مقایسه خودرو دیگنیتی با فیدلیتی

مقایسه فیدلیتی و دیگنیتی درایوتک

تارا و دناپلاس، اگر چه محصولات پرطرفداری هستند، اما همچنان از نظر تکنولوژی، ایمنی و کیفیت ساخت، فاصله قابل‌توجهی با همتایان جهانی خود دارند. موتور‌های قدیمی، سیستم‌های ایمنی محدود و فناوری‌های منسوخ، از جمله ضعف‌های این خودرو‌ها در مقایسه با محصولات جهانی هم قیمت خود هستند. بهای دلاری تارا اتوماتیک LXV۴، ۱۱‌هزار و ۷۲۰ و دناپلاس اتوماتیک توربو ۱۱‌هزار و ۱۸۳ است. این دو محصول ایران خودرو در حالی با قیمتی در حدود ۱۱‌هزار دلار به فروش می‌رسند که در بازار‌های جهانی، با همین بودجه می‌توان به خودرو‌هایی مانند مدل‌های پایه شورولت آوئو، سیات ایبیزا، کیا ریو یا حتی اشکودا اکتاویا و هیوندای النترا دسترسی داشت. خودرو‌هایی که علاوه بر برند معتبر، از کیفیت ساخت بالاتر، ایمنی بیشتر و تکنولوژی پیشرفته تری برخوردارند. چری آریزو ۵T و جک S۳، اگرچه در بازار ایران به عنوان خودرو‌هایی با امکانات قابل قبول شناخته می‌شوند، اما در مقایسه با همتایان جهانی خود، ضعف‌های قابل‌توجهی در کیفیت مواد به کار رفته، تکنولوژی‌های ایمنی و دوام قطعات دارند.

شباهت دو خودروی فیدلیتی و دیگنیتی از نظر مشخصات فنی، استفاده از پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ است و هر دو دیفرانسیل جلو هستند اما این بدان معنا نیست که عملکرد دو خودرو مشابه است زیرا گیربکس‌های استفاده شده در این دو شاسی‌بلند متفاوت است و باعث شده تا تجربه‌ای بسیار متفاوت را در هر کدام تجربه کنید. در مقایسه دیگنیتی پرستیژ با فیدلیتی پرستیژ، باید اشاره کرد که دیگنیتی پرستیژ موتور با حجم بیشتر و در نتیجه قدرت و گشتاور بالاتر است، به همراه جعبه دنده AT که لذت رانندگی را در این خودرو افزایش می‌دهد. همچنین، هر دو خودرو فیدلیتی و دیگنیتی امکانات ایمنی و رفاهی گسترده‌ای از جمله سیستم فرمان برقی، درب صندوق عقب با قابلیت تشخیص مانع، روشنایی خودکار چراغ های جلو، صندلی‌های برقی با گرم‌کن، پوشش چرمی صندلی‌ها و فرمان چرمی مجهز به کلیدهای دسترسی به سیستم مولتی مدیا دارند. دو شاسی بلند جذاب بهمن موتور دو قیمتی هستند به این معنا که یک قیمت کارخانه‌ای دارند و یک قیمت بازار آزاد. قیمت فیدلیتی در بازار آزاد دو میلیارد تومان و قیمت دیگنیتی در بازار به دو میلیارد و 100 میلیون تومان می‌رسد.

بیش از 15سال تجربه موفق در زمینه فروش نقدی و اقساطی خودرو در سراسر کشور از افتخارات سپند خودرو می باشد. از تجهیزات منحصربه فرد فیدلیتی که خبری از آنان بر روی دیگنیتی نیست، می‌توان به سیستم هشدار خروج از خطوط جاده و سیستم تشخیص نقاط کور اشاره کرد. برای پاسخ به این پرسش که کدام یک برای خرید مناسب است باید بگوییم این موضوع کاملا به سلیقه مشتریان بستگی دارد؛ یعنی مشتریان باید بدانند که آیا به دنبال یک خودرو جذاب با ظرفیت ۵ نفره هستند یا قصد دارند یک خودرو با چهره جدی و ابعاد بزرگ ۷ نفره را خریداری کنند. ناگفته نماند که تیگو 8 پرومکس دارای سیستم انتقال قدرت دومحوره یا تمام چرخ محرک است؛ بدین‌ترتیب می‌توان برای عبور از مسیرهای لغزنده و برفی یا آفرودی سبک روی آن تاحدودی حساب کرد و انتظار قابلیت آفرود بهتری از آن نسبت به پرستیژ داشت. البته این سیستم به اندازه سامانه‌های چهار چرخ محرک شاسی‌بلندهای تمام‌عیار، کارآمد نیست و زوایای ورود و خروج محدود این شاسی‌بلند شهری نیز اجازه عبور بی‌دردسر از مسیرهای آفرودی با درجه ناهمواری بالا را نمی‌دهد. البته به‌طور کلی ردیف دوم این دو کراس‌اوور سایز متوسط مونتاژی کاملا جادار بوده و چه از لحاظ فضای پا، زانوها و ناحیه سر، افراد بلند قد به راحتی می‌توانند در این بخش‌ها حضور پیدا کنند.

