نقد و بررسی خودرو سایپا شاهین + مزایا و معایب گجت نیوز
همچنین برخی کارشناسان بر این باورند که این خودرو از سبک طراحی بهتر و زیباتری نسبت به رقیب خود یعنی ایران خودرو تارا بهره میبرد. تارا با فاصله محوری ۲۶۵۲ و دنا پلاس با فاصله محوری ۲۶۷۱ از جمله سدان های کلاس C هستند که با اختلاف ۲ و ۲۱ میلی متری در رقابت با سدان جدید سایپا قرار می گیرند. با توجه به اینکه شاهین از اصول پایه پلتفرم B تویوتا استفاده می کند و تا حدی اصول طراحی به روزتری را دارد، می بینیم که به خاطر همین مسئله، با عرض ۲۰۵۰ میلی متر (از آینه تا آینه) پهن تر از رقبای نام برده به چشم می آید. در بحث طول باید گفت که این سدان سایپا از تارا و دنا پلاس کوتاه تر است و با ارتفاع ۱۴۹۰ میلی متری، تا حدی قد بلندتری نسبت به رقبای ایران خودرویی دارد. این جعبه دنده دستی ساختاری کابلی دارد و توان پیشرانه شاهین را به چرخ های جلوی این سدان سایپا می رساند. در هفته های گذشته شاهد بودیم که مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، آغاز فرایند مهندسی شاهین اتوماتیک را اعلام کرد.
یکی از مهمترین جنبههای بررسی ماشین شاهین، به خصوص برای کسانی که قصد خرید این خودرو را داشته باشند، اطلاع از تجربه رانندگی با ماشین است. همانطور که اشاره کردیم، متریال کابین در بررسی خودروی شاهین چندان چنگی به دل نمیزند اما وجود آپشنهای حداقلی برای رفاه و فضای نسبتاً وسیع داخل کابین، نیازهای سرنشینان بهتر رفع خواهند شد. به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، خودروسازی سایپا در سال ۹۹ از جدیدترین خودرو خود شاهین رونمایی کرد. بررسی ماشین شاهین نشان میدهد که خودروسازان ایرانی دست به ابتکاری جدید زدهاند و از یک پلتفرم جدید (حداقل در مقایسه با سایر محصولات سایپا که از پلتفرم تیبا استفاده میکنند) تحت عنوان SP در خودرو خود استفاده کردهاند.
یکی از دلایلی که نفوذ صدای موتور در کابین شاهین احساس می شود، نوع صدای این پیشرانه ۸ سوپاپ و توربو است. زیرا عموماً پیشرانه های ۸ سوپاپ و ۴ سیلندر صدای جذابی را ندارند و صدای زیاد این موتورها نمی تواند برای بسیاری منطقی و قابل قبول باشد. وقتی برای تست و بررسی سایپا شاهین دنده ای پشت فرمان آن می نشینید، با نکات مختلفی مواجه می شوید.
این در حالی است که دنا پلاس با ۵۰۰ لیتر و تارا با ۶۴۰ لیتر فضای بار بیشتری را در اختیار سرنشینان می گذارند. در بحث جرم خودرو هم شاهین حدود ۳ کیلوگرم از دنا پلاس سنگین تر است و نسبت به تارا نزدیک به ۱۱۰ کیلوگرم جرم بیشتری را دارد. ما در بازاری قرار داریم که حق انتخاب بسیار محدودی برای پول پرداختی در قبال خرید خودروها وجود دارد. برای افراد با خانواده کمجمعیت، برای سفرهای نسبتاً کوتاه، با سرنشینانی که خیلی قد بلندی نداشته باشند و اهل رانندگی اسپرت نیز نیستند، شاهین انتخاب خوبی محسوب میشود. سایپا شاهین در حال حاضر با قیمت کارخانه معادل ۸ هزار دلاری خود، درواقع یکی از خودروهایی است که ارزش نسبت به قیمت بالایی دارد.
منابع آگاه می گویند که خانواده موتور M18 پیشرانه هایی ۱.۵ لیتری هستند و به فناوری زمان بندی متغییر سوپاپ ها مجهز شده اند. این خانواده موتور که در نسخه تنفس طبیعی و توربوشارژر در حال توسعه است، امکان تولید قدرتی در بازه ۱۱۰ تا ۱۵۶ اسب بخار را دارند و گشتاوری در محدوده ۱۴۸ تا ۲۳۵ نیوتن متر را تولید می کنند. به گفته برخی منابع آگاه در حال حاضر فرایند مهندسی این پیشرانه ها در دست انجام است و با توجه به یکی از ویدیوهای اخیر گروه خودروسازی سایپا، به احتمال زیاد این پیشرانه ها در اواخر سال آینده معرفی خواهند شد. همان طور که در بخش بالا اشاره شد، قرار بود تا شاهین با پیشرانه ۱.۶۵ لیتری برلیانس وارد بازار شود.
