مقایسه شاهین پلاس اتوماتیک با شاهین CVT، بررسی مشخصات و قیمت مجله پدال
خودروی شاهین سایپا، بهعنوان یکی از جدیدترین محصولات این شرکت، توانسته است توجه بسیاری از علاقهمندان به خودروهای داخلی را جلب کند. این سدان خانوادگی با ترکیبی از طراحی مدرن و سطح پایهای از فناوریهای روز، سعی در ارائه تجربهای متفاوت به مشتریان خود دارد. بااینحال، قیمت خودرو شاهین آن را در ردهی محصولات اقتصادی بازار قرار میدهد.
طرح چراغها، جلوپنجره و سپر شاهین سایپا با سایر شاخصههای ظاهری بدنه این خودرو تناسب دارد. از نظر هندلینگ و پایداری، تارا به دلیل طراحی بدنه و سیستم تعلیق دقیقتر، عملکرد بهتری از خود نشان میدهد. هر دو خودرو تارا و شاهین از سواری نرم و راحتی برخوردار هستند و میتوانند تجربه رانندگی دلپذیری را برای سرنشینان فراهم کنند. مجموعه قوای محرکه در تارا V4 و شاهین پلاس حدود ۱۱۰ تا ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ تا ۱۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکنند که روی کاغذ چندان بد نیست. با وجود این، باید حدود ۱۴ تا ۱۵ ثانیه صبر کنید تا به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسید.
جای شما در این لیست خالی است، فروشگاه خود را در معرض دید بیش از یک میلیون کاربر روزانه زومیت قرار دهید. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم. امنیت تارا،؟ پس چرا حاضر نیستند است تصادف بدن؟ شاهین هم از روبرو و هم از بغل تست تصادف داده و تونسته استاندارد اروپا را بگیره .
یکی از ایرادات بزرگ طراحی داخلی این خودرو داشبورد آن است که از پلاستیک خشک ساخته شده و مرغوبیت کافی ندارد. با این حال نمیتوان از زیبایی و جذابیت ظاهری خودرو شاهین در قیاس با خودروهای تولید داخلی چشم پوشی کرد. کیفییت متریال کابین داخلی ماشین شاهین نیز چندان مرغوب نیست اما نسبت به سایر محصولات سایپا نظیر کوییک، تیبا و ساینا، باکیفیتتر است. البته باید گفت طراحی کنسول میانی به همراه فرم مناسب غربیلک فرمان و حالت اسپرت پنل کیلومترشمار پشت آن تقریبا مناسب و زیباست و قابل قبول مشتریان واقع شده است. آریزو ۵ توربو هم در بخش فنی مجهز به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ بوده که توانایی تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور را دارد.
این خودروی ملی اکنون بهعنوان گرانترین محصول بومی سایپا شناخته میشود و نسبت به تیپهای دیگر شاهین، کیفیت و کماستهلاکتری دارد. این حرکت جدیدی از طرف خودروسازان وطنی است؛ چرا که پیش از این شاهد چنین اقدامهایی از سوی گروههای صنعتی خودروسازی ایرانی نبودیم. این امر سبب شده تا خودرو شاهین در میان رقبا سربلند باشد و توانایی رقابت با برلیانس سری ۳۰۰، دنا پارس توربو، آریو و چری آریزو۵ را داشته باشد.
شاهین اتوماتیک CVT خودرویی است که تولید آن آغاز شده و از سال 1402 به فروش می رسد. این خودرو مجهز به موتور 1.5 لیتری M15 توربو و گیربکس اتوماتیک CVT شرکت پانچ بر روی آن نصب شده است. در خصوص ظاهر این خودروی CVT، مجهز به دستگیره های کرومی، رینگ های آلومینیومی مشکی، دکوراسیون کابین جدید، درب صندوق عقب کرومی، جلوپنجره کرومی و … می باشد. در نمای جلو، جلوپنجره بزرگ و کرومی با طراحی ششضلعی، هویت منحصربهفردی به خودرو سایپا شاهین بخشیده است؛ با توجه به قیمت خودرو شاهین، طراحی ظاهری آن در این ردهی قیمتی نمرهی قابلقبولی دریافت میکند. چراغهای جلوی LED با طراحی تهاجمی و خطوط شکسته، چهرهای مصمم و قدرتمند به خودرو میدهند. همچنین مهشکنهای جلو با قرارگیری مناسب، دید بهتری در شرایط جوی نامساعد فراهم میکنند.
ورود بدون کلید و استارت دکمهای از دیگر ویژگیهای مدرن شاهین هستند که علاوه بر افزایش امنیت، راحتی در استفاده روزمره را به همراه دارند. وجود ایزوفیکس برای نصب آسان و ایمن صندلی کودک، نشان از توجه ویژه به خانوادهها دارد. کنترلهای صوتی روی فرمان امکان مدیریت ساده سیستم صوتی و تماسها را فراهم میکنند که به افزایش تمرکز و ایمنی راننده کمک میکند.
شاهین پلاس اتوماتیک و آریزو ۵ توربو جدید دو سدان خانوادگی در بازار کشورمان هستند. این دو خودرو یکی با نسخه صفر و دیگری به صورت کارکرده در یک رنج قیمتی قرار داشته و رقیب یکدیگر هستند. اما به هر حال در جادههای ناهموار باید منتظر ورود ضرباتی ناشی از سطح جاده به درون کابین باشید.
در نمای عقب نیز آریزو ۵ توربو با اینکه به مراتب سادهتر از جلو طراحی شده اما همچنان به سبب گرافیک بروزتر چراغها و برجسته بودن درب صندوق جذابتر از رقیب است. شاهین پلاس اتوماتیک اما با حفظ همان چراغهای قبلی و طراحی پیشین همچنان نگاهش به خانوادههاست و بیشتر قصد خدمت به این گروه از خریداران را دارد. شاهین پلاس اتوماتیک جدیدترین نسخه از خانواده شاهین سایپاست که نسبت به قبل با تغییرات بزرگ و البته مهم و مثبتی در بخش فنی و آپشن روانه بازار شد. این خودروی ملی اکنون گرانترین محصول بومی سایپاست که نسبت به تیپهای دیگر شاهین خودرویی بسیار بهتر و البته کم استهلاکتر است.
در قسمت آپشنها با خودروهای جذابی روبهرو نیستیم، تعداد آپشنها بسیار محدود است و بسیاری از امکاناتی که در یک سدان اقتصادی مانند آریزو ۵ دیده میشود، در پرچمداران ایرانی وجود ندارد. تارا V4 بهعنوان فولآپشنترین نسخه خود، از امکانات ایمنی کاملی مانند چهار کیسه هوا، سیستمهای کنترل پایداری و ترمز ضدقفل، سیستم ضد سرقت و امکانات رفاهی متنوعی چون کروز کنترل، سنسور نور و باران، ورود بدون کلید، صندلیهای برقی با گرمکن و سانروف بهره میبرد. بیش از یک سال پیش در اواخر فروردین ۱۴۰۲، سایپا طی مراسمی در محل کارخانهٔ مگا موتور از شاهین پلاس رونمایی کرد و بهتازگی کاتالوگ رسمی این خودرو را منتشر کرده است تا مشخصات نهایی آن معلوم شود؛ بنابراین، به نظر میرسد سرانجام به زمان عرضهٔ شاهین پلاس نزدیک شدهایم.
مقایسه سایپا شاهین و تارا ایران خودرو دو خودروی تازه نفس به خیابانهای کشورمان که از دو شرکت خودروسازی رقیب به بازار عرضه شدهاند، موضوعی جذاب است که اگر علاقمند به خرید خودروهای صفر ایرانیزه باشید خواندن آن را از دست نخواهید داد. در این مقاله از مجله خودرو همراه مکانیک به بررسی طراحی، مشخصات فنی، امکانات و آپشنها، ایمنی و… این دو سدان تازهوارد پرداخته تا بیشتر با سایپا شاهین و تارا ایران خودرو آشنا شوید. از نظر فنی، شاهین پلاس اتوماتیک بهطور قابل توجهی نسبت به نسخههای قبلی خود بهبود یافته و چالاکتر شده است، اما در مقایسه با آریزو ۵ توربو جدید حرفی برای گفتن ندارد. اگرچه پیشرانه سدان ملی تنفس طبیعی است و حساسیت کمتری به کیفیت بنزین دارد، آریزو ۵ توربو نیز چند سالی است که در بازار کشور موجود بوده و نشان داده که خودروی قابل اعتمادی است.
برای خرید راحت و امن خودرو و مشاوره در این زمینه به لینک نمایشگاه آنلاین خودرو همراه مکانیک مراجعه کنید. همچنین، پروژه کلاستر TFT در نسخههای آینده شاهین به مرحله تجاریسازی میرسد که این ویژگی جدید از طریق آمپر دیجیتالی، تجربهی رانندگی را بهبود خواهد بخشید. با این تفاوت که شاهین باز هم با استفاده از خطوط منطقی و حجمپردازیهای قابلقبول توانسته پیش بیفتد. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. با این حساب همون پارس تیو 5 از همه بهتره، بیخود نیست تو بازار پارس تیو 5 سفارشی از تارا دستی گرون تره.
خودروی شاهین سایپا دارای سیستم مولتیمدیا با نمایشگر ۷ اینچی است که با رابط کاربری ساده و پشتیبانی از فرمتهای مختلف، دسترسی به موسیقی، ویدئو و اطلاعات مسیریابی را آسان میسازد. دماسنج داخلی و تهویه مطبوع اتوماتیک، دمای مطلوب را در کابین حفظ کرده و محیطی دلپذیر را در تمامی فصول سال ارائه میدهند. علاوه بر سیستم ترمز اصلی، شاهین سایپا به سیستمهای کمکی ترمز نیز مجهز است. سیستم ABS (سیستم ضدقفل ترمز) با جلوگیری از قفلشدن چرخها در هنگام ترمزگیریهای شدید، به راننده امکان میدهد تا کنترل خودرو را حفظ کند و از لغزش و انحراف ناخواسته جلوگیری شود.
در بخش مصرف سوخت، هردو شرکت مصرفی در حدود ۷ لیتر در هر صد کیلومتر را برای سدانهای خود در حالت ترکیبی اعلام کردهاند اما در واقعیت، شاهین مصرف بیشتری خواهد داشت و به دلیل پیشرانهٔ توربو بیش از تارا نیازمند بنزین سوپر خواهد بود. با این کار، خروجی موتور به ۱۰۹ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور رسید اما همین پیشرانه به بزرگترین نقطهضعف شاهین تبدیل شد و ناکامی در بازار را به دنبال داشت. اما برسیم به مقایسه سایپا شاهین و تارا ایران خودرو از نظر تجربه رانندگی؛ راننده هر دو سدان داخلی با ارگونومی تقریبا مناسب در سر جای خود مواجه است و دسترسی مطلوبی به تجهیزات مورد نیاز دارد. با این حال به نظر میرسد سایپا شاهین چه از لحاظ سطح تسلط بر ابعاد خودرو و چه دسترسی آسانتر به تجهیزات، اندکی بهتر از محصول ایران خودرو عمل کرده باشد. آریزو ۵ توربو نیز در بخش فنی به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ مجهز است که قادر به تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور میباشد. این قدرت از طریق یک جعبه دنده اتوماتیک CVT با تعویض دنده ۹ سرعته مصنوعی به چرخهای جلو منتقل میشود.
بنابراین اگر بیشتر قصد استفاده خانوادگی از خودرو را دارید، مبلغ بیشتری خرج کنید و به سراغ خرید تارا بروید. سایپا شاهین نخستین بار در سال 1397 و در جریان نمایشگاه خودرو شیراز رونمایی شد. البته این خودرو در زمان رونمایی «رهام» نام داشت و از مشخصات فنی متفاوتی نسبت به نسخه فعلی بهره میبرد. اما تشدید تحریمها باعث شد تا سایپا نتواند از آن مشخصات فنی استفاده کند و عرضه این سدان جدید خود را به ناچار به تعویق انداخت. به همین دلیل امروز به سراغ مقایسه شاهین با تارا رفتهایم و میخواهیم این دو سدان داخلی را از جنبههای مختلف زیر ذرهبین قرار دهیم.
انتخاب این خودرو میتواند با اطمینان خاطر، گزینهای مناسب برای خانوادهها و افراد به دنبال امنیت بیشتر در استفاده از خودرو باشد. با بهرهمندی از فناوریهای نوین و بهکارگیری استانداردهای روز دنیا، سایپا بار دیگر توانسته است با شاهین، پاسخی مثبت به دغدغههای ایمنی کاربران ارائه دهد. در پاسخ به سؤال مطرح شده «آیا خودرو شاهین دزدگیر دارد؟»، لازم است بیان شود که بسته به مدل و نسخه ارائهشده، شاهین ممکن است از امکانات متنوع حفاظتی از جمله دزدگیر بهره ببرد. برخی از نسخههای این خودرو به صورت استاندارد یا به عنوان یک گزینه تکمیلی، دارای سیستم دزدگیر هستند.
تارا حتی از رینگ آلومینیومی هم بیبهره است و با رینگهای ۱۵ اینچی فولادی ارائه میشود که برای یک محصول سطح بالا اصلاً جالب نخواهد بود. تارا و شاهین دو خودروی داخلی هستند که در بازار ایران رقابت تنگاتنگی با هم دارند. از نظر فنی، تارا به موتور TU5 پلاس مجهز شده است که یک موتور شناخته شده و قابل اعتماد است. این موتور با بهرهگیری از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها، توانایی تولید 110 تا 115 اسب بخار قدرت و 145 تا 150 نیوتنمتر گشتاور را دارد. در مقابل، شاهین از موتور توربوشارژ 1.5 لیتری استفاده میکند که توان خروجی مشابهی با تارا دارد.
در ادامه مقایسه دنا پلاس با شاهین همراه ما باشید تا با بررسی کامل این دو خودرو ببینیم در نهایت شاهین بهتره یا دنا پلاس. لازم به ذکر است که ما در مقایسه دنا پلاس و شاهین به دلیل تناسب فنی و قیمتی هرچه بهتر، دنا پلاس تنفس طبیعی 5 دنده و شاهین G دندهای را مد نظر داریم. در سمت دیگر تارا را داریم که از یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 113 اسب بخار و حداکثر گشتاور 144 نیوتن متر بهره میگیرد. این پیشرانه که با کد TU5 پلاس شناخته میشود؛ بسته به تیپ، نیروی خود را به یکی از سه نوع گیربکس 5 سرعته دستی، 6 سرعته دستی یا 6 سرعته اتوماتیک منتقل میکند. شاهین از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو با حداکثر قدرت 110 اسب بخار و حداکثر گشتاور 178 نیوتن متر بهره میبرد.
بهعنوانمثال، طراحی چراغهای جلو و جلوپنجره هماهنگی و زیبایی خاصی ندارد و چراغهای سراسری عقب نیز با بیسلیقگی تمام طراحی شده و در شب با روشنی بیش از حد نمای ناخوشایندی ایجاد میکند. البته در تیپ جدید تارا یعنی تارا V4 ایرانخودرو گرافیک چراغهای عقب را تغییر داده و این مشکل را برطرف کرده است ولی بااینحال بهطورکلی در بخش طراحی بیرونی باید شاهین را برتر دانست. قبل از خرید خیلی تحقیق کردم بجز ظاهر و اپسنهای بیشتر شاهین از نظر فنی تفاوت زیادی ندارند.
اما اگر به دنبال خودرویی با استهلاک فنی پایینتر، صندوق عقب بزرگتر، امکانات کمی بیشتر، ظاهر اسپرتتر، دوام فنی بالاتر و تجربه رانندگی لذتبخشتر هستید، تارا اتوماتیک احتمالا انتخاب بهتری برای شما خواهد بود. شاهین اتوماتیک یا شاهین CVT در بخش فنی همان موتور M15 توربوشارژ به همراه گیربکس CVT با ۷ دنده مصنوعی را در اختیار گرفته است. موتور ۸ سوپاپ شاهین که انتقادات زیادی هم پشت سر آن وجود دارد، قدرتی برابر ۱۱۰ اسب بخار و ۱۷۸ نیوتن.متر گشتاور تولید میکند. شاهین CVT در داخل با تغییر رنگ تریم داخلی، نمایشگر بزرگتر و تزئینات مشکی پیانو در قسمتهایی مثل غربیلک فرمان و اطراف نمایشگر، از نسخهٔ دستی متمایز شده و فضای کمی بهتری پیدا کرده بود و شاهین پلاس هم حالا در داخل تغییراتی را تجربه کرده است. مهمترین تغییر داخلی این خودرو، بهرهمندی از تریم دورنگ جدید مشکی و کرم است که در کنار تزئینات طرح چوب بجای نمونهٔ مشکی که در شاهین CVT میبینیم، فضای لوکستری را ایجاد کرده است. همچنین گفته شده در اینجا کیفیت متریال هم بهتر شده است اما طراحی داخلی بدون تغییر باقیمانده و همچنان رنگ و بوی کهنگی دارد.
در عمل هم همینطور است، تعویض دندهها نرم انجام میشود و خبری از تقه نیست. از لحاظ کیفیت سواری نمیتوان انتظارات عجیبی از این دو خودرو داشت چرا که هر دوی آنها از سیستم تعلیق اقتصادی و نیمهمستقل در محور عقب استفاده میکنند. البته کیفیت سواری در مقایسه با محصولات نسل قبل ایرانی کمی بهتر شده که جای خرسندی دارد. گویا شرکت سایپا موفق شده استاندارد ECE اروپا را در تست تصادف از جلو و بغل برای شاهین به دست آورد و بنابراین واضح است که این شرکت نسبت به ایمنی محصول جدید خود اطمینان بالایی در قیاس با سایر رقبا دارد. در سمت دیگر تارا ایران خودرو در تست تصادف بینالمللی حاضر نشده، اما با توجه به یکسان بودن پلتفرم آن با پژو 301 که موفق به کسب سه ستاره ایمنی از موسسه معتبر یورو انکپ شدهاست، میتوان نسبت به امنیت این محصول ایران خودرو نیز تا حدی دلگرم ماند.
شاهین پلاس اتوماتیک با حفظ همان چراغهای قبلی و طراحی پیشین، همچنان به خانوادهها توجه دارد و بیشتر به دنبال خدمت به این گروه از خریداران است. بررسی ماشین شاهین نشان میدهد گشتاور بسیار قابل قبول ۱۶۵ نیوتونی از بهترین قابلیت هایی است که این موتور دارد. تولیدکنندگان خودرو شاهین به طور رسمی اطلاعاتی پیرامون شتاب صفر تا ۱۰۰ شاهین منتشر نکرده اند. اما برخی تستهای غیررسمی خبر از شتاب ۰ تا ۱۰۰ حدود ۱۵ تا ۱۶ ثانیهای این خودرو میدهند که تا حدودی نمره قابل قبولی به نظر میرسد. میانگین مصرف سوخت سایپا شاهین نیز به طور رسمی اعلام نشده اما این رقم احتمالا چیزی حدود ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی خواهد بود.
بهطورکلی، کابین شاهین پلاس هرچند حالا با تریم دورنگ جدید کمی بهتر به نظر میرسد اما خیلی تفاوتی با شاهین CVT ندارد. این نسخهٔ جدید همچنین در نمای بیرونی هم هیچ تفاوتی با شاهین اتوماتیک قبلی ندارد تا شاهد همان ظاهر قبلی باشیم. بااینحال، این پیشرانه به دلیل تکنولوژی قدیمی، درحالیکه دردسرهای توربوشارژر را به خریداران تحمیل میکرد، بازدهی بسیار پایینی در حد نمونههای تنفس طبیعی مدرنتر داشت.
همچنین، نمایشگر باد تایرها (TPMS) با نظارت مستمر بر فشار تایرها، از عملکرد بهینه و ایمنی خودرو اطمینان حاصل میکند. TCS یا کنترل کشش، با جلوگیری از لغزش چرخها در سطوح لغزنده، به حفظ تعادل و کنترل خودرو کمک میکند. ESC یا کنترل پایداری الکترونیکی، با نظارت مداوم بر حرکت خودرو، در صورت بروز انحراف یا لغزش، با اعمال نیروی ترمز به چرخهای مناسب، مسیر حرکت را اصلاح میکند. HSA یا سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، هنگام شروع حرکت در شیبهای تند، از عقبگرد خودرو جلوگیری کرده و رانندگی را ایمنتر میسازد. این سیستم که یکی از رایجترین و اثباتشدهترین روشهای تعلیق در صنعت خودروسازی است، امکان جذب شوکهای جاده را بهصورت مؤثرتری فراهم میکند. در محور عقب نیز از سیستم تعلیق نیمهمستقل با میله پیچشی بهره گرفته شده است.
موتور توربوشارژر M15 شاهین دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 بوده و در حالت بهینه می تواند در هر 100 کیلومتر حدود 7.4 لیتر سوخت مصرف کند. در سال ۱۳۹۶ به طور رسمی رونمایی شد، اما با آغاز تحریم ها، تولید شاهین با چالش هایی مواجه شد. در ابتدا گفته شد که موتور 1.65 لیتری 16 سوپاپ برلیانس سری H300 برای سدان خانوادگی SP100 سایپا انتخاب شده است. این خودرو هم اکنون با مدل های دنده ای و اتوماتیک در کارخانه سایپا تهران تولید می شود. در مجموع، هر دو مدل شاهین G و CVT از نظر امکانات فنی و عملکرد موتوری قابل توجهی را ارائه میدهند.
شاهین با داشتن فضای داخلی راحت و مجهز به امکانات ارگونومیک، توانایی ایجاد تجربهای لذتبخش برای راننده و سرنشینان خود را فراهم میکند که اگر مشکلات یاد شده را فاکتور بگیریم، عملکردش قابل قبول خواهد بود. همچنین، کارایی بالای این خودرو در مصرف سوخت نیز از مزیتهای قابل توجه آن است، که باعث میشود تا هزینههای نگهداری و اجرایی آن برای مالکان بهبود یابد. قیمت ماشین شاهین سایپا ۹۹ در زمانی که قرار نبود چنین تحریم های سخت گیرانه ای بر خودروسازی کشور اعمال شود در نسخه فول خود به زیر ۷۰ میلیون تومان برآورد شده بود و قرار بود این ماشین یک خودرو نیمه لوکس برای اقشار عمومی مردم باشد. ولی با افزایش نرخ دلار و کمبود قطعات و کاهش تولید قیمت ماشین شاهین GL دنده ای به ۵۹۰ تا ۶۰۷ میلیون تومان میرسد. بسیاری از رانندگان حین بررسی ماشین شاهین و وضعیت شتاب گیری آن، از لگ شتاب جعبه دنده CVT به همراه مشکلات خاص توربوشارژ شاکی هستند.
با وجود این و طی یک حرکت ضربتی، مسئولان جدید ایران خودرو به یکباره از نمونه فیسلیفت پژو 301 با نام و نشان ایرانی رونمایی کردند که دیگر اثری از لوگوی شیرایستاده پژو بر پیشانی آن دیده نمیشد. این محصول ابتدا با کد k132 به مخاطبان معرفی اما بعدا نام ایرانی تارا برای آن انتخاب شد. با توجه به بررسیهای انجامشده، میتوان نتیجه گرفت که خودرو شاهین از سوی سایپا با تمرکز ویژه بر ایمنی و امنیت سرنشینان طراحی شده است. اگرچه در برخی نسخههای این خودرو، دزدگیر بهصورت استاندارد تعبیه نشده است، اما امکان نصب آن بهعنوان یک آپشن تکمیلی و یا در نسخههای بهروزتر موجود است.
درست مانند پلتفرم H۳۰۰ که تحریمها برنامه استفاده از آن را به هم ریختند، پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ برلیانس نیز از دسترس سایپا خارج شد تا در نهایت شاهین برود سراغ موتور قدیمی M۱۵ ۸ سوپاپ خانواده تیبا. در ادامه به بررسی ماشین شاهین، به پیشرانهای که هیکل پرنده تیزپرواز ایرانی را به حرکت درمیآورد خواهیم پرداخت. درواقع طراحان میتوانستند با اضافه کردن قابلیت روشن شدن این چراغ ها در این بخش به ظاهر خودرو زیبایی ببخشند. بهطور کلی اما طراحان شاهین موفق شدهاند طرح بدنه این خودرو را به شیوهای جذاب و معقول و در قالب بدنهای زیبا و چشمنواز به مشتریان بازار ایرانی ارائه دهند.
از نظر کیفیت سواری هم هر دو خودرو تقریباً در یک سطح هستند و خوشبختانه سواری نرمی را ارائه میکنند. در ضمن عایق بندی کابین تارا به مراتب بهتر از شاهین است که در آسایش سرنشینان تأثیر قابل توجهی دارد. البته در تیپهای مختلف هر دو خودرو تفاوتهایی جزئی در طراحی داخلی هم وجود دارد. به عنوان مثال در تارا V1 پلاس و V4 دکمههای شیشه بالابر از کنسول میانی به رودریها منتقل شدهاند. یا شاهین اتوماتیک از مانیتور بزرگتر، داشبورد دورنگ و تزئینات طرح چوب بهره میبرد.
شاهین ابتدا با گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به بازار آمد و سایپا چند سال بعد در پاییز ۱۴۰۲ نسخهٔ اتوماتیک آن را با گیربکس CVT عرضه کرد. این همان گیربکس مورداستفاده در کوییک اتوماتیک است که ساخت شرکت بلژیکی پانچ است اما بااینحال به نظر میرسد گیربکس مورداستفاده در شاهین کمی بروزتر از نمونهٔ کوییک باشد زیرا حالت تیپ ترونیک این گیربکس هفت سرعته است که یعنی یک دندهٔ مجازی بیشتر از کوییک دارد. در شاهین پلاس اما از گیربکس شش سرعته اتوماتیک استفاده شده که ساخت شرکت چینی DAE است یعنی همان شرکتی که گیربکسهای اتوماتیک محصولات ایرانخودرو مثل دنا پلاس و تارا را تأمین میکند. همچنین با توجه به اینکه شاهین پلاس از موتور تنفس طبیعی استفاده میکند، دیگر از تأخیر توربو هم خبری نخواهد بود و بنابراین، انتظار میرود شاهین پلاس حداقل در شتاب اولیه نسبت به نسخهٔ قبلی برتری داشته باشد.
این سیستم با طراحی ساده و کارآمد خود، علاوه بر کاهش وزن کلی خودرو، پایداری مناسبی را در مسیرهای مختلف فراهم میکند. البته این توصیفها از جنبهی تئوری بوده و بهتر است قبل از خرید هرگونه خودرو، سواری آن را امتحان کنید. بعد از مرور ارقام کاتالوگی بهتر است به جنبههای عملی مقایسه شاهین با تارا برسیم و طبق رسم همیشگی، این مقایسه را از فضای کابین شروع میکنیم. از نظر فضای کابین هر دو خودرو خوب هستند اما تارا فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان خود قرار میدهد. این برتری تارا در بخش فضای بار هم به لطف حجم 640 لیتری صندوق عقب ادامه دارد.
دیدگاهتان را بنویسید