مقایسه خودرو بک x3

بک X3 ارزان تر از جک S3 ؛ ارزش خرید کدام بیشتر است؟ اسب بخار اخبار خودرو

در مقایسه امروز وبسایت گجت نیوز، بک X3 Pro با ام وی ام X22 Pro و پژو 207، دو خودرو کراس اوور کامپکت شهری مونتاژی و یک خودرو هاچ بک تولید داخل در برابر هم صف‌آرایی می‌کنند. از آنجایی که هنوز محصولاتی نظیر ریرا و احتمالا آریا از تولیدات خودروسازان داخلی وارد بازار نشده‌اند، پژو 207 را به‌عنوان نماینده خودروهای تولید داخل برای این مقایسه انتخاب کردیم. طراحی بخش سوئیچ کنترل و نحوه قرار گیری کلید استارت بک X3 پرو در کنار سوئیچ کنترل از دیگر نکات جالب طراحی این خودرو در بخش کابین است.

در بخش عقب، مانند جلو طراحی چراغ‌های اصلی با خطوط تند و تیزی شکل گرفته است و همچنین باز هم مانند نمای جلو بر روی سپر چراغ‌های عمودی مه‌شکن تعبیه شده است و یک دیفیوزر مشکی نسبتاً اسپرت نیز انتهای سپر قرار دارد. نکته قابل توجه طراحی چراغ سوم ترمز این خودروست که وسط باله عقب طراحی شده است. تیگارد X35 یک کراس اوور کوچک محصول شرکت سانیار موتور، یکی از زیرمجموعه‌های دیار خودرو، است. تا پیش از این محصول، دیار خودرو با شرکت بایک همکاری‌های متعددی را شروع کرده بود که به دلیل تحریم‌ها نتوانست آن‌ها را پیش ببرد. حالا این شرکت با معرفی زیر برند جدید خود یعنی سانیار موتور قصد دارد دوباره عرضه محصولات مختلفی از جمله خودروهای بایک را شروع کند. یکی از خودروهای جدیدی که تا حدودی توان رقابت با این خودرو را دارد کراس اوور کوچک دیگری است که محصولی از خودروسازان بم محسوب می‌شود؛ بک X3 PRO نام این خودرو بوده و قرار است بزودی توسط این خودروساز خصوصی پا به جاده‌های کشور بگذارد.

جک S۳ نیز با امکانات ایمنی مشابه‌ای چون ABS و EBD در سیستم ترمزها و سیستم‌های کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، عملکرد عالی در جلوگیری از لغزش و حفظ پایداری خودرو در شرایط پیچیده دارد. همچنین، این خودرو به سیستم‌های ایمنی پیشرفته‌ای چون کیسه هوای جلو و جانبی، سیستم هشدار دهنده تصادف و سیستم کمکی شروع حرکت در شیب مجهز است. به‌طور کلی، هر دو خودرو در بخش ایمنی بسیار قدرتمند بوده و انتخابی مطمئن برای خانواده‌ها و رانندگان به شمار می‌آیند. از دیگر مزایای این مدل، امکان شرایط فروش اقساطی خودرو است که با استفاده از آن می‌توانید با شرایط پرداخت منعطف و بدون دغدغه مالی،  BAC X3 را تهیه کنید.

ترمز ABS به همراه EBD و EBA از دیگر امکانات ایمنی این خودرو هستند سیستم‌های کنترل پایداری و کنترل کشش نیز در این مدل قرار دارند. در مقایسه با انواع ماشین های چینی با قیمت مشابه، این مدل امکانات رفاهی در حد استاندارد دارد. این ترکیب در مسیرهای شهری، عملکرد استانداردی دارد، اما در دست‌اندازهای بزرگ، تکان‌های بیشتری به سرنشینان منتقل می‌کند. در مقایسه با برخی مدل‌های مشابه در لیست ماشین های وارداتی، سیستم تعلیق این خودرو برای استفاده روزمره مناسب است.

چراغ‌های مه‌شکن و لیپ اسپرت نصب شده روی سپر عقب به‌صورت عمودی بوده تا جلوه‌ای یکسان با نمای جلویی داشته باشد. چراغ‌های اصلی خودرو بر خلاف ترند روز بازار، در قسمت بالایی سپر نصب شده‌اند و ظاهری خشن را برای خودرو ایجاد کرده‌اند. چراغ‌های دی‌لایت، ورودی هوای ثانویه به‌همراه یک لیپ اسپرت روی سپر خودرو تعبیه شده‌اند تا ظاهر خودرو تا حدودی به محصولات جدید بازار شباهت پیدا کند.

BAC X3 از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با سیستم سوخت‌رسانی MPi استفاده می‌کند. انتقال نیرو از طریق گیربکس اتوماتیک CVT انجام می‌شود و امکان تعویض ۸ دنده مجازی را فراهم می‌کند. شتاب صفر تا صد کیلومتر این ماشین به ۱۳ ثانیه ثبت و حداکثر سرعت خودرو به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. از نظر عملکرد فنی، این خودرو برای استفاده در مسیرهای شهری طراحی شده است؛ بنابراین اگر به‌دنبال ماشینی با مصرف سوخت اقتصادی و گیربکس اتوماتیک، خرید بک x3 انتخابی منطقی محسوب می‌شود. بک X3 پرو از یک موتور 4 سیلندر تنفس طبیعی 1.5 لیتری با سوخت رسانی MPi استفاده می‌کند که در اصل متعلق به میتسوبیشی است.

برای این مقایسه ما گران‌ترین و مجهزترین نسخهٔ این خودرو یعنی ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما را انتخاب کرده‌ایم که از لحاظ قیمت به بک X3 پرو نزدیک‌تر است. در بخش میانی داشبورد X22 Pro ابتدا دریچه‌های سیستم تهویه خودرو قرار دارند و پس از آن نمایشگر درون داشبورد کار شده است. قسمت میانی داشبورد اندکی به سمت راننده متمایل شده تا راننده با سهولت بیشتری به تنظیمات این بخش دسترسی پیدا کند.

ام وی ام X22 pro در اصل نسخه جدید و فیس لیفت شده خودروی محبوب ام وی ام X22 شرکت مدیران خودروست که چند ماهی است وارد بازار شده و مردم استقبال خوبی از آن کردند، اما خود ام وی ام X22 یک کراس اوور کامپکت چینی محصول برند چری است. این خودرو توسط شریک تجاری چری در ایران، مدیران خودرو، در بازار ایران مونتاژ شده است و تحت برند MVM به فروش می‌رسد. نسخه اولیه این خودرو در دهه ۹۰ شمسی وارد بازار خودروی کشور شد و توانست فروش بالایی را تجربه کند. همین مورد سبب شد مدیران خودرو فیس لیفت این خودرو را نیز به سبد محصولات خود اضافه کند. بک X3 PRO که محصولی از خودروسازان بم است در اصل یکی از خودروهای برند میپل چین است که خود برند میپل زیرمجموعه شرکت بزرگ جیلی چین است.

به‌عنوان‌مثال، درحالی‌که در DL5 فقدان سانروف کاملاً احساس می‌شود، X3 پرو از ترمز پارک برقی و اتوهلد بی‌بهره است ولی به‌طورکلی، دو کراس‌اوور برای این سگمنت و بازهٔ قیمت از آپشن‌های نسبتاً مناسبی برخوردار هستند. اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. در طراحی داشبورد BAC X3 Pro نیز، همانند رودری‌ها، از پلاستیک سخت استفاده شده است که برای خودرویی اقتصادی، استفاده از این مواد چندان عجیب نیست.

درباره طراحی داخلی X3 کرمان موتور باید بگوییم که این خودرو طراحی ساده‌ای دارد و در ساخت آن از مواد پرمیوم استفاده نشده است؛ اما با این وجود، طراحی کابین به‌صورت اصولی و منطقی انجام گرفته است. در رودری‌های این ماشین، شاهد استفاده از پلاستیک سخت هستیم و تنها در بخش دستگیره‌های سرنشینان جلو، متریال پارچه‌ای نرم به‌کار رفته است. با این حال، طرح‌های گرافیکی که روی رودری‌ها کار شده‌اند، ظاهر زیبا و جذابی به این بخش از خودرو داده‌اند. جلوپنجره با خطوط عمودی و اتصالات کرومی به چراغ‌ها، هم‌گام با سایر محصولات جیلی است. چراغ‌های روشنایی روز نیز در سپر جای گرفته‌اند و با نوار مشکی به یکدیگر متصل شده‌اند و بر جذابیت بصری خودرو می‌افزایند.

نمایشگر لمسی بزرگ‌تر، داشبوردی با طراحی جذاب‌تر و متریال باکیفیت‌تر باعث شده است که حس لوکس‌تری در این کراس‌اوور به چشم بیاید. علاوه بر این، فضای داخلی آن کمی جادارتر از J4 است و برای سفرهای طولانی‌تر، راحتی بیشتری را به همراه دارد. اگر به دنبال خودرویی با امکانات بیشتر در کابین هستید، S3 گزینه‌ای جذاب محسوب می‌شود.

شرکت زوتی در سال ۲۰۰۵ تأسیس شد و سال‌ها پیش سدان Z300 آن را با نام آریو توسط سایپا و کراس‌اوور T600 را با نام کوپا توسط ریگان خودرو در کشورمان دیدیم. زوتی در اوایل سال ۲۰۱۷ کراس‌اوور کوچکی بنام T300 را به بازار فرستاد و درحالی‌که در سال ۲۰۲۱ ورشکست شد اما حدود یک سال بعد دوباره فعالیت خود را از سر گرفت و اولین خودرویی که پس از احیای شرکت دوباره روی خط تولید رفت، همین T300 بود. با آزادسازی واردات خودرو در کشورمان، پارس‌خودرو سراغ این کراس‌اوور کوچک و سالخورده برای واردات رفت. این محصول زوتی در تابستان ۱۴۰۲ در کشورمان رونمایی و در پاییز همان سال اولین سری آن به خریداران تحویل داده شد. البته ازآنجایی‌که پیش از ورشکستگی زوتی، خودروسازی راین قصد مونتاژ همین خودرو را داشت، پارس‌خودرو مجبور شد نام آن را به DL5 تغییر دهد. وجود گیربکس CVT می‌تواند حس و حال رانندگی را پایین بیاورد اما خوشبختانه جعبه دنده بک ایکس ۳ پرو عملکرد مناسبی دارد و با کمترین وقفه می‌تواند تعویض دنده و انتقال نیرو به چرخ‌ها را انجام دهد.

غربیلک فرمان X3 پرو از نوع دی کات است و از روی دکمه های تعبیه شده بر روی آن می‌توان به سیستم مالتی مدیا و کروز کنترل دسترسی داشت. کلاستر این خودرو از نوع آنالوگ است و در میان عقربه‌های آن کامپیوتر کوچک سفری قرار دارد که اطلاعاتی مانند ساعت، میزان بنزین ، دما آب و… بر روی آن قابل نمایش هستند. کراس اوور BAC X3 بر اساس زبان طراحی جیلی طرح شده است و المان‌های مشترکی با دیگر خودروهای هم‌خانواده دارد.

چرا میگوییم به‌نوعی؟ چون هرچند X3 پرو اساساً محصول جیلی است اما از اوایل سال ۲۰۲۲ از طریق جوینت ونچری بین برند می‌پل (Maple) جیلی و لیفان تولید می‌شود. این جوینت ونچر که لیوان (Livan) نام دارد، به تولید نسخهٔ الکتریکی محصولات جیلی می‌پردازد و X3 پرو تنها محصول بنزینی آن است. نماینده سانیار موتور در این جدال، تیگارد X35، به امکانات قابل قبولی مجهز شده است، اما وجود برخی امکانات در کنار نبود تعدادی دیگر از آپشن‌ها در این خودرو جای تعجب بسیاری باقی گذاشته است. به عنوان مثال، در این خودرو سقف پانوراما وجود دارد، اما خبری از آینه در آفتاب‌گیرها نیست!

اما به نظر می‌رسد که جیلی دوباره قصد دارد با کمک خودروسازان بم به بازار ایران برگردد، البته با اسم و رسمی تازه. خودرو جدید با برند مِیپِل (Maple)، یکی از زیرمجموعه‌های هولدینگ جیلی روانه خیابان‌های چین شده است. برند میپل بیش از دو دهه سابقه دارد و بعد از اینکه در سال 2020 توسط جیلی احیا شد، سه خودرو برقی تولید کرد. استفاده از المان های مینیمال در طراحی بک ایکس ۳ پرو، سبک طراحی خاصی را ایجاد کرده است که شاید مورد پسند عامه مردم نباشد.

موتور این محصول به‌شدت به کیفیت بنزین حساس بوده و با اکثر بنزینی که در جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شود سازگار نبوده و نمی‌تواند فرآیند احتراق کاملی داشته باشد و در نتیجه ناک می‌زند. در ابتدا کابین 3 خودرو را از لحاظ جنس متریال به‌کار گرفته شده و دوام با یکدیگر مقایسه می‌کنیم. در بخش متریال، بخش عمده کابین هر 3 خودرو از پلاستیک خشک ساخته شده است که جنس و کیفیت مونتاژ این پلاستیک در بک ایکس 3 پرو با ام وی ام ایکس 22 پرو در یک سطح قرار می‌گیرد. کابین این خودرو نه‌تنها از جنس متریال بسیار نامرغوب تولید شده، بلکه کیفیت مونتاژ و قالب‌گیری قسمت‌های مختلف داشبورد و رودری‌ها هم بسیار پایین بوده و شاهد زواید و پلاستیک‌‌های اضافه هستیم. در رده خودروهای زیر یک‌میلیارد تومان، این ماشین به دلیل قیمت رقابتی و ویژگی‌های مدرن، از جمله گزینه‌های محبوب برای مصرف‌کنندگان به‌شمار می‌آید.

پیشرانه نسخه اتومات این خودرو می تواند ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند اما پیشرانه به کار رفته در نسخه جعبه دنده دستی ام وی ام ایکس ۳۳ کراس می تواند ۱۱۶ اسب بخار و ۱۴۳ نیوتن متر را به چرخ ها منتقل کند. بک X3 Pro خودرویی اقتصادی در کلاس هاچ بک کراس است که توسط گروه خودروسازان بم در ایران مونتاژ می‌شود. این خودرو برای اولین بار توسط کمپانی چینی جیلی تولید و با نام میپل ایکس 3 پرو، روانه بازار چین و اروپا شد. وجود مشخصات فنی قابل قبول با توجه به رده خودرو و همچنین طراحی به نسبت خاص، سبب شد تا این محصول بتواند در بازار چین به فروش مناسبی دست پیدا کند. این خودرو قرار است در رده قیمتی کمتر از 1 میلیارد تومان، رقیب تازه‌ای برای ام وی ام X22 Pro و پژو 207 باشد که در بازار ایران، جای پای خود را محکم کرده‌اند.

این خودروهای بک X3 پرو مونتاژ خودروسازان بم و زوتی DL5 وارداتی پارس خودرو هستند و قصد دارند نظر کسانی که در این سگمنت و بازهٔ قیمتی به دنبال گزینه‌های جدید و متفاوتی از مدل‌های تکراری قبلی هستند را جلب کنند. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه این دو کراس‌اوور کوچک یک میلیاردی را باهم مقایسه کنیم تا ببینیم کدام‌یک می‌تواند گزینهٔ بهتری برای خرید باشد. در کنار S3 اما بک X3 پرو کراس اووری جمع و جور با قیمت حدودی ۱ میلیاردو ۵۰ میلیونی است که علاوه بر امکانات رفاهی و طراحی به روزتر، از کیفیت بالاتری نیز برخوردار است. این خودرو محصول شرکت جیلی است و از این رو به نسبت دیگر رقبا هم استهلاک کمتری دارد و هم جذابیت ظاهری بیشتر. به طور کلی با در نظر گرفتن خودروهایی مانند ام وی ام X22 پرو اتوماتیک، X33 کراس اتوماتیک، جک S3 و زوتی DL5، می توان گفت که بک X3 پرو ارزش خرید بسیار بیشتری دارد و ارزنده تر است. در بخش ظاهری با دو خودروی نسبتاً به‌روز روبه‌رو هستیم و با این که در آن ها خبری از برخی ترندهای روز طراحی دنیا مانند قرار دادن کاسه چراغ بر روی سپر و… نیست، اما همچنان طراحی ظاهری این دو خودرو حداقل از بسیاری خودروهای داخلی جذاب‌تر و گیراتر است.

بازار خودرو های هاچ بک و هاچ بک کراس های مونتاژی چند وقتی است که داغ شده و طرفدارن بسیاری را در بازار ایران پیدا کرده است. این خودرو ها بدلیل ابعاد و فرم طراحی که دارند بسیار می توانند در شهر های بزرگ و پر جمعیت مفید باشند. ما در این مطلب به سراغ دو رقیب تازه وارد در دسته بندی خودرو های هاچ بک و هاچ بک کراس یعنی ام وی ام X33 کراس و بک X3 پرو رفته ایم و در این مطلب قصد داریم به نکات مثبت و منفی این دو خودرو بپردازیم. هر 3 خودرو نمونه‌های فیس لیفت نمونه‌های قبلی خود هستند، ایکس 22 پرو در نمای روبه‌رویی محصولی به شدت جذاب است و بک ایکس 3 پرو هم تازگی‌های خود را دارد؛ اما پژو 207 دارای طراحی هماهنگ‌تری است و می‌تواند نفرات بیشتری را جذب خود کند. در نمای عقب خودرو نیز شاهد المان‌های طراحی یکسانی با نمای جلویی خودرو هستیم. گرافیک داخلی و طراحی قاب 3D چراغ‌های عقب، همان حس و حال خشن نمای جلویی خودرو را القا می‌کنند.

پژو 207 را همه می‌شناسند؛ محصولی فرانسوی که مدت زمان زیادی از حضورش در بازار ایران می‌گذرد و به‌نظر نمی‌رسد که به این زودی‌ها تولیدش متوقف شود! این خودرو به‌مدت 3 سال از 2009 تا 2012 در اروپا تولید و راهی بازار شد و توانست محبوبیت ویژه‌ای در بین قشر جوان جامعه پیدا کند. این خودرو هم یک نمونه فیس لیفت شده از پژو 206 است و محصول تازه‌ای برای بازار محسوب نمی‌شود. در بازه قیمتی 800 میلیون تا 1 میلیارد تومان چه خودرویی بخریم؟ پژو 207 یا محصولات چینی؟ با مقایسه کامل بک X3 Pro با ام وی ام X22 Pro و پژو 207 همراه ما باشید.

امکانات رفاهی موجود در نسخه 1403 این محصول هم به نسبت سال گذشته تغییری نداشته و وجود سامانه کنترل کشش و پایداری، مانیتور 7 اینچی، دوربین دنده عقب و کروز کنترل از آپشن‌های این خودرو هستند. صندلی‌های بک ایکس 3 پرو و ام وی ام ایکس 22 پرو از جنس چرم مصنوعی با کیفیت معمولی و صندلی‌های پژو 207 از جنس پارچه است. درون کابین بک ایکس 3 پرو شاهد یک داشبورد نسبتا مدرن و زیبا هستیم که در قسمت میانی آن یک نمایشگر بیرون‌زده حضور دارد.

این موتور که با کد 4G15  شناخته می‌شود توانایی تولید حداکثر 102 اسب بخار قدرت در 6000 دور در دقیقه و 141 نیوتن متر گشتاور از 3800 تا 4200 دور در دقیقه را دارد و این توان تولیدی را از طریق یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. BAC X3 با جرمی معادل 1590 کیلوگرم در مدت زمان حدود 11.4 ثانیه می‌تواند از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. این سوی میدان، درون کابین تیگارد X35 مانند طراحی ظاهری یک داشبورد جذاب با ظاهری به‌روز خودنمایی می‌کند. یک صفحه نمایش بزرگ لمسی مانند خودروی رقیب بیرون زده از داشبورد تعبیه شده و در دو طرف آن هم دریچه‌های تهویه مطبوع خودرو قرار گرفته‌اند. زیر صفحه نمایش داخل یک قسمت مجزا چند بخش مربعی که با خطوط کرومی تزیین شده قرار دارد که کلیدهای تنظیم سیستم تهویه مطبوع داخل آن ها تعبیه شده و ظاهر اسپرتی را به داشبورد این خودرو بخشیده‌اند. این قسمت با زاویه اندکی به سمت راننده طراحی شده که ارگونومی کابین را بهبود داده است.

BAC X3 PRO یک کراس‌ اوور اقتصادی و مناسب برای خانواده‌های ایرانی است که به دنبال یک خودروی کم‌مصرف، با امکانات رفاهی مناسب، طراحی جذاب و خدمات پس از فروش گسترده هستند. BAC X3 Pro محصولی از خودروسازان بم است که یک هاچبک کراس کراس اقتصادی محسوب می شود و ویژگی های فنی متوسطی ارائه می دهد. بک ایکس 3 پرو به عنوان یک کراس‌اور ساب‌کامپکت، طراحی نسبتاً ساده اما جذابی دارد. این خودرو تلاش کرده تا با خطوط نرم و منحنی‌های ملایم، ظاهری جوان‌پسند و اسپرت را به نمایش بگذارد. بازار ایران در سال‌های اخیر میزبان طیف وسیعی از خودروهای چینی بوده و در این سال‌ها محصولات چینی طرف‌داران زیادی در کشور پیدا کرده‌ است.

جک J4 با طراحی ساده و مینیمالیستی خود، برای کسانی که به دنبال خودرویی شیک و بی‌پیرایه هستند، گزینه مناسبی است. طراحی چراغ‌های جلو و عقب، فرم بدنه و استفاده از کروم در بخش‌هایی از خودرو، جلوه‌ای جذاب به آن داده است. وجود سه مد رانندگی SPORT/NORMAL/COMFORT در بک X3 خودروسازان بم می‌توانست ویژگی مثبتی برای آن باشد اما در صورتی که تفاوت محسوسی را بین این سه حالت شاهد می‌بودیم. در حالت کامفورت دریچه گاز و گیربکس حساسیت کمتری پیدا می‌کنند و تمرکز خودرو بیشتر روی کاهش مصرف سوخت است.

در نما جلو چراغ های اصلی طراحی خوبی دارند و به دور از پیچیدگی هستند و نوشته های Geely در آن به چشم می خورد. جلو پنجره بک X3 پرو از خطوط عمودی تشکیل شده و به وسیله نوار های کرومی رنگ به چراغ ها وصل می شوند. جالب است بدانید که این سبک از طراحی جلو پنجره را دیگر محصولات کمپانی جیلی می توان مشاهده کرد. چراغ های روشنایی روز درون سپر قرار گرفته و به وسیله نواری مشکی رنگ به یکدیگر متصل شده اند. در این ویدیو خواهیم دید که بک X3 Pro با تکیه بر عملکرد موتور و گیربکس، کیفیت ساخت خودروسازی به نام جیلی، نسبت به رقبا در چه جایگاهی قرار خواهد گرفت. خودرویی که شاخصه اصلی آن سیستم تعلیق فراتر از انتظار آن از نظر مجریان بود و تلاش می‌کند تا با تنه زدن به رقبا جایگاه خود را در بازار پیدا و سهم مناسبی از فروش را کسب کند.

نکته مهم در این خودرو تنفس طبیعی بودن آن است که به مراتب استهلاک پایین‌تری از خودروی رقیب خواهد داشت. به جرات می‌توان گفت طراحی کابین بک ایکس ۳ پرو نسبت به پژو ۲۰۷ بسیار بهتر، مدرن‌تر و جذاب‌تر است. با وجود آنکه نمای بیرونی کراس اوور خودروسازان بم خیلی نوین به نظر نمی‌رسد اما طراحی داشبورد و نمای داخلی آن جلوه زیباتری ارائه می‌دهد و استایل کلی آن با خودروهای نیمه اقتصادی سال ۲۰۲۳ کاملاً تناسب دارد. این سوی میدان، نماینده مدیران خودرو در نسخه اتوماتیک به یک پیشرانه ۱ لیتری ۳ سیلندر توربوشارژ مجهز شده است که توانایی تولید ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق یک گیربکس اتوماتیک CVT با شبیه سازی ۹ سرعته به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل می‌شود. شتاب ۰ تا ۱۰۰ ام وی ام X22 پرو اتوماتیک، طبق اعلام شرکت، حدود ۱۴.۲ ثانیه است و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز نزدیک به ۸.۵ لیتر است.

همان‌طور که توضیح دادیم، هیچ‌کدام از این کراس‌اوورها جدید نیستند و پیشینهٔ هردو به سال ۲۰۱۷ بازمی‌گردد که یعنی هم‌اکنون حدود هفت سال از عمرشان می‌گذرد؛ بنابراین، نباید انتظار طراحی بروزی از هیچ‌کدام از این دو کراس‌اوور داشته باشیم. همچنین فیس‌لیفت سال ۲۰۲۱ بک X3 پرو هم خیلی تغییرات بزرگی را به همراه نداشت و ظاهر خودرو تا حد زیادی مشابه نمونهٔ سال ۲۰۱۷ است؛ بنابراین، انتخاب خودروی زیباتر از بین این دو کراس‌اوور بیشتر موضوعی سلیقه‌ای خواهد بود. البته در قیاس DL5 و X3 پرو باید به تفاوت مهمی در ابعاد خودروها اشاره کنیم.

در نتیجه بین گیربکس‌های CVT اقتصادی می‌توان نمره مناسبی به عملکرد جعبه دنده این ماشین چینی اعطا کرد. برخلاف بک X3 پرو، ام وی ام X33 کراس طراحی بروز تر و جذاب تری را به نمایش می گذارد و استفاده از طرح های گرافیکی بر روی رودری ها و پوسته داشبورد باعث می شود تا احساس خوبی به سرنشینان منتقل شود. از طرفی نورپردازی داخل کابین ام وی ام ایکس ۳۳ کراس بر جذابیت کابین این خودرو افزوده است. بک X3 پرو و ام وی ام X33 کراس خودرو هایی در دسته بندی هاچ بک کراس هستند که از زمان عرضه آنها مدت زمان زیادی نمی گذرد.

بک X3 پرو که توسط خودروسازان بم عرضه می شود در حقیقت یکی از محصولات کمپانی جیلی با نام Maple X3 Pro است برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ عرضه شده است. تنها قسمتی که پژو 207 را با در نظر گرفتن شرایط موجود، می‌توان برتر از دو رقیب خود دانست، بخش پیشرانه است. این موتور دارای 4 سیلندر و 16 سوپاپ بوده که در بیشینه توان خود، توانایی تولید 105 اسب بخار قدرت را در دور موتور 5800 دارد.

در جدول زیر می‌توانید نقاط مثبت و منفی جک اس 3 و جی 4 را مشاهده و با یکدیگر مقایسه کنید. دید کافی به بیرون اولین نکته‌ای است که هنگام رانندگی متوجه آن خواهید شد ابعاد خودرو در معابر شهری حسی شبیه به هاچبک‌ها را منتقل می کند و این موضوع در کنار عملکرد مناسب فرمان برقی برای شعاع گردشی بک X3 گزینه‌ای مثبت تلقی می‌شود. نمای عقب با خطوط صاف و حجم‌پردازی‌ها حالتی خشن پیدا کرده است و طراحان سعی کرده‌اند با اسپویلر دو لبه، ظاهری مدرن‌تر به این خودرو بدهند. طرح سپر عقب شباهتی به طرح سپر جلو دارد و مه‌شکن‌های عقب نیز از حالت یکسانی با جلو بهره می‌گیرد. شرکت سپند خودرو آریا که در سال ۱۳۸۶ و با شماره ثبت ۴۴۶۳۰۶ تاسیس شده است یکی از معتبرترین و موفق ترین شرکت های حوزه فروش خودرو در ایران می باشد.

همچنین ترمزهای این خودرو به امکاناتی نظر ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD نیز مجهزند. با اینکه طراحی کابین بک X3 پرو، طراحی به نسبت ساده ای دارد و متریال پرمیوم نیستند. فقط بر روی دستگیره های سرنشینان جلو از متریال پارچه ای نرم استفاده شده است. اما با اینکه در این بخش از متریال خشک استفاده شده است، وجود طرح های گرافیکی کار شده بر روی رودری ها جلوه مناسبی را به این بخش داده است. در نمای جانبی، نا هماهنگی خط کاپوت و خطوط طراحی شده بر روی درب ها، نوعی سبک  طراحی است که در این خودرو چشم می خورد. از دیگر نکات طراحی این خودرو وجود شیشه های کوچک بین ستون A این خودرو و درب های جلو بک X3 پرو است که به منظور کاهش نقاط کور طراحی شده اند.

به عنوان مقایسه با رقبا می‌توان گفت شتاب و کشش چیزی در حد پژو 207 اتومات می‌باشد البته که وزن بالاتر و گیربکس متفاوتش را هم باید در نظر داشت. CVT بودن گیربکس باعث شده تا صدای ناله این پیشرانه کوچک در دورهای بالای 4 هزار به گوشمان برسد. با توجه به جدول فوق، این دو کراس‌اوور از لحاظ امکانات تقریباً در یک سطح هستند و هیچ‌کدام برتری بزرگی نسبت به دیگری ندارد.

در داخل کابین، اختلاف دو خودرو بیشتر می‌شود زیرا جیلی در فیس‌لیفت سال ۲۰۲۱ داشبورد کاملاً جدیدی برای X3 طراحی کرد درحالی‌که ۲۰۷ هنوز وام‌دار ۲۰۶ سال ۱۹۹۸ است. در داخل این هاچ‌بک کوچک، بخش پایینی داشبورد، کنسول مرکزی و رو دری‌ها همچنان کاملاً با ۲۰۶ یکسان است و ویژگی‌های جدیدتر یعنی غربیلک فرمان، صفحه آمپر و نمایشگر بالای داشبورد نیز از سال ۱۳۹۵ بدون تغییر باقی مانده‌اند. در سمت دیگر، کابین X3 پرو هرچند شاید در قیاس با خودروهای جدید چینی کمی قدیمی به نظر برسد اما با دریچه‌های تهویه طرح سراسری، غربیلک فرمان D شکل، نمایشگر ایستاده در بالای داشبورد و تریم رنگی روی داشبورد، به‌مراتب فضای مدرن‌تری دارد. علاوه بر این، کیفیت متریال در اینجا نیز از رقیب ایرانی یک سر و گردن بهتر است. در همین حال، هرچند X3 پرو هم از فضای محدود صندلی‌های عقب رنج می‌برد و برای افراد بلندقد تنگ خواهد بود اما هنوز هم شرایط بهتری نسبت به ۲۰۷ دارد که عملاً صندلی‌های عقب آن غیرقابل استفاده هستند. بک X3 پرو مجهز به موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی است که قدرتی معادل ۱۰۴ اسب‌بخار و گشتاوری برابر با ۱۴۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند.

فرمان خودرو به صورت Dکات و غربیلک آن نیز به صورت سه شاخه اسپرت است که درون خود کلیدهای کنترلی سیستم مالتی مدیا و کروز کنترل را درون خود جای داده است. فضای کابین با توجه به این که با یک خودروی کراس اوور شهری روبه‌رو هستیم قابل قبول ارزیابی شده و فضای پا و سر در هر دو ردیف خودرو مناسب است. فضای صندوق عقب نیز مانند فضای سرنشینان کاربردی و جادار است و برای خانواده‌ها گزینه‌ای مناسب خواهد بود. همچنین متریال به‌کاررفته در داشبورد و اتاق مانند خودروی رقیب کیفیتی قابل قبول دارد و نمی‌توان چندان به آن انتقادی وارد کرد. در مقایسه بک X3 PRO و تیگارد X35 از نظر طراحی داخلی و کابین با دو خودروی تقریباً مشابه روبه‌رو هستیم.

سانیار موتور خود یکی از زیرمجموعه‌های دیار خودروست و تا قبل از عرضه تیگارد X35 خودروی بایک X25 را در ایران به فروش می‌رساند. اکنون پس از وقفه‌ای چند ساله، دیار خودرو دوباره با نماینده‌ای جدید از بایک چین به بازار بازگشته است. این خودرو در بازارهای مختلف با نام‌های متعددی همچون بایک X35، سنوا X35 و بیجینگ X3 عرضه شده است. نمای داخلی BAC X3 Pro در مقایسه با نمای خارجی آن، سازگاری بهتری با ابعاد خودرو دارد.

به‌طور کلی، ماشین X3 pro با توجه به مشخصات فنی قابل قبول، امکانات رفاهی مناسب و قیمت اقتصادی، می‌تواند گزینه‌ای جذاب برای خریدارانی باشد که به دنبال ماشینی اقتصادی و کارآمد هستند. این خودرو با ارائه سواری نرم و امکانات ایمنی بالا می‌تواند بخشی از نیاز بازار ایران به خودروهای ارزان‌قیمت را برآورده کند. خودرو bac x3 pro یکی از جدیدترین محصولات خودروسازان بم با همکاری کرمان موتور است.

طرفیت صندوق BAC X3 خودروسازان بم 400 لیتر است و برای رفت و آمد روزمره و خریدهای یک خانواده ۳ – ۴ نفره کفایت می‌کند. این خودرو در ایران ری‌برندینگ شده و نوشته BAC و همچنین لوگوی آن مورد بازطراحی قرار گرفته است و این امر توسط حسین وفایی، که پیش تر لوگوی جدید کرمان موتور و ویرا دیزل را طراحی کرده بود، صورت پذیرفته است. نمای خارجی BAC X3 Pro همانند بسیاری دیگر از خودروهای چینی این کلاس، طرح فانتزی و ناهمگون دارد. در نمای جلو شاهد یک جلوپنجره تهاجمی هستیم که به نظر می‌رسد از یک مینی‌ون یا MPV برداشته شده است. یکی از جذاب‌ترین قسمت مقایسه ماشین‌ها که در داخل کشور طرفداران زیادی دارد، امکانات رفاهی و ایمنی خودروها است.

خط تولید این خودرو در سال ۱۴۰۲ در ایران راه‌اندازی و با برند BAC به بازار معرفی شد. این مدل به‌عنوان یک کراس‌اوور شهری با قیمت اقتصادی در رقابت با سایر خودروهای هم‌رده قرار گرفته است. در ادامه مطلب به بررسی دقیق مشخصات بک x3، طراحی ظاهری، سیستم تعلیق، مشخصات فنی و امکانات این اتومبیل می‌پردازیم. در این سو، داخل کابین ام وی ام X22 پرو نیز شاهد یک داشبورد مدرن و مشترک در برخی قسمت‌ها با دیگر محصولات جدید ام وی ام هستیم که یک نکته مثبت محسوب می‌شود. در بخش میانی داشبورد برخلاف خودروی رقیب ابتدا دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع قرار دارد و پس از آن، یک صفحه نمایش بزرگ تنها برای سیستم مالتی مدیای خودرو در نظر گرفته شده که با یک زاویه اندکی به سوی راننده کشیده شده است.

در این میان، جک J4 و جک S3 دو محصول پرفروش و محبوب این برند هستند که با توجه به نوع بدنه، امکانات و مشخصات فنی، مخاطبان خاص خود را دارند. در این مقاله از خسروانی، این دو مدل را از جنبه‌های گوناگون بررسی خواهیم کرد تا به شما کمک کنیم انتخاب مناسبی داشته باشید. اگر به دنبال خودرویی کم‌مصرف و اقتصادی هستید یا ترجیح می‌دهید یک کراس‌اوور اسپرت و مجهز داشته باشید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید. در بخش داشبورد نیز مانند رودری‌ها از پلاستیک خشک استفاده شده است که برای یک خودروی اقتصادی چیز عجیبی نیست.

بک X3 پرو در اصل خودرویی از برند Maple است که در ایران دچار تغییر برند شد. میپل یکی از زیرمجموعه‌های برند جیلی چین است که از سال ۲۰۰۰ تحت سلطه این غول خودروسازی چینی قرار گرفته است. میپل X3 pro یا همان بک X3 pro نسخه فیس لیفت شده خودروی Yuanjing V3 است که خوشبختانه نسبت به نسخه قدیمی کاملاً متحول شده و یک فیس لیفت بزرگ را تجربه کرده است. خودروسازان بم تا قبل از این خودرو تجربه نسبتاً خوبی را از همکاری با جیلی در ایران دارد. حالا پس از گذشت چند سال دوباره با این برند همکاری‌هایش را آغاز کرده است و قصد دارد خودروهای بیش تری را از جیلی وارد ایران کند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *