مقایسه خودرو پژو 405 GLX با ایران خودرو سمند ال ایکس
در این نوشتار مقایسهای میان دو خودرو مذکور خواهیم داشت و نقاط قوت و ضعف و ارزش خرید هرکدام را مورد بررسی قرار خواهیم داد. قصد خرید خودرو از میان تولیدات وطنیِ تقریبا قدیمی دارید؟ در چند گزینه در تردید هستید؟ بهترین راه مقایسه مواردی است که تقریبا از نظر ساخت، آپشنها و قیمت در یک رده قرار میگیرند. مثلا از میان سه خودروی پژو GLX 405، پژو پارس lx و سمند ef7 کدام مورد را انتخاب میکنید؟ اجازه بدهید که درباره هریک از اینها معرفی مختصری داشته باشیم تا امکان مقایسه و بررسی هم بیشتر و دقیقتر مهیا شود. البته از این لحاظ، هر دو این خودروها بهراحتی میتوانند نیازهای خانوادهها را هنگام مسافرت تامین کنند. درمجموع، باید گفت کابین Samand از نظر نوع طراحی و سطح کیفی در مقایسه با Peugeot 405 رتبه بالاتری را به دست میآورد.
در بین خودرو های داخلی تعدادی از محصولات تولیدی دارای محبوبیت بیشتری در بین خریداران بوده اند که خودروهای سمند و پژو 405 دو مورد از آنها هستند. هر دو خودرو سمند LX و پژو 405 با داشتن ویژگی های طراحی و موتوری خود توانسته اند رضایت خریداران داخلی را به خوبی جلب کنند. همچنین بحاطر داشتن فضای کافی و مناسب به عنوان خودروهایی خانوادگی نیز طرفداران بسیاری دارند. در ادمه با بررسی ویژگی های فنی و موتوری سمند LX و پژو 405 در سپندخودرو همراه ما باشید. ویژگیهای مثبتی مانند جاداربودن کابین پژو GLX 405 از جمله دلایل محبوبیت آن در میان خریداران ایرانی است.
در نتیجه انتظار نمیرود که تغییرات طراحی اعمالشده از سوی ایکو بر ظاهر نهایی نسخه فیس لیفت الزاما تاثیر مثبتی به همراه داشته باشد. پژو 405 بر اساس المانهای بارز و زبان طراحی وقت شرکت پژو در دهه ۱۹۷۰ و از سوی موسسه طراحی بسیار نامدار پینینفارینا (Pininfarina) ایتالیا قلم خورد. سبک طراحی این خودرو با توجه به میزان پختگی و حرفهای بودن شرکت طراح در سایر محصولات وقت پژو نیز با وسواس بسیار زیادی به کار گرفته شد که تغییرات اعمالشده بر آن تا میانههای دهه ۲۰۰۰ نیز بسیار مینیمال بود.
سمند به عنوان اولین خودروی تولید ملی پرچم دار خودروهای داخلی است که برای اولین بار در سال 1382 به بازارهای داخلی و خارجی معرفی شده و در ادامه راه خود در مدل های مختلفی تولید شد. مقایسه پژو 405 و سمند از آنجایی گرمتر از همیشه شد که خودروهای چینی وارد ایران شدند؛ خودروهایی اکثرا بیکیفیت که با ظاهر و آپشنهایشان توانستند در بازار خودرو جایی برای خود داشتهباشند و رقبای جدی برای پژو 405 و سمند شوند. اما 405 استهلاک بالایی ندارد و سواری نسبتا نرمی ارائه میدهد به همین دلیل بسیاری از مردم آن را برای مسیرهای جادهای انتخاب میکنند. ولی گذشتن چندین سال از تولید آن باعث شده تا بازار خرید و فروش چندان مناسبی نداشته باشد.
طراحی سمند هم به هیچ وجه جوان پسند نیست و 405 از این نظر برتری دارد هرچند که این تنها یک مقایسه است و ما حرف از خوب بودن هیچ کدام از دو خودرو نمیزنیم. تفاوت اصلی سمند LX با سمند معمولی در شکل چراغهاست به ویژه در نمای عقب که چراغها نازکتر شدهاند. شرکت سپند خودرو آریا که در سال ۱۳۸۶ و با شماره ثبت ۴۴۶۳۰۶ تاسیس شده است یکی از معتبرترین و موفق ترین شرکت های حوزه فروش خودرو در ایران می باشد.
پژو 405 با ورود خود به ایران توانست به خودرو محبوبی تبدیل شود و حتی در مسابقات اتومبیلرانی هم شرکت کرد. علت این موفقیت، طراحی ظاهری خوب آن باتوجه به زمان طراحی و نیز ویژگیهای فنی مناسب بود. اما از آن زمان تاکنون پژو 405 تغییری را تجربه نکرده و همچنان با همان ظاهر به تولید میرسد در حالی که کیفیت آن به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرده و به وضوح آن وضعیت قبل را ندارد. اولین حضور پژو 405 در ایران به سال 1377 بازمیگردد البته در آن سالها این خودرو در مدل کاربراتوری عرضه میشد ولی کم کم مدل انژکتوری راه به بازار پیدا کرد. 405 یکی از پرفروشترین خودروهای تاریخ پژو به شمار میرود و در طول سالهای حضور خود در اروپا توانست به فروش بالایی دست پیدا کند. ترمزهای این خودرو نیز به سامانههای ABS و EBD مجهز هستند که در مجموع توانی رضایتبخش را در بازدارندگی خودرو از حرکت به کاربر ارائه میدهند.
ایران خودرو تلاش چشمگیری کرده است تا از تریم طرح چوب و المانهای طراحی خودروهای روز در نمای داخلی SLX بهره بگیرد و اگر قرار باشد آن را با نسخههای قدیمیتر 405 مقایسه کنیم، باید اعتراف کنیم که ایکو در نمای داخلی این خودرو غوغا کرده است. با وجود همه فضاحتهای پیشآمده در پس داستان سمند، این خودرو در بازار بسیار راکد محصولات تولید داخل ایران به سرعت جا باز کرد. البته طراحی کابین خانواده سمند و پژو 405 و پرشیا بر اساس یک زبان طراحی انجام شده و تفاوتهای کمی میان آنها دیده میشود.
405 جایگزینی برای برادر بزرگ خود یعنی پژو 305 بود و برای اولین بار در سال 1377 به کشور راه پیدا کرد. در نمونه های اولیه پژو 405 شاهد استفاده از موتوری کاربراتوری بودیم و با ورود موتورهای انژکتوری ، طراحی این خودرو نیز متحول شد. 405 بر اساس وبسایت رسمی ایکو در سه تریم GLX، GLX دوگانهسوز و SLX به تولید میرسد که دو نسخه GLX به پیشرانه 1.7 لیتری XU7 و تریم SLX به پیشرانه 1.6 لیتری TU5 (مجهز با پژو 206 تیپ 5) مجهز است. با سلام دقیقا به همین اشکالاتی که شما بیان فرمودید من بعد از یکسال سوار شدن در سمند اون فروختم و 405 خریدم.
داشبوردهای سمند و پژو ۴۰۵ به هیچ عنوان المانهای نوین و شاخصههای طراحی امروزی را به نمایش نمیگذارند. در این میان، داشبورد ۴۰۵ یک مرتبه در سال 1393 مورد بازطراحی قرار گرفته است و به طور کامل با نمونههای قدیمیتر تفاوت دارد. با این حال، طراحی داشبورد جدید پژو ۴۰۵، چندان دلانگیز و جذاب جلوه نمیکند و داشبورد سمند چه از لحاظ کیفی و چه از نظر سبک طراحی، در ردیفهای بالاتر از آن قرار میگیرد.
شیشه بالابر برقی جلو و عقب در سمند LX قرار گرفته که در پژو ۴۰۵ فقط شیشه جلو برقی است. با وجود اشتراک پلتفرم سمند و 405، ظاهر سمند ال ایکس تماما از طراحی انحصاری و متمایزی بهره میبرد که برای آن دوران بازار ایران؛ جدید و متنوع به حساب میآمد. چراغهای جلو با ادغامی مناسب با جلوپنجرهای که در نسخه LX به شکل کلیوی (چیزی نزدیک به طراحی بی ام وهای ابتدای دهه ۲۰۰۰) و چراغهای عقب باریکتر و زیباتر شده؛ ضمن بهرهوری از المانهای میانهرو و محافظهکار همچنان قابل قبول بود.
سمند خودرویی ملی است که بر روی پلتفرم پژو 405 ساخته شده است البته طراحی اولیه این خودرو توسط شرکتی انگلیسی صورت گرفته و توسط ایران خودرو تغییرات جزئی کرده است . پژو پارس که در ایران با نام پژو پرشیا هم معروف است از جمله خودروهای محبوب دهههای گذشته بازار ایرانی بهشمار میرود. این خودرو تقریبا نمونه ارتقایافته پژو ۴۰۵ است و در واقع، فِیسلیفتی فرانسوی از پژو GLX 405 است که در بازار کشورهای در حال توسعه عرضه شد. ظاهر خوب و جاداربودن این خودرو یکی از دلایل اصلی استقبال مشتریان ایرانی از آن است. البته در حال حاضر، پژو پارس و ۴۰۵ دیگر نمونههایی قدیمی از مدلهای پژو در بازار محسوب میشوند و با وجود انواع خودروهای داخلی و خارجی دیگر مشتریان را چندان به وجد نمیآورند. چنددهه از تولید و حضور این خودروها در بازار میگذرد و باید قبول کرد که نمونههایی پیشرفتهتر با طراحی بسیار بهتر نسبت به آنها هم وجود دارد.
بازار خودروهای داخلی این روزها تنها هیجان قیمتی را تجربه میکند و خرید و فروش آن ها در محدوده انواع پژو و محصولاتی از خانواده میچرخد. اما جالب توجه است که هرچند این خودروها نزدیک به دو دهه در بازار داخلی جا خوش کردهاند، اما روند افزایش قیمت آنها فعال است. در بازار پرهیجان خودروهای داخلی، پژو ۴۰۵ علیرغم توقف تولیدش در تابستان ۹۹ همچنان با سمند LX رقابت میکند.
از دیدگاه زیبایی نمای داخلی، SLX بدون تردید ظاهری مدرنتر و گیراتر با خود به همراه دارد و همچنین وضعیت نشیمن آن مخصوصا در ردیف دوم صندلیها برای سرنشینان عقب راحتتر است. ردیف دوم نشیمن سرنشینان در سمند به دلیل بلند بودن لبه درها و پایین بودن صندلیها همواره حسی همانند نشستن در گودال به سرنشینان انتقال میدهد که همواره مورد انتقاد رسانههای خودرویی بوده است. ظاهر نمای خارجی دو خودرو مورد بررسی بدون شک از دو المان مهم میانهروی و محافظهکاری بهره میگیرند. المانهایی که کمک میکنند ظاهر نهایی خودرو در بازه بزرگی از زمان همچنان قابل قبول و در عین حال خستهکننده و تکراری باشد. شاید بتوان این سبک طراحی را با توجه به بازه قیمت پایین این خودروها (در مقایسه با سایر رقبای تولید داخل) همچنان قابل قبول پنداشت.
با این حال، فقدان ترمز دیسکی عقب سبب شده است تا قدرت سیستم ترمز پژو ۴۰۵ و EF7 نسبت به حد مطلوب، اندکی فاصله داشته باشد. در پایان باید گفت که این دو محصول از نظر بدنه و ایمنی با هم برابراند اما تفاوت سمند LX و پژو ۴۰۵ GLX بیشتر در امکانات رفاهی است تا موتوری. تنها نقطه قابل توجه 405 مصرف سوخت پایین آن است و سواری نرمی که در اختیار سرنشینان قرا می دهد که آن را برای سفر های جاده ای خودروی مناسبی کرده است.
این خودرو در ابتدا با پیشرانه دولیتری کاربراتوری به فروش رسید که البته بعد از چند سال با موتور انژکتوری 1.8 لیتری جایگزین شد و تا همین اواخر و پیش از خروج رسمی ۴۰۵ جی ال ایکس از خط تولید ایران خودرو، روی این محصول نصب میشد. 405 GLX در سال ۹۹ به طور رسمی و برای همیشه وارد دوران بازنشستگی خود شد، اما در حال حاضر نمونههای کارکرده آن در بازار ایران بهوفور یافت میشود. سمند و پژو ۴۰۵ دو سدان جمعوجور و نسبتا ارزانقیمت بازار خودروی کشور هستند که انتخاب یکی از آنها، به مسئلهای شکبرانگیز برای برخی مشتریان تبدیل شده است. از همین رو، در این مقاله از سری مطالب مقایسه خودروی همراه مکانیک، به سراغ این دو سدان ایران خودرو رفتهایم و به مقایسه سمند ef7 و پژو 405 glx پرداختهایم.
در مجموع باتوجه به عملکرد فنی، بازار خرید و فروش و طراحی ظاهری دو خودرو حاضر در این مقایسه، به نظر می رسد پژو 405 ارزش خرید بالاتری داشته باشد. از لحاظ گنجایش فضای کابین نیز هر دو خودرو در جایگاهی نسبتا مشابه قرار میگیرند و کابینی جادار جهت حضور ۵ سرنشین بزرگسال با قد متوسط را ارائه میدهند. گنجایش صندوق سمند حدود سی لیتر بیشتر از پژو ۴۰۵ است و معادل ۵۰۰ لیتر حجم را در اختیار وسایل سرنشینان خود قرار میدهد. البته از این لحاظ، هر دو خودروی سمند و پژو ۴۰۵ بهراحتی میتوانند نیازهای خانوادهها را هنگام مسافرت تامین کنند. درمجموع، باید گفت کابین سمند از نظر نوع طراحی و سطح کیفی در مقایسه با پژو ۴۰۵ رتبه بالاتری را به دست میآورد.
به عنوان مثال فرمان 405 و سمند شبیه به یکدیگر است و تریم کرم رنگ برای کابین هر دو خودرو در نظر گرفته شده است. البته سمند از این جهت برتری دارد و استفاده از تزئینات چوبی کمی آن را از یکنواختی خارج کرده.به علاوه سمند کیفیت سواری بالایی دارد و باتوجه به فضای نسبتا مناسب برای سرنشینان، گزینه مناسبی برای سفرهای طولانی مدت به شمار میرود. پژو ۴۰۵ و ef7 از دو نوع پیشرانه متفاوت برخوردار هستند که گرچه توان موتور سمند بیشتر است، اما به دلیل وزن کمتر و آیرودینامیک بهتر، سدان فرانسوی عملکردی برتر را از لحاظ چالاکی به نمایش میگذارد. میزان دید به بیرون سطح تسلط بر جاده نیز در هر خودرو مناسب ارزیابی میشود؛ اما راننده 405 بر ابعاد بدنه اتومبیل خود مسلطتر خواهد بود.
در این مقاله به بررسی تفاوت این دو سدان ایران خودرو از لحاظ مختلف از جمله طراحی ظاهری و داخلی، فنی، تجهیزات رفاهی، ایمنی و … پرداختهایم. متاسفانه طراحی خودروهای داخلی دارای جذابیت بالایی نیست و سمند هم از این قضیه مستثنی نیست. طراحی داخلی و کابین سمند و پژو 405 دارای الگوی مشابهی بوده است و نمی توان هیچ یک را برتر از دیگری دانست. با توجه به مقایسه این سه خودرو، هر سه آنها دارای شباهتهای زیادی با یکدیگر هستند و انتخاب میان آنها وابسته به توجه به جزئیات کوچک و سلیقه خریدار به دلیل تفاوت ظاهری آنها است. این تفاوت ها باعث می شود بر اساس هر مشخصه، یکی از این خودروها را بر مبنای نیاز خود انتخاب کنید. در این میان، پژو ۴۰۵ به دلیل وزن کمتر و دسترسی به ماکزیمم گشتاور در دور موتور پایینتر، شتاب و چالاکی بیشتری نسبت به سمند EF7 ارائه میدهد.
خودروی سمند نیز برای مدتها از همان پیشرانه XU7 برخوردار بود؛ اما بعدها، موتور EF7 به صف تأمینکنندگان قوای محرکه آن افزوده شد. در حال حاضر، ال ایکس ای اف سون توان خروجی معادل ۱۱۳ اسببخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتنمتر را ارائه میدهد و شتاب صفرتاصد آن توسط شرکت سازنده، حدود ۱۲ ثانیه اعلام شده است. این پیشرانه 4 سیلندر توانایی 113 اسب بخار قدرت را دارد و 155 نیوتن برمتر گشتاور تولیدی را با جعبه دنده ای 5 سرعته به چرخ های جلویی تحویل می دهد. طراحی کابین خانواده سمند و پژو 405 و پرشیا بر اساس یک الگو طراحی شده و تفاوت های کمی میان آنها دیده می شود.
اختلاف فنی میان این دو خودرو جز در شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و میزان مصرف سوخت؛ به واقع بسیار جزئی و قابل چشمپوشی است. اما باید در نظر داشت که سمند LX قابلیت انتخاب با پیشرانه قدرتمندتر FE7 را برای مشتریان خود فراهم میکند، اما همچنان در مدت زمان دستیابی به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت از حالت سکون در حدود یک ثانیه ضعیفتر از SLX عمل میکند. در نتیجه پژو ۴۰۵ SLX از دیدگاه عملکرد خودرو مناسبتری برای استفادههای روزمره است.
متاسفانه طراحی 405 در طول سالهای تولید خود دارای هیچگونه تغییر چشمگیری نبوده است و همچنان مشابه نمونه های اولیه خود تولید می شود و کیفیت آن نیز روبه کاهش بوده است. تنها در نمونه SLX آن که فیس لیفتی ناشیانه بود تغییرات کوچکی در ظاهر خودرو ایجاد شد. در ایران هم پژو 405 بازار بسیار خوبی به دست آورد و حتی به مسابقات اتومبیل رانی هم راه پیدا کرد. در نمای عقبی این دو خودرو نیز از الگوی مشابهی استفاده شده است؛ با این تفاوت که در نمای عقبی پژو 405 چراغ ها باریک تر شده اند.
با توجه به کلاس ارزانقیمت سمند و 405، استفاده از تریم رنگ روشن به مراتب دلبازتر و زیباتر جلوه میکند. استفاده از تریم طرح چوب عرضی مقابل دیدگان سرنشینان و بخش مرکزی داشبرد تاثیر مثبتی بر نمای داخلی سمند دارد، اما ضمن سادگی و قدیمی بودن طراحی نمای داخلی؛ در صورتی که با SLX مقایسه شود؛ به سرعت قدمت بیشتر طراحی خود را لو خواهد داد. تمایز طراحی خارجی و داخلی تنها وجه تمایز سمند LX (تریم پایه) با پژو 405 SLX و همینطور تیپ GLX است. در غیر این صورت سمند تنها نسخهای متفاوت و اندکی بهروزتر از 405 به حساب میآید که تقریبا از هرجهت (مخصوصا در بخش فنی) با 405 مشترک است. بزرگترین تغییرات اعمالشده بر پژو ۴۰۵ SLX بود که در سال ۱۳۸۸ با پیشرانه ۱.۶ لیتری TU5 به بازار ایران معرفی شد. از سوی دیگر، خودروی سمند که بر اساس پلتفرم ۴۰۵ و طرح یک شرکت انگلیسی به تولید رسیده است، از انحنای بیشتری در بدنه خود سود برده است و نسبت به Peugeot 405 مدرنتر به نظر میرسد.
اما متاسفانه در سال های اخیر افت کیفیت آن باعث شده است همین نقطه مثبت نیز کم رنگ تر شود. پژو 405 آپشن خاصی را در اختیار شما قرار نمیدهد و تنها ملزومات اولیه را با خود به همراه دارد. این یک نقطه ضعف بزرگ است که در بسیاری از خودروهای ایرانی دیده میشود و سمند هم از این قاعده مستثنی نیست.
این خودرو در سال ۱۳۷۵ خورشیدی (۱۹۹۶ میلادی) روانه خط تولید ایکو شد تا در زمره اولین خودروهای تولید انبوه داخلی در دوران پس از انقلاب قرار گیرد. مدل ۴۰۵ برای آن دوران و در خلا چندین و چند ساله مونتاژ نشدن خودروهای آمریکایی، محصول قابل قبول و نوینی به حساب میآمد، هرچند عاری از ایراد و مشکلات کیفی نبود. این خودرو در ابتدا در دو نسخه ۱.۶ و ۲ لیتری کاربراتوری در بازار عرضه شد، اما با ورود به دهه ۱۳۸۰، پیشرانه نوینتر ۱.۸ لیتری انژکتوری XU7 جایگزین دو پیشرانه کاربراتوری شد.
پژو ۴۰۵ جی ال ایکس عمدتا با پیشرانه ۸سوپاپ xu7 در اختیار مشتریان داخلی قرار گرفت که ضمن تولید ۱۰۰ اسببخار قدرت و ۱۵۳ نیوتنمتر گشتاور، شتابی حدود ۱۱ ثانیه را برای کاربران این خودرو به ارمغان میآورد. پژو 405 به یک موتور 1.8 لیتری 4 سیلندر مجهز شده که قادر است 100 اسب بخار قدرت و 153 نیوتن متر گشتاور تولید کند. برای انتقال این قدرت به چرخهای جلو یک جعبه دنده 5 سرعته دستی در نظر گرفته شده است. این قوای محرکه در طول سالهای اخیر، افت کیفیت زیادی را تجربه کرده که علت اصلی آن استفاده از قطعات چینی بی کیفیت است.
دیدگاهتان را بنویسید