چراغهای عقب با طرحی کشیده و LED که زیبایی و روشنایی مطلوبی را در شب ارائه میکنند. حال که با مشخصات کلی این خودرو آشنا شدهاید، در بخش بعدی به بررسی کامل و جزئی مشخصات فنی شاهین اتوماتیک میپردازیم. با توجه به این موارد، اگرچه تمامی نسخههای شاهین بهطور استاندارد از دزدگیر برخوردار نیستند، اما امکان تجهیز به این سیستمهای حفاظتی در بازار به راحتی وجود دارد. بنابراین، خریداران میتوانند بسته به نیاز و سطح امنیت مورد نظر خود، از امکانات دزدگیر بهرهمند شوند.
سیستم تعلیق سایپا شاهین در جلو از نوع مک فرسون و در عقب نیز از تعليق تورشن بیم بهره میبرد. استفاده از تعلیق تورشن بیم در محور عقب باعث میشود احساس کنید تعلیق این خودرو خشک است، اما به دلیل استفاده از لاستیکهایی با سایز 185، باید گفت شاهین در میان خودروهای ایرانی از نرمترین تعلیق بهره میبرد. در نمای عقب تعداد ایرادهایی که میتوان به این خودرو وارد کرد افزایش پیدا میکند. منبع اگزوز آن در نگاه اول به دلیل ناهماهنگی در طراحی کاملا به چشم میآید؛ چرا که با وجود کشیده بودن قسمت سپر و ديفيوزر، منبع اگزوز پایینتر نصب شده و در هماهنگ بودن طراحی این بخش اختلال ایجاد کرده است. به جز این موارد، سایر اجزای نمای عقب سایپا شاهین دارای طراحی مناسبی هستند و میتوان از طراحی کلی این خودرو رضایت داشت. در پاسخ به ابهامات، گروه خودروسازی سایپا یکی از قسمت های مستند اختصاصی خود را به پیشرانه M15 توربو اختصاص داد و مهندسان مگا موتور توضیحاتی را در مورد این پیشرانه ارائه دادند.
سرنشین جلو قطعاً از زاویه تنگ و شیبدار زیر پای خود ناشی از گلگیر جلو آزرده خواهد شد و در سفرهای طولانی این امکان که نتوانید پاهای خود را کاملاً دراز کنید، خستهکننده خواهد بود. در قسمت عقب هم علاوه بر اینکه هیچ امکان رفاهی مثل دریچه تهویه یا پورت شارژ یا حتی زیرآرنجی تاشوی وسط برای مسافران تعبیه نشده، فضایی خفه و فشرده را شاهدیم. البته سرنشینان عقب از جای پای بهتری نسبت به سرنشینان جلو سود میبرند که ناشی از فاصله بین دو محور خوب سایپا شاهین است. همچنین رینگهای آلومینیومی 15 اینچی، علاوهبر زیبایی، هندلینگ خودرو را نیز بهتری میکنند. زه کروم دور شیشهها در کنار دستگیرههای درب همرنگ بدنه، ظاهری لوکس به خودرو میبخشند.
در پروفیل جانبی سایپا شاهین نیز طراحان از خطوط متنوع و دستگیرههایی با رنگ مشابه بدنه استفاده کردند که توانسته نمای منطقیتری را به وجود آورد؛ استفاده از این سبک طراحی در خودروهای آسیایی به ویژه در محصولات چینی بسیار مرسوم است. سایپا شاهین از رینگهای 15 اینچی و تایرهایی با سایز 185 بهره میبرد که باعث شدند سواری خودرو نرمتر شود، اما به طور کلی کمی کوچک دیده میشوند. سخن پایانیاگر به دنبال خدمات کارشناسی برای خودرو شاهین هستید، با اطمینان میتوانید به ما در الوچک اعتماد کنید. با انتخاب خدمات کارشناسی خودرو شاهین در تهران، میتوانید با ما تماس بگیرید تا کارشناس به سرعت در محل مورد نظر شما حضور یابد. در صورتی که نیاز به مشاوره در ارتباط با کارشناسی خودرو شاهین در محل دارید، کافی است با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۸۰۰۴ تماس بگیرید. در صورتی که تصمیم به خرید خودرو شاهین کارکرده دارید، نکات مهمی وجود دارد که باید در رابطه با کارشناسی آن در نظر داشته باشید.
ظرفیت صندوق عقب سایپا شاهین حدود 420 لیتر اعلام شده که از لحاظ فضا برای این سدان بسیار مناسب است. هرچند انتظار میرفت که طراحان کانالی را از صندوق به داخل کابین ایجاد میکردند تا علاوه بر این که سرنشینان عقب بتوانند از زیردستی برخوردار شوند، سایپا بتواند از آن به عنوان یک قابلیت مهم برای محصول خود نام ببرد. در نمای جلو سایپا شاهین یک جلوپنجره شش ضلعی به چشم میخورد که در نمونههای اولیه از حاشیههای کرومی نیز بهره میبرد، اما در نمونه نهایی که به دست مشتریان رسیده، سایپا این حاشیههای کرومی را حذف کرده است. هرچند این کرومکاریها در رنگهای روشن سایپا شاهین تغییرات چندانی ایجاد نمیکرد، اما در رنگهای تیره حذف کروم دور جلوپنجره نمای بدی را به وجود آورده است. دی لایتها و چراغهای موسوم به ابرویی نیز هنگام روشن بودن نمای بهروزی ایجاد خواهند کرد، اما عدم وجود لنز و عدسی در چراغهای اصلی برای یک خودرو با چنین قیمتی کمی عجیب به نظر میرسد.
بدیهی است که بسیاری تا به امروز نام فو یوان را نشنیده باشند و در بحث توربو شارژر خودروها، برندهایی مانند هانیول و بورگوارنر را بشناسند. اما جالب است بدانید که فو یوان چین به خاطر جوایز طرح های فناورانه در جهان شناخته می شود و به خاطر تولید توربو شارژرهای بزرگ و خاص، از جمله تامین کنندگان قطعات کمپانی های کشتی سازی چون هیوندای است و در زمینه مهندسی و ساختار اجزای موتور هواپیما هم فعالیت می کند. سانترفیوژ چندکاره فو یوان که در صنایع تولید انرژی، انتقال مایعات و گاز، پزشکی و صنعتی معروف است، یکی از اصلی ترین عوامل موثر در پیشرفت این قطعه ساز چینی در بازار جهانی بوده است. از طرفی، خودروهایی که بیش از ۳۰ هزار کیلومتر در سال را طی کردهاند، با کارکرد زیاد مواجه هستند و بنابراین افت قیمت بیشتری خواهند داشت.
همچنین گشتاور پیشرانه شاهین بیشتر از دنا است ولی باید به این نکته توجه داشت که پیشرانه تنفس طبیعی دنا پلاس در درازمدت هزینههای نگهداری کمتری را به مالک تحمیل خواهد کرد. همچنین کیفیت ادوات و متریال بکار رفته در دنا بهتر از شاهین ارزیابی میشود و فضای بار آن نیز بیشتر از محصول سایپا است. وضعیت هندلینگ سایپا شاهین هم قابل قبول است اما این نکته نباید به شما اعتماد به نفس کاذب بدهد. چرا که در هر صورت، با خودرویی دیفرانسیل جلو با ساختار ساده تعلیق عقب و فاقد سیستم کنترل پایداری الکترونیکی روبهرو هستید و بی احتیاطی در پیمودن پیچها میتواند کار دستتان بدهد.
طراحی بدنه سایپا شاهین شاید نسبت به خودروهای داخلی فعلی بازار ایران برتر باشد اما قطعاً با ترندهای روز طراحی دنیا، فاصله زیادی دارد و نمیتوان آن را در حد خودروهای خارجی این کلاس دانست. معمولاً طراحان داخلی، در زمان طراحی محصولات جدید، از المانهای روز همان زمان خودروهای مختلف و مورد علاقه خود الهام میگیرند. چینیها البته در این مسیر با الهام از خودروهای کانسپت معروفتر، محصولاتی را طراحی میکنند که در زمان تولید، تبدیل به ترند روز میشوند. هزینه کارشناسی خودرو شاهین، که یکی از خودروهای تولید داخلی کشور و محصول کارخانه سایپا است، به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طور کلی، هزینه کارشناسی این خودرو بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان تخمین زده میشود، با این حال ممکن است برخی خودروها نیاز به بررسیهای بیشتر و تخصصی تر داشته باشند که در این صورت هزینه کارشناسی افزایش مییابد.
اما با وجود این توقع ها هنوز چنین امکاناتی را در سایپا شاهین دنده ای نمی بینیم. البته این خودروساز اعلام نموده که در تیپ های کامل تر سایپا شاهین و سایپا آریا (نسخه کراس اوور پلتفرم SP100) امکاناتی نظیر کیسه هوای جانبی جلو، کیسه هوای پرده ای یک پارچه، سامانه کنترل پایداری و پیشگیری از هرزگردی نصب خواهد شد. سیستم تعلیق جلو مک فرسون و سیستم تعلیق عقب میل تعادل، هندلینگ و پایداری مناسبی را برای شاهین اتوماتیک فراهم میکنند.
پلتفرم NBC به سال ۱۹۹۹ بر می گردد و معرفی پلتفرم B نیز در سال ۲۰۰۴ توسط تویوتا انجام شد و در نهایت با معرفی یاریس XP90 با مدل ۲۰۰۵ وارد بازار جهانی گردید. با توجه به این پلتفرم B تویوتا یک سازه چندگانه در بحث مهندسی خودرو به حساب می آید، این کمپانی ژاپنی بعد از حدود ۵ سال واگذاری امتیاز این پلتفرم را به سایر کمپانی های ژاپنی، چینی، اروپایی، آمریکایی و… آغاز کرد. سایپا شاهین دنده ای تیپ G یکی از سدان های جدید بازار است که به تازگی توسط اسب بخار تست و بررسی آن انجام داده و در این محتوا هم به بررسی همه جانبه این خودروی ایرانی پرداخته ایم. بعد از بررسی شاهین سایپا از نظر مشخصات فنی، بهتر است نگاهی هم به عملکرد فنی این خودرو داشته باشیم و ببینیم شاهین در شرایط واقعی تا چه حد میتواند به توقعهای ما پاسخ بدهد. شاهین مثل دیگر خودروهای مجهز به پیشرانه توربو، در آغاز حرکت مقداری تأخیر دارد اما بعد از دورگرفتن پیشرانه و در شتابگیریهای ثانویه این تأخیر را جبران میکند که دلیل آن ارائه حداکثر گشتاور در دور نسبتاً پایین است.