دیگنیتی پرایم نام ایرانی منتخب بهمن موتور برای خودرو فنگون ix5 (از زیرمجموعه دانگ فنگ) و فیدلیتی پرایم نیز نام داخلی این شرکت برای جتور X70 نسل اول (از زیرمجموعه شرکت چری) در بازار کشور است. با توجه به تغییر نام به منظور ادامه همکاری با شرکت‌های چینی در دوران تحریم و همچنین سختگیری‌های ارگان‌های داخلی کشور در انتخاب اساسی شرکت‌ها و محصولات، جالب است که نام این دو خودرو کاملا برگرفته از لغات انگلیسی به معنای وقار و متانت برای دیگنیتی (Dignity) و صداقت و وفاداری برای فیدلیتی (Fidelity) است. بعد از مقایسه دیگنیتی با فیدلیتی از نظر طراحی نوبت به مقایسه این دو خودرو از نظر فنی می‌رسد. با توجه به اطلاعات ارائه شده در جدول زیر نتیجه میگیریم، سیستم پیشرانه به کاربرده شده در هر دو خودرو چینی تقریباً یکسان است؛ اما تفاوت این دو خودرو در بخش فنی مربوط به گیربکس مورد استفاده در آن‌ها است. گیربکس استفاده شده در دیگنیتی باعث شده تا در مقایسه با رقیب خود شتاب ضعیفی را در اختیار راننده قرار بدهد در نتیجه راننده فیدلیتی می‌تواند، رانندگی مهیجی را با خودروی خود تجربه کند.

این خودرو‌ها از نظر ایمنی، تکنولوژی و کیفیت ساخت، در سطح بالاتری نسبت به پژو ۲۰۷ مونتاژی ایران قرار دارند. با بودجه‌ای در حدود ۱۱‌ هزار دلار در بازار‌های جهانی می‌توان خودرو‌هایی مانند کیا ریو، هیوندای اکسنت، یا نسخه‌های بالارده شورولت اسپارک را خریداری کرد. این خودرو‌ها از نظر ایمنی، دوام و اعتبار برند، در سطح بالاتری نسبت به MVM X۲۲ PRO قرار دارند. قیمت دلاری ۱۲ محصول داخلی و مونتاژی محاسبه شده و آنها را با خودرو‌هایی که با همین قیمت در بازار‌های جهانی می‌توان خرید مقایسه کرده است.

در بخش تجربه رانندگی از نظر راحتی می توان گفت دیگنیتی به خاطر فاصله محور به محور بیشتر در مقایسه با رقیب خود فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد؛ اما اگر علاقمند به سفر هستید، فیدلیتی با ارائه حجم بیشتری از نظر صندوق عقب امتیاز مناسب‌تری را نسبت به رقیب خود به دست می‌آورد. به‌طورکلی در مقایسه فیدلیتی با دیگنیتی می‌توان نتیجه گرفت از نظر ایمنی و امکانات رفاهی در جایگاه یکسانی قرار دارند و انتخاب بین این دو گزینه به ترجیحات شخصی و بودجه شما برمی‌گردد. با مشاهده شرایط فروش اقساطی بهمن موتور می‌توانید پلن‌های خرید اقساطی این دو خودرو را مشاهده کرده و در کمترین زمان ممکن مناسب‌ترین آن‌ها را خریداری کنید. با این وجود در عمل می‌بینیم که به دلیل ماهیت نسبتا آرام‌تر گیربکس‌های سی وی تی، عملکرد دیگینیتی بهمن موتور نسبت به دیگر محصول این خودروساز تا حدی خونسردتر به نظر می‌رسد و از این جهت فیدلیتی می‌تواند رانندگی تقریبا مهیج‌تری را به کاربران خود ارائه دهد. حالا که گروه بهمن زحمت کشیده و دو کراس اوور زیبا را به بازار عرضه کرده است، بهتر دیدیم که این چینی‌های خوش‌تیپ مقیم ایران را با هم روبرو کرده و یک مقاله اختصاصی و خواندنی درباره مقایسه فیدلیتی و دیگنیتی را به طومار مقالات مقایسه مجله خودرو همراه مکانیک اضافه کنیم.

شاید بتوان با کمی مهارت رانندگی از این دو سیستم امنیتی نیز چشم پوشی کرد، اما به هر حال به واسطه این دو سیستم بوده که فیدلیتی به سطح بالاتری از ایمنی رسیده است. اگر بخواهیم به مشخصات ظاهری این خودرو بپردازیم، باید ابتدا جوان پسندی این خودرو را ذکر کنیم. این خودرو بیشتر برای افرادی توصیه می‌شود که قصد خرید یک خودرو متفاوت و جلب توجه کننده را دارند.

بازار انحصاری و نبود رقابت موجب شده است که خودرو‌های مونتاژی و داخلی ایران، با قیمتی بسیار بالاتر از ارزش واقعی‌شان فروخته شوند؛ در حالی‌که با همین قیمت‌ها، مصرف‌کنندگان جهانی خودرو‌هایی با کیفیت و فناوری بهتر دریافت می‌کنند. همانطور که در ابتدای مقاله نیز ذکر شد با بالا و پایین شدن هرروزه قیمت خودرو در بازار و نواسانات موجود این مبلغ نیز دست خوش تغییراتی بوده، اما با این حال قیمت این دو اتومبیل در کارخانه چیزی میان هفتصد و پنجاه میلیون تا هفتصد و نود پنج میلیون تومان است. همانطور که در جدول بالا به آن توجه نمودید، یقینا به این موضوع پی برده‌اید که در برخی از موارد این دو خودرو از لحاظ فنی تفاوت‌های بسیار کمی با یکدیگر دارند و در اکثر موارد با یکدیگر یکسان هستند.

