مقایسه خودرو شاهین با پژو پارس TU5 مقایسه دو خودرو ایرانی
از نظر امکانات آن را نمی توان با خودروهای مدرن قابل رقابت دانست و به جز شیشه بالابر برقی، سنسور دنده عقب، تنظیم برقی پشتی صندلی های جلو و دسترسی به صندوق عقب از داخل کابین نمی توان امکانات جانبی خاصی برای آن برشمرد. یکی از خودروهایی که به تازگی توسط شرکت سایپا رونمایی شده است شاهین نام دارد. این خودرو آپشنهای متعددی داشته و در همین زمان کوتاه طرفداران زیادی برای خود کسب کرده است. از طرفی خودروی پژو پارس نیز مانند شاهین سدان خانوادگی و طراحی مدرنی دارد. مقایسه پژو پارس با شاهین به انتخاب بهتر بین این دو خودروی ساخت داخل کمک زیادی خواهد کرد.
رینگهای آلومینیومی شاهین ۱۶ اینچی است؛ ولی پژو پارس رینگهای آلومینیومی 14 اینچی دارد. بهطورکلی اگر به فکر خرید پژو پارس اقساطی هستید، باید بدانید این خودرو چهرهای کلاسیک و جا افتاده نسبت به شاهین دارد و شاهین مدرنتر و اسپرتتر از پژو پارس است. شاهین با مصرف ترکیبی ۷.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، در رده خودروهای کممصرف قرار میگیرد.
این موتور با استهلاک پایین و عملکرد نسبتا نرمتر، جزء موتورهای محبوب در بازار ایران است و مورد ترجیح بسیاری از مشتریان قرار گرفته است. شاهین پلاس اتوماتیک در بخش فنی بالاخره به موتور جدید ME16 سایپا مجهز شده که عملکرد بسیار خوبی دارد. این پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی که بالاخره به صورت ۱۶ سوپاپ است توان تولید ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد.
در نمای عقب، آریزو ۵ توربو با طراحی سادهتر از جلو، اما به دلیل گرافیک بهروزتر چراغها و برجستگی درب صندوق، جذابتر از رقیب خود به نظر میرسد. شاهین پلاس اتوماتیک با حفظ همان چراغهای قبلی و طراحی پیشین، همچنان به خانوادهها توجه دارد و بیشتر به دنبال خدمت به این گروه از خریداران است. خودرو شاهین با موتوری ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپه، از پیشرانه ۵.۱ لیتری با تنفس توربوشارژ بهره میبرد که برای افرادی که به خودروهای سریع و اسپرت علاقهمندند مخصوصا جوانترها، مناسب است. بیشینه سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر در ساعت است و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن در ۱۵ یا ۱۶ ثانیه صورت میگیرد.
با توجه به پلتفرم بهروزتر، طراحی زیباتر و تجهیزات ایمنی و رفاهی بیشتر شاهین، این خودرو در مقایسه با پژو پارس دست برتر را خواهد داشت. البته نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد تفاوت قیمت دو خودروست که فاکتور مهمی برای خریدار ایرانی به شمار میرود و شاید این موضوع باعث تردید برخی افراد در انتخاب شاهین شود. از طرف دیگر بازار خریدوفروش پارس نسبت به شاهین رونق بیشتری دارد و این نکته نیز برای خریداران مهم محسوب میشود. در خصوص طراحی داخلی این دو خودرو باید گفت که متریال مورد استفاده در داشبورد هر دو چندان باکیفیت نیستند.
چرا که جمع این همه امکانات رفاهی در یک خودروی ایرانی چندان دیده نمیشود. برای اینکه در مقایسه ماشین شاهین با پژو پارس، درک بهتری از تفاوتهای این دو خودرو داشته باشید، جدول زیر را آماده کردهایم. با این حال، پژو پارس TU5 در شتاب اولیه و سبقتگیری، عملکرد ضعیفتری نسبت به شاهین دارد. همچنین، طراحی پژو پارس TU5 به نسبت شاهین، چابکی کمتری را ارائه میدهد.
در نمای عقب نیز آریزو ۵ توربو با اینکه به مراتب سادهتر از جلو طراحی شده اما همچنان به سبب گرافیک بروزتر چراغها و برجسته بودن درب صندوق جذابتر از رقیب است. شاهین پلاس اتوماتیک اما با حفظ همان چراغهای قبلی و طراحی پیشین همچنان نگاهش به خانوادههاست و بیشتر قصد خدمت به این گروه از خریداران را دارد. سدان های خانوادگی همیشه جزو پرطرفدارترین کلاس خودرویی در بیشتر بازارهای جهانی هستند.
اگر ازنظر ظاهری بخواهیم شاهین را با بسیاری از خودروهای وطنی مقایسه کنیم، شاهین خودروی بسیار زیباتری است. چراغهای کشیده آن در قسمت ضلع پایین انحنای جالبی دارد، جلوپنجره آن نه زیاد بزرگ است و نه زیاد کوچک و تناسبش را با چراغها و بخش تهویه هوا در قسمت پایین حفظ کرده است. والا از نظر بنده مقایسه این دو خودرو کلا اشتباه هست، چون این دو خودرو اصلا در یک کلاس قیمتی نیستند(قیمت کارخانه). قیمت نهایی فروش این خودرو ها توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان تعین میشود که قیمت پارس ۲۰۰ میلیون و قیمت شاهین ۳۵۵ میلیون تعین شده و هر کسی متوجه برتری شاهین از همه لحاظ خواهد شد.
در همین حال، کوییک دندهای مدل ۱۴۰۳ در بازار ۴۹۰ میلیون تومان است. پژوپارس ELX-TU۵ مدل ۱۴۰۲ نیز با افزایش ۲۰ میلیون تومانی، به قیمت ۹۴۰ میلیون تومان رسید. پژوپارس LX مدل ۱۴۰۲ هم ۱۰ میلیون تومان گران شد و یک میلیارد تومان قیمت پیدا کرد. پژوپارس XU۷P مدل ۱۴۰۲ در بازار با افزایش ۱۵ میلیون تومانی، ۸۰۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. شاهین پلاس اتوماتیک اما برخلاف رقیب از تریم داخلی دو رنگ به همراه قطعات دکوراتیو طرح چوب بهره مند شده که یک صفحه نمایش مالتی مدیای بزرگ و عریض به همراه برخی کلیدهای کنترلی و پنل الکتریکی که لمسی نیست را در دل خود جا داده است.
با کاهش استهلاک موتور TU5 و کمتر شدن سروصدای تولیدی نسبت به موتور ۱۸۰۰ سیسی XU7 که در پژو پارس معمولی وجود داشت، موتور TU5 مورد توجه قرار گرفته و محبوبیت آن در بازار ایران افزایش یافته است. پژو پارس TU5 یک گزینه سنتی است که سالهاست در بازار ایران حضور دارد. این خودرو از طراحی قدیمیتری برخوردار است، اما موتوری با استهلاک کمتر و بازار خرید و فروش بهتری دارد. از امکانات خودرو شاهین میتوان به ترمزهای چهارچرخ دیسکی، ۶ ایربگ برای سرنشینان و راننده، صفحهنمایش لمسی ۷ اینچی و سانروف اشاره کرد.
شرکت سپند خودرو آریا که در سال ۱۳۸۶ و با شماره ثبت ۴۴۶۳۰۶ تاسیس شده است یکی از معتبرترین و موفق ترین شرکت های حوزه فروش خودرو در ایران می باشد. سپند خودرو شرکتی کاملا خصوصی است که توسط مدیران کاملا حرفه ای اداره می شود. بیش از 15سال تجربه موفق در زمینه فروش نقدی و اقساطی خودرو در سراسر کشور از افتخارات سپند خودرو می باشد. روی درهای خودرو هم یک فرورفتگی قرار دادهاند که نمای ساده جانبی را جذابتر کرده است. با دوستم که شاهین خریده بود راه افتادیم البته روی حالت اسپورت خیلی راحت شاهین جا موند. در وب سایت آگهی و خرید و فروش دزار ، آگهی های زیادی، روزانه در دسترس شماست.
همچنین اگر به دنبال خرید حواله خودرو های دیگنیتی ، سمند سورن و … هستید آکادمی مسعود در خدمت شماست. شاهین سایپا به عنوان یکی از زیباترین خودروهای تولید داخلی در بازار ایران شناخته میشود و جذابیت ظاهری بالایی دارد که بسیاری از مشتریان را به خود جلب میکند. در مقابل، پژو پارس که به مدت بیش از دو دهه در بازار حضور داشته، طراحی کلاسیک و مردانهای دارد که تعداد زیادی از مردم همچنان به آن علاقه دارند. با این حال، در مقایسه با شاهین، پژو پارس در امور استایل و طراحی کمترین شکل و شمایلی دارد. اما به بخش قوای محرکه خودروی شاهین بپردازیم که مهمترین نقطه ضعف آن است.
پژو پارس TU5 به دلیل استفاده از موتور TU5، مصرف سوخت بهینهتری نسبت به شاهین دارد. همچنین، سیستم تعلیق پژو پارس TU5 بهطور کلی نرمتر از شاهین است که میتواند راحتی در سواری را افزایش دهد. در زمینه طراحی داخلی، مقایسه بین سایپا شاهین و پژو پارس TU5 به چالشی برخورده است.
در ایران نیز این دسته همیشه در کانون توجه بوده و در حال حاضر علاوه بر خودروهای داخلی، میزبان مجموعهای از خودروهای مونتاژی است. این خودروها به دلیل فضای جادار کابین و همچنین استهلاک نسبتاً کم، همواره مورد استقبال قرار گرفتهاند. از نظر متریال به کار رفته در قسمتهای مختلف شاهین پلاس اتوماتیک با اینکه بسیار بهتر از نسخههای پیشین خود شده اما همچنان وجود پلاستیک در قسمتهای مختلف توی ذوق میزند، در حالی که آریزو ۵ توربو جدید به مراتب کیفیت متریال بالاتر و بهتری دارد. همچنان مشکی بودن تریم آریزو کمی بیشتر مورد پسند بازار است تا شاهین پلاس. بخش تجربه رانندگی مقایسه شاهین و دنا پلاس را طبق رسم همیشگی با فضای کابین و کیفیت سواری شروع میکنیم.
اگر بخواهیم این دو خودرو را با هم مقایسه کنیم، از نظر ظاهری مسلما شاهین زیباتر از پژو پارس tu5 است که سالهاست هیچ تغییری در ظاهر آن ایجاد نشده است. از نظر مشخصات فنی نظیر قدرت موتور و سرعت، شاهین یکسروگردن بالاتر از پژو پارس tu5 است. ترمزهای هر چهارچرخ شاهین دیسکیاند، درحالیکه در پژو پارس tu5 ترمزهای عقب از نوع کاسهای هستند. خودروی پژو پارس محصولی از ایران خودرو است و سال ۱۳۷۹ به بازار آمده است. این سدان که قبلا پژو پرشیا نامیده میشد، روی پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده است.
موتور TU5 به مراتب برتر از موتوری است که سایپا استفاده کرده و مصرف سوخت آن نیز بسیار پایین تر است. طراحی داخلی نیز در این مدل بهتر از محصول سایپاست و گرچه آن را می توان یک طراحی تکراری و آشنا دانست، اما در موثر بودن آن شکی نیست. تجربه هموطنان از انواع پژو هم نشان داده است که این محصولات در فضای شهری و جاده ای ایران عملکرد قابل قبولی دارند و بنابراین نمی توان آنها را تولیدات بی کیفیتی دانست.
در دزار، لیستی از جدیدترین آگهی های مربوط به فروش خودروی صفر یا کارکرده وجود دارد که به راحتی می توانید با فروشنده تماس گرفته و نسبت به بازدید و خرید آن اقدام نمایید. ارگونومی کابین پارس مشکل چندانی ندارد هرچند دسترسی به دکمههای پایین کنسول به ویژه در زمان حرکت در بزرگراه باعث حواسپرتی راننده خواهد شد و این موضوعی مشکلساز است. از نظر متریال بکار رفته در کابین اما شاهد پسرفت نسبت به مدلهای قدیمیتر هستیم و پلاستیک خشک جای نمونه نرم قبلی را گرفته است. همچنین با گذشت زمانی اندک صداهای متنوعی از کابین پارس به گوش خواهند رسید. برای زوج های جوان که به دنبال خرید خودرویی زیبا، خوش ترکیب و مدرن هستند و چندان اهل مسافرت های طولانی در جاده های بین شهری نیستند، محصول سایپا گزینه بهتری است.
چابکی پایین و شتاب گیری ضعیف به نسبت همتایان خود در بازار بیش از همه به چشم می آیند. در کنار کیفیت ضعیف بدنه و طراحی مینیمالیستی داخلی، مشخص نیست وقتی طراحان این اتومبیل آن را برای جوانان در نظر گرفته اند چه المانی به جز طراحی خارجی را مورد توجه قرار داده اند. با این حال امکانات جانبی مانند کروز کنترل، سیستم تعلیق، صفحه لمسی، سیستم ضد سرقت و سیستم تنظیم باد لاستیک به وضوح برتری را به شاهین می دهد و پژو پارس از این نظر عقب می افتد. برای خرید یکی از این خودروها باید به تمام موارد گفته شده در مقایسه پژو پارس و شاهین توجه نمایید. در نظر گرفتن تمام نقاط قوت و نقاط ضعف این دو خودرو به شما در انتخاب با دیدی بازتر کمک میکند.
مدل اتوماتیک پژو پارس با موتور tu5 است که تولید آن به سال ۱۳۹۰ برمیگردد. در بخش فنی شاهین پلاس اتوماتیک قطعا نسبت به نسخه های قبلی خود بسیار بهتر و چالاک تر شده اما در مقایسه با آریزو ۵ توربو جدید حرفی برای گفتن ندارد. درست است که پیشرانه سدان ملی تنفس طبیعی است و به مراتب حساسیتی به کیفیت بنزین ندارد اما آریزو ۵ توربو نیز چند سالی است که در بازار کشورمان حضور داشته و نشان داده که آن هم خودروی بی آزاری است. برای مقایسه دنا پلاس با شاهین از نظر تواناییهای فنی هم باید بگوییم شاهین به دلیل گشتاور بالاتر پیشرانه و ارائه این گشتاور در دور پایین، اندکی پرشتابتر از دنا پلاس ظاهر میشود. البته دنا پلاس هم خودروی دست و پا بستهای نیست و شتاب قابل قبولی دارد اما شتاب صفرتاصد آن در شرایط واقعی چیزی کمتر از 1 ثانیه کُندتر از شتاب شاهین است. پژو پارس تیو ۵ در نسخه پایه یا ال ایکس، از لحاظ امکانات رفاهی و ایمنی به مراتب متواضعتر از شاهین G است.
این موضوع باعث میشود که ظاهر پژو پارس در مقایسه با شاهین، دارای جذابیت کمتری باشد. دکمههای کنترلی در هر دو طرف آن قرار دارند و کنسول میانی با جزئیات زیادی شامل بخش تهویه هوا و سیستم پخش صوتی است. از نظر متریال به کار رفته، شاهین پلاس اتوماتیک با وجود بهبودهای قابل توجه نسبت به نسخههای قبلی، همچنان وجود پلاستیک در برخی قسمتها جلب توجه میکند. در حالی که آریزو ۵ توربو جدید از کیفیت متریال بالاتر و بهتری برخوردار است. همچنین، تریم مشکی آریزو بیشتر مورد پسند بازار قرار گرفته است نسبت به شاهین پلاس.
قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ در حدود ۶۹۵ میلیون تومان قیمت خورده است. پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک TU ۵ P مدل ۱۴۰۳، اما یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان به فروش رفت. شاهین پلاس اتوماتیک جدیدترین نسخه از خانواده شاهین سایپاست که نسبت به قبل با تغییرات بزرگ و البته مهم و مثبتی در بخش فنی و آپشن روانه بازار شد.
برخلاف محصول سایپا، این محصول دارای مدل اتوماتیک است که سرعت بیشینه و شتاب کمتری را در اختیار مصرف کننده قرار می دهد. موتور شاهین در واقعیت از موتور ۸ سوپاپ تیبا بهرهمیبرد که با نصب توربوشارژر توانایی تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور را داراست. این موتور از نظر قدرت و عملکرد نسبت به موتورهای توربوشارژ شده حساسیت بالاتری دارد و این موضوع باعث شده است که تعدادی از مشتریان تردید کنند و از این پیشرانه در شاهین سایپا دوری کنند. شاهین با موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ و ۱۱۰ اسب بخار قدرت، ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور را به ارمغان میآورد. مدل TU5 با موتور ۱.۶ لیتری، ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور دارد.
سایپا شاهین در بخش طراحی کابین اگرچه قابلقبول به نظر میرسد اما قطعاً وضعیت داخلی آن همانند طراحی ظاهری نخواهد بود. سایپا از متریال سخت و بیکیفیت برای کابین شاهین استفاده کرده و به صدا افتادن بخشهای مختلف کابین پس از اندکی استفاده دور از انتظار نخواهد بود. قطعاً طراحی بخشهایی همچون فرمان، داشبورد و دستهدنده میتوانست بهتر از اینها صورت پذیرد. در این بخش شاید دو خودرو وضعیت نسبتاً مشابهی داشته باشند اما شاهین به دلیل طراحی جدیدتر شاید موردپسند افراد بیشتری باشد. از نظر فضای کابین نیز برخلاف انتظار افراد قدبلند در کابین شاهین احساس راحتی زیادی نخواهند داشت و بخش عقب کابین پارس جادارتر از شاهین خواهد بود. تنها جایی که محصول ایران خودرو خود را برتر از رقیب مدرن نشان می دهد، بحث موتور است.
البته داشبورد پژو پارس تیو ۵ هم چندان هیجانانگیز نیست و از فرم سادهای برخوردار است که با این وجود شاید با سلیقه افراد بیشتری تناسب داشته باشد. به جهت سهولت در مقایسه بین ماشین شاهین و پژو پارس جدولی تهیه کردیم تا بتوانید بهتر موارد گوناگون را در هر دو خودرو مشاهده کنید. در این جدول ما پارامترهای گوناگونی را جهت مقایسه این دو خودرو قرار دادهایم. در واقع در این خودرو امکاناتی وجود دارد که در پژو پارس TU5 دیده نمیشود. از جمله این امکانات میتوان به سیستم ورود بدون کلید، نمایشگر لمسی، سانروف و… اشاره کرد.
به لحاظ مصرف سوخت نیز تقریبا هر دو خودرو یکسان بوده و جزو خودروهای کم مصرف هستند. بنابراین اگر به دنبال مشخصات فنی در رده پژو پارس اما ظاهری امروزیتر هستند شاهین انتخاب مناسبی است. اما اگر همچنان مایل به داشتن خودرویی با موتور تیوفایو و ۱۶ سوپاپ هستید پژو پارس را خریداری نمایید.
شاهین یک محصول جدیدتر، با طراحی مدرن و امکانات بهروز است، در حالیکه پژو پارس با سابقه طولانی و محبوبیت گسترده در میان خانوادهها و علاقهمندان به خودروهای کلاسیک شناخته میشود. انتخاب بین این دو خودرو میتواند چالشبرانگیز باشد؛ چرا که باید عوامل مختلفی مانند طراحی، عملکرد فنی، مصرف سوخت و امکانات رفاهی را در نظر گرفت. در ادامه قصد داریم به مقایسه شاهین با پژو پارس بپردازیم تا ببینیم شاهین بهتر است یا پژو پارس.
در ادامه مقایسه دنا پلاس با شاهین همراه ما باشید تا با بررسی کامل این دو خودرو ببینیم در نهایت شاهین بهتره یا دنا پلاس. لازم به ذکر است که ما در مقایسه دنا پلاس و شاهین به دلیل تناسب فنی و قیمتی هرچه بهتر، دنا پلاس تنفس طبیعی 5 دنده و شاهین G دندهای را مد نظر داریم. از امکانات خودرو شاهین میتوان به ترمزهای چهارچرخ دیسکی، ۶ ایربگ برای سرنشینان و راننده، صفحهنمایش لمسی ۷ اینچی و سانروف اشاره کرد. آپشنهایی مانند سنسورهای دنده عقب، سیستم استارت بدون کلید، تهویه خودکار، کروز کنترل و سیستم کنترل باد لاستیک، روکش چرمی صندلیها، چراغهای دیلایت و اتولایت، آینه برقی تاشو، سیستم ضدسرقت و فرمان برقی اشاره کرد. بهطورکلی شاهین آپشنهای خوبی دارد؛ البته برخی از آنها ممکن است در مدل G یا مدل S نباشند.
شاهین در بین تمام خودروهای ایرانی از سطح ایمنی بالایی برخودار است. ایمنی در خودروی شاهین توسط مراکز بررسی ایمنی خودرو در سطح بین المللی مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه این ارزیابیها نیز دریافت سه ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ بوده است.
باتری پژو پارس و باتری شاهین در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است. این مجموعه با تجریهی هزاران همراهی در خرید و با ارائهی خدمات همه جانبهی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربهی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. آخه برادر من شاهین با قیافه و ابشن های ب روز کجا پژو پارس با طراحی سی سال پیش کجا اصلا عجیبه این دو رو باهم مقایسه کردن…. آریزو ۵ توربو نیز یکی از محصولات مونتاژی ام وی ام یا همان مدیران خودروست که پیش از عرضه تیپ FL در برهه زمانی نسبتا کوتاهی وارد بازار شد. این خودرو اکنون به صورت کارکرده در بازار کشور وجود داشته و یکی از چینی های خوب بازار محسوب می شود که جواب خود را پس داده است.
دناپلاس EF۷ اتوماتیک توربوآپشنال مدل ۱۴۰۲ هم با افزایش ۱۰ میلیون تومانی، یک میلیارد و ۷۰ میلیون تومان قیمت خورد. سوژه این مقاله از سری مقالات مقایسهای مجله همراه مکانیک دو سدان پرفروش از دو خودروساز بزرگ کشور هستند که هرکدام طرفداران خاص خود را در بازار دارند. در مورد دنا پلاس و شاهین صحبت میکنیم که نسخههای مختلف آنها از نظر قیمت و آپشن رقیب سرسخت یکدیگر هستند اما تفاوتهای فنی و ظاهری این دو خودرو میتواند برای خریدار تعیین کننده باشد. خودرو شاهین یک سدان خانوادگی محصول شرکت سایپا است و رونمایی آن به سال ۱۳۹۷ برمیگردد.
در مقابل، دنا پلاس پیشرانه بهروزتر و کم دردسرتری دارد و صندوق بار آن هم بزرگتر است. در مقایسه پژو پارس با شاهین به بخش تجهیزات و امکانات میرسیم که شاهین با دست پر وارد میدان شده و نسبت به نسخه پایه پارس سال امکانات بیشتری را ارائه میکند. البته با توجه به اختلاف قیمت شاهین با پارس، طبیعی است که سدان سایپا مجهزتر ظاهر شود. از نظر تجهیزات ایمنی نیز شاهین کاملاً برتر به نظر میرسد و در مجموع این خودرو پیروز این بخش مقایسه خواهد بود. به هر ترتیب موتور شاهین در حال حاضر قادر است توان خروجی نزدیک به ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن.متر گشتاور تولید و به گیربکس ۵ دنده دستی منتقل کند تا چرخهای جلوی این خودرو به گردش در آیند. نقش سوپاپ در سرعت تخلیه گازهای زائد و کنترل ورودی و خروجی هوا موجب شده تا در مقایسه خودروها اهمیت داشته باشد.
البته پیشرانه به نرمی دور میگیرد و مشکلی از بابت شتاب گیری و ترددهای شهری نخواهید داشت. سیستم تعلیق پارس نیز پاسخگوی نیازهای خانوادههاست و در مقایسه با خودروهایی همچون ۲۰۶ نرمتر خواهد بود. به دلیل ساختار قدیمی نباید از پارس انتظار هندلینگ و ایمنی چندانی را داشت و به همین دلیل توصیه میشود در پیچها نهایت دقت را در فرمان دادن به خودرو داشته باشید. ظرفیت سرنشینان هر دو خودرو 5 نفر است؛ شاهین فضای داخلی جادار برای سرنشینان جلو دارد، اما فضای پای سرنشینان عقب کمی محدود است؛ اما پژو پارس هم برای سرنشینان جلو و هم عقب، فضای جادار و مناسبی دارد.
شاهین پلاس اتوماتیک بالاخره به موتور جدید ME۱۶ سایپا مجهز شده است که عملکرد بسیار خوبی از خود نشان میدهد. این پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی، که به صورت ۱۶ سوپاپ طراحی شده، توان تولید ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. گیربکس این خودرو از نوع ۶ سرعته اتوماتیک AT است که نیرو را به محور جلو منتقل میکند. در مقابل، پژو پارس تیو ۵ از موتور TU5 ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ بهره میبرد که توانایی تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را داراست.
داخل کابین هر دو خودرو بسیار جادار است و به راحتی میتواند تا ۵ سرنشین را در خود جا دهد. در این بین صندوق عقب پژو پارس معادل ۴۷۰ لیتر ظرفیت دارد که حدود ۵۰ لیتر بزرگتر از صندوق شاهین است و از این جهت نسبت به محصول سایپا کمی برتری دارد. البته باید یادآوری کنیم که پژو پارس TU5 نسبت به پارس معمولی با موتور ۱۸۰۰ سیسی، شتاب و چابکی کمتری دارد که این مورد مهمترین ضعف فنی آن به شمار میرود. هرچند که در مقایسه با شاهین، پژو پارس TU5چالاکی تقریبا مشابه را ارائه میدهد و میتوان گفت که شتاب این دو خودرو عملا در یک سطح قرار دارد. به هر ترتیب موتور شاهین در حال حاضر قادر است توان خروجی نزدیک به ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن.متر گشتاور تولید و به گیربکس ۵ دنده دستی منتقل کند تا چرخهای جلوی این خودرو به گردش در آیند. سایپا شاهین و پژو پارس دو سدان خانوادگی هستند که در بازار ایران محبوبیت زیادی دارند.
در این مطلب از آکادمی مالی مسعود نقاط ضعف و قوت هر دو خودرو را بیان خواهیم کرد. شناخت دقیق این موارد در ایجاد یک دید درست در زمان خرید آنها موثر میباشد. پس اگر شما نیز بین خرید این دو خودروی ایرانی مردد هستیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. در انتهای این قسمت باید اشاره کنیم مقایسه شاهین و پژو پارس از جهت طراحی ظاهری یک برنده بلامنازع دارد و آن شاهین است. با این وجود هنوز هم برخی طرفداران متعصب وجود دارند که استایل مردانه پژو پارس را نسبت به طراحی جدید شاهین در اولویت قرار میدهند و از ظاهر ساده پژو پارس لذت بیشتری میبرند.
تمام اجزای نمای جلو از چراغهای بزرگ گرفته تا جلوپنجره و سپر و چراغهای مهشکن، با هم هماهنگ هستند و از نظر شکل و اندازه تناسب دارند. با همه اینها، این خودرو ظاهری کاملا معمولی دارد و چیزی که شاید در دو دهه پیش زیبا به حساب میآمد، امروز دیگر جذابیت خاصی ندارد. در نمای پشتی هم شاهد همان چراغهای همیشگی و سپر با نوار مشکی هستیم. بنابراین، اگر به ظاهر و اقتصادی بودن تمرکز دارید، شاهین مناسبتر است. اما اگر ایمنی و عملکرد برایتان مهمتر است، پژو پارس TU5 ممکن است انتخاب مناسبتری باشد. به طور کلی، اگر ایمنی برای شما اولویت مهمی در انتخاب خودرو است، توصیه میشود که با مراجعه به نمایندگان مختلف و درخواست مشاوره اطلاعات دقیقتری در مورد ایمنی و تجهیزات ایمنی هر دو مدل را بدست آورید.
من کوییک دارم ، و حقیقتا نسبت به پارس رفیقم کیفیت بدنه ابدا پایینتر نیست. پارس اصلا مگه کیفیت هم داره ؟ کاش داشت… اونموقع من ابدا از پژو نمیگذشتم. این شرکت با توجه به وضعیت اقتصادی هر فرد، طرحهای اقساطی انعطافپذیری ارائه میکند که برای مشتریان مختلف قابل تنظیم است.
گیربکس شاهین پلاس اتوماتیک از نوع ۶ سرعته اتوماتیک AT بوده که نیرو را به محور جلو منتقل میکند. در مقابل، پژو پارس با موتورهای مختلفی در بازار وجود دارد که محبوبترین آنها موتور tu5 با حجم 1.6 لیتر است. این موتور توان تولید 105 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتنمتر را دارد و با گیربکس دستی یا اتوماتیک قابلسفارش است.
در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. با توجه به تضمینات و شرایط منصفانه سایا خودرو، این شرکت به عنوان یکی از بهترین گزینهها برای خرید خودروهای اقساطی در ایران شناخته میشود و مشتریان میتوانند با اطمینان و آرامش بیشتری به خرید خودرو بپردازند. سایا خودرو یکی از بهترین گزینههای برای خرید خودروهای اقساطی در ایران محسوب میشود. این شرکت با تجربه و نیازهای متنوع مشتریان در نظر گرفته استفاده از سیستم اقساطی، خرید و مالکیت خودرو را برای افراد بهبود میبخشد. شاهین علاوهبر این، دو کیسه هوای جانبی دارد که در تصادفات جانبی، از سرنشینان محافظت بیشتری میکند. باتوجهبه این موارد و امکان فروش اقساطی سایپا، شاهین انتخابی امنتر برای رانندگی محسوب میشود.
بااینحال به دلیل مجهز بودن آن به توربوشارژ از نظر توان نسبت به خودروهای تیبا و کوییک عملکرد بهتری دارد. از همین رو در مقایسه ماشین شاهین و پژو پارس از نظر حجم موتور میتوان برتری را برای پژو پارس در نظر گرفت. حجم موتور بیشتر موجب شده تا پژو پارس نسبت به شاهین استهلاک کمتری داشته باشد. پر واضح است که سایپا محصول مدرن تر و مجهزتری ارائه کرده است، اما خودروی تولیدی آن از ضعف های شایع تولیدات این برند ایرانی رنج می برد.
دیدگاهتان را بنویسید