این کمپانی قطعه ساز از سال ۱۹۷۲ فعالیت خود را در کشور چین آغاز کرده است و در حال حاضر توربوشارژرهایی را در محدوده ۵۰ تا ۴۶۰۰ کیلووات تولید می کند. این قطعه ساز چینی در زمینه ساخت توربوشارژر با کمپانی هایی چون ” کنتینتال آ گِ “، ” بوش ماهله ” و ” کامینز ” مشارکت دارد و به عنوان یکی از قطعه سازان دارای امتیاز فناوری سری SH توربو شارژرها شناخته می شود. با این حال، ارائه چنین اطلاعاتی به معنی عالی بودن یک پلتفرم نیست و بدیهی است که نتیجه گیری در مورد هر پلتفرم باید بر اساس محصول نهایی انجام شود.
در بخش عقب نیز طراحی قابل قبولی را شاهد هستیم اما چراغها میتوانستند بهتر از این باشند. در کل باید دانست طراحی ظاهری شاهین چیزی است که رضایت مشتری ایرانی را جلب خواهد کرد. بدون هیچ تعصبی باید بگوییم که طراحی ظاهری شاهین نسبت به تمامی خودروهای ایرانی فعلی، یک سروگردن بالاتر است. در ظاهر شاهین خطوط برجسته و اغراقآمیز زیادی را نمیبینیم اما همین خطوط کم تعداد، با نهایت تناسب کنار هم قرار گرفته و چهرهای هماهنگ را برای این خودرو ایجاد کردهاند. شاهین سایپا یکی از جدیدترین خودروهای داخلی است که در ماههای اخیر موفق شده خریداران بیشتری را به سمت خود جلب کند. در خصوص مشخصات فنی، نقاط قوت و نقاط ضعف شاهین همیشه حواشی و بحثهای ضد و نقیضی وجود داشته است.
شاهین با داشتن فضای داخلی راحت و مجهز به امکانات ارگونومیک، توانایی ایجاد تجربهای لذتبخش برای راننده و سرنشینان خود را فراهم میکند که اگر مشکلات یاد شده را فاکتور بگیریم، عملکردش قابل قبول خواهد بود. همچنین، کارایی بالای این خودرو در مصرف سوخت نیز از مزیتهای قابل توجه آن است، که باعث میشود تا هزینههای نگهداری و اجرایی آن برای مالکان بهبود یابد. بسیاری از رانندگان حین بررسی ماشین شاهین و وضعیت شتاب گیری آن، از لگ شتاب جعبه دنده CVT به همراه مشکلات خاص توربوشارژ شاکی هستند. به نظر میرسد قدرت کافی برای از جا کندن وزن ۱.۲ تنی این خودرو با سرعت موردانتظار را به نمایش نخواهند گذاشت. اما شاهین از چه نظر از رقبایش پیشی میگیرد؟ در درجه نخست میتوان به ظاهرش اشاره کرد که از لحاظ طراحی مدرنتر است.
سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودروها را انجام بدهیم. رهام صرفاً محصولی جدید از خودروسازان داخلی نیست و نتیجهی ۶ سال طراحی و توسعهی پلتفرم خودرو در سایپا است. پلتفرم SP سایپا، قرار است مبدأ تمام محصولات جدید این شرکت باشد، یعنی علاوه بر نسخه سدان خانوادگی باید منتظر محصولات دیگری نیز با پلتفرم کراساوور و هاچبک باشیم.
پلتفرم B تویوتا قابلیت این را دارد تا از محصولات کلاس B، B پلاس و C رده های فنی مختلف پشتیبانی کند. همچنین سازگاری این پلتفرم با ساختار خودروهای هیبرید و تمام برقی، سبب شده تا Toyota B Platform به یکی از معروف ترین سازه های تولید خودروهای پرتیراژ تبدیل شود. یکی دیگر از نکات جالب در مورد این پلتفرم، اعطای لقب پرفروش ترین پلتفرم در صنعت خودروی جهان است. زیرا تنها در کمپانی تویوتا از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۱ بیش از ۲۲ محصول بر روی این سازه ساخته شده و خودروهای پرفروشی مانند کرولا و پریوس بر روی پلتفرم B توسعه پیدا کرده اند. در کنار تویوتا هم کمپانی هایی مانند گریت وال، مزدا، سوبارو و… از پلتفرم B تویوتا استفاده کرده اند و حال می بینیم که سایپا هم با در اختیار گرفتن این پلتفرم به سازه اصلی SP100 و شاهین رسیده اند. اما در این بین برخی بر این باور هستند که پلتفرم جدید سایپا و سدان شاهین بر اساس سازه یاریس XP10 ساخته شده و عملا این مسئله از نظر قانونی، مهندسی و فنی امکان ناپذیر است.
پمپ خلاء این خودرو عملکردی بهتر نسبت به سایر خودروهای توربوی داخلی دارد و می توان روی ترمزهای این خودرو حساب کرد. به عبارت ساده تر، وقتی برای اولین بار پشت فرمان شاهین می نشینید، نیاز نیست تا مدت زمان زیادی را برای پیدا کردن بهترین محدوده ترمزگیری صرف نمایید. در شرایط مختلف ترمزگیری شاهد بودیم که سامانه های سه گانه ترمز شاهین عملکرد خوبی را دارند. همچنین یکی از نکاتی که باعث می شود تا شاهین ترمزهای بهتری را نسبت به برخی رقبای داخلی داشته باشد، تعادل بهتر آن در هنگام ترمزگیری های شدید است.
سایپا شاهین در حال حاضر تنها با این مشخصات فنی عرضه میشود اما در آیندهای نهچندان دور نسخههای اتوماتیک CVT و شاهین پلاس (موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی + گیربکس 6 سرعته اتوماتیک) هم به جمع خانواده این خودرو اضافه خواهند شد. عملکرد فرمان برقی در سایپا شاهین مناسب است و هنگام تست و بررسی این خودرو، با فرمانی مناسب و مشابه به سایر رقبا طرف بودیم. در بخش پایداری هم باید اشاره کرد که این خودرو وضعیت مناسب و قابل قبولی را دارد و در رانندگی های شهری و جاده ای که با آن تجربه کرده ایم، عملکرد مناسبی را از خود نشان داد. البته بدیهی است که حضور امکاناتی نظیر سامانه کنترل پایداری و پیشگیری از هرزگردی می تواند اطمینان خاطر بیشتری را قبل آغاز رانندگی به راننده بدهد و امیدواریم که در آینده نزدیک این ویژگی بر روی شاهین و سایر خودروهای داخلی به صورت استاندارد پایه قرار بگیرد.
این موضوع نشان دهنده این است که هزینه کارشناسی برای تمامی خودروها به طور ثابت قابل تعیین نیست. قیمت به روز خودرو شاهین در بازار در همین لحظه را می توانید در لینک قیمت شاهین g اتومات مشاهده کنید. همچنین شما می توانید قیمت به روز هر خودرویی که می خواهید را در بخش تعیین قیمت خودرو اُتکس مشاهده کنید فقط کافیه برند و مدل و سال تولید خودرو را انتخاب کرده تا به شما قیمت لحظه ای بازار را نشان دهد. همچنین شما می توانید در بخش مشاوره آنلاین خرید و فروش خودرو با متخصصان خودرو به صورت آنلاین گفتگو کنید و مشاوره بگیرید تا بتوانید بهترین خودرو را برای خرید با توجه به بودجه ای که دارید انتخاب کنید و یا اینکه خودرو خود را با بهترین قیمت به فروش برسانید. خودرو شاهین با بهرهگیری از طراحی بهروز و خطوط جذاب، علاوه بر ظاهر زیبا، به جنبههای ایمنی نیز توجه ویژهای داشته است.
در مورد شتاب گیری با شاهین دنده ای هم باید گفت که این خودروی در جایگاه معمولی قرار دارد. اگر این خودرو را یک سدان ۱۱۰ اسب بخار و با گشتاور ۱۶۵ نیوتن متر بدانیم و جرم ۱۲۶۰ کیلوگرم آن را هم در نظر بگیریم، شتاب در محدوده ۱۳ ثانیه شاهین در شهری مثل تهران معمولی و قابل قبول است. اما اگر در نظر بگیریم که در شناسنامه این خودرو فناوری توربو لحاظ شده است، می توانیم توقع شتاب بهتری را از این خودرو داشته باشیم. با این حال سایپا شاهین دنده ای با همین پیشرانه می تواند در شرایط واقعی و فرایند تست مشابه در تهران، بر اساس سنجش های از روی ECU و بر مبنای GPS شتاب مشابه به دنا پلاس دنده ای، رانا پلاس، سورن پلاس و… را داشته باشد. اما باید در نظر داشته باشیم که رسیدن به حداکثر گشتاور در دور موتور 1760RPM سبب می شود تا شاهین شتاب ثانویه بهتری را نسبت به رقبا داشته باشید. البته این معیار متفاوت از سرعت نهایی است و کشش خودرو در در دنده های بالاتر در نظر دارد.
آپشنهای این محصول سایپا هم نسبت به مواردی که در بالا گفته شد، بیشتر است.ضمنا میتوانید برای مشاهده لیست بروز قیمت انواع خودرو داخلی و خارجی به صفحه لیست قیمت خودرو کارنامه مراجعه کنید. این خودرو از موتور 1497 سیسی توربوشارژ 8 سوپاپ بهره میبرد و با توجه به این که گشتاور حدود 178 نیوتنمتر را به تولید میرساند، باید گفت شتاب خودرو توانسته در سطح رضایتبخشی قرار بگیرد. البته ایرادهایی به این پیشرانه 8 سوپاپه نیز وارد است؛ برای مثال میتوان قدیمی بودن تکنولوژی این پیشرانهها را یک نقطه ضعف دانست، اما نمیتوان این پیشرانه را یک موتور منسوخ محسوب کرد، چرا که محصولاتی از برندهایی نظیر فیات و لادا نیز همچنان از پیشرانههای 8 سوپاپه بهره میبرند. البته باید توجه داشت به نظر میرسد ضرایب گیربکس این خودرو اصلا با پیشرانه تطبیق نشده و از ضرایبی مشابه گیربکس محصولات X200 سایپا بهره میبرد.
به خصوص که استفاده از پیشرانه توربو باعث میشود در سربالاییها، افت توان کمتر و کشش بهتری را از این خودرو در مقایسه با رقبای تنفس طبیعی شاهد باشیم. برای درک بهتر این اعداد، بهتر است ابعاد شاهین را با یک سدان پرفروش داخلی دیگر مثل پژو پارس مقایسه کنیم. شاهین طول کمتری نسبت به پژو پارس دارد اما عریضتر و مرتفعتر از این رقیب ایران خودرویی است. فاصله بین دو محور شاهین سایپا هم برابر 2650 میلیمتر و تقریباً 2 سانتیمتر کوتاهتر از پژو پارس است.
در این بین شاهد بودیم که چند ماه قبل گروه خودروسازی سایپا ویدیوی تست و بررسی ایمنی شاهین را منتشر کرد. با دقت به آمار صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران، می توان متوجه شد که تست های این خودرو در مراکز اسپانیایی و تایوانی انجام شده است. سایپا شاهین هم مانند سایر خودروهای موجود در بازار شش تست معروف ECE را پشت سر گذاشته و توانسته تا اعتبارنامه های این استاندارد را به دست آورد. اما تفاوت ماجرا اینجاست که سایپا ویدیوهای تست تصادف شاهین را منتشر کرده و اعلام نموده که در آینده نزدیک مستندات سایر تست ها را هم منتشر می کند. همچنین اتفاق سبب شد تا بسیاری از فعالان فضای مجازی مطالبه ای را در مورد نشر ویدیوهای تست تصادف خودروهای مختلف به راه بیایندازند و به خاطر این اقدام سایپا، ایمنی پایه شاهین در تصادف ها را بهتر از رقبای هم رده بدانند.
البته این خودرو از تهویه مطبوع اتوماتیک نیز بهره میبرد، اما فنی که برای کولر انتخاب شده آنچنان کیفیت مناسب را ندارد؛ در واقع صدای فن بسیار زیاد بوده و برخی تصور میکنند که صدای ایجاد شده به موتور سایپا شاهین مربوط میشود، اما این صدای آزاردهنده از صدای فن ناشی میشود. البته عایقکاری خوب اتاق نیز یکی دیگر از ویژگیهای مثبت این خودرو بهشمار میرود. البته صندلیهای سایپا شاهین از لحاظ دربرگیرندگی بدن راننده و سرنشینان در وضعیت قابل قبولی قرار دارد و هنگام رانندگی باعث خستگی نمیشود، اما به دلیل چرمی بودن صندلیها سرنشینان و راننده با مشکل تعریق فراوان مواجه خواهند بود. غربیلک فرمان خودرو نیز چرمی بوده که نمای بهتری را به وجود آورده است، اما نبود کروز کنترل برای این بخش یک ایراد محسوب میشود.
یکی از دلایل استقبال خریداران ایرانی از این خودرو، همین جاداربودن کابین و صندوقش است. البته بهتر بود طراحان سایپا بخش کنترلی سیستم صوتی روی فرمان را دو تکه کرده و یک تکه را به سمت راست منتقل میکردند تا زیبایی آن افزایش پیدا کند. سیستم EPS یا همان برقی بودن فرمان نیز یکی دیگر از ویژگیهای مثبت سایپا شاهین محسوب میشود که باعث شده فرمان از نرمی زیادی برخوردار شود.
همچنین محفظه دستگیرهها نیز به دلیل کیفیت پایین روی آنها خط و خش زیادی ایجاد میشود. ضمن این که کرومهایی که روی خروجی دریچههای هوا نیز استفاده شده از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند؛ برای مثال داخل آنها حبابهای متعددی وجود دارد که با لمس دست ممکن است جدا شوند. برای ارزیابی وضعیت فنی، تشخیص روغنسوزی از جمله موارد حیاتی است که کارشناس با استفاده از روشهای خاصی مطمئن میشود. انتخاب بهترین روغن موتور برای TU5 تاثیر مستقیمی بر عملکرد، طول عمر و کاهش هزینههای نگهداری این موتور دارد. برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت سایپا و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش و فروش نقدی سایپا، طرح فروش فوق العاده و یا طرح فروش اقساطی سایپا، صفحه شرایط فروش سایپا را مطالعه کنید. اما پیشتر مدیرعامل سایپا در تاریخ ۷ اسفندماه ۹۸ با این پیشنهاد دوستداران محیطزیست موافقت کرده است؛ بنابراین از این به بعد بهجای (رهام) باید از اسم تازه «شاهین» برای محصول جدید سایپا استفاده کنیم.
همچنین بحث استهلاک کمتر پیشرانه تنفس طبیعی اینجا نیز صادق است و بنابراین تارا میتواند از این نظر گزینه بهتری باشد. در نسخه اتوماتیک شاهین ظاهراً تغییراتی در طراحی فرمان و تریم ها صورت میگیرد و صندلیهای جدید، تریم دو رنگ و… در این خودرو وجود خواهند داشت. به کابین خودرو که وارد میشویم میفهمیم شاهین گویا مدل فیس لیفت خودروهای برلیانس و ولیکس سی ۳۰ است. چراکه این خودرو حتی در طراحی داخلی نیز به سبک و سیاق برند برلیانس و گریت وال پیش رفته است. استفاده از رنگهای مشخص، طراحی المانهای داخلی و حتی شکل و فرم صندلیهای خودرو شباهت عجیبی به خودروهای برلیانس سری ۳۰۰ دارد. شاهین خودرو جدید سایپا است که در ابتدا با نام رهام رونمایی شد، در این مطلب به معرفی این خودرو، مشخصات فنی، قیمت و رقبا آن میپردازیم.
این موتور ۸ سوپاپ که یادگار موتور پراید است، صدا و لرزشی بیشتر از موتورهای مدرن تولید میکند اما خروجیان چندان قابل توجه نیست. در حالی که موتورهای چینی ۱.۵ لیتری توربو موجود در بازار ایران، اکنون قدرتی بیش از ۱۴۷ اسب بخار دارند، موتور شاهین ۱۰۹ اسبی است. در مقایسه با موتورهای خانواده ساینا و کوییک، این پیشرانه از کشش و قدرت بالاتری سود میبرد اما باتوجه به وزن بیشتر بدنه، کشش در سربالایی و حتی شتاب گیری در جاده حتی بعد از ورود توربو به مدار، ایدهآل نیست.
همچنین باید توجه داشته باشیم که سنجش های ایمنی مانند یورو انکپ، سی انکپ، گلوبال انکپ، لاتین انکپ، کره انکپ، ژاپن انکپ و… جز استانداردهای اجباری نیستند و در بسیاری موارد برخی خودروهای کمپانی هایی مانند مرسدس بنز، ب ام و، رنو، جگوار، پژو، فیات، فولکس واگن و… در این تست ها حضور پیدا نمی کنند. این اتفاق به دلیل اجباری نبودن چنین استانداردهایی است و معمولا این گونه از استانداردها کاربرد اطلاع رسانی و سنجش عمومی را دارد. اما قطعا این سوال برای بسیاری پیش می آید که بر چه اساسی ایمنی خودروها سنجیده می شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که هر منطقه جغرافیایی دارای استانداردهای ایمنی اجباری است. به عنوان مثال در اتحادیه اروپا سنجش های ایمنی بر اساس استانداردهای ECE و EEC انجام می شود و اگر خودرویی در این تست های ایمنی شش گانه موفق شود، اجازه عرضه را به دست می آورد. استانداردهای ایمنی یورو انکپ، گلوبال انکپ و… هم نمونه های گزارشی این تست ها هستند که نتایج را در قالب مقایسه ای منتشر می کنند و با اعطای ستاره ایمنی، جایگاه هر خودرو را نسبت به رقبا تعیین می نمایند.
این گیربکس در حالت تیپ ترونیک از ۶ دنده شبیهسازی شده دستی استفاده میکند و ظاهراً از حالت اسپرت نیز برخوردار است. این خودرو، دارای ۲ کیسه هوا در مدل استاندارد و ۶ ایربگ در نمونهی فولآپشن است. ترمز ضد قفل (ABS) با فناوری توزیع هوشمند نیروی ترمز (EBD) در تمامی مدلها وجود دارد و سیستم مدیریت تعادل (ECS)، آپشن قابل انتخاب خواهد بود. طبق گفته محمد كياحيرتي، مدیر پروژه SP100 در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا، در این پروژه سه مدل ایرانی در یک پلتفرم جدید طراحیشده است که رهام مدل سدان این پلتفرم است و همچنین در طراحی نمای بیرونی و چراغ این خودرو، از پرنده شاهین الگو گرفته است. در بخشهای متعددی شامل دستگیره آسان بازشو، رودریها و سیستم گلوبال کلوزینگ، فریم جلوپنجره، دستگیره داخلی و تریم داخلی کابین از روکش کروم استفاده شده که چهره بهتر و لوکستری به شاهین اتوماتیک میبخشد. مانیتور کلاستر از ۷ اینچ به ۱۰ اینچ ارتقا پیدا کرده است و جز این موارد، تغییر محسوس دیگری در کابین مشاهده نمیشود.
این حرکت جدیدی از طرف خودروسازان وطنی است؛ چرا که پیش از این شاهد چنین اقدامهایی از سوی گروههای صنعتی خودروسازی ایرانی نبودیم. این امر سبب شده تا خودرو شاهین در میان رقبا سربلند باشد و توانایی رقابت با برلیانس سری ۳۰۰، دنا پارس توربو، آریو و چری آریزو۵ را داشته باشد. اما با نقد و بررسی ماشین شاهین و همینطور استقبال مردم از این خودرو متوجه میشویم که شاهین توانسته عملکرد خوبی ارائه دهد.
بهترین گیربکس ماشینهای چینی در ایران CVT، DCT، AT، AMT و E-CVT هستند که هرکدام، ویژگیها و مزایای خود را… BAC X3 یک کراساوور کامپکت است که در اصل توسط کمپانی جیلی در چین طراحی و تولید شده است. برای اطلاع از آخرین قیمت شاهین پلاس صفر و قیمت شاهین صفر در کارخانه و بازار به این صفحات از پدال مراجعه کنید.
سایپا شاهین دنده ای با وجود اینکه از صندلی برقی در بخش جلو بی بهره است، اما راحتی بیشتری نسبت به دنا پلاس را در این بخش به راننده و سرنشین منتقل می کند. فاصله صندلی های جلو از دَرها مناسب است و می توان گفت که صندلی های این خودرو در جای مناسب نصب شده اند. در بخش صندلی ها هم برخی افراد می گویند که باید از روکش چرم برای این خودرو استفاده شود. اما سایپا می گوید که در شاهین G از صندلی های پارچه ای استفاده می کند و در تیپ های بعدی تریم داخلی چرمی و صندلی های برقی را ارائه می دهد. پیش از اینکه به تست و بررسی سایپا شاهین دنده ای بپردازیم، نگاهی به طراحی این خودرو می اندازیم. شاهین یا همان سدان خانواده SP100 توسط مرکز تحقیقات سایپا و به سرپرستی حسین سلیمانی طراحی شده است.
اگر پژو پارس ELX، سورن پلاس، دنا معمولی و رانا پلاس پانوراما را رقبای اصلی شاهین درنظر بگیریم، شاهین میتواند مزایای خود را به بیشتر آنها تحمیل کند. بعلاوه وزن سبکتران هم میتواند باعث شود تا پا به پای این خودروها با موتورهای حجیمتر و ۱۶ سوپاپ حرکت کند. با کمی پرداخت بیشتر میتوان به سراغ دنا پلاس و تارا رفت که انتخابهای بهتری محسوب میشوند. فرمان برقی، انرژی چندانی برای رانندگی طلب نمیکند و نرم و دقیق و حساس به سرعت است اما در دست گرفتن آن لذتبخش نیست. سروصدای ورودی به کابین آزاردهنده است و صدای تعلیق هم به همراه کوبشهای آن مزید بر علت میشود.
با تمام این صحبت ها، می بینیم که نگاه عمومی نسبت به طراحی شاهین مثبت است و با وجود انتقادهایی مانند ظاهر غربلیک فرمان، آینه های جانبی، سپر عقب و… طراحی این خودروی ملی را به روزتر از سایر محصولات قبلی سایپا و حتی ایران خودرو می دانند. در چند وقت اخیر نظرسنجی های زیادی در بحث طراحی سایپا شاهین (مقایسه هایی که صرفاً پیرامون بحث طراحی بوده است) با خودروهایی مانند ایران خودرو تارا در فضای مجازی برگزار شده است. در بخش سواری باید گفت که طی چند روز تست و بررسی سایپا شاهین دنده ای، با نرمی مناسبی طرف بودیم. سایپا شاهین را می توان خودرویی نرم و قابل قبول دانست و در این بخش امتیاز بیشتری را برای این سدان جدید نسبت به رقبا در نظر گرفت. عدم وجود کوبش های شدید و انتقاد ضربه کابین، تعادل مناسب در پیچ ها و نبود حرکات عرضی بیش از حد باعث می شود تا راحتی قابل قبولی را در بخش جلو و عقب شاهین داشته باشید.
به همین خاطر توصیه میکنیم اگر قصد معامله شاهین را دارید، حتما از متخصصان کمک بگیرید. از آنجایی که سایپا شاهین چند ماهی است که به بازار ایران عرضه شده در این مقاله قصد داریم تیپ G آن را مورد نقد و بررسی قرار دهیم. پیگیری های انجام شده نشان می دهد که سایپا شاهین در سال ۱۴۰۰ با تیپ های جدیدتری وارد خط تولید می شود و امکانات بیشتری بر روی آن نصب خواهد شد. میان انبوه خودروهای وطنی، شاهین اتوماتیک بهعنوان تازهترین سدان سایپا، پا به میدان رقابت گذاشته است.
دیدگاهتان را بنویسید