بررسی تخصصی خودرو زانتیا

مشخصات فنی زانتیا مجله پدال

کوتاه بودن طول صندوق عقب و در عوض بلند بودن کاپوت سیتروئن زانتیا ظاهری کاملا کشیده و تهاجمی به این خودرو می داد. به طوری که پس از گذشت 26 سال از طراحی آن، زانتیا نسبت به بسیاری از خودروهای داخلی و چینی همچنان از ظاهر آبرومندانه تری برخوردارست. زانتیا علاوه بر زیبایی و جادار بودنش، بسیار ضعیف بوده و و در تصادفات نیز بسیار ضعیف عمل خواهد کرد. از دیگر معایب موجود در این خودرو می توان به استهلاک زیاد و هزینه های زیاد برای نگهداری این خودرو همچنین ایمنی خیلی پایین و طراحی قدیمی و همچنین مصرف بالای سوخت آن اشاره کرد. خودرو زانتیا در تست ایمنی که توسط موسسه EuroNCAP انجام شد تنها توانست ۱ ستاره ایمنی را از این موسسه دریافت کند. از مهمترین مشکلات ایمنی که در بررسی خودرو زانتیا به آن برخورد خواهید کرد بدنه بسیار ضعیف آن است ک هبا وجود دو کیسه هوای ایمنی در این خودرو بازهم آسیب جدی به سرنشینان وارد خواهد شد.

بازار محدود خودروی ایران منتظر جرقه‌ای بود گرمای ویژه‌ای به ان بدهد و سرانجام قرعه به نام کمپانی فرانسوی سیتروئن افتاد. در همان زمان واردات خودروهای ژاپنی و کره‌ای هم اوج گرفته بود و بازار بی‌رونق خودرو به یک‌باره به جنب و جوش افتاد. خودرو سیتروئن زانتیا یکی از خودروهای محبوب و پرطرفدار فرانسوی در داخل کشور است که در این گزارش از نمناک به بررسی همه جانبه خودرو “زانتیا” خواهیم پرداخت. طراحی زانتیا پر از خطوط تیز و منحنی است و ماشین شبیه مکعب به نظر می رسد این طراحی مربوط به دهه 90 است و اکنون در سال 2020 واقعاً عقب مانده به حساب می آید. درست است که خودرویی مانند مگان چندان جدید به نظر نمی رسد و طراحی آن به سال 2005 بازمی گردد، اما همچنان عملکرد بهتری نسبت به زانتیا دارد. زانتیا 2 با دریافت 1.5 ستاره از 5 ستاره توسط مؤسسه تست تصادف اروپا (Euro-NCAP) از شرایط ایمنی بسیار ضعیفی برخوردار است.

حتما روزی که برای اولین بار خودرو زانتیا وارد کشورمان شد را به خاطر دارید. این خودرو با تفاوت قیمت بالای خود، یکی از بهترین انتخاب‌های زمان خود بود و سایپا توانست با عرضه آن سود خوبی را به جیب بزند. هرچند این قضیه در نهایت به مصرف سوخت بالاتر اتومبیل بخصوص در شهر منتهی شده به شکلی که مصرف ترکیبی زانتیا به ندرت به زیر 10 لیتر در صد کیلومتر خواهد رسید و در شهر حتی تجربه مصرف سوخت 12 لیتر در صد کیلومتر چندان دور از ذهن نمی‌باشد. زانتیا مورد آزمایش دارای یک موتور 2000سی سی با 16 سوپاپ است.

این خودرو، با ویژگی‌های منحصر به‌فرد و تأثیرات ماندگار خود، نمایانگر دورانی است که در آن خودروهای خانوادگی با طراحی‌های نوآورانه و تکنولوژی‌های پیشرفته به اوج خود رسیدند و همچنان به عنوان مثال‌هایی از موفقیت‌های صنعتی در یادها باقی مانده‌اند. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که علاقه دارید با مزایا و معایب زانتیا آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید. تیپ‌های مختلف زانتیا از نظر ظاهری تفاوت خاصی با هم نداشتند.

زانتیا از خودروهای تولیدی دهه ۱۹۹۰ است و بسیاری از سیستم‌های ایمنی فعال و غیرفعال که امروزه در خودروها رایج هستند، در این خودرو وجود ندارند. برای مثال، سیستم‌های کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، ترمز ضد قفل (ABS) پیشرفته، کیسه‌های هوای جانبی، و سیستم‌های جلوگیری از برخورد که در خودروهای مدرن یافت می‌شوند، در زانتیا یا وجود ندارند یا به‌طور کامل کارآمد نیستند. این موارد نقش بسیار مهمی در جلوگیری از تصادفات و کاهش شدت جراحات دارند. در آزمایش‌های برخورد از جلو، کابین زانتیا در برابر فشارهای ناشی از تصادف به‌خوبی مقاومت نمی‌کند. در این شرایط، داشبورد و فرمان به داخل کابین فشرده می‌شوند که می‌تواند منجر به آسیب جدی به سرنشینان جلو شود. همچنین، فرمان خودرو در برخوردهای شدید به‌درستی طراحی نشده تا از آسیب به قفسه سینه و سر راننده جلوگیری کند.

تولید این خودرو در سال 2001 به دلایل مختلفی از جمله پاس نکردن استانداردهای ایمنی اروپا و همچنین جایگزین شدن محصولات جدیدتر به پایان رسید. لازم به ذکر است که در سال 1998 این خودرو توسط سیتروئن فیس لیفت شده و نسخه فیس لیفت آن توانست موفقیت های بیشتری را کسب کند. سیستم تعلیق مربوط به فرمان ها، جلو بندی، کمک فنرها و…می شود.

به نوعی می‌توان گفت سیتروئن توانسته در این محصول توازن بسیار خوبی میان نرمی و پایداری ارائه کند که در کمتر اتومبیل ارزان قیمتی یافت می‌شود. لازم به ذکر است که خودرو زانتیا از سال 80 تا سال 89 در کشور تولید و عرضه شده است و در سال 89 خط تولید این خودرو بنابر مسائلی متوقف شد. که مانند اتومبیل‌های آلمانی کیلومتر شمار در سمت چپ و دور شمار موتور در سمت راست قرار گرفته است.

زانتیا به‌خصوص در جاده‌های ناهموار، با مشکلات جلوبندی مواجه می‌شود. خرابی‌های مربوط به سیبک‌ها، بوش‌ها و قطعات جلوبندی یکی از مشکلات شایع در این خودرو است که می‌تواند منجر به عملکرد نامناسب فرمان و کاهش کنترل خودرو شود. همچنین، به‌دلیل استفاده از سیستم فرمان هیدرولیک، اگر روغن هیدرولیک کم شود یا سیستم دچار خرابی شود، فرمان سفت و کنترل خودرو دشوار می‌شود. یکی از مشکلات متداول در زانتیا، نشت روغن هیدرولیک از سیستم تعلیق است. این نشتی می‌تواند به دلیل خرابی لوله‌ها، اتصالات یا گوی‌های هیدرولیک رخ دهد. کمبود روغن هیدرولیک عملکرد سیستم تعلیق و فرمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و حتی ممکن است باعث خرابی کامل سیستم شود.

بزرگترین نقطه ضعف زانتیا، عملکرد این خودرو از نظر ایمنی است. زانتیا از موسسه‌ی استاندارد یورو انکپ، تنها 1 ستاره‌ی ایمنی دریافت کرده است. این 1 ستاره هم برای ایمنی سرنشینان خودرو و هم برای ایمنی عابر پیاده است. این موضوع علیرغم انتقادات زیاد، از سمت شرکت سایپا مورد توجه قرار نگرفت.

