بررسی خودرو پژو پارس tu5

بررسی کامل پژو پارس TU5 + مشخصات فنی کاربلد

در کنار این موارد، حمایت پژو پارس توسط ایران خودرو و تولید قطعات یدکی در تیراژ بالا، سبب شده تا مشتری بتواند به تمامی قطعات و لوازم پژو پارس دسترسی راحتی داشته باشد. با این وجود ایران خودرو هیچ تصمیمی برای ایجاد تغییر در ظاهر محصول خود اتخاذ است. به ازای اضافه کردن گیربکس اتوماتیک، EBD از سیستم ترمز این خودرو کم شده و دیگر خبری از تاشو خودکار در آینه های جانبی نیست.

مدل LX با موتور 1.6 لیتری TU5 عرضه می شود که به دلیل مصرف سوخت پایین تر و عملکرد بهینه تر، مورد توجه بسیاری از مشتریان قرار دارد. این نسخه به موتور 1.8 لیتری XU7 مجهز است و یکی از مدل های پرطرفدار این خودرو محسوب می شود. این تیپ با امکانات پایه و قیمت مناسب، گزینه ای اقتصادی برای خریداران به شمار می رود. برای خرید پژو پارس در تهران یا خرید تارا در تهران می‌توانید به سایت‌هایی مثل خودرو45 یا بازار دست دوم مراجعه کنید.

کلاچ گیری این خودرو نرم است و نمی توان به آن ایرادی گرفت اما تعویض دنده به نرمی صورت نمی گیرد و ممکن است در دراز مدت شما را چندان راضی نگه ندارد. دوستانی که مدل قبل از ۱۳۹۵ را دارند باید دو شاخه کلاج را همراه دیسک صفحه تعویض کنند مشکل حل میشود . به طور مثال تفاوت کلاس ۲۸ این خودرو با کلاس ۳۲ فقط در جابه جایی بوق بوده است و این مدل کلاس بندی در تاریخ صنعت خودروسازی واقعا خلاقانه است . در خصوص ارگونومی صندلی ها می توان گفت که در برگیرندگی خوبی دارند و چندان خسته کننده حداقل در مصارف شهری به نظر نمی رسد . دوستانی که مدل قبل از 1395 را دارند باید دو شاخه کلاج را همراه دیسک صفحه تعویض کنند مشکل حل میشود .

با توجه به جدول فوق می‌توان گفت اختلاف قیمتی زیادی بین نسخه‌های پایه پارس TU5 و تارا وجود ندارد و این موضوع می‌تواند رقابت دو خودرو را فشرده‌تر سازد. با توجه به اینکه تارا خودرویی جدیدتر به شمار می‌رود و از تجهیزات ایمنی و رفاهی بیشتری برخوردار است بنابراین می‌تواند انتخاب بهتری نسبت به پارس باشد. البته شاید برخی خریداران علاقه چندانی به طراحی تارا نداشته باشند اما این موضوع نیز نمی‌تواند برتری تارا را کم‌رنگ کند. نقطه‌ضعف اصلی تارا به بازار خرید و فروش کم رونق تر در مقایسه با پارس TU5 مربوط می‌شود اما اگر به دنبال نگهداری خودرو حداقل تا چندین سال هستید بی‌شک تارا انتخاب معقول‌تری خواهد بود.

سیستم تعلیق پارس قدیمی بسیار بهتر از پارس جدید است و در این موضوع شکی نیست. از امکانات این خودرو  می توان ترمزها با ترمز ضدقفل ABS و EBD، آینه‌های تاشونده برقی همراه با راهنما، دو کیسه هوا، شيشه بالابر برقي درهاي جلو و عقب، غربيلك فرمان چرمي ، قطعات دکوراتيو طرح چوب، سنسور دنده عقب، قفل مركزي با ريموت، ايموبيلايز، تنظيم برقي پشتي صندلي جلو، دماسنج روي داشبورد، بازکن درب صندوق عقب از داخل اتاق. موتور TU5 موتوری است که استهلاک کم، مصرف سوخت پایین، قابلیت تقویت و تیونینگ بالا، صدای کمتر ، توان فنی بهتر و تکنولوژی نسبتا بالایی نسبت به موتور پژو پارس های معمولی دارد. همه این ها باعث می شوند که این موتور نسبت به موتور قدیمی ارزش بیشتری داشته باشد. این موتور 1600 سی سی حجم، 105 الی 110 اسب بخار قدرت و 142 تا 148 نیوتن متر گشتاور دارد و این قدرت و گشتاور را با یک گیربکس پنج سرعته (در این مدل) به چرخ های جلو می رساند هر چند که گیربکس اتوماتیک AL4 نیز برای این خودرو قابل سفارش است. در مورد توان فنی، مصرف سوخت و جزئیات عملکرد پارس TU5 در قسمت تست رانندگی بیشتر می پردازیم.

تفاوت طراحی خارجی پارس ۸۹ با ۹۹ به تغییر فرم آیینه‌های جانبی و قالپاق‌ها محدود شده است. ماشین ایرانی لگن ترین ماشین دنیاست…..بدون شک..چرا چون همش دزدن …..خدا لعنتتون کننه…امین .. پیشنهاد میشود برای مشاهده ویدئوی تست و بررسی پارس صفر کیلومتر به این صفحه مراجعه کنید. اتومبیل را استارت می زنیم موتور به نرمی کار می کند و شروع به حرکت می کنیم مورد که در زمان حرکت احساس می کنیم تاخیر دریچه برقی گاز این خودرو است و به بهتر بود از سیستم دریچه گاز مکانیکی استفاده میشد چرا که در این مورد خاص یک پسرفت محسوب میشود .

خودرو در عبور از دست‌اندازها عملکرد مطلوبی دارد و اتاق کمتر دچار تکان‌های شدید می‌شود؛ بنابراین می‌توان عملکرد خوب سیستم تعلیق را نیز یکی دیگر از مزایای پژو پارس TU5‌ بدانیم. مقایسه پژو پارس TU5 با تارا به یکی از بخش‌های مهم یعنی پیشرانه و گیربکس می‌رسد. پارس در طول این سال‌ها با پیشرانه‌های گوناگونی عرضه ‌شده اما بی‌شک یکی از بهترین انتخاب‌ها برای آن پیشرانه TU5 بوده است.

طبیعی است که این ایده حتی برای شرایط امروز نیز پاسخگو است تا بتوانیم کابین جادار را به عنوان یکی مزایا پژو پارس عنوان کنیم. باتری پژو پارس در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است. البته قبل شروع مقایسه باید گفت که در هر قسمت از این مقاله که امتیاز دو خودرو برابر شد، می‌توان پارس قدیمی را پیروز اعلام کرد؛ چون‌که قیمت پایین‌تر و سال ساخت قدیمی‌تر برگ برنده پارس قدیمی می‌شود. با وجود اینکه ما سوار خودرویی صفر کیلومتر شدیم و کارکردی حدود ۵۰۰ کیلومتر داشت اما سر و صدای کابین هنگام رد شدم از دست انداز به گوش میرسید موردی در خودرو هایی نظیر تندر ۹۰ اصلا و ابدا چنین چیزی حتی با کارکردی به مراتب بالاتر  احساس نمی کنید. در نگاه کلی طراحی پارس کاملا موزون و هماهنگ به نظر میرسد  و کمتر کسی را پیدا می کنید که نسبت به رخ این خودرو اعتراض داشته باشد و شاید بعد از این همه سال که از طراحی آن می گذرد کماکان می توان آن را زیبا توصیف کرد . اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد.

این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. کلام آخر اینکه اگر زیبایی و آراستگی اتومبیل برایتان خیلی مهم است پژو پارس انتخاب معقولی خواهد بود با شرط اینکه با مشکلات فنی و مونتاژی آن کنار بیایید و حواستان به سرویس و نگهداری این خودرو باشد .

البته ظاهرا برنامه‌ای برای فیس‌لیفت پارس در جریان بوده که نهایی نشده است و به جای آن طرح در نظر گرفته شده، برای نمای جلویی وانت آریسان مورد استفاده قرار گرفته است! انتظار می‌رفت کارخانه سازنده در این سال‌ها از تغییرات حداقلی مانند بازنگری در گرافیک چراغ‌های عقب یا طرح جدید قالپاق‌ها(برای تیپ معمولی پارس)دریغ نمی‌کرد. طرح ظاهری پژو پارس حاصل تزریق المان‌های طراحی پژو ۴۰۶ روی پیکره  پژو ۴۰۵ است.

همین مسئله باعث می‌شود که نتوانید آن‌طور که باید و شاید از سواری ماشین لذت ببرید. جعبه فرمان خودرو مستعد خراب شدن است و عایق‌بندی ماشین هم چندان جالب نیست و صدای موتور خیلی راحت به داخل کابین می‌آید. البته از این نظر پژو پارس xu7 به مراتب بدتر است، اما پارس tu5 هم نمره خوبی کسب نمی‌کند. این خودرو نیز از پیشرانه TU5 بهره می‌گیرد با این تفاوت که نسخه به‌کاررفته در تارا با کد کامل TU5P (TU5 پلاس) به عنوان نسخه تقویت‌شده و بهبودیافته از سوی ایران خودرو یاد می‌شود که با داشتن ۰.۵ واحد تراکم بیشتر در مقایسه با پارس (تراکم ۱۱ به ۱ در تارا در برابر ۱۰.۵ به ۱ در پارس) دارای اندک توان و گشتاور بیشتر است. همچنین، تریم V1P (V1 پلاس) تارا نیز به‌جای گیربکس ۵ سرعت دستی، از گیربکس ۶ سرعت دستی بهره می‌گیرد که ضمن داشتن یک ضریب دنده اضافه‌تر، از تقسیم ضرایب دنده بهتری برخوردار است که بر میزان مصرف سوخت و شتاب‌گیری اولیه آن در مقایسه با پارس تاثیر محسوسی گذاشته است.

پارس درواقع فیس لیفتی از ۴۰۵ است که با الهام گیری از طراحی پژو ۴۰۶ انجام شده. پارس در سال‌های اولیه با نام‌های سفیر و پرشیا به بازار عرضه شد و رفته‌رفته نام آن به پارس تغییر کرد. اجباری شدن نصب ایربگ سرنشین توسط پلیس راهنمایی و رانندگی سبب خیر شد تا ایران خودرو دستی به سر و روی نمای داخلی 405 و پارس بکشد. سیستم تعلیق این خودروی سدان در چرخ های جلو از نوع مک فرسون بوده و در چرخ های عقب از نوع فنر پیچشی است که در مجموع سواری نسبتا خوبی را برای این خودرو به همراه داشته است.

اما چه چیزی باعث شده که این ماشین بازاری به این خوبی داشته باشد و قیمت پژو پارس tu5 صفر کارخانه نجومی شود؟ در ادامه به این سوال پاسخ داده‌ایم. ایکو به منظور حفظ تراوت این طراحی بسیار قدیمی ۴۰۵ و پارس که حالا بسیار قدیمی به حساب می‌آید، تلاش زیادی کرد تا با طراحی مجدد و استفاده از متریال متمایز، کابین پژو پارس را با دوران تولید هماهنگ کند. در نتیجه استفاده از طراحی جدید در داشبرد، استفاده از تریم داخلی دو رنگ و عرضه برخی امکانات آپشنال نظیر نمایشگر لمسی سیستم مولتی مدیا، گیج‌های کلاستر با طراحی متمایز، سر دنده جدید و روکش متفاوت صندلی‌ها و رودری‌ها، حس و حال تازه‌ای به نسخه‌های مدرن‌تر پارس ببخشد. با این وجود هنوز تفاوت‌های قابل توجهی میان دو خودرو وجود دارد که معمولا از نظرها نهان است. به عنوان مثال تارا از سیستم فرمان با کمک برقی استفاده می‌کند که باعث می‌شود توان بیشتر پیشرانه ارتقایافته آن با خلوص بیشتری صرف به حرکت درآوردن خودرو شود.

کابین این خودرو از نظر طراحی نسبت به نمونه قبلی اگرچه زیباتر به نظر می‌رسد اما از نظر متریال بکار رفته پسرفت داشته است. کابین تارا بر اساس پژو ۳۰۱ شکل گرفته و اگرچه طراحی آن در مقایسه با خودروهای مدرن دنیا حرفی برای گفتن ندارد اما از نظر طراحی و کیفیت یک پله بالاتر از پارس قرار می‌گیرد. در مقایسه پژو پارس TU5 با تارا می‌توان تارا را از نظر طراحی داخلی بهتر ارزیابی کرد. سواری نرم و دل‌نشین یکی از اصول ساخت سدان‌های خانوادگی است و اکثر این خودروها طوری ساخته می‌شوند که سرنشین در سواری‌های بلندمدت هم آزرده نشود. این مورد در خصوص پارس LX نیز رعایت شده و سواری راحت آن در مقایسه با خودروهایی همچون پژو ۲۰۶ صندوقدار و رانا کاملا بارز است. البته پارس در مقایسه با محصولات خانواده سمند سواری خشک‌تری را ارائه می‌دهد و سمند از این نظر راحت‌تر ظاهر می‌شود.سیستم تعلیق تمامی مدل‌های پژو پارس در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع فنر پیچشی است که در کنار یکدیگر سواری نرمی را برای پارس تدارک دیده‌اند.

سایر پروژه‌های فیس‌لیفت ایران خودرو همچون تولید سورن نیز پاسخ معکوس دادند؛ به همین علت این شرکت تصمیم گرفت تا پژو پارس را با همان الگوی سابق روانه بازار کند. در بخش طراحی ظاهری پارس ال ایکس کوچک ترین تفاوتی با پارس سال ندارد و دقیقا با همان گونه پارس مواجه هستید. دسترسی به ادوات کابین در هر دو خودرو نسبتاً ساده صورت می‌پذیرد اما به دلیل اینکه داشبورد مرکزی پارس جدید به صورت کاملاً عمودی نصب شده، دسترسی به کنترلرهای پایین‌تر به‌سختی صورت می‌گیرد و نیازمند به تمرکز زیادی است به همین دلیل در این قسمت هم پارس قدیمی پیروز است. در بخش طراحی ظاهری پارس ال ایکس کوچک ترین تفاوتی با پارس سال ندارد و دقیقا با همان گونه پارس مواجه هستید .

در سال‌های اخیر یکی از اصلی‌ترین ایرادات مونتاژی تقریبا همه ‌خودروهای داخلی(به‌جز خانواده تندر ۹۰) رگلاژ نامناسب در‌ها بوده است اما خوشبختانه در خودروی مورد آزمایش ما هر چهار درب به‌راحتی و بدون مشکل باز و بسته می‌شدند و رگلاژ مناسبی داشتند. هر چند فواصل موجود بین برخی قطعات در نمای ظاهری و داخلی خودرو همچنان تو ذوق می‌زند. طرح ظاهری پژو پارس حاصل تزریق المان‌های طراحی پژو 406 روی پیکره  پژو 405 است.

این را هم باید اضافه کرد که دسته دنده ازطرحی اسپرت و جالب توجه بهره می‌برد. طرح جدید کیلومترشمار ساده و شکیل بوده اما نمایشگر میزان پیمایش خودرو در صفحه کیلومترشمار در بدترین جای ممکن جانمایی شده است(پایین‌ترین نقطه بین کیلومترشمار و دورشمار موتور‌)و در صورت تنظیم ارتفاع فرمان و قراردادن آن در بالاترین حد ممکن این امکان وجود دارد که به طور کلی از دید راننده محو شود. دومین مورد، سرو صدای داخل کابین پژو پارس TU5 میباشد ، با توجه به تجربه رانندگان به دو دلیل سرو صدا به وجود می آید یکی کیفیت بد قطعات بدنه و اگزوز و دوم رانندگان در نگهداری خودرو بی توجه هستن و سرعت گیرها را با سرعت رد میکنن .

با توجه به شرایط این روزهای بازار که خودرو را تبدیل به کالای سرمایه‌ای کرده است، پژو پارس TU5 گزینه‌ای مناسب برای خرید یک سدان خانوادگی و همچنین حفظ سرمایه محسوب می‌شود. در ادامه این مقاله از سری مقالات مشاوره خرید سایت Z4CAR به بررسی «مزایای پژو پارس TU5» پرداخته‌ایم و قصد داریم شما مخاطبین عزیز را بیش‌ازپیش با ویژگی‌های این سدان محبوب آشنا کنیم. وقتی که داخل پژو پارس TU5 می نشینیم، اولین چیزی که جلب توجه می کند، پشت آمپر جدید و زیباتر نسبت به مدل های قدیمی است.

6 لیتر در هر 100 کیلومتر و حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت از دیگر مشخصات پژو پارس LX محسوب می‌شود. همچنین باید گفت تیپ LX پارس نسبت به سایر نسخه‌های پارس ارزش خرید بیشتری داشته و ظاهرا در جلب رضایت مالکان هم نسبت به تیپ‌های معمولی و ELX موفق‌تر عمل کرده است. ایران‌خودرو برای پارس به دلیل کهنگی طراحی داخلی، داشبورد جدیدی ارائه کرد که هرچند نسبت به قبل طراحی بهتری دارد اما کیفیت متریال داخلی آن بسیار افت کرده است. ولی به هرحال راحتی بیشتر صندلی‌ها، فرمان پذیری برتر کلید های روی فرمان سیستم تهویه هوای اتوماتیک ، طراحی مناسب غربیلک فرمان از جمله چهره خودرو تغییراتی هستند که این برتری نسبی را نسبت به نسخه قبل برای این خودرو فراهم کرده است. همان طور که گفتیم، طراحی ظاهری و بدنه این خودرو فیس لیفتی برای طرح قدیمی پژو 405 است. در واقع طرح پژو پارس از پژو 406 به عاریت گرفته شده است و تفاوت های کوچکی با آن دارد.

شاید طراحی پارس نسبت به خودروهای خارجی هم قیمتش و یا حتی خودروهای چینی حرفی برای گفتن نداشته باشد اما بعد از گذشت بیش از ۲ دهه از طراحی این خودرو، هنوز هم ظاهری موردپسند خریداران ایرانی دارد. درواقع چراغ‌های کمی کشیده‌تر با گرافیک داخلی بهتر و جلوپنجره متفاوت را می‌توان جزو تغییرات اصلی طراحی پارس نسبت به ۴۰۵ دانست. ظاهرا مشکل از لنت‌های ترمز عقب خودرو بوده و ایران خودرو نیز درصدد رفع این مشکل برآمده است. اگر فاکتور «ایمنی» یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین پارامترهای شما در انتخاب خودرو است بهتر است تا به سراغ رنو تندر۹۰ و پژو ۲۰۶ اس‌دی بروید که از نظر کلاس‌بندی با پارس متفاوتند اما از نظر قیمتی به آن نزدیکند. البته برخلاف ۴۰۵ و ۴۰۶ محل نصب پلاک به جای سپر عقب به صندوق عقب منتقل شده است.خطوط به‌کار رفته در نمای جانبی و عدم مشاهده خطوط برآمده و برجسته در این نما و همینطور ضربه‌گیرها یا زه‌های جانبی که در بالا به آنها اشاره شد باعث می‌شوند تا پارس کهنگی و قدمت طرح خود را فریاد بزند. با اینکه ۱۶ سال از عمر پارس می‌گذرد اما تنها تغییر قابل توجه در نمای ظاهری آن در این سال‌ها طرح جدید آینه‌های بغل (مجز به راهنما)است که از سال ۸۹ و تحت لوای مدل سال به آن اضافه شده است.

مطمئناً اگر قصد خرید پارس را داشته باشید انتخاب بین موتور ایکس یو سون و تی یو فایو از چالش‌های شما برای خرید این خودرو است. البته ما در این بخش صرفاً مشخصات موتور این دو خودرو را در قالب یک جدول مقایسه‌ای ذکر کرده‌ایم و تست این موتورها در واقعیت در قسمت تجربه رانندگی صورت گرفته است. از اواسط سال ۹۳ داشبورد و صفحه کیلومتری با طرح جدید بر روی پژو پارس و ۴۰۵ قرار گرفت. ازآنجاکه میلیون‌ها پارس در خیابان‌های کشورمان تردد می‌کند، گمان نمی‌کنم طراحی پژو پارس برای کسی ناشناخته و یا جدید باشد! ازاین‌رو بخش طراحی ظاهری را خلاصه و زودتر به سراغ تجربه رانندگی و بررسی تفاوت‌های فنی و کیفی این دو خودرو می‌رویم.

6 لیتری 4 سیلندر دارای حداکثر توان 108 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن‌متر گشتاور است که باعث می‌شود این سدان 1185 کیلوگرمی طی زمانی در حدود 13. همان‌طور که گفته شد پژو پارس در حال حاضر دارای تیپ‌های مختلفی همچون پارس‌سال، پارس LX،  پارس ELX و پارس اتوماتیک است. تفاوت این تیپ‌های مختلف  از لحاظ امکانات، گیربکس و موتور است و از لحاظ ظاهری و طراحی خارجی و داخلی خودرو تغییرات اساسی و چشمگیری را با یکدیگر ندارند. در این مقاله از کیان باتری به نقد و بررسی پژو پارس و مزایا و معایب آن می پردازیم.

خریدوفروش پژو پارس در بازار خودروهای کارکرده رونق قابل توجهی دارد و برای فروش این خودرو به مشکل چندانی برخورد نخواهید کرد. هرچند افزایش قیمت سوخت در دو دهه اخیر بخشی از مشتریان پژو پارس را به سمت سدان‌های کم‌مصرف نظیر پژو ۲۰۶ صندوقدار سوق داده است. پژو پارس یک فیس‌لیفت موفق از پژو ۴۰۵ قدیمی محسوب می‌شود؛ به همین دلیل در بازار با استقبال خوبی مواجه شد. ولی این فرمول موفق به تدریج در بازار رنگ باخت و پژو پارس به خودرویی عادی برای مصرف‌کننده ایرانی تبدیل گشت. این خودرو از طراحی قدیمی رنج می‌برد، مصرف سوخت بالایی دارد و کیفیت ساخت آن نیز چندان رضایت‌بخش نیست. این موارد در کنار افزایش شدید قیمت خودرو طی دو سال اخیر موجب شده‌اند تا میزان رضایت مصرف‌کنندگان از خرید پژو پارس کاهش یابد.

این پیشرانه در خودروهای مختلف ایران‌خودرو امتحان خود را پس داده و به دلیل استهلاک کمتر نسبت به پیشرانه XU7، نرمی بیشتر و مصرف سوخت و آلایندگی کمتر انتخاب افراد زیادی بوده است. قیمت پژو پارس tu5 در بازار خودروی کشور مثل بقیه ماشین‌ها بی‌جهت بالاست و این ماشین حداقل در نمونه‌های صفر کیلومتر ارزش خرید با این قیمت را ندارد. اما با توجه به افت قیمتی که ماشین در نمونه‌های کارکرده یا قدیمی‌تر پیدا می‌کند، شاید بتوان مدل‌های 1402 به قبل را جزو گزینه‌های خرید در نظر گرفت، هرچند که قیمت پژو پارس tu5 مدل 1401 همچنان بی‌جهت زیاد است. از بحث موتور که بگذریم متوجه ترمزهای قوی‌تر پارس جدید نسبت به نسخه قدیمی می‌شویم. سروصدای داخل کابین پژو پارس ۹۹ به‌مراتب به بهتر از پارس ۸۹ است زیرا از در پارس قدیمی سروصدای ادوات کابین و صدای باد واقعاً آزاردهنده است.

تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانسته‌ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راه‌گشاست، بدانیم. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. در پایان از آقایان محمد شیرازی و جهانبخش جعفری جهت در اختیار قرار دادن خودروهایشان به تیم تست مجله پدال تشکر می‌کنیم.

دید راننده روی اطراف به نسبت خانواده سمند بهتر است و صندلی ها کمی بالاتر نصب شده اند و این امکان برای راننده وجود دارد که میدان دید گسترده تری داشته باشد. رودری‌های فعلی پارس ضعف ارگونومیک گونه‌های قبلی که محل قرار‌گیری دستگیره‌های در باشد را همچنان حفظ کرده‌اند. ای کاش طراحان رودری‌های عقب را با حوصله‌تر و با دقت بیشتر طراحی می‌کردند تا طرح آن ناقص به‌نظر نرسد. در آخر باید این را هم اضافه کرد که کیفیت طرح چوب به‌کارگرفته شده هم چندان تعریفی ندارد.

طرح جدی و مجموعه چراغ‌های گربه‌ای جلو و جلوپنجره شیر نشان و همینطور طرح ورودی هوا و مه‌شکن‌های روی سپر جلو، ضربه‌گیر‌های مشکی رنگ شامل یک نوار کرومی در کنار نمای عقب ذهن‌ها را به سمت پژو 406 می‌برد. پژو پارس دوگانه سوز برای افرادی مناسب است که می‌خواهند مصرف سوخت برایشان مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد. این خودرو با موتور دارای حجم ۱۷۶۱ سی‌سی و ۱۰۰ اسب بخار قدرت، هم از بنزین و هم از گاز استفاده می‌کند.

به همین دلیل می‌توان مصرف سوخت اقتصادی را یکی از مزایای پژو پارس TU5 برشمرد. این مزیت سهم بزرگی در ایجاد محبوبیت برای پژو پارس TU5 داشته و اکنون نیز اهمیت بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده است. خودرویی تغییر‌یافته و شکل‌گرفته بر پیکره پژو ۴۰۵ که با تغییرات ظاهری و فنی بسیار همراه شد تا محبوبیت خود را در بازار ایران و مخصوصا در بین قشر جوان و میان سال حفظ کند. تحریم‌های پی در پی و بومی‌سازی پیشرانه‌های شناخته‌شده از جمله TU5 و XU7، موجب شد تا این خودرو در ستاپ‌های فنی مختلفی به تولید برسد. نمونه مورد بررسی پژو پارس با عنوان پارس ELX سفارشی شناخته می‌شود که عملا به سیستم انتقال نیروی پژو ۲۰۶ تیپ ۵، یعنی پیشرانه TU5 و گیربکس دستی ۵ سرعت بهره می‌گیرد، اما پلتفرم آن همان نمونه قدیمی است که باعث اختلاف وزن بیشتر این خودرو در برابر تارا می‌شود.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *