مقایسه سه خودروی پژو GLX 405، پژو پارس lx و سمندef7 وبلاگ کارنامه
«سمند» و «دنا» معروفترین نامهای این تولیدات هستند و با یک نگاه ساده به این دو ماشین خیلی راحت میتوان این شباهت به پلتفرم پژو ۴۰۵ را در آنها دید. شتاب اولیه این ماشین تنها یک ثانیه تفاوت با آردی داشت و مصرف سوخت بالا و راندمان پایین بهعلاوه چهره و امکاناتی که هیچ تغییری نکرده بود همگی دست به دست هم دادند تا از این مدل استقبال چندانی نشود. تولید روآ در نهایت در سال ۱۳۹۰ به پایان رسید و این مدل هم مثل GLI جایگاهی در بازار حتی میان کارکردهها ندارد. ضمن شناخت ویژگی های دو خودرو پژو glx با gli در این مطلب در صورت تمایل به خرید دیگر خودروها نظیر پژو ۲۰۷ صندوقدار و پژو پارس اتوماتیک نیز می توانید به مطالب پیشین مراجعه نمایید.
مثلا از میان سه خودروی پژو GLX 405، پژو پارس lx و سمند ef7 کدام مورد را انتخاب میکنید؟ اجازه بدهید که درباره هریک از اینها معرفی مختصری داشته باشیم تا امکان مقایسه و بررسی هم بیشتر و دقیقتر مهیا شود. امید میرود با رویکرد جدید وزارت صنعت و شرکت ایران خودرو و سایپا در تولید و واردات خودروهای جدید اقتصادی، دیگر شاهد عرضه محصولات قدیمی به بازار کشور نباشیم تا مشتریان ایرانی نیز بتوانند از خودروهای باکیفیت و مطابق استانداردهای روز دنیا به قیمت مناسب بهرهمند شوند. اصولا پژو ۴۰۵ به عنوان یک خودروی اقتصادی از آپشن شاخص و مهمی بهرهمند نبوده و این قاعده برای هر دو تیپ جی ال ایکس و اس ال ایکس تقریبا به طور مشابه رعایت شده است. همچنین در مورد مقایسه پژو 405 glx با slx از نظر فضای داخل کابین نیز باید گفت که تغییر محسوسی دراینباره بین این دو خودرو مشاهده نمیشود.
جای شما در این لیست خالی است، فروشگاه خود را در معرض دید بیش از یک میلیون کاربر روزانه زومیت قرار دهید. اتاق خبر دیوار در تلاش است تا با افزایش دانش کاربران خود، تجربه استفاده از دیوار را برای آنها بهینهتر کند. شما میتوانید با مطالعه اتاق خبر از آخرین اخبار و مطالب آموزشی درباره بهروزرسانیهای سایت دیوار هم مطلع شوید.
فرمان خودروهای پژو و مدل پژو 405 GLX از نوع هیدرولیک است و سیستم ترمز پیشفرض آن نیز در جلو از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسهای است. رینگهای عقب و جلوی این خودرو ۱۴ اینچی بوده و عرض تایرهای استاندارد آن برای هر دو محور ۱۸۵ میلیمتر است. اما اگر به دنبال خودرویی با امکانات بیشتر و ظاهری جذابتر هستید، GLI انتخاب بهتری خواهد بود.
در ضمن اگر برای شما کیفیت ساخت مهمتر از فضای داخلی و توان حرکت است پژو ۲۰۶ تیپ ۲ انتخاب خوبی خواهد بود و اگر قصد خرید پژو ۴۰۵ را دارید و به توان حرکتی و فضای داخلی اهمیت می دهید نسخه gli ارجح تر می باشد. در سمت مقابل پژو ۴۰۵ جی ال ایکس با موتور ۱.۸ لیتری از لحاظ چابکی و شتاب اولیه وضعیت بهتری دارد و عملکرد آن درمجموع اسپرتتر از مدل SLX TU5 به شمار میرود. هرچند که استهلاک بیشتر موتور و بهویژه سوختن واشر سرسیلندر از معایبی است که میتوان برای پیشرانه XU7 پژو متصور بود. شرکت خودرو سازی ایران خودرو بزرگترین شرکت خودرو سازی ایران می باشد که سالیانه هزاران خودرو تولید می کند و با بالاتر بودن کیفیت محصولات خود نسبت به رقبا توانسته خود را برترین شرکت خودرو سازی کشور انتخاب کند. این شرکت مانند دیگر شرکت های خودرو سازی سطح جهان مدل های مختلفی از محصولات را تولید و به بازار ها عرضه می کند.
از این رو مدیران جدید ایران خودرو تصمیم گرفتن تولید gli را متوقف نمایند چرا که این خودرو نه تنها درآمدزایی نداشته بلکه موجب کاهش فروش برخی محصولات این شرکت شده بود. ویژگیهای مثبتی مانند جاداربودن کابین پژو GLX 405 از جمله دلایل محبوبیت آن در میان خریداران ایرانی است. البته در سالهای اخیر، با رشد تنوع بازار خودروی داخلی و خارجی، دیگر نمیتوان گفت که پژو ۴۰۵ همچنان در میان محبوبترینهاست و گزینه نخست خریداران به حساب میآید. در هر حال، حضور این مدل از پژو در بازار ایرانی در دهههای اخیر پررونق بوده است. مشخصات فنی پژو ۴۰۵ GLX امکان شتابگیری صفر تا صد ۱۱ الی ۱۲ ثانیهای را برای این خودرو ممکن کرده است؛ بسته به نوع موتور استفادهشده و مشخصات آن این عدد میتواند کمی بالاتر یا پایینتر باشد. بهطور معمول این خودروی قدیمی در بهترین وضعیت خود توانایی دستیابی به سرعتی تا ۱۹۰ کیلومتر بر ثانیه را در اختیار علاقمندان خود میگذارد.
بنابراین اگر قصد خرید یکی از این دو مدل را دارید می توان اینطور نتیجه گیری کرد که مدل TU5 یا ۱٫۶ لیتری SLX به سبب تکنولوژی جدید تر پیشرانه در رانندگی درون شهری، مصرف سوخت کمتری را ارائه می دهد و برای رانندگی در مسیرهای کفی و اتوبانی نیز نسبتا قابل قبول ظاهر می شود. در نسخه ۱٫۸ لیتری خودروی «پژو ۴۰۵ SLX» شاهد بهتر عملکردن آن در مقایسه با نسخه ۱٫۶ لیتری در جاده های کوهستانی و پرشیب خواهیم بود . امکانات ایمنی پژو GLX 405 بسیار محدود است و در بهترین حالت میتوان به وجود سیستم ترمز ضد قفل ABS و وجود کیسه هوای راننده و سرنشین جلو اشاره کرد؛ این کیسه هوا صرفا در برخوردهای از جلو کاربرد دارد و خبری از کیسههای هوای جانبی نیست. در زمینه امکانات ایمنی نیز این خودرو از ایموبلایزر یا همان سوییچ ضدسرقت استفاده میکند که وظیفهی آن جلوگیری از بهکاربردن سوییچی بهغیر سوییچ اصلی خودرو برای روشنکردن آن است.
جدای از اینکه خبری از کیسههای جانبی برای سرنشینهای این خودرو وجود ندارد، سیستم ترمز این محصول کاملا منسوخ شده است. درنهایت بهدلیل مقاومت پایین شاسی و بدنهی این محصول، در هر گونه برخوردی، بخش عمدهای ضربه به کابین و سرنشینها منتقل میشود و سلامتی آنها را نیز به خطر میاندازد. ایران خودرو در سال 1388 تیپ SLX را هم به بازار خودرو عرضه کرد و در آن چراغ کریستالی، مهشکن و اسپویلر در صندوق قرار داد و در طراحی داشبورد و کیلومترشمار و سردنده هم تفاوتهایی ایجاد کرد. با اینکه از نظر طراحی و امکانات پژو 405 خودرویی مدرن و امروزی نیست ولی افراد بسیاری به دنبال فروش اقساطی پژو 405 تحویل فوری هستند.
با توجه به درخواست شما کاربران سایت فروش خودرو به بررسی تفاوت میان GLX و SLX می پردازیم، پژو 405 که خودرو محبوب و یکی از پرفروش ترین خودروهای داخلی در سالهای تولید تا به حال می باشد محصول پژو فرانسه در سال 1988 می باشد که موفق به کسب جایزه ها و عنوان های متعددی در آن زمان شد. موتور این خودرو XU7JP/L3 می باشد که توانایی 100 اسب بخاری در کنار گشتاور6000 دور در دقيقه را دارد این موتور با توجه به قدمت تولید و وجود قطعات و لوازم یدکی بالا به همراه سادگی در تعمیر آن حسنی بزرگ برای این خودرو می باشد. با این تعویضها در بخش طراحی و مکانیکی، اعداد خروجی کارکرد این ماشین نیز دچار تغییراتی شدند که از تفاوت انواع پژو ۴۰۵ سخن میگویند. در SLX زمان شتاب اولیه به طرز محسوسی در قیاس با GLX بالاتر رفته و به حدود ۱۳ ثانیه رسیده است.
غیر از این دو، یک نسخه از کلاس باری این ماشین با نام وانت آریسان نیز از سال ۱۳۹۲ معرفی شد. نمای ظاهری و از جلوی این وانت بسیار شبیه به پژو پارس است و خود محصول نیز بر روی پلتفرم ۴۰۵ ساخته شده است. در طراحی جدید، مهشکن عقب و جلو و همچنین به درب صندوق عقب اسپویلر اضافه شده بود؛ چراغها کریستالی شدند و در کابین نیز داشبورد و صفحه کیلومتر و دنده طراحی جدیدی پیدا کرده بودند. ضمن اینکه این مدل را میتوان با سفارش موتور جدید ۱۶۰۰ سیسی و TU5 معروف این گروه خودروسازی که بر روی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ قرار میگیرد، دریافت کرد. خیلی زود مشتریان متوجه موتور قدرتمندتر و کارکرد بهتر نوع ۲ لیتری شدند و این تیپ در بازار لقب «پژو جیالایکس ۲۰۰۰» گرفت. پژو 405 اولین بار در سال 1987 به بازار عرضه شد و یک سال پس از زآن به عنوان خودروی سال اروپا شناخته شد.
ناگفته نماند پژو glx از امکانات فنی و رفاهی مانند پیشرانه انژکتوری با مدیریت الکترونیکی، کولر، فرمان هیدرولیک، شیشه ها و آینه های برقی بهره می برد هر چند نسبت به خودروهای امروزی دارای پایین ترین سطح امکانات است اما در تایم ارائه خودش، جزو محبوب ترین خودروها بوده است. پژو 405 در ایران نیز اولین بار در سال 1369 توسط ایران خودرو با موتور های مختلف و در مدل های مختلف GL ، GLi و GLX تولید شد. رفته رفته با داخلی سازی قطعات این خودرو کیفیت آن نیز کاهش یافت و سپس پژو 405 SLX نیز به عنوان مدل به روزرسانی شده ی GLX با تغییراتی در نمای داخلی و خارجی عرضه شد. تولید انواع پژو ۴۰۵ در ایران سرانجام حدود یک سال پیش یعنی در خرداد ۱۳۹۹ متوقف شد و نمونههای صفر حاضر در نمایندگیها و بازار از ساختههای قبل از توقف تولید این مدل هستند. هر چند بعد از ظهور مدلهای جدید و افزایش تنوع در محصولات بازار، بالاخره ساخت این ماشین در داخل به پایان رسید.
کجروی در تولیدات شاخه پژو ۴۰۵ در کارخانه ایران خودرو به نوعی از این مدل شروع شد. نام آن از Rear Wheel Drive گرفته شده و بدین معنا بود که این نسخه از ۴۰۵ یک خودروی دیفرانسیل عقب است. چند سال بعد، نوع دوگانهسوز آن نیز با توجه به همهگیر شدن این فناوری در خودروسازی کشور به بازار عرضه شد که از آن بهعنوان پژو ۴۰۵ CNG یاد میشود. پژو ۴۰۵ GLX چه به صورت نو و چه کارکرده یکی از انواع پژو ۴۰۵ است که در بازار کشور همچنان حضوری پررنگ دارد. ناگفته نماند این خودرو را تیم طراحی خودروی پینین فارینا ایتالیا طراحی کرده است.تولید و مونتاژ پژو ۴۰۵ در ایران از سال ۱۳۷۰ توسط ایران خودرو آغاز شد و شرکت ساپکو هم از سال ۱۳۷۳ قطعات این خودرو را بومی سازی نمود و تا سال ۱۳۷۷ بالغ بر نیمی از قطعات پژو ۴۰۵ را تامین کرد. بعد از پژو پارس، چند مدل دیگر در ایران خودرو با وجودی که نام خودروی ملی را به یدک میکشیدند از روی پلتفرم ۴۰۵ ساخته شدند.
مدیران ماشین در ششم نمایشگاه خودکار تهران از محصول جدید شما به نام MVM X77 رونمایی این ماشین اولین محصول لوکس برا� … نوار کرومی دوباره روی سپر عقب دیده میشود و چراغ ترمز سوم هم بر خلاف SLX، روی طاقچه خودرو قرار دارد. به هرحال پس از کاهش ارتفاع، پایداری این خودرو در پیچ ها قابل قبول است و گاهی اوقات بیش از حدی که انتظار دارید به کمک شما خواهد آمد و فرمان حس واقعی چرخ ها را به شما منتقل می کند. در شروع حرکت پژو به دلیل پوشیدن کفش های جدید و پهن تر به مقدرا بسیار کمی هرزگردی دارد و به سرعت تعویض دنده را طلب می کند. در واقع اگر صندلی آن برجستگی کوچک در پهلو ها را نداشت، احتمالا در هر پیچ جایتان با صندلی کناری عوض می شد. اما با کمی تغییر ارتفاع در جهت مخالف تفکرات کارخانه ای، اوضاع بسیار بهتر خواهد شد.
این محصول ایران خودرو دارای ۴ سیلندر بوده که به ازای هر کدام از آنها ۲ سوپاپ و در مجموع ۸ سوپاپ برای این موتور استفاده شده است. حداکثر توان موتور پژو ۴۰۵ جی ال ایکس به ۱۰۰ اسب بخار میرسد که این توان در دور موتور ۶ هزار دور بر دقیقه حاصل میشود. قیمت پژو برای طرفداران خودروهای آن، فاکتور مهمی برای انتخاب مدلهای مختلف این شرکت است. قیمت محصولات پژو موجود در بازار ایران، مانند بسیاری از محصولات خودروسازی دیگر، همواره در افتوخیز است. در این بازار پرتلاطم، افرادی که تمایل به استفاده از خودروهای پژو را دارند، باید در لحظه از قیمت پژو باخبر باشند؛ چراکه ممکن است از زمان تصمیمگیری تا انجام معامله، این بازه قیمتی تغییر کند.
این تغییرات حداقل در خود خانواده آردیها اتفاقی خوب محسوب شدند و به رشد و فروش این نسخه کمک کردند. با این حال، در قسمت فنی از آنجا که اشاره شد موتور ۱۶۰۰ سیسی پیکان روی آن قرار گرفته بود، راندمان و خروجی این مدل ابداً به اندازه GLX نبود. هر دو مدل قبلی نوع کاربراتوری بودند اما پژو ۴۰۵ جدید از فناوری انژکتوری XU7 بهره میبرد. پژو ۴۰۵ GLX ۱۸۰۰ سیسی دیفرانسیل جلو و با یک گیربکس ۵ حالته با ۴ سیلندر به مشتریان عرضه شد. در مطلب زیر سعی کردهایم تمام نسخههایی که از این مدل در ایران ساخته شده را مرور کنیم و به تفاوت تیپهای پژو ۴۰۵ بپردازیم.
شرکت پژو فرانسه، پژو ۴۰۵ را که یکی از سدان های بزرگ محسوب می شد را در سال ۱۹۸۷ روانه بازار خودرو نمود و در سال ۱۹۸۸، دقیقا یک سال بعد از تولید این خودرو برنده جایزه بهترین خودروی اروپا شد و به این ترتیب پژو ۴۰۵ بهترین خودرو سال اروپا لقب گرفت. مصرف سوخت پژو ۴۰۵ GLX در کاربری شهری در حدود ۱۲/۸ لیتر، در بزرگراهها حدودا ۶/۸ لیتر و در حالت مصرف سوخت ترکیبی در حدود ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است؛ باک پژو ۴۰۵ ظرفیتی ۷۰ لیتری دارد. با تمامی اینها میزان مصرف سوخت خودرو بسته به شرایطی از جمله وضعیت موتور، باد لاستیکها و نحوهی رانندگی میتواند بیشتر از ارقام گفته شده باشد. طراحی قدیمی – کیفیت پایین ساخت – عایق بندی ضعیف و مصرف سوخت بالا در نسخه ی GLX از معایب این خودرو میباشد اما در مقابل سواری نسبتا راحت ، کابین جادار و مصرف سوخت پایین در نسخه ی SLX و هزینه ی نگهداری مناسب از مزایای این خودرو میباشد.
اولین ماشینی که به عنوان نسخه رسمی بازطراحی ۴۰۵ شناخته میشود «پژو پارس» (یا همان پژو پرشیا) نام گرفت. پژو پارس با طراحی بهروز شده و جذابتر نسبت به چهره تکراری شده پژو ۴۰۵ توانست جایگزین خوبی برای آن باشد و ایران خودرو به فروش و موفقیت خوبی رسید. بنابراین اختلاف خاصی از نظر آپشن بین این دو مدل دیده نمیشود و مواردی مثل فرمان هیدرولیک، کیسههای هوای جلو و عقب، ترمز ضد قفل ABS و EBD، شیشهبالابرهای برقی جلو، آینههای جانبی برقی، ایموبلایزر و بازکن درب صندوق از داخل جزو مهمترین تجهیزات این دو نسخه از پژو۴۰۵ محسوب میشوند. در این میان صرفا پژو ۴۰۵ اس ال ایکس به چراغهای مه شکن جلو مجهز است که مدل GLX از آنها بهرهای نبرده است. در این مطلب به سراغ یکی از قدیمیترین محصولات ایران خودرو میرویم تا ببینیم دو تیپ پرفروش آن چه تفاوتهایی با یکدیگر دارند. با این تفسیر شما را به مقایسه پژو 405 glx با slx دعوت میکنیم تا از تفاوتهای این دو ماشین فرانسوی در بازار ایران بیشتر آگاه شوید.
این سدان طراحی فرانسوی اما ساخت ایران به ماکزیمم سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت میرسید و از نظر امکانات در رده بالایی قرار نمیگیرد. هر چند که در آن زمان داشتن شیشههای برقی، کولر و آینههای برقی جز آپشنهای جذابی محسوب میشد و مشتریان پژو ۴۰۵ را به خود جذب میکرد. خریداران و متقاضیان مدل ۲۰۰۰ بیشتر از ۱.۶ لیتری بودند و بنا بهدلایلی ایران خودرو توانایی پاسخ به تمام مشتریان را نداشت. علاوه بر آن، سازندگان دغدغه ایمنی و خطرات تصادف بیشتر با موتور ۲۰۰۰ را هم داشتند. برای همین تنها چند سال بعد و در حالی که اکثر مشتریان علاقمند به نوع ۲۰۰۰ نتوانسته بودند به ماشین درخواستی خود برسند، در سال ۱۳۸۱ هر دو نسخه از خط تولید خارج شدند و جای خود را به یک مدل پژو GLX ۱.۸ لیتری دادند. البته پژو gli با معایبی مانند کیفیت ساخت پایین، طراحی ظاهر نه چندان جذاب و تجهیزات ناقص همراه بود.
پژو ۴۰۵ جی ال ایکس و اس ال ایکس از لحاظ فنی تا سال ۹۱ هیچگونه اختلافی نداشتند و هر دو محصول با موتور ۱.۸ لیتری چهار سیلندر ۸ سوپاپ XU7 روانه بازار میشدند. اما از سال ۹۱ به بعد پژو ۴۰۵ slx عمدتا با موتور ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتری TU5 متعلق به پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به بازار عرضه شد. اگر این خودروها را با خودروهای مدرن بازارهای بینالمللی مقایسه کنید، واقعا حرف چندانی برای گفتن ندارند. در هر حال، هنوز هم این خودروها در بازار ایرانی خرید و فروش میشوند و طرفدارانی دارند و در زمانی که برای نخستینبار به مشتریان ایرانی معرفی شدند، تنوع و تازگی زیادی با خود به همراه آورده بودند.
در آغاز پژو ۴۰۵ فقط با موتور ۱.۸ لیتری با کد xu7 ارائه می شد ولی در تیپ های بعدی مانند slx علاوه بر تغییرات ظاهری به موتور tu5 با ظرفیت ۱.۶ لیتر تغییر یافت. یکی از خودروهای شناخته شده، محبوب، پرفروش و زیباترین در زمان ارائه اش، خودرو پژو ۴۰۵ می باشد که از سال ۱۳۷۰ در تیپ های مختلفی روانه بازار کشور شد. پژوی ۴۰۵ یا همان GLX 405 از پرفروشترین خودروهای ایرانی بوده است؛ البته در دهههای گذشته.
ایران خودرو برای آردی از موتور پیکان استفاده کرده بود و بدنه پژو را روی آن قرار داده بود! با این حرکت قصد داشت با پایین آوردن محسوس قیمت ۴۰۵ بهنوعی حتی مشتریانی که بودجهای در حد پیکان داشتند را به سمت خود بکشاند. در واقع، این گروه خریداران پول چهره پژو ۴۰۵ را بدهند، در حالیکه کیفیت سواری و قدرت پیکان نصیبشان میشد. هر چند که در ظاهر این روش حرکتی ناامیدانه دیده میشد، اما برخلاف انتظار پروژه آردی آن چنان که پیشبینی میشد شکست نخورد.
پژو ۴۰۵ SLX را می توان به فیس لیفتی از پژو ۴۰۵ نامید که با تغییراتی در ظاهر و تجهیزات خودرو همراه شده است در زیر به تفاوت های میان SLX و GLX اشاره می کنیم. ابعاد بدنه خودروی Peugeot 405 GLX در حدود ۴۴۰ در ۱۷۰ در ۱۴۱ سانتیمتر است و فاصله بین دو محور آن به ۲۶۶۹ میلیمتر میرسد. وزن این خودرو در حالت عادی ۱۱۰۰ کیلوگرم است که این مسئله در رابطه با مدل دوگانه سوز و وجود کپسول در صندوق عقب کمی بیشتر است.
خرید پژو ۴۰۵ صندوقی با گنجایش ۴۷۰ لیتر در مدل عادی را در اختیار علاقمندان آن میگذارد. بعد از شکست پروژههایی تکراری در سالهای اول که از سوی ایران خودرو به نام GLX نوشته میشدند، اما در واقع هیچ تغییر ظاهر و امکانات جدیدی نداشتند و هیچکدام به موفقیت خود GLX اصلی نرسیدند، گروه داخلی سازنده این ماشین تصمیم به اجرای تصمیماتی جدیتر گرفت. همچنین، کنترل و پایداری خودرو نسبت به مدلهای قبلی در این نسخه بهبود پیدا کرده، اما با وجود تولید جدید، همچنان این ماشین از نبود بسیاری از امکانات روز خودروسازی در بخش ایمنی و رفاهی رنج میبرد و جزو محصولات پر آپشن محسوب نمیشود.
پژو 405 GLX و GLI هر دو از مدلهای قدیمی پژو 405 هستند که با کمی تفاوت در تجهیزات و امکانات تولید میشدند. تولید کنندگان خودرو با محصولات صندلی و فولکس واگن در نمایشگاه موتور تهران11 فوریه 1403حضور پررنگ دیما دیزل در نم� … فروش فوری به ایران Khodro برای یک قرارداد سحر با تحویل 30 روزه11 فوریه 1403تولید کنندگان خودرو با محصولات صندلی و فول� …
پژو 405 یکی از خودروهای محبوب و پرطرفدار در بازار ایران است که در مدلهای مختلفی تولید شده است. هر کدام از این مدلها ویژگیهای خاص خود را دارند و انتخاب بین آنها به نیازها و سلیقه شما بستگی دارد. در این مقاله، به مقایسه جامع این دو مدل میپردازیم تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.
دیدگاهتان را بنویسید