در این موارد با بالا بردن کف خودرو آسیب به قسمت های زیرین به حداقل می رسد و از طرفی در موارد ضروری مانند رفتن به اتاق هایی با ارتفاع کم می توان ارتفاع خودرو را کاهش داد. در «فوت و فن»، ما به دنبال راه‌های ساده و کاربردی برای بهبود زندگی هستیم. ما تلاش می‌کنیم این ترفندها را در زندگی روزمره خود به کار ببریم و مطالبی شگفت‌انگیز و مفید را با شما به اشتراک بگذاریم. هدف ما این است که با به اشتراک گذاشتن تجربیات و آموخته‌های خود، به شما کمک کنیم تا روش‌های جدید و ایده‌های تازه‌ای را در زندگی خود بکار ببرید.

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه را در وب سایت خود به شما ارائه می دهیم. آقا شما دلال هستی بخاطر همین این ماشین بهت خوش نیومده وگرنه اگه عشق زانتیا باشی و مصرف کننده اصلا این حرفو نمیزنی . با اینکه روکش این صندلی‌ها، پارچه‌ای است اما به دلیل کیفیت بالای ساخت و استفاده از متریال خوب، در استفاده‌های طولانی مدت، ظاهر خوب خود را حفظ می‌کنند. زانتیا با استانداردهای روز تجهیزات چندانی ندارد، اما اگر به سال تحویل و رقبا با قیمت فعلی نگاه کنیم، تجهیزات را مناسب می دانیم. باتری زانتیا در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است. تمامی حقوق محتوای منتشر شده در این سایت متعلق به car.ir است.

یکی از مشکلات زانتیا مشکل گوی های روغن سیستم پنوماتیکی است که قیمت بسیار بالایی دارد و مطمئناً خودرویی که 10 یا 15 سال پیش بوده یک بار برای رفع این مشکل به مرکز خدمات مراجعه کرده و هزینه زیادی نیز کرده است. سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک که یکی از نقاط قوت زانتیا محسوب می‌شود، می‌تواند باعث مشکلاتی نیز شود. این سیستم برای حفظ نرمی و راحتی رانندگی طراحی شده، اما اگر به‌موقع سرویس نشود یا قطعات آن خراب شوند، منجر به مشکلاتی از جمله افت ارتفاع خودرو، سواری غیرمتعادل و نشت روغن هیدرولیک می‌شود. یکی از مشکلات رایج، خرابی گوی‌های سیستم هیدروپنوماتیک است که تعویض آن‌ها هزینه‌بر است. با حذف این خودرو از خط تولید شرکت سایپا، قطعات یدکی زانتیا هم کمیاب شد و قیمت آن افزایش پیدا کرد.

خودروی زانتیا یکی از این خودروهاست که حالا مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته که در این مطلب به بررسی قیمت زانتیا و ارزش خرید آن پرداختیم که پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید این خودرو بخوانید. مشکل اصلی و مهم این خودرو سیستم تعلیق هیدروپنوماتیکی آن است که علاوه بر متمایز کردن این خودرو نسبت به همکلاس‌های خود، می‌تواند تبدیل به پاشنه آشیل این پیرمرد فرانسوی شود. این سیستم که با گوی کار کرده و قابلیت حرکت خودرو با سه چرخ را نیز فراهم می‌کند، بسیار حساس و شکننده است. مورد بعدی که تا حدودی به سیستم تعلیق نیز مربوط می شود فرمان خوش دست این خودرو است. با وجود این مدل از فرمان می توانید رانندگی بسیار ساده و راحتی را تجربه کنید. قابلیت تنظیم دستی ارتفاع تعلیق خودرو نیز جز مواردی است که مربوط به ویژگی های مثبت این خودرو می شود.

در نمای جانبی نیز از طراحی بسیار ساده ای استفاده شده است و فقط از یک محافظ در که از جلوی خودرو تا آخر بخش جانبی این خودرو کشیده شده است. در نمای پشتی خودرو زانتیا نیز از طراحی ساده ای استفاده شده است. در این بخش نیز چراغ ها به صورت کشیده ولی بزرگتر از چراغ های جلو طراحی شده است. در کل این خودرو با سادگی که دارد از ظاهر جذابی بر خوردار است.

فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی دولوکس کار و نمایندگی رسمی دینا پارت ، توزیع کننده و فروشنده لوازم یدکی خودرو در سراسر ایران. با خرید اینترنتی لوازم یدکی خودرو خودتان محصول مورد نظر خود را درب منزل و یا محل کارتان تحویل بگیرید. کابین خودروی زانتیا، اگر بخواهیم خیلی کلی به آن نگاه کنیم، کابینی ساده و یکدست است که در آن همه چیز به بهترین شکل ممکن در جای خود قرار دارد تا راننده به تمامی دکمه های موجود در آن دسترسی داشته باشد. طراحی ارگونومیک و کاربردی بودن فضای داخل، باعث راحتی سرنشینان در طول سفرهای جاده‌ای می‌شود.

در این قسمت به صورت کلی و جمع بندی گونه به این نقاط قوت اشاره خواهیم کرد تا با این خودرو نیز بیشتر آشنا شوید. طراحی بدنه خودرو در نمای جلویی را چراغ هایی باریک و کشیده ای تشکیل داده که در کنار جلو پنجره باریک تر نمای خطی را تشکیل داده است و این پیر مرد فرانسوی را به ظاهر کلاسیک درآورده است. زانتیا در برخی مدل‌ها با مشکلاتی در سیستم خنک‌کننده نیز مواجه است. در صورت نقص در این سیستم، موتور ممکن است دچار گرمای بیش از حد شود که می‌تواند آسیب جدی به موتور وارد کند.

این خودرو پس از سال ها تولید همچنان بازار دست دوم خوبی دارد اما قطعات آن گران است. این خودرو در بازار داخلی رقبایی چون مزدا 3، مگان و پژو پارس ELX دارد که اگر از طراحی قدیمی آن چشم پوشی کنیم، از نظر فنی نسبت به تمامی رقبای خود برتری دارد. همراه با این سیستم ارتفاع زانتیا به طور خودکار با توجه به وزن سرنشینان و میزان بار روی خودرو تنظیم می شود. زانتیا قابلیت حرکت بر روی سه چرخ را دارد که از ویژگی های خودرویی با این سن و کلاس است.

در کنار این سیستم، ارتفاع زانتیا بر اساس وزن سرنشینان و میزان بار خودرو، به صورت اتوماتیک ارتفاع را تنظیم می‌کند. زانتیا قابلیت حرکت بر روی سه چرخ را دارد که امکانی ویژه و خاص برای خودرویی در این سن و کلاس است. هندلینگ و فرمان پذیری بسیار خوب زانتیا در مسیرهای جاده‌ای با شرایط مختلف، بسیار موفق عمل می‌کند. در بررسی زانتیا باید آن را در زمره‌ی خودروهای پرشتاب قرار داد.

محبوبیت زانتیا در ایران به دلیل ظاهر جذاب، عملکرد مناسب و سواری نرم آن بود. با این حال، تولید این خودرو در ایران در سال ۱۳۸۹ متوقف شد و سایپا به سراغ تولید خودروهای جدیدتر رفت. این خودرو یکی از محبوب ترین و معروف ترین خودروهای کشور است و این در حالی است که بیش از 10 سال از تولید زانتیا در کشور می گذرد و حتی برخی از خریداران خودرو، نسخه دست دوم این خودرو را به خودروهای صفر کیلومتر رایج در ایران ترجیح می دهند. سیتروئن زانتیا از جمله خودرو های فرانسوی بسیار محبوب است که در سال ۱۹۹۲ وارد خط تولید شد و توانست مشتریان بسیاری را به خود جذب کند.

سیتروئن زانتیا یکی از موفق ترین خودروهای بازار داخلی ایران در دهه 80 بود که به لطف ویژگی هایی چون سرعت، شتاب، کیفیت ساخت، سواری نرم، طراحی قابل قبول و کابین جادار توانست به فروش بالایی دست یابد. بدنه زانتیا توسط طراحان ایتالیایی در استودیو برتونه متولد شد. این خودرو که شباهت هایی به پژو 405 داشت در عین سادگی از استیل و ظاهر زیبا و ماندگاری برخوردار بود.

البته این خودرو می‌توانست دوام بیشتری در ایران داشته باشد و همانند پژو 405 که مدل‌های بسیار زیادی از آن تولید شده و در حال تولید است به تولید برسد و در بحبوحه فعلی نبود خودروهای با کیفیت گزینه خوبی برای مردم باشد. خودرو زانتیا تا زمانی که سالم بوده یا در اصطلاح سر حال است، برای مالکان خودروی باکیفیتی محسوب می‌شود، اما وقتی این خودرو خراب شود و نیاز به تعمیر اساسی داشته باشد، دیگر مثل سابق نخواهد بود. به طور کلی از معایب زانتیا می‌توان به استهلاک زیاد، مصرف سوخت زیاد، ظاهر قدیمی، ایمنی بسیار ضعیف، ستون و سقف ضعیف، بدنه نازک، کابین ساده و کسل‌کننده، فراوانی قطعات تقلبی در بازار، قطعات گران‌قیمت و کمیاب و سروصدای زیاد داخل کابین اشاره کرد. همچنین سطح ایمنی این خودرو در مقایسه با رقبا بسیار ضعیف بوده و از موسسه ایمنی یورو انکپ امتیاز 1.5 ستاره از 5 ستاره دریافت کرده است. در حال حاضر اگر خوش‌شانس باشید و یک زانتیا سالم هم در بازار پیدا کنید، برای تعویض قطعات مصرفی آن باید 3 تا 5 میلیون تومان هزینه کنید تا این خودرو عمر بیشتری داشته باشد. بررسی خودرو زانتیا به ما نشان می دهد که خودرو زانتیا یک سدان خانوادگی است که نخستین بار در سال ۱۹۹۳ توسط شرکت سیتروئن معرفی و عرضه شد.

با این عملکرد ارتفاع خودرو در جاده های ناهموار تنظیم می شود. اگر باید فقط به یکی از اشتباهات زانتیا اشاره کنیم، ایمنی بسیار بسیار ضعیف اوست. در یک تست تصادفی که توسط Euro Encap در سال 1997 انجام شد، این خودرو تنها یک ستاره ایمنی دریافت کرد.

سیتروئن زانتیا یک خودروی خانوادگی سایز متوسط است که توسط خودروساز فرانسوی سیتروئن از سال 1993 تا 2001 تولید شد. کمپانی سیتروئن توانست زانتیا را در طول 9 سال در کارخانه (PSA Rennes) تولید کند. زانتیا در سال 2001 با سیتروئن (C5) جایگزین شد، اگرچه در زادگاهش فرانسه همچنان به ‌عنوان جایگزین ارزان‌تر تا اکتبر 2002 عرضه می‌شد. زانتیا محصول شرکت فرانسوی سیتروئن است و سایپا تا سال 1389 آن را در ایران تولید می‌کرد. اما آیا این خودرو در حال حاضر ارزش خرید دارد؟ در ادامه، مزایا، معایب و قیمت این خودروی محبوب را بررسی می‌کنیم.

، اما در مورد دید عقب و سادگی کابین حق با نویسنده مقاله هست. در نهایت باید بگم که شتاب و قدرت زانتیا بی نظیره ولی در مقابل مصرف سوخت و هزینه نگهداریش بالاست. سیستم تعلیق اختصاصی هیدروپنوماتیک زانتیا را در بخش مزایای این خودرو معرفی کردیم، اما همین سیستم تعلیق می‌تواند از معایب بزرگ سیتروئن باشد. گوی‌های این سیستم بسیار حساس و شکننده هستند و در صورت خرابی، پیدا کردن آن‌ها سخت و حتی غیرممکن است و هزینه زیادی در پی دارد. پس اگر قصد خرید زانتیای دست دوم دارید، برای اطمینان از سلامت گوی‌های سیستم تعلیق، حتماً از تخصص کارشناسان خودرو استفاده کنید.

همراه مکانیک، همراه مطمئن شما در فرآیند خرید و فروش خودرو‌ست. این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. سلامعزیزم ایران خودرو یه سری خودرو پارس(پرشیا) با موتور زانتیا تولید کرد . نمونه‌ی دوم مجهز به یک پیشرانه‌ی 4 سیلندر 16 سوپاپ است که با حجمی برابر با 2 لیتر، قدرتی معادل 135 اسب بخار تولید می‌کند. صندلی‌های زانتیا با ارگونومی خوب و با امکان تنظیم مکانیکی ارتفاع و گودی کمر و امکان تخت خواب شدن، از جمله ویژگی‌های رفاهی خوب این خودرو است که راحتی سرنشینان را تامین می‌کند. همین موضوع باعث شد این خودرو در تست های تصادف نتایج وحشتناکی داشته باشد و باید گفت در مقابل رقیبی مانند رنو مگان که خودرویی کاملا ایمن است واقعا ضعیف است.

طراحان، ابعاد این خودرو را به گونه‌ای در نظر گرفتند تا فضای سرنشینان و فضای بار بسیار خوبی فراهم شود. بالاخره سویچ استارت را چرخانده و آب و روغن و بنزین را در رگ‌های میهمان امروزمان جاری می‌کنیم. در همین لحظات آغازین تست، عملکرد نرم سیستم تعلیق توجهم را به خود جلب کرد. در واقع اگر این مجموعه سالم باشد و با خرابی گوی¬ها یا مشکلات متداول روغن‌ریزی سیستم هیدرولیکی یکپارچه و دردسرهای دیگرش شما را درگیر نکند، عملکردی عالی از خود نشان می‌دهد که با ماشین‌های بسیار گران‌تر قابل مقایسه است. نکته مهم‌تر اینکه سیستم تعلیق مدرن هیدروپنوماتیک زانتیا در کنار نرمی و راحتی مثال زدنی در بحث تعادل هم بسیار کارآمد ظاهر می‌شود.

همان طور که گفته شد، زانتیا در دو مدل ۱٫۸ لیتری و ۲ لیتری در بازار وجود دارد. این موضوع سبب می شود که زانتیا مصرف ۱۳ لیتری را در شهر داشته باشد که مسلما نمی تواند مقرون به صرفه در نظر گرفته شود. شعاع فرمان زانتیا کم است و نمی توانید همچون دیگر خودروهای موجود در بازار روی آن مانور دهید. این موضوع در دور زدن سر پیچ ها، میدان ها، پارک کردن و… مشکل ساز می شود. اما با وجود تمام نقاط قوت این خودرو مسلما نقاط ضعفی نیز در زانتیا وجود دارد.

سیتروئن زانتیا Xantia خودرویی محبوب است که سالها در سایپا مونتاژ می شود و بعلت خصوصیات اسپرت ، چابکی، راحتی، سیستم تعلیق منحصر به فرد و کیفیت آن مورد استقبال خوبی قرار گرفته است. این دو موتور هر کدام در مصرف بنزین یکی از اساتید بازار خودرو محسوب می‌شوند. مصرف خودرو در شهر چیزی نزدیک به ۱۳ لیتر در صد کیلومتر بوده و این میزان در جاده به ۹ لیتر می‌رسد! پس یا همیشه باید یک ۴ لیتری بنزین همراه خود داشته باشید یا دائم چشم‌تان به آمپر بنزین باشد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *