جرقهزنی و سوخترسانی آن نیز بهبود یافته است. اما به طور کلی اطلس خودروی فولآپشنتری است و حتی در نسخه دندهای (اطلس G) از آینههای جانبی تاشوبرقی و سانروف بهره میبرد که این دو آپشن در هیچ کدام از تیپهای کوییک وجود ندارند. این خودرو مجهز به سیستمهای رفاهی و ایمنی متعددی است که از جمله آنها میتوان به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلیهای برقی، سیستم صوتی پیشرفته با نمایشگر لمسی، دوربین عقب، و کروز کنترل اشاره کرد. این امکانات باعث شدهاند که اطلس به عنوان یک خودرو کاملتر و مدرنتر شناخته شود.
چراغهای جدیدتر با کمی فاصله از جلوپنجره، بههمراه سپر بهروزشده و مهشکنهای درون قاب Jشکل، نمایی اسپرتتر به اطلس بخشیدهاند. خطوط برجسته روی کاپوت این خودرو نیز ظاهری تهاجمیتر نسبت به کوییک ایجاد کردهاند. از کنار، اطلس و کوییک به هم شبیه هستند، اما قاب آینههای جانبی در اطلس، نوار و راهنمادار شده است. در نتیجه اطلس با طراحی داخلی مدرن، استفاده از مواد با کیفیت بالا و جلبه هویت متفاوتتر، نسبت به کوییک در این زمینه بهبود یافته است. این تغییرات نشاندهنده تلاش شرکت سایپا برای ارتقا تجربه کاربری در داخل فضای خودروهای تولیدی خود است. یکی از نقاط قوت اطلس نسبت به کوییک، کیفیت بهتر داشبورد و مواد استفاده شده در کابین است.
اگر به دنبال خودرویی با طراحی مدرن، امکانات کامل، و ایمنی بالا هستید، اطلس گزینه بهتری است. اما اگر بودجه محدودتری دارید و به دنبال خودرویی اقتصادی و مناسب برای رانندگی شهری هستید، کوییک میتواند انتخاب مناسبی باشد. با توجه به این مقایسه، تصمیم نهایی با شماست که کدام خودرو را برای خود انتخاب کنید. کوییک با موتور 1.3 لیتری و توان تولید 87 اسب بخار، در بخش موتور و قدرت کمی از اطلس عقبتر است. گیربکس این خودرو نیز به صورت دستی عرضه میشود که شاید برای برخی از رانندگان کمتر جذاب باشد. با این حال، مصرف سوخت کوییک پایین است و برای رانندگیهای شهری گزینهای مناسب به شمار میرود.
تریم دو رنگ فضایی در کنار مشکلات رنگی داخلی، ظاهری لوکستر و جذابتر را نسبت به طراحی ساده کوییک به همراه دارد. از طرفی، روکش صندلیها با ترکیب رنگی اختصاصی و خاص، مواد چرم و پارچهای مشکی و خاکستری را به کار گرفتهاند. اما تفاوت قیمت اطلس در بازار و کارخانه بسیار کم بوده، در حالی که تفاوت قیمت کوییک در کارخانه و بازار قابل توجه است.
در زمینه سیستم ترمز، هر دو خودرو از فناوریهای پیشرفتهای مانند ABS (سیستم ترمز ضد قفل) و EBD (توزیع الکترونیکی نیروی ترمز) بهره میبرند. اما اطلس از امکانات بیشتری برخوردار است، زیرا علاوه بر ABS و EBD، از سیستمهای BAS (کمک ترمز)، ESP (کنترل پایداری الکترونیکی) و TCS (کنترل تراکش) نیز بهرهمند است که افزایش ایمنی و کنترل خودرو را تقویت میکنند. همچنین، در زمینه هشدار نبستن کمربند ایمنی و سیستم ضد سرقت، هر دو خودرو از این امکانات مهم بهرهمندند که به افزایش ایمنی سفر و حفاظت از خودرو در مواقع خطرناک کمک میکنند. مقایسه اطلس با کوییک به این دلیل انجام میشود تا انتخاب بین دو خودروی چالشبرانگیز آسانتر گردد. در این مقایسهها، معمولاً به نکات کلیدی و مهمی مانند ایمنی دو خودرو، تجربه رانندگی، مصرف سوخت و مشخصات فنی آن میپردازیم. دو خودرو تولید شده توسط سایپا یعنی اطلس و کوییک از نظر آپشنهای ایمنی از جمله سیستم کنترل کشش (TCS) و سیستم هشدار دهنده فشار باد تایر با یکدیگر تفاوت دارند.
البته قیمت اطلس در بازار به میزان قابل توجهی بالاتر از قیمت کوییک است که این مسئله با توجه به ظاهر بهروزتر و آپشنهای بیشتر اطلس تاحدود زیادی توجیه پذیر خواهد بود. در مجموع برای مقایسه اطلس با کوییک از نظر طراحی باید بگوییم که هر دو خودرو با توجه به قدیمی بودن پلت فرم، در مقابل خودروهای روز دنیا (حتی نمونههای اقتصادی) حرف چندانی برای گفتن ندارند. کیفیت متریال نیز در اطلس کمی بهبود پیدا کرده است و حالا حس بهتری به کاربر منتقل میکند. از لحاظ میزان فضای داخل کابین، وضعیت برای هر دو خودرو تقریبا یکسان است، اما ظاهرا حجم صندوق عقب اطلس حدود ۶۰ لیتر نسبت به کوییک بزرگتر شده است و میتواند فضای بیشتری به لوازم و چمدانهای مسافرتی کاربران اختصاص دهد. در مقایسه اطلس با کوییک بسیاری معتقدند که این تغییرات به بخش جلویی خودرو اطلس نمای لوکستری نسبت به کوییک بخشیدهاند.
این داشبورد هرچند نمای بهتری نسبت به تیبا داشت اما تماماً از پلاستیک سیاه بیکیفیت ساخته شده و طراحی آن هماکنون کاملاً قدیمی شده است. البته در کوییک S و GX غربیلک فرمان D شکل جدیدی ارائه شده که قبلاً در کوییک اتوماتیک دیده بودیم و بسیار بهتر از غربیلک قدیمی کوییک است. متاسفانه کیفیت متریال در اطلس نسبت به کوییک GX تفاوت زیادی نشان نمیدهد و همان پلاستیکهای خشک نهچندان مرغوب در اینجا نیز به میزان زیادی مورد استفاده قرار گرفتهاند. بر همین اساس موتور کوییک جی ایکس و سایپا اطلس قادر است توانی معادل ۹۱ اسب بخار در دور موتور ۵۲۵۰ rpm و ۱۳۷ نیوتن.متر گشتاور در دور ۴۰۰۰ rpm تولید کند. این ارقام در مقایسه با موتور M15 معمولی حدود ۴ اسب بخار و ۹ نیوتن.متر ارتقا پیدا کرده است. هر دو خودرو با گیربکس دستی ۵ سرعته همراه شدهاند، اما اطلس مجهز به گیربکس CVT نیز در فهرست تولیدات سایپا موجود است.
این خودرو دارای گیربکس اتوماتیک است که تجربه رانندگی نرم و راحتی را به راننده ارائه میدهد. همچنین مصرف سوخت بهینه و عملکرد دینامیکی مناسب، از دیگر ویژگیهای مثبت اطلس در این بخش هستند. پیشرانه اطلس هم دقیقاً همین موتور M15i است که برای جلوگیری از طولانی شدن بیش از حد مطلب از ذکر دوباره مشخصات آن خودداری میکنیم.
در صورت تمایل به داشتن اطلاعات بیشتر، هم میتوانید با کارشناسان مجموعه کیان خودرو ارتباط بگیرید. البته اغلب تغییراتی که از آن صحبت میکنیم، مربوط به امکانات اضافهای است که برای آن در نظر گرفته شد. از آنجایی که کوییک GX فیس لیفت ارتقایافته S بهحساب میآید، مجهز به داشبوردی تقریباً بزرگ و نمایشگر 7 اینچی برای مولتیمدیا است. کیلومترشمار دچار تغییر شده و کلیدهای اضافهای هم روی سمت چپ فرمان قرار دارند.
در کوییک S نیز سایپا با جلوپنجره و سپر جدیدی با خطوط مشکیرنگی که از زیر چراغها به قاب مه شکنها کشیده شده، فیسلیفتی جزئی روی این خودرو انجام داد و همان طراحی را در کوییک GX هم میبینیم. درمجموع، کوییک هرچند هنوز هم طراحی قابلقبولی دارد اما به دلیل فراوانی در خیابانها، کاملاً تکراری شده است. سایپا قصد دارد مثل کوییک R، نسخه دورنگ اطلس را هم ارائه کند که رنگ برخی قسمتهای آن مثل قاب مه شکنهای جلو و آینههای جانبی با بدنه متفاوت خواهد بود.
همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، قرار است سایپا اطلس و کوییک را با هم مقایسه کنیم. خودروهایی که در حقیقت، یک فیس لیفت از تیبا ۲ هستند و زمانی که ریشه آنها را دنبال کنیم، به فورد فستیوا میرسیم. همه اینها را گفتیم تا بهتر درک کنید که با چه خودروهایی طرف هستیم؛ پس بیایید مقایسه را شروع کنیم. غربیلک فرمان اطلس ظاهر اسپرت دارد و بهصورت D کات طراحی شده و متریال و موادی که کابین از آن ساخته شده نسبت به متریال بهکار رفته در کوییک باکیفیتتر بوده و حس بهتری به راننده و سرنشینان منتقل میکند. فضای اتاق و کابین هر دو ماشین به یک اندازه هستند و سرنشینان عقب و جلو در موقعیت راحتی بهسر میبرند. قیمت کوییک در تیپ GX L در مقایسه با روز گذشته تغییری نداشته است و ۴۸۰ میلیون تومان عرضه میشود.
البته صندوق عقب آن کوچکتر است و طراحی داخلی کوییک نیز خیلی چنگی به دل نمیزند. از آنجایی که این دو خودرو در بازار فعلی ایران جزو معدود انتخابهای طرفداران هاچبکهای اقتصادی محسوب میشوند، بنابراین میتوانند رقیب هم نیز باشند. اگرچه ماهیت و پلتفرم کوییک GX با اطلس تقریبا یکسان است، اما تفاوتهایی هم در آنها دیده میشود که میتواند در انتخاب مشتری موثر باشد.
علاوهبر موارد ذکر شده در جدول، میزان مصرف سوخت ترکیبی در اطلس نسبت به کوییک به اندازه 0.2 لیتر، کمتر است. بهاینترتیب هزینه استفاده از اطلس در مقایسه با کوئیک برای طولانیمدت نیز کمتر خواهد بود. درصورتیکه قصد خرید هر یک از انواع تیپ کوییک یا اطلس را دارید، از شرایط اقساطی استفاده کنید. شرایط خرید اطلس و کوییک اقساطی، بهترین راهحل برای خرید خودرو بدون سرمایه اولیه بالا است. در اولین روزهای عرضه نمونه اولیه اطلس به بازار، تفاوتهای بارزی میان این محصول از سایپا با انواع کوییک در طراحی داخلی بود.
اسپویلر بر روی درِ صندوق عقب، جزئی از این تغییرات است که به آن شکل جلوهای مدرن و گرانقیمت میبخشد. سایپا در طراحی داخلی اطلس به طور قابل توجهی از کوییک پیشی گرفته و داشبورد جدید با دریچههای تهویه دایرهای، نمایشگر ایستاده و جلوآمپر مدرن، فضایی کاملاً جدید را به ارمغان آورده است. کوییک در اکثر تیپهای خود از پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی موسوم به M15 با حداکثر قدرت 87 اسب بخار و حداکثر گشتاور 128 نیوتن متر بهرهمند است.
در خود سایت سایپا هم اطلاعاتی درباره حداکثر سرعت و شتاب اطلس وجود ندارد، اما قرار است این مدل را با همان ظرفیت باک ۴۱ لیتری روانه بازار کنند. این خودرو با تجهیزات مدرنی مانند کنترل کشش و پایداری، رادار نقطه کور، سانروف و نمایشگر لمسی بزرگتر عرضه میشود. در مقابل، کوییک در نسخه های اتومات نیز امکاناتی مانند کروز کنترل و نمایشگر لمسی را ارائه میدهد، اما بسیاری از آپشنهای مدرن در آن وجود ندارد.
دیدگاهتان را بنویسید