ظاهر دیگنیتی بسیار تهاجمی بوده و مجهز به سقفی شیب دار می باشد و با این ظاهر قصد دارد مشتریان بالقوه را از آن خود نماید، مشتریانی که جلب توجه در انتخاب خودرو برای آن ها معیار بسیار شاخصی به شمار می آید. گیربکس های موجود در این دو خودرو یکی از نکات متمایزکننده آن ها از هم به شمار می آیند، فیدلیتی گیربکس شش سرعته و دو کلاچه داشته و در دیگنیتی از گیربکس CVT ترونیک استفاده شده است. پیشرانه های هر دو خودرو شرکت بهمن موتور از نوع 1.5 لیتری و توربو شارژ انتخاب شده اند. توان پیشرانه ها و وزن دو خودرو بسیار نزدیک به هم بوده؛ به همین علت انتظار می رود که عملکرد فنی یکسانی داشته باشند. در نهایت، با توجه به مزایا و معایب هر دو خودرو، خریداران باید بر اساس نیازهای خود، انتخاب نهایی را انجام دهند.

اگر به دنبال قدرت بیشتر و طراحی مدرن هستید، فیدلیتی گزینه بهتری برای شما خواهد بود. اما اگر ایمنی و امکانات رفاهی بیشتری برای شما اهمیت دارد، دیگنیتی می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. به عنوان نکته پایانی، توصیه می‌شود قبل از خرید، حتماً تست رانندگی انجام دهید و به مشاوره از کارشناسان و مالکان این خودروها توجه کنید تا بهترین انتخاب را بر اساس نیازهای خود داشته باشید. فیدلیتی به عنوان یک کراس‌اوور با طراحی زیبا و امکانات مناسب، ارزش خرید بالایی دارد. دیگنیتی نیز با توجه به امکانات رفاهی و ایمنی بیشتری که ارائه می‌دهد، می‌تواند گزینه مناسبی برای خریداران باشد. بخش مقایسه ایمنی در محصولات تولید شده در کشور چین دقیقا در نقطه مقابل بررسی امکانات و تجهیزات رفاهی به کار برده شده در آنهاست.

ما هم در این بین فرصتی یافتیم تا این دو خودروی چینی پرطرفدار را با هم رو در رو کرده و مطلب مفیدی را به اشراک بگذاریم. از‌ مطالب‌ این‌ وب‌سایت‌ می‌توانید برای‌ مقاصد غیرتجاری‌ و با ذکر منبع‌ استفاده‌نمایید.

درنتیجه سرنشینان دیگنیتی در مقایسه با فیدلیتی آسایش بیشتری را در حین رانندگی تجربه خواهند کرد. در بخش فنی، آن چه به وضوح قابل مشاهده است دیگنیتی پرستیژ، هم از نظر حجم موتور و هم از نظر خروجی قدرت و گشتاور به وضوح نسبت به فیدلیتی پرستیژ برتری دارد. نکته دیگر آن که به طور کلی گیربکس های AT  نسبت به سایر مدل ها نظیر DCT در بلندمدت دردسر کم تری دارند و اگر عامیانه تر به آن ها نگاه کنیم، جعبه دنده های روتین تری هستند. همچنین، وجود رادارهای نقطه کور و تغییر لاین در فیدلیتی می‌تواند به ایمنی بیشتر در رانندگی کمک کند. فیدلیتی با ویژگی‌هایی چون سیستم مولتی‌مدیا با ۸ بلندگو، سقف پانوراما، و شارژر بی‌سیم، به عنوان یک گزینه جذاب در بازار شناخته می‌شود.

بنابراین همین ظاهر کوپه‌مانند می‌تواند دیگینیتی را به ماشینی بسیار دلربا برای جوان‌ترها تبدیل کند و آن‌ها را سر شوق بیاورد. درمجموع باید گفت که این دو خودرو جزو زیباترین ماشین‌های فعلی مونتاژ داخل محسوب می‌شوند و بسته به سلیقه مشتریان هرکدام می‌تواند خودروی زیباتر شناخته شود. اگر بخواهیم به‌طور خلاصه نمای ظاهری دو محصول جدید گروه بهمن را با هم مقایسه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که فیدلیتی درمجموع با ذائقه‌های خانوادگی و تجملاتی تناسب بیشتری دارد و به قول معروف لاکچری‌تر است. استایل این ماشین تناسب بیشتری با سلیقه خانواده‌ها و افراد مسن‌تر دارد و می‌توان گفت که تقریبا وقار بیشتری نسبت به دیگنیتی از خود به نمایش می‌گذارد.

خب قبل از هر چیز حتما میدونید که از قسمت جستجوی سایت تندایران میتونین دیگنیتی یا فیدلیتی رو سرچ کنید و به صفحه مشخصات فنی این دو خودرو هدایت بشین یا مقالات مربوطه رو مشاهده کنید.پیشنهاد میکنم مطالعه ی این دو مقاله رو که کارشناس خودرو خوبمون زحمتش رو کشیده اصلا از دست ندید. این روزها باید کراس اوورها را پرطرف‌‌دارترین سگمنت خودرویی در مارکت جهانی دانست؛ خودروهایی که با آمدن‌شان جا را برای سدان ها تنگ‌تر کردند، تا جایی که، امروز بیش تر آن ها جایگزین سدان ها و هاچ‌ بک ها شده اند. درایوتک یک مجله تخصصی خودرو و فناوری است که با هدف ارائه به‌روزترین اخبار، بررسی‌ها و مقالات آموزشی در دنیای خودروها فعالیت می‌کند. ما در تلاشیم تا شما را با جدیدترین تکنولوژی‌ها، خودروهای برقی و هیبریدی، و راهنمای خرید خودرو همراهی کنیم. برای خرید هرکدام از این خودروها پیشنهاد می‌کنیم اطلاعات تکمیلی را درباره شرایط فروش فیدلیتی اقساطی و دیگنیتی از کارشناسان سپند خودرو دریافت کنید.

گسترش خیره‌کننده حجم فروش کراس‌اوورها در دو دهه گذشته حقیقتی غیر قابل انکار است. بازار ایران نیز از این تغییر خیره‌کننده مستثنا نشده و امروز بیشتر خودروهای مونتاژی با ریشه چینی در بازار کشور را کراس‌اوورهای سایز کوچک یا متوسط تشکیل می‌دهند. زمانی که پشت فرمان این خودرو بشینید بی شک از رانندگی با غربیلک فرمان D-Cut اسپرت خسته نخواهید شد. البته کابین این خودرو بزرگتر از کابین فیدلیتی می‌باشد و سرنشینان راحتی بیشتری را با شستن در آن تجربه خواهند کرد.

ظاهرا این موضوع برای شما هم جذابیت زیادی دارد، پس بیشتر از این معطل نکنید و این مقاله خواندنی را به طور کامل مطالعه بفرمایید. از سوی دیگر، فیدلیتی پرستیژ که نسخه لوکس‌تر فیدلیتی پرایم است، امکانات بیشتری نسبت به نسخه پایه خود دارد. کابین فیدلیتی پرستیژ با طراحی لوکس‌تر و ترکیب رنگ جذاب‌تر، محیطی دلپذیر برای خانواده‌ها فراهم می‌کند. همچنین، این خودرو با امکان سفارش به صورت ۷ نفره، برای خانواده‌های بزرگتر گزینه مناسبی است.

این شرکت از همان ابتدا سند را به‌نام خریدار صادر خواهد کرد که این موضوع نشان‌دهنده امنیت بالای معامله خواهد بود. برای آگاهی از شرایط فروش فیدلیتی و دیگنیتی به صورت اقساطی از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت سپند خودرو (sepandkhodro.com)‌ با کارشناسان فروش این مجموعه در ارتباط باشید. فیدلیتی پرستیژ تیپ ۱ پنج نفره نیز به قیمت ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در اسفند ۱۴۰۳ معامله می‌شود. نظر شما درباره مقایسه دیگنیتی با فیدلیتی چیست؟ به نظر شما مشخصات فنی دیگنیتی و فیدلیتی رضایت بخش است؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید. زمانی که تیگو ۸ پرو به عنوان یک شاسی‌بلند لوکس شهری در غیاب رقبای وارداتی به بازار تقریبا بی‌تنوع این سگمنت در ایران راه پیدا کرد، بسیاری افراد ظاهر لوکس، المان‌های سطح بالا و فرم بدنه خوش‌استایل این ماشین چینی را تحسین کردند. نسخه پرومکس این خودرو هم تقریبا با همان شمایل مدل تیگو ۸ پرو، اما با برخی جزئیات متفاوت نظیر تغییر طرح زیرین سپر جلو، اضافه‌شدن قاب برجسته به اطراف جلوپنجره و تحول سپر عقب همراه با اضافه‌شدن سراگزوزهای چهارتایی واقعی، در ایران حاضر شد و به‌عنوان یک شاسی‌بلند نسبتا لوکس، شمایلی باوقار و متعارف را از خود به نمایش گذاشت.

همچنین خودروی فیدلیتی پرایم 5 نفره در کارخانه 1,515,200,000 تومان و در بازار آزاد 1,795,000,000 تومان و خودروی فیدلیتی پرایم 7 نفره در کارخانه 1,533,100,000 تومان و در بازار آزاد 1,825,000,000 تومان است. در مقایسه فیدلیتی با دیگنیتی از نظر قیمتی، اگر بخواهید دیگنیتی را از کارخانه بخرید باید پول بیشتری نسبت به فیدلیتی پرداخت کنید؛ اما اگر قصد خرید دیگنیتی را از بازار دارید، قیمت آن در مقایسه با فیدلیتی ۵ نفره و ۷ نفره ارزان‌تر است. از طرف دیگر کراس اوور کوپه گروه بهمن تهویه مطبوع اتوماتیک، دوربین ثبت وقایع و درب باک الکتریکی دارد که در دیگر محصول این شرکت مشاهده نمی‌شود. مشخصات فنی فیدلیتی شامل یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژر می‌شود که می‌تواند قدرتی برابر با ۱۵۵ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متر تولید کند. این نیروی تولید شده توسط گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دو کلاچه به چرخ‌های جلو منتقل خواهد شد تا مصرف سوخت در استفاده‌های شهری بهینه‌تر شود.

این در حالی است که در رقبایی مثل آریزو ۵ و آریزو ۶ پرو سیستم تعلیق ساده توییست بیم را داریم. همین تفاوت باعث می شود سواری بهمن ریسپکت پرایم بخصوص در ردیف عقب به مراتب نرم تر از رقبا باشد. در سوی دیگر فونیکس تیگو 8 پرو مکس نیز تقسیم وزن مطلوبی دارد و سیستم‌های کنترل پایداری به همراه سیستم‌ تعلیق مستقل جلو و مستقل مالتی‌لینک عقب، در شرایط عادی هدایت‌پذیری و فرمان‌پذیری خودرو را در محدوده ایمن نگه می‌دارند. اما در زمان شتابگیری‌های ناگهانی و تخته گاز کردن، به دلیل قدرت موتور بالا احتمال کم فرمانی (خروج از مسیر) بیشتر وجود خواهد داشت. برخلاف تیگو ۸ پرومکس، پنل لمسی-گرافیکی تنظیمات تهویه پرستیژ، علاوه بر دکمه‌های لمسی دارای کلیدهای گردان فیزیکی است که به‌نحو دلپذیری کار می‌کنند و هر کاربر جلو می‌تواند تنظیمات تهویه را به کمک این کلیدها به‌صورت جداگانه برای بخش جلو یا عقب تنظیم کند. ردیف دوم این دو خودروها نیز دارای پنل تنظیم تهویه اختصاصی است که کاربردپذیری و راحتی تنظیم سیستم تهویه را برای سرنشینان ردیف عقب ارتقا می‌بخشد.

مشتریانی که به غیر از امکانات رفاهی به دنبال جلب توجه هستند و قصد دارند تا خودرویی متفاوت با خودروهای معمول بازار داشته باشند. ظاهرا نه فیدلیتی و نه دیگنیتی هیچکدام تاکنون مورد ارزیابی ایمنی قرار نگرفته‌اند؛ بنابراین نمی‌توان تحلیل دقیقی نسبت به وضعیت امنیت این دو دست‌پرورده گروه بهمن ارائه داد، اما در این بین فیدلیتی از تجهیزات ایمنی بیشتر به خصوص از نظر رادارهای هشداردهنده سود می‌برد و شاید بتوان آن را محصول ایمن‌تری از این لحاظ دانست. سپند خودرو یکی از معتبرترین مجموعه‌هایی است که انواع خودرو اقساطی صفر را به صورت اقساطی عرضه می‌کند.

فیدلیتی همان جتور X70 چینی می باشد که بهمن موتور تحت عنوانی جدید آن را به بازار عرضه می نماید. ابعاد فیدلیتی در حد هیوندای سانتافه بوده و حدودا از سال 1400 وارد بازار داخلی شده است. این خودرو کراس اوور در ابتدا به صورت نسخه تیپ معمولی و سپس به صورت لوکس و آپشنال در اختیار مشتریان قرار گرفت.

در مقایسه فیدلیتی با دیگنیتی از نظر مصرف سوخت، فیدلیتی با گیربکس 6 سرعته دوکلاچه خود نسبت به دیگنیتی که از گیربکس CVT استفاده می‌کند، بهتر عمل می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی دیگنیتی ۷.۳ لیتر و فیدلیتی ۸.۱ لیتر است که در حالت کلی دیگنیتی مصرف سوخت پایین‌تری نسبت به فیدلیتی دارد. همچنین این خودرو از سیستم هوشمند ورود کاربر بدون کلید و سیستم روشنایی مشایعت تا درب منزل برخوردار است. در جدول زیر آپشن ها و امکانات دیگنیتی و فیدلیتی با هم مورد مقایسه قرار گرفته اند. با بررسی این جدول به خوبی مشخص است که هر دو خودروی چینی تازه وارد به بازار ایران، از آپشن ها و تجهیزات رفاهی خوبی برخوردارند و از نظر امکانات رفاهی تقریبا به هم شبیه هستند. با توجه به مقایسه انجام‌شده، انتخاب بین فیدلیتی و دیگنیتی بستگی به نیازها و سلیقه‌های فردی خریداران دارد.

بهمن خودرو فیدلیتی را نیز با امکانات ایمنی مشابه با دیگنیتی که در بالا به آنها اشاره شد به بازار عرضه می‌کند. اما علاوه بر این موارد، برای فیدلیتی امکانات پیشرفته‌تری چون سیستم تشخیص نقاط کور و سیستم هشدار خروج از خطوط جاده را در نظر گرفته که در لیست امکانات ایمنی دیگنیتی مشاهده نمی‌شوند. کراس اوورهای جذاب گروه بهمن علی‌رغم قیمت‌های بالا، طرفداران بسیاری میان مشتریان دارند. با وجود حجم موتور بیشتر و وزن بالاتر تیگو ۸ پرومکس، احتمالا گمان می‌کنید که مصرف سوخت فیدلیتی پرستیژ کمتر باشد، اما باید بدانید که نسخه ۷ نفره پرستیژ در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی ۸.۱ لیتر بنزین می‌سوزاند، اما میانگین مصرف سوخت تیگو ۸ پرومکس معادل ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. بهمن خودرو فیدلیتی را نیز با امکانات ایمنی مشابه با دیگنیتی که در بالا به آنها اشاره شد به بازار عرضه می‌کند، اما علاوه بر این موارد، برای فیدلیتی امکانات پیشرفته‌تری چون سیستم تشخیص نقاط کور و سیستم هشدار خروج از خطوط جاده را در نظر گرفته که در لیست امکانات ایمنی دیگنیتی مشاهده نمی‌شوند. در واقع دو خودرو دیفرانسیل جلو بوده و از موتور 1.5 لیتری توربوشارژ بهره می‌برند، اما با این وجود عملکرد هر دو خودرو یکسان نخواهد بود؛ چرا که بهمن موتور برای آنها گیربکس‌های متفاوتی را در نظر گرفته که به همین دلیل تجربه سواری متفاوتی را ارائه خواهند داد.

بنابراین اگر چابکی و شتاب می‌خواهید قطعا محصول فونیکس مدیران خودرو باید در اولویت خرید شما قرار گیرد. در طرف مقابل نیز فیدلیتی دارای چهره‌ای جدی با ابعاد بزرگ برای 7 سرنشین طراحی شده و با امکانات متعدد خود قصد دارد نگاه مشتریانی که به دنبال یک خودرو خانوادگی هستند را به خود جلب کند. ظاهر زیبای دیگنیتی باعث تمایز این خودرو با خودروهای چینی دیگر و افزایش طرفداران کراس اوور‌های کوپه در ایران شده است. مجهز بودن به ترمز ABS و سیستم کنترل کشش (TCS) و پایداری الکترونیکی (ESP) نیز در هر دو خودرو مشاهده می شود.

فیدلیتی ظاهری خانواده دوست داشته و جزء دسته خودروهای لوکس به شمار می آید، ظاهر این خودرو جدی بوده و در برخی قسمت ها از خطوط نرم و منحنی شکل بهره برده است و چراغ های عقب آن به صورت پیوسته طراحی شده اند و باعث شده است از دیگر محصولات رقبا متمایز دیده شود. از نظر عملکرد، فیدلیتی با قدرت بالاتر و گیربکس دو کلاچه، تجربه رانندگی هیجان‌انگیزتری را به ارمغان می‌آورد. اما گیربکس CVT دیگنیتی به دلیل نرمی و اقتصادی بودن، می‌تواند گزینه بهتری برای رانندگی روزمره باشد. طراحی بدنه دیگنیتی با استفاده از خطوط صاف و منحنی، جلو پنجره و سپر تهاجمی و سقف شیب‌دار نمایی اسپرت دارد.

همین موضوع باعث شده تا این گونه جعبه‌دنده به‌ویژه در شتاب‌گیری ثانویه بسیار موثر عمل کند و کارایی موتور و شتاب خودرو را بهبود دهد. اما این نوع گیربکس‌ها معمولا در شروع حرکت خودرو از حالت توقف کامل با مقداری تاخیر ناشی از در مدار قرار نگرفتن کامل کلاچ‌ یا همان حالت نیم‌کلاچ‌بودن، مواجه هستند که شتاب اولیه آنها را کاهش می‌دهد. این مورد در فیدلیتی پرستیژ و تیگو ۸ پرومکس تا حدودی احساس می‌شود، اما به نظر می‌رسد که تاخیر اولیه گیبرکس در فیدلیتی پرستیژ محسوس‌تر باشد.

باتوجه‌به بررسی‌های انجام‌شده، می‌توان دریافت که هر دو خودروی فیدلیتی و دیگنیتی ویژگی‌های برجسته و متمایزی دارند که آن‌ها را برای گروه‌های مختلف خریداران جذاب می‌سازد. فیدلیتی با تمرکز بر راحتی و ارگونومی، گزینه‌ای ایده‌آل برای خانواده‌ها محسوب می‌شود. در مقابل، دیگنیتی با طراحی آیرودینامیک و اسپرت، بیشتر مخاطبان جوان و علاقه‌مندان به خودروهای با ظاهر مدرن و جذاب را هدف قرار می‌دهد. پس از بررسی قیمت فیدلیتی در بازار آزاد به قیمت کارخانه فیدلیتی در اسفند ۱۴۰۳ می‌رسیم. بر اساس اعلام شرکت بهمن موتور، قیمت کارخانه فیدلیتی الیت تیپ ۱ پنج نفره مدل ۱۴۰۴ نزدیک به ۱ میلیارد و ۷۲۴ میلیون تومان تعیین شده است.همچنین فیدلیتی الیت تیپ ۲ هفت نفره مدل ۱۴۰۴ حوالی ۱ میلیارد و ۷۵۷ میلیون تومان در نمایندگی‌های بهمن موتور به فروش می‌رسد.

همچنین دیگنیتی از تجهیزات متنوع و پیشرفته‌ای مثل ترمز ضد قفل ABS، به همراه سیستم الکترونیکی توزیع نیروی ترمز EBD، سیستم کمکی ترمز EVA، BA، BAS، EBA و همچنین سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو ESC بهره‌مند است. در بازار خودروهای کراس‌اوور، دو ماشین جذاب و مورد توجه دیگنیتی و فیدلیتی، به‌عنوان نمایندگان از گروه بهمن خودرو در ایران شناخته می‌شوند. هر دو خودرو با ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد خود توانسته‌اند توجه بازار را به خود جلب کنند.

در مقایسه فیدلیتی با دیگنیتی در زمینه تکنولوژی و سرگرمی، هر دو خودرو به نمایشگرهای بزرگ مجهز هستند؛ فیدلیتی دارای نمایشگر 10.25 اینچی است که به‌صورت مجزا بر روی داشبورد قرار گرفته است، درحالی‌که دیگنیتی از نمایشگری مشابه استفاده می‌کند که به‌صورت یکپارچه با داشبورد طراحی شده است. همچنین، فیدلیتی از یک سیستم صوتی قوی با 8 بلندگو بهره‌مند است که دو بلندگو بیشتر نسبت به دیگنیتی دارد. از نظر قیمت خودرو هم فیدلیتی و دیگنیتی شرایط مشابهی در بازار دارند و هم‌قیمت هستند. نسخه جدیدی از فیدلیتی توسط گروه بهمن وارد بازار خواهد شد که فیدلیتی پرستیژ نام دارد. با وجود تعلق هر دو محصول به دو برند خودروساز متمایز، نمای داخلی آن‌ها در نگاه سطحی چندان فاصله‌ای از یکدیگر ندارند.

امکانات و تجهیزات رفاهی فیدلیتی و دیگنیتی در برخی زمینه‌ها مشابه هستند و در برخی موارد دیگر تفاوت‌هایی دارند. فیدلیتی با تجهیزاتی مانند مانیتور بزرگ 10.25 اینچی، دوربین 360 درجه، سقف پاناروما بزرگ، سیستم صوتی که به صورت پیانویی در زیر صفحه نمایش قرار گرفته و فرمان طرح D از جمله تجهیزات رفاهی برجسته این خودرو به شمار می‌روند. در طرف دیگر بخش فنی تیگو ۸ پرومکس نسبت به نسخه پرو ارتقا پیدا کرده و به‌جای آنکه موتور ۱.۶ لیتری را به کار بگیرد، یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ تزریق مستقیم TGDI را انتخاب کرده است تا قدرت و توانی که به چرخ‌های خود می‌رساند، بیش از پیش افزایش پیدا کند. این صندلی‌ها با روکش‌های چرمی پوشش داده شدند که به نظر می‌رسد طرح لوزی‌شکل و خطوط مورب حک شده روی طرح صندلی‌های تیگو ۸ پرو مکس جذاب‌تر به نظر می‌رسد و حس تشریفاتی‌تری را به بیننده انتقال می‌دهد.

البته بهمن موتور باز در این قسمت با کشورهای دیگر متمایز شده است چرا که در کشورهای دیگر گیربکس 5 سرعته دستی در کنار گیربکس CVT اتوماتیک به فروش می‌رسد. خودروی فیدلیتی با توجه به ابعاد و اندازه اش جزو کراس اوورهای 7 نفره دسته بندی می‌شود و شباهت زیادی با هیوندای سانتافه دارد. اما در کنار این ایراد فیدلیتی ، باید ذکر کرد که مزیت فیدلیتی با فاصله محوری 2720 میلی‌متر، در فضای بیشتر کابین خودرو خود را نشان می‌دهد. دیگنیتی پرستیژ در بخش طراحی ظاهری، به جز سپرها، با نمونه پرایم تفاوت چندانی ندارد، اما همین سبک طراحی و فرم کوپه‌ای سقف و درِ صندوق، حالت زیبا، تهاجمی و متفاوتی را برای دیگنیتی ایجاد کرده است. فیدلیتی پرستیژ در اصل جتور X70 پلاس است که نسخه ای لوکس تر و پر آپشن تر نسبت به X70 S یا همان فیدلیتی پرایم به حساب می آید. آخرین بخش از مقایسه دیگنیتی با فیدلیتی مربوط به تحلیل شرایط بازار برای این دو کراس اوور مونتاژ شده چینی است.

این سیستم‌ها علاوه بر آنکه ریسک تصادف را کاهش می‌دهند، تجربه کاربری را نیز ارتقا بخشیده و کار راننده را تا حد امکان ساده‌تر خواهند کرد. در مورد میزان تسلط راننده به بدنه خودرو هم باید گفت که ابعاد نسبتا بزرگ این کراس اوورها باعث می‌شود تا راننده ناخودآگاه حس ناخوشایندی بگیرد. اما موقعیت صندلی راننده، ابعاد پنجره‌ها، موقعیت قرارگیری و سایز آینه‌های جانبی به همراه سیستم‌های کمک راننده نظیر دوربین ۳۶۰ باعث می‌شود تا کاربر حس تسلط بالایی روی این خودروها داشته باشد و میزان دید آن نسبت به اطراف یا زاویه دید روبروی خودرو در حد اطمینان بخش ارزیابی شود. البته کوچک بودن شیشه عقب باعث محدود شدن دید پشت در هر دو خودرو می‌شود که این مشکل را باید با دوربین عقب هنگام دنده عقب رفتن حل کرد. اگر مقایسه تیگو 8 پرومکس با فیدلیتی پرستیژ را با بررسی تجربه رانندگی پی بگیریم، باید اشاره کنیم که کیفیت سواری تیگو ۸ پرومکس با وجود رینگ‌های ۱۸ اینچی و فاق لاستیک بیشتر، نسبت به فیدلیتی پرستیژ با رینگ‌های ۲۰ اینچی، کمی نرم‌تر بوده و سیستم تعلیق عملکرد بهتری در جذب ضربات ناشی از ناهمواری‌های درشت‌تر جاده ارائه می‌دهد. بدین ترتیب هنگام تعویض دنده، انتقال نیروی موتور به گیربکس تقریبا به‌طور مداوم برقرار است و دیگر شاهد افت یا قطع گشتاور ارسالی موتور به گیربکس هنگام کلاچ‌گیری نخواهیم بود.

تجهیزاتی چون شارژر وایرلس و گرمکن برای صندلی های جلو و صفحه کیلومتر شمار 12.3 اینچی مختص فیدلیتی بوده و در دیگنیتی وجود ندارند. از طرف دیگر، دیگنیتی مجهز به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و دوربین ثبت وقایع و درب باک الکتریکی است که در خودروی فیدلیتی این امکانات وجود ندارند. صندلی برقی با روکش چرمی، گرمکن برای راننده، چراغ های اتومات و LED ، سانروف پانوراما، سنسور هوشمند اتوماتیک درب صندوق عقب، سیستم ورود بدون کلید به خودرو، استارتر دکمه ای، شارژر بی سیم، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و … نیز جزء امکانات خودروی فیدلیتی می باشند. این خودرو مجهز به سیستمی برای تشخیص مانع نیز می باشد که آپشن ویژه ای به شمار می آید. بررسی و مقایسه دو خودروی دیگنیتی و فیدلیتی یکی از مقایسه های بسیار جذاب در بازار خودرو می باشد که در میان هوادارن هر کدام از این خودرو ها سر و صدای زیادی به پا کرده است.

اما نمای داخلی فیدلیتی پرستیژ به نظر می‌رسد که با خلاقیت‌های بیشتری همراه شده و به‌ویژه طرح دریچه‌های تهویه سه‌گانه میانی، حس قاطعیت و قدرتمندی طرح داخلی کابین این شاسی‌بلند چینی را ارتقا بخشیده است. در اینجا هم از نمایشگرهای به هم چسبیده شناور در بالای داشبورد استفاده شده که نخستین بار در محصولات مرسدس بنز مشاهده شد و سپس به بسیاری از خودروها از جمله محصولات چری راه پیدا کرد. علاوه بر این نمایشگرها، بخش‌هایی مثل طرح غربیلک فرمان و جانمایی کلیدهای تنظیم صندلی روی پنل درها هم از جمله دیگر نکات برگرفته از محصولات مرسدس بنز به شمار می‌روند که هم کارایی و هم زیبایی کابین فیدلیتی پرستیژ را ارتقا داده‌اند.

همچنین کلاستر خودرو از نوع دیجیتال به ابعاد ۱۲.۳ اینچ است که به ظاهر پیشرفته نمای داخلی آن کمک شایانی می‌کند. این در حالی است که دیگنیتی پرایم از کلاستر آنالوگ بهره می‌گیرد که از بسیاری جهان خواناتر و آشناتر است اما با مدرنیته و پیشرفت صنعت خودروسازی جهان فاصله قابل توجهی را به نمایش می‌گذارد. در سال‌های اخیر، بازار خودروهای کراس‌اوور در ایران با ورود مدل‌های جدید و متنوع به یکی از پرطرفدارترین و رقابتی‌ ترین بخش‌ها تبدیل شده است. در این میان، دو مدل فیدلیتی و دیگنیتی به عنوان دو گزینه محبوب در این بخش شناخته می‌شوند. این دو خودرو با ویژگی‌ های خاص و منحصر به فرد خود، توجه بسیاری از خریداران را جلب کرده‌اند. در این مقاله، به مقایسه فیدلیتی و دیگنیتی از جنبه‌های مختلف، شامل طراحی، امکانات رفاهی، ایمنی، مشخصات فنی و قیمت می‌پردازیم با ما در درایوتک همراه باشید.

در طرف مقابل نیز فیدلیتی دارای چهره‌ای جدی با ابعاد بزرگ برای ۷ سرنشین طراحی شده و با امکانات متعدد خود قصد دارد نگاه مشتریانی که به دنبال یک خودرو خانوادگی هستند را به خود جلب کند. همچنین سامانه‌های رفاهی مانند سردکن و گرمکن صندلی‌های جلو، سقف پانورامای برقی، شارژر بیسیم تلفن همراه، شیفتر دنده پشت فرمان، دوربین ۳۶۰ درجه و… هم در لیست تجهیزات سطح بالای این دو کراس اوور کمپانی چری مشاهده می‌شود. در این میان نسخه فول آپشن یا تیپ IE فونیکس تیگو ۸ پرومکس از تجهیزات بیشتری مثل گرمکن فرمان، گرمکن صندلی‌های عقب، دوربین ثبت وقایع، سامانه اپل کارپلی و اندروید اتو و… سود می‌برد که در فیدلیتی پرستیژ موجود نیستند.

ازسوی‌دیگر، فیدلیتی با جلو پنجره بزرگ، نوار کرومی سرتاسری و چراغ‌های ساده، یک ظاهر باوقار و زیبا ارائه می‌دهد. طراحی فیدلیتی با رینگ‌های بزرگ 18 و 20 اینچی و خطوط روی درها، هماهنگی و زیبایی خاصی به نمای کناری و پشتی خودرو می‌بخشد. این خودرو امکانات مدرن و فراوانی دارد که حس‌و‌حال یک خودرو نیمه لوکس را به فضای داخل کابین می‌بخشد. کمپانی چری در سال ۲۰۱۸ برند جتور را تاسیس کرد تا محصولاتی متفاوت نسبت به سری تیگو روانه بازار کند و بخش دیگری از سلیقه‌های مشتریان را به تسخیر کراس‌اوورهای متفاوت این نشان تجاری متبوع خود درآورد. در مورد راحتی صندلی‌های این دو شاسی بلند چینی هم باید بدانید که تیگو 8 پرو مکس و فیدلیتی پرستیژ دارای صندلی‌های جلو مطابق با اصول ارگونومی بدن کاربران هستند که دربرگیرندگی و حمایت بالایی به‌ویژه از ناحیه جانبی ایجاد می‌کنند و مقاومت و راحتی بالشتک‌های آنها نیز در طول زمان تقریبا ثابت باقی می‌ماند. رانا پلاس که بر پایه پلتفرم قدیمی پژو ۲۰۶ طراحی شده، به‌رغم برخی بهبود‌ها نسبت به نسل قبل، همچنان از نظر تکنولوژی و ایمنی، در مقایسه با خودرو‌های هم قیمت جهانی، عقب ماندگی قابل‌توجهی دارد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *