مقایسه خودرو ایرانی با خارجی

مقایسه اختلاف قیمت خودروهای وارداتی‌ در ایران و سایر کشورهای جهان گجت نیوز

نحوه استفاده از سایت بسیار ساده است بعد از ورود به سایت سازنده، مدل خودرو را وارد کنید و روی دکمه سبز Compare Cars کلیک کنید. اطلاعات نمایش داده شده در این سایت نسبت به سایت های ایرانی کمتر است و بیشتر روی اطلاعات موتور، شتاب و قیمت مانور می دهد. اولین سایت ایرانی که خدمت شما معرفی می کنیم و به کمک آن می توانید خودروهای مد نظر خود را از لحاظ فنی مقایسه کنید سایت بانی خودرو است. خیلی ساده وارد سایت شوید و فیلدهایی که در تصویر زیر نمایش داده شده است را پر کنید و روی دکمه جستجو کلیک کنید. امکان مقایسه خودرو در هر دو بخش محصول و لیست ها فراهم شده است و همچنین لیستی از محبوب‌ترین مقایسه‌های دیگر کاربران نیز در اختیار شما قرار می‌گیرد. در آینده امکان مشاهده قیمت خودرو و اطلاع از ثبت‌نام‌ها و شرایط فروش نیز به این بخش افزوده خواهد شد.

با بودجه‌ای در حدود ۵ هزار و ۲۰۰ دلار در بازار‌های جهانی می‌توان خودرو‌هایی مانند رنو کوئید، دچیا لوگان/ساندرو یا سوزوکی S-Presso را خریداری کرد. این خودرو‌ها اگرچه در رده اقتصادی قرار دارند، اما از نظر ایمنی، کیفیت ساخت و تکنولوژی، در سطح بالاتری نسبت به کوئیک و ساینا قرار دارند. به گزارش دنیای اقتصاد، در حالی بازار خودرو سال‌هاست با تورم افسارگسیخته دست و پنجه نرم می‌کند که مقایسه ارزش واقعی خودرو‌های داخلی و مونتاژی چینی در برابر همتایان جهانی شان، تصویری از شکاف عمیق بین قیمت و ارزش خودرو در بازار ایران را ارائه می‌دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد ایرادهای فنی در خودروهای داخلی به طور قابل توجهی بیشتر از خودروهای خارجی است. به طوری که در سه‌ماهه اول سال، به طور متوسط 4.6 خودرو از هر 100 خودرو به دلیل ایراد فنی به تعمیرگاه مراجعه می‌کند، در حالی که این عدد در سطح جهانی تنها 1.5 است. این وضعیت باعث می‌شود که مصرف‌کنندگان ایرانی در ابتدای خرید خودرو مجبور به مراجعه مکرر به تعمیرگاه شوند و این امر نارضایتی آنها را افزایش می‌دهد. همچنین، کیفیت قطعاتی که در تعمیرگاه‌ها استفاده می‌شود نیز در برخی موارد پایین است و این موضوع نارضایتی بیشتر را به دنبال دارد. نرخ ارز تأثیر قابل توجهی بر قیمت خودروهای وارداتی دارد و تغییرات آن می‌تواند به طور مستقیم بر بازار این خودروها اثر بگذارد. هنگامی که نرخ ارز افزایش می‌یابد، قیمت خودروهای وارداتی نیز به طور طبیعی افزایش می‌یابد، که این موضوع می‌تواند به دلیل افزایش هزینه‌های تولید در کشور مبدأ یا تغییرات در سیاست‌های تجاری و مالی باشد.

گام اول مدیریت جدید ایران‌خودرو برای ارتقای کیفیت محصولات خودروساز اول کشور، تغییر ساختار واحد تضمین کیفیت این شرکت بود. بر اساس توضیحات قره‌ای، واحد تضمین کیفیت در دوره مدیریت دولتی، زیر مجموعه یکی از قائم مقام‌های ایران‌خودرو بود، اما مدیریت جدید به واسطه اهمیت بالایی که برای تولید محصولات باکیفیت قائل است، واحد تضمین کیفیت را به عنوان یکی از واحدهای مهم، در زیرمجموعه مدیرعامل تعریف کرده است. بر این اساس، «واحد تضمین کیفیت» به عنوان یک معاونت مستقل اختیارات بیشتری خواهد داشت. در فهرست ۱۰ خودروساز اول ایران نام بهمن موتور، با ۳۲ درصد افت و تیراژ ۲۶۸۸۴ دستگاه در همانند دوره قبل در جایگاه پنجم قرار گرفته است. به نظر می رسد انتقال خط تولید وانت این شرکت به بهمن دیزل تأثیر زیادی بر آمار تولید بهمن موتور داشته است.

اکستریم RX هیبرید با فاصله محوری ۲۸۱۵ میلی‌متر، راحتی مورد نیاز ۴ سرنشین بلد قد را فراهم می‌کند. داخل صندوق عقب، ۶۶۰ لیتر فضای حمل بار وجود دارد که برای سفرهای بین شهری، راضی کننده است. در حالت دو نفره با جمع‌شدن پشتی صندلی‌های ردیف دوم، ۱۷۸۳ لیتر فضای قابل استفاده وجود خواهد داشت. مدیریت جدید ایران‌خودرو، بخش «بازرسی پیش از تحویل» را از واحد فروش به واحد کیفیت انتقال داده و به گفته قره‌ای، از این پس ملاک تحویل محصول به مشتریان، «کیفیت» خواهد بود. جلوگیری از پراکندگی پلتفرم‌های موتوری و به زبان ساده‌تر، ارتقا و استانداردسازی موتور، از دیگر برنامه‌های مدیریت جدید ایران‌خودرو برای بهبود کیفیت خودروهاست. قائم مقام مدیرعامل ایران‌خودرو در حوزه استراتژی و توسعه محصول خبر داد، پلتفرمی که «ری‌را» روی آن تولید می‌شود، ارتقاء خواهد یافت.

بر پایه گفته‌های این مقام مسوول، در گام نخست، بازنگری در پروژه تارای هیبریدی به منظور تغییر ظاهری مطلوب و همچنین ارتقای کیفیت در دستور کار قرار دارد. خودروهای هیبریدی از ترکیب دو یا چند منبع قدرت مانند برق و بنزین برای حرکت استفاده می‌کنند که به کاهش مصرف سوخت، آلودگی کمتر و بهبود عملکرد خودرو کمک می‌کند. انتخاب بین خودروهای داخلی و وارداتی به نیازها، بودجه و اولویت‌های شخصی هر فرد بستگی دارد.

برای مقایسه خودروهای مورد نظر خود فیلد برند و خودرو را پر کنید و روی دکمه جستجو کلیک کنید. نوار LED برای روشنایی روز از خط عمودی زیر روشنایی اصلی تا رشته‌ی افقی سراسر لبه‌ی کاپوت را شامل می‌شود. اکستریم  RX به عنوان یک خودروی لوکس چینی، چندان وابسته به ادوات پلاستیکی نیست اما زیر سپرجلو تا قاب گلیرها و رکاب و سپر عقب، مواد سیاه رنگ دارد. این مدل در زمان ۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت ۶ لیتر در صد کیلومتر دارد.

حجم‌دهی درپوش صندوق و جایگاه مخصوص اگزوزها، جالب توجه است و حالتی شبیه شاسی‌بلندهای کوپه تداعی می‌کند. حفره‌های بزرگ طرفین بدنه، جالب هستند اما مواد پلاستیکی زیر سپر عقب باوجود اگزوزهای دوقلو، جذابیت ظاهری اکستریم RX را کم می‌کند. ماموت خودرو نیز در این مدت علاوه بر رشد ۶۶ درصدی ۹۳۳۱ دستگاه خودرو تولید کرده و با یک پله ارتقا به جایگاه هفتم رسیده است. با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت. اگر داخل خودروی شما بو می دهد می توانید از ۱۰ مرحله رفع و از بین بردن بوی بد سیگار ، شیر ، نم و.. سایت خودرو بانک علاوه بر اینکه به شما اجازه می دهد از طریق وب به مقایسه خودرو بپردازید بلکه شما می توانید اپلیکیشن خودرو بانک را در دستگاه های اندروید و آیفون خود دانلود و از آن استفاده کنید.

طبیعتا اکستریم RX به عنوان یک خودروی سطح بالا در سبد محصولات چری، مجموعه‌ای کامل از امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی دارد که مهم‌ترین آن‌ها فناوری خودران Level 2 است. خریدار اکستریم RX می‌تواند علاوه‌بر کروز کنترل هوشمند با کاهش و افزایش سرعت بدون دخالت راننده در ترافیک، هدایت خودرو بین خطوط را به هوش مصنوعی واگذار کند. در طرف مقابل، ایکس ۵۵ پرو کابینی مدرن‌تر و اسپرت‌تر دارد که با ترکیب دو نمایشگر متصل (یکی برای پشت آمپر دیجیتال و دیگری برای سیستم سرگرمی)، فرمان دی‌کات و صندلی‌های اسپرت، حس یک خودروی تکنولوژیک و جوان‌پسند را به‌همراه دارد. ایکس ۵۵ پرو به‌دلیل فرم بدنه کراس‌اوور، فضای سرنشینان عقب و دید به بیرون بهتری دارد، درحالی‌که آریزو ۶ پرو با طراحی ارگونومیک‌تر و سواری پایین‌تر، حس راحتی بیشتری را برای راننده و سرنشینان به ارمغان می‌آورد.

در مورد خودرو‌های مونتاژی، این انحصار موجب شده که بتوانند به راحتی محصولات خود را به قیمت بالاتری به دست مصرف‌کنندگان ایرانی برسانند. حضور پررنگ شرکت‌های مونتاژکننده خودرو‌های چینی در ایران که هر کدام نماینده یک یا چند برند چینی هستند، بازاری کاملا انحصاری را شکل داده‌اند. در این بازار انحصاری، قیمت گذاری نه بر اساس ارزش واقعی محصول، بلکه بر مبنای حداکثر توان پرداخت قشر هدف صورت می‌گیرد. بازار انحصاری و نبود رقابت موجب شده است که خودرو‌های مونتاژی و داخلی ایران، با قیمتی بسیار بالاتر از ارزش واقعی‌شان فروخته شوند؛ در حالی‌که با همین قیمت‌ها، مصرف‌کنندگان جهانی خودرو‌هایی با کیفیت و فناوری بهتر دریافت می‌کنند.

این خودرو اوایل دههٔ ۷۰ شمسی ابتدا به‌صورت وارداتی و سپس مونتاژی توسط سایپا به ایران آمد و طی سال‌های بعد به پرفروش‌ترین و بعداً ارزان‌ترین خودروی بازار کشورمان تبدیل شد. حدود دو دهه بعد، سایپا اولین محصول ملی خود را با نام تیبا معرفی کرد که با استفاده از قطعات مشترک پراید و ریو ساخته شده و به‌نوعی نسل جدید پراید در ایران محسوب می‌شد. هرچند تولید تیبا در سال ۱۴۰۱ خاتمه یافت اما فیس‌لیفت‌های آن یعنی ساینا و سهند همچنان در حال تولید هستند. سهند جدیدترین خودرویی است که بر اساس تیبا ساخته شده و همچنان از همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ استفاده می‌کند که بر اساس موتور پراید ساخته شده است. این خودرو هم‌اکنون در نسل چهارم خود قرار دارد که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد و به‌تازگی با مدل کاملاً جدید و بزرگ‌تر K3 جایگزین شده است. کرولا کراس هیبرید 2024 یک شاسی‌بلند کامپکت است که با ترکیب طراحی جذاب و فناوری‌های پیشرفته، تجربه‌ای عالی از رانندگی را ارائه می‌دهد.

تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانسته‌ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راه‌گشاست، بدانیم. علاوه بر گالری عکس ماشین نیز با کیفیت مناسب برای علاقه‌مندان درنظر گرفته شده است، بخشی تحت عنوان پرسش و پاسخ نیز برای مطرح کردن ابهامات و سوالات کاربران در نظر گرفته شده است؛ کارشناسان زومیت و دیگر کاربران در این بخش آماده پاسخگویی به پرسش‌ها هستند. بین چراغ‌ها، مجرای ورودی هوا بسته شده و صرفا نام برند سازنده (EXEED) دیده می‌شود که احتمالا برای نسخه مونتاژ ایران،  XTRIMنوشته خواهد شد. در بازه مورد بررسی، آرین پارس موتور با ۴۲ درصد افت ۵۹۷۹ دستگاه تولید کرده و از جایگاه ششم به رده هشتم تنزل پیدا کرده است.

بر این اساس برخی کارشناسان پیشنهاد می‌دهند که برای رفع سرخوردگی خواست مشتریان داخلی و ایجاد رقابت در بازار خودرو بهتر است که واردات آزاد و تعرفه نیز با توجه به افزایش ۷۰۰ درصدی نرخ ارز طی سه سال گذشته، حذف یا تا حد امکان تعدیل شود. در مجموع طی سال‌های گذشته ممنوعیتی که در خصوص واردات خودرو وجود داشت و همچنین تورم، باعث افزایش قیمت خودرو در کشور شد که این افزایش در مورد خودروهای وارداتی بسیار چشمگیر بوده است. بارها در پدال و دیگر رسانه‌های خودرویی کشور از عقب‌ماندگی صنعت خودروسازی ایران گفته‌ایم و این موضوعی تکراری است که مرور دوبارهٔ آن حاصلی به دنبال ندارد.

خرید ماشین چینی می‌تواند برای برخی از خریداران جذاب باشد، به ویژه به دلیل مزایای خاصی که این خودروها ارائه می‌دهند. یکی از دلایل اصلی برای انتخاب ماشین‌های چینی، کیفیت و امکانات نسبتاً خوب آنها در مقایسه با خودروهای ایرانی است. در بسیاری از موارد، سیستم برقی، قدرت موتور و مقاومت بدنه این خودروها بهتر از نمونه‌های داخلی می‌باشد. اختلاف قیمت خودروهای وارداتی‌ در ایران با بازارهای جهانی، تبدیل به معضل اساسی بازار خودرو کشور شده که باید برای آن راه حلی پیدا کرد. براساس گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در مهرماه امسال منتشر کرد، قیمت خودروهای وارداتی (مدل ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷) در داخل کشور نسبت به خارج از کشور (مدل ۲۰۲۲) به صورت میانگین ۲۸۱ درصد بیشتر است. براساس گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در مهرماه امسال منتشر کرد، قیمت خودروهای وارداتی (مدل ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷) در داخل کشور نسبت به خارج از کشور (مدل ۲۰۲۲) به صورت میانگین ۲۸۱ درصد بیشتر است.

خودروهای داخلی معمولاً با قیمت‌های پایین‌تری نسبت به خودروهای وارداتی عرضه می‌شوند و این می‌تواند برای افرادی که بودجه محدودی دارند، گزینه‌ای مناسب باشد. این خودروها به دلیل آشنایی تولیدکنندگان با نیازهای بازار داخلی، ممکن است از نظر خدمات پس از فروش و قطعات یدکی نیز مزیت‌هایی داشته باشند. علاوه بر تعرفه نباید از مالیات و عوارض گمرکی هم چشم پوشی کرد، زیرا نقش مهم و موثری در افزایش قیمت خودرو دارند. به همین خاطر است که خودرو وارداتی پس از طی مراحل فوق به قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسد. بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که از مهم‌ترین دلایل ایجاد شکاف عمیق بین قیمت خودروهای وارداتی در بازارهای جهانی، سیاست‌های تعرفه‌ای است.

کلاس‌بندی خودروها بر اساس معیارهایی مثل طول، حجم موتور، فضای داخلی، یا هدف استفاده (شهری، خانوادگی، لوکس و غیره) انجام می‌شود. حال بر اساس توضیحات مدیر ارشد ایران‌خودرو، تیم جدید بر تولید خودروهای کلاسB  یا همان خودروهای کوچک شهری و همچنین کلاس C یعنی خودروهای خانوادگی کوچک متمرکز خواهد شد. عرضه محصولات کلاس C ایران‌خودرو تا سال ۱۴۰۵ در ابعاد خودرو کرولا، یکی از اهداف مدیریت جدید ایران‌خودروست. درخصوص خودروهای داخلی، چنین شکافی صدق می‌کند، منتهی نسبت به مونتاژی‌ها کمتر است. مثلا، روز گذشته پژو 207 دنده‌ای تی یو 5 با قیمت 830 میلیون تومان خرید و فروش شد. با این مقدار، امکان خرید دچیا ساندرو، سوزوکی سلریو و حتی مدل‌های جدید هیوندای آی10 وجود دارد.

به اعتقاد کریمی‌سنجری رقابتی نبودن بازار به تولید نیز سرایت کرده است و شرکت‌های خودروساز امکان تولید رقابتی ندارند. این کارشناس خودرو در ارتباط با نشانه‌های نبود رقابت در بخش تولید نیز می‌گوید خودروسازان در بحث تامین مواد اولیه و همچنین قطعات مورد نیاز چندان از آزادی عمل برخوردار نیستند. به نظر کریمی‌سنجری خودروسازان از مسیر جلب مشارکت‌های بین‌المللی نیز امکان رقابت‌پذیری را ندارند.

این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. آخرین سایت امروز که در آن می توانید قیمت روز خودروهای خارجی را برحسب پوند مشاهده کنید سایت Carbuyer است.

بر اساس توضیحات این مسوول ارشد ایران‌خودرو، ۱۶ ایراد محصولات «تارا»، «دنا» و به‌ویژه «ری‌را» شناسایی و برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی شده است. ده فرمان یا ۱۰ گام جدید مدیریت ایران‌خودرو در صورت اجرایی‌شدن، یک معنا بیش‌تر ندارد؛ ارتقای کیفیت محصولات که منجر به رضایت مصرف‌کنندگان و احیای نام ایران‌خودرو خواهد شد. این شرکت در این مدت با ۸۸۵ درصد رشد تولید خود را به ۲۷۷۰ دستگاه رسانده و از جایگاه یازدهم سال قبل به رده نهم رسیده است. در این مدت (۲۰۲۴) این خودروسازها در مجموع ۱ میلیون و ۲۵۵ هزار و ۳۳۴ دستگاه خودرو تولید کرده اند. همچنین در این مدت یعنی از دی ماه ۱۴۰۲ تا دی ماه ۱۴۰۳ ۲۷۰ هزار و ۵۹۷ دستگاه خودرو توسط خودروسازان بخش خصوصی حاضر در این فهرست تولید شده است. انتخاب بین خرید ماشین خارجی یا ایرانی باید بر اساس نیازها، انتظارات و اولویت‌های فردی صورت گیرد.

دستگیره‌های مخفی‌شونده،  رینگ‌های ۱۹ یا ۲۰ اینچ،  اکستریم RX را جذاب‌تر از خودروهای ارزان قیمت چینی نشان می‌دهند. به گزارش هفت صبح به نقل از اسب بخار، پیج اینستاگرامی معتبر کاراینداستری آنا لایسیس (carindustryanalysis) در ادامه بررسی وضعیت تولید خودرو در ایران، ۱۰ خودروساز اول کشورمان را براساس آمار تولید ۲۰۲۴ (دی ۱۴۰۲ تا دی ۱۴۰۳) معرفی کرده است. تجربه مالکیت خودرو، چه داخلی و چه وارداتی، به عوامل مختلفی بستگی دارد که می‌تواند بر تصمیم‌گیری خریداران تأثیر بگذارد. کیفیت محصولات شرکت پژو در ایران نیز به شدت افت کرده است و پژو 206 تنها موفق به کسب دو ستاره کیفیت شده است.

پیش از نوسانات نرخ ارز، خریداران خودروهای وارداتی همواره از قیمت این محصولات در بازار شکایت می‌کردند و با مقایسه قیمت خودروهای وارداتی با مشابه آنها در بازار بین‌المللی از اینکه باید مبالغ بیشتری را پرداخت کنند به نوعی شاکی بودند. این مقایسه قیمتی قبل از توقف واردات خودرو به کشور بود و آنچه جاده ورود خودروهای وارداتی را در آن زمان باریک می‌کرد تعرفه‌ای بود که از سوی سیاستگذار کلان برای ورود خودرو در نظر گرفته می‌شد. البته در حال حاضر به دلیل ممنوعیت واردات خودرو به کشور شاهد هستیم که خریداران برای محصولات وارداتی ۲۰۱۸ و حتی دست دوم، مبالغی را پرداخت می‌کنند که گاه می‌توانند با تبدیل همان مبلغ به دلار خودروی ۲۰۲۱ در بازار بین‌المللی بخرند. بدین ترتیب برخی از کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که در حال حاضر این امکان برای سیاستگذار کلان وجود دارد که با توجه به رشد ۷ برابری نرخ ارز دیگر دست از محدودیت‌های تعرفه‌ای بردارد و اجازه دهد رشد نرخ ارز کار تعرفه را انجام دهد و خودرو با تعرفه صفر وارد شود. اما با افزایش قیمت محصولات داخلی نیز این روزها بازار مقایسه خودروهای داخلی و خارجی باز هم داغ شده است. این بخش از کارشناسان معتقدند آنچه باعث می‌شود قیمت محصولات تولیدی قابل رقابت با محصولات حاضر در بازارهای بین‌المللی نباشد را باید در تیراژ تولید شرکت‌های خودروساز داخلی جست‌و‌جو کرد.

هیوندای اکسنت 2022 یک سدان جمع و جور و اقتصادی است که به خاطر طراحی جذاب و کارایی بالا شناخته می‌شود. این خودرو با موتورهای کارآمد و مصرف سوخت بهینه، گزینه‌ای مناسب برای رانندگی روزمره و شهری به شمار می‌آید. فضای داخلی اکسنت با کیفیت خوب و امکانات رفاهی مناسب، راحتی را برای سرنشینان فراهم می‌کند.

با شرکت در طرح خرید اقساطی مدیران خودرو، می‌توانید یکی از این دو خودروی جذاب را با قیمتی مناسب خریداری کنید. مدیریت جدید ایران‌خودرو بر خریدهای خارجی نظارت بیشتری خواهد داشت و با ارتقای گارانتی قطعات خریداری‌شده، به دنبال تولید محصولات باکیفیت‌تر است. علاوه بر تغییر و تحول در حوزه‌‌ پلتفرم‌ها، استانداردهای جدید و سخت‌گیرانه‌ای برای تامین قطعات مورد نیاز ایران‌خودرو اتخاذ شده است، از جمله فعال‌شدن «تیم اقدام سریع» در واحد کیفیت که قرار است با هدف ارتقای کیفی محصولات ایران‌خودرو، نظارت و بررسی دقیق‌تری در فرآیند تامین قطعات داشته باشد. در این بررسی تغییری در صدر جدول دیده نمی شود و همچنان ایران خودرو، سایپا در کنار مدیران خودرو، کرمان موتور و بهمن موتور نیمه بالایی جدول را به خود اختصاص داده اند، اما نکته قابل توجه ورود خودروساز بم (Bam co) به جمع ۱۰ خودروساز برتر ایران در بازه مورد بررسی است. نکته قابل توجه دیگر در این بررسی این است که ایران خودرو، سایپا، بهمن موتور، آرین پارس و ایران خودرو دیزل به رغم حضور در ۱۰ خودروساز برتر ایران با افت تولید همراه شده اند.

اگرچه همراه با توقف واردات خودرو، محصولات خارجی دست دوم و یا ۲۰۱۸ در کشورمان، قیمتی همسان یا بالاتر از بسیاری از خودروهای ۲۰۲۱ در بازارهای بین‌المللی پیدا کردند با این حال این روزها این همسانی با قیمت محصولات داخلی انجام می‌شود. هر چند مصرف‌کنندگان داخلی پیش از این با تعرفه بالا و قیمت گزاف می‌توانستند خودروی دلخواه وارداتی خود را خریداری کنند اما با توقف واردات باید تنها به محصولات داخلی بسنده کنند که این روزها با قیمت برخی از وارداتی‌ها برابری می‌کند. اگر متقاضیان قدری سر کیسه را شل کنند و مبالغ پرداختی خود را به حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان برسانند می‌توانند از میان محصولات برندهای ژاپنی تویوتا، میتسوبیشی و نیسان نیز دست به انتخاب بزنند و محصولاتی را خریداری کنند. این درحالی‌ است که با پرداخت مبالغ یاد شده در بازار فعلی ایران تنها امکان انتخاب محصولات مونتاژی چینی (چه محصولاتی که در دو خودروساز بزرگ مونتاژ می‌شود و چه محصولات مونتاژی شرکت‌های خودروساز خصوصی) را دارند. محصولاتی از برند میتسوبیشی مانند شاسی بلند اوتلندر، کراس‌اوور اِکلیپس مدل۲۰۲۱ را می‌توان با پرداخت معادل دلاری ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان خریداری کرد. همچنین امکان خریداری پیکاپ فرونتیر و سدان‌التیما مدل ۲۰۲۱ از برند ژاپنی نیسان نیز برای خریداران فراهم است.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که از میان 33 مدل خودرو سواری تولید شده در ایران، هیچ کدام موفق به کسب درجه کیفی چهار و پنج‌ستاره نشده‌اند. در خردادماه گذشته، برخی خودروها مانند پژو 206 صندوقدار و کیا سراتو با افت کیفی مواجه شدند. تیم کاریرا با پوشش اخبار خودروی ایران و جهان و همچنین تولید فیلم های بررسی خودرو همراه شما علاقه مندان به دنیای خودرو است. امیدواریم با پست امروز انزل وب به شما کمک کرده باشیم تا اطلاعات و مشخصات خودروهای مد نظر خود را با هم مقایسه کنید. اگر شما سرویس آنلاین دیگری برای مقایسه خودرو می شناسید می توانید آن را در بخش دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

همچنین، این مدل به تکنولوژی‌های مدرن از جمله سیستم اطلاعات و سرگرمی لمسی و امکانات ایمنی پیشرفته مجهز است، که آن را به گزینه‌ای عالی برای خریداران جوان و خانواده‌ها تبدیل می‌کند. هیوندای اکسنت 2022 با ترکیب عملکرد مناسب و قیمت رقابتی، انتخابی هوشمندانه در بازار خودروهای اقتصادی است. در بازار خودروهای چینی، چری آریزو ۶ پرو و فونیکس ایکس ۵۵ پرو، دو گزینه پرطرفدار هستند که هرکدام ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند.

هرچند فرمان‌پذیری و پایداری آریزو ۶ پرو در سرعت‌های بالا کمی بهتر است، اما ایکس ۵۵ پرو به‌لطف سیستم تعلیق تطبیق‌پذیر، عملکرد مناسبی در جذب ضربات دارد. با مقایسه آریزو ۶ جی تی با ایکس ۵۵ پرو به این نتیجه می‌رسیم که اگر یک خودرو با سواری نرم و اقتصادی می‌خواهید، آریزو ۶ پرو گزینه بهتری است؛ اما اگر اولویت شما ارتفاع بیشتر، موقعیت رانندگی بالاتر و عملکرد کراس‌اووری است، ایکس ۵۵ پرو انتخاب مناسب‌تری خواهد بود. مقایسه آریزو ۶ پرو با ایکس ۵۵ پرو از نظر فنی، نشان می‌دهد که آریزو ۶ پرو به یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ با قدرت حدود ۱۵۶ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متر مجهز شده است که نیروی خود را از طریق گیربکس CVT نه‌سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. درمقابل، ایکس ۵۵ پرو نیز از همان موتور ۱.۵ لیتری توربو بهره می‌برد؛ اما قدرت آن به ۱۵۶ اسب بخار و گشتاورش به ۲۳۰ نیوتن‌متر می‌رسد. تفاوت اصلی در گیربکس ۷سرعته دوکلاچه DCT آن است که تعویض دنده‌های سریع‌تر و راندمان بالاتری را در مقایسه با گیربکس CVT فراهم می‌کند. در برخی کشورها، دولت‌ها با تنظیم نرخ ارز سعی می‌کنند قیمت خودروهای وارداتی را کنترل کنند، در حالی که در دیگر موارد، نوسانات نرخ ارز به طور مستقیم بر قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد و دولت نمی‌تواند این تغییرات را مدیریت کند.

پایه این شکاف قیمتی و ارزشی را باید در ساختار انحصاری بازار خودروی ایران جست و جو کرد. بازار خودروی ایران، در دست یک گروه خودروساز مشخص و شرکت‌های مونتاژکننده برندهای چینی است. مونتاژکننده‌ها قیمت را بدون در نظر گرفتن ارزش واقعی و صرفا با توجه به توان پرداخت حداکثری متقاضیان، تعیین می‌کنند. از سوی دیگر، خودروهای وارداتی معمولاً به دلیل کیفیت بالاتر، تکنولوژی پیشرفته‌تر و امکانات بیشتر شناخته می‌شوند. این خودروها معمولاً تجربه رانندگی بهتری را ارائه می‌دهند و از نظر ایمنی و دوام در سطح بالاتری قرار دارند.

این خودرو‌ها از نظر ایمنی، تکنولوژی و کیفیت ساخت، در سطح بالاتری نسبت به پژو ۲۰۷ مونتاژی ایران قرار دارند. فضای داخلی سلتوس به‌خوبی طراحی شده و با امکانات رفاهی و تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای مانند سیستم اطلاعات و سرگرمی لمسی، قابلیت‌های اتصال به گوشی‌های هوشمند و امکانات ایمنی مدرن، راحتی و آسایش را برای سرنشینان فراهم می‌کند. کیا سلتوس 2024 به عنوان گزینه‌ای ایده‌آل برای خانواده‌ها و افرادی که به دنبال خودرویی با طراحی جذاب و عملکرد عالی هستند، شناخته می‌شود.

خودرو‌هایی که علاوه بر برند معتبر، از کیفیت ساخت بالاتر، ایمنی بیشتر و تکنولوژی پیشرفته تری برخوردارند. چری آریزو ۵T و جک S۳، اگرچه در بازار ایران به عنوان خودرو‌هایی با امکانات قابل قبول شناخته می‌شوند، اما در مقایسه با همتایان جهانی خود، ضعف‌های قابل‌توجهی در کیفیت مواد به کار رفته، تکنولوژی‌های ایمنی و دوام قطعات دارند. در شرایطی که واردات خودرو‌های خارجی با محدودیت‌ها و تعرفه‌های سنگین روبه‌روست، شرکت‌های مونتاژکننده چینی عملا بدون نگرانی از رقابت خارجی، می‌توانند محصولات خود را با قیمت‌های بالاتر عرضه کنند.

بااین‌وجود و علیرغم ظاهر ساده و اقتصادی لوگان، این خودرو به لطف کیفیت بالای قوای محرکه و قطعات فنی، توانست جای خود را در بازار کشورمان باز کند. در سال ۱۳۹۹ اما به دلیل تحریم‌ها و خروج رنو از ایران، تولید این سدان اقتصادی فرانسوی در کشورمان پس از ۱۳ سال خاتمه یافت. چندی بعد اما به دلیل محبوبیت لوگان در ایران و همین‌طور در اختیار داشتن امتیاز پلت‌فرم و وجود زیرساخت‌های تولید در کشور، سایپا تصمیم به ساخت بومی‌سازی ایرانیزه کردن آن گرفت که نتیجهٔ آن خودرویی بنام P90 شد. پراید درواقع خودرویی بود که توسط مزدا برای فورد توسعه پیدا کرد و از سال ۱۹۸۷ توسط کیا در کره هم تولید شد.

پیشنهاد ما این است که در صورت داشتن بودجه کافی خودرو های وارداتی باکیفیت یا ان دسته از خودروهای داخلی باکیفیت و مقاوم را خریداری کنید. برخی از خودروهای وارداتی ممکن است مصرف سوخت بالاتری داشته باشند، به ویژه مدل‌های بزرگ یا لوکس. ظاهر زیبای خودروهای چینی نیز یکی از عواملی است که خریداران را به سمت آنها جذب می‌کند.

به‌دنبال این انتظارات سرمایه‌های زیادی از دیگر بازارها به خودرو کوچ کردند و تقاضای کاذبی را دراین بازار شکل دادند. به گفته برخی از مسوولان صنعتی کشور تولید خودرو در نهایت تا پایان سال‌جاری به ۸۰۰ هزار دستگاه برسد این در شرایطی است که از سه سال پیش سه میلیون تقاضا در بازار خودرو شکل گرفته است. اما اتفاقاتی که طی چند روز گذشته همراه با نزولی شدن نرخ ارز رخ داد وجه دیگری از بازار خودرو را به رخ کشید. در دو هفته گذشته که روند نرخ ارز نزولی بود حباب قیمت خودرو نیز به شکل بی‌سابقه‌ای کوچک شد به‌طوری‌که قیمت‌ها در بازار خودرو بین ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یافت. پژو ۲۰۷ دنده‌ای TU۵ روز گذشته در بازار ۸۳۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد؛ بنابراین بهای آن به ۸‌ هزار و ۹۲۵ دلار می‌رسد. با بودجه‌ای نزدیک به ۹‌ هزار دلار در بازار‌های جهانی می‌توان خودرو‌هایی مانند دچیا ساندرو، سوزوکی سلریو یا حتی مدل‌های جدید هیوندای i۱۰ را خریداری کرد.

محدودیت واردات کاملا به نفع مونتاژکننده‌ها شده است و برای آن‌ها ارزش افزوده زیادی دارد. این مجموعه‌ها عملا نگران از دست دادن بازار نیستند، چون رقیب مهم و اساسی وجود ندارد که با آن‌ها رقابت کند. ظاهرا نسخه‌ی قوی‌تر با محرک برق و بنزین وارد ایران خواهد شد؛ اما عرضه‌ی مدل اصلی نیز بسیار محتمل است.

این مدل همراه گیربکس ۳ سرعته، در زمان ۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و کمتر از ۶ لیتر در صد کیلومتر، بنزین مصرف می‌کند. شرکت چری ادعا می‌کند با یک سوخت‌گیری و شارژ باتری ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتر، توان پیمایش فرای اکستریم RX وجود دارد. این خودرو با دو نوع باتری ۱۹/۴۳ و ۳۴/۴۶ کیلووات ساعت ساخت CATL در چین تولید شده که امکان رانندگی تمام برقی ۱۰۰ یا ۱۸۰ کیلومتر فراهم می‌کنند. این مدل، سال ۲۰۱۹ با دو مدل TXL و TX معرفی شد که طبیعتا طول بدنه‌های متفاوت ارایه می‌کرد.

براساس این مقایسه که بر مبنای قیمت سایت‌های معتبر جهانی و داخلی انجام داده است قیمت خودروی هیوندا آی 20 مدل 2107 در داخل کشور 40 هزار دلا و قیمت همین خودرو مدل 2022 در خارج از کشور 15 هزار دلار بوده است. نسل سوم پیکاپ‌های سری B مزدا در سال ۱۹۷۷ معرفی شد و گروه بهمن که آن زمان شرکت ایران وانت نام داشت مونتاژ آن را در سال ۱۳۶۳ آغاز کرد. کارا حدود یک دهه با کیفیت پایین و حداقل امکانات تولید شد تا اینکه نهایتاً سال گذشته بدون معرفی جایگزین از روی خط تولید کنار رفت. در سمت دیگر، وانت‌های سری B مزدا در پنج نسل تا سال ۲۰۰۶ تولید شدند و سپس جای خود را به پیکاپ جدید BT-50 دادند. این پیکاپ هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار دارد که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد و بر اساس ایسوزو D-Max ساخته شده است.

هرچند که محصولات اولیه، طراحی ناخوشایند و کیفیت فنی بسیار پایین داشتند؛ اما به مرور زمان، خودروهای چری سهم بیشتری از بازار کشورهای شرق آسیا و امریکای جنوبی گرفتند. تاریخ تاسیس چری به سال ۱۹۹۷ می‌رسد و حالا در کنار جیلی و بی‌وای‌دی و هاوال و چانگان، در گروه خودروسازان برتر چین ازنظر کیفیت فنی و ایمنی است. به گزارش دنیای اقتصاد، قیمت بازاری اکستریم وی ایکس، 4 میلیارد و 700 میلیون تومان است. با احتساب دلار 93 هزار تومانی، قیمت این خودرو معادل 50 هزار و 538 دلار خواهد بود. آمارها نشان می‌دهند که بیشترین تصادفات رانندگی در ایران مربوط به اتومبیل‌های داخلی مانند پژو ۴۰۵، پژو پارس و پراید است، که این موضوع به کیفیت پایین این خودروها اشاره دارد. ایمنی یکی از عوامل کلیدی در انتخاب خودرو برای ایرانیان است و نگرانی‌های مربوط به ایمنی خودروهای داخلی باعث شده که برخی به خرید ماشین‌های خارجی، حتی چینی، روی آورند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *