مقایسه خودرو تارا با دنا

مقایسه تارا با دنا پلاس؛ مشخصات فنی و ظاهری + جدول مقایسه نظرکده

در بازار داخلی امروز دنا پلاس خودرویی زیبا و اسپرت و هیجان‌انگیز برای مشتریان جوان محسوب می‌شود، اما اگر منصفانه و از دید کارشناسی به آن نگاه کنیم، متوجه به هم‌ریختگی‌هایی در عناصر این خودروی سدان می‌شویم. به هر حال می‌توان گفت که در بازار فعلی ایران دنا پلاس چهره‌ای اسپرت و مدرن را ارائه می‌کند. این سدان اقتصادی و خوش‌ترکیب قرار است در بازار رقابتی کنونی آشوب به پا کند و گوی سبقت را از سایر رقبای خود برباید. از آنجایی که دنا پلاس سال‌هاست در بازار حضور دارد و حساب خود را پس داده می‌توان نسبت به آن امیدوار بود. در مقابل دنا پلاس از موقعیت سواری مشابه سمند برخوردار است و با نشستن پشت فرمان آن و چند دقیقه رانندگی به این نکته پی خواهید برد. سواری دنا پلاس نسبتاً نرم است و در ابتدای حرکت شاید به علت وزن بالا شتاب گیری کندی داشته باشد اما با افزایش دور پیشرانه وضعیت آن بهتر می‌شود.

در نهایت، تجربه رانندگی بر اساس سلیقه شخصی و نیازهای فردی متغیر است، و انتخاب بین دنا پلاس و تارا بستگی به اولویت‌ها و ترجیحات شما دارد. دنا پلاس و تارا هر دو از پیش کشنده کمربند ایمنی برخوردار هستند که در شرایط اضطراری، کمربند ایمنی را به صورت خودکار کشیده و سرنشینان را در معرض خطر نهایی از آسیب جلوگیری می‌کند. طراحی داخلی و کیفیت متریال استفاده شده در کابین، یکی از عوامل مهم در انتخاب خودرو برای خریداران ایرانی است. نمی‌توان گفت که دنا پلاس در این زمینه عملکرد اصلا خوبی ندارد، زیرا فضای 500 لیتری را در اختیار می‌گذارد. متریالی که در درون این دو خودرو به کار رفته مسلما از بهترین مواد موجود نیست، ولی بد هم ارزیابی نمی‌شود و در یک کلام تارا در این قسمت امتیاز بالاتری می‌گیرد.

پس از پایان مهلت ثبت‌نام، نتایج اولویت‌بندی ثبت‌نام ایران خودرو اعلام خواهد شد. باید دید که این روند افزایشی یا کاهشی در قیمت‌ها، تا پایان سال چگونه پیش خواهد رفت و آیا می‌توان امیدوار بود که نوسانات قیمتی در این بازار در ماه‌های آینده کاهش یابد یا خیر. خرید اقساطی خودرو، امکان دسترسی به خودرو را برای افراد با بودجه محدود فراهم می‌کند و نیاز به پرداخت یکجا مبلغ کل خودرو را برطرف می‌کند. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانسته‌ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راه‌گشاست، بدانیم. شما کدام یک را ترجیح می‌دهید؟ به‌نظر شما کدام ویژگی‌های خودروها باید در اولویت برای خرید قرار بگیرند؟ لطفا دیدگاه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

جک J4 با طراحی اسپرت و جوان‌پسند خود، مناسب افرادی است که به دنبال ظاهری مدرن هستند. جلوپنجره جذاب، چراغ‌های LED و خطوط نرم و هماهنگ در بدنه، این خودرو را به گزینه‌ای خوش‌چهره در خیابان‌ها تبدیل کرده است. به گزارش سرویس خودرو اقتصادآنلاین، ایران خودرو در جدیدترین فروش فوق‌العاده اسفند ۱۴۰۳، امکان ثبت‌نام برای متقاضیان طرح جوانی جمعیت را فراهم کرده است. در این طرح، مادرانی که از تاریخ ۲۴ آبان ۱۴۰۰ به بعد فرزند دوم یا بیشتر به دنیا آورده‌اند، می‌توانند در قرعه‌کشی اولویت‌بندی ثبت‌نام خودروهای ایران‌خودرو شرکت کنند.

همچنین فرمان برقی تارا عملکردی سبک‌تر و نرم‌تر را در مقایسه با فرمان هیدرولیکی دنا پلاس ارائه می‌دهد و شاید در مجموع بتوان گفت که حس و حال رانندگی با تارا بیش از دنا پلاس به یک خودرو مدرن و امروزی نزدیک است. بنابراین شاید بتوان گفت که در مجموع تارا برنده بخش فضای داخلی در این مقایسه خواهد بود و بعید است که دنا شانسی برای عرض اندام در برابر این محصول جوان ایران خودرو داشته باشد. اولین و مهم‌ترین بخش مقایسه تارا با دنا پلاس به مشخصات فنی و عملکردی آن‌ها مربوط می‌شود. باتوجه‌به اینکه هر دو محصول، از خط تولید ایران‌خودرو به بازار عرضه شده‌اند، شرایط فروش اقساطی ایران خودرو، تسهیلات ویژه‌ای برای خرید این دو خودرو پیش روی شما می‌گذارد. مشخصات فنی موتورهای خودروهای تارا و دنا پلاس، در حدود ۱۱۳ اسب بخار قدرت دارند و از گیربکس ۵ دنده دستی برخوردار هستند. با این وجود، تفاوت‌هایی در حجم موتور و گشتاور وجود دارد که این تفاوت‌ها می‌توانند تأثیرگذار باشند.

متقاضیان ثبت نام ایران خودرو می‌توانند سورن پلاس XU۷P را در رنگ‌های سفید، خاکستری متالیک، نقره‌ای متالیک، مشکی آبنوس و آبی کبود با موعد تحویل ۹۰ روزه خریداری کنند. امکانات رفاهی، نقش مهمی در انتخاب خودرو ایفا می‌کند؛ زیرا امروزه اغلب خریداران تمایل دارند تا از امکانات رفاهی بیشتری بهره‌مند شوند. برخی از امکانات رفاهی مانند سانروف، فرمان با نیروی کمکی برقی، آینه‌های جانبی تاشو، دوربین دید عقب، مه‌شکن جلو و عقب و تنظیم برقی صندلی‌های جلو در هر دو خودرو مشترک است. همچنین برخی از مالکین از نحوه عملکرد گیربکس و کیفیت جا رفتن دنده‌ها نیز رضایت ندارد و این مشکل را به عنوان نقطه ضعف جدی تارا در زمان شتاب‌گیری عنوان می‌نمایند. عملکرد ترمز هر دو خودرو به لطف وجود ترمزهای چهارچرخ دیسک در حد متوسط و قابل قبول است اما همانطور که گفته شد به لطف وجود ESP باید برتری را از آن تارا دانست.

قدرت موتور دنا در سربالایی و دور بالا و گرفتن گشتاور برای معکوس و غیره دنا خیلی بهتر. و اینکه در اتومبیل های سدان بزرگی و استحکام مهمه که اینجا دنا خیلی سرتره. طراحی ظاهری چه از صندوق و چه از دید جلو صلیقه ایه که عمده مردم دنا را میپسندند. جک J4 از موتور ۱.۵ لیتری با توان ۱۰۷ اسب بخار بهره می‌برد که در کنار گیربکس CVT مصرف سوخت بهینه‌ای را ارائه می‌دهد. این خودرو برای مصارف شهری و اقتصادی انتخابی ایده‌آل است و تعلیق آن نیز سواری نرمی را در مسیرهای روزمره فراهم می‌کند.

به‌ عنوان‌ مثال، دنا پلاس اتوماتیک مدل ۹۹ با کارکرد ۶۵ هزار کیلومتر حدود ۷۵۰ میلیون تومان قیمت‌ گذاری شده، درحالی‌که کف قیمت تارا اتوماتیک مدل ۱۴۰۰ از ۸۵۰ میلیون تومان شروع می‌شود. ازنظر هزینه‌های مصرفی، مصرف سوخت دنا پلاس در حالت ترکیبی ۷.۷ لیتر، دنا پلاس توربو اتوماتیک ۷.۹ لیتر و تارا تقریبا ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است (هنوز مصرف سوخت تارا اتوماتیک را نمی‌دانیم). از سوی دیگر استهلاک خودروهای توربوشارژ بیشتر است و بنابراین به‌طورکلی می‌توان تارا را نسبت‌به دنا پلاس کم‌مصرف‌تر دانست. دنا پلاس توربو اتوماتیک و تارا اتوماتیک هر دو محصول ایران خودرو هستند و از نظر گستردگی خدمات پس از فروش و حتی محبوبیت در بازار تفاوت فاحشی بینشان وجود ندارد.

باتوجه‌به آنچه در مقایسه دناپلاس با تارا گفتیم، دو خودروی دنا پلاس و تارا از برخی جهات مشابه یکدیگر هستند و شاید دنا پلاس توربو اتوماتیک را بتوان برتر از تارا دانست. شاید شما از نظر ظاهری دنا پلاس را زیباتر بدانید و همین برایتان مهم‌تر باشد، اما برخی ممکن است به سرعت و چابکی آن اهمیت بدهند. برخی دیگر ممکن است امنیت خودرو را مهم‌تر بدانند ولی برخی دیگر به جاداربودن یا امکانات آن اولویت بدهند. البته خوش‌بختانه ایران خودرو در زمان آماده‌سازی مقدمات مونتاژ پژو 301 توانست به دانش فنی پلت‌فرم این خودرو (موسوم به پلت‌فرم PF1) دست یابد و به این‌ترتیب خودرو تارا در سال 1400 روی همین پلت‌فرم معرفی شد.

مهم‌ترین مزیت کیان خودرو، نسبت به سایر شرکت‌های فعال در زمینه خرید و فروش خودرو، تحویل فوری و دریافت سود کم در طی اقساط است. کافی است با کارشناسان مجموعه ارتباط بگیرید تا شرایط آسان و جذابی برای خرید خودرو فراهم کنند. در زمینه فضای ردیف عقب، هر دو خودرو مناسبی برای سرنشینان با قد حدود ۱۸۰ سانتی‌متر را فراهم می‌کنند و هیچ محدودیت یا آزاردهی خاصی در این بخش حس نمی‌شود. صندوق عقب نیز در هر دو خودرو وسیع است، اما این مزیت در تارا به خوبی مشخص است؛ زیرا صندوق عقب آن حدود ۶۴۰ لیتر فضا دارد که معادل ۱۴۰ واحد بزرگ‌تر از صندوق عقب دنا پلاس است.

در این میان، دنا پلاس توربو اتوماتیک از چراغ خوشامدگویی و تهویه مطبوع اتوماتیک بهره می‌برد که در تارا اتوماتیک وجود ندارند ضمن این‌که تنظیمات صندلی‌های آن هم کامل‌تر است. پس از مقایسه تارا و دنا، باید بتوانید به این سوال که تارا بهتر است یا دنا پاسخ دهید. اما دادن پاسخ دقیق به این سوال چالش‌برانگیز است؛ چرا که هر دو خودرو مزایا و معایب خاص خود را دارند و انتخاب نهایی به نیاز و سلیقه کاربر بستگی دارد.

از نظر طراحی و آپشن هم می‌توانیم به هر دو خودرو امتیاز تقریباً یکسانی بدهیم و سلیقه خریدار خودرو برتر در این بخش‌ها را مشخص خواهد کرد. با این اوصاف، خرید دنا پلاس توربو اتوماتیک را می‌توانیم به خریداران جوان‌تر و خانواده‌های کم‌جمعیت توصیه کنیم اما اگر سبک رانندگی آرام‌تری دارید و بیش‌تر اهل مسافرت‌های خانوادگی هستید؛ خرید تارا اتوماتیک برایتان مناسب‌تر خواهد بود. تارا و دنا پلاس هردو از نظر مشخصات فنی و عملکرد در بازار خودروهای ایرانی رقابت نزدیکی دارند. تارا به موتور 1.6 لیتری TU5P با 4 سیلندر و 16 سوپاپ مجهز است که توانایی تولید 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. در مقابل، دنا پلاس در نسخه توربو، از موتور 1.7 لیتری EF7 بهره می‌برد که توانایی تولید 150 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. مقایسه تارا با دنا پلاس نشان می‌دهد که دنا پلاس عملکرد بهتری در شتاب و سرعت دارد، به‌طوری‌که شتاب 0 تا 100 دنا پلاس توربو حدود 10 ثانیه است، درحالی‌که تارا این شتاب را در حدود 12.5 ثانیه طی می‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز، بازار خودروهای داخلی در هفته دوم اسفند 1403 شاهد تغییرات قابل توجهی در قیمت‌ها بود. در این میان، خودروهایی که معمولاً به عنوان گزینه‌های اقتصادی و پرتقاضا شناخته می‌شوند، بیشترین نوسانات قیمتی را تجربه کردند. این خودرو به عنوان جایگزینی برای پژو 301 در نظر گرفته شد و با طراحی مدرن و امکانات متنوع، توانست نظر جوانان را جلب کند. ایمنیخودرو، مهم‌ترین فاکتوری است که در هنگام انتخاب خودرو باید مد نظر قرار بگیرد؛چرا که سرنشینان خودرو در معرض خطرات رانندگی قرار دارند و باید از امنیت کافیبرخوردار باشند.

خوشبختانه زمانی که خودرو را روشن می‌کنید، سر و صدای زیادی درون کابین نمی‌پیچد. تارا دنده‌ای در این خصوص عملکرد بهتری نیز دارد و توانسته از نظر سر و صدا از رقیب خود پیشی بگیرد. برای این‌که یک دید کلی نسبت به این دو خودرو داشته باشید، در جدول زیر به مقایسه تارا با دنا پلاس در نسخه اتوماتیک پرداخته‌ایم. اگر هنوز هم درباره مقایسه تارا با دنا پلاس سوالاتی دارید، می‌توانید آن‌ها را در بخش دیدگاه همین صفحه بنویسید تا کارشناسان ما در شیپور، شما را به‌صورت تخصصی راهنمایی کنند.

نگاهی به طراحی ظاهری این دو محصول ایران خودرو نشان می‌دهد که ممکن است ناهماهنگی‌ها و بدسلیقگی‌هایی در طراحی‌های آنها وجود داشته باشد. با این حال، باید توجه داشت که دنا پلاس و تارا به عنوان خودروهای اقتصادی شناخته می‌شوند و انتظار طراحی‌های متناسب با این دسته از خودروها را داریم. اگرچه از زاویه دید کارشناسان، ناهماهنگی‌های زیادی در نماهای مختلف دنا پلاس وجود دارد، اما زیبایی‌های ظاهری آن به چشم عموم جلوه می‌کند. این موضوع به انتخاب بر اساس سلیقه فرد بستگی دارد که کدام یک از این دو محصول را زیباتر ارزیابی می‌کند.

به دلیل بهینه‌سازی‌هایی که روی پلتفرم پژو ۳۰۱ انجام شده، تارا از هندلینگ نسبتاً خوبی در کلاس خود برخوردار است. همچنین، ری‌را به‌عنوان یک کراس‌اوور شهری، از سیستم تعلیق بهبودیافته‌ای بهره می‌برد که در مقایسه با برخی رقبا، سواری متعادلی ارائه می‌دهد. ابن دو خودرو از پیشرانه TU5P و EF7 TC بهره می‌برند که نسبت به نسخه قدیمی، عملکرد و راندمان بهتری دارند. این موتورها مجهز به زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVT) و مصرف سوخت کمتری نسبت به موتورهای قدیمی ایران‌خودرو دارند. هایما S7 پلاس هم با رشد ۱.۰۹ درصدی روبه‌رو شد و قیمت آن از ۱ میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومان به ۱ میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان رسید.

از نظر خدمات پس از فروش هم  میان دو خودرو تارا و دنا پلاس از شرکت ایران خودرو، تفاوت‌های زیادی وجود ندارند. مقایسه تارا و دنا پلاس به بخش تجهیزات می‌رسد و علیرغم اینکه هر دو خودرو قیمت بالایی دارند اما حداقل‌های ممکن را در اختیار خریداران قرار می‌دهند. در این بخش اختلاف قطعی و بزرگی بین سدان های ایران‌خودرو وجود ندارد و نمی‌توان بر اساس فقدان برخی تجهیزات در دو مدل نظری قطعی درباره خرید تارا و دنا پلاس داشت. البته فقدان برخی سیستم‌های ایمنی همچون کنترل پایداری و کنترل کشش در دنا پلاس می‌تواند روی توانایی‌های حرکتی آن تأثیرگذار باشد ضمن اینکه ترمزهای عقب این خودرو از نوع کاسه‌ای هستند که جای سؤال دارد. دنا پلاس اتوماتیک و تارا اتوماتیک در بازار آزاد قیمت تقریباً یکسانی دارند و هر دو حوالی یک میلیارد تومان معامله می‌شوند. با این ‌حال، در بازار خودروهای دست ‌دوم، دنا پلاس به ‌دلیل حضور طولانی‌تر و تنوع بیشتر، با قیمت کمتری نسبت به تارا عرضه می‌شود.

– تارا با سیستم‌های هوشمندی مانند ESP و TPMS ارتباط دارد که به افزایش ایمنی و کارایی کمک می‌کنند. – هر چند که لوازم یدکی موتورهای تارا همچنان در بازار گسترده نیستند، اما با گذر زمان این وضعیت بهبود خواهد یافت. پس شما هم اگر از سایت، پیج اینستاگرام، محصول یا خدماتی استفاده کرده اید، نظر خود را برای کمک به دیگران در این سایت منتشر کنید. نظرکده (نظر کده | NazarKade) سایتی برای ثبت تجربه خرید شما از کسب و کارهای آنلاین و اینستاگرامی می باشد. اگر شما تجربه خرید از سایت ها و پیج های اینستاگرام را دارید، می توانید نظر خود را در سایت منتشر کنید. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.

قیمت این خودرو که در ابتدای هفته ۷۰۰ میلیون تومان بود، در انتهای هفته به ۷۰۵ میلیون تومان رسید. رشد ۰.۷۱ درصدی این خودرو نشان می‌دهد که باوجود ثبات نسبی در بازار، همچنان تمایل به افزایش قیمت‌ها در میان خودروهای داخلی وجود دارد. قدرت و گشتاور بالا دنا پلاس، عملکردی عالی به آن می‌دهد؛ به‌طوری‌که 0 تا 100 را در 12.3 ثانیه می‌پیماید. قدرت و گشتاور تارا، کمی ضعیف‌تر از دنا پلاس است و شتابی معادل 12.5 ثانیه دارد. به‌طورکلی این خودرو برای رانندگی شهری مناسب است، درحالی‌که دنا پلاس در جاده‌های بیرون شهری و سربالایی‌ها نیز عملکردی عالی دارد. این مجموعه، با ارائه طرح‌های متنوع اقساطی، امکان خرید قسطی تارا و دنا پلاس را در اقساط ۱۲ ماه تا ۶۰ ماه و پیش‌پرداخت مناسب فراهم کرده است.

اما خودرو تارا از هندلینگ بهتر، فرمان برقی و سیستم تعلیقخشک‌تر بهره می‌برد. عملکرد ESP در این خودرو قابل قبول است، اما در برخیمدل‌ها عملکرد گیربکس نامطلوب گزارش شده است. در حال حاضر ایران‌خودرو چندین سدان تقریباً هم‌کلاس را در کنار یکدیگر عرضه می‌کند و همین امر خریداران را بر سر دو راهی قرار می‌دهد. خانواده‌هایی که خواهان خرید یک سدان کم استهلاک و بی‌دردسر هستند چاره‌ای جز انتخاب محصولاتی همچون تارا و دنا پلاس نخواهند داشت. با این تفاسیر انتخاب شما کدام سدان خواهد بود؟ از مالکان عزیز تارا و سدان پلاس نیز درخواست می‌شود تجربیات خرید و مالکیت خودروی خود را با ما و کاربران به اشتراک بگذارند.

نسخه ی توربو ی دنا پلاس نیز با جعبه دنده دستی توسط ایران خودرو عرضه شده است و تولید دنا پلاس توربو با جعبه دنده اتوماتیک در این شرکت در سال 1399 آغاز شد. به این ترتیب که دنا معمولی 3 ستاره کیفی دارد ، دنا پلاس 4 ستاره ولی دنا پلاس توربو اتومات 5 ستاره کیفی بدست آورده است. از نظر مصرف سوخت، تارا با مصرف ترکیبی حدود 7 لیتر در هر 100 کیلومتر نسبت به دنا پلاس با مصرف حدود 7.4 لیتر، عملکرد بهینه‌تری دارد. بااین‌حال، دنا پلاس به‌دلیل فناوری توربوشارژ خود، توانایی بهتری در شتاب و سرعت از خود نشان می‌دهد و حداکثر سرعت آن به 215 کیلومتر در ساعت می‌رسد، درحالی‌که تارا حداکثر سرعتی معادل 190 کیلومتر بر ساعت دارد. البته عملکرد تارا در سرعت‌های زیاد به‌دلیل پلتفرم جدیدتر خود، پایدارتر است. در این مرحله از مقایسه تارا با دنا پلاس نوبت به امکانات و آپشن‌های رفاهی می‌رسد.

به‌نظر می‌رسد که فروشندگان پژو ۲۰۷ اتوماتیک در این شرایط با چالش‌هایی برای جلب مشتریان روبرو بوده‌اند. یکی از فاکتورهای بسیار مهم و تاثیرگذار در هنگام انتخاب دو سدان هم‌رده، مشخصات فنی این دو خودرو است. در مقایسه فنی تارا و دنا، در می‌یابیم که دنا موتور قدرتمند و شتاب‌گیری سریع‌تری نسبت به تارا داشته؛ اما خودرو تارا از هندلینگ بهتری برخوردار است. پیشرانه‌ توربوشارژ TU5 Plus با حجم 1645 سی‌سی در دنا پلاس، 113 اسب بخار (6000 دور در دقیقه) قدرت و 155 نیوتن‌متر (در 3500 تا 4500 دور در دقیقه) گشتاور تولید می‌کند.

با توجه به افزایش قیمت‌های اخیر ایران خودرو حالا تارا با قیمتی در حدود 290 میلیون تومان به دست مشتری می‌رسد و دنا پلاس نیز خودرویی 225 میلیون تومانی است. این درحالیست که به جز بخش ایمنی، فاصله عملکردی دو خودرو در حد 65 میلیون تومان نیست. از سوی دیگر در بازار آزاد شاهد اختلاف قیمتی بسیار بیشتری هستیم که بازهم به ضرر تارا تمام می‌شود. جایی که تارا با قیمت 400 میلیون تومان عملاً رو در روی دنا پلاس توربوشارژ قرار می‌گیرد و دنا پلاس دنده دستی در محدود 300 میلیون تومان خودرویی به شدت ارزان قیمت‌تر و خوش بازار‌تر است.

دنا پلاس توربو اتوماتیک شانسی برای تارا اتوماتیک باقی نمی‌گذارد که البته با توجه به اختلاف قدرت پیشرانه‌های دو خودرو، این قضیه طبیعی است. در بخش هندلینگ و فرمان‌پذیری هم تارا با توجه به اندکی به‌روزتر بودن سیستم تعلیق و تجهیز به سیستم‌های کنترل پایداری، عملکرد بهتری دارد و در پیچ‌های تند استرس کم‌تری به راننده خود وارد می‌کند. همان‌طور که در جدول مشخص است، دنا پلاس از نظر قدرت موتور و شتاب، برتری قابل توجهی نسبت به تارا دارد؛ اما تارا هم، با بهره‌گیری از پلتفرم جدیدتر PF1، از نظر هندلینگ و پایداری در پیچ‌ها، عملکرد بهتری ارائه می‌دهد. همچنین، وجود سیستم کنترل پایداری الکترونیکی در تارا، ایمنی این خودرو را افزایش داده است. در مقایسه تجربه رانندگی تارا ودنا در می‌یابیم که دنا پلاس اتوماتیک دارای هندلینگ قابل قبول، فرمانهیدرولیکی و سیستم تعلیق نرم است.

تغییر طرح چراغ‌های عقب، اضافه شدن بعضی امکانات و عدم تغییر فنی نسبت به مدل V2، از مهم‌ترین مشخصات این تیپ از تارا اتوماتیک به شمار می‌رود. در پایان کار مقایسه این دو خودرو باید از تارا دنده‌ای به عنوان سدانی جمع و جور و خانوادگی یاد کرد که توانسته محبوبیت زیادی کسب کند. از آن طرف به علت قدمت و حضور بیشتر دنا پلاس در بازار داخلی و تجربه‌ای که مشتریان با آن کسب کرده‌اند، این سدان محبوب اطمینان بیشتری دارد. در پایان این بخش می‌توان گفت که دنا پلاس امکانات بهتر و بیشتری دارد که شامل برتری‌هایی همچون صندلی برقی و سانروف می‌شود و از طرف دیگر تارا دنده‌ای در قسمت تجهیزات ایمنی و کنترل کشش و پایداری ارتقای بیشتری یافته است. در کل کنترل پایداری تارا در سطح بالاتری از رقیب خود است و هندلینگ بهتری را از آن شاهد هستیم. پایداری بهتر این خودرو به این دلیل است که پلتفرم رقیب آن پژو 405 است و قدیمی محسوب می‌شود و سیستم‌های کنترل پایداری را ندارد.

هر دو خودرو از ضعف‌های جدی در طراحی ظاهری رنج می‌برند که به خصوص شامل ناهماهنگی در نمای جلو و عقب، درهم ریختگی خط و خطوط بدنه و مسائلی از این دست می‌شود. با این حال لازم به تاکید است که ظاهراً در بازار فروش، تمایل خریداران به شکل و شمایل و طراحی دنا پلاس مثبت‌تر از تارا است. به خصوص که تعداد زیادی از افراد با طراحی یکپارچه و تمام عرضی چراغ‌های بزرگ عقب تارا مشکل دارند. باتوجه‌به قدرت و گشتاور بالای موتور دنا پلاس، مصرف سوخت ترکیبی آن 7.7 لیتر است؛ تارا به دلیل وزن کمتر و موتور ضعیف‌تر به‌طور میانگین حدود 7.06 لیتر سوخت مصرف می‌کند. اما به طور کلی، اگر به دنبال عملکردی ایمن‌تر، هندلینگ بهتر و ایمنی بیشتر هستید، تارا با توجه به پلتفرم جدیدتر خود، از نظر دینامیک رانندگی برتر است. این خودرو مزایایی مانند ایمنی بیشتر و فضای صندوق بزرگ‌تری را ارائه می‌دهد.

طراحی کابین تارا کاملاً معمولی است و اگرچه از نظر ارگونومی مشکلی ندارد اما کیفیت مواد بکار رفته در آن جالب نیست و ردپای پلاستیک خشک را در جای‌جای کابین می‌توان دید. در نسخه دستی تارا هم محل قرارگیری کلید بالابر شیشه‌ها جای سؤال دارد و یکی دیگر از تغییرات تارا V4 LX به همین موضوع مربوط می‌شود. انتخاب بین تارا یا دنا برای بسیاری از خریداران ایرانی به یک سوال پیچیده تبدیل شده است. هر دو خودرو از تولیدات ایران خودرو هستند و ویژگی‌های خاص خود را دارند که می‌توانند پاسخگوی نیازهای متفاوت باشند.

این دو خودرو از نظر قیمت جزو خودروهای میان‌رده هستند و بعضا آن‌ها را خودروهای اقتصادی و به‌روزتر نسبت به خودروهای قدیمی مانند سمند در نظر می‌گیرند. در مدل توربو، در نمای جلو و نمای جانبی جذابیت بیشتری را شاهد هستیم ولی همچنان همان حالت جسورانه را که در دنا پلاس داشت حفظ کرده است. چراغ‌ها مدرن‌تر شده‌اند و یک ردیف دی‌لایت در زیر چراغ بزرگ قرار داده‌اند.

این خودرو در مسیرهای برون‌شهری و سرعت‌های بالا، پایداری مناسبی را ارائه می‌دهد و برای رانندگانی که به دنبال قدرت بیشتر هستند، گزینه‌ای جذاب است. تارا اتوماتیک و ری‌را به برخی آپشن‌های به‌روز مانند سیستم مولتی‌مدیا با نمایشگر لمسی، سانروف، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب، تهویه دیجیتال و ورود بدون کلید مجهز هستند. در مجموع، تغییرات قیمتی بازار خودرو در هفته دوم اسفند ۱۴۰۲ نشان‌دهنده یک روند افزایشی در بیشتر خودروهای داخلی است. اگرچه برخی مدل‌ها همچنان در قیمت‌های ثابت باقی ماندند، اما رشد قیمت‌ها در خودروهایی مانند دنا پلاس و ساینا S، به‌ویژه در شرایط اقتصادی کنونی، نشان‌دهنده رونق نسبی در بازار است. از سوی دیگر، افت قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک هم نشان می‌دهد که برخی خودروها تحت فشار تقاضا و شرایط بازار ممکن است با چالش‌هایی روبه‌رو شوند. رانا پلاس هم یکی از محصولات ایران‌خودرو است که افزایش قیمت ملایمی را تجربه کرد.

بنابراین، از نظر ظاهری، هر کدام از این خودروها ممکن است بر اساس سلیقه شما یک انتخاب مناسب باشند. در حالی که دنا پلاس دارای سیستم کنترل پایداری خودرو ESP نمی‌باشد، تارا این سیستم را داراست که به بهبود استحکام و پایداری در هنگام رانندگی کمک می‌کند. تارا V4 در مقایسه با دنا پلاس طراحی به‌روزتری دارد، نمای بیرونی آن تا حدودی هماهنگ‌تر به نظر می‌رسد و علی‌رغم نقص‌هایی که در طراحی چهره آن دیده می‌شود، نسبت به دنا پلاس می‌تواند زیبایی و تجلل بیشتری از لحاظ طراحی بیرونی ارائه دهد. از سوی دیگر دنا پلاس به دلیل ظاهر کمی خشن و جوان‌پسندی که دارد، احتمالاً بیشتر باب میل جوانان است و با وجود همه نقص‌هایی که در طراحی آن دیده می‌شود، احتمالاً بهتر می‌تواند غرایز جوان‌ترها را پاسخ بدهد. تارا V4 اتوماتیک هم نمونه فول آپشن و کمی به‌روز شده تیپ V2 این خودرو است. تارا V4 اتوماتیک اواخر سال ۱۴۰۱ با عنوان تارا اتوماتیک سال رونمایی شد، اما هنگام عرضه در سال ۱۴۰۲ با پسوند V4 به دست مشتریان رسید.

داخل کابین جادار است و طراحی ارگونومیک صندلی‌ها، فرمان و داشبورد قابل‌قبول به نظر می‌رسد. این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. تارا از دیدگاه مهندسی دارای پلت فرم و امکانات و ایمنی و رفاهی بروزتری نسبت به خودرو دنا هست. این نمایندگی خدمات پس از فروش معتبر، تعمیرات تخصصی و قطعات یدکی اصلی را برایجک J4 را  ارائه می‌دهد. کد نمایندگی  کرمان موتور خسروانی ۱۷۸۰  است  و شما می‌توانید در هر نقطه از کشور خدمات مختلف این نمایندگی را دریافت کنید.

از لحاظ کیفیت ساخت ادوات داخلی هم به نظر می‌رسد که تارا V4 کمی نسبت به حریف برتری دارد و کابین تقریباً باکیفیت‌تری به شما ارائه می‌دهد. هرچند که سطح کیفی کابین این خودرو نیز در مقایسه با محصولات هم‌رده در بازارهای بین‌المللی چندان مرغوب نیست. بنابراین اگر استهلاک فنی و دوام موتور در اولویت مشتری قرار دارد، بهتر است توصیه ما را جدی بگیرد و سمت موتورهای توربوشارژ نظیر پیشرانه دنا پلاس جوانان نرود. طراحی دنا جوانان در مقایسه با دنا پلاس اتوماتیک تقریباً هیچ تحول شگفت‌انگیزی را به ما نشان نمی‌دهد. صرفاً برخی تزیینات قرمز رنگ روی سپر جلو و داخل کاسه چراغ، به همراه گرافیک متفاوت رکاب جانبی و اضافه شدن یک لیپ به سپر جلو به منظور رعایت استانداردهای عابر پیاده، از شاخص‌ترین تفاوت‌های دنا جوانان با دنا پلاس اتومات در بحث طراحی ظاهری هستند. اما تارا V4 نیز تحول اساسی و چشمگیر از لحاظ طراحی ظاهری نداشته و تنها چراغ‌های عقب آن عوض شده که انصافاً در زیبایی بیشتر این نما از تارا کاملاً تاثیرگذار به نظر می‌رسد.

دنا پلاس که در سال 1396 رونمایی شد، نسخه ارتقا‌یافته و مجهزتر دنا است و تارا نیز در سال 1400 به‌عنوان جایگزین پژو 301 معرفی شد. با هدف کمک به شما در انتخاب بین تارا یا دنا پلاس، در این مقاله به مقایسه آن‌ها از نظر امکانات فنی و رفاهی، ظاهر و قیمت می‌پردازیم. قیمت خودروها در بازار ایران بسیار متغیر است و ممکن است به صورت روزانه تغییر کند؛ بنابراین، برای به دست آوردن قیمت دقیق، باید از وب‌سایت‌های فروش معتبر مانند کیان خودرو استفاده کنید. همچنین سانروف، کیسه های هوای جانبی و آینه های تاشو برقی از امکانات برجسته دنا پلاس محسوب می شوند.

سیستم ترمز هم در هر دو خودرو تقریبا یکسان و از نوع دیسکی خنک شونده در جلو و دیسکس در چرخ های عقب می باشد. اندازه لاستیک ها هم مشابه بوده و هر دو خودرو در کارخانه با لاستیک ایرانی عرضه می شوند. البته باید اضافه کنیم که تارا در این بخش با استفاده از برخی از سیستم های کمکی در ترمز دارای برتری خفیفی است. از نظر ستاره های ایمنی که شرکت های اروپایی در تست های تصادف به خودروها می دهند هنوز آزمایشی روی این خودروها انجام نگرفته است که بشود به مقایسه آنها پرداخته شود. همانطور که در جدول زیر مشاهده می شود مشخصات فنی این دو خودرو بسیار به هم نزدیک می باشند. تارا همچنین با توجه به قدرت موتور و گشتاور کمتر از دنا پلاس انتظار می رود که سرعت نهایی کمتری داشته باشد ولی اینطور نیست و حدود 1 کیلومتر طبق ادعای شرکت سریعتر می باشد.

تارا و دنا پلاس، هر دو از ترمزهای دیسکی در هر دو محور (محور جلو از نوع خنک‌شونده)، ترمز ABS +EBD و ۴ ایربگ بهره می‌برند. در مقایسه تارا با دنا پلاس می‌توان گفت که تارا به سیستم‌های ترمز کمکی، کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش و کنترل شروع حرکت در سربالایی مجهز است و همین موضوع باعث شده که ایمنی این خودرو نسبت به دنا پلاس بیشتر شود. در جدول زیر می‌توانید به مقایسه تارا با دنا پلاس از نظر امکانات ایمنی بپردازید.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *