بررسی خودرو دنا پلاس

دنا پلاس ؛ نقد و بررسی مزایا و معایب مدل آپشنال دنا گجت نیوز

دنا پلاس معمولی یکی از محصولات برتر ایران خودرو به‌شمار می‌آید که ویژگی‌های فنی بسیار مطلوبی دارد که برخی از مهم‌ترین این مشخصه‌های فنی را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید. پروژه NX7 در سال ۸۷ در ایران ‌خودرو کلید خورد، هدف آنها تولید خودرویی با امکانات بیشتر از سمند برای قشر متوسط بود. در نهایت در سال ۹۳ دنا با حواشی فراوان به بازار خودرو وارد شد، ولی در بحث مزایا و معایب دنا برچسب قیمتی غیرمعقولش فاصله نسبتا زیادی با بازار هدفش داشت. داخل کابین این برای بدنه داشبورد از ترکیب پلاستیک سخت و طرح چوب استفاده شده‌ و نمایشگر لمسی و چندرسانه در داشبورد برای راحتی راننده در نظر گرفته شده‌ است. در قسمت فرمان برای دسترسی بهتر راننده به امکاناتی مثل کروز کنترل، هدایت تماس، کنترل میزان صدای موزیک،‌دکمه‌‌هایی قرار داده‌اند. از نکات ایمنی این خودرو به وجود چهار کیسه‌هوا برای جلوگیری از وقوع آسیب جدی در زمان حادثه می‌توان اشاره کرد.

میزان مالیات نقل و انتقال دنا بر اساس  مدل و  سال تولید آن متفاوت است که برای اطلاع از مبلغ دقیق آن می‌توانید به سامانه آیتول مراجعه کنید. تارا هم مانند دنا پلاس یکی از محصولات ایران خودرو است که طرفداران خود را دارد؛ به همین دلیل می‌توان این دو محصول ایران خودرو را رقیب یکدیگر دانست. با تمام این‌ها دنا پلاس در دل خریداران جا باز کرد و در حال حاضر خودروی پرفروشی است. این خودرو به دلیل فضای محدود ردیف عقبش، بیشتر به درد خانواده‌های کم جمعیت می‌خورد و البته نباید از امکانات رفاهی متعدد دنا پلاس چشم‌پوشی کنیم. در هر دو خودرو، بی‌دقتی در مونتاژ دیده می‌شود و کیفیت پایین متریال داخلی نیز مزید بر علت شده است تا این نامرغوبی جنس، بیش‌ازپیش احساس شود.

وجود ندارد تا امنیت خودروهای تولید و مونتاژ شده در داخل را مورد آزمایش قرار دهد؛ به همین دلیل عمده محصولات موجود در بازار ایران (مخصوصا خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان) فاقد گواهی‌های ایمنی معتبر هستند. در فضای داخلی جز سانروف سایر اجزا به همان صورت قبل در جای خود باقی هستند و هیچ تفاوتی با دنا معمولی ندارند. صندلی راننده به لطف قابلیت تنظیم در ۸ جهت کاملا با فرم بدنتان هماهنگ خواهد شد، اما نسبت به صندلی‌های موجود در سایر خودروهای این بازه قیمتی کمی سفت و باریک به نظر می‌رسند. همان‌طور که قبلا نیز به آن اشاره کردیم، پیشرانه این خودرو هیچ تفاوتی با پیشرانه به‌کاررفته در دنا نداشته و در زمان رانندگی هیچ حس متفاوتی را در مقایسه با دنا معمولی به راننده منتقل نخواهد کرد. شتاب اولیه خودرو چندان رضایت‌بخش نبوده اما شتاب ثانویه در دنده‌های سبک تا حدودی قابل‌قبول به نظر می‌رسید. وزن ۱۲۵۸ کیلوگرمی این خودرو و همچنین توان نه‌چندان بالای پیشرانه، باعث می‌شود در مواقعی که ظرفیت سرنشینان خودرو تکمیل باشد، فکر سبقت‌های ناگهانی و رانندگی پرشتاب را از سر بیرون کنید.

گروه موتور1 با رعایت اصل صداقت و حقیقت گویی از فروردین 98 فعالیت خود را در زمینه بررسی خودرو شروع کرد. شیشه ها که پراید 85 هم داره.تازه ایربک جانبی هم داره آقای برزکر اشتباه گفتن. مشخصات کامل این محصول به همراه نقاط ضعف و قوت آن را در قسمت پایین به شما علاقه مندان و همراهان گرامی مجله ماگرتا تقدیم کرده ایم.

در ادامه این بخش به معرفی این محصول از نظر طراحی بدنه، برخی از شاخص‌ترین مشخصات فنی و امکانات و آپشن‌های آن خواهیم پرداخت. در بحث بررسی مزایا و معایب دنا یکی دیگر از مزایای دنا پلاس قابلیت شتابگیری مطلوب این خودرو است. درست است که انتظار شتابگیری یک ابر خودرو مانند تسلا پلید S را از دنا نداریم، اما شتاب صفر تا صد ۱۳.۵ ثانیه‌ای برای یک خودروی ۱۱۵ اسب‌بخاری با وزن ۱۲۶۵ کیلوگرم رقم مناسبی است. در این میان همرنگ کردن فضای بین گریل‌های جلو به رنگ مشکی، باعث شباهت هر چه بیشتر دنا پلاس به خودروی اسپرت میتسوبیشی لنسر شده است. ولی وجود دستگیره‌ها و مغزی شیشه‌های کرومی در نمای جانبی و دستگیره صندوق عقب کرومی، نشان از تلاش ایران‌خودرو برای هر چه لوکس‌تر‌ معرفی کردن دنا پلاس دارد. به جز سورن و پارس که با دنا پلاس در یک رده قرار دارند و می‌توانند با این سدان ملی رقابت کنند، شاهین دستی و شاهین اتوماتیک نیز از رقبای دنا پلاس محسوب می‌شوند.

موتور دنا پلاس از نوع EF7 است و روغن موتور مناسب برای این نوع موتور، روغن‌های 10W40 هستند. 150هزار کیلومتر با هاش رفتم.تا حالا هیچ مشکلی نداشته و فوق العاده خوش رکاب است.می خواستم با وام و قرض و قوله دنا پلاس بخرم. دسترسی به صندوق عقب دنا به کمک چرخاندن کلید در مغزی صندوق عقب و یا به صورت برقی با ریموت یا دکمه‌ای که در کنسول مرکزی قرار دارد امکان‌پذیر است. قابل ذکر است که ایران‌خودرو برای سهولت باز کردن درب صندوق بزرگ‌تر و سنگین‌تر دنا، ۲ عدد جک هیدرولیکی اضافه کرده است. در قسمت کابین، طراحی داشبورد شباهت زیادی به هیوندای سوناتا YF دارد، ولی با داشتن نشانگرهای پشت‌آمپر با بک‌لایت آبی‌رنگ و خروجی‌های عمودی تهویه هوا در کنسول مرکزی چشم‌نواز به نظر می‌رسد. در مجموع شاید کیفیت دنا پلاس در کابین و بدنه چندان چشم‌گیر نباشد، ولی امتیاز قابل‌قبولی در طراحی بدنه و داشبورد می‌گیرد.

در این بخش، دنا حتی نمی‌تواند با خودرویی قدیمی‌تر مانند ام وی ام ۵۳۰ رقابت کند. دنا پلاس توربو جوانان با امکاناتی همچون دوربین دید پشت و سنسور پارک عقب مجهز است، این ویژگی‌ها در نسخه قبلی دنا پلاس توربو نیز وجود داشتند. در بخش امنیت رانندگی سیستم ترمز دنا پلاس جوانان در مقایسه با نسخه توربوشارژ تغییری نکرده است و همچنان از ترمز جلوی دیسکی با سیستم خنک‌شونده و ترمز عقب دیسکی و سیستم ضد قفل EBD و ABS برخوردار است. در زمینه ایمنی نیز تغییرات چندانی وجود ندارد و این خودرو دارای ۴ عدد ایربگ برای راننده و سرنشین جلو و ایربگ‌های جانبی است.

دنا پلاس توربو علاوه بر تجهیز به پیشرانهٔ قوی‌تر توربوشارژ، به رینگ‌های بزرگ‌تر ۱۶ اینچی پنج پیچ هم مجهز شده که با لاستیک‌های پهن‌تر ۲۰۵ پوشیده شده و تأثیر به سزایی در بهبود نمای جانبی خودرو داشته‌اند. در داخل دنا پلاس توربو هم شاهد تغییراتی جزئی شامل دوخت قرمز در روکش چرم غربیلک فرمان و گردگیر دسته‌دنده، سر دندهٔ جدید و موکت کف با آرم توربو و نوار قرمزرنگ هستیم. این اولین نسخهٔ دنا بود که در سال ۱۳۹۳ راهی بازار شد و اشتراکات زیادی با سمند داشت. این خودرو در بخش فنی هم هیچ تفاوتی با سمند نداشت و از همان پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری EF7 با ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور به همراه گیربکس پنج سرعتهٔ دستی استفاده می‌کرد.

چراکه گشتاور نسبتاً بالای پیشرانه و ساختار ساده سیستم تعلیق عقب باعث می‌شود گاهی قسمت عقبی خودرو در پیچ‌های تند تمایل به انحراف داشته باشد. دنا پلاس همان فیس لیفت دنا محسوب می‌شود که باید آن را مدل آپشنال دنا معمولی بدانیم. گروه صنعتی ایران خودرو در سال 1393 سدان متفاوتی را نسبت به سایر محصولات خود با نام دنا به بازار عرضه کرد که در ساخت آن پلتفرم سمند به عنوان دومین خودرو ملی مورد استفاده قرار گرفت.

چرا که امکان انتخاب های فراوانی برای خرید خودرو های خارجی در بازار کارکرده فراهم است و اگر خرید خودروی صفر کیلومتر اولویت نباشد، شاید بتوان انتخاب ارزنده تری در بین آن ها انجام داد. در ادامه به مقایسه طراحی ظاهری این دوخودروی محبوب میپردازیم، سپس مشخصات فنی دنا و دنا پلاس را بررسی کرده و به بررسی کابین و امکانات رفاهی این خودروها میپردازیم. در نهایت ایمنی دنا و دناپلاس را مورد بررسی قرار میدهیم همچنین به تفاوت ها و ویژگی های انواع تیپ های دنا شامل دنا، دنا پلاس و دنا پلاس توربو دنده ای و دنا پلاس توربو اتوماتیک می پردازیم و در بخش های مختلف، آن ها را شرح داده و با یکدیگر مقایسه می کنیم. حداکثر گشتاور این پیشرانه از ۲۲۰۰ تا ۴۸۰۰ دور در دقیقه تولید می‌شود و سیستم توربوشارژر در این محدوده بیشترین بازدهی را دارند. جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک AT دنا پلاس توربو توسط کمپانی DAE تولید می‌شود. خیلی خوب است که دنا پلاس توربو اتوماتیک با ترمزهای دیسکی محور عقب و 4 ایربگ تولید می‌شود اما بهتر بود که شرکت ایران خودرو از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) هم برای خودرویی با این قیمت استفاده می‌کرد.

نمای عقب آن به دلیل وجود چراغ های یک تکه تقریبا بزرگ، ساده و زیبا است اما چندان با طرح جلو خودرو هماهنگ نیست. سبک طراحی داشبورد آن می‌تواند یادآور محصولات قدیمی شرکت خودروسازی هیوندای همچون خودرو سوناتا YF باشد. این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست.

همچنین وظیفه انتقال قدرت ماشین دنا پلاس بر عهده یک جعبه دنده 5 سرعته دستی است که نیروی تولیدی را به چرخ های جلویی منتقل می‌کند. البته برای علاقه‌مندان به شتاب و سرعت، نسخه دنا پلاس توربو دنده‌ای و برای آن‌هایی که به دنبال رفاه و آسایش بیشتر هستند، نمونه دنا پلاس توربو اتوماتیک این خودرو قابل خریداری است که آن دو مدل قیمت به مراتب بالاتری نسبت به خودرو مورد بحث دارند. اما اگر قصد پرداخت هزینه اضافه را ندارید مطمئن باشید که همین نسخه ساده دناپلاس با موتور EF7 تنفس طبیعی و گیربکس دنده‌ای هم در اکثر مواقع به نیازهای معمول شما پاسخ معقول را خواهد داد و اگر قصد ماجراجویی خاصی نداشته باشید از نظر شتاب و کشش کارتان را راه می‌اندازد.

انتخاب بهترین روغن موتور برای TU5 تاثیر مستقیمی بر عملکرد، طول عمر و کاهش هزینه‌های نگهداری این موتور دارد. در این میان پیشرانه ۱.۷ لیتری و ۱۶ سوپاپه EF7 به همراه CVVT (سامانه زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها)  و خنک‌کننده مجزای روغن موتور، نقش کلیدی را بازی می‌کند. با این حال، سیستم تعلیق بکار رفته در این خودرو از نوعی قدیمی بوده که عملکرد چندان مناسب و نرمی ندارد و موجب می شود تا در خیلی از مواقع، زمان رانندگی با آن، بتوانید ناهمواری‌ های سطح جاده را لمس کنید! البته این سیستم فنربندی برای استفاده‌ های عادی و روزمره شهری زیاد هم آزاردهنده نیست. گنجایش ۵۰۰ لیتری صندوق نیز ظرفیت مناسبی را برای اسباب و وسایل مورد نیاز مسافرت‌های خانوادگی دارد که نگرانی مشتریان ایرانی را از این بابت کاهش می‌دهد. یه دنا دارم چراغ عقب و درب صندوق عقبش برداشتم جاش یه ورق صاف گذاشتم فقط واسه خنده و خوشحالی مردم نمیدونین چی شده که فقط روده بر میشی….

دنا پلاس در واقع نسخه فیس لیف شده دنا به حساب می آید و روی پلتفرم قدیمی 405 توسعه یافته است. بیش از سه دهه از معرفی پژو 405 به بازار جهانی می‌گذرد اما در طول این سال‌ها ایران خودرو هرگز دست از سر این پلتفرم بر نداشته تا جایی که حتی ماشین های جدید خود مانند دنا پلاس را نیز روی همین پلتفرم توسعه داده است. و با وجود توقف تولید محصول اصلی یعنی پژو 405 ، همواره سعی نمود تا در مسیر ارتقاء و توسعه این پلتفرم در قالب انواع و اقسام خودروها گام بردارد که در این بین با تجربه‌های موفق و ناموفقی روبرو شده است. در میان تمامی این ماجراجویی‌ها، می‌توان از ماشین دنا به عنوان یکی از تجربه‌های موفق ایران خودرو در زمینه به روزرسانی این پلتفرم پیر یاد کرد.

دنا پلاس قابلیت اندروید اتو و اپل کارپلی را نیز به امکانات رفاهی خود اضافه کرده‌ است. البته در نظر داشته‌ باشید که کارخانه ایران خودرو شرایط فروش اقساطی دنا پلاس توربو اتوماتیک را برای افراد علاقه‌مند به این محصول را فراهم کرده است. دنا پلاس همانند سمند دارای یک موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجم ۱۶۴۶ سی سی با نام EF7 می باشد و همانند سمند دارای قدرت ۱۱۳ اسب بخار و ۱۵۵ نیوتون متر گشتاور می باشد که شتاب اولیه ی آن ۱۳ ثانیه با حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است. یکی از مهم ترین نقدهایی که به این خودرو می شود همین پیشرانه ی قدیمی آن می باشد که باید ایران خودرو در این زمینه کمی تامل به خرج می داد و موتوری جدیدتر بر روی این خودرو قرار میداد.

با این حال، این خودرو در میان تولیدات ایران خودرو، به دلیل چهره اسپرت تر و جسورانه تر خود، جایگاه ویژه ای دارد و توانسته رضایت نسبی مشتریان را جلب کند. دنا هرچند در جلو و عقب کاملاً بازطراحی شده و نمای بسیار مدرن‌تری به خود گرفته بود اما پروفیل جانبی و فرم درها به‌جز تجهیز به دستگیره‌های آسان‌بازشو و آینه‌های جدید، کاملاً با سمند یکسان بود که این موضوع نه‌تنها نمای ناهماهنگی را ایجاد کرده بود بلکه باعث شد دنا نتواند کاملاً خود را از سمند متمایز کند. ازاین‌رو، در دی‌ماه سال ۱۳۹۵ ایران‌خودرو نسخهٔ جدیدی از دنا را با نام دنا پلاس معرفی کرد که اصلی‌ترین تغییر آن بازطراحی پروفیل جانبی با درها، خط پنجره و لچکی جدید بود که نمای بسیار زیباتر و مدرن‌تری را ایجاد کردند.

به قول سازندگان این محصول، بودن در کابین دنا پلاس به شما آرامش می‌دهد و این سخن حکایت از کیفیت بالای ساخت بدنه و ویژگی‌های داخل ماشین دارد. دکمه باک بنزین دنا پلاس بین دو صندلی جلو در کنسول وسط خودرو و پشت ترمز دستی جای گرفته است. به یاد داشته باشید که برای باز کردن درب باک بنزین دنا پلاس حتما باید ماشین روشن باشد.

سپند خودرو شرکتی کاملا خصوصی است که توسط مدیران کاملا حرفه ای اداره می شود. بیش از 15سال تجربه موفق در زمینه فروش نقدی و اقساطی خودرو در سراسر کشور از افتخارات سپند خودرو می باشد. مبایعه نامه خودرو یکی از مهم‌ترین اسناد در معاملات خرید و فروش ماشین است که به‌عنوان مدرک قانونی برای اثبات مالکیت و تعهدات مالی طرفین شناخته می‌شود. دناپلاس یکی از بهترین توی تست تصادف ایرانخودرو هست که ۴ یا ۵ ستاره ایمنی گرفته است و ستونش هم قوی هست فقد ایکاش مثل آدم مونتاژ میکردن البته ۵ ستاره که میگم مال مدل ۹۷ هست، و الان صفرش بدنش خیلی ضعیفه. حدود یکساله خریدم ولی میشد با پول کمتر یه ماشین تولید داخل بهتر و زیباتری بگیرم. نکته دیگر هم به قالب‌گیری ضعیف اجزای بدنه و فواصل ایجادشده بین قطعات بدنه دنا مربوط می‌شود که اصلا قابل‌قبول نیست و نشان می‌دهد شرکت سازنده تا چه اندازه نسبت به کیفیت محصول خود بی‌تفاوت بوده است.

خودروسازان داخلی همیشه در زمینه ایمنی خودروهای خود را قابل‌اطمینان می‌دانند؛ اما مصرف‌کننده ایرانی هنوز خاطره پراید و پژو 405 را خوب به یاد دارد. وقتی دنا پلاس در سبد خرید محصولات ایران خودرو قرار گرفت، این شرکت در حرکتی رو به جلو اقدام به نصب ایربگ جانبی کرد که آن را باید گامی مثبت ارزیابی کرد؛ اما کاش این تغییر مثبت توسط یکی از مراجع معتبر تست ایمنی نیز مورد آزمایش و راستی‌آزمایی قرار می‌گرفت تا معلوم شود دنا چند ستاره ایمنی دارد. همان‌طور که گفتیم، دنا پلاس توربو در ابتدا با همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به بازار عرضه شد اما در اسفند ۱۳۹۹ ایران‌خودرو دنا پلاس را با گیربکس شش سرعتهٔ دستی جدید معرفی و حدود یک سال بعد فروش آن را در بهمن ۱۴۰۰ آغاز کرد.

کابین این ماشین از پلاستیک با کیفیت معمولی تولید شده و فضایی نسبتا جادار برای خانواده 5 نفره فراهم کرده است. چرا در مورد صدای جیر جیر دربهای این خودر ننوشتید من سال ۸۲ سمند خریدم این مشکل داشت سال ۹۰ سمند lxخریدم این مشکل داشت الانم دنا پلاس صفر خریدم دقیقا همون مشکل صدای بیش از حد دربها که خیلی زیاده داره. درسته محصولات ایرانی کیفیتشون پایینه ولی دنا از همشون ی سر و گردن بالاتره ، همینم با این اوضاع تحریم خیلیه که میدن دست مردم . مدل پایه دنا پلاس فاقد سانروف می باشد ولی در مدل های فول آپشن و یا دنا پلاس های سفارشی، سانروف به عنوان یک آپشن قابل اضافه شدن به خودرو می باشد. همان طور که گفته شد موتور دنا پلاس همان پیشرانه EF7 است که دارای 4 سلندر و 16 سوپاپ می باشد. آنتن سقف دنای ساده در دنا پلاس به شکل آنتن کوسه ای درآمده و در انتهای سقف قرار گرفته است.

به همین خاطر در این مقاله از مجله خودرو همراه مکانیک به سراغ بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک رفته‌ایم تا بیش‌تر با مشخصات، مزایا و معایب این سدان نسبتاً گران‌قیمت ملی آشنا شویم. اگر شما هم قصد خرید یک خودرو خانوادگی صفرکیلومتر را دارید که از گیربکس اتوماتیک بهره‌مند باشد و در فکر خرید دنا پلاس نسخه توربو اتومات هستید، در ادامه با ما همراه باشید. هر چند در بخش فنی دنا پلاس شاهد تغییرات ویژه‌ای نبوده‌ایم، اما این سدان ایران خودرو در بخش ظاهری با تغییرات خوبی همراه بوده که از این موارد می‌توان به تغییر گرافیک چراغ‌های جلو و عقب، خطوط جدید بدنه در نمای جانبی، فرم آینه‌های جانبی و جلوپنجره جدید اشاره کرد.

چراغ‌های جلو و عقب ماشین دنا پلاس از نظر طراحی داخلی تغییراتی را متحمل شده اند. علاوه بر این تغییرات که باعث بهبود چهره ماشین شد، از نظر نورپردازی نیز امکانات کامل‌تری در این خودرو اعمال شد که در نهایت باعث عملکرد بهتر سیستم نورپردازی آن شد. در طراحی دنا پلاس البته مشکل اصلی طراحی دنا که مربوط به ناهماهنگی میان قسمت‌های مختلف بدنه از جمله ناهماهنگی میان دماغه با قسمت انتهایی بود، همچنان در جای خود باقی مانده است. ضمن اینکه با گذشت زمان و عرضه محصولات جدید چینی، ظاهر نسبتاً جعبه‌ای دنا پلاس ، مقدرای از مد افتاده به نظر میرسد. ایران خودرو اخیراً از نمونه قوی‌تر دنا پلاس با پسوند “جوانان” نیز رونمایی کرده است که در اصل دنا جوانان از لحاظ فنی، قدرت بیشتری حتی از نمونه توربوشارژ دنا پلاس ارائه می‌دهد، اما این نسخه نیز به‌جز برخی تزئینات قرمز، هیچ تفاوتی با دناپلاس‎‌های قبلی ندارد.

این خودرو از مشخصات فنی یکسانی با دنا معمولی برخوردار است و تفاوت بین آن‌ها تنها در تغییرات جزئی ظاهری و افزایش برخی امکانات رفاهی خلاصه می‌شود. سورن پلاس یکی از سدان‌های ایران‌خودرو است که به عنوان نسخه‌ای به‌روز از سمند سورن شناخته می‌شود. مشخصات سورن پلاس نشان می‌دهد که این خودرو، دو نسخه بنزینی و دوگانه‌سوز دارد و از موتور EF7 با مصرف سوخت مناسب بهره می‌برد. مصرف سوخت اقتصادی و هزینه‌های نگهداری مناسب، این ماشین را به یکی از گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه در بین سدان‌های داخلی تبدیل کرده است.

سلام وارادت بنده هم دقیقا ال 90 دارم و 12 ساله که دارمش هرگز و هرگز به فکر فروشش نیستم تا حالا 4 تا ماشین گرفتم و بعد از مدتی فروختم اما ال 90 رو هرگز .چون در این بازه قیمتی بهتر از اون پیدا نخواهید کرد به اعتقاد من موفق باشید. اگر قصد خرید دنا را دارید ولی در بین تیپ‌های مختلف این خودرو سردرگم شده‌اید و نمی‌دانید کدام‌یک بهترین انتخاب خواهد بود، این مطلب پدال را دنبال کنید. سایت فروش خودرو در امارات این امکان را فراهم می‌کند که بدون واسطه، انواع خودروهای نو و کارکرده را بررسی و بهترین گزینه را بر اساس بودجه و نیازتان انتخاب کنید….

برای مثال خودرویی مثل رنو ساندرو، تنها دو ایربگ دارد؛ اما استحکام سازه و ستون‌های آن بالا است و توانسته است ۳ ستاره ایمنی را از یوروانکپ دریافت کند. در Dena با توجه به اشتراک پلتفرم با سمند، نمی‌توان انتظار چندانی از بهبود اوضاع ایمنی داشت؛ چون اگر تصادف شدید باشد، ایربگ‌ها در یک بدنه مچاله‌شده و ستون‌هایی تغییریافته، چندان محافظتی از سرنشینان نخواهند کرد. مانیتور نصب‌شده روی کنسول میانی نیز با وجود این‌که در وهله نخست جذاب به نظر می‌رسد، اما محیط چندان کاربرپسندی ندارد و سرعت پاسخ‌گویی آن مناسب نیست. دوربین دید عقب هم کیفیتی کاملا معمولی را ارائه می‌کند و البته نقطه قوت آن، وجود خطوط راهنما است.

در تیپ دستی، جعبه دنده 5 سرعته و در تیپ اتوماتیک از یک جعبه دنده 6 سرعته AT مورد استفاده قرار گرفته است. این بدان معناست که با توربو شدن این خودرو، افزایش وزن نیز شامل حال آن شده است. معایب دنا و برخی کمبودها که در نمای ظاهری و تجهیزات این خودرو به چشم می‌خورد، باعث شد تا ایران خودرو در سال ۹۶ نسخه‌ای دیگر از این خودرو را با نام دنا پلاس روانه بازار کند. از همان ابتدا شاهد بالاتر بودن قیمت دنا پلاس نسبت به قیمت دنا بودیم؛ که انتظار می‌رفت در ازای این افزایش قیمت با تغییرات مناسبی نیز مواجه شویم. نسخه پلاس در مقایسه با نسخه معمولی، نمای ظاهری جدیدی داشت که از این نمای جدید، باید به چیدمان داخلی جدید چراغ‌ها و خطوط زاویه‌دار درب‌ها اشاره کرد.

خودرو دنا پلاس معمولی سانروف ندارد؛ ولی دنا پلاس توربو اتومات دارای سانروف است. دنا پلاس یکی از محبوب‌ترین خودروهای داخلی است که رقبای بسیار جذابی هم دارد. از جمله مهم‌ترین رقبای این محصول می‌توان به تارا از محصولات ایران خودرو و شاهین از محصولات سایپا اشاره کرد که در ادامه این بخش به مقایسه این محصولات با دنا پلاس خواهیم پرداخت.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *