معرفی و مشخصات کامل پژو 405 SLX با موتور TU5 محصولی از ایران خودرو
درمجموع اختلاف ظاهری و نمای داخل کابین بین این دو تیپ از پژو ۴۰۵ خیلی چشمگیر نیست و حتی بعضی از مواقع دارندگان مدلهای جی ال ایکس با صرف هزینه بیشتر و تغییر مواردی همچون چراغها، سپرها و…، ظاهر اتومبیل خود را به اس ال ایکس تغییر میدهند. همچنین در مورد مقایسه پژو 405 glx با slx از نظر فضای داخل کابین نیز باید گفت که تغییر محسوسی دراینباره بین این دو خودرو مشاهده نمیشود. البته از سال ۹۳ به بعد شرکت ایران خودرو داشبوردهای جدید موسوم به سوناتایی را روی محصولات خانواده ۴۰۵ نصب کرد که دیگر از مواد نرم در آنها استفاده نشد و پلاستیک خشک ماده اصلی تشکیلدهنده این نوع داشبورد بهحساب میآمد.
هرچند خودروهای داخلی تا رسیدن به حدی از کیفیت در خور مصرفکنندههای ایرانی راه زیادی در پیش دارند، اما امید بر این است که بتوانند این مسیر طولانی را آغاز کنند. پژو 405 SLX خودروی جادار و کممصرف است که میتواند برای خانوادههای ایرانی پاسخگوی نیازهای روزمره باشد. این موتور TU5 با توجه به گشتاور پایینتر نسبت به پیشرانه XU7، عدم هماهنگی مناسب با گیربکس و وزن سنگین خودروها، کمی ضعیف به نظر میرسد اما از سوی دیگر، مصرف سوخت پایینتر و عدم وجود مشکلات واشر سر سیلندر موتورهای قدیمی XU7 از مزایای پیشرانه TU5 به شمار میرود. این خودرو با توجه به اینکه یک سدان جادار در این رنج قیمت است، با توجه به اینکه امکانات خاصی ندارد، اما میتواند گزینه خوبی برای خرید، با توجه به ظاهر خوب و مشخصات فنی خوب باشد. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودروها را انجام بدهیم.
همچنین معمولا پژو ۴۰۵ slx با تریم داخلی روشن به بازار عرضه میشد اما پژو ۴۰۵ جی ال ایکس هم با تریم کرم و هم مشکی به بازار راه پیدا کرد. به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» در سال ۱۹۸۸ میلادی پژو ۴۰۵ اسپرت، لقب بهترین خودروی سال اروپا را از آن خود کرد. تغییرات ایجاد شده در پژو 405 SLX تنها به نمای ظاهری این خودرو ختم نمیشود و شرکت ایران خودرو در کابین این سدان دورگه نیز با تغییر طرح داشبورد، اضافه کردن سر دنده استیل و برخی تغییرات جزیی دیگر باعث شده تا نمای داخلی این خودرو نیز نیز نسبت به گذشته تغییرات مثبتی را شاهد باشد و بتواند با سایر سدانهای موجود در این رنج قیمتی به رقابت بپردازد. در سال 1370 شرکت ایران خودرو با قرار دادن پژو 405 در سبد محصولات خود، تحول عظیمی در بازار سدانهای خانوادگی کشور ایجاد کرد. ویژگیهای این خودروی خانوادگی ما را برآن داشت تا در این مقاله از مجله خودرو همراه مکانیک به بررسی این خودروی ایرانی بپردازیم.
درهرحال این شیر پیر فرانسوی کماکان در کنار فرزندانش در ایران در حال تولید است؛ اما ایرانخودرو برای اینکه این محصول سالخورده اما محبوب خود را کمی بروز کند، در سال ۱۳۸۷ اقدام به فیسلیفت آن کرده و آنرا با نام ۴۰۵ SLX معرفی نمود که در ادامهٔ این مطلب بیشتر بدان خواهیم پرداخت. پیشرانه- شرکت خودروسازی پژو فرانسه در سال اواخر دهه ۹۰ میلادی خودرویی با نام پژو ۴۰۵ که جزوی از سدان های کلاس D محسوب میشد به بازار عرضه کرد. چرا قیمت بازار خودرو مهم است؟قیمت خودرو صفر همواره برای خریداران و فروشندگان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در واقع قیمت صفر خودرو در بازار نقش رهبری را بازی می کند و بر اساس آن ماشین های کارکرده تعیین قیمت می شوند.
جای شما در این لیست خالی است، فروشگاه خود را در معرض دید بیش از یک میلیون کاربر روزانه زومیت قرار دهید. این خودرو در بازار، رقبایی همچون سمند LX، سمند سورن، لیفان ۶۲۰، ام وی ام ۵۳۰، رانا و … را دارد. بازنشر محتوا بدون اشاره به منبع، غیرمجاز و حق car.ir برای پیگیری از طریق DMCA محفوظ است. وباپلیکیشن یا PWA دیوار سرویسی است که نصب آن، استفاده از دیوار را بدون نیاز به دانلود اپلیکیشن و بهروزرسانی و تنها با کلیک روی آیکون آن فراهم میکند. در نسخهٔ وباپلیکیشن نیازی به دانلود و بهروزرسانی نیست و کاربران iOS و اندروید با دسترسی به آیکون اپلیکیشن در کنار سایر اپهای موبایل خود میتوانند از آن استفاده کنند.
به نظر ما روکشهای جدید نهتنها جذابیتی بیشتر از مدلهای چرمی ندارند بلکه بسیار خشک و شکننده هم هستند. کیفیت پایین داشبورد به همینجا ختم نمیشود، دستگیره در ها به میزان قابلتوجهی ضعیف هستند و سرنشینان بعد از هر بار باز کردن در ها، نگران شکسته شدن آنها هستند. در این خودرو بعد از گذشت ۱۰ هزار کیلومتر، شنیدن صداهای اضافی از داشبورد، کاملاً طبیعی است. این ایراد به خشک بودن، یکتکه بودن و پایین بودن سطح کیفی مواد اولیه داشبورد برمیگردد. بهتر است اگر قصد خرید خودرویی در بازه قیمتی ۷۰ تا ۹۰ میلیون تومان را داشته باشید گزینههایی همچون تندر ۹۰ دستدوم را در اولویت بگذارید. اما با توجه به کیفیت بسیار پایین مونتاژ مثل ویژگیهای فنی و داخل کابین و استهلاک بالا، خرید آن توصیه نمیشود.
قیمت پژو ۴۰۵ SLX دست دوم TU5 بنزینی در بازار آزاد در محدوده قیمت 293,000,000 تا 643,000,000 تومان موجود است. این مجموعه با تجریهی هزاران همراهی در خرید و با ارائهی خدمات همه جانبهی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربهی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. برخلاف تصور طراحان که فکر میکردند در قسمت داخلی در ها، تبدیلشدن روکشهای طرح چرمی به روکشهای پلاستیکی ایده جالبی است، انتقادات زیادی به این طرح وارد شد.
سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. از نکات منفی دیگر که در این خودرو مشاهده میشود، صدای موتور بهشدت در کابین شنیده میشود که در مسافرتهای طولانیمدت بسیار آزاردهنده است. در جدول زیر میتوانید تمامی مشخصات و جزئیات این محصول ایران خودرو را مشاهده کنید. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهرهمند شوید. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم.
قیمت نسبتاً مناسب (با توجه به شرایط بازار خودروی کشور)، فضای داخلی جادار، صندوق بار بزرگ و فروش دستدوم راحت هم از دیگر مزایای این شیر سالخورده هستند. خودرو پژو 405 که محصول سال 1987 کمپانی پژو فرانسه است، یک سال پس از تولید موفق شد عنوان خودرو سال اروپا را از آن خود کند. تولید پژو 405 در کشور سازنده تنها تا سال 1997 ادامه داشت، اما اشتیاق فراوان آبی پوشان جاده مخصوص به این پیرمرد فرانسوی باعث شده تا پژو 405 GLX همچنان بر روی خط تولید شرکت ایران خودرو باقی بماند و حتی پلتفرم آن برای ساخت خودروهایی همچون پژو 405 SLX، دنا، سمند، پژو پارس و… مورد استفاده قرار گیرد.
حاصل تغییرات شرکت ایران خودرو باعث شده تا هم اکنون پژو 405 SLX در رنج قیمتی خود یکی از جذابترین سدانهای بازار داخلی باشد. ۴۰۵ ارزانترین پژوی ساخت ایرانخودرو محسوب میشود و بنابراین نباید انتظار تجهیزات بالایی را از آن داشت. به همین دلیل در لیست تجهیزات آن موارد محدودی چون دو ایربگ، فرمان هیدرولیک، آینههای جانبی برقی، تهویه مطبوع و ترمز ABS دیده میشود درحالیکه پنجرههای عقب همچنان دستی بوده و ترمزهای عقب نیز کاسهای هستند.
این امر موجب شده که تا حدودی خودروهای بازار داخلی به حاشیه رفته و مغفول واقع شوند. آنهم درحالیکه مباحث خودروهای داخلی برای مخاطبین کاربردیتر هستند چراکه اکثریت جامعهٔ ایران با خودروهای داخلی سروکار دارند و مطالبی در این حوزه میتواند برای آنها مفیدتر باشد. به همین دلیل تصمیم داریم ازاینپس بیشتر از قبل به خودروهای داخلی بپردازیم تا رضایت شما مخاطبین عزیز مجلهٔ پدال را بیشازپیش جلب کنیم. در این راستا از این به بعد طی سری مطالبی تحت عنوان «بررسی مشخصات، مزایا و معایب»، به تمامی خودروهای داخلی خواهیم پرداخت.
توان تولیدی این پیشرانه از طریق یک گیربکس 5 سرعته دنده دستی (BE3) به چرخهای جلو منتقل میشود تا این سدان 1120 کیلوگرمی بتواند طی مدت 13.2 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ثانیه دست یابد. شاید این خودرو در مقایسه با پژو 405 GLX که به پیشرانه XU7 مجهز شدهاست از چالاکی کمتری برخوردار باشد، اما در مجموع تواناییهای حرکتی و شتاب آن برای یک سدان خانوادگی در چنین رنج قیمتی مناسب بهنظر میرسد. پژو ۴۰۵ اسپرت ایران خودرویی رقبایی چون پژو ۲۰۶ صندوقدار، تندر ۹۰، پژو پارس، رانا و ام وی ام ۵۳۰ را در مقابل خود میبیند که قیمت پایینتری از همه مدلهای یاد شده دارد. از دیگر تفاوتهای ۴۰۵ اس ال ایکس با مدل معمولی میتوان به تغییراتی در پیشرانه، گیربکس، کابین و ظاهر خودرو اشاره کرد که تا حدودی عملکرد بهتر در کنار مصرف کمتر سوخت را به ارمغان آورده است. اصولا پژو ۴۰۵ به عنوان یک خودروی اقتصادی از آپشن شاخص و مهمی بهرهمند نبوده و این قاعده برای هر دو تیپ جی ال ایکس و اس ال ایکس تقریبا به طور مشابه رعایت شده است. حتی در مدل SLX هم تغییرات چندانی در داخل خودرو ایجاد نشده و به چند تغییر جزئی بسنده شده بود؛ اما سرانجام در اوایل دههٔ ۹۰ شمسی ایرانخودرو تصمیم گرفت نهایتاً داشبورد جدیدی را برای خانوادهٔ ۴۰۵ و پارس طراحی کند.
پژو 405 SLX از امکانات فنی و رفاهی همچون موتور انژکتوری با مدیریت الکترونیکی، شیشه های برقی، کولر، فرمان هیدرولیک و آینه های برقی سود می برد که البته این تجهیزات و امکانات شاید از پایه ای ترین سطح امکانات خودرو های روز نیز پایین تر باشد. پس از اجباری شدن استاندارد آلایندگی یورو ۲ در کشور و الزام تغییر سیستم سوخترسانی تمامی پیشرانههای خودروها از کاربراتوری به انژکتوری، ایرانخودرو پیشرانهٔ جدید ۱۸۰۰ سیسی XU7 را جایگزین پیشرانهٔ ۲۰۰۰ قبلی کرد. این موتور جدید تا سالها در خودروهای پژو ۴۰۵، پژو پارس و خانوادهٔ سمند مورداستفاده قرار گرفت اما موتور XU7 علیرغم کشش و توان مناسب، از دو مشکل عمدهٔ مصرف سوخت بالا و دوام پایین (سوزاندن واشر سر سیلندر) رنج میبُرد.
این خودرویی است که پیشینهٔ آن به سال ۱۹۸۷ یعنی دقیقاً سی سال پیش بازمیگردد و هماکنون کاملاً کهنه و از رده خارج شده است؛ اما بااینحال ۴۰۵ و مشتقاتش (!) هنوز روی خطوط تولید ایرانخودرو قرار داشته و به لطف قیمت نسبتاً پایین و بازار انحصاری، از فروش مناسبی هم برخوردار است. علاوه بر این، همانند اکثر خودروهای داخلی، ۴۰۵ نیز کیفیت ساخت بسیار پایینی دارد تا جایی که در ارزیابیهای شرکت بازرسی کیفیت ایران هیچگاه موفق به کسب بیش از یک ستاره نشده است. در مدل SLX هم پیشرانهٔ TU5 پژو ۲۰۶ مناسب جثهٔ سنگین ۴۰۵ نیست و خصوصاً در سربالاییها و هنگام پُر بودن خودرو کاملاً کم آورده و نیاز به دندهٔ معکوس پیدا میکند. از دیگر معایب ۴۰۵ SLX که عمدهٔ خریداران از آن گلایه دارند، کمنور بودن چراغهای جلو و عدم هماهنگی پیشرانه و گیربکس است. در نسخه ۴۰۵ اس ال ایکس، با تغییراتی همچون وجود چراغهای اسپرت شفاف در جلو، یکپارچه شدن راهنمای جلو با چراغها، اضافه شدن پروژکتور به سپر جلو، تغییر آینههای جانبی و اضافه شدن اسپویلر کوچک با چراغترمز سوم به لبه در صندوقعقب، کمی ظاهر خودرو نسبت به ۴۰۵ معمولی بهتر و اسپرت کرده است، بهطوری در بازار به ۴۰۵ اس ال ایکس لقب پژو ۴۰۵ اسپرت را هم میدهند. اکنون پس از یک دهه حضور پژو 405 SLX در بازار کشور، این خودرو توانسته به لطف طراحی جوانپسند، پیشرانه کم استهلاک، مصرف سوخت بهینه و… به جایگزینی شایسته برای پژو 405 معمولی بدل شود.
پژو SLX 405 برای چندین سال باهمان داشبورد ساده معروف خودش وارد بازار ایران شده بود تا اینکه در سال ۱۳۹۵، شرکت ایران خودرو باهمکاری دانشگاههای طراحی خودرو کشورمان، داشبورد جدیدی را برای خانواده پژو طراحی کرد. این خودرو با توجه به اینکه که قیمتی هم اندازه پژو پارس سال دارد و با این قیمت، موتور TU5 را به شما ارائه میدهد، گزینه خوبی به شمار میرود. پژو 405 SLX در بخش فنی از یک پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ به حجم 1587 سی سی بهره میبرد که با کد TU5 شناخته میشود. این پیشرانه که پیشتر در خودروهایی همچون رانا، 206 تیپ 5، 206 صندوقدار و… مورد استفاده قرار گرفته بود، از توان تولید 108 اسب بخار قدرت در 5600 دور در دقیقه و 142 نیوتنمتر گشتاور در 4000 دور در دقیقه برخوردار است که نیروی قابلقبولی برای یک سدان خانوادگی محسوب میشود. با توجه به نیاز روز افزون مردم جهت خرید و فروش آسان و بی واسطه خودرو وب سایت Z4Car زدفورکار (زوم فور کار) بر آن شد تا فضایی مطمئن و کارآمد را در مسیر خرید و فروش خودرو ارائه دهد و علاوه بر آن در حیطه خودرو اطلاعات جامع و دقیقی را اعم از نقد و بررسی خودروها ، قیمت روز خودرو،شرایط فروش شرکتها و … برای مخاطبان فراهم کند. پژو 405 كه در سال 1988 عنوان بهترين خودرو سال اروپا را به خود اختصاص داد يكي از پرفروش ترين خودروهاي ساخته شده در كشور است كه به دليل برخورداري از مزايايي همچون ايمني بالا، مصرف سوخت و آلايندگي پايين، خدمات پس از فروش آسان و در دسترس، قيمت مناسب، اتاق جادار و فرمان پذيري عالي به عنوان يكي از پرفروشترين و مطرح ترين خودروهاي ايراني شناخته مي شود که مدل جدید فیس لیفت شده آن SLX نام دارد.
به همین دلیل ایرانخودرو تصمیم گرفت در پژو ۴۰۵ و پارس از پیشرانهٔ TU5 متعلق به پژو ۲۰۶ تیپ پنج استفاده کند. این موتور اوایل در هردو مدل ۴۰۵ SLX و ۴۰۵ GLX ارائه میشد اما چند سالی است که تنها ۴۰۵ SLX با موتور TU5 عرضه میشود و مدل GLX همچنان با همان موتور XU7 تولید میگردد. پیشرانهٔ TU5 اما در ۴۰۵ SLX به گفتهٔ ایرانخودرو ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. در انتهای مطلب مقایسه پژو 405 glx با slx به طور خلاصه میتوان گفت اختلاف بین این دو خودرو تا مدلهای ۱۳۹۱ صرفا در بخش ظاهری خلاصه میشود. اما از سال ۱۳۹۱ به بعد که پژو ۴۰۵ اس ال ایکس با موتور ۱۶ سوپاپ TU5 به بازار آمد و اختلاف فنی بین این دو بسیار بیشتر شد، مشتریان به دلیل موتور باکیفیت و کم استهلاکتر، رغبت بیشتری برای خرید پژو ۴۰۵ SLX نشان دادند. این خودرو در حدود 20 سال بدون کمترین تغییری به بازار کشورمان عرضه شد تا اینکه در سال 1388، ایران خودرو تصمیم گرفت تا با ایجاد تغییراتی در جلو پنجره، چراغها، زه بغل درب و همچنین اضافه کردن قطعاتی همچون اسپویلر، مهشکن جلو و رنگآمیزی کامل سپرهای جلو و عقب، پژو 405 را به خودرویی مدرنتر و جذابتر بدل کند.
در سمت مقابل پژو ۴۰۵ جی ال ایکس با موتور ۱.۸ لیتری از لحاظ چابکی و شتاب اولیه وضعیت بهتری دارد و عملکرد آن درمجموع اسپرتتر از مدل SLX TU5 به شمار میرود. هرچند که استهلاک بیشتر موتور و بهویژه سوختن واشر سرسیلندر از معایبی است که میتوان برای پیشرانه XU7 پژو متصور بود. بنابراین از سال ۹۱ به بعد پژو ۴۰۵ اس ال ایکس با پیشرانه متفاوت TU5 که سروصدای کمتر، نرمی بیشتر، استهلاک پایینتر و مصرف سوخت کمتر از مزایای آن به شمار میرود، به بازار آمد.
زیرا قیمت خودروهای داخلی امروز علاوه بر قیمت خودرو بازار به لیست قیمت روز خودرو کارخانه هم بستگی دارد. در شرایطی که واردات ممنوع است و نمایندگیهای رسمی مانند گذشته فعالیت نمی کنند، تنها ملاک، قیمت خودرو در بازار است. بنابراین اطلاع از قیمت لحظه ای خودرو بسیار مهم است.در جداول بالا قیمت آنلاین خودرو برای مهمترین خودروهای وارداتی و داخلی ارائه شدند. لطفا برای مشاهده آخرین قیمت خودرو برای سایر برندها روی لوگوی برند مربوطه در بالای صفحه کلیک کنید. ما در مجلهٔ پدال بیشتر به اخبار و مطالب خودروهای خارجی میپردازیم و تقریباً تمامی اخبار و رویدادهای جهان اتومبیل را پوشش میدهیم.
بنابراین اختلاف خاصی از نظر آپشن بین این دو مدل دیده نمیشود و مواردی مثل فرمان هیدرولیک، کیسههای هوای جلو و عقب، ترمز ضد قفل ABS و EBD، شیشهبالابرهای برقی جلو، آینههای جانبی برقی، ایموبلایزر و بازکن درب صندوق از داخل جزو مهمترین تجهیزات این دو نسخه از پژو۴۰۵ محسوب میشوند. در این میان صرفا پژو ۴۰۵ اس ال ایکس به چراغهای مه شکن جلو مجهز است که مدل GLX از آنها بهرهای نبرده است. از سوی دیگر اما استفاده از موتور TU5 در پژو ۴۰۵ SLX موجب کاهش قابلتوجه مصرف سوخت نسبت به مدل GLX شده است درحالیکه مشکلات واشر سر سیلندر موتور XU7 نیز در این موتور کمتر دیده میشود. همچنین پیشرانهٔ TU5 برای رانندگیهای شهری مناسبتر بوده و در مسیرهای کفی و بزرگراهی هم مشکل چندانی از بابت کشش ندارد. از موتور که بگذریم، ۴۰۵ یکی از قدیمیترین و پرتیراژترین خودروهای داخلی است و به همین دلیل قطعات یدکی آن فراوان بوده و بهراحتی در بازار پیدا میشود.
این داشبورد جدید، اگرچه طراحی بهتر، زیباتر و بهروزتری دارد اما کیفیت ساخت آن نسبت به قبل پایینتر آمده و از پلاستیک خشک و بیکیفیت ساختهشده است که پس از مدتی به صدا میافتند. در سوی دیگر، داشبورد پژو ۴۰۵ داشبورد جدید بهجز کنسول وسط، بهصورت کامل تریم کرمرنگ دارد و از طرح چوب که در پارس است، خبری نیست. موتور نرم و كم صداي “پژو 405 اس ال ایکس جدید” 4 سيلندر بوده و با حجم 1600 سي سي، تلفيقي از قدرت و كشش مناسب را به همراه مصرف سوخت كم و آلايندگي پايين در اختيار قرار مي دهد. پژو 405 جي ال ايكس از امكانات فني و رفاهي روز دنيا همچون موتور انژكتوري با مديريت الكترونيكي، شيشه هاي برقي، كولر، فرمان هيدروليك و آينه هاي برقي سود مي برد كه اين تجهيزات و امكانات به همراه ساير موارد ذكر شده، باعث موفقيت چشمگير اين خودرو در بازار ايران شده است. براساس اطلاعات مندرج در سایت رسمی ایران خودرو، پژو 405 SLX نیز همچون سایر سدانهایی که به پیشرانه TU5 مجهز شدهاند از مصرف سوخت بهینهای برخوردار است. پژو 405 SLX بهطور رسمی در یک سیکل ترکیبی به ازای هر صد کیلومتر 7.5 لیتر و در جادههای برون شهری تنها 6 لیتر بنزین مصرف میکند؛ این در حالی است که پژو 405 GLX که به موتور پراستهلاک XU7 مجهز است و بهطور ترکیبی در هر صد کیلومتر 9 لیتر و در جادههای برون شهری در حدود 7 لیتر بنزین مصرف میکند.
ایرانخودرو در فیسلیفت ۴۰۵ SLX سعی داشته با تغییراتی جزئی و بدون تغییر قالبهای بدنه، ظاهر کهنهٔ ۴۰۵ را بروز کند. به همین دلیل تغییرات ظاهری این خودرو شامل گرافیک داخلی جدید چراغهای جلو با راهنماهای یکپارچه، جلوپنجرهٔ جدید، آینههای جانبی جدید، گرافیک داخلی جدید چراغهای عقب و اضافه شدن یک اسپویلر کوچک به لبهٔ درِ صندوق بار و مهشکنهایی به سپر جلو میشود. علاوهبر مصرف سوخت بهینه 405 SLX، استفاده از پیشرانه TU5 باعث شده تا این خودرو در مقایسه با سدانهایی همچون سمند LX، پژو پارس سال و سمند SE که همگی به موتور XU7 مجهز شدهاند از صدای کمتر و کارکرد روانتری برخوردار باشد و همچنین مشکلاتی همچون کم کردن روغن و خرابی واشر سرسیلندر که در این خودروها به وفور دیده میشود، در پژو 405 اس ال ایکس به شدت کاهش یابد. پژو 405 SLX یکی از سدانهایی است که بر پایه پژو 405 معمولی طراحی و تولید شدهاست و درواقع این خودرو نمونه فیس لیفت پژو 405 محسوب میشود. پژو 405 SLX در سالهای ابتدایی تولید خود به همان پیشرانه XU7 مجهز شده بود که در 405 معمولی نیز مورد استفاده قرار میگیرد، اما در سال 1390 شرکت ایران خودرو با مجهز کردن 405 اس ال ایکس به پیشرانه TU5، موفق شد علاوهبر تغییرات ظاهری در بخش فنی این خودرو نیز تحولاتی را ایجاد کند.
همین مورد نیز موجب شد تا فروش این دو ماشین قدیمی نسبتا بالا باشد و مشتریان از آنها استقبال کنند. پژو ۴۰۵ جی ال ایکس و اس ال ایکس از لحاظ فنی تا سال ۹۱ هیچگونه اختلافی نداشتند و هر دو محصول با موتور ۱.۸ لیتری چهار سیلندر ۸ سوپاپ XU7 روانه بازار میشدند. اما از سال ۹۱ به بعد پژو ۴۰۵ slx عمدتا با موتور ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتری TU5 متعلق به پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به بازار عرضه شد. پژو 405 ابتدا تنها با موتور 1.8 لیتری با کد XU7 عرضه می شد تا اینکه ایران خودرو تیپ SLX 405 را با تغییرات ظاهری محدود و موتور 1.6 TU5 نیز عرضه کرد.
درواقع مهمترین تفاوت ایجاد شده بین دو مدل GLX و SLX پژو 405، همین بهروزرسانی ظاهری مدل اس ال ایکس بوده که البته با کمترین هزینه و بدون تغییر در استایل بدنه صورت گرفته است. بدین ترتیب شرکت ایران خودرو با تغییر گرافیک داخلی چراغهای جلو و عقب به همراه جلوپنجره، تحول جزئی سپرها، اضافه شدن مه شکنهای دایرهای جلو، نصب اسپویلر با چراغ ترمز روی درب صندوق، تغییر طرح قالپاق رینگ، استفاده از قاب آینههای جدید، اضافه شدن نشان SLX به قسمت عقب، استفاده از زه بغل درب پهن مشابه پژو پارس از مهمترین تغییرات ظاهری پژو ۴۰۵ اس ال ایکس در مقایسه با مدل جی ال ایکس به شمار میروند. شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۸۸ به منظور آنکه پاسخی به انتقادات مشتریان پیرامون عدم تغییر محصولات و بهروزرسانی آنها داده باشد، با اصلاحات ظاهری که روی بدنه پژو ۴۰۵ جی ال ایکس اعمال کرد، مدل جدیدی از این خودرو را با نام پژو SLX 405 به سبد تولیدات خود اضافه نمود. پژو ۴۰۵ اس ال ایکس از جنبههای ظاهری و فنی تفاوتهایی با مدل جی ال ایکس دارد که در ادامه به صورت جداگانه به هر یک از آنها پرداختهایم. به طور کلی پژو ۴۰۵ به عنوان یک سدان قدیمی متاسفانه بیش از حد روی خط تولید ایران خودرو باقی ماند و باعث شد که مشتریان در این رنج قیمت به دلیل عدم ورود خودروهای جدید همرده، انتخاب چندان دیگری به جز پژو ۴۰۵ جی ال ایکس و اس ال ایکس نداشته باشند.
جالب این است که شرکت ایران خودرو همچنان حاضر به خداحافظی با پژو 405 GLX نبوده و این شیر پیر را با وجود تمامی کمبودها و نقاط ضعفش بر روی خط تولید خود حفظ کرده است. همانطور که می دانید پژو اس ال ایکس SLX 405 در ایران از سال 1388 تا به امروز در حال تولید است که با تغییرات جزئی ظاهری از جمله چراغ ها، باله عقب و… مواجه شده است. اما مهمترین تغییر آن استفاده از پیشرانه 1.6 لیتری tu5 است که کارآمد تر و کم استهلاک تر است؛ هر چند که در نسخه های اول با پیشرانه 1.8 لیتری هم تولید شده است. این نسل از پژو بسیار شبیه جی ال ایکس هست اما تفاوت های ظاهری و فنی بسیار کمی با آن دارد. تفاوت های اس ال ایکس SLX با GLX 405 بیشتر در نوع موتور، حجم موتور و قدرت آن است.
خودرو پژو ۴۰۵ اسپرت درزمان ورودش در ایران بهعنوان یکی از زیباترین خودروهای موجود در بازار به شمار میرفت. در حال حاضر پژو ۴۰۵ در سه تیپ مختلف تولید و عرضه میشود که شامل پژو ۴۰۵ GLX، پژو ۴۰۵ SLX و پژو ۴۰۵ تیپ دوگانهسوز (CNG) است. پژو 405 SLX نمونه فیسلیفت شده پژو 405 معمولی محسوب میشود که در بین سالهای 1987 تا 1997 میلادی بر روی خط تولید این کمپانی فرانسوی قرار داشت. شاید در حال حاضر نمای ظاهری پژو 405 GLX بیش از حد ساده و قدیمی بهنظر برسد، اما این خودرو توسط شرکت پرآوازه پینین فارینا طراحی شده و در زمان خود یکی از زیباترین سدانهای فرانسوی بازار محسوب میشد. جالب است بدانید پژو ۴۰۵ بعد از خودرو پراید، یکی از پرفروشترین خودروهای ساختهشده در کشور است که به دلیل برخورداری از مزایایی همچون خدمات پس از فروش آسان و در دسترس، قیمت مناسب، قطعات مصرفی ارزان، اتاق جادار بهعنوان یکی از محبوبترین و مطرحترین خودروهای ایرانی شناخته میشود. امید میرود با رویکرد جدید وزارت صنعت و شرکت ایران خودرو و سایپا در تولید و واردات خودروهای جدید اقتصادی، دیگر شاهد عرضه محصولات قدیمی به بازار کشور نباشیم تا مشتریان ایرانی نیز بتوانند از خودروهای باکیفیت و مطابق استانداردهای روز دنیا به قیمت مناسب بهرهمند شوند.
این داشبورد در خودروهای پژو پارس، پژو ۴۰۵ و وانت آریسان باهم یکسان است و تنها تفاوت آنها باهم در رنگ و تریم خلاصه میشود. شرکت ساپکو (یکی از شرکتهای زیرمجموعه ایران خودرو) نیز از سال ۱۳۷۳ بیش از ۵۰ درصد قطعات پژو ۴۰۵ را بومیسازی و تا سال ۱۳۷۷ حدود ۷۰ درصد از قطعات این خودرو را تأمین کرد. مشتریان گرامی قادر خواهند بود با مراجعه به وب سایت تهران خودرو، از انواع خودروها، قیمت روزخودرو ها و همچنین شرایط فروش اقساطی ایران خودرو اطلاع پیدا کنند. در صورت لزوم در تماس با کارشناسان مجموعه ما راهنمایی های لازم را در رابطه با فروش اقساطی تمامی خودروهای ایران خودرو کسب نمایند. ازآنجاییکه از عمر طراحی پژو ۴۰۵ حدود ۳۰ سال میگذرد، طبیعی است که نمیتوان ایمنی و سطح بالای تجهیزات رفاهی را از آن انتظار داشت.
همانطور که پیشتر نیز به این موضوع اشاره کردیم، شرکت ایران خودرو در ابتدا از همان پیشرانه XU7 برای به حرکت درآوردن پژو 405 SLX استفاده میکرد، اما پس از گذشت دو سال مشکلات دست و پاگیر این پیشرانه قدیمی باعث شد تا ایران خودرو ترجیح دهد پیشرانه مورد استفاده در پژو 206 تیپ 5 را درون سینه این خودرو قرار دهد. در این مطلب به سراغ یکی از قدیمیترین محصولات ایران خودرو میرویم تا ببینیم دو تیپ پرفروش آن چه تفاوتهایی با یکدیگر دارند. با این تفسیر شما را به مقایسه پژو 405 glx با slx دعوت میکنیم تا از تفاوتهای این دو ماشین فرانسوی در بازار ایران بیشتر آگاه شوید. این خودرو برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ توسط پژو بهعنوان جایگزین مدل ۵۰۵ معرفی شد و تولید آن در کشورمان از سال ۱۳۶۹ توسط ایرانخودرو آغاز گردید. این ماشین یکی از پایههای صنعت خودروسازی ایران محسوب میشود زیرا از پلتفرم آن در محصولات مختلف ایرانخودرو استفاده شده است تا جایی که جدیدترین و لوکسترین ساختهٔ ایرانخودرو یعنی دنا پلاس همچنان در زیر پوست مدرن خود پلتفرم ۴۰۵ را پنهان کرده است.
این خودروها در حال حاضر به دلایل ایمنیو کیفی از خط تولید ایران خودرو خارج شدهاند. قیمت پژو ۴۰۵ SLX مدل ۱۴۰۰ با چندین بار افزایش هماکنون (در تیر ماه ۱۴۰۱) به ۳۴۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان رسیده است؛ بنابراین رقبای قیمتی این خودرو عمدتاً از محصولات خود ایرانخودرو یعنی سمند LX و پژو ۲۰۶ تیپ دو هستند درحالیکه ساینا را میتوان نزدیکترین رقیب سایپا برای پژو ۴۰۵ SLX دانست. جالب است بدانید که پژو ۴۰۵ جی ال ایکس هم به صورت محدود با موتور tu5 به بازار عرضه شد و اگر کمی جستجو کنید، قیمت پژو 405 Glx با موتور tu5 را در مدلهای مربوط به دهه هشتاد پیدا میکنید. پژو ۴۰۵ یکی از قدیمیترین خودروهای در حال تولید کشورمان است که همین موضوع را میتوان یکی از معایب عمدهٔ آن دانست.
کلیت این داشبورد جدید در ۴۰۵ و پارس یکسان است و صرفاً در تریم و رنگ آنها تفاوتهایی وجود دارد. بهطورکلی طراحی داشبورد جدید ۴۰۵ بروزتر و زیباتر از قبل است اما کیفیت آن چند پله نسبت به داشبورد قدیمی قبلی کاهش یافته و تماماً از پلاستیک خشک و بیکیفیت ساخته شده است که پس از مدت کوتاهی به صدا میافتد. یک پاسخ کاملا قانع کننده برای اینکه چرا پژو 405 SLX بخریم مصرف سوخت بهینه این خودرو است. بالا بودن نرخ سوخت، خیابانهای پرتردد و گاها ترافیکهای سنگین جز عواملی هستند که باعث شده مصرف سوخت بهینه یکی از مهمترین اولویتهای خریداران ایرانی برای انتخاب خودرو مورد نظرشان باشد. در طی سالهای طولانی حضور موتور TU5 در بازار ایران، این موتور عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان داده و به خوبی استهلاک کم و مصرف سوخت اقتصادی خود را به خریداران ایرانی ثابت کرده است. داشبورد پژو پارس ال ایکس با تریم ۲ رنگ و طرح چوب به همراه دکمههای دیجیتالی سیستم تهویه، خود را از پژو ۴۰۵ متمایز کرده است.
دیدگاهتان را بنویسید