خودرو شاهین

معرفی خودرو شاهین + انواع مدل و مشخصات فنی پارس قطعه

خودروی جدید سایپا یک محصول دیفرانسیل جلو است و در مدل پایه، از یک گیربکس ۵ سرعته دستی بهره می‌برد؛ که با توجه به قیمت خودرو شاهین مورد کاملا طبیعی است. استفاده از سیستم سنکرونیزه در تمامی دنده‌ها، جابه‌جایی دنده‌ها را آسان و سریع کرده است. قیمت بازار آزاد شاهین اتوماتیک هم مثل شاهین دنده‌ای، حدود ۴۰ درصد بالاتر از ارزش کارخانه‌ای است  که تقریبا معادل ۱۵ هزار دلار خواهد بود. جالب‌تر اینکه قیمت کارخانه شاهین اتوماتیک با گیربکس CVT از قیمت کارخانه دناپلاس اتومات و تارای اتومات هم بیشتر است. قیمت سایپا شاهین گیربکس دنده ای با احتساب مالیات و هزینه شماره گذاری 268 میلیون تومان اعلام شده است.

همچنین کیفیت ادوات و متریال بکار رفته در دنا بهتر از شاهین ارزیابی می‌شود و فضای بار آن نیز بیشتر از محصول سایپا است. بی‌اغراق باید گفت شاهین از نظر طراحی یک سر و گردن بالاتر از محصولات دیگر سایپا همچون تیبا، ساینا و کوییک قرار می‌گیرد. طراحان در پروفایل جانبی از به‌کارگیری خطوط هیجانی اجتناب کرده‌اند اما خب نباید انتظار طراحی سطح بالایی را داشت. در بخش عقب نیز طراحی قابل قبولی را شاهد هستیم اما چراغ‌ها می‌توانستند بهتر از این باشند. در کل باید دانست طراحی ظاهری شاهین چیزی است که رضایت مشتری ایرانی را جلب خواهد کرد.

در نگاه از نمای جلو، عقب و سه رخ همچنان می‌بینیم که شباهت‌های بسیاری میان زاویه ستون‌ها و ابعاد خودروها وجود دارد، با این تفاوت که از هر نظر تنها چند سانتی‌متری شاهین از تویوتا Vios و ولیکس C30 بزرگ‌تر است. شاهین خودرو جدید سایپا است که در ابتدا با نام رهام رونمایی شد، در این مطلب به معرفی این خودرو، مشخصات فنی، قیمت و رقبا آن می‌پردازیم. با توجه به تنوع تیپ ها و امکانات مختلفی که ارائه می دهد، می تواند گزینه ای مناسب برای افراد با نیازها و بودجه های مختلف باشد. شاهین با طراحی مدرن و جذاب خود توجه بسیاری از مشتریان را جلب کرده است. در نمای جلو، چراغ های LED با طراحی تهاجمی و جلوپنجره ای بزرگ که به نماد سایپا مزین شده، جلب توجه می کند.

شرکت سپند خودرو آریا که در سال ۱۳۸۶ و با شماره ثبت ۴۴۶۳۰۶ تاسیس شده است یکی از معتبرترین و موفق ترین شرکت های حوزه فروش خودرو در ایران می باشد. سپند خودرو شرکتی کاملا خصوصی است که توسط مدیران کاملا حرفه ای اداره می شود. بیش از 15سال تجربه موفق در زمینه فروش نقدی و اقساطی خودرو در سراسر کشور از افتخارات سپند خودرو می باشد. مبایعه نامه خودرو یکی از مهم‌ترین اسناد در معاملات خرید و فروش ماشین است که به‌عنوان مدرک قانونی برای اثبات مالکیت و تعهدات مالی طرفین شناخته می‌شود. سورن پلاس یکی از سدان‌های ایران‌خودرو است که به عنوان نسخه‌ای به‌روز از سمند سورن شناخته می‌شود.

برای سهولت در پارک کردن، شاهین مجهز به دوربین عقب و سنسورهای پارک عقب است که با ارائه تصویر و هشدارهای صوتی، از برخوردهای ناخواسته جلوگیری می‌کند. سیستم ناوبری با نقشه آفلاین، مسیریابی دقیق و بدون نیاز به اینترنت را ممکن می‌سازد و کامپیوتر سفری اطلاعات مفیدی از قبیل مصرف سوخت و مسافت طی‌شده را در اختیار راننده قرار می‌دهد. سواری شاهین در کلاس خود و در مقایسه با خودروهای ایرانی هم‌رده کمی نرم‌تر است و سرنشینان، به‌خصوص در ردیف عقب کوبش‌های کمتری را از موانع جاده‌ای متحمل می‌شوند. قالب بدنه و همین‌طور سیستم کنترل پایداری نیز موجب شده تا شاهین ساپیا سر پیچ‌ها پایداری مناسبی داشته باشد. این خودرو هم اکنون با مدل های دنده ای و اتوماتیک در کارخانه سایپا تهران تولید می شود.

همچنین تفاوت قیمت شاهین کارخانه و بازار آزاد نیز مجددا در حال اوج گرفتن است. البته قیمت روز شاهین در بورس کالا تفاوت قابل توجهی با بازار دارد؛ زیرا در آخرین عرضه این خودرو در بورس، قیمت روز شاهین به طور متوسط معادل 385 میلیون تومان برای خریدار تمام شد که اختلاف زیادی با بازار داشت. خودرو شاهین از یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ با قدرت 110 اسب بخار و گشتاور 165 نیوتن متر بهره می برد. این موتور با گیربکس 5 سرعته دستی هماهنگ شده است و انتظار می رود که در آینده نسخه ای با گیربکس اتوماتیک نیز عرضه شود.

باتوجه‌به این موضوع، سایپا در‌حال‌حاضر طرح‌های فروش اقساطی شاهین اتوماتیک را ارائه می‌دهد. به‌طورکلی این خودرو 3 سال یا 60 هزار کیلومتر گارانتی (هر کدام زودتر فرا برسد) دارد. اما راناپلاس مدل ۱۴۰۳ در حدود ۵ میلیون تومان گران شد و ۷۱۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد.

این موتور ۴ سیلندر خطی با سیستم سوپاپ‌گذاری DOHC (دو میل‌سوپاپ در بالا) طراحی شده است؛ در اصل این موتور یادگار پراید است و کم‌وبیش همان صدا و لرزش را در هنگام کارکردن تولید می‌کند. بااین‌حال، استفاده از تکنولوژی توربوشارژ باعث شده تا این موتور کوچک بتواند قدرت و گشتاور بهتری در مقایسه با مدل ساده همین قوای محرکه تولید کند. حداکثر قدرت این موتور برابر با ۱۱۰ اسب‌بخار در ۵۰۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور آن ۱۷۸ نیوتن‌متر در بازه ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ دور در دقیقه است. شاهین در نگاه اول طراحی ظاهری جدیدتر خود را به رخ رقبای داخلی مثل تارا ایران خودرو و دیگر محصولات سایپا می‌کشد. با این حال نمی‌توان تمام این زیبایی و جذابیت ظاهری خودرو شاهین در قیاس با خودروهای تولید داخل را تماما به پای شرکت سایپا و تیم طراحی این خودرو نوشت، به دلیل اینکه سایپا شاهین شباهت بسیار زیادی به ولکس C30 دارد. سایپا برای بهبود عملکرد محصول خود، مدل جدید آن را با نام شاهین پلاس معرفی کرده که با موتور تنفس طبیعی ME16 روانه بازار می‌کند.

طبق روایتی که مورد تأیید باشگاه شاهین است، حسین سرودی رئیس وقت فدراسیون فوتبال در درگیری‌های روز بازی و لغو پروانه شاهین بیشترین نقش را داشته‌است. او درخواست انحلال شاهین را به سازمان تربیت بدنی ارائه می‌دهد و سپس از طریق محمد خاتم که در آن زمان فرماندهٔ نیروی هوایی ارتش بود، منوچهر قراگوزلو رئیس سازمان تربیت بدنی را ترغیب می‌کند تا رای را تأیید نماید. سرودی به همراه محمد خاتم از اعضای تاج در دههٔ ۱۳۲۰ بودند که پس از اختلاف با پرویز خسروانی از تاج جدا شده و در دههٔ ۱۳۴۰ از هواخواهان دارایی و در جبههٔ مقابل باشگاه تاج بودند و همچنین محمد خاتم یکی از سهامداران شرکت سی آر سی و باشگاه پرسپولیس نیز بود. شاهینی‌ها به دلیل عدم حضور در رده‌های بالای فدراسیون فوتبال توان مقابله با افراد پُر نفوذ دارایی را نداشتند.

با بررسی ماشین شاهین متوجه می‌شوید که یک پیشرانه‌ای هشت‌سوپاپ که حجمی ۱.۵ لیتری قدرتمند دارد در آن کار گذاشته شده است که توانی برابر با ۱۸۰ اسب بخار در روز اسب بخار تولید می‌کند. از نظر فنی، شاهین پلاس اتوماتیک به‌طور قابل توجهی نسبت به نسخه‌های قبلی خود بهبود یافته و چالاک‌تر شده است، اما در مقایسه با آریزو ۵ توربو جدید حرفی برای گفتن ندارد. اگرچه پیشرانه سدان ملی تنفس طبیعی است و حساسیت کمتری به کیفیت بنزین دارد، آریزو ۵ توربو نیز چند سالی است که در بازار کشور موجود بوده و نشان داده که خودروی قابل اعتمادی است. گزارش‌ها از بازار خودرو نشان می‌دهد دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۳ در حدود یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان قیمت خورد. دناپلاس EF۷ اتوماتیک توربوآپشنال مدل ۱۴۰۲ هم یک میلیارد و ۷۰ میلیون تومان قیمت خورد. یکی از ایرادات بزرگ طراحی داخلی این خودرو داشبورد آن است که از پلاستیک خشک ساخته شده و مرغوبیت کافی ندارد.

در محور جلو سایپا شاهین، از سیستم تعلیق مستقل مک‌فرسون استفاده می‌شود. این سیستم که یکی از رایج‌ترین و اثبات‌شده‌ترین روش‌های تعلیق در صنعت خودروسازی است، امکان جذب شوک‌های جاده را به‌صورت مؤثرتری فراهم می‌کند. در محور عقب نیز از سیستم تعلیق نیمه‌مستقل با میله پیچشی بهره گرفته شده است.

این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. مهندسان این شرکت دو پیشرانه ۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ و ۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر ۸ سوپاپ توربو را به مرحله تست فنی رسانده‌اند. پیشرانه اول M18 نام دارد و پیشرانه دوم M15T و در حال حاضر نمونه‌هایی از رهام ۱٫۵ لیتری توربو در کارخانه سایپا به مرحله تولید رسیده‌اند. به کابین خودرو که وارد می‌شویم می‌فهمیم شاهین گویا مدل فیس لیفت خودروهای برلیانس و ولیکس سی ۳۰ است.

خودروی شاهین سایپا، به‌عنوان یکی از جدیدترین محصولات این شرکت، توانسته است توجه بسیاری از علاقه‌مندان به خودروهای داخلی را جلب کند. این سدان خانوادگی با ترکیبی از طراحی مدرن و سطح پایه‌ای از فناوری‌های روز، سعی در ارائه تجربه‌ای متفاوت به مشتریان خود دارد. بااین‌حال، قیمت خودرو شاهین آن را در رده‌ی محصولات اقتصادی بازار قرار می‌دهد. شاهین اتوماتیک CVT خودرویی است که تولید آن آغاز شده و از سال 1402 به فروش می رسد.

بنا به این گزارش، تارا اتوماتیک V۴ LX مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو یک میلیارد و ۹۰ میلیون تومان شد. در این میان، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ در حدود ۶۹۵ میلیون تومان قیمت خورده است. پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک TU۵P مدل ۱۴۰۳ اما یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان به فروش رفت. شاهین، یکی از خودروهای محبوب و پرطرفدار سایپا، در مدل‌های متنوع و با امکانات مختلف عرضه می‌شود.

در این مطلب به بررسی ویژگی های این خودرو و تفاوت انواع آن پرداخته ایم. نکته مهم درباره شاهین اتوماتیک استفاده از گیربکس CVT شرکت پانچ بلژیک روی شاهین است. این گیربکس در حالت تیپ ترونیک از ۶ دنده شبیه‌سازی شده دستی استفاده می‌کند و ظاهراً از حالت اسپرت نیز برخوردار است. زمان و هزینه‌ی قابل توجهی توسط مهندسان سایپا، صرف پیش‌تولید شاهین و پلتفرم SP100 شده است تا از نظر بدنه و شاسی، شاهد تولید خودرویی کاملا ایرانی باشیم. البته بسیاری از برندهای مطرح دنیا و خصوصا خودروسازان مشهور چینی، از پلتفرم‌های مشارکتی یا غیر بومی برای محصولات خود استفاده می‌کنند؛ اما به‌نظر می‌رسد با عرضه‌ی SP100، گام مهمی در جهت ساخت یک خودروی تمام ایرانی، برداشته شده است. داشبورد آریزو ۵ توربو مشابه آریزو ۶ طراحی شده و تریم داخلی آن به‌طور کامل مشکی است.

رویداد۲۴ | سدان‌های خانوادگی همیشه جزو محبوب‌ترین کلاس‌های خودرویی در اکثر بازار‌های جهانی به شمار می‌آیند. در ایران نیز این دسته همیشه در کانون توجه بوده و در حال حاضر علاوه بر خودرو‌های داخلی، میزبان مجموعه‌ای از خودرو‌های مونتاژی است. این خودرو‌ها به دلیل فضای جادار کابین و همچنین استهلاک نسبتاً کم، همواره مورد استقبال قرار گرفته‌اند. در پاسخ به سؤال مطرح شده «آیا خودرو شاهین دزدگیر دارد؟»، لازم است بیان شود که بسته به مدل و نسخه ارائه‌شده، شاهین ممکن است از امکانات متنوع حفاظتی از جمله دزدگیر بهره ببرد. برخی از نسخه‌های این خودرو به صورت استاندارد یا به عنوان یک گزینه تکمیلی، دارای سیستم دزدگیر هستند. دزدگیرهای نصب شده در شاهین معمولاً شامل سیستم‌های الکترونیکی هوشمند، سنسورهای حرکتی و سیستم‌های هشداردهنده صوتی می‌باشند که در برابر سرقت و دسترسی غیرمجاز به خودرو، محافظت موثری به عمل می‌آورند.

ولی با افزایش نرخ دلار و کمبود قطعات و کاهش تولید قیمت ماشین شاهین GL دنده ای به ۵۹۰ تا ۶۰۷ میلیون تومان می‌رسد. این حرکت جدیدی از طرف خودروسازان وطنی است؛ چرا که پیش از این شاهد چنین اقدام‌هایی از سوی گروه‌های صنعتی خودروسازی ایرانی نبودیم. این امر سبب شده تا خودرو شاهین در میان رقبا سربلند باشد و توانایی رقابت با برلیانس سری ۳۰۰، دنا پارس توربو، آریو و چری آریزو۵ را داشته باشد.

در مجموع طراحان سعی داشته‌اند با کمترین تغییرات شاهین اتوماتیک را از نسخه دستی متمایز کنند. با ورود به کابین هر دو خودرو، مجدداً همان نظر قبلی درباره طراحی ظاهری مطرح می‌شود! آریزو ۵ توربو طراحی داشبوردی مدرن‌تر و جوان‌پسندتری دارد، در حالی که سدان ملی ما بیشتر بر راحتی و سادگی تمرکز کرده و تلاش کرده تا حداقل برخی از قطعات دکوراتیو را کمی لوکس جلوه دهد. از نظر طراحی ظاهری، آریزو ۵ توربو بدون شک چهره پویاتر و بهتری نسبت به شاهین دارد، اما این به معنای زشت بودن شاهین نیست. شاهین به گونه‌ای طراحی شده که علاوه بر داشتن ظاهری منحصر‌به‌فرد، بیشتر خانواده‌ها را هدف قرار دهد. در مقابل، آریزو ۵ توربو جوان‌پسندتر و تا حدودی اسپرت‌تر از این سدان ملی است.

قیمت شاهین در تیپ‌های مختلف اختلاف کمی با هم دارد و از رقبای ایران خودرویی ارزان‌تر است. اما مهم تر از تغییر اسم، تغییرات اعمال شده در مشخصات فنی خودرو شاهین سایپا است که تحت تاثیر تحریم ها اتفاق افتاده است که  مشکلات جانبی برای این خودرو ایجاد کرده. در ابتدای کار سایپا برنامه داشت خودروی کلاس C مناسب جوانان را با استفاده از پلتفرم H۳۰۰ برلیانس روانه بازار کند، اما به دلیل تحریم‌ها و نبود زیرساخت لازم، نهایتاً به پلتفرم مگا sp۱۰۰ روی آورد. نتیجه این تغییر، رونمایی از خودرویی به نام رهام بود که در سال ۹۹ با هدف حمایت از محیط زیست به شاهین تغییر نام یافت و وارد بازار شد.

شاهین با ادعاهای برجسته‌ای وارد میدان شده بود و در ابتدا با گیربکس دستی عرضه شد اما قرار است نسخه اتوماتیک آن نیز روانه بازار شود و طی ماه‌های گذشته نسخه‌های پیش‌تولیدی شاهین اتوماتیک رؤیت شده‌اند. ما نیز تصمیم گرفته‌ایم شما را با این خودرو آشنا کنیم پس با ما همراه باشید. این پیشرانه قادر است در بهترین حالت 110 اسب بخار قدرت و 178 نیوتن‌متر گشتاور تولید نماید که هرچند در قیاس با مشخصات سایر موتورهای 1.5 لیتری تولیدی روز جهان اصلاً جالب نیست اما در قیاس با مدل تنفس طبیعی، پیشرفت محسوسی داشته. سیستم‌های ترمز این خودرو شامل سیستم ترمز ضد‌قفل (ABS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سیستم کمکی ترمز (BAS) هستند. همچنین وجود دو کیسه هوا معمولی و دو کیسه هوای جانبی برای راننده و سرنشین جلو این خودرو را به یک ماشین مورداعتماد تبدیل می‌کند. شاهین اتوماتیک سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS) و سیستم کمک شروع حرکت در سربالایی (HSA) برای افزایش امنیت و کیفیت  رانندگی دارد.

علاوه بر ۸ سوپاپ بودن پیشرانه M15TC سایپا، بهره‌گیری از توربوشارژ نیز به مشکلات آن می‌افزاید، چراکه پیشرانه‌های توربو برای عملکرد بهتر و جلوگیری از ناک زدن نیاز به بنزین با اکتان بالا دارند که در ایران سخت پیدا می‌شود. میان انبوه خودروهای وطنی، شاهین اتوماتیک به‌عنوان تازه‌ترین سدان سایپا، پا به میدان رقابت گذاشته است. این خودرو که در پاییز 1402 رونمایی شد، نسخه ارتقا یافته شاهین دنده‌ای تیپ G و بر اساس پلتفرم SP100 است و با گیربکس اتوماتیک CVT و پیشرانه توربوشارژ، تجربه رانندگی نرم و پرشتاب را برای شما به ارمغان می‌آورد. درحال‌حاضر امکان خرید قسطی و نقدی این خودرو وجود دارد، اما برای خرید هر ماشین قسطی باید در ابتدا مشخصات آن را به‌خوبی بشناسید. در این مقاله به بررسی کامل مشخصات شاهین اتوماتیک از نظر فنی، امکانات رفاهی و ایمنی می‌پردازیم. گروه خودروسازی سایپا در سال ۱۳۹۷ اولین خودرو ملی خود را روی اولین پلتفرم ملی ساخت و با نام رهام معرفی کرد.

اگر از پهلو به ستون‌ها و پنجره‌های شاهین نگاه کنید، مشکل عدم تناسب و اعوجاج را به‌وضوح خواهید دید که ناشی از ضعف مهندسی طراحی است. طراحی بدنه سایپا شاهین شاید نسبت به خودروهای داخلی فعلی بازار ایران برتر باشد اما قطعاً با ترندهای روز طراحی دنیا، فاصله زیادی دارد و نمی‌توان آن را در حد خودروهای خارجی این کلاس دانست. معمولاً طراحان داخلی، در زمان طراحی محصولات جدید، از المان‌های روز همان زمان خودروهای مختلف و مورد علاقه خود الهام می‌گیرند. این موضوع در شاهین و دیگر خودروهای طراحی شده مثلاً ملی ما به‌وضوح دیده می‌شود.

موتور شاهین توسط شرکت مگا موتور طراحی شده و همواره به دلیل چیدمان قدیمی 8 سوپاپ مورد انتقاد بوده است. شاهین به یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ با 8 سوپاپ مجهز شده که می تواند حداکثر 108 اسب بخار قدرت و 165 نیوتن متر گشتاور را تولید کند. این موتور به یک گیربکس 5 سرعته دستی متصل است که تمامی قدرت را به چرخ های جلو منتقل می کند. اولین نسخه‌ی تولیدی شاهین در ایران، مجهز به پیشرانه‌ی فعلی تیبا و ساینا همراه توربوشارژر، M15T نام دارد.

این خودرو مجهز به موتور 1.5 لیتری M15 توربو و گیربکس اتوماتیک CVT شرکت پانچ بر روی آن نصب شده است. در خصوص ظاهر این خودروی CVT، مجهز به دستگیره های کرومی، رینگ های آلومینیومی مشکی، دکوراسیون کابین جدید، درب صندوق عقب کرومی، جلوپنجره کرومی و … می باشد. در ابتدا قرار بود این خودرو با قلب تپنده برلیانس و گیربکس شش سرعته اتوماتیک عرضه شود اما مشکلات مربوط به تحریم‌ها باعث شد مهندسان سایپا تصمیم دیگری بگیرند. بجای استفاده از یک پیشرانه به‌روز در شاهین شاهد نصب پیشرانه تیبا، ساینا و کوییک در شاهین هستیم اما یک تغییر بزرگ وجود دارد و آن نیز به نصب توربو مربوط می‌شود.

این خودرو دارای یک صفحه نمایش مالتی‌مدیا بزرگ و یک پنل تهویه تقریبا لمسی است. در مقابل راننده، یک فرمان سه‌شاخه جدید و صفحه کیلومترشمار آنالوگ به همراه کامپیوتر سفری وجود دارد که اطلاعات را به راننده نمایش می‌دهد. اگر قصد خرید شاهین صفر را دارید، مدل‌های اتوماتیک مانند شاهین G CVT و شاهین پلاس اتوماتیک AT۶، گزینه‌های بهتری از نظر آپشن و امکانات هستند. به گزارش سرویس خودرو اقتصادآنلاین، اگر قصد خرید شاهین صفر یا کارکرده را دارید، بهتر است قبل از هر چیز قیمت‌های جدید را بررسی کنید. این خودرو یکی از سدان‌های پرطرفدار داخلی است و در مدل‌های دنده‌ای و اتوماتیک عرضه می‌شود.

آریزو ۵ توربو نیز در بخش فنی به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ مجهز است که قادر به تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور می‌باشد. این قدرت از طریق یک جعبه دنده اتوماتیک CVT با تعویض دنده ۹ سرعته مصنوعی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. قیمت ماشین‌ها در بازار ایران هر روز افزایش میابد، برای مثال پراید در حال حاضر ارزان‌ترین ماشین در ایران است و به همین دلیل بسیاری به شرایط فروش اقساطی پراید با اقساط 60 ماهه روی آورده‌اند!

این ویژگی به خصوص در شهرهای بزرگ و در مناطقی که احتمال سرقت خودرو بیشتر است، اهمیت ویژه‌ای دارد. در داخل کابین اما تفاوت هایی میان این دو خودرو دیده می شود؛ شاهین پلاس از تریم داخلی جدیدی استفاده می کند که ترکیبی از رنگ های مشکی و کرم به همراه قطعات دکوراتیو طرح چوب است. شاهین پلاس در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمزهای دیسکی خنک شونده استفاده می کند. محور عقب این خودرو نیز مجهز به یک اکسل یکپارچه تورشن بیم و ترمزهای دیسکی است. ایموبلایزر یا سیستم ضد سرقت، با غیرفعال کردن سیستم سوخت‌رسانی در صورت استفاده از کلید غیرمجاز، امنیت خودرو را در برابر سرقت افزایش می‌دهد. این ویژگی اطمینان خاطر بیشتری را برای صاحبان خودرو شاهین سایپا فراهم می‌آورد.

اگر دنبال آپشن‌های بیشتر هستید، شاهین پلاس اتوماتیک AT۶ که به عنوان شاهین سانروفدار شناخته شده بهترین انتخاب است. بنابراین، اگر به دنبال شاهین با سانروف فابریک هستید، بهترین گزینه خرید شاهین پلاس اتوماتیک AT6 یا برخی نسخه‌های شاهین G اتوماتیک CVT است. پس از مقایسه شاهین با تارا و دنا باید بدانید در نهایت انتخاب بین این سه خودرو به اولویت‌های شما بستگی دارد. اگر به دنبال خودرویی با طراحی اسپرت و قیمت مناسب هستید، شاهین، اگر به دنبال خودرویی با قدرت و شتاب بیشتر هستید، دنا اتوماتیک و اگر به دنبال خودرویی با فضای داخلی جادارتر، امکانات رفاهی بیشتر و عملکرد فنی بهتر هستید، تارا گزینه ایده‌آلی برای شما است. در  این مقاله بهبررسی خودروی شاهین از نظر طراحی ظاهری، پیشرانه، امکانات رفاهی و ایمنی و وضعیت فروش در بازار خواهیم پرداخت. این خودرو دارای 2 کیسه هوا در جلو، سیستم ترمز ضدقفل (ABS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) است.

تیپ S به عنوان مدل پایه و اقتصادی تر عرضه می شود، در حالی که تیپ G به عنوان مدل فول آپشن و دارای امکانات بیشتر به مشتریان ارائه می شود. شاهین در ابتدا با نام “رهام” معرفی شده بود، در نهایت با نام “شاهین” به تولید رسید و به عنوان یکی از محصولات استراتژیک سایپا در بازار خودروهای داخلی شناخته می شود. خودروی شاهین یکی از محصولات شرکت خودروسازی سایپا1 است که در سال ۱۳۹۹ به بازار عرضه شد. نخست، کاهش مصرف سوخت با حذف پمپ هیدرولیک که مستقیماً از موتور نیرو می‌گیرد، محقق می‌شود. دوم، کاهش نیاز به نگهداری و سرویس‌های مرتبط با روغن هیدرولیک و قطعات مکانیکی مربوطه است.

قیمت آن هم مثل سایر خودروها، بسته به مدل، کارکرد و آپشن‌هایی مثل سانروف، متفاوت است. خطوط صاف‌ و ساده در بدنه، ظاهری مدرن و امروزی به شاهین اتوماتیک می‌دهند. همچنین رینگ‌های آلومینیومی 15 اینچی، علاوه‌بر زیبایی، هندلینگ خودرو را نیز بهتری می‌کنند. زه کروم دور شیشه‌ها در کنار دستگیره‌های درب هم‌رنگ بدنه، ظاهری لوکس به خودرو می‌بخشند. چراغ‌های عقب با طرحی کشیده و LED که زیبایی و روشنایی مطلوبی را در شب ارائه می‌کنند.

بهترین گیربکس‌ ماشین‌های چینی در ایران CVT، DCT، AT، AMT و E-CVT هستند که هرکدام، ویژگی‌ها و مزایای خود را… این خودرو دارای فاصله بین دو محور 2650، طول 4446، عرض 1771 (بدون آینه) و ارتفاع 1490 میلی متر است. این خودروی ملی سایپا دارای وزن خالص 1278 تا 1325 کیلوگرم است که این وزن با توجه به سطح امکانات و نوع گیربکس متغیر است. در نسخه اتوماتیک شاهین ظاهراً تغییراتی در طراحی فرمان و تریم ها صورت می‌گیرد و صندلی‌های جدید، تریم دو رنگ و… در این خودرو وجود خواهند داشت. اگر بودجه کمتری دارید، شاهین G دنده‌ای مدل ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ با کارکرد متوسط، می‌تواند گزینه اقتصادی‌تری برای خرید باشد.

اگرچه سازمان ورزش دلیل انحلال این باشگاه را در ابلاغیه رسمی «منافات فعالیت‌ها با روح عالیه ورزش» نام برده‌است،۹ اما برخی کارشناسان، دلایل پشت پرده سیاسی را کارساز می‌دانند. در مسابقات آن سال دو تیم شاهین و دارایی رقابت نزدیکی بر سر قهرمانی داشتند. در جریان دیدار شاهین و تهران‌جوان رئیس باشگاه شاهین نسبت به حضور یکی از بازیکنان حریف اعتراضیه‌ای را به سرهنگ سرودی رئیس فدراسیون ارائه می‌دهد که با برخورد شدید عوامل فدراسیون در سکوهای امجدیه روبه‌رو می‌شود. حوادث و حاشیه‌های پیرامون این دیدار سبب شد تا سازمان تربیت بدنی در اطلاعیه‌ای پروانهٔ باشگاه شاهین را از تاریخ سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۴۶ لغو نماید.

نیمه پایینی داشبورد از نیمه بالایی توسط یک نوار پلاستیکی خاکستری رنگ جدا شده است. این مجموعه به‌زودی خسته‌کننده بودن خود را به چشم‌ها تحمیل خواهد کرد و هرگز طراوت و جذابیت را به سرنشینان منتقل نمی‌کند. جا داشت تا با استفاده از متریال نرم و باکیفیت و استفاده از رنگ‌های روشن‌تر، تنوع رنگی بهتری به کابین داد. بعلاوه طراحان کابین با دیدن داشبوردهای امروزی خودروهای دنیا می‌توانند قطعاً طراحی به‌روزتر و بهتری برای کابین انجام دهند.

این پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱/۵ لیتری و ۸ سوپاپ هماهنگ با استاندارد یورو ۵، قدرت قدرت ۱۱۰ اسب‌بخار و گشتاور ۱۶۵ نیوتن‌متر خواهد دارد. اولین مدل‌های تحویلی این خودرو در سال ۱۳۹۹، فاقد جعبه‌دنده خودکار، نمایشگر لمسی، دوربین پارک و ناوبری ماهواره‌ای بودند. شاهین پلاس اتوماتیک جدیدترین نسخه از خانواده شاهین سایپا است که با تغییرات عمده و مثبت در بخش فنی و امکانات به بازار عرضه شده است. این خودروی ملی اکنون به‌عنوان گران‌ترین محصول بومی سایپا شناخته می‌شود و نسبت به تیپ‌های دیگر شاهین، کیفیت و کم‌استهلاک‌تری دارد. شاهین اتوماتیک یک نمایشگر لمسی 10 اینچی دارد و شما به‌راحتی به سیستم صوتی و تصویری، مسیریاب و سایر تنظیمات خودرو دسترسی دارید.

موتور ME16 که روی شاهین و کادیلاک و … نصب می شود 1.6 لیتر حجم دارد و آرایش 4 سیلندر و 16 سوپاپ دارد. این موتور دارای تکنولوژی زمان بندی سوپاپ ورودی متغیر، پمپ روغن متغیر و دینام هوشمند بوده و از نظر فرآیند تولید، اصول و مکانیزم به روزتری نسبت به TU5 Plus دارد. این موتور می تواند حدود 7.2 لیتر مصرف سوخت در هر 100 کیلومتر را برای شاهین تامین کند.

به طور کلی میتوان از ظاهر شاهین به عنوان یکی از برگ‌های برنده اصلی نماینده سایپا یاد نمود چراکه همین مزیت بزرگ توانسته روی بسیاری از نقطه ضعف‌های خودرو سرپوش بگذارد و نظر مشتریان را به سمت این محصول جلب نماید. در دهه شصت خورشیدی هماورد نیرومندی برای تیم‌های پرسپولیس و استقلال به‌شمار می‌رفت، به گونه‌ای که در سال ۱۳۶۴، استقلال را ۳–۱ و در سال ۱۳۶۶، پرسپولیس را ۲–۰ شکست داد. اما با وجود تلاش فراوان بازیکنان این تیم در فینال باشگاه‌های تهران در سال ۱۳۶۴ با درخشش ناصر حجازی در ضربات پنالتی به استقلال باخت و فینال سال ۱۳۶۵ را نیز با ضربه آزاد ناصر محمدخانی ۱–۰ به پرسپولیس واگذار کرد. برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت سایپا و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش و فروش نقدی سایپا، طرح فروش فوق العاده و یا طرح فروش اقساطی سایپا، صفحه شرایط فروش سایپا را مطالعه کنید.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *